17) Hallituksen esitys laiksi televisio- ja radiotoiminnasta annetun
lain muuttamisesta
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
(Ed. Salo: Liikenne- ja viestintävaliokunta on ollut
ahkera!) Arvoisa herra puhemies! — Aivan oikein, ed. Salo,
liikenne- ja viestintävaliokunnassa on tehty paljon töitä viime
aikoina, eikä tämä tähän
lopu, ensi viikolla lupaan joka päivä uutta tavaraa
saliin.
Todellakin kyseessä on hallituksen esitys laiksi televisio-
ja radiotoiminnasta annetun lain muuttamisesta, ja tätä muutetaan
nyt toimilupasäätelyn osalta. Laissa tarkennetaan
toimiluvan siirtoa koskevia säännöksiä.
Tämän yhteydessä käytiin erinomaisen
seikkaperäinen keskustelu toimilupasäädösten
periaatteista, hakukriteereistä ja toimilupien kriteereistä,
niiden sisällöistä, myöntämistavoista
sekä ennen muuta sitten paikallisradioiden toimintaideasta,
siitä filosofiasta, missä määrin
paikallisradioidea tänä päivänä Suomessa
toteutuu siinä hengessä, jolla aikanaan paikallisradiotoimintaan
tässä maassa lähdettiin.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että radiotoiminnassa
tapahtuneiden toimivallan siirtojen osalta on ollut vahva syy olettaa,
että toimivallan siirroissa on ollut kyse pelkästään
radiotaajuuksien kauppaan rinnastettavissa olevasta tapahtumasta.
Valiokunta katsookin, että tämä kehitys
on ollut omiaan muuttamaan kansallista radiotoimintaa varsinkin
paikallisradioiden osalta.
Nykyiset voimassa oleva toimiluvat on myönnetty pääosin
vuonna 1999, ja kaikkien toimilupien voimassaoloaika päättyy
vuoden 2006 lopussa. Tämä tarkoittaa sitä,
että jos nyt ensi keväänä hallitus
laittaa uudet toimiluvat hakuun, niin nyt on aika tavallaan sitten
luoda ne pelisäännöt. Tämä on
erinomaisen hyvä aika eduskunnan ottaa kantaa siihen, haluammeko
me ohjeistaa ministeriötä ja kannustaa ministeriötä miettimään
näitä kriteerejä uudelleen.
Itse lainsäädäntöhän
ei säädä sitä, minkä tyyppisiä toimilupia
myönnetään. Tähän mennessä lupia
on myönnetty toistaiseksi koko valtakunnan tai merkittävän
osan siitä kattavaan niin sanottuun erikoisradiotoimintaan
sekä paikalliseen toimintaan. Harjoitettavan radiotoiminnan
luonne on määritelty toimilupamääräyksissä.
Esimerkiksi paikallisen toiminnan osalta on toimilupa voinut sisältää toimilupamääräyksen,
jonka mukaan lähetettävän ohjelmiston
tulee sisältää tietoja kuuluvuusalueen
paikallisista asioista, edistää paikallista kulttuuria,
kansalaisten avointa keskustelua jne.
Erikoisradiotoiminnassa taas on pyritty ohjaamaan ohjelmistoa
ja sisällön kokonaisuutta esimerkiksi siten, että huomattavan
osan ohjelmistosta tulee olla sitä tematiikkaa, mihin sitä toimilupaa
haetaan, esimerkiksi kristillistä ohjelmistoa, liikennepainotteista
ohjelmistoa, uutis-, ajankohtais- tai muuta puheohjelmaa, tai että ohjelmisto
sitten koostuu pääasiallisesti suomalaisesta iskelmä-
tai viihdemusiikista.
Paikallisradiotoimilupien ehdoissa on ollut määräyksiä myöskin
ohjelmiston koostumuksesta, velvollisuudesta luovuttaa lähetysaikaa
paikallisille toimijoille, yhteislähetyksistä ja
myöskin oman tuotannon osuuksista. Valtioneuvosto ei tähän
mennessä ole vielä tehnyt mitään
linjauksia siitä, minkälaisia toimilupia sitten
ensi vuonna julistetaan haettavaksi ja millä ehdoilla. Valiokunnalle
on kerrottu, että alustavan aikataulun mukaan toimiluvat
voitaisiin julistaa haettaviksi jo tämän joulukuun
kuluessa. Mutta joka tapauksessa päätökset
tehdään kevään 2006 aikana,
siis päätökset toimilupien myöntämisestä,
ja toimilupamääräykset tehdään
sitten ensi keväällä, näin on
valiokunnalle kerrottu.
Liikenne- ja viestintäministeriön linjahan
tähän saakka on ollut se, että toimilupamääräyksiä ei
tule määritellä tiukasti ennen hakukierrosta, koska
valtioneuvoston arviointi tehdään vasta saapuneiden
hakemusten kokonaisuuden pohjalta. Valiokunta oli tästä asiasta
hieman toista mieltä. Valiokunnan mielestä tämä ei
ole toimiluvan hakijoille liiketoiminnan kannalta kohtuullista.
Tasapuolisen ja todellista kilpailua vahvistavan lupakierroksen
onnistuminen edellyttää valiokunnan mielestä,
että luvan hakijat ovat selvillä siitä,
minkälaiseen toimintaan haettavat luvat on tarkoitettu.
Toimilupiin on ministeriön mukaan tarkoitus sisällyttää määräyksiä,
joilla määritellään harjoitettavan
radiotoiminnan luonne tai formaatti. Valiokunta painottaakin tässä sitä,
että toimilupamääräysten tulee
olla tältä osin niin selkeitä ja täsmällisiä,
että ne ohjaavat tehokkaalla tavalla toimiluvan haltijan
harjoittamaa toimintaa. Paikalliseen tai alueelliseen radiotoimintaan
myönnettävissä toimiluvissa toimintaa
voidaan ohjata erinomaisella tavalla määrittämällä paikallisesti tuotetun
ohjelmiston vähimmäisosuus tai rajoittamalla yhteislähetysten
määrää. Tämähän
tarkoittaa sitä, että rajoitetaan sitä,
että paikalliset radiot ketjuuntuvat, koska sillä ei
ole enää mitään tekemistä tavallaan
sitten paikallisen toiminnan kanssa. Laajemman kuuluvuusalueen toimiluvassa
voidaan taas määritellä radiotoiminnan
formaatti musiikkiprofiilikohderyhmän tai ohjelmiston sisällön
pohjalta.
