Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Muuttuvat työmarkkinat tarvitsevat
erilaisia osaajia kuin aikaisemmin. On erittäin tärkeää,
että suomalainen koulutusjärjestelmä kykenee
muuttumaan yhteiskunnan mukana ja että se pystyy tarjoamaan
sellaista koulutusta, mihin milloinkin on tarve. Ammattikorkeakoulujen
ja yliopistojen erikoistumiskoulutukset vastaavat osaltaan juuri
tähän tarpeeseen.
Sivistysvaliokunnan mielestä hallituksen esityksen
mukaiselle uudistukselle onkin työelämässä tarvetta
ja sen tavoitteet ovat kannatettavia. Jo työelämässä toimineelle
suunnattu ammatillista kehittymistä ja erikoistumista edistävä erikoistumiskoulutus
sopii korkeakoulujen tehtäviin. Tarkoitus on
myös selkiyttää erikoistumiskoulutusten
asemaa suhteessa tutkintokoulutukseen ja täydennyskoulutukseen.
Esityksessä yhtenäistetään ja
selkeytetään erikoistavaa koulutusta ja täydennyskoulutusta
koskevia käsitteitä. Tällä hetkellä se
tilanne on hieman sekava.
Sivistysvaliokunta piti erittäin tärkeänä,
että nykyistä jatkokoulutuskenttää selkeytetään
ehdotetulla tavalla ja että uudistuksessa tarkoitettu yliopistojen
ja ammattikorkeakoulujen erikoistumiskoulutus löytää oikean
paikkansa nykyisessä jatkokoulutusmahdollisuuksien kirjossa.
Hallituksen esityksessä tarkoitetut erikoistumiskoulutukset
ovat osaksi koulutusjärjestelmään tulevia uusia
kokonaisuuksia, jotka vastaavat työelämän ja
korkeakoulutettujen osaamistarpeisiin. Nykyisistä erikoistumiskoulutuksista
ja erikoistumisopintoja koskevista säännöksistä luovutaan. Myös
oppisopimustyyppisen täydennyskoulutuksen rahoituksesta
luovutaan. Nämä uudet erikoistumiskoulutukset
eivät ole tutkintokoulutusta eivätkä täydennyskoulutusta
vaan ihan oma koulutusmuotonsa.
Erikoistumiskoulutusta on tarkoitus luoda sellaiseen yhteiskunnallisesti
merkittävään pysyväisluonteiseen
osaamistarpeeseen, johon voidaan vastata korkeakoulussa tehtävään
tutkimukseen perustuvalla koulutuksella ja johon ei ole liiketaloudellisena
toimintana toteutettavaa koulutustarjontaa. Erikoistumiskoulutus
ei siis olisi yleissivistävää tai harrastustoimintaan
liittyvää koulutusta, yleiseen täydennyskoulutustarpeeseen
vastaavaa koulutusta eikä avoimilla koulutusmarkkinoilla
toimivaa korkeakoulujen ja muiden organisaatioiden palvelutarjontaa
vastaavaa ja tämän tarjonnan kanssa kilpailevaa
täydennyskoulutusta. Tutkintokoulutuksesta erikoistumiskoulutukset
eroavat ennen kaikkea tavoitteiltaan. Erikoiskoulutuksella tavoitellaan
laajan osaamispohjan sijaan tarkkarajaisempaa työelämässä tarvittavaa
osaamista.
Valiokunta pitää kannatettavana, että hallituksen
esityksen mukaisesti luodaan nykyistä selväpiirteisempi
rakenne korkeakoulujen jatkokoulutukselle. Yhteiskunnan ja maamme
elinkeinoelämän jatkuvat muutokset ja siitä johtuvat
uudet taitotietovaatimukset edellyttävät selkeän
elinikäisen oppimisen jatkopolun myös korkeakouluopiskelun
osalta. Jatkossa on kuitenkin huolehdittava rajanvedosta toisaalta
markkinaehtoiseen ja -vetoiseen koulutukseen ja toisaalta
korkeakoulujen omaan täydennyskoulutukseen. Erityisesti
avoimet koulutusmarkkinat pyrkivät jatkuvasti uudistamaan
tarjontaansa työelämän tarpeiden mukaisesti.
