Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Arvoisa pääministeri! Suomen
EU:n liittymissopimuksen artiklalla 141, niin sanottujen vakavien
vaikeuksien artiklalla, on kyetty paikkaamaan niitä eriarvoisuuksia
ja epäkohtia, joita on ollut eteläisen Suomen
maataloudessa, ja niitä tulee olemaan varmasti jatkossakin.
Kotimaisen elintarviketuotannon perustana on omavarainen maataloustuotanto,
jonka kannattavuus on tällä hetkellä erittäin
heikko, ja sitä taustaa vasten tätä 141
artiklaa olisi tarvittu ja tarvitaan jatkossakin.
Pääministeri Vanhanen neuvotteli komission puheenjohtajan
kanssa artiklan 141 jatkon tehden poliittisen sopimuksen vuosina
2003 ja 2007. Sen sopimuksen mukaan komissio ei asetu vastustamaan
artiklan jatkoa. Sopimuksen sisällön tietysti
ovat aina neuvotelleet komissaari ja maatalousministeri. Nyt kysynkin
teiltä, pääministeri Katainen: Miksi
te ette ole pistäneet omaa arvovaltaanne peliin ja neuvotelleet
komission puheenjohtaja Barroson kanssa poliittista sopimusta 141
artiklan jatkosta? Päinvastoin te nostitte kädet
pystyyn komission edessä.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Varmaan ensinnäkin on syytä lausua
onnittelut ministeri Koskiselle ja kaikille, myös komissiolle,
siitä, että saatiin Suomen maatalouden kannalta
erittäin hyvä ratkaisu aikaiseksi. Nyt tässä on
sitten jälkikäteen vähän kiistelty siitä,
sammutettiinko tulipalo väärin. Olennaista on
se, että suomalaista maataloutta voi nykyisellä tukiratkaisulla,
jossa komission kanssa tehtiin erittäin läheistä ja
tiivistä yhteistyötä, hyvillä edellytyksillä jatkaa
myös tulevaisuudessa. Aikaisemmin, niin kuin edustaja Anttila
totesi, on menty aina niin, että kun oikeusperustaa tälle 141:lle
ei komission mielestä ole ollut, niin sitten on aina kahden
kesken neuvoteltu asiat. Minä olen ollut komission puheenjohtajaan
ehkä kolme kertaa henkilökohtaisesti yhteydessä ja
sitten lähettänyt kirjeen tästä teemasta,
mutta kun löytyi parempi lakiperusta tämän
saman asian hoitamiseen, niin me valitsemme sen tien ja siinä komission
kanssa tehtiin kyllä hyvää yhteistyötä.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Arvoisa pääministeri, siitä voidaan
olla täysin eri mieltä, mikä tämän
ratkaisun sisältö on.
Käytännössä te olette nyt
romuttaneet artiklan 141 siirtämällä sieltä maidon
ja naudan tuen EU:n yhteisen maatalouspolitiikan capin rahoituksen
piiriin, ja se merkitsee noin 30 miljoonan euron tuen leikkausta,
joka tullaan ottamaan todennäköisesti kaikilta
cap-hehtaareilta koko Suomesta. Eli kysymys siitä, että te
olette tehneet hienon ratkaisun siitä: sitä en
voi hyväksyä siitä yksinkertaisesta syystä,
että tämä artikla 149, johon nyt turvaudutaan,
on siirtymäsäännöksen artikla
ja se pitää aina neuvotella uudelleen. Sillä ei
ole edes sellaista pysyvyyttä kuin oli 141:llä.
Te olette sitä mieltä, että nyt,
kun 141:stä tietyllä tavalla päästiin
eroon, asiat voidaan hoitaa paljon paremmin. 40 miljoonaa euroa
on tuotteilla vähemmän tukia vuonna 2015. Onko
tämä hyvä ratkaisu, herra pääministeri?
Kysykää tuottajilta, jos ette usko.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ehkä maatalousministeri voi kommentoida
sitä ratkaisun sisältöä, mutta
niin kuin nyt kaikki hyvin tietävät, niin komission
mielestä 141:lle ei ollut oikeusperustaa. Suomi on ollut toista
mieltä, ja sen takia siitä on aina jouduttu vääntämään
kättä. En viitsi nyt tässä yhteydessä kertoa
niitä kaikkia mielenkiintoisia tarinoita, kuinka aina siihen
ratkaisuun on päästy, mutta erittäin
huteralla pohjalla se aina on ollut, niin kuin ministeri itsekin
hyvin tietää.
