Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Illan hiukan myöhäisestä hetkestä huolimatta
ajattelin sanoa ihan muutaman sanan täältä kateederilta.
Kysymyksessä on ympäristövaliokunnan
mietintö 16 hallituksen esityksestä laiksi öljysuojarahastosta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi ja vielä tämän
annetun hallituksen esityksen täydentämisestä,
hallituksen esityksestä 119 ja hallituksen esityksestä 141.
Nyt kysymyksessä on ehdotus, jolla muutetaan lakia öljysuojarahastosta. Vanha
laki on vuodelta 1974. Kysymys on toissijaisesta velvollisuudesta
korvata öljyvahinko. Samalla on kysymys torjunnasta sekä ympäristön
ennallistamisesta ja niistä aiheutuvista kustannuksista.
Näitä tämä rahasto sitten rahoittaa. Lisäksi
tässä selvitetään korvauksia,
joita maksetaan kunnille niiden suorittamasta pelastustoimesta ja
tässä pelastustoimessa aiheutuneista kuluista.
Tämä hallituksen esitys sisältää myös
perustuslain määräysten huomioon ottamista.
Kuitenkin ympäristövaliokunta on tarkentanut perustuslain
roolia ja vielä lisännyt tältä osin
lakiehdotuksiin perustuslain vaatimat yksityiskohtaiset huomiot.
Tämähän liittyy siihen, että nyt
voimassa oleva perustuslaki vaatii monen asian nostamista lain tasolle
aikaisemmasta vaikkapa asetuksenantamistasosta. Tähän
toimeen valiokuntamme, ympäristövaliokunta, on
siis ryhtynyt.
Ehkä tärkein asia, jonka haluan tässä tuoda esiin,
on se, että valiokunnan lausumaehdotus on kirjattu yksimielisesti
ja se kuuluu: "Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto
huolehtii öljynsuojarahaston toimintakyvyn turvaamisesta
kaikissa olosuhteissa tarvittaessa talousarvioratkaisuin." Syy tähän
on se, että nyt tämän rahaston tulot
koostuvat ainoastaan niistä öljytonneista, joita
Suomeen tuodaan täällä jalostettaviksi
tai muuten käytettäviksi. Ne tuodaan siis meriteitse pääosin.
Näin ollen valiokunnassa jo pitkään
on ollut se käsitys, että tämänkaltainen
toiminta ei voi olla ainut rahoitusmuoto nimenomaan siitä näkökulmasta,
että todellinen uhka ja ongelma ovat Suomenlahden kautta
Itämerelle ja siitä eteenpäin suuntautuvat
Venäjän öljykuljetukset, joiden taso
tällä hetkellä on noin 100 miljoonaa
tonnia ja jotka vuoteen 2010 mennessä tulevat ilmeisesti
nousemaan 190 miljoonan tonnin tasolle vuodessa. Tämä on
se todellinen haaste myös öljyntorjunnalle. Näin
ollen vaatimukset kasvavat, haasteet kasvavat, resurssien pitää kasvaa
ja rahoitus pitää turvata. Tästä johtuu
nimenomaan tämä lausumaehdotus, joka sisältyy
mietintöön.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluan painottaa sitä, että hallituksen
esitys sinänsä lähtökohdiltaan
on hyvä ja erityisen kannatettava siksi, että se
on ottanut mukaan öljysuojarahaston rahoituskohteeksi myös
monitoimimurtajan, jonka hankkimiseksi on päätetty,
täsmällisesti todeten, sopia ja solmia rahtaussopimus.
Tämä tarkoittaa sitä, että joko
aikarahdataan tai muulla sopimusperäisellä tavalla
hankitaan monitoimimurtaja 20 vuodeksi Suomenlahdelle öljy-
ja kemikaalivahinkoja torjumaan, jolloin myös avomerellä tapahtuva
ja talviolosuhteissakin toimiva pelastus ja öljy- ja kemikaalionnettomuuksien
torjunta voidaan toteuttaa. Näin tämä vaatimus,
mikä lausumaehdotuksessa on, että öljysuojarahaston
rahoitus turvataan kaikissa olosuhteissa tarvittaessa talousarvioratkaisuna,
painottuu entisestään, kun kerta vielä tämäntyyppisiä hankkeita,
hyvin tärkeitä hankkeita, rahoitetaan.
Lopuksi, arvoisa puhemies, on hienoa, että ed. Halme
on paikalla.
Yleiskeskustelu päättyy.