4) Hallituksen esitys eräiksi tuloveroperusteita koskeviksi
muutoksiksi
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Esillä ovat ehdotukset tuloveroperusteita
koskeviksi muutoksiksi. Ensinnäkin tämä työsuhdematkalippu
on erittäin myönteinen. Siitä pitää antaa
hallitukselle kiitosta, että tämä ehdotus
on saatettu eduskunnan käsittelyyn ja hyväksyttäväksi.
Se, millä tavalla se sitten käytännössä toteutuu,
vaatii tietysti vielä työtä. Kun se perustuu sitten
työnantajienkin päätöksiin,
millä tavalla sitä ruvetaan soveltamaan, niin
täytyy toivoa, että esimerkiksi julkinen sektori
tässä näyttää esimerkkiä ja
laajasti henkilöstölleen tätä mahdollisuutta
tarjoaa. Kotitalousvähennyksen laajentaminen on tässä myöskin
mukana.
Mutta, arvoisa puhemies, vielä tuohon äskeiseen
elintarvikkeiden arvonlisäverokeskusteluun sen verran,
että on totta, että varsinkin aiemmin on ollut
aika isokin riski siitä, että arvonlisäveron
alentaminen elintarvikkeissa ei siirtyisi sinne kaupan hyllylle
asti. Mutta toisaalta kyllä suomalainen kauppa ja kilpailutilanne
ovat muuttuneet myöskin sillä tavalla, että varmaan aivan
härskiä välistä vetämistä ei
olisi niin helppo tehdä väliportaisiin. (Ed. Pulliainen:
Tänä vuonna viimeksi!) Minä uskon ihan
oikeasti, että tämä myöskin
johtaisi tuotteiden hintojen alentamiseen. Pidän kyllä hyvin
tärkeänä, että kun seuraavalle
vaalikaudelle suuntaudutaan ja puolueet valmistautuvat tavoitteisiinsa
seuraavaa vaalikautta koskien, nimenomaan veropoliittisiin linjauksiin,
niin elintarvikkeiden arvonlisäveron alentamismahdollisuus
olisi hyvin vahvasti mukana. Joka tapauksessa tarvitaan oikeudenmukaisempia
veroratkaisuja kuin tämä hallitus toteuttaa.
Tähän valiokunnan mietintöön
liittyy vastalause 2. Ensinnäkin tästä ansiotulovähennyksestä.
Sillähän on pyritty ansiotulojen osalta luomaan
sellaista tilannetta, että niitä veronkevennyksiä,
joita on tehty jo pitemmän aikaa, pystyttäisiin
kohdentamaan ja pystytään kohdentamaan enemmän
pienituloisiin tämän ansiotulovähennyksen
kautta. Ja se toimii silloin, kun puhutaan ansiotuloista. Mutta
niin kuin jo edellisen asian kohdalla totesin, niin ongelma on se, että nämä eivät
ulotu muihin, muun muassa etuustuloihin. Tämä on
johtanut siihen, että nämä pienituloisimmat
ihmiset, jotka ovat etuustulojen varassa, ovat jääneet
ilman tätä kevennystä, ja se on käytännössä johtanut
siihen, että miljoona aikuista suomalaista ei ole hyötynyt
näistä kevennyksistä.
Sitten kun tätä ansiotulovähennystä on
laajennettu — en nyt puutu tähän kuntien
ja valtion väliseen rahaliikenteeseen ja riitelyyn, mikä aiemmin
oli jokakertaista ja millä tavalla kompensoidaan, nyt se
ongelma poistuu, ja se on hyvä — mutta kun tätä on
laajennettu, niin voidaan kyllä kysyä, onko tämä ansiotulovähennys
enää pelkästään pienituloisten
ansiotuloihin kohdistuva vähennys, kun se ulottuu jo 110 000
euron vuosituloihin. Elikkä mitä se nyt tekeekään?
Sehän tekee ... (Ed. Kallis: Yli 1 000 euroa!) — On
siinä tuloluokassa, niin että ei voida sanoa todellakaan,
että tällä vähennyksellä pelkästään
pienituloisia suositaan tai heille tämä kohdennetaan. — Sen
vuoksi tässä vastalauseessa esitämme
sitä, että tämä käyrä olisi
toisessa kulmassa ja tämä kevennys ei ulottuisi
niin suuriin tuloihin kuin sen hallituksen esityksen ja valiokunnan
enemmistön mielestä pitäisi ulottua.
Toinen muutos tai esitys, arvoisa puhemies, joka tähän
vastalauseeseen sisältyy, on lausumaehdotus, joka puuttuu
siihen, että on luotava järjestelmä,
jossa myöskin etuisuustulojen varassa olevien verotusta
pystytään keventämään
luomalla heille oma vähennysjärjestelmänsä,
vähennystapansa, koska tämänkin kohdan
yhteydessä on syytä mainita, että monessa
tapauksessa kaikista pienituloisimmat ihmiset joutuvat jopa veronkiristyksen
kohteeksi, kun kunnallisveroprosentti, jota he joutuvat maksamaan,
nousee ja samaan aikaan he eivät pysty hyötymään
näistä valtionverotuksessa tehtävistä kevennyksistä. (Ed.
Kankaanniemi: 140 kuntaa nosti veroprosenttia!) — Näin
on, ed. Kankaanniemi, se on ennätys kautta aikojen. — Kun
samaan aikaan hallitus ei tulonsiirtoihin tee sellaisia korjauksia,
jotka olisivat välttämättömiä,
esimerkiksi vasemmistoliiton eduskuntaryhmän esittämää kansaneläkkeen
tasokorotusta heti vuoden alusta 20 euron kokoisena ei toteuteta
ja työmarkkinatuen ja työttömyysturvan
peruspäivärahan korotusta ei hallitus esitä ollenkaan,
niin tässä tilanteessa todellakin tämä kuilu
kasvaa ja köyhät köyhtyvät entisestään.
Sen vuoksi tämä lausumaehdotus myöskin
tähän vastalauseeseen sisältyy.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ansiotuloverotuksen korotukset ovat merkinneet
sitä, että eläketulojen ja muiden etuustulojen
saajat ovat jääneet kovemman verotuksen piiriin.
