3) Hallituksen esitys vuoden 2006 tuloveroasteikkolaiksi
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä ei
hyväksy sitä verolinjaa, jota istuva hallitus
toteuttaa, verolinjaa, joka sallii tuloerojen kasvavan, ja verolinjaa,
joka vie hyvinvointiyhteiskunnalta mahdollisuutta vastata niihin
tarpeisiin, jotka ovat huutavia niin kunnissa kuin muillakin tahoilla.
Samaan aikaan, kun hallitus toteuttaa euromääräisesti
suurituloisia hyödyntäviä tuloveronkevennyksiä,
se suhtautuu hyvin nihkeästi köyhimmän kansanosan
tulotason kehittämiseen. Kansaneläkkeisiin tulee
17 sentin päiväkorotus syyskuun alusta ensi vuonna.
Se on täysin riittämätön korjaamaan
sitä jälkeenjääneisyyttä,
joka tapahtuu esimerkiksi kaikista pienituloisimmille eläkeläisille
sitä kautta, että he ovat jääneet
pois näistä tuloveronkevennyksistä, eivät
ole hyötyneet niistä. Samaan aikaan, kun hallitus
ei ole vastannut kuntien riittävästä rahoituksesta
ja 140 kuntaa ensi vuodeksikin, mikä on ennätys
kautta aikojen, korottaa veroprosenttiaan, niin monet näistä pienituloisimmista
eläkeläisistä ja muista etuisuustulojen
varassa elävistä joutuvat itse asiassa kiristyvän
verotuksen kohteeksi.
Tässä hallituksen esityksessä ja
valiokunnan mietinnössä myöskin poistetaan
veroasteikosta yksi tuloveroluokka. Tätä voidaan
tietenkin pitää yhtenä askeleena viime
aikoina keskustelussa olleen tasaveron suuntaan. Varallisuusveron poistaminen,
joka on lähiaikoina tulossa tänne saliin, on oikein
se härskein esimerkki tästä tuloeroja
kasvattavasta ja eriarvoisuutta lisäävästä verolinjasta.
Sitä luonnollisesti, arvoisa puhemies, vasemmistoliiton
eduskuntaryhmä tulee esittämään
hylättäväksi.
Verotuksessa tarvitaan tietysti uusia avauksia ja uusia linjauksia.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma aikoo lehtitietojen
mukaan tuoda ehdotuksensa kunnallisesta veromallista hallituksen
käsittelyyn kevään aikana. Malleista
voi tietysti keskustella, mutta verotuksen perusperiaatteet pitäisi
kaikissa tapauksissa ottaa huomioon, ja niihin kuuluu, että verotuksen
pitää olla ennen kaikkea oikeudenmukaista, sen
pitää olla läpinäkyvää ja
tietysti hallinnon kannalta myöskin mahdollisimman yksinkertaista.
Verotuksen rakenteessa voitaisiin tehdä radikaalejakin
muutoksia, ja myös vasemmistoliiton eduskuntaryhmässä tällaista
vaihtoehtoa ollaan tekemässä. Se voisi perustua
esimerkiksi yhden henkilökohtaisen tuloveromallin pohjalle.
Mikä tärkeintä, olemme jo aiemminkin
esittäneet, että pitäisi päästä siihen,
että olisi tällainen riittävän korkea
perusvähennys kaikille veronmaksajille, mikä estäisi
sen tilanteen, joka tällä hetkellä vallitsee,
että itse asiassa köyhyysrajan alapuolella elävät
ihmiset joutuvat maksamaan veroja, käytännössä joutuvat
hakemaan toimeentulotukea selviytyäkseen verotuksesta.
Eihän siinä ole mitään järkeä.
Sehän on ilman muuta rahan siirtelyä taskusta
toiseen. Käytännössä verovapauden pitäisi
olla sillä tasolla, että köyhyysrajan
alapuolella olevien ihmisten ei tarvitsisi tuloveroja maksaa.