Keskeistä tässä paikallisradiotoiminnassa
on kuitenkin se edelleenkin, että lähetettävä ohjelmisto
sisältää todellakin nimenomaan paikallisia asioita
ja edistää paikallista kulttuuria. Valiokunta
pitää välttämättömänä,
että myöntäessään toimilupia
radiotoimintaan valtioneuvosto kiinnittää erityishuomiota
toimilupaehtojen selkeyteen, ja on olennaista, että toimiluvan
haltija myös sitoutetaan toimilupamääräysten
kautta siihen toimintaan, jota se on toimilupahakemuksessaan esittänyt.
Valiokunta pitää edellä mainittuja paikallis-
ja erikoisradiotoimiluvissa edellytettyjä ehtoja hyvin
tarkoituksenmukaisina ja hyvin toimintaa ohjaavina.
Puhemies! Valiokunnan huomiota kiinnitettiin asiantuntijakuulemisessa
myös siihen, että Viestintäviraston valvonta
ei ole kaikilta osin ollut riittävän tehokasta
erityisesti paikallis- ja erikoisradioiden ohjelmasisältöjen
osalta. Valiokunta pitääkin hyvin tärkeänä,
että toimilupien noudattamista valvotaan tehokkaasti myöskin näiden
osalta. Todetaan myös se, että on useita keinoja
Viestintävirastolla käytettävissä,
joilla tätä valvontaa voidaan toteuttaa ja ilmenneisiin rikkomuksiin
myöskin puuttua. Voidaan antaa huomautuksia, voidaan kohdistaa
pakkokeinoja, esittää velvoitteita, joilla edellytetään
toimiluvan haltijan korjaavan virheensä ja laiminlyöntinsä.
Viestintävirasto kiinnitti valiokunnan huomiota siihen,
että laissa tai nykyisissä toimiluvissa ei tarkemmin
määritellä, mitä toimilupaehdoissa
olevalla paikallisella ohjelmistolla tarkoitetaan. Paikallisradion
toimilupaehdot nykymuodossaan on paikallisuusvaatimusten suhteen
asetettu siten, että ne antavatkin toimijoille varsin paljon
liikkumavaraa ohjelmiston sisällön suunnittelun
ja ulkopuolisten ohjelmistopakettien oston suhteen. Tämä on
hyvin tärkeä havainto, paikallisuusehdot on syytä todellakin
hyvin täsmällisesti määritellä.
Valiokunta katsookin, että Viestintäviraston valvonta
ei ole ollut tarpeeksi tehokasta, ja korostaa, että uudet
tarkemmat toimilupaehdot ovat ehdoton edellytys tehokkaamman valvonnan
toteuttamiselle.
Puhemies! Lopuksi totean vielä, että tässä yksimielisessä mietinnössä valiokunnalla
on myöskin eduskunnalle hyväksyttäväksi
ehdotettu lausuma, jonka mukaan valtioneuvoston uusia radiotoiminnan
toimilupia myöntäessään tulee huolehtia
ensinnäkin siitä, että toimilupamääräykset
ovat selkeitä ja täsmällisiä,
että ne ohjaavat tehokkaalla tavalla toimiluvan haltijan
harjoittamaa toimintaa, ja toiseksi siitä, että niiden
valvontaa tehostetaan.
Arvoisa puhemies! Tässä tämän
lain esittely. Tämäkin oli aika mittava, perusteellinen
ja seikkaperäinen työ, jonka valiokunta erittäin
hyvässä hengessä ja yksituumaisesti kykeni
tekemään. Katsottiin hyvin asialliseksi, että niitä epäselvyyksiä,
joita paikallisradiotoiminnan toimilupien kriteeristössä tänä päivänä on,
halutaan näillä mietinnössä esiin
nostetuilla korostuksilla korjata.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Radiotoiminta Suomessa on lailla säänneltyä toimintaa
ja luvat toiminnan harjoittamiseen myöntää valtioneuvosto.
Toimilupa myönnetään nyt käynnistyvällä lupakierroksella
maksimissaan 10 vuodeksi kerrallaan ja se myönnetään määrätyllä alueella
tapahtuvaa sisällöllisesti määriteltyä radiotoimintaa
varten, ja toiminnan asianmukaisuutta valvoo Viestintävirasto.
Liikenne- ja viestintäministeriö selvitti
viime vuonna kaupallisen radiotoiminnan nykytilannetta Suomessa.
Ministeriön selvityksen tavoitteena oli kartoittaa tätä maaperäkenttää seuraavaa
toimilupakierrosta silmällä pitäen. Selvityksen
perusteella kävi ilmi asioita, että alalle oli päässyt
muodostumaan tilanteita, joissa voidaan tulkita eräiden
toimijoiden rikkovan toimilupansa ehtoja. Alun perin paikalliselle
radiotoiminnalle myönnetty taajuus oli joissakin tapauksissa siirtynyt
isommalle ketjulle niin, että myös radion ohjelmasisältö oli
alkanut noudatella tämän puolivaltakunnalliseksi
kasvaneen emoyhtiön ohjelmaprofiilia. Muutos oli tapahtunut
ilman, että toimilupaa olisi siirretty tai että toimiluvan sisältöön
olisi haettu muutosta valtioneuvostolta. Luvan haltija on usein
toimiluvassa mainittu paikallisradio, mutta taajuuden käyttö-
ja tosiasiallinen määräysvalta on kuitenkin
myyty siltä pois niin, että radio toimii vain
isomman ketjun lenkkinä vastoin toimilupansa henkeä.