Tänä päivänä eläketuloja
verotetaan, pieniä ja keskisuuria eläkkeitä verotetaan
kovemmin kuin vastaavan suuruisia ansiotuloja. Siinä on
aivan selvä ero, ja se on edelleenkin kasvamassa. Siinä mielessä tämä vasemmistoliiton
vastalauseeseen jätetty lausumaehdotus on enempi kuin paikallaan.
Tällä pyritään siihen, että hallitus
valmistelisi pikaisesti esityksen, jolla tämä epäkohta
voitaisiin korjata, sillä ei voi olla oikein, että kun
toinen saa eläketuloa, esimerkiksi työeläkettä,
joka on myöhennettyä palkanmaksua, siitä joutuu maksamaan
kovemman veron kuin se, joka saa sen palkkana suoraan.
Lisäksi tässä hallituksen esityksessä olevassa 125 §:ssä,
joka tämä valtionverotuksen ansiotulovähennyspykälä on,
jos oikein muistan, hallitus esittää, että yli
33 000 euron jälkeen vähennystä on
0,45 prosenttia, ja me esitämme, että leikkautuisi
0,8 prosenttia. Elikkä se leikkautuisi nopeammin pois ja
erityisesti suurituloiset eivät tästä alennuksesta
hyötyisi niin paljon kuin hallituksen esityksessä nyt
on esitetty hyvätuloisten hyötyvän. Sitä kautta
myöskin varmistetaan se, että kerätään
valtiolle veroja, joilla varoilla voidaan hyvinvointivaltion perusteita
pitää yllä. Jatkuvat veronalennukset
kuitenkin tulevat merkitsemään sitä,
että kunnat ovat joutuneet tinkimään,
kun valtio on vienyt kuntien valtionosuuksia, ja sitä kautta
tavallisten kansalaisten, ihmisten, vaikeudet tulevat lisääntymään
ja muun muassa korotukset ovat odottamassa kunnallisissa maksuissa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kristillisdemokraateilla ei ole vastalausetta
tähän lakiesitykseen, mutta haluan kuitenkin kiinnittää huomiota
muutamaan asiaan, ensinnäkin siihen kotitalousvähennykseen,
joka mielestäni on kyllä hyvä ja kaikkien
muitten mielestä erityisen hyvä. Mutta haluaisin
kuitenkin todeta, että ne laskelmat, joita asiantuntijat
ovat esittäneet, osoittavat, että sen työllisyysvaikutus
tulee maksamaan noin 30 000 euroa per työpaikka.
Minkä takia näin? Sen takia, että valtaosa,
suurin osa, remonttitöistä olisi tehty ilmankin
tätä kotitalousvähennystä. Näin
ainakin tutkimus osoittaa. Mutta emme me esitä siihen mitään
muutosta. Hyvä on. Se ei kuitenkaan ehkä niin
paljon tule maksamaan sen takia, että niin sanottu pimeä työ tulee
verotuksen piiriin tämän kautta.
Ansiotulovähennys ja sen ulottaminen suurituloisille
ei ole huono asia. Sitä on aina perusteltu, ed. Uotila,
sillä, että se kannustaa työhön.
Ja millä muulla tavalla voitaisiin kannustaa verotuksellisesti
kuin alentamalla veroja, siis verotuksellisesti?
Kolmas asia, mihin haluan kiinnittää huomiota,
liittyy myöskin tähän kotitalousvähennykseen.
Nyt se selkiintyy niin, että kotitaloustilaajan ei tarvitse
enää selvittää, onko tämä lasku, minkä hän
firmalta saa, kotitalousvähennyksenä kelvollinen
vai ei. Aikaisemmin on ollut ongelma siinä, että jos
(Puhemies koputtaa) yritys, joka tämän kotitalous
...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Kallis, pyydän siirtymään puhujakorokkeelle!
Arvoisa herra puhemies! Siis ongelma, mikä on kotitalousvähennykseen liittynyt,
on se, että jos urakoitsija on saanut yhteiskunnalta tukea,
niin tämä kotitaloustyöstä tehty
lasku ei ole aina ollut vähennyskelpoinen. Työn
teettäjä ei ole aina pystynyt ratkaisemaan, puhumattakaan
siitä, että hän tietäisi, onko
tämä vähennyskelpoinen vai ei, koska
ne säännökset ovat olleet niin epäselviä.
Nyt, ed. Laukkanen, tämä muuttuu sellaiseksi,
että vähennyskelpoisuus riippuu vain yhdestä tekijästä,
ja se on se, onko työn tilaaja eli kotitalous saanut yhteiskunnalta
muuta tukea. Jos on saanut, niin silloin tämä ei
ole vähennyskelpoinen. Mutta se on vähennyskelpoinen
poiketen aikaisemmasta periaatteesta, vaikka yritys, joka tämän
työn suorittaa, olisi saanut yhteiskunnalta työllistämistukea.
Eli siinä se muuttuu. Tuliko tämä nyt
ed. Laukkaselle selväksi? (Ed. Laukkanen: Tein muistiinpanoja!) —Tuliko
se selväksi? (Ed. Laukkanen: Eiköhän!) — Oikein
hyvä, kiitos.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Puhemies! Tämä kunnallisverotuksen ansiotulovähennys
on veronmaksajien kannalta ollut tietysti ihan hyvä, mutta
kuntatalouden osalta, kun edellinen hallitus niin kuin nykyinenkään
ei ole korvannut kunnille veromenetyksiä, se on ollut suuri
tekijä siihen, että kunnat ovat suuressa ahdingossa.
Kyllä minä pidän tätä 110 000
euron kattoa myös liian korkeana. Sitä voisi reilusti
kyllä alentaa. Ei tarvitse näin korkealle mennä tässä tältä osin.
Kotitalousvähennyksen osalta näen myös
niin, että nyt on syytä edetä sen verran
kuin hallitus esittää ja seurata hyvin tarkoin,
miten tämä vaikuttaa työllisyyteen, harmaaseen
talouteen, verotuloihin, ja sitä kautta vasta katsoa, miten
tätä on edistettävä. Eli en
näe perusteltuna kokoomuksen linjaa, että tätä nyt
näin vain laajennetaan ja laajennetaan ilman selvityksiä.
