Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen ja valiokunnan esitys tarkoittaa
sitä, että verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta
säädettyä lakia muutetaan siten, että Patentti- ja
rekisterihallitus voi julkaista kaikkien yritysten tiedot mukaan
lukien myös yritykset, jotka eivät kuuluneet edellä mainitun
lain piiriin. Nimittäin verotustietojen julkisuudesta ja
salassapidosta säädetyn lain 7 §:n mukaan
osakeyhtiöiden, osuuskuntien, keskinäisten vakuutusyhtiöiden
ja vakuutusyhdistysten tuloslaskelma ja tase ovat julkisia. Muiden
verovelvollisten tuloslaskelma ja tase ovat julkisia, jos verovelvollinen
ilmoittaa olevansa velvollinen kirjanpitolain 3 luvun 9 §:n
mukaan ilmoittamaan tilinpäätöksensä rekisteröitäväksi.
Muilla verovelvollisilla kirjanpitolain pykälä viittaa
yritykseen, jonka liikevaihto tai sitä vastaava tuotto
on yli 7,3 miljoonaa euroa, taseen loppusumma yli 3,6 miljoonaa euroa
tai henkilöstön määrä keskimäärin
yli 50 henkilöä. Esitetyillä lainmuutoksilla
muutettaisiin epäterveellä tavalla yritysten tilinpäätöstietojen
julkisuutta. Valiokunnan esityksen seurauksena kaikkien yritysten
tuloslaskelmat ja taseet tulisivat julkisiksi, kun verohallinto
siirtäisi tiedot kaupparekisterissä julkistettaviksi.
Arvoisa herra puhemies! Suuri osa yrityksistä on jättänyt
tilinpäätöstietonsa paljastamatta siksi,
että yritykset eivät halua paljastaa taloudellisia
tunnuslukujaan kilpailijoidensa taikka sopimuskumppaniensa käyttöön.
EU:n yhtiöoikeusdirektiivien mukaan yrityksen tilinpäätöstietojen julkistamiseen
riittää pelkän taseen, jopa lyhennettynä,
julkaiseminen. Voidaan vain ihmetellä verohallinnon, rekisterihallinnon
ja hallituksen intressejä asiassa. Yrittäjänä yli
30 vuotta toimineena en ymmärrä sitä,
että yritysten tilinpäätösten
julkaisemiseen tehdään iso laajennus ilman, ettei
ratkaista julkisuudesta johtuvia ongelmia yrityksille.
Suomen Yrittäjien taholta todetaan, että asia on
valmisteltu ilman elinkeinotoimintaa edustavaa tahoa, vaikka kysymys
on kuitenkin merkittävästi yritysten toimintaan
vaikuttavasta muutoksesta. Perusteellisemmin tapahtuneessa valmistelussa,
johon toki olisi voinut olla aikaa, edellä toteutettuja
kysymyksiä olisi voitu selvittää ja sisällyttää korjauskeinoja
tähän esitykseen.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Viitaten siihen, mitä edustajat
Laxell ja Kallis ovat sanoneet, kyseessä on erittäin
merkittävä muutos. Sinänsä on
ymmärrettävää ja hyväksyttävää se,
että myös yritysten osalta siirryttäisiin
niin sanottuun yhden luukun periaatteeseen, eli tällä hetkellä yrittäjän
on tietysti pitänyt toimittaa tuloslaskelmat ja taseet
verottajalle verotusta varten. Vastaavasti hänen olisi
pitänyt lain mukaan toimittaa vastaavat tiedot Patentti- ja
rekisterihallitukselle ja myös osittain Tilastokeskukselle.
Nyt kun on ehdotettu muutosta sillä tavalla, että kun
yrittäjä antaa veroilmoituksen aikanaan, niin
myös siitä sitten veroilmoituksen tiedot siirtyisivät
automaattisesti Verohallituksen toimesta Patentti- ja rekisterihallitukselle,
tämä periaate on sinänsä hyvä.
Yrittäjä selviää yksillä postimaksuilla,
pääsee paljon vaivattomammin. Mutta kysymys on
siitä, mitä tietoja sitten luovutetaan. Jos nykymuodossa,
sen mukaan, mitkä säädökset
ovat, kaikki se tieto, minkä verottaja saa yritykseltä,
siirtyy automaattisesti Patentti- ja rekisterihallitukselle, sen
jälkeen ne ovat itse asiassa julkisia asiakirjoja. Sieltä kuka
tahansa voi mennä tutkimaan sitten yritysten tuloslaskelmaa ja
tasetietoja. Se on kyllä erittäin haitallista
ja vaarallista elinkeinotoiminnalle. Tällä hetkellä yritysten
olisi pitänyt toimittaa tiedot Patentti- ja rekisterihallitukselle,
ja niin kuin täällä ed. Laxell
totesi, niin monet yritykset ovat jättäneet tekemättä tämän.
Ne ovat ennemmin mieluummin maksaneet vaikka sen muistaakseni jonkin näköisen
sakkomaksun, joka siitä aiheutuu, jos ei toimita tilinpäätöstietoja
Patentti- ja rekisterihallitukselle, koska on ollut yrityksen kannalta
paljon järkevämpää maksaa pieni
sakko kuin luovuttaa kilpailijoille omat tietonsa.