Tätä sanotaan perusteettomaksi ketjuttamiseksi.
Tämä asetelma on aiheuttanut markkinahäiriötä sen vuoksi,
että asema on edelleen voinut harjoittaa paikallista mainosajan
myyntiä, mutta samalla sen kustannusrakenne on ollut hyvin
kevyt, koska lähes kaikki toimituksellinen osuus on lähetetty
ketjulle vain yhdeltä asemalta käsin. On sanomattakin
selvää, että toimilupaansa noudattavan aidon
paikallisradion on toivoton kilpailla edellä kuvatulla
tavalla toimivan radion kanssa.
Selvityksessä kävi ilmi myös, että vaikka
tosiasiallinen määräysvalta ei olisikaan
siirtynyt toiselle osapuolelle, joissakin radioissa oli tapahtunut
toimiluvan saannin jälkeen suuria linjamuutoksia, joita
ei myöskään ollut hyväksytetty
valtioneuvostolla. Ohjelmistomuutoksia on perusteltu kilpailullisilla
ja tuotannollisilla syillä. Ongelma oli siinä,
että kun pääosa alalla vaikuttavista
toimijoista edelleenkin on lakia sekä toimilupaehtoja noudattavaa
joukkoa, niin saavat ne, jotka eivät toimi yhteisten pelisääntöjen
mukaan, perusteetonta kilpailuetua rehellisiin toimijoihin verrattuna.
Tämän kaltainen toiminta lähettää erikoisen
viestin markkinoille, sen, että ainoastaan toimiluvan henkeä rikkomalla
tuloksen tekeminen ja selviytyminen yrityksenä on mahdollista.
Tämä on puolestaan sitä toimilupaehtojen
vastaista toimintaa.
Nämä kaksi asiaa kävivät
ilmi tässä liikenne- ja viestintäministeriön
selvityksessä. Tämän selvityksen perusteella
käynnistettiin sitten lainvalmistelutyö, jonka
tehtävänä oli paikata nämä edellisen
lain mahdollistamat väärinkäytökset.
Perusteettoman ketjuttamisen osalta tässä on onnistuttu
ihan tyydyttävällä tavalla. Hallituksen esityksessä uudessa
lakitekstissä todetaan, että jos tosiasiallinen
määräysvalta toimiluvan haltijan tai
toimiluvan mukaiseen toimintaan nähden muuttuu, toimilupaviranomainen
voi hyväksyä muutoksen tai peruuttaa toimiluvan.
Viestintävirasto ja ministeriö tulevat varmasti
seuraamaan uuden lain toimimista, antaako uusi tosiasiallisen määräysvallan
määrittely aiempaa paremmat mahdollisuudet vastata
alalle syntyviin epäkohtiin.
Arvoisa puhemies! Toimilupaehtojen vastaisen toiminnan suhteen
asia oli sitten mutkikkaampi. Viestintävirasto, jonka pitäisi
valvoa toimilupien noudattamista, on lupakierrosten välillä joutunut
aika ikävään välikäteen.
Sille on lain voimalla annettu valvovan viranomaisen rooli radioiden
toimilupiin perustuvaan toimintaan nähden, mutta silti
sen keinot puuttua epäkohtiin ovat olleet hyvin rajalliset.
Tämä johtuu siitä, että toimiluvat
ovat olleet niin ylimalkaisesti kirjoitetut, ettei niiden perusteella
ole voinut ryhtyä minkäänlaisiin valvontatoimiin.
Lain tasolla toimilupaehtojen valvonnan lisäämiseksi
ei siis ole tarvetta muuttaa käytäntöjä,
vaan keskeistä on sen sijaan se, minkälaiseksi
toimilupaehdot kirjoitetaan.
Liikenne- ja viestintäministeriössä aiotaan kiinnittää erityisesti
huomiota niiden laatimiseen uusia toimilupia myönnettäessä.
Valiokunta onkin korostanut, että uudet tarkemmat toimilupaehdot
ovat ehdoton edellytys tehokkaamman valvonnan toteuttamiselle. Tähän
liittyy myös valiokunnan lausumaehdotus.
Laajasti ottaen radiokentällä on tulevaisuudessa
kaksi tietä: joko koko radiotoiminta vapautetaan avoimelle
markkinaperusteiselle kilpailulle, juuri niin kuin komissio viimeksi
tänä syksynä on ehdottanut, tai olemassa
olevia sääntöjä tarkennetaan
ja niitä aletaan valvoa. Ensi keväänä tapahtuvalla
toimilupakierroksella tullaan toimiluvan saamisen edellytykset ja
varsinainen toimilupa siis määrittelemään
nykyistä selkeämmin. Tästä on
etua niin radion kuuntelijoille kuin toimiluvan hakijoillekin.
On mielestäni hyvä asia, että alalla
on selkeät pelisäännöt, ja myös
valvonta on tärkeää. Näin saadaan
turvattua monipuolinen ja laadukas mediaympäristö sen
tilaajille eli kaikille radion kuluttajille.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Paikallisradiotoiminta täytti
vastikään 20 vuotta. Näinä kahtena
vuosikymmenenä on tapahtunut valtavia muutoksia radioitten
toiminnassa. Kuitenkin muutokset ovat olleet pääosin parempaan
suuntaan. Uusia toimilupasääntöjä tarvittiin,
kun radioiden kilpailutilanne muuttui ja paikallisuuden merkitys
kyseenalaistui. Radioiden toiminta on kuitenkin syytä nähdä normaalina
yrittäjyytenä tai yritystoimintana, eikä meidän
lainsäätäjien tule liikaa niiden toimintaa
kahlita.
Mietintömme päätökset asettavat
kovia haasteita monelle paikallisradiolle, mutta toivon, ettei niiden
toiminta jatkossakaan vaarannu. Pelkona tässä on,
että lapsi menee pesuveden mukana.