Vasemmistoliitto on kyllä nostanut tärkeän asian
esille voimakkaasti vastalauseessaan, eli eläkeläisten
ja palkansaajien verotuksen jatkuvan eriytymisen. Siitä on
hyvä ponsi täällä, joka sitten
toisessa käsittelyssä on äänestyksessä. Tämä on
vakava asia. Eläkeläiset kokevat kyllä erittäin
kielteisenä sen, että heitä kohdellaan
verotuksessa eri tavalla vähennysten osalta. Toisaalta
kun viime viikolla eduskunta hyväksyi hallituspuolueiden
voimin sairaanhoitovakuutuksen korkeamman prosentin eläkeläisille
kuin on palkansaajilla, muilla tulonsaajilla, niin tämä kehitys
on kyllä erittäin kielteistä ja varmasti
eläkeläiset tulevat sen ottamaan huomioon jopa
vaaliuurnilla.
Matti Kangas /vas:
Puhemies! Vasemmistoliiton eriävä mielipide
lähtee siitä, että tuloerot eivät
kasvaisi ja että olisi perälauta pienituloisille
ihmisille. Muistutan siitä, että kun tätä 3
miljardin veroalea täällä tehtiin, siitä jäi
miljoona tämän maan pienituloisinta ihmistä ilman,
etteivät he päässeet siitä hyötymään.
Samoin nostaisin esille eläkeläisten kohdalta,
että taitettu indeksi pitäisi korjata. Se koko
ajan kohtelee eläkeläisiä epäoikeudenmukaisesti,
ja eläkeläiset ovat hyvin pienituloisia Suomessa.
Tuija Nurmi /kok:
Puhemies! Täytyy kyllä myöntää,
että ei hallitus tee pelkästään
huonoja päätöksiä. Tästäkin
esityksestä on kiittäminen, että kotitaloustyössä kotitalousvähennys
kaksinkertaistuu ja korotus ohjautuu juuri yksinomaan kotitalous-,
hoiva- ja hoitotyöhön, mikä on mielestäni
hyvin kuntouttavaa toimintaa ikäihmisille, koska he pystyvät
siten pärjäämään pitempään
kotona, mikä on inhimillistä.
Mutta se antaa myös perheille mahdollisuuksia enemmän
aikaa olla yhdessä, kiireettömämmin tehdä niitä arjen
aherruksia, koska kyllä perheillä on ihan tarpeeksi
tiukkaa, varsinkin lapsiperheissä tehdään
juuri eniten ylitöitä. Monet naiset sanovat, että tekisivät
mielellään osa-aikatyötä, kun
on perhe, koska rasitus perheenäidin vastuusta ja velvollisuuksista,
vaikka puoliso auttaa, on rankka. Kun saadaan kotiin apua, sillä helpotetaan
perheiden hyvinvointia ja jaksamista. Nythän esimerkiksi
lastenpsykiatriaan ollaan esittämässä lisää rahaa,
kun perheet voivat huonosti. Uskon, että enemmän
vapaata aikaa ilman pakkosuorittamista on myös erittäin
tervehdyttävää perhepoliittisesti.
Lisäksi, mikä mielestäni on erittäin
tärkeää juuri tänä päivänä,
on se, että kun niin paljon ihmisiä esimerkiksi
raskaassa metsäteollisuudessa sanotaan irti, että ainakin
nyt palvelupuolella syntyy uusia työpaikkoja. Tosin tämä kasvu
on hyvin hidasta, mutta kuitenkin se on selkeästi myönteistä.
Uskon, että se on myös kestävää. Myös
harmaa työ tulee näkyväksi niin siivouspuolella
kuin remonttipuolella, mitä pidän tärkeänä myös
työntekijöiden osalta, heidän sosiaaliturvansa
puolesta.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun niin paljon puhutaan eläkeläisten
verotuksesta, haluan todeta, että eläkeläisillä on
vähennys, jota muut tulonsaajat eivät saa tehdä,
eli eläketulovähennys. Muilla tulonsaajilla on
vähennys, jota eläkeläiset eivät
saa tehdä, eli ansiotulovähennys. Nämä eivät
ole suinkaan yhtä suuria, vaan jos kysymyksessä ovat
pienet tulot, silloin eläketulovähennys on suurempi
kuin ansiotulovähennys ja eläkeläinen
maksaa vähemmän veroa pienistä tuloista
kuin palkansaaja. Kun taas kysymyksessä ovat hieman suuremmat
tulot, silloin eläkeläinen maksaa enemmän
veroa kuin palkansaajat.
Tietenkin voisi ajatella, että pitäisi olla
yhtä suurista tuloista sama vero. Silloin voisi menetellä niin,
että ilmeisesti palkansaajien tuloveroa pienissä tuloluokissa
alennettaisiin ja eläkeläisten veroa vähän
suuremmissa tuloluokissa alennettaisiin samalle tasolle kuin palkansaajien. Mutta
on väärin väittää,
että eläkeläiset joutuisivat aina maksamaan
enemmän veroa kuin palkansaajat.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Eläkeläisten tulokehitykseen
tietysti vaikuttaa verotuksen ohella myöskin se, millä tavalla
heidän eläkkeitään korotetaan.
Silloin puhutaan tietysti indeksin tasosta. Jos tällä hetkellä tosiaan
indeksi on niin, että vain 20 prosenttia tulee ansiotuloindeksistä ja
80 prosenttia elinkustannusindeksistä, se vääjäämättä johtaa
siihen, että eläkeläisten tulo koko joukolla
jää tämän kautta jälkeen. Sitä paitsi
kansaneläkkeiden kohdallahan indeksi on vielä huonompi.
Sitten kiinnitin huomiota kristillisdemokraattisten edustajien
erimielisyyteen siitä, olenko oikeassa siinä,
että 110 000 euroa on niin korkea tulotaso, että pienituloisille
tarkoitettua vähennystä ei tarvitsisi ulottaa
sinne asti, ja sain tukea ed. Kankaanniemeltä. Se on kuitenkin,
laskin niin, että se on sellainen 55 000 mummon
markoissa kuukaudessa, niin että jos sellaisen palkan saa,
tarvitseeko sitä nyt erityisesti kannustaa sitten pysymään
töissä tai ottamaan työtä vastaan,
jos vaihtoehtona on työttömyys? En oikein tällä tulotasolla
tähän kannustavuuteen hirveän paljon
usko.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Siinä mielessä tämä on
merkittävä lain käsittely, että tällä kertaa
paitsi, että kotitalousvähennystä laajennetaan,
myös muodostetaan uusi erityinen ansiotulovähennys,
joka toteutetaan valtion verotuksessa. Siinä mielessä on
hyvä, että keskustelua laajalla rintamalla täällä eduskunnan
täysistuntosalissa käydään.
