3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi julkisesta työvoima-
ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä on kyseessä esitys
laiksi julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain
osittaisesta muuttamisesta, ja näitä osauudistuksia
on tuotu kyllä tänne eduskuntaan vähän väliä,
ja ilmeinen uhka on, että paitsi että työttömyysturvalainsäädäntö on
niin monimutkainen, niin myöskin palvelupuolta, julkista
työvoimapalvelua, koskeva lainsäädäntö pirstaloituu
niin, että yhtä aikaa kulkevat nämä uudistukset
ja sitten myöskin vanhan lain osalta nekin kohdat, jotka
pitäisi muuttaa.
Tässä esityksessä on hyvää se,
että joustavoitetaan palkkaperusteista työllistämistä tietyin edellytyksin
myöskin semmoisissa yrityksissä, joissa on tuotannollisista
tai taloudellisista syistä tehty irtisanomisia tai lomautuksia,
mutta yritetään katsoa myöskin se, että jo
työsuhteessa olevien asema ei heikkene. Samoiten hyvää on
se, että kaavamuotoisesta, kaavaan pakotetusta, tavasta
työttömälle tai oikeastaan velvoitteesta
ilmoittautua työvoimatoimistoon luovutaan ja että siinä jatkossa
järjestelmä on sellainen, että velvollisuus
huolehtia asianmukaisesta yhteydenpidosta työ- ja elinkeinotoimistoon
on joko työttömällä työnhakijalla
tai sitten viranomaisella. Siinä mielessä, jos
tämä muutos viepi joustavampiin käytäntöihin,
muutos on tervetullut. Mutta on siinä kyllä aikamoisia
uhkiakin, joihin palaan myöhemmin.
Palkkatukeahan ei myönnetä edelleenkään, jos
tukeen perustuva työhön ottaminen aiheuttaa työnantajan
palveluksessa jo olevien muiden työntekijöitten
aseman heikkenemistä tai jos palkkaukseen saadaan muuta
tukea tai tuki vääristää kilpailua
tai on olemassa työnantajasta johtuva syy, esimerkiksi
se, että hän on laiminlyönyt velvollisuuksiaan
liittyen verojen ja lakisääteisten maksujen maksamiseen.
Totta kai nämä ehdot täytyykin pitää entisellään.
Mutta, arvoisa puhemies, jos katsotaan, minkälaisessa
tilanteessa sitten muutetaan työ- ja elinkeinotoimistojen
palvelukonseptia, tiettyjä reunaehtoja, nyt on kyllä ikäväksi
todettava se, että työ- ja elinkeinotoimistojen
kosketuspinta työttömiin työnhakijoihin,
osin myöskin työnantajiin, on koko ajan heikentynyt
ja ohentunut, kun päinvastoin massatyöttömyyden
aikana ja tällaisessa taloustilanteessa sitä kosketuspintaa pitäisi
syventää ja laajentaa.
Erittäin huolestuttavaa on myös se, että työvoimapalvelulaissa
mainittujen erityisryhmien, pitkäaikaistyöttömien
ja nuorten, tilanne heikkenee koko ajan. Työ- ja elinkeinotoimistosta
tulee kyllä koko ajan terveisiä siitä,
että henkilöstö uupuu osin, he ovat tuskastuneita
siihen, että kun heillä useimmilla, valtaosalla,
varmasti on aito halu palvella asiakkaita, niin työnhakijoita
kuin työnantajia, mahdollisimman hyvin, niin ainakin työnhakija-asiakkaitten
osalta heidän roolinsa on muutettu enemmänkin
poliisin rooliksi. Kun tähän ottaa huomioon vielä sen,
että työ- ja elinkeinotoimistojen verkkoa on karsittu
hyvin rajulla kädellä, niin se lähin
päätäntävaltainen työ-
ja elinkeinotoimisto on satojen kilometrien päässä. Tietenkin
tehtäviä voidaan delegoida, mutta siinä aina
tulee yksi hallinnon porras lisää.
Jos katsotaan pidemmällä aikaa työttömyyden
kehitystä, työttömien määrää,
niin hyvin huomionarvoista on se, että nyt kun työttömyys on
edelleen kasvussa — kesällä ylitettiin
jo 300 000 työttömän raja — niin
säännönmukaisesti toistuu se, että kun
työttömyys nousee kerran korkeisiin lukemiin,
mikä nousu voi olla hyvin nopeaa, niin toiseen päähän
meneminen elikkä työttömyyden lasku,
myöskin pitkäaikaistyöttömyyden
lasku, on vastaavasti hitaampaa. Se on semmoinen taakka, joka sekä työllisyyspolitiikassa
että talouspolitiikassa pitäisi ottaa huomioon
olettaen, että jos halutaan aidosti pitää näistä työmarkkinoilla
vaikeimmassa tilanteessa olevista henkilöistä huolta,
niin se myöskin maksaa sitten valtion budjetissa.