Valiokuntamme asettama tiukka paikallisuuden määräys
on haasteista varmaan kaikkein voimakkain. Onko mitään
eroa sillä, että Kari Tapio Jalkasen levy soi
Tampereelta ja se lähetetään Lappeenrantaan,
ja sillä, että levyä soitetaan Lappeenrannassa?
Sama musiikki soi, eikä kuulijalle siinä ole mitään
eroa.
Arvoisa puhemies! Yrittämisen kannustamisessa on Suomessa
paljon vielä aikaansaamista. Radioalalla lähestytään
ensimmäisiä sukupolvenvaihdoksia, mutta mikä on
yrityksen arvo ilman sen tärkeintä pääomaa,
toimilupaa? Minä en ainakaan suostuisi ostamaan sikaa säkissä,
jos varmuutta toimiluvan jatkumiselle ei olisi olemassa. Mietintömme
on ajamassa nämä paikallisradioiden yrittäjät,
ennen kaikkea pienet yrittäjät, juuri tähän
sudenloukkuun. Totuus on kuitenkin se, että viranomaisen
tulee valvoa, ettei tapahdu huomattavia ylilyöntejä,
ja muulloin radiot toimikoot vapaasti.
Tiukka sääntely tuntuu kohtuuttomalta toimialalla,
joka muutenkin on ollut raskaasti tappiollinen. Yritykselle jää entistä vähemmän
mahdollisuuksia tehostaa toimintaansa. Vaikeimpaan tilanteeseen
joutuvat keskisuurten kaupunkien asemat, sillä niiden radioyleisöä jakamassa
on aivan liian monta radiokanavaa ja monia muita mediavälineitä.
Esimerkiksi jos Helsingissä olisi sata kaupallista radiota,
niin yksikään radioyhtiö ei varmasti
pärjäisi ilman yhteistyötä.
Keskisuurissa kaupungeissa odotetaan paikallisradion kuitenkin pärjäävän
vastaavanlaisessa kilpailutilanteessa.
Kun asiaa tarkastellaan asukaslukujen suhteessa, Mikkelissä,
Joensuussa, Hämeenlinnassa on kymmenkunta kaupallista radiotaajuutta, vaikka
niiden väestöpohja eli mainostajien kohderyhmä on
vain kymmenesosa Helsingin seudusta. Yhteistyö on auttanut
näidenkin paikkakuntien paikallisradioita pysymään
hengissä ja tuottamaan edes nykyisen määrän
paikallista ohjelmaa. 75 prosentin vaatimus on todella kova, jos
sitä vertaa vaikkapa Yleisradion tv-ohjelmien kotimaisuusasteeseen,
puhumattakaan sanomalehdistä.
Arvoisa puhemies! Radioalaa ei pidä pakottaa takaisin
80-luvulle. Valtakunnallisten ja paikallisten radioitten pitäisi
toimia samoilla ohjesäännöillä,
sillä paikallisilla on jo pelkän olemassa olemisen
suhteen kova työ. Paikallisten radioiden on saatava käyttää hyödyksi
ohjelmatuotannossa ulkopuolisia tuotantoyhtiöitä ja
vastaavia. Jos me lainsäätäjät
vielä entisestään vaikeutamme pienten
radioiden toimintaa, on edessä taatusti konkurssien ja
toiminnan lakkauttamisten kierre. Se ei palvele ketään,
ei yrittäjiä, työntekijöitä tai
kuuntelijoita.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Paajasen äskeinen puheenvuoro
oli tietysti hyvin paikallaan. Mutta jospa silloin, kun tätä mietintöä,
ed. Paajanen, olimme yhdessäkin väsäämässä kasaan,
olisi ollut tiedossa ja meille olisi kerrottu se, mikä televisiossa
tänä iltana kerrottiin, niin ed. Paajanenkin olisi
kirjoittanut tuon äskeisen puheenvuoron aivan toisella
tavalla.
Televisiossa nimittäin kerrottiin, siellä oli myöskin
arvoisa ministeri kommentoimassa jokunen hetki sitten, että EU:lla
on hanke, komissiolla on hanke, jonka mukaan taajuudet pitää myydä,
ja onhan se selvä, että jos ne myydään, niin
kyllä siellä joku Time Warner sen lappeenrantalaisen
taikka Kouvolan pikkuyrittäjän rinnalla aika iso
kilpailija. Elikkä siis toisin sanoen nyt se peikko onkin
aivan kokonaan muulla tasolla, ja tämän ministerikin
oli havainnut kommentistaan päätellen.
On suuri vahinko, että tämä tieto
tuli sen jälkeen, kun tämä yksimielinen
mietintö on lukkoon lyöty. Nyt olisi ollut erinomaisen
paikallaan ottaa tähän asiaan kantaa ja voimakkaasti kantaa
tässä yhteydessä.
Toinen asia, arvoisa puhemies, johon kiinnitän ihan
lyhyesti huomiota, on tämä Vivin toiminta. Olihan
aika uskomatonta katsoa sitä absoluuttista flegmaattisuutta,
jolla näihin asioihin suhtauduttiin. Kysymyshän
oli toimilupaehdoista, reagoimisesta niihin, ja ymmärrän,
että ed. Paajanenkin sitä äsken tarkoitti,
että toimilupaehdot pitää rakentaa sillä tavalla,
että ne ovat järkevästi valvottavia ja
asia hoidettavissa. Ei kukaan vainoa pikkuyrittäjiä,
mutta toimilupaehtojen pitää olla järkeviä.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia, että ed. Pulliainen
on niin ahkera, että on kerennyt käydä katsomassa
televisiota. (Ed. Pulliainen: Pinnasin sen aikaa täältä salista!) — Hyvä juttu,
oikein hyvä. — Sehän varmasti antaakin
meille vihjeen, että meidän kannattaa kumota tämä laki
ja pistää tämä uusiin puihin,
jos kerran EU:sta on tulossa semmoisia säännöksiä. Eikö se
tarkoita, että me olemme tehneet turhaa työtä?