Näyttää hallituksen joukkoja olevan aika
harvakseltaan paikalla tukemassa omaa esitystään.
Herra puhemies! Tässä avataan tämä uusi
vähennys, mikä on sinänsä hyvä,
koska kunnille vähennyksistä aiheutuvat menetykset
kompensoidaan täysimääräisesti,
elikkä ei tule enää sitä tilannetta,
mikä aiemmin on tullut, että kunnallisen ansiotulovähennyksen
kautta kunnat ovat menettäneet verotuloja enemmän
kuin on ollut tarpeellista. Toisaalta myös sillä on
pyritty työllistämään
ihmisiä enemmän eli kannustamaan työn
tekemiseen ja sitä kautta myös kunnat ovat hyötyneet,
koska työttömyys on vähentynyt.
Mutta olennaista on kuitenkin tässä tämä kotitalousvähennys.
Nyt ensimmäistä kertaa kotitalousvähennyksen
historiassa eriytetään nämä kaksi
asiaa. Eli aiemmin sitä mukaa, kun kotitalousvähennystä pikkuhiljaa
on parannettu ja siinä on päästy eteenpäin,
niin aina on ollut sama euromäärä, kuinka
paljon voi vähentää riippumatta siitä,
mitä työtä siellä kotitaloudessa
tehdään. Nyt sitten hallitus on esittänyt,
että kaksinkertaistetaan kotitalousvähennyksen
määrä siltä osin, kun kyse on
tavanomaisesta kotitalous-, hoiva- ja hoitotyöstä.
No, tämä on ihan hyvä asia ja tutkimusten
mukaan tietysti tätä työtä ei
ole niin paljon tehty kotitalouksissa kuin vastaavasti remonttityötä,
joitten osalta vähennys jää edelleen
siihen entiseen 1 150 euroon.
Mutta toisaalta, kun kotitalousvähennyksen käyttöä ja
sen vaikutuksia on aika tarkkaan seurattu, niin selkeä hyöty
kotitalousvähennyksestä nimenomaan remonttitöiden
osalta on ollut se, että harmaan työn osuus on
pudonnut erittäin dramaattisesti. Tutkimuksen mukaan harmaan työn
osuus on pudonnut 60 prosentista 25 prosenttiin. Edelleen voi kysyä,
onko hyvä se, että Suomessa, joka on järjestäytynyt
länsimainen maa, missä yleensä lakien
kunnioitus on korkealla tasolla, edelleenkin remonttitöistä joka
neljännes tapahtuu pimeänä työnä,
harmaana työnä siis, josta ei hyödy yhteiskunta
millään tavalla, ei verotulojen muodossa, eikä vastaavasti
myöskään harmaana työnä tehdystä työstä makseta minkäännäköisiä työnantajakuluja
eikä työntekijöille kerry eläkettä.
Eli siinä mielessä olisi ollut järkevää,
loogista ja erittäin perusteltua, että myös
remonttitöiden osalta olisi kaksinkertaistettu kotitalousvähennystä,
niin kuin nyt tehdään hoiva- ja hoitotyön osalta.
Sen takia kokoomuksen vastalauseessa onkin huomioitu tämä asia.
Aikanaan, kun menemme yksityiskohtaiseen käsittelyyn, arvoisa puhemies,
niin teemme sitten sen muutosesityksen.
Sitä paitsi, ihan noin verotuksen käytännön toimittamisen
kannalta olisi paljon selkeämpää, että se
euromäärä olisi sama. Ensi vuonna siirrytään
uuteen verotusmenettelyyn, jossa enää verovelvollisten
ei tarvitse esimerkiksi toimittaa kuitteja verottajalle, vaan ne
kuitit pitää säilyttää jopa
seitsemän vuotta siellä kotona. Voi olla, että siinä vaiheessa,
kun aikanaan tulee veroilmoitus valmiiksi täytettynä ja
siihen pitäisi sitten itse laskea se, mikä on
nyt mitäkin työtä, niin voi olla, että verovelvollinen
ei itse välttämättä huomaa sitä,
että nyt kysymys onkin hoivatyöstä, missä on
suurempi vähennys, tai on kysymys remonttityöstä,
jossa vähennys on vähäisempi. Saattaa
olla, että verovelvollinen merkitsee veroilmoitukseen väärät
luvut ja sitten jos sattuu käymään huono
tuuri eli joutuu pistotarkastuksen kohteeksi, niin maksaa sitten
tästä asiasta ylimääräiset
veronkorotukset. Senkin takia, ihan verotuksen selkeyden kannalta
ja ylipäätään byrokratian vähentämisen
kannalta olisi ollut järkevää, että nämä euromäärät
olisi pidetty samana riippumatta siitä, mitä kotitaloustyötä tehdään.
Herra puhemies! Vielä lopuksi: Voi olla, että tämäkään
ei vielä riitä. Nyt on nähty vuosien
aikana, että kun on päästy liikkeelle,
niin myös kotitalousvähennyksessä varmasti
kannattaa edetä edelleenkin. Se työllistää väkeä ja
saadaan harmaata taloutta kuntoon ja sitä mukaa, kun ihmiset
ovat oppineet hyödyntämään tätä,
niin myös koko yhteiskunta on hyötynyt.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Koskinen äsken jo kertoi,
mitä ongelmia tietenkin liittyy siihen, jos tällainen
eriyttämispolitiikka tässä lähtee
liikkeelle, ja kysyi, saadaanko tietoisuus myöskin kansalaisille
siitä, miten nämä eri veroperusteet vaihtelevat
sen perusteella, minkälaiseen työhön
tätä vähennystä käytetään. Täällä ei
ole myöskään nyt sosialidemokraatteja paikalla,
jotka aikoinaan, kun tätä järjestelmää luotiin,
haukkuivat sitä pitkään piikavähennykseksi,
mutta nyt näköjään näyttää olevan
hallituksessa jo pitkälle yksimielisyys siitä,
että tämä vähennys tuo samalla
harmaan työvoiman vähenemisen kautta lisää tuloja
yhteiskuntaan, mutta sillä on myöskin muita positiivisia
vaikutuksia, kuten tähän mennessä on
todettu.