Nyt löydettiin sitten toisenlainen tapa lähestyä tätä samaa
suomalaista maataloushaastetta, ja minä olen ihan tyytyväinen,
että tämä tapa löydettiin. Ehkä jotakin
kertoo sekin, että kun kahden kesken tapaa vaikkapa nyt
tuottajajärjestöjen vastuullisia ihmisiä,
niin heiltä tulee noin kahden kesken tavatessa kiitoksia
ja positiivisia ajatuksia, että ei tämä nyt
ihan niin synkkä ole kuin mitä ehkä sitten
julkisessa keskustelussa joku haluaa antaa ymmärtää.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa puhemies! Ihan niin kuin pääministeri
sanoi, että ylipäätään
päästiin tämän tyyppiseen ratkaisuun,
niin ratkaisun avain oli se, että löytyi uusi
juridinen pohja hoitaa näitä tiettyjä Etelä-Suomen
tukia. Jos oltaisiin vain yritetty mennä 141-kylki edellä väkisin
vääntäen jonkintyyppistä ratkaisua,
niin sisältö olisi ollut aivan toisenlainen.
Kun selvisi, että löytyy toinen keino hoitaa tätä asiaa,
siis samaa asiaa, niin sen jälkeen neuvottelut komission
kanssa olivat paljon helpompia. Heidän kanssaan oli helppo
keskustella, kun yhdessä haettiin ratkaisuja yhteisen ongelman hoitamiseen,
eli he ymmärsivät Suomen tilanteen, halusivat
löytää siihen ratkaisun, sellaisen ratkaisun,
joka sopii yhteisen maatalouspolitiikan sääntöihin.
Kyllä uskon, että tulevaisuudessa, kun sitten
2020 myöhemmin taas uutta maatalouspolitiikkaa uudistetaan,
tämä on aikanaan sinne kirjattu. Uskon ja väitän
ja voin pienen vedon vaikka lyödä siitä,
että samantyyppinen ratkaisu löytyy myös
näiden asetusten pohjalta aikanaan tulevaisuudessa.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Arvoisa pääministeri, se,
että komissio on tätä esitystä vastaan,
ei ole mikään uutinen. Näinhän
on ollut vuosina 2003 ja 2007.
Yksinkertaisesti on kysymys siitä, että aikanaan,
kun jäsenyysneuvottelut käytiin, poliittiset päätöksentekijät,
ministeri Haavisto, ministeri Kinkel Saksasta, ylikävelivät
komission virkamiehet, ja siitähän tämä vastustus
syntyi. Joka kerta EU-oikeuden yksikkö on sitä vastustanut, mutta
se on poliittisella tasolla sovittu, ja nyt te jätitte
sen poliittisen mahdollisuuden sopimatta. (Eduskunnasta: Juuri näin!)
Eihän siitä, mikä sitten 141:n kohdalla
on jatkossa, ole jäljellä enää kuin
tynkä. Te teitte hallituksena niin kunnianhimottoman esityksen
komissiolle, että siitä maatalous ei valitettavasti
paljoakaan hyödy. Minä olen tosissaan huolissani
siitä, miten suomalainen maatalouselinkeino pärjää,
ja toivoisin, että hallituskin olisi enemmän huolissaan
kuin niin, että nostatte kädet pystyyn 141:n edessä.
(Eduskunnasta: Ohhoh!)
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuosta kysymyksen alkuosasta olemme ihan
samaa mieltä, eli on ollut poliittinen sopimus, joka ei
ole perustunut oikeusperustaan, ja sen takia komissio on aina sen
kiistänyt.
Kun meille nyt avautui mahdollisuus samaa asiaa edistää oikeusperustan
kautta, niin kumpiko on turvallisempi: se, että joka ikinen
kerta komissio kyseenalaistaa meidän oikeuden siihen poliittiseen
sopimukseen, niin kuin on aina tapahtunut, vai se, että komissio
tunnustaa, että Suomella on oikeus harjoittaa maataloutta
myös Etelä-Suomessa ja sillä on oikeusperusta?
Me valitsimme tämän turvallisemman, (Ben Zyskowicz:
Totta kai!) ja tämä on siis ihan päivänselvä asia.
Jos ei olisi löytynyt sitä oikeusperustaa, niin sitten
meidän olisi pitänyt käydä tätä samaa
neuvottelua ja vääntöä komission
kanssa, (Timo Soini: Missä EU, siellä ongelma!)
niin kuin aina on tapahtunut, ja sen lopputulos on ollut, niin kuin se
on aina ollut, hyvin epävarma.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kyllä maatalouspolitiikkakin on politiikkaa.