Mutta, arvoisa puhemies, tähän valtiovarainvaliokunnan
mietintöön sisältyy vastalause 2, jossa
vasemmistoliiton valiokuntaryhmä esittää ensinnäkin
sitä, että ei luovuta tästä yhdestä tuloveroluokasta,
siihen viitataan lausumaehdotuksella. Sitten muutamme myöskin
tätä asteikkoa oikeudenmukaisempaan suuntaan,
joka käytännössä tarkoittaa
sitä, että kaikista suurimpiin tuloluokkiin ei
tehdä kuin inflaation vaatimat tarkistukset. Käytännössä se
merkitsee, kun työeläkemaksu hieman nousee, tämän
verran silloin kiritystä. Jollei mitään
tällaista korjausliikettä tehdä, niin
vaikka hallitus usein korostaa sitä ja myöskin
Veronmaksajain Keskusliitto, että nämä veronkevennykset
painottuvat pienituloisiin prosentuaalisesti, ehkä joidenkin
kymmenysosaprosenttien osalta voi näin arvioida, mutta kun
puhutaan euroista, niin tilanne on ihan toinen. Totta kai sitten
euromääräisesti isotuloiset hyötyvät
paljon enemmän. Mutta kuten aloitin, kokonaisuus ratkaisee,
ja on täysin kohtuutonta, että monien kaikista
pienituloisimpien ihmisten osalta verotus jopa kiristyy sen vuoksi,
että kuntien veroprosentti nousee ja nämä henkilöt
eivät hyödy näistä veronkevennyksistä.
Sen lisäksi on erittäin huolestuttavaa, että hallitus
kaavailee kunnallisiin maksuihin rajua, keskimäärin
1,2 prosentin korotusta ja näiden maksujen sitomista jatkossa
indeksiin. Tämä on erittäin huolestuttavaa,
koska jos pitää valita palvelujen rahoituksessa
progressiivisen valtion tuloverotuksen, käytännössä edelleen
kunnallisveron, joka on tasavero, tai maksujen ja taksojen korotusten
välillä, niin oikeudenmukaisin tapa on tietenkin
progressiivinen tulovero. Kaikista epäoikeudenmukaisin
tapa on kohdistaa korotuspaineita ja kerätä varoja
maksuilla ja taksoilla, joista joutuvat kärsimään
kaikista eniten ne, jotka eniten ovat niiden varassa, joutuvat niitä eniten
käyttämään ja poikkeuksetta
ovat kaikista pienituloisimpia.
Arvoisa puhemies! Tulemme yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään
ne ehdotukset, jotka sisältyvät vastalauseeseen
2.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tuloerot ovat kasvaneet hallituksen veropolitiikan ansiosta,
mutta myöskin muutoin palkkapolitiikka on ollut sellaista,
että se on kasvattanut tuloeroja, ja erityisesti hyvätuloisten
ihmisten palkat ovat kehittyneet entistä nopeammin. Ne
ovat 10—15 vuodessa 15-kertaistuneet. Jos katsotaan yleensä,
miten voitaisiin pienituloisten ihmisten verorasitusta keventää,
koska osahan ei tänä päivänäkään
maksa suoraan tuloveroa, niin esimerkiksi elintarvikkeitten arvonlisäveron
alentaminen olisi keino, josta hyötyisivät kaikki,
myöskin pienituloiset henkilöt. Varallisuusveron
poisto suosii tämän maan kaikista rikkaimpia,
ja siinä mielessä olisi mielestäni paljon
järkevämpää se, että olisi
mieluummin alennettu sitten ruuan arvonlisäveroa, kuin
se, että poistetaan kaikista rikkaimmilta varallisuusvero.
Vasemmistoliitto kannattaa verotuksen progressiivisuuden säilyttämistä hyvinvointiyhteiskunnan
rahoittamiseksi. Näin ollen emme voi pitää tätä hallituksen
esitystä sellaisena, että sitä voisi
tukea. Siinä mielessä tämä vasemmistoliiton
jättämä vastalause, jossa lähdetään
siitä, että suurituloisille ei myönnetä niin
suuria verohelpotuksia kuin hallitus esittää,
on oikean suuntainen. Niin kuin tässä jo ed. Uotila
totesi, prosenteillahan ei myydä kaupassa mitään,
niillä ei voi maksaa vuokria. Käteenjäävät
eurot ratkaisevat sen, kuinka ihmiset tulevat toimeen, ja meidän mielestämme
pienituloisia tulisi tässä nimenomaan suosia niin,
että heidän käteensä jäisi
nykyistä enemmän euroja. Sen sijaan varakkaat, nämä miljoonaihmiset,
joilla on miljoonien eurojen tulot, kyllä pystyvät
maksamaan myöskin varallisuusveron, minkä nyt
hallitus kuitenkin aikoo kumota.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ehdotan, että käsittelyn
pohjaksi otetaan vastalauseen 3 mukainen lakiehdotus, jossa olennaista
on se, että veroasteikon kohdalla ei ole ylimmissä tuloluokissa
niin suurta kevennystä veroihin kuin hallitus esittää,
mutta muutoin on mietinnön mukaisesta asteikosta kysymys.