Joka tapauksessa, arvoisa puhemies, en valitettavasti voinut
osallistua tämän mietinnön tekemiseen,
koska olin neljä viikkoa valtakunnallisella maanpuolustuskurssilla,
joka päättyi vasta eilen. Lentelin Oulun kaupunginvaltuustoa
kohti eilen ja meinasin pudota persauksilleni siellä koneessa,
kun luin tätä mietintöä. Ihmettelin
suunnattomasti, eivätkö edes kokoomusveljet tai
yksi -sisko tehneet tähän mitään
vastustusta. Kuten ed. Paajasen puheesta kävi äsken
ilmi, hänkään ei ole äärettömän
sekapäinen onnesta tämän mietinnön
takia, mutta kuitenkin se on ollut yksimielinen mietintö.
Minun mielestäni tämä on itäsaksalaisin
mietintö, mitä minä olen tässä kahden
ja puolen vuoden aikana lukenut. (Ed. Pulliainen: Mutta sovelletaan
Länsi-Saksassa kuitenkin!)
Joka tapauksessa, kun ottaa joitakin valittuja kohtia täältä mietinnöstä,
oppii seuraavaa: Viestintävirastolla on oikeus käyttää tarvittaessa
radiotoiminnan harjoittajiin pakkokeinoja; pakkokeinojen tehosteeksi
voidaan asettaa uhkasakkoja; toimiluvan haltijalla on velvollisuus
toimittaa vuosittain selvitys; selvityksiä ja selvityksiä jne. (Ed.
Pulliainen: Jos on epäselvää, pitää olla
selvityksiä!) Ja nämä paikallisvaatimukset.
Minä ihmettelen siinä mielessä, että meitä on
täällä kolme radioalan ammattilaista,
puheenjohtaja Laukkanen Yleisradion puolelta valtakunnallisilta
kanavilta, ex-oululainen ed. Salovaara puolivaltakunnalliselta kanavalta
ja meikäläinen sitten tämmöiseltä paikalliselta
kanavalta.
Tänä aamuna, kun tulin tänne taloon
pitkän paussin jälkeen ikään
kuin takaisin työmaalle vakituiseksi, kuulin jo tästä mietinnöstä tuolla
käytävillä. Täällä käytävillä tätä kutsuttiin
Radio Nova -laiksi. Kuulin alakerrassa tänä aamuna
ensimmäisenä kysymyksen, mitä olet mieltä tästä Radio
Nova -laista. Tässä on sen verran tiukkoja säännöksiä,
minulla sattumalta on tässä nimittäin
Radio Novan nykyinen toimilupa, ja jos näitä säännöksiä nyt
ruvettaisiin käyttämään, mitä tässä mietinnössä on
julki tuotu, tässä 1 §:ssä esimerkiksi
Radio Novan kohdalla, kun Oy Suomen Uutisradio Ab on hakenut tätä lupaa 4.1.2001,
nyt saadaan lukea: Uutis-, ajankohtais- ja muilla puheohjelmilla
on oltava ohjelmistossa huomattava osuus. Jos tätä tämän
itäsaksalaisen mietinnön perusteella ruvetaan
noudattamaan, niin Nova menettää myöskin
lupansa, koska ei siellä ole huomattava osuus suinkaan
uutis-, ajankohtais- ja muilla puheohjelmilla. Huomattava osuus
on musiikilla, niin kuin kaikilla muillakin kanavilla.
Minä ihmettelen, että kun on keskustalainen puheenjohtaja
ja keskustalainen liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen,
eivätkö keskustalaiset ole ollenkaan millään
tavalla yrittäjähenkisiä. Meillä kävi
esittäytymässä myöskin pyynnöstä suuren
paikallisradiokanavan johtaja ja pienen paikallisradiokanavan johtaja.
Molemmilla oli samat murheet. Ed. Paajanen onneksi otti tämän yrittäjyyden
jo siellä valiokunnassa kerran omassa puheenvuorossaan
esille, silloin kun vielä ennen sitä maanpuolustuskurssia
siellä pystyin olemaan. Oletin silloin, että hyvä,
hyvä, meillä on sentään kokoomuslaiset,
neljä vantteraa edustajaa, jotka pitävät
huolta tästä, että yrittäjillä säilyy
jonkinlainen mahdollisuus toimia. Ed. Salovaara puhui täällä muun
muassa ylimalkaisista toimilupaehdoista. Mielestäni tuo
Nova-juttu on juuri ylimalkainen toimilupaehto esimerkiksi. Ja markkinahäiriöstä hän
puhui myöskin. Markkinahäiriötähän
tällä aiheutetaan nimenomaan Radio Novalle, ettei
sille vaan tulisi kilpailijaa, toista valtakunnallista mainoksilla
elävää radiokanavaa.
Minä olen todellakin pöyristynyt, että valiokunta,
jossa saan varajäsenenä olla aina paikalla ja
jopa istua pöydän ääressä,
kun sieltä aina joku puuttuu, on tehnyt tällaisen
mietinnön, joka tappaa meiltä työpaikkoja
ihan selkeästi. Jos kerran paikallisradioiden toimintaa
halutaan turvata, niin miten se turvaaminen toteutuu näitä toimilupaehtoja
tiukentamalla? Paikallisradioiden toiminta alkoi Suomessa 1985,
ja se alkoi sieltä körttiläisiltä lakeuksilta
Nivalasta ja seuraavaksi täältä Helsingistä,
aika lähekkäin kai ne vissiin aloittivat.
Meillä ei ole paluuta menneisyyteen. Tulen kuitenkin
semmoisesta kaupungista, jossa asuu 130 000 asukasta, eli
Oulusta, ja radion, missä olin töissä ja
minne teen vieläkin joitain jääkiekkojuttuja
nykyään, silloin kun kerkiän, kuuluvuusalueella
on 200 000 ihmistä. Siitä huolimatta
ainoana paikallisradiona siellä pitkään
toimineena Radio Mega oli konkurssin partaalla. Se kerran jo myytiin
esisopimuksella porilaiselle yrittäjälle vuonna
93. Vaikka on noinkin suuri talousalue kuin 200 000 ihmistä,
niin kun se ei meinaa elättää yhtä paikallisradiota,
miten se voi elättää pienemmillä paikkakunnilla?