Hyviä esimerkkejä voi olla vaikka sillä tavalla,
että samassa kaupungissa, vaikka samalla alueella voi toimia
kioskiyrittäjiä. Yksi voi olla kioskiyrittäjä,
joka on isomman ketjun osa, vaikka satoja kioskeja omistavan yrityksen
osa. Jos tämmöinen isompi yritys luovuttaa tietonsa,
tuloslaskelmansa ja tasetietonsa, niin niitten perusteella kukaan
ei pysty laskemaan yhden yksittäisen kioskin kannattavuutta
tai sitä, missä se tekee liiketaloudellisesti
tulosta. Mutta sen sijaan pienen kioskiyrittäjän,
jolla on ainoastaan yksi kioski, tiedot ja se, miten hän
pärjää, pystytään siitä lukemaan
kyllä välittömästi, minkä jälkeen kilpailutilanne
ei ole enää neutraali vaan tämä suuremman
ketjun edustaja voi päättää esimerkiksi
tiettyjen tuotteiden hinnoittelun osalta sillä tavalla,
että tämä pienempi yrittäjä putoaa
pelistä pois. Vastaavia esimerkkejä löytyy
vaikka kuinka paljon.
Kuten ed. Kallis totesi, selvimpiä esimerkkejä varmaan
ovat sen tyyppiset liikesuhteet, joissa on yksi päämies
ja yksi aliurakoitsija ja voi sanoa, että tämän
pienemmän yrittäjän joko ainoa tai pääasiallinen
tulonlähde on se, että hänellä on
sopimus jonkin isomman yrityksen kanssa joko kuljetuksista tai alihankinnasta
tai jostain muusta vastaavasta. Kun sitten tämä päämies
vaikka tutkii oman aliurakoitsijansa tuloslaskelman ja tasetiedot,
niin seuraavissa neuvotteluissa, kun hinnoista sovitaan, voi tietää,
kumpiko siinä on sitten vahvempi osapuoli.
Kun tätä asiaa kysyttiin verojaostossa, kun valmisteltiin,
niin tätä ongelmaa vähäteltiin.
Sanottiin, että no, eivät ne nyt heti ole julkisia,
että kun ne tiedot sinne siirtyvät, niin sittenhän
on tämmöinen tietty viiveaika, voi mennä jopa
neljä tai kuusikin kuukautta, ennen kuin ne ovat julkisia.
Kuitenkin tämmöinenkin aika on erittäin
lyhyt, jos ajatellaan, että monia sopimuksia joko tehdään
vuositasolla tai ne voivat olla kahden tai kolmen vuoden mittaisia.
Joka tapauksessa tulee sitten se seuraava neuvottelukierros, jossa
sopimus on katkolla, ja katsotaan uudestaan hinnat ja muut ehdot.
Siinä vaiheessa voi olla, että pienyrittäjä on
kyllä tosi vaikeuksissa.
Jos tiedetään, että tämä ongelma
on muuallakin tiedostettu, nythän tämä edellyttäisi
sitä, että kauppa- ja teollisuusministeriössä puututtaisiin tähän
asiaan ja katsottaisiin se, mikä on se vaadittava taso,
mikä pitää toimittaa Patentti- ja rekisterihallitukseen,
joka on siis julkinen. Tämmöinen lyhennelty tase
EU-säädösten mukaisesti varmaan riittäisi,
ja se olisi ihan hyvä asia. Yritykset, jotka toimivat,
toimittaisivat tietonsa, etteivät siellä turhat
yritykset pyörisi Patentti- ja rekisterihallituksen tilastoissa,
mutta kuitenkaan niistä tiedoista ei saisi mitään
yksittäisiä kilpailutietoja kukaan selville.
Toivottavasti kauppa- ja teollisuusministeriö nyt herää tämän
lain myötä, että jotain valmistelua pitää tapahtua.
Mutta kun ei tänä päivänä voi olla
siitä varma, vaikka kuinka vaaditaan, että maassa
on hyvä hallitus, että se toimisi tähän suuntaan,
niin sen takia me olemme pakotettuja tekemään
vastalauseen tähän hallituksen esitykseen 186.
Tosiaan sieltä poistimme 31 a §:stä kaksi
sanaa: "tuloslaskelman ja", eli sinne jäisi pelkästään
tase. Tasetiedot siirtyisivät sitten aikanaan Verohallituksesta
suoraan Patentti- ja rekisterihallitukseen mutta ei tuloslaskelma.
Jos tässä ylipäätään
yrittäjyyttä arvostetaan, niin varmasti kaikki äänestävät
meidän muutosesityksemme puolesta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Se, mitä ed. Laxell, ed. Kallis
ja ed. Jari Koskinen myös esittivät, on pieni
asia, mutta pienille yrittäjille, joita tämä erityisesti
koskee, se on tärkeä asia. Tietääkseni
myöskin asiantuntijalausunnossa on kiinnitetty nimenomaan
tähän ongelmaan huomiota, mutta ihmettelen nyt,
kun paikalla on myöskin keskustan kansanedustajia, mistä johtuu,
kun hallitus markkinoi itseään hyvänä ja
hallituksella on halua Yrittäjyys-ohjelman kautta viedä yrittäjyyttä eteenpäin
ja luoda edellytyksiä myöskin pienille yrittäjille,
että näinkin pienissä asioissa jo pelkät
arvovaltasyyt estävät; esimerkiksi Suomen keskustan
edustajat ovat hyväksyneet ensinnäkin tämän
esityksen ja sitten ovat sitä vielä valtiovarainvaliokunnan
jaostossa kannattamassa. Nämä ovat nimenomaan
sellaisia asioita, joilla on myöskin merkitystä niin
verotuksen läpinäkyvyydelle ja kannustavuudelle mutta
myöskin sille, että markkinat toimivat myöskin
pienten yrittäjien osalta moitteettomasti. Olisi hyvin
mieluista kuulla, mitä ed. Laukkanen näkee tässä niin
hyvää, että hän huomenna mahdollisesti äänestää vihreää valoa,
vaikka kaikki kokoomuksen ja kristillisdemokraattien kansanedustajat
painavat punaista.
Yleiskeskustelu päättyy.