Se, mitä täällä todettiin
tästä eläkeläisten verotuksesta,
pitää paikkansa. Tämä indeksijärjestelmä,
joka on nyt muutama vuosi sitten luotu, on selvästi saanut
osakseen kritiikkiä, ja eläkeläisjärjestöt
luonnollisesti pitävät tätä hyvin
epäoikeudenmukaisena. Voi olla paikallaan, että seuraavan
hallitusohjelman osalta tähän asiaan joudutaan
oikeudenmukaisuuskysymyksen johdosta palaamaan ja joudutaan miettimään,
onko tämä kestävä tie pitkälle
tulevaisuuteen.
Se, mitä ed. Kallis totesi tästä eläkeläisten
eläketulovähennyksestä, pitää paikkansa.
Pienituloisten eläkeläisten osalta käteenjäävä netto-osuus
on parempi kuin vastaavasta palkkatulosta, mutta täytyy
myöskin huomioida se epäoikeudenmukaisuus, että kun
eläkeläinen haluaisi esimerkiksi tehdä avoimilla
markkinoilla verokirjalla jotakin työtä, esimerkiksi
hyväkuntoinen eläkeläinen, niin kaikki
nämä lisätulot tarkoittavat sitä,
että tämä eläketulovähennys
heikkenee ja käteenjäävän tulon
osa ei kehity ollenkaan, niin kuin he itse odottavat. Tässä pitäisi
myöskin miettiä lainsäädäntöä,
että eläketulovähennys ei pienenisi silloin,
jos on esimerkiksi pieniä lisätuloja myöskin
eläkeläisillä.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Ensin täytyy antaa kiitoksia niistä myönteisistä uudistuksista,
joita tapahtuu. Työsuhdematkalippu on tärkeä uudistus,
ja viime vuoden budjettikäsittelyssä ja omassa
vastalauseessamme jo sitä esitimme. On todella myönteistä,
että nyt ensi vuonna päästään
tässä asiassa alkuun.
Kotitalousvähennyksestä toteaisin saman, minkä ed.
Jari Koskinen, että harmaan talouden kannalta työllisyyden
näkökulmasta olisi ollut erittäin perusteltua
ulottaa tämä myöskin kodeissa ja pihoilla
tehtäviin remontteihin. Olisi ollut mielestäni
myös perusteltua se, että tätä vähennystä olisi
ulotettu tässä sukupolviketjussa myös alaspäin
sillä tavalla, että vanhemmat olisivat voineet
kustantaa niille lapsilleen, joilla on alaikäisiä lapsia,
hoiva- ja kotitaloustyötä. Näinä elämän
ruuhkavuosina, kun tehdään uraa ja toisaalta eletään
tilanteessa, jossa on asuntovelkaa ja opintovelkaa, vanhemmat olisivat
voineet silloin lapsilleen kustantaa näitä palveluja
ja vähentää ne omassa verotuksessaan
tilanteessa, jossa lapsiperheillä itsellään
ei olisi tähän taloudellisia mahdollisuuksia.
Tätä ei nyt valitettavasti kuitenkaan ole toteutettu.
Tämä esitys sisältyy myöskin
kokoomuksen vastalauseeseen. Tämän vuoden alustahan
saatiin toisinpäin hyvä muutos aikaan, että lapset
voivat kustantaa vähävaraisille vanhemmilleen
kotiapua siinä tilanteessa, kun nämä sitä tarvitsevat.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni ed. Perho puuttui
tässä juuri näihin tärkeisiin
asioihin, että sukupolvien ketjun pitäisi joustaa
tämän palvelun suhteen molempiin suuntiin, niin
kuin hän puheenvuorossaan sanoi.
Mutta haluan vielä käyttää puheenvuoron
tästä asiasta, koska mielestäni tämä hoivatyön
verovähennyksen kaksinkertaistaminen ei ole riittävä vaan
tulisi pyrkiä siihen, että se työ, mitä tehdään
kotitalouteen, olisi kokonaisuudessaan sivukuluineen perheen taloudessa
verovähennyskelpoinen, eli siis me kulkisimme kohti sitä laajennusta,
jotta me saisimme ihmisiä työllistetyksi ja taas
perheitä autetuksi ja ihmiset saisivat elää kodeissaan
ja tehdä rauhassa työtään. Katson,
että tämä koskee aivan erityisesti kokoomuslaista
väestöä, koska he ovat iät ja
ajat olleet auttamassa ihmisiä ja palvelemassa kanssaihmisiään,
ja uskon, että ainakin se palvelee myös aatteellista
suuntausta. Tosin puhun nyt hyvin vanhoista arvoista, mutta en usko,
että arvot kovin nopeasti muuttuvat. Siihen menee tutkimusten mukaan
25 vuotta, ennen kuin arvot muuttuvat.
Kun täällä eläkeläisistä on
puhuttu, niin haluan siitä sanoa, että olen kyllä pahoillani,
että hallitus ei pysty tekemään sitä,
että kaikilla olisi sama sairausvakuutusmaksu, vaan eläkeläiset joutuvat
nyt maksamaan enemmän kuin valtaväestö.
Loppuun haluan sanoa, että tämä lakialoite kotitalousverovähennyksen
osalta mahdollistaa sen, mikä mielestäni on tärkeätä,
että me tarvitsemme enemmän mestareita kuin maistereita.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Kun ed. Uotila hieman moitti kristillisdemokraatteja
siitä, että me emme moiti riittävästi
ansiotulovähennyksen ulottamista 110 000 euroon
vuositasolla, niin haluan nyt sanoa, että kannattaisi kyllä niin
minun kuin ed. Uotilankin puhua ihan samalla tavalla riippumatta
siitä, olemmeko me hallituksessa vai oppositiossa. Silloin,
kun te olitte hallituksessa, ansiotulovähennystä korostettiin
koko ajan ja ulotettiin yhä ylempiin luokkiin ilman, että te
olisitte protestoineet, mutta protestoitte kyllä elintarvikkeiden
arvonlisäveron alentamista vastaan. Nyt taas te puhutte
aivan päinvastoin kuin miten teidän ryhmänne
toimi silloin, kun te olitte hallituksessa. Jos nyt seuraavien vaalien
jälkeen olette hallituksessa, niin pelkään,
että te silloin puhutte niin kuin hallitus esittää riippumatta
siitä, mikä on oma kanta.