Minä edelleen peräänkuulutan työllisyyttä ja
yrittäjien mahdollisuutta, eli millä tavalla turvataan
paikallisradioiden toiminta toimilupaehtoja tiukentamalla, palaamalla
vuoteen 85?
Radioiden Liitto, nykyään se on nimeltään
Radioiden Liitto, aikaisemmin Paikallisradioliitto, vietti tuossa
keväällä 20-vuotisjuhliaan Finlandia-talossa.
Olin paikalla. Siellä yleiskeskusteluna kahvion puolella
oli kyllä, kuinka paljon ala on muuttunut. Alussa oli tiukkaa,
erittäin tiukkaa. Muistan vielä virkamiehen nimen,
se oli Ismo Kosonen, joka vahti kuin haukka toimintaa. Muistan,
millä tavalla muinoin aikoinaan kierrettiin muun muassa
tämmöisiä juttuja, kun tuli muistaakseni
jääkiekon MM-kisat ja sitä lähetystä sai
paikallisradiossa ketjuttaa vain kolmeen kanavaan ja me olisimme
olleet siinä ketjussa neljäntenä. Meidän
viisas teknikkomme keksi, millä tavalla me voimme lähettää lähes suorana
lähetyksenä neljäntenä kanavana
sen saman jääkiekkoselostuksen jostakin Wienistä, mistä ne
tulivat. Se tehtiin sillä tavalla, että laitettiin
kaksi Revox-kelanauhuria vierekkäin metrin päähän
toisistaan, lähetys äänitettiin sillä ensimmäisellä kelanauhurilla
ja ajettiin ohi sen toisen kelan metrin päässä olevalle
Revoxille, josta se ajettiin ulos. Se tuli siis noin 5 sekunnin
viipeellä, se ei ollut siis suora lähetys. Minä terhakkaana
toimittajana kuuntelin kuulokkeilla siitä ensimmäisestä Revoxista
ja pystyin aina sanomaan 5 sekuntia ennen, että nyt tulee
varmaan kohta maali. No, se siitä. Se oli hauskaa puuhaa.
Joka tapauksessa siihen aikaan tätä radiotoiminnan
olemassaoloa valvottiin äärettömän
tiukasti, ennen kaikkea paikallisuus oli se sana. Valitettavasti
vaan se ei Suomessa elätä. Ruotsissahan oli tilanne,
silloin kun Ruotsissa aikoinaan aloitettiin, että siellähän
nimenomaan, ed. Pulliainen, jos ette tiennyt, Ruotsissa jo 80-luvulla myytiin
kaikki kanavat. Eli esimerkiksi muistaakseni Bonnier osti koko E4-väylän
Tukholmasta Göteborgiin, onko se E4, vai mikä sinne menee,
vai onko se E18, jompikumpi. Elikkä osti joka kaupunkiin
luvat hirveällä rahalla ja veti ketjussa koko
kuvion. Näin he tekivät jo siis 80-luvun loppupuolella.
On mielenkiintoista tietää, jos EU on tosiaan
tulossa tähän suuntaan, että kaikki taajuudet
ovat myynnissä.
Haluaisin myöskin esimerkiksi puheenjohtaja Laukkasen
suulla kerrottavan tänä iltana täällä, selvitettiinkö valiokunnan
käsittelyssä missään vaiheessa,
kuinka moni nykyinen paikallinen toimilupayhtiö joutuu
lopettamaan toimintansa, jos toimilupaehdot tiukkenevat sillä tavalla,
mitä tämä mietintö sisällään
pitää. Minusta on sääli, että meiltä lähtee
hyviä työpaikkoja, ja olkootpa vaikka nyt osittain
paikallisia, mutta ei kai näitä enää ole
pitkään aikaan sanottu paikallisradioiksi. Ne
ovat kaupallisia radioita ja sillä siisti.
Maailma on muuttunut, mutta näköjään
liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnön mukaan meidän
pitää palata menneisyyteen. Mutta niinhän
me tänään kuulimme myöskin tuossa
hallituksen suulla, ministereiden suulla, kyselytunnilla, että myöskin
perustuslain suunnalla ollaan palaamassa Kekkosen kauteen. Tällä mietinnöllä radiotoiminnassa
palaamme Brezhnevin aikaan.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Luulen, että on vähän
enemmän asiaa kuin kaksi minuuttia, niin on parempi tulla
täältä käsin kertomaan asiansa.
Kiitoksia ed. Rajalalle mielenkiintoisesta puheenvuorosta, mutta
ilmeisesti tässä on asiantuntijakuulemisen aikana
jäänyt muutama asia epäselväksi,
joten otetaanpa tämä perusteettoman ketjutuksen
tuoma problematiikka nyt kerran vielä oikein rautakangella
vääntäen esille.
Sehän on johtanut siihen, että kun on ollut
esimerkiksi kaupunki d, jossa on ollut radio, joka on toiminut paikallisen
radion toimiluvalla, ja siinä on samassa kaupungissa ollut
toinen radio tai sitten lähiseudulla on ollut toinen radio,
joka on niin ikään toiminut myöskin paikallisen
radion toimiluvalla. Jompikumpi näistä radioista
on säilyttänyt toimilupansa, mutta myynyt ikään
kuin ohjelmistonsa ketjulle, joka on näin hiljalleen kehittynyt
yhtiöksi, joka hallitsee lähestulkoon puolen Suomen
radiomarkkinoita. Näitä esimerkkejä on
useampia. Tästä on ollut seurauksena se, että tämä yritys,
joka näin on tehnyt, on pystynyt keventämään
niiden kustannusrakennetta, koska niillä ei ole enää ollut
sitä omaa tuotantoa, omaa ohjelmatuotantoa, sillä paikkakunnalla,
mutta ne ovat silti pystyneet tekemään paikallista
radiomainontaa eli siis myymään kuitenkin paikallista
radiomainontaa, mutta ulkoistamaan ikään kuin
ohjelmistonsa toisen tahon lähetettäväksi.
