8) Hallituksen esitys laiksi kiinteistöverolain muuttamisesta
Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esillä on, mikäli nyt
olen oikeassa laissa, esitys kiinteistöverolain muuttamisesta,
jota valiokunta ja sen verojaosto valmistelevasti ovat käsitelleet
suhteellisen perusteellisesti. Esityksessähän
ehdotetaan muutettavaksi kiinteistöverolakia siten, että rakentamattoman,
asuintarkoitukseen kaavoitetun rakennuspaikan kiinteistöverotusta
koskevia säännöksiä muutettaisiin
siten, että kunnanvaltuuston on määrättävä 14:ssä Pääkaupunkiseudun
ja kehysalueen kunnassa rakentamattomalle rakennuspaikalle veroprosentti,
joka on vähintään yhtä prosenttiyksikköä yleistä kiinteistöveroprosenttia
korkeampi. Lisäksi tässä ehdotetaan ydinvoimalaitoksiin
liittyen kiinteistöveroprosenttia korotettavaksi 2,2 prosenttiin,
muun voimalaitoksen kiinteistöveroprosenttia 1,4 prosentista
2,5 prosenttiin. Vesi- ja tuulivoimalaitoksen, jonka nimellisteho
on enintään 10 volttiampeeria, sovellettaisiin
kunnanvaltuuston määräämää yleistä kiinteistöveroprosenttia
eli niiden kiinteistöveroprosentti muuttuisi. Perustuslakivaliokunta
ja hallintovaliokunta ovat antaneet tästä valtiovarainvaliokunnalle
lausuntonsa.
Voimalaitosten kiinteistöveroprosentin osalta esityksellä on
tarkoitus tukea voimalaitoskuntien taloudellista asemaa. Korotuksen
tuottamaksi hyödyksi on arvioitu noin 14 miljoonaa euroa. Valiokunta
pitää esitystä perusteltuna ja kannatettavana.
Koska jäljellä olevan rakentamattoman vesivoiman
käyttöönottoon liittyy ilmeisiä kannattavuusongelmia,
valiokunta pitää kuitenkin uusia vesivoimalaitoksia
koskevan siirtymäkauden jatkamista perusteltuna. Hallitus
on esittänyt kymmenen vuoden siirtymäkautta vuoden 2006
alun jälkeen käyttöön otettaville,
nimellisarvoltaan yli 10 megavolttiampeerin laitoksille. Tässä suhteessa
valiokunta teki muutoksen. Valiokunta esittää,
että siirtymäkautta pidennettäisiin investointihankkeiden
laatu huomioon ottaen kahdella vuodella.
Paljon myöskin keskusteltiin siitä muutoksesta,
joka on kuntien kannalta merkittävä, jonka mukaan
enintään 10 megavolttiampeerin vesivoimalaitoksille
sovelletaan yleistä kiinteistöveroprosenttia.
Valiokunta piti tätä perusteltuna, mutta jotta
pienvoimaloiden sijaintikunnat eivät joutuisi esityksen
vuoksi kohtuuttomiin vaikeuksiin, valiokunnan mielestä esityksen
seuraamukset on syytä selvittää. Tarpeen
mukaan on ryhdyttävä toimenpiteisiin, joilla verotuottojen
menetykset kunnille voidaan korvata. Siksi tähän
sisältyy valiokunnan lausumaehdotus.
Puhemies! Paljon on keskusteltu sitten siitä, onko
tällä kiinteistöveroprosentin korotuksella myönteisiä vaikutuksia
sen suhteen, että nyt Pääkaupunkiseudulla
ja kehysalueen kunnissa saadaan enemmän maata asuntotuotantoon.
Selväksi tuli, että merkitykset eivät
ole kovin mittavat, mutta kuitenkin plus-merkkiset, ja valiokunta puoltaa
esitystä. On selvää, että tarvitaan
myöskin muita toimia, ehkä myöskin valtion
omistamien maiden osalta ja laajemminkin, jotta asuinkuntarakentamista
nimenomaan täällä Pääkaupunkiseudun
kehyskuntien alueella voidaan soveltaa. Monissa kunnissa tämä esitys
on nyt ehkä hivenen myöhässä.