Hallituksen piiristä on useaan otteeseen viitattu siihen
ja vakuutettu, että mitään leikkauksia
ei tapahdu. Suomalaisen ruuantuotannon mahdollisuuksia ei heikennetä,
se on moneen otteeseen kerrottu. Kuitenkin suomalaisen ruuantuottajan,
suomalaisen viljelijän käytännön
kannalta asia on toisinpäin. Siellä ovat tulot
pienentyneet, ne ovat edelleen pienentymässä,
kustannukset ovat kasvaneet.
Nyt, kun hallitus on sanonut, että ei leikata, nyt
kysynkin: Kun ei kerta leikata ja rahasumma pienenee, niin mitkä ovat
ne kanavat ja keinot, joilla hallitus ohjaa nyt nämä rahat,
jotka vähenevät, viljelijöiden hyväksi?
Mikä on se tapa? Onko se polttoaineisiin, onko se energiaan
liittyvät asiat? Mikä on se tapa, jolla nämä rahat,
että niitä ei leikata, palautuvat viljelijälle,
suomalaiselle ruuantuotannolle, suomalaisen omavaraisuuden turvaamiseen,
kotimaiselle ruualle?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Ehkä noin yleisen kuvan kannalta,
kun katsoo viimeisten vuosien aikana, maatalouden kannattavuus ei
ole ollut tarpeeksi hyvällä tolalla. Se on ollut
loivasti laskeva, mutta viimeisimmän tiedon mukaan tänä vuonna,
MTT:n tutkimusten mukaan, tulotaso on suunnilleen samalla tasolla
kuin mitä viime vuonnakin oli. Veikkaan, että ensi
vuonna ollaan likipitäen samalla tasolla.
Hallitus on leikannut maataloustuistakin jonkin verran, kun
se liittyy näihin hallituksen yleisiin säästötavoitteisiin.
Meidän maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalalla leikkauslista oli silloin, kun hallitus aloitti,
10 miljoonaa, josta on kohdistettu osa viljelijätukiin,
osa muualle. Myös tuo 55 miljoonaa, mikä tuli
aikanaan vuoden 2002 kehyspäätöksestä vielä,
joudutaan sitten katsomaan, että millä tavalla
sitä päästään tekemään.
Se on tietysti kysymys, että jollain tavalla ne säästöt
pitää sitten hakea. Tietysti on pyrittävä välttämään
niin, että mahdollisimman vähän niistä kohdistuisi
suoraan viljelijätukiin, eli pyritään
löytämään budjetista sentyyppisiä eriä,
jotka eivät olisi yhtä tärkeitä.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä kävi jo pääministerin
vastauksesta esille ajatus, että asia on väärin
sammutettu, ja moni kansalainen on ajatellut varmaan samaan suuntaan. Voidaankin
kysyä nyt: Pitikö tästä sopimuksen muutostuloksesta,
maksaa niin suuri summa, että käytännössä nykyisestä tuesta
on vuonna 2020 jäljellä vain 20 prosenttia? Eikö olisi
helpommin saatu muutettua tätä perustaa?
Toiseksi kysyisin: eikö olisi nyt ollut samalla, kun
muutettiin perusteita, perusteita siihen, että 141- ja
142-tuki olisi yhdistetty ja koko Suomi olisi saatu samaan alueeseen?
Olisi saatu maatalousbyrokratiaa pienennettyä samalla ja
todennäköisesti vielä kestävämpi
sopimus kuin mitä nyt saavutettiin.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Aloitan tuosta jälkimmäisestä kysymyksestä.
Nämä artiklat 141 ja 142 liittyvät Suomen
liittymissopimukseen, eli jos niistä haluttaisiin luopua
tai ne yhdistää, niin koko Suomen liittymissopimus
pitäisi neuvotella uudestaan (Timo Soini: No niinhän
se pitäisi!) ja sen jälkeen se pitäisi
hyväksyttää kaikissa muissa 27 EU-jäsenmaassa,
koska jokaisen jäsenmaan pitää hyväksyä jonkun
muun jäsenmaan liittymissopimus, niin että ei
taida olla ihan kovin realistinen vaihtoehto.