Tämä on sitä perusteetonta ketjuttamista,
ja tällaisen toiminnan vastustaminen nyt luulisi olevan
ennen kaikkea kokoomuksen intresseissä ja teidän
suuri etunne, koska tällaisen toiminnan vastustaminen nimenomaan
tukee rehellisen yrittäjän rehellisiä mahdollisuuksia
toimia kunnollisessa radiobisneksessä, juuri niin kuin
toimilupa määrittelee, juuri niin kuin tarkoitus
on. Tämä saa aikaan sen tilanteen, että on
syntynyt ikään kuin epäterve kilpailuetu,
ja tästä on kysymys siinä, kun perusteetonta
toimilupien ketjuttamista pyritään ehkäisemään
ja poistamaan markkinoilta sitä markkinahäiriötä,
joka sinne on asettautunut.
Näistä luvista. Liikenne- ja viestintävaliokuntahan
ei myönnä toimilupia. Ne myöntää valtioneuvosto.
Kuka sanoo, kuinka monta valtakunnallista kaupallisin perustein
toimivaa radiota meillä on ensi vuonna? Ei ainakaan liikenne-
ja viestintävaliokunta. Sen sanoo valtioneuvosto, ja se
päätös kuuluu myöskin valtioneuvostolle
aivan samalla tavalla kuin se, kuinka monta kaupallista paikallisradiota
meillä ensi vuonna ja sitä seuraavana vuonna Suomessa
on. Jos valtioneuvosto tulee siihen tulokseen, että niiden
määrää on toiminnallisista ja
tuotannollisista syistä syytä rajoittaa, ettei
niillä kuitenkaan ole toimimisen edellytyksiä,
sitten se varmaan niin tekee, ja se on valtioneuvoston asia. Nyt
on kysymys niistä säännöistä,
joiden perusteella nämä markkinoilla olevat radiot
toimivat, ja on kaikille toimijoille ja radion kuuntelijoille hyvä,
että ne säännöt ovat kaikille
yhteiset ja että niitä noudatetaan.
Tässä ei todellakaan ole kyse siitä,
että radiotoiminnan yrittäjien edellytyksiä kiristettäisiin, niin
että toiminta kävisi mahdottomaksi. Kyse on siitä,
että lain porsaanreikiä tilkitään,
jotta kaikki noudattaisivat yhteisiä pelisääntöjä.
Tästä ed. Pulliaisen esille ottamasta uhasta:
Se on todellakin aivan todellinen uhka. Tämä paine Euroopan
unionin taholta siihen suuntaan, että meidän radiomarkkinamme
olisivat ikään kuin kaikelle kilpailulle avoimet
ja vapaat, sehän on vuodesta vuoteen kasvavampi ja kasvavampi. Suomessa
toimiluvan hakeminen ja saaminen maksaa tällä hetkellä noin
1 000 euroa. Silloin kun se ei maksanut mitään,
valtiovalta tukehtui näihin toimilupahakemuksiin, joita
parhaimpana vuotena tuli kaiken kaikkiaan 600 kappaletta, kun se
ei mitään maksanut, joten sen täytyy
tietenkin olla jonkun hintainen, ettei näitä turhia anomuksia
tulisi sitten virastot pullolleen.
Lähialueelta — lähialueelta ja lähialueelta — Euroopasta
Iso-Britannia lienee maa, jossa on menty kaikkein liberaaleimmalle
linjalle tässä radiopolitiikassa. Siellähän
toimilupia jopa huutokaupataan, ja yhden toimiluvan hinta sen alan toimijalle
sen saamisen jälkeen on noin 40 000 euroa, pyöreästi
katsoen 40 000 euroa. No, siinä on puolensa ja
puolensa. Se ainakin takaa sen, että se toimija, joka lähtee
siihen toimintaan mukaan, tosiaankin lähtee siihen tosissaan
ja aikoo myöskin kehittää sitä toimintaansa.
Ei se läpeensä paha systeemi ole sekään,
mutta meillä on valittu tämä linja, että meillä on
säännelty toiminta ja että tästä eteenpäin
olisi tarkoitus, että kaikki myöskin noudattaisivat
näitä sääntöjä,
jotka meille yhteisiksi on luotu tekemään näistä markkinoista
paremmat.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Muutamia kommentteja vielä käytyyn
keskusteluun. Radio- ja televisiotoimintahan on luvanvaraista toimintaa.
Sehän on se peruslähtökohta, ja taajuudet
ovat rajallisia. Siksi taajuusresurssien tehokas, järkevä käyttö on kaikkien
etujen mukaista, niin sitten valtionhallinnon kuin myöskin
toimijoiden. Siksi ensin muutama kommentti nyt tähän
taajuuskysymykseen. On aivan erinomaista, että, ed. Pulliainen, nostitte
sen esiin. Kävi vähän huono tuuri. Ei
olisi tarvinnut kuin eilen tulla tämä komission
kanta tavallaan tiedoksi. Olisimme ehtineet tähän reagoida,
mutta reagoimme siihen nyt tässä keskustelussa.
(Ed. Pulliainen: Toiseen käsittelyyn ponsi!)
Suomen linja taajuuspolitiikassa on ollut hyvin perusteltua
niin Yleisradion toimintaa koskien kuin telemarkkinaakin koskien.