Minun mielipiteeni on ollut, on ja toivon mukaan pysyy myöskin
sellaisena, että kyllä työtuloa ja työtä täytyy
kannustaa, ja eräs keino on myöntää erilaisia
vähennyksiä, joista ansiotulovähennys
on SAK:n mielestä todettu kaikkein parhaaksi. Olen ja tulen
olemaan sitä mieltä, että köyhiä voidaan
auttaa paremmin alentamalla esimerkiksi sellaisen tuotteen veroa,
joka on heille välttämätön ja
jonka osuus kulutuskustannuksista on suhteellisen suuri, eli elintarvikkeiden
arvonlisäveroa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Uskon, että ed. Koskisen ja
Perhon esitykset olivat rakentavia ja edelleen selkeästi
parantavia.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Kiinnitin tuossa äskeisessä puheenvuorossa
vaan huomiota siihen ja hämmästyin, kun edustajien
Kankaanniemi ja Kallis välillä oli tällainen
erimielisyys siitä, onko se huono vai hyvä asia,
että se ulottuu näin suuriin tuloihin. Totta kai
täytyy tunnustaa, että jo Lipposen hallitusten
aikana tätä ansiotulovähennystä korostettiin.
Ei se tietenkään silloin ulottunut 110 000
euron tulotasolle, mutta korotettiin kuitenkin. Ed. Kallis kyllä tietää,
että vaikka olimme kahdeksan vuotta hallituksessa, niin
kyllä siellä hallituksen sisällä kuitenkin
tästä veropolitiikasta keskustelua käytiin, mutta
ed. Kallis tietää myöskin hallituspolitiikan pelisäännöt.
Toivottavasti me nyt täällä salissa, jotka
edustamme kaikki oppositiota, joskus vuorollamme olemme siellä hallituksessa
ja joudumme kyllä tietenkin yhteispelisääntöjen
mukaan silloin elämään, mitkä hallituksen
sisällä toimivat. Se koskee muuten myöskin
kristillisdemokraatteja, jos ja kun te joskus hallituksessa olette.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy kyllä edellisen puheenvuoron
pohjalta sanoa, että kyllä onneksi Suomessa demokratia
toimii, että kyllä myös oppositiosta
voi vaikuttaa asioiden kulkuun ihan myönteisesti, kun vain
tarttuu toimeen ja puurtaa hakkaa päälle -mentaliteetilla.
Kun puhuin tämän päivän
henkisestä pahoinvoinnista yhteiskunnassamme, joka huutaa
meidän silmillemme lehdistä, niin en ole ollenkaan puhunut
kotitalousvähennyksen yhteydessä siitä,
kuinka paljon meillä on yksin asuvien kotitalouksia. Onneksi
meidän hyvinvointimme lisääntyy ja ihmisten
tulot paranevat. Ihmiset saavat työeläkettä vanhetessaan,
ja ihmiset elävät pitempään.
Mutta kuka auttaa heitä kotihommissa, kun ei välttämättä ole
lapsia tai sukulaisia samalla paikkakunnalla? Tähän
mielestäni näissä perusteluissa tulisi
jatkossa kiinnittää enemmän huomiota,
tämän niin sanotun sinkkuyhteiskunnan palvelurakenteiden
kehittämiseen.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sehän tässä keskustelussa
on vaan tietenkin mielenkiintoista, että kun käsitellään
hallituksen tuloveroperusteita tulevalle vuodelle, niin vasta nyt saamme
saliin ensimmäisen hallituspuolueen kansanedustajan, ed.
Anttilan, ja voimme käydä sitä keskustelua,
minkä tyyppistä politiikkaa tämä veropolitiikka
on, mitä tässä nyt toteutetaan. Se on
pitkälle sitä politiikkaa, mitä kokoomus
esitti jo viime eduskuntavaalien alla, kannustavaa, työntekoa
palkitsevaa ja sitä kautta valtiolle lisää tuloa
tuovaa politiikkaa, yrittämistä ja työntekoa
kannustavaa, ja siinä on elementtinä myöskin
se, että myöskin luonnolliset henkilöt voivat
käyttää järkevään
työhön, nimenomaan työhön, veroperusteita
ja vähennyksiä. Se on harmittavaa, että kun
näitä keskeisiä lakeja täällä käsitellään,
paikalla ei ole hallituspuolueiden edustajia. Nytkin tosiaan 80
prosenttia näistä läsnä olevista
on kokoomuksen eduskuntaryhmän jäseniä,
ja muutkin edustajat ovat olleet koko ajan lähinnä oppositiopuolueista.
Nyt olisi erittäin mukava kuulla, kun ensimmäinen
hallituspuolueen kansanedustaja saapuu paikalle, mitkä ovat
ne keskeiset motiivit, kun hallituspuolueet ovat päättäneet,
että remonttityön ja muun hoivatyön vähennysoikeus
eriytetään toisistaan. Eikö remonttityö olisi
kannattanut pitää myöskin saman arvoisena
niin kuin tähänkin asti? Tämä aiheuttaa
uudessa verojärjestelmässä suuria ongelmia,
kun näitä kuittejakaan ei jatkossa edes lähetetä verottajalle
vaan ne joudutaan taltioimaan. Jos sitten sattuu myöhemmin virhe,
niin veroseuraamukset ovat ennalta arvaamattomat.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Sirkka-Liisa Anttila tuli saliin
ja ed. Salo viittasi ed. Anttilaan, niin palautui mieleeni, miten
tässä salissa vuosi kaksi sitten ed. Anttila antoi
ymmärtää, että jos talous kehittyy
suotuisaan suuntaan, niin voidaan palata elintarvikkeiden arvonlisäveron
alentamiseen. Minun mielestäni kehitys on ollut myönteinen,
ja se näkyy siinä, että suunniteltu 1,12
miljardin tuloveronalennus nouseekin 2,8 miljardiin. Miksi ei toteutunut
se, mitä ed. Anttila antoi vuosi kaksi sitten ymmärtää,
että voi tapahtua?
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Nythän hallituksen
piirissä valmistellaan ravintolassa tarjottavan ruuan arvonlisäveron
alentamista, mikä sinänsä on ihan tärkeä asia.