Monissa kunnissa on jouduttu kiinteistöveroprosentti jo
päättämään, mutta siellä on
sitten tietysti varaukset, jos eduskunta tämän
lopullisesti hyväksyy, ja niinhän me tässä, arvoisa
puhemies, olemme tämän perustellun lakiesityksen
osalta tekemässä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakimuutos on
oikeastaan aika iso, tai sillä on suuret yhteydet. Tällä tietenkin
pyritään puuttumaan siihen tilanteeseen, joka
vallitsee erityisesti täällä Pääkaupunkiseudulla
asuntojen ja asumisen hintatasossa. Sehän on seurausta
tonttipulasta, elikkä tällä pyritään
osaltaan antamaan pieni signaali siitä, että rakennuskelpoisia
tontteja otettaisiin rakentamisen piiriin. No, hyvin pieni merkitys
on tietenkin kuntatalouden kannalta. Hallitushan on kaavaillut hallitusohjelmassaan
ja muutoinkin, että kiinteistövero yleisestikin
olisi kuntien talouden kohentamisen yksi väline, ja siitä varmaan
odotellaan sitten esityksiä myöhemmin, muun muassa
näiden kiinteistöverotasojen alarajojen ja ylärajojen
muuttamisesta. Mutta tässä yhteydessä täytyy
tietysti todeta, että näillä muutoksilla
ei varmasti kovin paljon yksittäisen kunnan eikä kuntatalouden
kokonaisuuttakaan auteta siitä konkurssitilasta, johon
hallitus on sen ajanut.
Sitten tässä on ympäristöulottuvuus,
jota pidän asunto- ja ympäristöjaoston
kannalta hyvin merkittävänä ulottuvuutena.
Tilannehan on nimittäin se, että juuri tänä aamuna
taisin kuunnella Korpista Helsingistä, kun hän
totesi, että Helsingissä verrattuna esimerkiksi
Tukholmaan ja Kööpenhaminaan päästetään
kasvihuonekaasuja kaksi kertaa niin paljon ja yksi keskeinen syy
on tietysti se, joka jo todettiin aikaisemman ilmastostrategian
yhteydessä, erittäin suuri ongelma, kasvukeskusten
hajautuva yhdyskuntarakenne. Elikkä ei tiivistetä,
vaan yhdyskuntarakenne hajautuu, mennään neitseelliseen
luontoon, mennään yhä kauemmaksi työpaikoista
ja palveluista eikä edes sitten tässä laajentumisessa
sijoituta esimerkiksi joukkoliikenteen, puhumattakaan raideliikenteen
piiriin.
Tämä hajautuva yhdyskuntarakenne on se ulottuvuus,
joka on konkretiaa tänäkin päivänä Pääkaupunkiseudulla.
(Ed. Ala-Nissilä: Tarkoittaako edustaja Nurmijärveä?) — Minä tarkoitan vaikkapa
Espoota, omaa kotikuntaani. Espoon sisällä tapahtuu
tätä, havitellaan Histan korpia, Espoon kartanon
korpia ja muita rakennusmaaksi, kun ei saada tiivistettyä riittävästi
itäistä ja eteläistä Espoota
rakentamiselle. Elikkä tämä muutos on,
että määrätään
vähintäänkin 1 prosentin verran yli yleisen
kiinteistöveron korotettua kiinteistöveroa rakentamiskelpoiselle
tontille ja niillä rajauksilla, jotka tässä lakiehdotuksessa
on.
Ennen kuin tämä oli vapaaehtoisena mahdollisuutena,
niin tätähän arvosteltiin hyvin voimakkaasti
siitä, että se koskee rintamamiestontteja, niin
sanottuja kirveenvarsitontteja ja kaikkea tällä tavalla.