Mitä tulee tähän ensimmäiseen
osioon, niin siinä on kaksi asiaa. Kun nykyisen kaltaisia
Etelä-Suomen tukia on maksettu tietyille tuotantosuunnille,
osa tuotantosuunnista saa ne tulevaisuudessa EU:n maksamien suorien
tukien kautta eli maidontuotanto ja muun muassa naudanlihantuotanto
ja sitten osa maksetaan samalla tavalla kansallisesta budjetista
kuin tälläkin hetkellä elikkä sika-
ja siipikarja- ja puutarhapuolella. Kun näitä osa
siirtyi sinne, niin sitten tämä sopimuksen sisältö ja
asetuksen sisältö oli se, että päädyimme
siihen, että se on noin 30 prosentin tasolla sitten tulevina
vuosina, elikkä vuonna 2020 jäljellä tästä potista
on noin 17 miljoonaa euroa — ei nyt ihan huonosti. Jos
nykyvauhdilla, mikä oli, kun nykyisen kaltainen sopimus
oli voimassa, olisi jatkettu samalla alenemisella, (Puhemies koputtaa)
niin ne tuet olisivat loppuneet jo monta vuotta aikaisemmin.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin tärkeää,
että Suomi ylipäätään
pääsi kestävään ratkaisuun
maataloustukien osalta. Ministeri Koskista täytyykin kiittää siitä,
että Suomen maksamille tuille on olemassa oikeusperusta.
Maataloutta tulee voida harjoittaa koko Suomessa tulevaisuudessakin.
Tästä on pidettävä jatkossakin
kiinni. Ministeri on tehnyt tässä hyvää työtä.
Makuasioista ei sovi kiistellä, Suomessahan tuotetaan
paljon erinomaista ruokaa. Itse pidän poronlihaa ehkäpä kaikkein
maukkaimpana suomalaisena ruokana, (Naurua) ja haluankin kysyä ministeriltä:
mitä Suomi, kun nyt EU-pöydissä on menestystä saavutettu,
aikoo tehdä poronlihantuotannon tulevaisuuden turvaamiseksi, koska — kuten
ministeri hyvin tietää — poronlihantuotanto
on tällä hetkellä suurissa vaikeuksissa?
Teurasmäärät ovat tänä syksynä alhaisemmat
kuin koskaan, ja tähän yhtenä syyllisenä on ennen
kaikkea EU:n petopolitiikka. Kysyn ministeriltä: mitä Suomi
aikoo tehdä EU-pöydissä ja toisaalta
mitä kansallisia toimenpiteitä tehdään
porotalouden turvaamiseksi? Tästä porotalouden
ahdingostahan eivät kärsi vain (Puhemies koputtaa)
poronhoidosta suoraan elävät perheet vaan kaikki...
(Puhemies: Nyt aika on täynnä!)
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Poroelinkeino saa myös maataloustukea
jonkin verran, elikkä eloporoista maksetaan tietty määrä,
en nyt muista, oliko se 70 euroa kappale vai mikä se tukimäärä, jonkin
verran.
Sitten toinen, isompi kysymys on nimenomaan se, että petovahinkoja
on paljon ja, sanotaan, noin 7 miljoonalla eurolla vuosittain joudutaan
korvaamaan petovahinkoja, joista suurin vahinkojen aiheuttaja on
ahma. Meillä on tietty ongelma se, että lupia
kaikkiin petoihin ei voida antaa sillä tavalla kuin ehkä haluttaisiin,
koska tässä on tiettyjä säädöksiä,
mitkä tulevat EU:n kautta, ja niitäkään
nyt ei valitettavasti näköjään päästä uudestaan
neuvottelemaan. Mutta pyritään löytämään
ratkaisu, jolla parannettaisiin tilannetta eli (Puhemies koputtaa)
jonkin verran saataisiin vahinkoja alas, ettei menisi niin paljon rahaa
valtiolta korvauksiin, ja pidettäisiin huolta myös
poroelinkeinosta ja suojeltaisiin myös sitten näitä suojeltavia
eläimiä sopivassa määrin.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Olisi kyllä aika vihdoin kyseenalaistaa
EU:n yhteisen maatalouspolitiikan oikeutus. Eri aikoina liittyneinä saksalaiset
ja ranskalaiset saavat suurempiin satotasoihinsa 100 prosenttia
EU:n kassasta. Me olemme saaneet suuria saavutuksia, kun me saamme
maksaa omista vero- ja velkarahoistamme 60 prosenttia viljelijöiden
ensi vuoden 1 815 miljoonasta eurosta. (Timo Soini: Oho!)