Jos katsoo nuorisotyöttömyyttä, niin
on täysin selvä asia, että nuorten yhteiskuntatakuu
on tällä hetkellä kuollut kirjain. Alle
25-vuotiaitten työttömyyden kesto sekä yli
12 viikkoa kestävä työttömyys,
yli 26 viikkoa kestävä työttömyys
ja yli vuoden kestänyt työttömyys kaikki
ovat kasvussa. Erityisen hankalassa asemassa ovat ikääntyneet
työttömät, joiden — eli esimerkiksi
60 vuotta täyttäneitten työttömien
työnhakijoitten — määrä on
vuodesta 2005 kuluvaan vuoteen nelinkertaistunut. Kuitenkin näiden,
sekä pitkäaikaistyöttömien,
iäkkäitten työttömien että nuorten työttömien,
pitäisi olla työvoimapalvelulainkin mukaan aivan
ensisijaisia silloin, kun kohdennetaan työhallinnon toimenpiteitä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Varmasti tämä, että työkokeiluun
pääsee sellaisille työpaikoille, joissa
on lomautuksia ja irtisanomisia, on sille työkokeiluun
pääsevälle tosi hyvä juttu,
ja tietenkin täällä on takana ja turvana
sitten työsopimuslain edellyttämällä tavalla
se, että pitää tarjota työtä näille
irtisanotuille tai lomautetuille omille työntekijöille
ja myöskin osa-aikatyöntekijöille. Keskusjärjestöthän
ovat käsitelleet tämän asian, löytyy
tuolta perusteista.
Pelkään tässä yhtä asiaa
eli väärinkäytöksiä. Edustaja
Mustajärvi viittasi siihen, että viranomaisverkko
on ohentunut ja niitä palvelupisteitä ei ole niin
paljon kuin aikaisemmin. Eli pelkään sitä,
että jos tätä ei tutkita ja niitä reikiä ei saada
kiinni, niin siis käytännössä niitä keplottelijoita
valitettavasti löytyy, jotka yrittävät
näillä työkokeilussa olevilla ihmisillä käytännössä paikata
oman henkilöstönsä työpanosta.
Sen takia viranomaisvalvonnan tulee olla tiukkaa ja kattavaa. Mahdolliset
väärinkäytökset mielestäni
tulevat mahdollisiksi erityisesti niillä työpaikoilla, joilla
ei ole edunvalvontatoimintaa tai ei ole luottamusmiehiä tai
työsuojeluvaltuutettuja sitten vähän
perään katsomassa asiassa. Minä toivon, että valiokuntatyöskentelyssä tämä väärinkäytön
mahdollisuus
tutkitaan ja tietenkin torpataan myöskin.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitukselta on tullut hyvä esitys,
ja kuten täällä edellä on käynyt
ilmi, niin se tulee myös sen kolmikantaisen valmistelun
kautta. On erittäin tärkeää näille
työkokeiluun oikeutetuille henkilöille, että heillä on
mahdollisuus päästä siihen työkokeiluun.
Nyt kun ollaan sellaisessa tilanteessa, että monilla aloilla
on irtisanomisia ja lomautuksia varsin laajasti, niin työkokeiluun
pääseminen kyllä ilman tätä esitystä saattaisi
ratkaisevalla tavalla vaikeutua. Eli tämä on ihan
oikea ratkaisu.
Varmaan on niin kuin edustaja Kärnä sanoi, että aina
kun joku lakimuutos tehdään, niin joku saattaa
ainakin yrittää käyttää sitä väärin,
ja se näkökulma täytyy tietysti ottaa
huomioon. Mutta uskon, että tällä saavutetaan
kyllä paljon hyvää.
Olisin toivonut, että tämä oikeus
olisi vieläkin laajempi. Kun esimerkiksi ajattelee niitä nuoria, jotka
ovat valmistumassa korkeakouluista tai ammatillisesta koulutuksesta,
niin monta kertaa edellytetään sitä,
että pitää olla työharjoittelu,
ja se työharjoittelun saaminen on aika hankalaa, jos nuorta
eivät voi ottaa työharjoitteluun sellaiset yritykset,
joissa on irtisanomisia ja lomautuksia, ainakin tosiaan niillä aloilla,
joilla nämä irtisanomiset ja lomautukset juuri
tällä hetkellä ovat yleisiä.
Tiedän, että tämä on sellainen
asia, josta on keskusteltu työmarkkinajärjestöjen
kesken, ja joillakin aloilla on pyritty löytämään
tähän ratkaisua. Valitettavasti kaikilla ei ole
löydetty. Meidän täytyy tästä näkökulmasta
muistaa nyt se, että tärkeintä on se,
että nämä ihmiset itse pääsevät
eteenpäin, ovat he sitten työkokeiluun tulevia
tai niitä, jotka tulevat tekemään sen
ratkaisevan työharjoittelun valmistuakseen. Se on se ensimmäinen
näkökulma ja vasta toissijainen on se, että tarkistetaan,
että tätä järjestelmää ei käytetä hyväksi.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin puuttua työvoimaviranomaisten
karenssipäätösmenettelyyn. Nämä karenssit
ovat suorastaan räjähdysmäisesti lisääntyneet.