Nythän tässä nämä rajaukset
tekevät sen, että tämä ei tällä tavalla
asumiskäytössä oleviin tontteihin tai
edes asumiskäytössä olevan tontin rajoittavaan
tonttiin liity. Mutta on aivan käsittämätöntä ja
sitä ei voida taloudellisesti, sosiaalisesti eikä ekologisesti
hyväksyä, että sellaiset tontit, joihin
kunta on käyttänyt veronmaksajien rahaa sekä kaavoituskustannuksiin
että kunnallistekniikan rakentamiskustannuksiin, esimerkiksi
rakennusliikkeet tai muut vaan arvonnousua odotellessaan jättävät
rakentamatta. On hyvä, jos tämä pieneltäkin
osin edesauttaa näiden tonttien liikkeelle lähtöä,
niin kuin se on tehnyt esimerkiksi Mäntsälässä,
jossa on käytetty tätä vapaaehtoisen
mallin pohjalta. Mäntsälä on selkeästi
todennut, että tämä on kiihdyttänyt
tonttien käyttöönsaantia ja sillä tavalla
se vaikutus, jota tällä haetaan, on siellä toteutunut.
Arvoisa puhemies! Tässä suhteessa vasemmistoliiton
eduskuntaryhmä yhtyy hallituksen esitykseen, mutta korostaa
tietysti sitä, niin kuin täällä jo
valiokunnan puheenjohtaja, ed. Ala-Nissiläkin totesi, että tämä ei
tietenkään riitä, vaan tarvitaan paljon
muitakin toimenpiteitä. Toivottavasti nyt tulee hyvin selkeä esitys
pikaisesti esimerkiksi siitä, millä tavalla Kapiteelin
realisoinnin yhteydessä ratkaistaan se, että nämä keskeiset
maa-alueet muun muassa täällä Pääkaupunkiseudulla
tästä kaupasta ja tästä realisointiratkaisusta
irrotetaan ja löydetään keinot, jolla
ne saataisiin sitten asuntotuotannon käyttöön
kohtuuhinnalla.
No, mitä tulee sitten voimalaitoksiin, on ihan ok,
että voimalaitoksille myöskin kiinteistöveroa
korotetaan kohdistuen nyt erityisesti ydinvoimalaitoksiin ja vesivoimalaitoksiin,
mutta myöskin muutoin voimalaitoksiin. Kiinnitän
tässä huomion siihen, että tässäkin
tuntuu olevan nihkeyttä, otanpa jälleen esimerkeiksi
Espoon ja vaikkapa Vantaan. Vantaa käytti tätä mahdollisuutta
hyväkseen ja omaa voimalaitostaan sitten rahastaa tällä maksimiverolla
2,5 prosentilla, mutta Espoopa ei tätä tehnyt.
Elikkä kun vantaalaiset määräävät
Helsingin ja Vantaan yhteiselle energialaitokselle korkeamman kiinteistöveron, niin
Espoo ei sitä tee kuitenkaan saksalaiselle ydinvoimayhtiölle,
joka suurelta osin E.onia omistaa, entistä Espoon Sähköä.
Minusta se nyt on tietysti huonoa kunnallispolitiikkaa eikä sinällään
tähän saliin kuulu.
Mutta sitten ongelmaksi tulevat, niin kuin täällä puheenjohtaja
Ala-Nissilä jo viittasi, nämä pienet,
enintään 10 megavolttiampeerin voimalaitokset,
joiden kiinteistövero, kun se nyt määritellään
käytännössä alemmaksi, on ongelmallinen
monille esimerkiksi Itä-Suomen kunnille. Pienessä kunnassa
ne verotulot, joita on tullut tätä kautta, ovatkin
yllättävän merkittäviä.
Täällä taidettiin mainita jossakin muun
muassa Varpaisjärvi esimerkkinä, oliko niin, elikkä vaikka vaan
jotain 60 000 euroa oli tappio sellaisessa pienessä kunnassa,
niin jos se suhteutettaisiin vaikkapa Helsingin väkilukuun,
niin sen kuntataloudellinen merkitys olisi Helsingissäkin
ihan toinen.
