Tom Packalén /ps:
Arvoisa puhemies! Viime perjantaina ministeri Räsänen
pyysi poliisiylijohtaja Paateroa harkitsemaan viikonlopun yli, voiko
tämä jatkaa nykyisessä tehtävässään. Maanantaina
ministeri antoi kuitenkin Paaterolle kaiken tukensa. Muun muassa
työoikeuden professori Seppo Koskinen kommentoi tällaisen poukkoilevan
toiminnan olevan huonoa johtamista. Ministerin ailahtelu tässä asiassa
vaikuttaa hätiköinniltä tavallisenkin
kansalaisen silmissä. Ministerin arvostelu poliisin johtoa
kohtaan on omiaan heikentämään kansalaisten
luottamusta poliisin toimintaan. Ministeri Räsänen,
miten aiotte jatkossa huolehtia siitä, ettei tällaisia
hätiköintejä tulisi? Miten arvioitte
omaa asemaanne sisäministeriön johtajana, jonka
alaisuuteen myös poliisiasiat kuuluvat?
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Pidän tuota viime viikolla
käytyä keskustelua ja myös sitä toimenpidettä,
jonka tein tehdessäni tutkintapyynnön valtakunnansyyttäjälle,
edelleen perusteltuna. Pidän perusteltuna myös
sitä, että avoimesti kerroin syyn, minkä takia
tuohon tutkintapyyntöön päädyin.
Sisäministeriössä on poliisin laillisuusvalvontaa
ja muun muassa eräiden poliisiyksiköiden yhteistoimintaa
selvitetty tämän vuoden aikana ja pyydetty siitä myös
Poliisihallitukselta selvityksiä. Nythän tässä on
myös erittäin vakava tutkinta menossa kohdistuen
erääseen Helsingin huumepoliisin poliisimieheen.
Viime viikolla käytyjen keskustelujen pohjalta tein havainnon,
josta kävin keskustelua valtakunnansyyttäjän
kanssa, ja tuossa keskustelussa hän kehotti minua tekemään
tästä havainnosta tutkintapyynnön, jonka tein.
On tärkeää, että kaikki poliisitoiminta
on valvottua ja että toimitaan lakien ja ohjeiden ja määräysten
mukaan ihan valtakunnallisesti yhtenäisesti. Mielestäni
on (Puhemies koputtaa) tärkeää, että asiat
selvitetään riippumattoman tahon toimesta.
Viikonlopun aikana poliisiylijohtajan kanssa käymäni
keskustelun jälkeen olemme tulleet siihen samaan tulokseen,
että tämä kysymys on otettava vakavasti
ja tästä jatketaan hyvässä yhteisymmärryksessä eteenpäin.
Tom Packalén /ps:
Arvoisa puhemies! Ministeri Räsänen, ihmettelitte
miksi poliisilla ei ole rekisteröityjä tietolähteitä Helsingissä,
ja jätitte asiasta Valtakunnansyyttäjänvirastolle
selvityspyynnön. Voin vastata, että suurin syy
siihen on, että halukkaita rekisteröityyn tietolähdetoimintaan
ei Helsingissä ole ollut. Sinänsä keskustelu niin
rikollisten kuin muidenkin kansalaisten kanssa on aina ollut osa
Suomen poliisin toimintatapaa. Pakkorekisteröinnit saattaisivat
johtaa siihen, että varsinkaan kovimmilta rikollisilta
ei jatkossa tietoa saataisi. Pakkokirjaaminen tuo mieleen lähinnä Itä-Saksan
salaisen poliisin toiminnan. Miten ministeri Räsänen
aikoo huolehtia siitä, että tietolähdetoimintaan
liittyvät lait ja ohjeistukset olisivat tarkoituksenmukaisia
rikosten tutkinnan ja ennaltaehkäisyn kannalta, että lait
ovat poliisin toimintaa tukevia eivätkä haittaavia?