Tietenkin lainsäädäntömuutoksiakin
on tehty, muun muassa 2006 tehty muutos, jonka seurauksena suoraan
on tehty päätös työmarkkinatuen
lakkauttamisesta yli 50 000 tapauksessa. Todellakin työvoimahallinnon
resurssit ovat tiukilla, mutta työvoimahallinnossa on myös
vahvistunut ministeriön ohjauksesta johtuen tämä tällainen vastikkeellisuusajattelu,
pyrkimys ja tahto työttömien kurittamiseen.
Karenssipäätöksiä tehtiin
viime vuonna yli 90 000. Nuoriin tämä on
kohdistunut erityisen voimakkaasti. Vielä vuonna 2000 alle
25-vuotiaiden nuorten työmarkkinatuki evättiin
kokonaan 13 000 tapauksessa. Viime vuonna määrä oli
27 000, ja tänä vuonna ollaan ylitetty
jo 30 000. Kyllä tässä on myös
ihan selkeästä työvoimapoliittisesta
linjanmuutoksesta kysymys, ja tällä kaikella tietenkin
pohjustetaan sitä niin sanottua vastikkeellisuutta, jota
nyt sitten rakenneohjelmassa aiotaan tuoda työttömien
työvelvoitteen muodossa tarjoamalla työttömälle
parin tunnin työpätkiä, tällaista
hyppytyötä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Aiemmin kun oli vastaavuus valtionhallinnon
organisaatioitten aluejaon, tehtäväjaon, kuntajaon välillä eli
oli myöskin pieniä työ- ja elinkeinotoimistoja,
työvoimatoimistoja, joilla oli sama toiminta-alue kuin
kunnalla, niin silloin pystyttiin rakentamaan paikallisia työllisyyden
hoidon sopimuksia työhallinnon, kuntien ja paikallisten yrittäjien
kanssa. Se lisäsi kontaktipintaa niin yrittäjiin
kuin työttömiin työnhakijoihin, mutta nytten
se yhteys on valitettavasti katkennut. Siinä suhteessa
tuon, mitä edustaja Kärnä sanoi tästä,
että miten pystytään valvomaan sitä,
että ei vääristetä kilpailua
ja että ei tuen avulla saada kohtuutonta, perusteetonta
etua, valvonta varmasti on vaikeampaa.
Viranomaisten velvoitteita voitaisiin laajentaa koskemaan paljon
muutakin kuin osittain tätä työnhaun
voimassaoloa ja ilmoittautumiskäytäntöä työvoimatoimistoissa.
Minusta voisi mennä aivan hyvin siihen käytäntöön,
että jos työttömälle laaditaan
yhteistyössä työttömän
ja työ- ja elinkeinotoimiston kanssa työllistymissuunnitelma
ja jos siihen suunnitelmaan kirjataan esimerkiksi kouluttautuminen
tietylle alalle, niin jos mahdollista, viranomainen sitoutuisi siihen,
että tämänsisältöinen
koulutus alkaa sillä ja sillä paikkakunnalla silloin,
ja tämä työtön, jonka kanssa
sopimus olisi tehty, olisi sitten oikeutettu siihen koulutuspaikkaan.
Silloin siinä työllistymissuunnitelmassa olisi
velvoittavuutta molempiin suuntiin. Se olisi konkreettinen suunnitelma,
ja myöskin työtön voisi varautua ja järjestää elämänsä niin,
että hänellä todella alkaa koulutus tiettynä hetkenä.
Nyt hän saattaa olla monta vuotta siinä tilanteessa,
että häneltä odotetaan kouluttautumista,
mutta hän ei tiedä, koska hän siihen
koulutukseen tulee pääsemään.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Jos on tällainen tilanne, jossa
työttömiä ahdistellaan johonkin toimenpiteeseen,
johon välttämättä työttömällä ei
ole minkäänlaista motiivia tai joka on niin kelvottomasti
järjestetty, että jokainen näkee sen
jo kaivolle, että tuohon ei kannata lähteä,
niin sen seurauksena tietysti työttömältä viedään
kaikki tulot. Ja tulottomuuden seuraus, me tiedämme hyvin,
on köyhyys, ehdoton seuraus, sillä asumistuki
ja toimeentulotuki yhdessä jäävät
köyhyysrajan alapuolelle selvästi. Seurauksena
on myös varsinkin nuorten osalta syrjäytyminen.