Suomihan on aina lähtenyt siitä, että taajuuksien
osalta emme ole lähteneet siihen jostain kumman syystä eräitä Euroopan
maita ja komissiota kiinnostavaan huutokauppamenettelyyn, joka on
tuhon tie. Se ei millään tavalla ole ratkaisu
tähän radio-televisiotoimintaan myöskään
jatkossa Suomessa, ei varsinkaan, kun me tiedämme, miten
digitaalinen konvergenssi etenee, jakelutiet ovat yhä moninaisempia
ja myöskin kuluttajan mahdollisuudet käyttää erilaisia
päättölaitteita, erilaisia geneerisiä jakeluteitä ovat
yhä moninaisempia.
Tässähän se, ed. Rajala, on tavallaan
vastaus osin myös teille, että eihän
tämänkaltaisessa teknologisessa maailmassa, mihin
me olemme menossa, voida ajatellakaan, että tavallaan me
regulaatiota kiristäisimme. Siksi tulkinta siitä,
että tämä tavallaan olisi paluuta 70-luvulle
ja nykyisen käytännön kiristämistä,
on minunkin mielestäni väärä.
Ei tämä ole sitä. Tämän
peruslähtökohta on se — kannattaa lukea
tämä ponsi — että täällä edellytetään,
että valtioneuvosto uusia toimilupia myöntäessään
huolehtii siitä, että toimilupamääräykset
ovat niin selkeitä ja täsmällisiä, että ne
ohjaavat tehokkaasti toimiluvan haltijan harjoittamaa toimintaa,
ja siitä, että toimilupaehtojen valvontaa tehostetaan.
Myöskin Suomen Radioiden Liiton puheenjohtaja Leena
Ryynänen toivoi ja sanoi tämän käsittelyssä,
että toimilupia ei tule kiristää, mutta hän
piti tavattoman hyvänä, että pelisäännöt
tehdään selväksi, joskin toimijat katsoivat,
että pelisäännöt olivat epäselviä.
Toimijat eivät aina tienneet, kun hakivat toimilupia, minkälaisia
toimilupia minkälaiseen radiotoimintaan on tarjolla. Sen
takia nämä valiokunnan mietinnössä uloskirjoittamat
kannanotot ovat enemmän tavallaan ministeriön
suuntaan ohjeistusta siitä, millä tavoin ministeriön
tulisi sitten uusia toimilupia ryhtyä myöntämään.
Siksi katson näin, että nämä ehdot
eivät ole nykykäytäntöön
tiukempia, vaan ennen muuta ne ovat selkiyttäviä.
Ja se perusongelma, joka tässä nyt ehkä nousee
ydinkysymykseksi, jota ed. Salovaara täällä nyt
on perusteellisesti käsitellyt, on juuri tämä ketjuuntumisongelma.
Siihenhän piti aidosti puuttua, jos me haluamme puhua paikallisradiotoiminnasta
sen sanan varsinaisessa merkityksessä. Onhan se kumma,
että, ed. Rajala, Yhdysvalloissa tämä paikallisradiotoimintahan
on se perusformaatti, millä tavalla siellä radiotoiminta toimii.
On hyvin vähän mitään kansallisia
radiokanavia. Kaikki ovat paikallisia, ja hyvin lähellä toinen
toisiaan olevissa pikkukaupungeissa on omat paikallisradionsa. Koko
homma perustuu siihen, että siellä on joku tunnettu ääni,
joka pyörittää paikallisradiota paikallisten
uutisten, paikallisen kansalaiskeskustelun ympärillä.
Se perustuu koko homma siihen.
Tiedän, että myöskin joku tällainen
maailmanlaajuinen globaali yhtiö on kiinnostunut tulemaan
Suomeen ja tuomaan sen paikallisuuteen perustuvan formaatin, jossa
ei ole tilaa eikä halua ketjuuntumiselle. Tämä on
se idea ja lähtökohta, ja tällainen formaatti
olisi äärimmäisen tervetullut myöskin
Suomeen. Silloin päästään myöskin
siihen, että se rajallinen taajuuskapasiteetti saadaan
maksimaalisen tehokkaalla tavalla myöskin käyttöön.
Sen takia kaikki vapautuvat taajuudet, kun niitä vapautuu,
toimiluvista luovutaan, lähetyskapasiteetti vapautuu, täytyy
julistaa mahdollisimman nopeasti haettaviksi. Se tarkoittaa silloin,
että taajuuksia voidaan hyvin järkevästi
järjestellä ja kapasiteetin tehokas käyttö saattaa
vaatia sitä, että näitä kesken
kaiken vapautuvia toimilupia sitten pitää panna
heti myöskin nopeasti hakuun, ilman että siinä erityisesti viivytellään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtajan äskeisen
puheenvuoron johdosta vaan semmoinen toivomus, että jos
todellakin olette sitä mieltä, että tässä asiassa voitaisiin
ponnella toisessa käsittelyssä asiaa näin
viime kädessä vähän ohjastaa,
niin minä luulen, että opposition puolelta ilomielin
lähdetään hallitusta tukemaan, että teidän
puolelta semmoinen tulee, koska silloinhan sillä on merkitystäkin.
Sellaista päätöstä ei nimittäin
pidä tehdä, että oppositio esittää ja
hallituspuolueet ajavat sen nurin, koska sehän on sitten
merkki, että se meni justiinsa pielekseen koko homma.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä ed. Salovaaralle: Jos ymmärsin
oikein, kun markkinaoikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden päätösten
mukaan Suomessa on ainoastaan yhdet radiomarkkinat, joilla toimijat
kilpailevat keskenään, niin tasapuolisen ja todellisen
kilpailua vahvistavan lupakierroksen onnistuminen edellyttää toimilupaehtojen
tasapuolisuutta ja yhdenmukaisuutta riippumatta toiminnan harjoittamisen
laajuudesta. Eli yksinkertaisesti, jos valtakunnallisesti toimiva
radioyhtiö voi hankkia koko ohjelmistonsa tai osan siitä tuotantoyhtiöltä,
on vastaava mahdollisuus oltava myös sillä alueellisella
pienellä toimijalla, joka siellä toimii.
Yleiskeskustelu päättyy.