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Oikeusvaltiossa ei voi olla valvomatonta
poliisitoimintaa, ja meillä poliisin tietolähdetoimintaa
säätelevät niin poliisilaki, sisäministeriön
asetus kuin sitten Poliisihallituksen määräys,
ja ne on tarkoitettu valtakunnallisiksi ohjeiksi. Tuon asetuksen
mukaan tietolähteen käyttäminen on myös
kirjattava ja tämä kirjaaminen tai rekisteröinti,
jos se on tarpeen, ei saa vaarantaa tietolähteen henkilöllisyyden
salassa pysymistä. Meillä on kokemusta useista
poliisiyksiköistä, että mitään
ongelmaa asianmukaisen kirjaamisen ja rekisteröinnin kohdalla
ei ole.
Tähän rekisteröintiin on olemassa
monia eri tapoja, joita en käy tässä erittelemään,
koska ne ovat tuon salassa pidettävän ohjeen mukaisia.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Niin, varmasti näitten rekisterien
salassa pysyminen on ehdottoman tärkeää jatkossa,
ja ensimmäinen kysymykseni kuuluukin: miten nimenomaan näitten
rekisterien asiallinen käyttö aiotaan varmistaa
Poliisihallituksessa? Ymmärtääkseni Poliisihallitus
on se, joka näistä rekistereistä vastaa.
Mutta kun tässä nyt sivuttiin muitakin poliisilakeja
ja tämäkin eduskunta on niitä säätänyt
ja tällä hetkellä on menossa muun muassa
Pora kolmosen ja tämän poliisirakenteen uudistamisen toimeenpano,
niin olisin halunnut toiseksi kysyä ministeri Räsäseltä:
miten aiotte turvata henkilöstön jaksamisen tämän
uudistuksen kuluessa?
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Tämä Pora III -uudistus
tuo mahdollisuuden myös tämän poliisin
laillisuusvalvonnan tehostamiseen järkevällä tavalla.
Nyt ei ole suinkaan tarkoitus se, että poliisitoimintaa valvovia
poliisimiehiä ollaan lisäämässä,
vaan se, että se järjestetään
yhdenmukaisella ja järkevällä tavalla.
Kaikkiin poliisilaitoksiin rakennetaan laillisuusvalvontayksikkö,
jonka riippumattomuutta muusta poliisilaitoksen toiminnasta on tarkoitus
edelleen vahvistaa, ja toki meillä on tämä valvontaketju
kautta poliisihallinnon olemassa. On erittäin tärkeää,
että henkilöstön jaksamisesta tässä yhteydessä huolehditaan,
ja siinä Poliisihallituksella on toki vastuu, kun tätä uudistusta
lähdetään viemään eteenpäin.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nämä poliisiasiat todella
ovat tätä yhteiskuntaa keskusteluttaneet viime
vuosina. Meillähän on poliisin osalta nyt tehty
viime aikoina monia isoja hallinnollisia muutoksia: on Pora ykköstä,
Pora kakkosta, Pora kolmonen on tulossa jne. Muutoksia, uudistuksia
tehdään ja on tehty ilman että on tiedetty,
mitä vaikutuksia edellisillä suurilla hallinnollisilla
muutoksilla on ollut. Arvoisa ministeri, onko vaarana, että nämä nopeat,
isot hallinnolliset muutokset nyt ovat sitten omiaan edesauttamaan
tätä äärettömän
kovaa ja vellovaa keskustelua poliisin toiminnasta?