Työttömyysturvaa vailla oleva henkilö jää todennäköisemmin
työvoima- ja koulutuspalvelujen ulkopuolelle kuin sellainen
työtön, jolla on vielä laillisia normaaleja
tuloja. Jos tämä ajattelu vielä vahvistuu — siis
se ajattelu, että evätään kokonaan
toimeentulo, lyödään ikään kuin
kokonaan poikki työttömyysturva — niin minä olen
aivan varma, että syrjäytyneiden määrä kasvaa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Yrttiaho sanoi — jos ymmärsin
oikein — niin, että kun työttömiä ahdistellaan
joihinkin aktiivitoimiin ja jos he sitten siitä kieltäytyvät,
niin he syrjäytyvät. Näinkin varmaan
on, mutta kyllä minä luulen, että aika
moni kyllä syrjäytyy jo siinäkin tilanteessa,
jos heille ei mitään aktiivitoimia tarjota. Kyllä se
on erittäin tärkeää, että me viemme
tätä osallistavaa sosiaaliturvaa — täällä on
ministeri Risikkokin paikalla, joka on sitä asiaa ollut
voimakkaasti ajamassa — eteenpäin nimenomaan siitä näkökulmasta,
että se on ennaltaehkäisyä syrjäytymistä vastaan.
Kyllä se on kaiken keskeinen asia, että niitä aktiivitoimia
tarjotaan, ja tietysti ideana on myöskin se, että niihin
vastataan. Eihän meillä voi olla järjestelmää, että jos
aktiivitoimista kieltäytyy, niin siitä ei minkäänlaista
sanktiota tulisi. Eihän siinä olisi mitään
ideaa silloin koko ajatuksessakaan.
Vielä palaan tähän kysymykseen, tuleeko
tässä mahdollisia väärinkäytöksiä sen
takia, että työkokeiluun voidaan ottaa myös
sellaisille työpaikoille, joilla on irtisanomisia ja lomautuksia. Kuten
sanoin jo aiemminkin, pidän sitä toki teoriassa
mahdollisena mutta aika lailla kyllä kaukaa haettuna. Se
jotenkin tuntuu, että olisiko se toimiva liikeidea, että pyörittää vain
niitä, jotka ovat työkokeilussa. Kyllä minä pikemminkin
uskon, että kyse on siitä, että tämä on
osaltaan myöskin yritysten yhteiskuntavastuuta, että he tarjoavat
henkilöille mahdollisuuden päästä tähän
työkokeiluun, jotta voidaan aidosti siellä työpaikalla
katsoa, onko kyvykäs palaamaan työelämään,
ja jos ei ole, niin mitä mahdollista kuntoutusta tai muuta
apua työelämään palaamiseksi tarvitsee,
vai onko niin, että on aika siirtyä eläkkeelle.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tuo aidon kontaktipinnan puute ja sen ohentuminen
on todellinen ongelma silloin, kun ajatellaan sitä, kuinka
esimerkiksi työttömyysturvalainsäädäntöä sovelletaan
käytäntöön tai kuinka harjoitetaan
järkevää paikallista työllisyyspolitiikkaa. On
aivan selvä asia, ja sen näkee tilastoista, niin kuin
edustaja Yrttiaho viittasi, karenssipäätösten lisääntyminen,
kun työvoimatoimikunnat lopetettiin, joilla oli mahdollisuus
tehdä päätös ohi virkamiesesittelyn,
ja kun työvoimatoimikunnassa oli edustettuna edustavimmat
työmarkkinajärjestöt sekä työnantaja-
että työntekijäpuolelta, niin silloin
tämmöinen maallikkojärki auttoi tilanteissa,
joissa oli yleisesti hyväksyttävä syy, mitä ei
tunnistettu työttömyysturvalaissa, esimerkiksi
tietyissä tilanteissa kieltäytyä lyhyestä työtarjouksesta.
Tämä kontaktipinnan heikkeneminen on uhka myöskin
siinä, kun mietitään sitä, mikä on
järkevä polku nuorella kouluttautua. Nythän
työmarkkinatuen menettämisen uhalla nuoret pakotetaan hakemaan
koulutukseen mihin hyvänsä ilman, että he
tuntisivat mitään aitoa halua tai mielenkiintoa
juuri siihen koulutusvaihtoehtoon, mutta tekevät sen, hakevat
johonkin koulutukseen, säilyttääkseen
jonkunlaisen perusturvan. Aivan sama ongelma on myöskin
sitten esimerkiksi pienyrittäjien perheenjäsenten
työttömyysturvaoikeudessa, jossa on tullut aika
lailla karmeita päätöksiä.
Minua kiusaa se, että suomalaisessa työllisyyspolitiikassakin
haetaan mallia milloin Uudesta-Seelannista, milloin Tanskasta ja
milloin Saksasta, kun pitäisi pystyä hakemaan
semmoista työllisyyspolitiikkaa ja vaihtoehtoa, jossa näkyy
myöskin paikallinen näkökulma aiempaa enemmän.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuossa edellä edustaja Yrttiaho
maalasi mielestäni erikoista uhkakuvaa siitä,
että työttömät alkavat syrjäytyä,
jos heitä pyritään aktivoimaan. (Jyrki
Yrttiahon välihuuto) Kyllä päinvastoin
tilanne on niin, että kun työttömiä ei
ole tähän asti aktivoitu, niin se on ollut omiaan
aiheuttamaan syrjäytymistä yhteiskunnasta, senkaltaista
kehitystä, joka on johtanut lopulta työkyvyttömyyteen
liian monen osalta.