Tätä me perustelemme sillä, että valtion
talousarvio on alijäämäinen lopputulokseltaan.
Kun otetaan huomioon se, minkälaista aikaa elämme
ja minkälaisesta valtiosta on kysymys, niin on suorastaan
hävettävää, että budjetti
päätyy alijäämäisyyteen,
ja näin ei voi kyllä olla.
Lisäksi olemme tehneet oman varjobudjettimme, joka
varjobudjetti tarkoittaa sitä, että se on tasapainoinen,
että siinä on erikoisesti kiinnitetty kuntien
saamiin valtionosuuksiin huomiota.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Pulliaisen ehdotusta.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Myös kristillisdemokraateilla
on vaihtoehtobudjetti, ja siinä menot ja tulot ovat tasapainossa. Verokeskustelu
on tärkeä, ja on tärkeää keskustella
siitä, mihin painopiste verotuksessa tulisi kohdistaa.
Voi sanoa, että ihan lamasta lähtien ansiotuloveroa
on alennettu, on alennettu huomattava määrä,
ja joka vuosi kristillisdemokraatit ovat esittäneet sitä,
mitä ed. Uotila esitti ja mitä vastaan hän äänesti
silloin, kun vasemmistoliitto oli hallituksessa: että osa
tuloveronalennuksesta käytettäisiin elintarvikkeiden
arvonlisäveron alentamiseen.
Nyt ensi vuonna tuloveronalennus tulee olemaan noin 840 miljoonaa
euroa, ja me esitämme, että vajaa puolet siitä käytettäisiin
juuri elintarvikkeiden arvonlisäveron alentamiseen ja siten,
että tuloveroasteikkoon tehtäisiin vaan inflaatiokorjaus
ja alimpaan luokkaan 2 prosentin marginaaliveron alentaminen. Näin
valtion kassaan tulisi saman verran rahaa kuin aikaisemmin,
veronmaksajat muuttuisivat ja alennuksesta hyötyisivät
eniten ne pienituloiset, joiden elintarvikemenot ovat suhteellisesti
suurimmat.
Sitten yksityiskohtaisessa käsittelyssä teen muutosesitykset.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Jo Esko Ahon hallitus yli kymmenen vuotta sitten
päätti, että ruuan arvonlisäveron
alentaminen toteutetaan, mutta sitten tuli toisenlainen hallituspohja
ja se unohti tämän kaikkia, (Ed. Uotila: Miksei
se toteuttanut?) myös pienituloisia hyödyttävän
uudistuksen. Ahon hallitus ei sitä ehtinyt silloin vielä toteuttaa,
ja elettiin vähän sellaista aikaa, ettei ollut
niin varaakaan veronkevennyksiin. Mutta nyt kahdeksan vuotta meni Lipposen
hallitusten aikaan ja veropolitiikka oli täysin toisenlaista.
Kaikki tietävät, minkälainen hallitus
silloin oli. Nyt hieman ihmetyttää, että sosialidemokraattien
ja keskustan hallitus ei toteuta tätä sosiaalisesti
ehdottomasti oikeudenmukaista mallia eli ruuan arvonlisäveron
alentamista edes jonkin verran. Ministeri Pekkarinen tässä kuukausi
sitten suunnilleen oman maakuntamme lehdessä voimakkaasti
puolusti ruuan arvonlisäveron nopeaa alentamista, mutta
hallituksen linja on toinen.