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Kun aloitimme tällä vaalikaudella
työmme, niin jouduimme sen tosiasian eteen, että poliisin
rahoitukseen oli tulossa noin 70 miljoonan euron alijäämä,
joka olisi tarkoittanut, jos mitään emme olisi
tehneet, lähes tuhannen henkilötyövuoden
vähenemää poliisissa, ja se olisi aivan
varmasti aiheuttanut ongelmia myös kansalaisten turvallisuuden
kannalta ja tietenkin myös poliisin itsensä jaksamisen
kannalta. Sen vuoksi hallitus teki päätökset
poliisitoiminnan turvaamiseksi: käynnistimme hallinnollisen
uudistuksen, jonka tavoitteena on siis se, että poliisin
kenttätoiminta pyritään turvaamaan. Kansalaisen
näkökulmasta ei tapahdu muutoksia, eli sieltä operatiivisesta
toiminnasta ei vähennetä, mutta sen sijaan hallintoa
kevennetään, ja tällä lailla
voidaan sitä resurssien painopistettä siirtää siihen
varsinaiseen poliisitoimintaan. Samallahan hallitus teki myös
päätöksen, tänä ta-loudellisesti
vaikeana aikana, lisätä kehyksiin 30 miljoonaa
euroa rahaa poliisitoimintaan asteittain. (Puhemies koputtaa) Nämä ovat
olleet välttämättömiä,
vastuullisia toimia hallituksen taholta.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sisäinen ja ulkoinen turvallisuus
ovat valtion tärkeimpiä tehtäviä:
taata siis kansakunnan sisäinen ja ulkoinen turvallisuus.
Sen takia perussuomalaiset ovat aina nähneet armeijassa
ja poliisissa ystävän ja tukeneet näitä elintärkeitä instituutioita.
Mutta tämä hallituksen politiikka on näyttänyt
sekavalta. Hyvin toiminut liikkuva poliisi lakkautettiin, mikä ei
poliisiministeri Rajamäen aikana olisi tullut kuuloonkaan.
En syytä, mutta kysyn, mitä tässä on
nyt tapahtunut, kun selkosilla tulee karhu useammin kuin poliisi
vastaan. (Hälinää) Maaseudun palvelut,
poliisipalvelut, ovat kyllä menneet alaspäin.
Minä kysyn nyt arvoisalta pääministeriltä:
Mikä on hallituksen linja? Eihän se niin voi olla
joka asiassa teidän hallituksessanne, että sektoriministeri
touhuaa ja hallitus ei tiedä mitään.
Siis mitä te hallituksena, sinä "sixpackinä",
nyt ajattelette tästä?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Soinilla oli ihan hyvä tuo
kysymys. Se oli vähän samankaltainen kuin että onko hallitus
tietoinen, ja jos on, niin mistä. (Naurua) Ilmeisesti kuitenkin
kysymys liittyi tähän poliisikokonaisuuteen.
Meidän tavoitteemme on ollut se, että ei tehdä pelkästään
menoleikkauksia kaikille hallinnonaloille, vaan uudistetaan sitä rakennetta
niin, että saadaan itse palveluja enemmän.
Niin kuin ministeri Räsänenkin on aiemmin todennut,
poliisin uudistuksessa on ollut kysymys siitä, että me
vähennämme hallintoa, jotta saamme lisää poliisimiehiä,
ja vielä niin, että koko tätä rakenneuudistusta
on ryyditetty jonkun verran lisäämällä rahaa.
Mutta olennaista on se, että hallinnollisia yksikköjä ja
hallintovirkoja vähennetään, jotta se
raha riittäisi itse siihen poliisityöhön,
rikoksentorjuntaan, tutkintaan ja ihan siihen kenttätyöhön.
Minusta tämmöiset rakenneuudistukset, niin vaikeita
kuin ne monesti ovat tehdä, ovat kyllä hyvin perusteltuja
itse palvelun kannalta. (Mauri Pekkarinen: Ei ole Pihtiputaalla
poliiseja! — Jouko Skinnari: Mutta karhuja!)
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen ministeri Räsäsen
kanssa samaa mieltä siitä, että valvomatonta
viranomaistoimintaa ei voi olla. Poliisilain 36 a §:n
2 momentti sanoo näin: "Tietolähdettä koskevat
tiedot voidaan tallettaa henkilörekisteriin." Minä luen
tämän niin, että oikealla nimellä ei
tarvitse tietolähteitä mihinkään
rekisteriin merkitä. On syntynyt sellainen mielikuva, että te,
ministeri Räsänen, olisitte tästä tulkinnasta
eri mieltä. Eihän tämä tulkintani
teidän tulkinnastanne voi olla oikea, koska ette kai te
luule, että löytyy yhtään kovan
luokan rikollista sisäpiiristä, joka suostuisi
siihen, että hänet omalla nimellään
merkittäisiin niin sanotuksi tietolähteeksi johonkin
poliisin rekisteriin? Eli oletteko samaa mieltä siitä,
että tällainen tulkinta on virheellinen?