Mielestäni voidaan tietysti tässä yhteydessä keskustella
laajemmin suomalaisen yhteiskunnan, työelämän
ongelmista. Onhan se toisaalta paradoksi, että toisissa
perheissä vanhemmat polttavat itsensä loppuun
työelämässä, samaan aikaan kun
toisille työtä ei riitä ollenkaan.
Mutta kun Yrttiahokin on kantanut monessa yhteydessä huolta
nuorisotyöttömyydestä näissä puheenvuoroissaan — itsekin
kannan huolta nuorisotyöttömyydestä,
niin kuin koko hallitus kantaa huolta nuorisotyöttömyydestä — niin
liian monelle suomalaiselle nuorelle voi käydä tilanne,
että ensimmäistä kertaa joku asettaa
elämässä jonkinlaisia rajoja, kun vanhemmat
eivät ole kotona ehtineet sitä tekemään
tai eivät ole välittäneet sitä tehdä,
koulu ei ole siihen kyennyt, jostain syystä asepalvelus
on jäänyt käymättä. Tuleepahan
nyt ainakin sitten työvoimaviranomaiselle mahdollisuus
vielä kerran ottaa se nuori ja kysyä, haluaisiko
nuori lähteä koulutuksen kautta, näitten
tarjottujen aktivointitoimenpiteitten kautta etsimään
itselleen sellaista kestävää polkua,
jolta voisi hyvää elämää rakentaa
ja joka johtaisi pois siltä syrjäytymisen tieltä,
jolla aivan liian moni suomalainen nuori tänä päivänä kulkee.
Eli itse kyllä näen tämän lakiesityksen
aivan päinvastoin kuin edustaja Yrttiaho.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän lain perusteluissa
on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, minkä ensimmäisessä puheenvuorossani
myöskin totesin, että sitä omien työntekijöiden
korvaamista työkokeiluun osallistuvilla tai palkkatuella
palkattavilla henkilöillä ei saa tapahtua. Se
on hyvä asia, että se on tänne näinkin
hyvin kirjoitettu.
Näihin aktiivitoimiin. Siis aktiivitoimia työttömille
totta kai tarvitaan, ja siihenhän tämä esitys
myöskin osaltaan tähtää, että sitä syrjäytymistä ei
tapahdu. Kaikin mahdollisin mokomin konstein mielestäni
kyllä sitten pitää mahdollisimman moni
suomalainen, on hän sitten nuori työtön
tai vähän vanhempi työtön, pitää yhteiskunnan
rattaissa. Kun aina silloin tällöin puhutaan siitä tempputyöllistämisestä,
niin kyllä minulla aina hana virittyy, kun kuulen sen sanan, koska
kysymys on siitä, että ihmisiä yritetään
pitää mahdollisimman pitkään
niin, että se työkyky säilyy.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Ikäryhmässä 60—64-vuotiaat
työttömien määrä on seitsemän
viime vuoden aikana yli kaksinkertaistunut. Huolestuttavaa on, että korkeasti
koulutettujen 60—64-vuotiaiden työttömien
määrä on lisääntynyt
muita nopeammin. Lisäksi työllisyysasteen nousu
on tässä ryhmässä lähes
pysähtynyt ja on edelleenkin vain vähän
yli 40 prosenttia, joten yli 60-vuotiaiden työllisyyteen
ja työssäjaksamiseen on kiinnitettävä erityisesti
huomiota. Työttömyyseläkkeen poisto on
kasvattanut työvoiman tarjontaa, mutta yli 60-vuotiailla
se näyttää vain lisänneen työttömien
määrää. Työnantajat
ennemminkin irtisanovat kuin työllistävät
ihmisiä, joilla on enää hetki eläköitymiseen.
Ikääntyneiden pysymistä työelämässä pitää tukea
nykyistä paremmin, jotta eläkesäädösten kiristäminen
ei muutu työttömyydeksi vaan työllisyydeksi.
Ikääntyneillä on motivaatio jatkaa työssä,
mutta työnantajien asenteet ovat usein esteenä.
Työnantajien yhteiskuntavastuuta irtisanottavista tulisi
lisätä esimerkiksi siten, että voittoa
tekevällä yrityksellä olisi velvoite
maksaa työllisyyssuunnitelmaan sisältyvää koulutusta, jos
se irtisanoo työntekijöitä tuotannollisista
ja taloudellisista syistä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy vielä kerrata,
mitä sanoin, että tulisin oikein ymmärretyksi.