Sen vuoksi vasemmistoliiton valtiovarainvaliokuntaryhmä esittää vastalauseessaan
numero 1 voimaantulosäännökseen muutosta,
jossa näiden enintään 10 megavolttiampeerin
voimalaitosten osalta kunnanvaltuusto voi vuosina 2006—2010 toimitettavassa
kiinteistöverotuksessa määrätä erikseen
veroprosentin, jota sovelletaan näihin voimalaitoksiin
kuuluviin rakennuksiin ja rakennelmiin ja täksi veroprosentiksi
voidaan määrätä enintään
1,40, kun se nyt tämän ehdotuksen mukaan olisi
määrättävä 1 prosentiksi.
Elikkä turvattaisiin tällä siirtymäkaudella
myöskin näiden kuntien verotulot tältä osin,
kun tiedetään, missä ahdingossa nämä kunnat
ovat ja kuntatalous yleensäkin on.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunnan enemmistö on
hyväksynyt hallituksen esityksen, jolla pakotettaisiin 14
Pääkaupunkiseudun ja kehysalueen kuntaa nostamaan
rakentamattomien rakennuspaikkojen kiinteistöveroprosentti
vähintään 1 prosenttiyksikköä yleistä kiinteistöveroprosenttia
korkeammaksi. Tällä toimenpiteellä hallitus
pyrkii muka edistämään asuntorakentamiseen
kaavoitetun rakennusmaan saamista asuntotuotannon käyttöön.
Mielestäni tämä laki rikkoo kuntien itsemääräämisoikeutta.
Valtio ohittaa yksioikoisesti kuntien vallan päättää lain
puitteissa kiinteistöveroistaan ja yksinvaltaisesti määrää kuntia
kuuntelematta kiinteistöveroista.
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen seurauksena on
lisää rakentamattomia tontteja ja rakentamisen
hinnan nousu. Tätä taustaa vasten ihmettelenkin
Pääkaupunkiseudun kuntien myötäsukaista
suhtautumista asiaan. Hallituksen kannalta olisi ollut viisaampaa
myydä valtionlaitosten ja ennen kaikkea Kapiteelin maat Pääkaupunkiseudun
kunnille edulliseen hintaan ja saada ne näin hyötykäyttöön.
Mielestäni pieni kiinteistöveroprosenttikorotus
ei vaikuta tonttien myyntihalukkuuteen yhtään.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Yleisesti voisi sanoa, että kunnassa
on hoidettu hyvin kaavoitus- ja maapolitiikka silloin, kun kaavoitettua
tonttimaata on tarjolla oikeasta paikasta, oikeaan aikaan ja kohtuulliseen
hintaan. Tehtävä ei ole suinkaan helppo, mutta
jos oikeaa aktiivisuutta tuossa maapolitiikassa ja kaavoituksessa on
ja se tapahtuu oikeaan aikaan, on tuloskin yleensä hyvä.
Maassamme on useita kuntia, joilla on jo vuosia, jopa vuosikymmeniä,
ollut hyvä maapoliittinen imago. Toisaalta on kuntia, jotka
elävät maapoliittisesti niin sanotusti kädestä suuhun.
Ajattelutapa on ollut liian lyhytjänteistä, eikä tulevaisuuteen
ole osattu varautua. Eräs ongelma-alueistamme
on nyt ja on ollut jo pitkään Pääkaupunkiseutu.
On luonnollista, että Pääkaupunkiseudun
ongelmat ovat myös suuremmat kuin ongelmat muualla maassamme,
jopa siellä olevissa aluekeskuksissa. Tänä päivänä kuitenkin puhutaan
ongelmista, joista keskusteltiin jo kolme vuosikymmentä sitten.
Olen Helsingin seudun virkamiehenä osallistunut tuohon
keskusteluun jo 60-luvun lopussa.
Keskeisiä vastuun kantajia ovat olleet maapolitiikan
onnistumista rajoittaneet poliitikot. Se on kaikkien rehellisesti
tunnustettava. (Ed. Uotila: Espoossa kokoomus!) — Vasemmistolainen
linja kaavoitus- ja maapolitiikassa 1970- ja 1980-luvuilla, ed.