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin korjaan sen, että eivät
tietolähteet suinkaan aina ole kovan luokan rikollisia.
Siellä on aivan kuuliaisia kansalaisia, (Ben Zyskowicz:
Minä puhun nyt niistä lähteistä!)
lainkuuliaisia kansalaisia, joukossa, jotka vain tietävät
asioita.
Mutta meillä on aika montakin pykälää,
jotka koskevat tätä tietolähteen käyttöä,
ja te siteerasitte nyt vain yhtä pykälää.
Meillä myös sanotaan se, että tietolähteen
käyttäminen on kirjattava. Rekisteröinti
johonkin henkilörekisteriin on eri asia kuin tietolähteen
kanssa asioimisesta dokumentointi, ja meillä myös
Poliisihallitus on antanut aika yksityiskohtaisen ohjeen siitä,
millä tavalla tuo kirjaaminen ja mahdollinen rekisteröinti,
joka todellakin on eri asia, on toteutettava ja missä tilanteessa.
Tämä asiakirja taas on salassapidettävä,
mutta olen itse kyllä siihen huolellisesti tutustunut,
ja niitten havaintojen pohjalta, jotka tein, minulle heräsi
epäily, että onko meillä toimittu lakien
ja asetusten ja ohjeiden mukaan, ja sen vuoksi, käytyäni
luottamuksellisen keskustelun (Puhemies koputtaa) valtakunnansyyttäjän
kanssa, tein tuon tutkintapyynnön, ja edelleen olen hyvin
vakuuttunut siitä, että se oli todellakin tarpeen.
Nyt riippumaton taho tutkii asian, ja odotamme, minkälainen
arvio sieltä tulee.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Rouva ministeri, tiedätte,
että asetus tai ohjeet eivät saa olla ristiriidassa
lain kanssa, ja minun mielestäni laki lähtee siitä,
että tällainen rekisteröinti voidaan
tehdä. Mitä kirjaamiseen tulee, niin totta kai
poliisimies voi jollain tavoin esimerkiksi esimiestään
varten nimiä paljastamatta kirjata, että hän
on tänään kanssakäynyt tai aikonut
kanssakäydä jonkin salaisen tietolähteensä kanssa.
Te sanoitte, että te ette puhu kovan luokan rikollisista.
Minä puhun. Minä puhun niistä kovan luokan
rikollisista, jotka on onnistuttu sieltä sisäpiiristä saamaan
poliisille tärkeäksi tietolähteeksi,
niistä rikollisista, jotka saattavat oman henkensä tai
vähintään terveytensä vaaraan,
jos heidän toimiminen salaisena tietolähteenä tulee
ilmi. Oletteko sitä mieltä, että tällainen
tietolähde pitää omalla nimellään
kirjata johonkin henkilörekisteriin, vai ette? (Mauri Pekkarinen:
Se on hyvä kysymys nyt!)
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Tuossa laissa todetaan myös, että rekisteröiminen,
silloin kun se rekisteröiminen on tarpeen — totean
vielä, että se ei kaikissa tilanteissa ole tarpeen,
mutta silloin kun se on tarpeen — ei saa vaarantaa tietolähteen
henkilöllisyyden salassa pysymistä. On monia eri
tapoja hoitaa tuo rekisteröinti. Eivät ne suinkaan
mene verkkoon sieltä vuodettavaksi, vaan esimerkiksi voidaan
käyttää vaikkapa erilaisia koodeja. Se rekisteri
voi olla vaikka paperilla kassakaapissa, josta sitä ei
kukaan pääse näkemään.