Tarkoitin nimenomaan syrjäytymisuhkaa siinä mielessä,
jos työtön henkilö jää kokonaan vaille
työttömyysturvaa ja toimeentuloa, vain toimeentulotuen
varaan. Todennäköisemmin juuri tällainen
henkilö jää työvoima- ja koulutuspalvelujen
ulkopuolelle kuin sellainen henkilö, joka voi vielä pitää oman
asuntonsa ja ikään kuin hallita omaa elämäänsä.
Tämä ajattelu puuttuu kokonaan siitä kokoomuslaisesta
Risikon ja kumppaneiden ajattelusta, jossa joka toinen sana on "osallistava",
"aktivointi" ja niin edelleen.
Meillä jäi käyttämättä palkkatukivaroja
viime vuonna 95 miljoonaa. Ne olisi voitu kohdistaa todellisiin
töihin, osoittaa todellisiin, järkeviin kohteisiin:
ei ilmaistyötä, vaan todellisia työsuhteita
näiden tukien avulla. Minä ymmärrän
hyvin ne ongelmat, jos pitkän työuran tehnyt levyseppä,
joka on jo menettänyt työkykyään,
osoitetaan kuntouttavaan työtoimintaan. Minulla on esimerkki
Turusta, kaksikin esimerkkiä. Toisessa tapauksessa tällainen
miesjoukko lähetettiin lentokentän läheiseen
metsikköön, varustettiin käsisahalla
ja kirveillä, ja kesti puolitoista viikkoa, ennen kuin
heille tuli ensimmäinenkään työnjohtaja
osoittamaan, mitä siellä tehdään.
Tai sitten toinen tapaus: niin sanottua kuntouttavaa työtoimintaa
järjestävä konsultti vei useina päivinä tällaisen
ryhmän liikekeskus Myllyyn muutamaksi tunniksi per päivä seuraamaan,
minkälaiset ovat vähittäiskaupan työolosuhteet.
Tätä tarkoitan sillä, että myös
sillä, mitä tarjotaan ja mikä on sen tarjottavan
työn tai toiminnan laatu, on oleellinen merkitys.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen pahoillani, että annettiin äsken
kuva julmasta kokoomuslaisesta politiikasta, joka ei välittäisi
työttömästä. Tämä on
väärä todistus. (Jyrki Yrttiaho: Sisäpolitiikkaa!) — Sisäpolitiikkaa todellakin.
Mutta täällä on puhuttu laajasti
aktivointitoimenpiteistä ja niistä kieltäytymisestä,
ja olen sitä mieltä, että jos aktivointitoimenpiteistä kieltäydytään,
niin silloin on kysymyksessä jo hivenen syrjäytynyt
henkilö ja tällöin olisi aktivointitoimenpiteen
esittäjän ja tämän työttömän
kohdattava uudelleen ja suunniteltava tämän työttömän tulevaisuus,
koska minun mielestäni ei saisi jäädä tähän
loukkuun, että ei sen jälkeen tavata vaan joudutaan
muualle sosiaaliturvan piiriin.
Tästä pienyrittäjien perheenjäsenen
työttömyydestä voisi sen verran sanoa,
että pienyrittäjät ovat todella kaikista
huonoimmassa asemassa silloin, kun työtä siinä yrityksessä ei
ole vaan pitää, jos on mahdollista, ensiksi sanoa
irti ulkopuolinen työntekijä ja sitten vasta oman
perheen jäsen. Kaikkihan tietävät, että mieluummin
pyrittäisiin toimimaan sillä tavalla, että se
ulkopuolinen työntekijä, joka on todella varmasti
osaaja, säilytetään ja oman perheen jäsen
yleensä voisi vähän aikaa olla pois töistä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Niin kauan kuin näitä rahoja
jää käyttämättä — esimerkiksi
viime vuoden valtion tilinpäätöstietojen
mukaan työllistämiseen varatuista määrärahoista
jäi lähes viidennes, 95 miljoonaa euroa, käyttämättä — silloin
puhe tehostetusta aktivoinnista on aika lailla tyhjän päällä.
Ne rahat ovat olleet juuri niitä rahoja, joilla olisi voitu
puuttua suoraan henkilön senhetkiseen tilanteeseen, joko työllistää suoraan
tai sitten ohjata hänet koulutukseen ja parantaa sillä tavalla
työmarkkinavalmiuksia, mutta työ- ja elinkeinoministeriössä ilmeisesti
on katsottu niin, että ennemmin jätetään ne
rahat käyttämättä kuin työllistetään
ihmisiä, joilla todella on hätä. Kyllä minä nyt
perään sitten kansanedustajienkin kunniantuntoa
sen suhteen, että jos eduskunta on edellyttänyt
ja myöntänyt ministeriölle tällaiset
rahat, ne rahat myös käytetään
sen mukaan, mikä on käyttöperuste, ja käytetään
täysimääräisesti. Sanotaan,
että tämä käyttämättä jääneitten
määrärahojen tilanne otetaan erityiseen
huomioon tulevina aikoina. No, ei ole otettu, kun viime vuonna tämä pakkosäästö kaksinkertaistui,
eli ollaan menty rajusti huonompaan suuntaan kuin aiempina vuosina.