Uotila, johti seurauksiin, josta nyt kärsimme. Tuolloinhan
kaavoitettiin monella vasemmistopaikkakunnalla vain yhteiskunnan maata
eikä yksityisten kanssa suostuttu tekemään
sopimuksia, kauppoja, eikä yleensä edes paljon
keskustelemaan. Rakennuskiellot olivat aivan yleisiä tuolloin
vasemmistolaisilla paikkakunnilla, ja siitä seurasi monen
alueen ränsistyminen. — Nyt ollaan samoin monella
paikkakunnalla ja juuri samoilla paikkakunnilla vielä suurempien
ongelmien keskellä.
Helsingin seudulla eivät maapoliittiset ongelmat poistu
hallituksen esittämin keinoin eli korottamalla kiinteistöveroa.
Saattaa käydä päinvastoin. Kun tuudittaudutaan
siihen, että veron korotuksella tonttitilanne korjataan,
suuret ratkaisut jäävät tekemättä ja
ongelmat vain pahenevat aikaa myöten. Vireillä oleva
kunta- ja palvelurakenneuudistus toivottavasti johtaa siihen, että Helsingin
kaupungin alue suurenee oleellisesti. Vain siten pääkaupunki
voi rakentaa, laajeta ja kehittyä riittävästi.
Vastaava tilanne on Keski-Suomessa Jyväskylässä.
Jyväskylä on pinta-alaltaan vajaat 100 neliökilometriä.
Jos vertaamme Kuopioon, niin se on 1 000 neliökilometriä,
ja Rovaniemeen, niin se kuntaliitoksen jälkeen on 8 000
neliökilometriä. Jos yksinkertaisesti alle 100
neliökilometrin kasvukeskuksessa maa loppuu, niin maapoliittiset
ongelmat ovat edessä, sille ei voi yhtään
mitään. Toisen maalle kun ei saa rakentaa eikä toiseen
kuntaan varsinkaan, ja kunnallislaki tulee vastaan sitä toimenpidettä ilman
muuta.
Kokoomus on eriävässä mielipiteessään
todennut, että hallituksen pitäisi veronkorotusten sijaan
tuoda eduskunnalle esityksiä kaavoituksen nopeuttamisesta
sekä valtion maiden luovuttamisesta kohtuulliseen hintaan
rakentajille, aivan niin kuin täällä ed.
Uotila korosti, se on hyvin tärkeä asia. Korostamme
edelleen näiden toimenpiteitten tärkeyttä.
Valtiovarainministeri Heinäluoma on aivan äskettäin
luvannut valtion maita kohtuullisella hinnalla rakentajille. Me
kokoomuksessa kiirehdimme konkreettisia toimenpiteitä tuon
lupauksen mukaisesti.
Edelleen kiirehdimme puuttumista kaavoitusta hidastaviin ongelmakohtiin,
kuten kaavoituksen yksinkertaistamiseen ja nopeuttamiseen. On erittäin
mielenkiintoista ollut havaita, että käytännön
rakennustoimintaa harjoittavien taholta monessa eri kunnassa kerrotaan,
että muun muassa valitusten vuoksi kaavoitus on liian hidasta. Meille
esimerkiksi ympäristövaliokunnassa on moneen kertaan
tilastoin kerrottu, että tämä ei pidä paikkaansa.
No, tosiasian varmaan tietävät käytännön
elävää elämää elävät
kuntien ihmiset.
Mutta ennen kaikkea asenteissa tulisi tapahtua oleellinen muutos,
siis asenteissa maapoliittisiin kysymyksiin. Yksityinen maanomistaja
ei saa olla vastustaja, vaan yhteistyökumppani kaavoitus-
ja maapolitiikassa. Perusperiaatehan on se, että on kaksi
painavaa argumenttia: on yksityisen omistusoikeuden perustuslain
suoja, ja toisaalta on määräyksiä,
että yksityisen oikeuden pitää väistyä yleisen
edun tieltä. Näiden kahden keskeisen asian keskellähän
kamppailevat sitten kuntien virkamiehet ja päättäjät.