Tämä ed. Kalliksen tekemä ensimmäinen
vastalause sisältää siis tämän
osan ja sitten tämän inflaatiota vastaavan tarkistuksen
veroasteikkoihin. Tämä on hyvin vastuullinen sekä valtion
tulojen kannalta että sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kannalta.
Totean vielä, että hallituksen veroasteikko
antaa alimmissa tuloluokissa, joissa veroa peritään, noin
200 euroa käteen enemmän, kun taas kaikkein ylimmissä veroluokissa
käteenjäävä osuus nousee yli
600 euroa, eli todellisuudessa tuloerot kasvavat hallituksen linjan
mukaan. Tämä olisi syytä nyt kääntää ja
ottaa tämä ruuan arvonlisävero todella
vakavasti.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi varmaan tietää,
että keskustan kenttäpuheet eivät muutu
siitä, olipa se oppositiossa tai hallituksessa. Ne ovat
silti oppositiopuheita siellä kentällä.
Siinä mielessä ne puheet, mitä ennen
vaaleja oli, ja teot nyt ovat ihan toisenlaisia, vaikka kysymys
on päähallituspuolueesta, jolla on periaatteessa
valta tehdä asioita.
Sitten tästä veroasiasta: Tässähän
on nyt käynyt niin, että tämän
hallituksen aikana on alennettu yli 2,8 miljardia euroa veroja ja
samanaikaisesti miljoona pienituloisinta ihmistä on jäänyt
täysin vaille veronalennuksia, mikä tarkoittaa
sitä, että osa heistä ei maksa veroja
lainkaan, mutta on myös hyvin pienituloisia ihmisiä,
jotka joutuvat maksamaan veroja, ja on ollut näitä työssä olevien
kannustimia, että työttömät
maksavat enemmän veroa kuin työssä olevat
ihmiset. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että jos
on esimerkiksi työmarkkinatuen työharjoittelussa, jolloin
saa sinä aikana vain työmarkkinatukea, niin silloinkin
peritään 20 prosenttia veroa eli sitä korkeampaa
veroa, vaikka olisi kuusi tuntia päivässä töissä.
Se tuntuu aika kohtuuttomalta, eli kannustin siihen ainakin pitäisi
löytää.
Sitten vielä tästä prosentuaalisesta
veronalennuksesta: Näin naisen logiikalla voisi ajatella, että jos
kerta halutaan välttämättä prosentuaalinen
alennus, niin tehdään prosentti ja sitten lasketaan,
paljonko se yhteensä maksaa, ja sitten annetaan kaikille
kuitenkin saman verran. Menikö perille nyt miehille, minkälainen
tämä naisen logiikka tässä prosentuaalisessa
tasaveroalennuksessa oikein olisi?
Mutta uusi ilmiö — tai ei se nyt ihan uusi
ilmiö mutta ehkä enemmän tänä päivänä keskustelussa
oleva ilmiö — on työssä käyvät
köyhät ihmiset eli pienituloiset ihmiset, jotka
käyvät työssä, ovat joko osa-aikatöissä tai
pätkätöissä ja saavat pientä palkkaa
ja yhä useammin joutuvat menemään toimeentulotukiasiakkaiksi,
ja se ei kyllä voi olla tämmöisen hyvinvointiyhteiskunnan tavoitteena.
Sen vuoksi aina pitää samaan aikaan puhua köyhyydestä,
kun puhutaan hyvinvointipalveluista, kun puhutaan veronalennuksista.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Kun kuulin, kun ed. Uotila huusi ed. Kankaanniemelle kysymyksen,
minkä takia Ahon hallitus ei alentanut elintarvikkeiden
arvonlisäveroa, niin vastaan, että Ahon hallitus
alensi 5 prosenttiyksiköllä. Silloin, kun Ahon
hallitus aloitti, vero oli 22 prosenttia, ja vuonna 95 se putosi
saman hallituksen esityksen ansiosta 17 prosenttiin. Mutta itse laissa
on kyllä 12 prosentin vero, ja se säädettiin, jotta
me voisimme pudottaa arvonlisäveron 12 prosenttiin ilman
EU-päätöstä.