Vielä jos ajatellaan, mitenkä kannustetaan
ihmisiä, minulle tulee mieleen yksi nuori. Siltä paikkakunnalta
oli lakkautettu työvoimatoimisto, asiakaspalveluvirkailijat
eivät häntä tienneet. Tämä hyvin
ujo, monisairas nuori, alta kaksikymppinen, pakotettiin tiettyihin
toimenpiteisiin — tai ilmoitettiin hänelle, että työttömyysturva evätään,
jos hän ei ilmoittaudu 70 kilometrin päässä sinä ja
sinä päivänä ja osallistu näihin
toimenpiteisiin. Se nuori henkilö katsoi paremmaksi lopettaa
päivänsä, koska hänelle se kynnys
lähteä toiselle paikkakunnalle tähän
toimenpiteeseen oli aivan liian suuri. Jos työvoimatoimisto olisi
ollut paikkakunnalla vielä ja siellä virkailijat,
he olisivat tunteneet sen nuoren tilanteen eivätkä olisi
esittäneet mahdottomia.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää edustaja
Yrttiahoa tästä selventävästä puheenvuorosta.
Hänen aiemmasta puheenvuorostaan jäi se kuva ikään
kuin työttömien aktivointi aiheuttaisi syrjäytymistä,
mutta tämä edellinen puheenvuoro oli jo varsin
ansiokas, ja muun muassa nämä kuvaukset siitä,
kuinka tehottomia joskus nämä aktivointitoimenpiteet voivat
olla, olivat varmasti aivan todellisia elävästä elämästä olevia
esimerkkejä. Tähän on todella työvoimahallinnossa
syytä suhtautua vakavasti. Kyllähän tietysti
sen aktivointitoimenpiteen, jota tarjotaan, täytyy olla
senkaltainen, että se on mielekäs, se palvelee
paitsi tämän työttömän
työkyvyn ylläpitämistä tai hänen
kouluttautumistaan uusiin tehtäviin myös yleistä hyvää ja on
kaikin puolin tarkoituksenmukaista.
Kyllä täytyy siinä mielessä antaa
tunnustusta sekä äsken puhuneelle edustaja Mustajärvelle että edustaja
Yrttiaholle, että tämä todellisten työpaikkojen
puolestapuhuminen on tärkeä viesti. Tässä mielessä kyllä hieman
vielä ihmettelen esimerkiksi työministeri Ihalaisen
vastausta kyselytunnilla, kun häneltä kysyttiin
todellisten työpaikkojen luomisesta tai paremminkin siitä, miten
voitaisiin raivata esteitä todellisten työpaikkojen
luomiselta. Me kaikki tiedämme, että Suomessa
työllistämisen kynnys varsinkin pienissä yrityksissä ensimmäisen
työntekijän osalta, pienissä yrityksissä nuoren
työntekijän osalta, on hilattu kohtuuttoman korkealle,
ja nämä kysymykset koeaikojen pidentämisestä tai
sitten vähän isompien pk-yritysten osalta yhteistoimintalain
velvoitteiden keventämisestä ovat aivan relevantteja
kysymyksiä tässä ajassa, jossa työttömyys
lisääntyy ja erityisesti nuorisotyöttömyys
on meille vakava ongelma. Siksi kyllä vielä työministeriltä kysyisin,
jos hän olisi täällä läsnä,
onko hän nyt tässä tilanteessa puolustamassa niin
sanottuja saavutettuja etuja vai onko hän puolustamassa
nuorten suomalaisten työllisyyttä. Kyllä tässä siinä mielessä on
eduskunnan hyvä olla hereillä, että myös
hallitus ottaa ensin hirren omasta silmästään
ennen kuin alkaa sitten ottamaan roskaa sieltä työvoimahallinnon
silmästä.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä on kuultu monentyyppisistä aktivointitoimenpiteistä.
Jo vuosia on ollut, nuorille ainakin, huonoja aktivointitoimenpiteitä ja
työllistämiskokeiluja, puolen vuoden kokeiluja,
paljon lyhkäisempiäkin. Kun niistä yleensä ei
seuraa kumminkaan pätevöitymistä johonkin
tiettyyn hommaan tai sitten se työ ei jatku sen kokeilun
jälkeen, niin se syö hyvin paljon nuorten motivaatiota
yleensä osallistua tämmöisiin kokeiluihin.
Tietysti työnantajapuoli näkee kokeilut toisaalta
ja toisella tavalla. Jos he palkkaavat nuoren pätkätyöhön
kokeilussa hyvin pienellä nimellisellä korvauksella
ja saavat rahat siihen yhteiskunnalta ja sitten otetaan toinen nuori
tilalle jatkamaan, kun edellisen kokeiluaika tai passi loppuu, niin
se on tavallaan nuorten hyväksikäyttöä, sillä vältetään
luomasta oikeita työpaikkoja. Tähän ovat
syyllistyneet kunta ja valtio ihan yhtä lailla kuin yksityisyrittäjät.