Hyvä lopputulos ei onnistu muutoin kuin neuvottelemalla
ja neuvottelemalla ja jälleen kerran neuvottelemalla ja
riittävän ajoissa niin, että vuosia ennen
jo pitäisi käydä ne perusneuvottelut
ja keskustelut yksityisten kanssa, ennen kuin se varsinainen h-hetki
elikkä itse rakentaminen on edessä. Näin
pitäisi tehdä myöskin Pääkaupunkiseudulla.
Sillä tavalla tulisi maata kunnille, rakentajille, rakennuttajille
ja yksityisille ihmisille, eikä tällä tavalla veroa
korottamalla.
Ed. Ala-Nissilä valiokunnan mietintöä esitellessään
totesi, että eivät tämän lakimuutoksen vaikutukset
ole mittavat, mutta kuitenkin plusmerkkiset. Olisi mielenkiintoista
nähdä muutaman vuoden kuluttua, onko tuo lopputulos
edes plusmerkkinen. Haitat saattavat olla jopa suuremmat kuin hyödyt.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on käynyt
niin, että hallitus on onnistunut paikallistamaan ongelman,
mutta löytänyt sen ratkaisemiseksi täysin
väärät lääkkeet. Ed.
Vielma hyvin jo kuvasi, mitä olisi pitänyt tehdä.
Siltä varalta, että tämän
tyyppinen lakiesitys jossain vaiheessa leviää myöskin
Suomen nopeimmin kasvavalle alueelle eli Pirkanmaalle, haluaisin
tuoda esille ne asiat, minkä vuoksi kaavoittaminen ainakin
meillä päin on hidasta.
Valitusprosessien lisäksi toinen asia on se, että ei
kuntien kannata kasvattaa väkilukuaan enempää kuin
1—1,5 prosenttiyksikköä vuodessa, koska
tulijat ovat lapsiperheitä, on rakennettava uusia päiväkoteja,
on rakennettava kouluja, ja koska näihin ei saada valtionosuuksia,
niin kunnat tietoisesti rajoittavat tonttitarjontaa ja sitä kautta
väestönkasvua. Tämä on se todellinen
ongelma, ja jos sitä ei kyetä ratkaisemaan, niin nämä tällaiset
keinot, mitä nyt käytetään,
ovat vain kosmetiikkaa. Niillä yritetään
ikään kuin näyttää,
että jotain tehdään, mutta tosiasiassa
ei saada mitään aikaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Nähtäväksi
jää, minkälainen merkitys tällä kiinteistöveron
korottamisella on asuintonttien hintoihin ja asuntojen hintoihin.
Joitakin vuosia sitten eduskunta sääti lain, jolla
oli aivan sama tavoite eli tuoda markkinoille lisää tontteja,
ja se laki oli porkkanaluontoinen, kun tämä on
enemmän piiskan luontoinen. Porkkana oli se, että joka
myy kunnalle kiinteistön, ei maksa luovutusvoitosta veroa.
Tämä toi kyllä kunnille hyvin paljon
tonttimaata. Tietenkin kunnat, niin kuin valtiokin, menettivät
luovutusvoittoveron, mutta hinnat tippuivat, kun luovutusvoitosta
ei veroa tarvinnut maksaa.
Toinen seikka, mihin haluan kiinnittää huomiota,
ovat ne voimalaitokset, joiden kapasiteetti ylittää 10
megavolttiampeeria ja jotka otetaan käyttöön
vuoden 2006 jälkeen. Sellaisille voimalaitoksille myönnetään
valiokunnan mietinnön mukaan 12 vuoden siirtymäkausi,
eli korotettu kiinteistövero ei koske niitä siirtymäkauden
ajalta. Kun asiantuntijoita kuultiin, niin Kemijoki Oy antoi ymmärtää,
että joitakin kohteita on suunnitteilla tai ainakin yksi
kohde on suunnitteilla ja sen kannattavuus riippuu hyvin paljon
siirtymäajan pituudesta. Kemijoki piti tärkeänä,
että siirtymäaika olisi 20 vuotta.