Olen ed. Kalliksen kanssa siitä samaa mieltä, että elintarvikkeiden
arvonlisäveron alentaminen on tärkeä asia,
mutta ed. Kallis unohti sen, mikä on ainakin minulle ollut
se ehto: Niin kauan kuin minulla ei ole varmuutta siitä,
että se menee lyhentämättömänä kuluttajan
kukkaroon, niin minä en ole sitä valmis tekemään.
Niin kauan kuin se jää kaupan ketjuun ja sinne
rattaisiin, niin meidän ei pidä sitä sektoria
enää tukea. Kaupan katteet ovat muutenkin poikkeuksellisen
kovat.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Aikoinaan kotitalousvähennyksestä käytiin
kova keskustelu, ja hyvin niukalla enemmistöllä vuonna 86
hyväksyttiin ensimmäisen kerran kotitalousvähennys
käyttöön. Sen jälkeen suuressa
verouudistuksessa se poistettiin ja sen jälkeen syyskuun puolivälissä jälleen
otettiin käyttöön. Täytyy sanoa,
että mielenkiintoista on se, että tänä päivänä kaiken
keskustelun jälkeen kaikki ovat hyvin tyytyväisiä tähän
järjestelmään. Täytyy sanoa, että kyllä se
on kustannustehokas. Kaikki tutkimukset osoittavat, että työpaikkoja
syntyy, ja mikä on olennaista, on se, että se
vähentää epärehellisyyttä verotuksessa,
ja veromoraalin ylläpitäminen on äärimmäisen
tärkeätä. Aikaisemmin oli hyvin vaikea
saada ketään tekemään töitä kotiinsa,
niin että olisi maksanut laillisesti palkkaa. Kun pimeästi
maksetaan palkkaa, niin siinä on myöskin työntekijän
etu kyseessä, koska silloin ei makseta sosiaaliturvamaksuja.
On paljon puhuttu siitä, että verotus monimutkaistuu.
Täytyy sanoa, että meillä pitäisi
olla mahdollisimman yksinkertainen verojärjestelmä.
Yritysverotus monimutkaistettiin, ja nyt valitettavasti myöskin
sitten tämän kotitalousvähennyksen osalta
tulee erilaisia järjestelmiä. Nyt kun asetetaan
tiukemmat rajoitukset remonttityölle, niin mielestäni
tästä tulee melkoinen ongelma, ja se varmaan aiheuttaa
sekaannusta ja hämmennystä veronmaksajien keskuudessa.
Mitä tulee sitten remonttityöhön,
niin sille on merkittävää kysyntää.
Uskon, että se auttaisi myöskin työllisyyden
hoidossa erityisen paljon. Meillä on sitten myöskin
yksi käytännön ongelma, joka on se, että jos
taloyhtiö teettää nuo remontit, niin
tuolloin kotitalousvähennys ei ole käytettävissä.
Tietysti täytyy sanoa, että se, millä tavalla
jokin asia teknillisesti järjestetään,
ei saisi olla merkittävällä tavalla vaikuttamassa
siihen, mikä on verotuksen lopputulos. Tältä osin toivon,
että jatkossa mietittäisiin keinoja siihen, että myöskin
tämän tyyppiset remonttiratkaisut voitaisiin saada
laillisen vähennysoikeuden piiriin.
Tuija Nurmi /kok:
Herra puhemies! On mukava kuulla, että täällä pitkäaikainen
kansanedustaja Sasi puhuu oikeudenmukaisuudesta tässä salissa.
On mielestäni erittäin tärkeää meille puhua
siitä. On mielestäni oikeudenmukaista saada palkata
ihminen töihin ja auttamaan töihin ja vielä niin,
että siitä maksetaan veroja ja siitä työntekijä saa
sosiaaliturvan.
Kun tämä keskustelu alkoi verovähennyksestä,
niin nyt on unohtunut vallan tykkänään
keskustelu verojen harmonisoinnista ylipäätään EU:ssa.
Täytyy myöntää, niin kuin ed.
Sasi täällä sanoi, että kyllä tämä menettely
täällä tämän lain suhteen,
siis että on näitä erilaisia keinoja
veronvähennyksiin remonttitöissä ja hoivatöissä, aiheuttaa
sitä, että varmasti veroneuvonnalle tulee kysyntää.
Saksassa pimeä työ ja työttömyys ovat
suuria ongelmia, ja siellä on näitten asioitten
parissa askarreltu jo vuosia. Kun kuitenkin Suomen talous on kunnossa
ja emme ole niin velkaantuneita ja niin huonossa tilanteessa kuin Saksa
on, lähinnä Itä-Saksan tilanteen johdosta, niin
emme me voi katsoa vaan, mitä tapahtuu EU:ssa, vaan pitää uskaltaa,
ihan niin kuin tässäkin, tehdä ihan omia
kotisuomalaisia lakeja ja noudattaa niitä ja uskoa, että ne
tuovat positiivista tulosta, niin kuin tässä tapauksessa.
Suunta on oikea.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Oli mielenkiintoista kuulla, että ed.
Sirkka-Liisa Anttila on löytänyt uuden veronalennuskohteen: ravintolaruuan.
Nyt tutkimukset osoittavat, että ravintolaruuan veronalennus
5 prosentilla ei mene kokonaisuudessaan kuluttajien taskuun. Viittasin
kyllä tässä aikaisemmin tutkimukseen, joka
osoittaa, että 3 prosenttia elintarvikkeiden arvonlisäveron
alennuksesta menisi kuluttajien taskuun. Minä luulen, että koskaan
ei päästä siihen, että se täysimääräisenä menisi.
Jos ed. Sirkka-Liisa Anttila sitä päivää odottaa,
niin silloin hänen ei kannata kyllä enää koskaan
puhua arvonlisäveron alentamisesta elintarvikkeiden osalta.
Ihmetyttää kyllä suuresti, että ravintolaruuan arvonlisäveroa
pidetään tärkeämpänä kuin
kotiruuan veron alentamista, varsinkin kun katsoo, kuka hyötyy
ravintolaruuan arvonlisäveron alentamisesta. Niille, jotka
niitä palveluja käyttävät, se
veronalennus on aika merkityksetön. Ne, jotka tarvitsisivat
alennusta ruuan kustannuksiin, eivät sitä saa.