Eli on olemassa erilaisia tapoja hoitaa tuo rekisteröinti,
ja siitä lähdetään, että se
ei saa vaarantaa ei poliisin toimintaa eikä tuon henkilön
mahdollista paljastumista ja siten hänen turvallisuuttaan.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Poliisirekisterin laillisuusvalvonta
on tärkeää jo ihan kansalaisten perusoikeuksien
näkökulmasta. Vähintään
yhtä tärkeää on kuitenkin, että poliisilla
on tarpeelliset työkalut perustehtävänsä hoitamiseen.
Viime viikolla näitten rekisterisotkujen osalta syyttävä sormi
osoitti Poliisihallitusta. Kysyn kuitenkin sisäministeriltä:
Sisäministeriön poliisiosasto johtaa Poliisihallitusta.
Miten te ministerinä näette, mikä vastuu
sisäministeriön poliisiosastolla on näiden
rekistereiden seuraamisesta ja valvonnasta? Ei kai häntä heiluta poliisikoiraa?
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni on ihan paikallaan,
että koko tuo valvontaketju katsotaan. Se valvonta lähtee
sieltä poliisilaitoksista, sitten Poliisihallituksella
on tietenkin oma vastuunsa siinä, ja sisäministeriölle
tulevat sitten Poliisihallituksen arviointiraportit. Sisäministeriö ei
tee niitä arviointikäyntejä siellä poliisilaitoksissa,
vaan se on Poliisihallituksen tehtävä, mutta sisäministeriö saa
nuo arviointiraportit, joiden pohjalta sitten tehdään
näkemykset siitä, millä tavalla tuo valvonta
on toiminut. Nyt kun tuo riippumaton taho selvittää myös
tämän valvonnan asianmukaisuutta, niin totta kai
se kohdistuu koko ketjuun. Mielestäni se on ihan paikallaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vielä edustaja Packalén.
Tom Packalén /ps:
Arvoisa puhemies! Ministeri Räsänen, sanoitte,
että poliisin toiminnan pitää perustua
lakiin. Poliisilaissa sanotaan tietolähdetoiminnasta ainoastaan
se, että minkätasoinen poliisimies voi hyväksyä jonkun
viralliseksi tietolähteeksi. Onko ministeri Räsänen
sitä mieltä, että jokainen poliisille
luottamuksellista tietoa antanut henkilö rekisteröitäisiin
johonkin ilmiantorekisteriin? Eli vielä lyhyesti: haluatteko, että Suomen
poliisi luo Suomeen Itä-Saksan salaisen poliisin mallisen
toimintakulttuurin?
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Totesin jo aikaisemmin, että näitä tapoja
kirjata, toteuttaa tuota lain vaatimusta tietolähteen käytön
kirjaamisesta, on monia ja myöskään rekisteröinti
ei tietenkään kaikissa tilanteissa tule kyseeseen,
mutta siitä on olemassa omat ohjeensa eli Poliisihallituksen
ohjeistus, jota tulee noudattaa, ja itse asiassa sen täsmentäminenkin
on vielä sisäministeriön näkemyksen mukaan
tarpeen. Valvomatonta poliisitoimintaa ei ole, ja on myös
poliisimiehen oikeusturvan kannalta tärkeää silloin,
kun hän on tekemisissä näiden kovan luokan
rikollisten kanssa, joihin täällä on
viitattu, että hänellä on oikeus turvanaan,
tietyt merkinnät ja dokumentit siitä, minkälaisia
keskusteluja on käyty, onko palkkioita maksettu, ovatko
ne lainmukaisia ja niin edespäin. Tämä kaikki
täytyy hoitaa niin, että kenenkään
henkilöllisyys ei paljastu. Se on täysin mahdollista.
Meillä on (Puhemies koputtaa) esimerkiksi suojelupoliisista
ja keskusrikospoliisista hyviä kokemuksia siitä,
että se on pystytty ihan asianmukaisesti hoitamaan.