Hallituksen esityksessä on siirtymäkausi 10 vuotta,
mutta mietinnössä tämä on nostettu
12 vuoteen, ja vastalauseessa esitämme, että siirtymäkausi
olisi 15 vuotta ottaen huomioon, että mahdollisesti, jos
tämä investointi jää toteuttamatta,
silloin menetys on kyllä hyvin suuri, ja kolme vuotta (Puhemies
koputtaa) sinne sun tänne, jos sillä varmistetaan,
että investointi lähtee käyntiin, niin
pidämme tärkeänä, että se
olisi silloin se 15 vuotta.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä aika selvästi
tuli esille tuolla valiokunnassa se, että jos nyt esitetään,
että nostetaan 1 prosentilla rakennuspaikan kiinteistöverotusta, kun
vastaavasti samaan aikaan Pääkaupunkiseudulla
tonttien hinnat vapailla markkinoilla nousevat vuodessa 10 tai jopa
20 prosenttia, niin eihän tällaisella 1 prosentin
nostamisella mitään merkitystä tonttien
tarjontaan ole. Siinä mielessä, kun ed. Kallis
totesi, että aiemmin edellisen hallituksen aikana kokeiltiin
porkkanaa eikä keppiä, niin kuin tämä hallitus
tekee, eli vapautettiin luovutusvoittoverosta ne omistajat, jotka
myivät kunnille rakennusmaata, niin se oli erittäin
hyvä asia ja sitä olisi kannattanut varmaan tässäkin
yhteydessä harkita. Mutta kävi myös esille,
että tätä vaihtoehtoa ei tämä nykyhallitus
ollut harkinnut, vaan haluttiin lähteä suoraan
tälle keppilinjalle. Aika sitten näyttää,
onko tällä mitään merkitystä.
On totta, että monissa kunnissa kaavoitus on erittäin
hidasta. Voi sanoa, että varmaankin maankäyttö-
ja rakennuslakia, joka vähän aikaa sitten hyväksyttiin,
olisi syytä tarkastella kriittisesti uudelleen, luoda sellaisia
käytäntöjä, jotka mahdollistaisivat
sen tietysti, että kuunnellaan ihmisiä, joihin
kaavoitus vaikuttaa tai joita se koskettaa, mutta samalla myös
luotaisiin sen verran nopeita menettelyjä, että nämä kaavoitusprosessit
eivät veisi liikaa aikaa. Nyt usein on myös käynyt
niin, että tehdään tämmöisiä niin
sanottuja tarkoituksenmukaisuusvalituksia, valitetaan vain sen takia,
että saadaan asioita lykättyä eteenpäin,
ja se ei ole kyllä kenenkään etu. Toki on
myönnettävä se, ettei hallinto-oikeudessa
pystytä ratkaisemaan selvästi eikä sellaista
lainsäädäntöä voida
tehdä, missä voitaisiin automaattisesti sanoa,
että tämä valitus on tehty ainoastaan kiusantekotarkoituksessa
niin, ettei tässä olisi jotain muutakin taustalla.
Mutta varmaan voitaisiin miettiä niitä muita käytäntöjä,
millä parannettaisiin tilannetta ja samalla helpotettaisiin myös
hallinto-oikeuksien ruuhkaa.
Herra puhemies! Yksi pikkuinen huoli on kyllä ihan
näin verolakeja säätävän
elimen jäsenellä se, että tämä hallituksen
ehdotus 12 b §:ksi, missä säädetään
veroprosentin nostamisesta, on kyllä kirjoitettu aika lailla
jännästi. Siellä 2 momentissa rajataan
se, että jos tämä rakennuspaikka sattuu
olemaan saman omistajan omistamalla tontilla eli omistajalla on
tontti, jolla on myös toinen rakennuspaikka, ja jos se
varsinainen rakennus on omistajan vakituisessa asuinkäytössä oleva
asuinrakennus, niin näitä se ei koskisikaan.