Tältä osin haluan peräänkuuluttaa
nyt sitä, että hallitusohjelman mukaisesti pyritään
siirtämään maatalouden tukea omistamisesta
aktiivi-, päätoimisille tuottajille. Kysyisinkin:
millä tavalla nyt huolehditaan nimenomaan siitä,
että nämä tuet, jotka tulevat meidän
vero- ja velkarahoistamme, joihin nyt ei ole kohdistunut hallituksen
taholta ilmeisesti isoja rakenneratkaisuja, painotettaisiin oikealla
tavalla tukemaan nuoria ja päätoimisia?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Kaksiosainen kysymys edustaja Rajamäeltä.
Ensimmäinen liittyy siihen, millä tavalla
ylipäätään EU:ssa nyt tukia
maksetaan. Siellä on tietty historia, mikä on
tällä yhteisellä maatalouspolitiikalla,
joka on yli 50-vuotias, ja sen muuttaminen ei ihan yhdessä päivässä eikä yhdessä yössä
käy
eikä edes yhdellä neuvottelukierroksella.
Tällä kierroksella, mikä viime kesänä sovittiin
capin uudistuksesta, muuttuu jonkin verran. Ne, jotka ovat saaneet
tähän mennessä enemmän, saavat
vähän vähemmän, ja varsinkin
Itä-Euroopan maat, jotka viimeksi liittyivät,
saavat pikkuisen enemmän suoria tukia. Mutta ei se muutos
tietysti ollut kovin radikaali. Kun samassa pöydässä on
yhtä paljon rahaa kuin aiemmin, ja jos jollekulle pitää antaa
enemmän, niin se on joltain muulta pois. Yleensä ne,
keltä on pois, vastustavat tätä muutosta,
ja ne, jotka haluavat sitä, haluaisivat saada vähän
enemmän. Se ei ole kovin helppoa.
Tukia suunnataan aktiivitiloille jo tällä hetkellä,
ja siinä on tietyt vaatimukset, millä perusteella
niitä saa. Totta kai, kun tässä tällä hetkellä mietitään
tätä maatalouspolitiikan uudistuksen toimeenpanoa,
katsotaan myös, minkätyyppisiä muita
välineitä voitaisiin ottaa, sillä tavalla,
että ne sopivat yhteisen maatalouspolitiikan sääntöihin
ja olisivat myös kotimaassa toteutettavissa.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kohdistan kysymyksen valtiovarainministeri
Urpilaiselle. Te olette kertonut täällä,
että on saatu laaja tulopoliittinen ratkaisu. Se on erinomainen
asia. Toki lakkoherkkyyttä näyttää eräillä aloilla
olevan. Maataloustuottajat myös pyysivät, että he
olisivat saaneet sen 20 euroa, mikä suurin piirtein tuli
muille. Nyt kuitenkin, kun täydentävä esitys
budjettiin tuli, te olette vetänyt punakynällä yli
maatalousyrittäjien pyytämän 20 euron
korvauksen. Se oli summaltaan 7,5 miljoonaa euroa. Maa- ja metsätalousministeriö oli
esittänyt sitä. Koetteko, että — nämä ratkaisut
ovat aivan marginaalisen pieniä: 7,5 miljoonaa euroa maatalousyrittäjille — tämä tulopoliittinen
ratkaisu ei koske heitä ja tämä ratkaisu
on oikeudenmukainen?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! 7,5 miljoonaa voi tuntua pieneltä rahalta,
mutta tässä taloudellisessa tilanteessa, kun valtio
velkaantuu, 7,5 miljoonaa on varsin merkittävä summa.
Hallitus kävi pitkän keskustelun siitä,
miten me omilla toimillamme olemme synnyttämässä maahan
tulopoliittista kokonaisratkaisua, ja päädyimme
siihen, että se keskeinen elementti on ansiotuloverotukseen
tehtävät tarkistukset. Lähdimme siitä,
että noilla tarkistuksilla, jotka tehdään
kaikille muille paitsi kaikista suurituloisimmille kansalaisille
ylimpään tuloluokkaan, pystymme parhaiten tukemaan
myöskin ihmisten ostovoimaa ja sitä kautta kannustamaan
kotimaista kulutusta. Näin ollen tämä ei
katso sitä, mistä ihminen tuon ansiotulonsa saa,
ja uskon, että tätä kautta myöskin
osa maatalousyrittäjistä tulee tästä veronkevennyksestä hyötymään.