Tämmöisestä moraalittomasta työvoima- ja
työllistämisrahojen käytöstä pitäisi
päästä eroon.
Toisaalta työvoiman tarjonnan kasvattaminen ei auta
työllistymiseen, jos ei ole työpaikkoja ja halua
työllistää ihmisiä. Tämä on
näkynyt varsinkin, kun on puututtu yli 60-vuotiaitten ihmisten työllistämiseen
ja jatkamiseen työurilla: on tullut työmarkkinoille
kyllä lisää työttömiä,
mutta työpaikkoja ei ole ilmaantunut mistään.
Nykyään myöskin akateemisten työttömien
määrä kasvaa, eli ei ole myöskään
työllistettävän koulutuksesta kiinni
työllistyminen.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Tuosta olen todellakin edustaja Auton
kanssa samaa mieltä, että on todellakin ensisijaista
tarjota oikeita töitä ja käyttää työllistämismäärärahat
nimenomaan kunnollisten työsuhteiden solmimiseen.
Mutta jotakin rakenteellista ongelmaa on työ- ja
elinkeinoministeriössä, koska viimeisen viiden
vuoden aikana joka vuosi on jäänyt huomattavia
summia työllistämismäärärahoja
käyttämättä. Viime vuonna summa
oli todellakin kaikkein suurin, 95 miljoonaa, mutta viidessä vuodessa
lähes 280 miljoonaa euroa on työllistämisvaroja
jäänyt käyttämättä,
ja kuitenkin me elämme massatyöttömyyden
oloissa ja koko ajan peruuttamattomasti syrjäytyy työkykyisiä suomalaisia
työmarkkinoilta.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että tämänkin
hallituksen esityksen tavoitteitten mukaisesti mahdollisimman moni
työtön pääsisi näyttämään
itseään työpaikalla niin, että se
ei kuitenkaan heikennä jo työsuhteessa olevien
työntekijöitten asemaa.
Mutta jos mietitään sitä, että meidän
työvoimapolitiikassamme, työvoimapalveluissamme
ja tukirahojemme käytössä pitäisi
hakea pysyvämpiä ratkaisuja, niin kyllä silloin
päähuomion pitäisi keskittyä niihin
kohderyhmiin, mitkä ovat etusijalla jo nykyisenkin työvoimapalvelulain mukaan,
elikkä nuoriin ja pitkäaikaistyöttömiin. Näistä pitkäaikaistyöttömistä aika
moni on vanhempaa väkeä. Nuorille kestävä ratkaisu
voisi olla se, mitä olemme monta kertaa esittäneet:
jos 80-luvulla ja 90-luvulle tultaessa tietynkestoisen työttömyyden
jälkeen jokaiselle taattiin tukitoimin määräaikainen
työ oikeassa työsuhteessa työehtosopimuksen
mukaisella palkalla, niin eikö voitaisi mennä sen
verran taaksekäsin, että tämä velvoite
otettaisiin voimaan esimerkiksi niin, että alle 20-vuotias
ammattiin valmistuva tai korkeakoulututkinnon suorittava nuori työtön saisi
ensimmäisen määräaikaisen työpaikkansa tukitoimin?
Se olisi kertaluonteinen ratkaisu, mutta koulutuksesta valmistumisen
jälkeen nuori saisi näyttää osaamistaan,
saisi arvokasta työkokemusta, vakiinnuttaisi talouttaan
oppilaitoksesta valmistumisen jälkeen, ja sitä kautta
olisi paremmat eväät lähteä tavoittelemaan
pysyvämpää leipäpuuta. Tai sitten,
kun yli 60-vuotiaitten työttömien määrä on
nelinkertaistunut muutamassa vuodessa, kyllä realismia
on kai se, että näille henkilöille ainoa
realistinen ratkaisu on kunniallinen saattohoito eläkkeelle,
mikä tarkoittaisi määräajoin
toistuvia tukisijoituksia siihen eläkeikään
asti. Sekin olisi paljon parempi vaihtoehto kuin olla koko ajan
työttömänä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Haluan tässä vielä puuttua
tähän tulottomuuden lisääntymiseen — tällainen
käsite Kelan tilastoissa on, ja se tietysti tarkoittaa,
että on viety työttömyysturva. Tulottomien
asuntokuntien määrä yleisen asumistuen
saajien joukossa on vuodesta 2002, siis kymmenessä vuodessa,
kolminkertaistunut tässä maassa. Se kuvaa työvoimapolitiikan
linjaa, mutta kyllä se kertoo myöskin meidän
sosiaaliturvapolitiikkamme kovenemisesta. Nyt kun täältä oppositiosta
joutuu aina mutkan kautta seuraamaan, mitä herrat päättävät,
niin rakennepaketissa on tulossa köyhille lisää lunta
tupaan.
Keskustelu päättyi.