Esityksessä ja sen perusteluissa ei ole otettu kantaa siihen,
voiko markkinaehtoista koulutusta myöhemmin syntyä erikoistumiskoulutuksena
toteutetuille asiantuntijuusaloille. On tärkeää,
että rajanvetoa tämänkin mahdollisuuden
osalta jatkossa selkiytetään.
Valiokunta pitää kannatettavana, että opetus- ja
kulttuuriministeriö kohdentaa vuosina 2015—2016
järjestettäviin erikoistumiskoulutuksiin korkeakouluille
valtionavustusta. Yhtä tärkeää olisi,
että muut hallinnonalat arvioivat oman toimialansa osalta
erikoistumiskoulutuksen tarvetta ja sen rahoitusta siten, että kaikilla
koulutusaloilla on tarjolla tarpeen mukaisia kohtuuhintaisia erikoistumiskoulutuksia.
Hallituksen esityksessä ei ole otettu tarkemmin kantaa
siihen, miten muut ministeriöt näin päättäessään
voisivat osallistua erikoistumiskoulutuksen kustannuksiin. Rahoituksen
suuntaamisesta ja rahoitusmallin kehittämisestä päättää kukin
ministeriö. Väliaikaisen rahoituksen käytön aikana
tulisi varmistaa nykyisten tarpeellisten koulutusten jatko ja mahdollistaa
myös uusien koulutuskokonaisuuksien synty. Mahdollisimman
laaja rahoitusrakenne on edellytys erikoistumiskoulutusten lisääntymiselle.
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunta korostaa erikoistumiskoulutusta
koskevan uudistuksen merkitystä korkeakoulutettujen asiantuntijoiden
osaamisen päivittämisessä ja laajentamisessa
työelämän kasvavia tarpeita vastaavasti.
Valiokunta edellyttää, että hallitus
seuraa korkeakoulujen tarjoaman jatkokoulutuksen toteutumista ottaen
huomioon koulutuksen tarpeen eri aloilla, koulutusmäärien
riittävyyden ja muut koulutuksen tarjoajat sekä jatkokoulutuksen
rahoituspohjan laajentumista ja opiskelijakohtaisten maksujen tason
määräytymistä, ja hallituksen
tuleekin antaa asiasta selvitys valiokunnalle vuoden 2018 loppuun
mennessä, eli asiaan vielä palataan.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallitus on tehnyt
paljon työtä opin väylien selkiyttämiseksi,
ja tässä on yksi osa tätä työkokonaisuutta.
Tämän tarkoitus on nimenomaan puuttua korkeakoulutettujen
asiantuntijoiden kehittämiseen ja luoda siihen parempi
väylä ja tietenkin myös mahdollisuus
parantaa nuoren koulutusmahdollisuuksia ja tutkinnon suorittaneiden opiskelua
ja tietenkin tällä asiantuntijoiden kehittämisellä mahdollisuuksia
myös uusille aloille, mitä myös edustaja
Eloranta tässä työelämän osuudessa
korosti. Tarkoitus on, että luodaan selkeä asema
säädöksissä ja muodostetaan
uuden koulutustyypin tutkintokoulutus täydennyskoulutuksen
rinnalle ja määritellään tietenkin
tavoitteet ja reunaehdot. Työelämä on
merkityksellinen tässä kokonaisuudessa.
Kaikesta tästä tullaan säätämään
valtioneuvoston asetuksella. Laajuutena tuolle erikoistumiskoulutukselle
on vähintään tuo 30 opintopistettä,
ja näistä koulutuksista sovitaan koulutusvastuiden
ja tutkinnonanto-oikeuksien mukaisesti yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
kanssa.
Yleiskeskustelu päättyi.