Mitä tulee sitten pienituloisten maksamiin veroihin,
niin kyllä ed. Huotarikin tietää, että vaikka
poistettaisiin valtionvero kokonaan tuosta alimmaisesta luokasta,
sillä ei ole ratkaisevaa merkitystä pienituloisten
asemaan. Pienituloisten asemaa tulee vahvistaa muulla tavoin, monesti
lapsilisät, toimeentulotuki ym. ym. merkitsevät
paljon enemmän kuin esimerkiksi alimman tuloluokan veron
poistaminen kokonaan. Se on noin 30 euroa silloin, kun verotettava
tulo on noin 1 300 euroa kuukaudessa. Silloin vero on, sanoisinko,
niin vaatimaton kuin 30 euroa sellaisesta tulosta. Mutta tämä on
uusi messu, ja ... (Ed. Huotari: Mutta kunnallisverotuksessa!) — Puhun
nyt valtionverosta. Minä puhun valtionverosta, ja pienituloisten
asemaa tulee korjata muulla tavoin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kristillisdemokraatithan jaksavat kunnioitettavan
intensiivisesti puhua elintarvikkeitten arvonlisäveron
alentamisesta ja hallitsevat tämän asian suvereenisti,
niin kuin äsken juuri ed. Kalliksen puheesta kuulimme.
Heiltä on jäänyt huomaamatta, että tämä asia
oli periaatteellisessa testissä kuluvana vuonna. Se tapahtui
sillä tavalla, että kananmunien tuottajahintaa
alennettiin reippaasti, ja kuinka ollakaan, vähittäismyyntihinnoissa
ei tapahtunut yhtään mitään
alentumista. Kauppa vei kaiken, viimeisenkin sentin itselleen. Elikkä se
siitä teidän hankkeestanne, joka on kaunis, ajatuksena
loistava, täydellinen, mutta käytännössä kupla.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Suomessa on Euroopan kalleimpia ruokia, EU-alueen
kalleimpia ruokia. Jostakin se johtuu, että tämä ruoka
on niin kallista. Olen niin lukenut ja alkanut ymmärtää,
että yhtenä syynä on meillä aika
korkea arvonlisävero, ja se osaltaan sitä nostaa.
Voi siinä olla muitakin syitä, mutta itse olen kyllä ollut
sitä mieltä, että se pitäisi
ainakin 12 prosenttiin keskeisiltä elintarvikkeilta pudottaa. Se
oli muun muassa keskustan yksi keskeinen vaatimus viime eduskuntavaalien
vaalikeskustelussa. Nyt odottaisin, että se tuotaisiin
kyllä esiin ja elettäisiin siinä suhteessa
niin kuin muualla Euroopassa eletään.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! En osaa sanoa, miten kananmunien hinta kehittyi. Oletan
nyt, että ed. Pulliainen on oikeassa, kun hän
tällaista väittää. Mutta sen
minä kyllä tiedän, että kun
me vuonna 95 alensimme elintarvikkeiden arvonlisäveron
22 prosentista 17 prosenttiin, niin se näkyi suoraan hinnoissa.
Oli varmasti muitakin syitä, mutta näkyi hinnoissa.
Kyllä kaikenlaisia tutkimuksia ja selvityksiä on
tehty, mihin sitten luottaa. Mutta se kaikkein tuorein on se, että 5
prosentin alennus vaikuttaisi 3-prosenttisesti elintarvikkeiden
hintoihin. Ja 3 prosentin lasku on ihan kohtuullisen hyvä monille
perheille ottaen huomioon, että jos ravintolaruuan arvonlisäveroa
alennetaan vastaavalla 5 prosentilla, niin hintavaikutus on 4 prosenttia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jälleen kerran täytyy ed.
Kallikselle palauttaa mieleen, että 1.1.1995, kun siirryttiin
Euroopan yhteisön jäsenyyteen, suoritettiin alkutuotteitten varastoalennus,
joka oli reipas, todella reipas. Siinä siirtyivät
miljardit markat. Ja kuinka ollakaan, niin kylläkin ensiksi
tapahtui vähittäismyyntitasolla hinnan alennusta,
ja sitten se pikkuhiljaa nousi takaisin. Niin kuin viimeinen selvityskin
osoitti, niin kaikki on otettu takaisin.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Yleiskeskustelu päättyy.