Eli toivon todella, että ed. Sirkka-Liisa Anttila tulisi
ministeri Pekkarisen linjalle ja rupeaisi puhumaan enemmän,
taas kerran enemmän, elintarvikkeiden arvonlisäveron
alentamisesta.
Ensimmäinen varapuhemies:
Toivon, että arvonlisäverokeskustelu voitaisiin
käydä jossain muussa yhteydessä ja pysyttäisiin
tässä aiheessa, mikä nyt on käsittelyssä.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Viitaten siihen, mitä puhemies
sanoi, toivon, että ruuan arvonlisäverossa edistytään
siinä mielessä, mikä liittyy ravintolaruokaan,
se on EU:n päätöksenteossa, ja siitä,
mikä liittyy kotitalousvähennykseen, voimme tehdä itse
omia päätöksiämme täällä,
ja se on hyvä asia. Mutta jos EU:ssa joskus verotusta harmonisoidaan,
niin ei se ainakaan nykyiselle hallitukselle kovin helppoa ole,
koska se vaatii täydellistä yksimielisyyttä.
Mutta viimeisenä voisi sanoa tästä aiheesta, että toivottavasti
jälleen kerran vuoden kuluttua, kun käsitellään
uusia verolakeja, niin myös kotitalousvähennyksen
osalta mietitään sitä seuraavaa askelta,
askelta parempaan suuntaan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nämä tuloveroperusteet
ja arvonlisävero siinä mielessä liittyvät
yhteen, että viime eduskuntavaalien osalta niistä käytiin
erittäin voimakasta keskustelua. Kerrottiin, että jos
palkkatulo- ja eläketuloverotusta vähennetään,
se vaarantaa mahdollisesti jopa palvelut ja nämä kokoomuksen
tuloveroasteikkoa koskevat alennusesitykset ovat kohtuuttomia ja
johtavat epätoivottavaan tulokseen. Nyt kuitenkin hallitus
on tässä tuloveroperusteessa päätynyt
siihen samaan näkökulmaan, mihin kokoomus päätyi
ennen vaaleja.
Keskustan edustajat kertoivat esimerkiksi Pohjanmaalla vielä ennen
vaaleja, että kaikkein tärkein ja ensimmäiseksi
toteutettava toimenpide, jos he pääsevät
valtaan, on nimenomaan ruuan arvonlisäveron alentaminen,
joka kohdistuisi nimenomaan köyhiin ihmisiin. Tämä ravintolaruuan
arvonlisäveron alennus, niin kuin ed. Kallis totesi, ei
välttämättä kohdennu juuri näille henkilöille,
vaan ehkä sellaisille, joilla on muutenkin varaa maksaa
ruuastaan normaali hinta.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tästä käsiteltävänä olevasta
asiasta se, miksi nyt vaan sitten hoito-, hoiva- ja kotona tehtävän
kotitaloustyön vähennysoikeus tuplaantuu. Minusta
siihen on selkeä peruste, kun ajattelee, mikä on
Suomen väestön ikääntymisen tilanne,
eli vanhusväestön osuus koko ajan kasvaa. Tätä kautta
tuetaan sitä, että yhä useampi sellainen
vanhus, jolla on sellainen eläketurva, että hän
voi palveluja ostaa, voisi sitä kannattavasti ja kannustavasti
jatkossa hyödyntää.
Sen verran vain ed. Kallikselle, että on olemassa järjestelmiä,
joissa voidaan arvonlisäveron hyöty ohjata kuluttajalle.
Kun se tehdään kaupan kassalla, ei päästetä sitä sinne
ketjuun lainkaan, niin silloin ei ole huolta siitä, että se
ei palvelisi kuluttajaa. Mielestäni Tanskassa tehdään
toisinpäin, että siellä kassalla lisätään
se arvonlisävero; se ei ole siellä ketjussa lainkaan
mukana.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
puhuttu kotitalousvähennyksestä, enkä voinut
olla ottamatta kantaa. Kotitalousvähennyshän on
kaiken kaikkiaan ollut valtavan hieno asia. Ensimmäisenä vuotena,
kun se tuli voimaan, tuli jopa 11 000 uutta työpaikkaa
ja vuoden 2005 loppuun mennessä 30 000 uutta työpaikkaa,
eikä mitään osa-aikaisia, vaan ihan oikeita
uusia työpaikkoja. Sitä käyttöalaahan
on nyt laajennettu ja myöskin vähennettävän
osuuden ylärajaa nostettu. Hieno asia.
Hoito- ja hoivatyössä, mistä täällä puhuttiin, kannattaisin,
että sitä ylärajaa voitaisiin vieläkin enemmän
nostaa, koska sen tarve tulee lisääntymään.
Meillä loppuvat laitospaikat, eikä meillä halutakaan
lisätä niitä. Meillä on tavoitteena
se, että kotona asumista tuetaan, ja tällä konstilla
sitä voitaisiin tukea. Meidän kunnillamme ei ole
varaa palkata eikä ole enää kotiapua
niin paljon kuin aikaisemmin, ja meidän ikäihmisemme
tarvitsevat ja myöskin vammaiset tarvitsevat kotiapua.
Olen itse sitä mieltä, että remonttityönkin
olisi voinut tässä vaiheessa nostaa siihen samaan, mihin
nyt nostetaan hoito- ja hoivatyö, mutta jatkossa hoito-
ja hoivatyön yläraja vielä korkeammalle.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on hienoa, että täällä verojaoston
puheenjohtaja sanoi sen oikein ääneen, että EU
sallii meille tämän mahdollisuuden käyttää tällaisia verovähennysoikeuksia
kotitaloustyön suhteen, ja meidän tulee pitää siitä kiinni.
Tätä käsitystä eivät
aina kaikki ole jakaneet ja ovat olleet sitä mieltä,
että EU ei salli tällaisia verovähennyksiä. Mutta
niin kauan kuin se nyt on mahdollista, minusta tämä on
hienoa, että tätä oikeutta käytetään ja
oma-aloitteisuutta noudatetaan ja tartutaan toimeen. Henkilökohtaisesti
allekirjoittaneella on hyvinkin voimakkaat mielipiteet ravintola-
ja kotiruokailusta ja niiden arvonlisäverosta, mutta noudatan
puhemiehen tahtoa enkä käy sitä keskustelua
tässä.
Yleiskeskustelu päättyy.