Termi sinänsä, että on "omistajan
omassa vakituisessa asuinkäytössä", on
kyllä aika mielenkiintoinen. Voihan käytännössä olla
sellainen tilanne, että omistaja on vuokrannut oman asuntonsa
vaikkapa omille lapsilleen tai omalle lapselleen ja hänen
perheelleen käyttöön, ja jos siinä sitten
on tilaa tontilla ja siihen toinenkin voitaisiin rakentaa, niin
silloin se ei varmaan enää ole omistajan omassa
vakituisessa käytössä, eli joudutaan
tekemään melko vaikeata rajankäyntiä siitä,
mitkä tontit sitten täyttävät
nämä 2 momentin kriteerit niin, että näitä siis
tämä korotettu veroprosentti ei kuitenkaan koskisi.
Käytännössä tämä työ täytyy
tehdä kunnissa ja verottajan toimesta yksitellen, joka
ainoa tontti pitää käydä läpi,
ja se aiheuttaa kyllä kustannuksia. Sitten siitä rahasta,
mikä tällä veronkorotuksella tulee, osa
kyllä hukkuu näihin kustannuksiin. Eli paljon
parempi tapa olisi ollut se, että meillä olisi ollut
käytössä jonkin näköinen
luovutusvoiton verovapaus ja sitä kautta olisi saatu tontteja
lisää rakennuskäyttöön.
Herra puhemies! Lopuksi vielä, kun ed. Kallis puhui
voimalaitoksista, niin kyllä selvä asia on se,
että Suomessa on jonkin verran rakentamatonta vesivoimakapasiteettia,
ja varmaan ympäristösyistä ja monista
muistakin syistä olisi hyvä, että se
tulisi käyttöön. Mutta koska investoinnit ovat
erittäin pitkäaikaisia eivätkä niiden
kannattavuudet ole kovinkaan hyviä, niin pidemmällä siirtymäajalla
tämän kiinteistöveron korotuksen osalta
saataisiin ehkä muutama rakennushanke myös vesivoiman
osalta liikkeelle, ja se olisi kyllä hyvä asia
tänä aikana, kun puhutaan Kioton sopimuksista
ja päästöasioista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota vain ihan muutamaan
asiaan.
Ed. Uotila kiinnitti jo huomiota yhdyskuntarakenteen hajautumiseen,
joka täällä Pääkaupunkiseudullakin
on ihan merkittävä ongelma. On aika käsittämätöntä,
että on ajauduttu sellaiseen tilanteeseen, että sellaisen
yhdyskuntarakenteen aikaansaaminen, joka olisi sillä tavalla
kiinteä, että se mahdollistaisi joukkoliikennepalvelujen
luomisen jnp., näyttää olevan käytännössä mahdotonta,
ihan kerta kaikkiaan mahdotonta. Kun siirrytään
siihen aikaan, jossa energian hinta on nykyisestä kaksin-kolminkertaistunut,
niin kyllä tämä tulee rankasti vastaan.
Toinen asia, johon kiinnitän huomiota, on tämä Kapiteeli,
onneton instituutio. Kaikkea ne valtiovarainministeriön
virkamiehet keksivät ja saavat ministerit ja kansanedustajat
hyväksymään. Ei mitään
muuta kuin dynamiittia alle koko tälle instituutiolle ja
sellaiseen toimintaan, että pystytään
järkevästi hoitamaan yhteiskunnan keskeiset asiat,
ja se liittyy juuri tähän yhdyskuntarakenteen
aikaansaamiseen. Tämä äskeinen räjäytys
ei ollut fyysinen vaan instituution hajottamispyrkimys.
Kolmas asia, johon kiinnitän huomiota ja joka on hyvä asia,
on Pohjois-Suomen vesivoimalaitoskuntien kiinteistöveron
korotusmahdollisuus, vihdoinkin. Tässähän
oli sellainen professori Edvard Anderssonin lakiteksti, jota Lex
Anderssoniksi täällä vuosikaudet kutsuttiin.
Sitä ei mikään näistä hallituksista,
monista hallituksista, pystynyt saamaan aikaiseksi. Nyt vihdoinkin tämä hallitus
on saanut jotakin liikettä aikaiseksi. Se olkoon sille
ansioksi.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä metropolin rakentamisesta
kuultiin vain ohimennen tänään ruotsinkielisessä radiossa,
muun muassa siellä ed. Jan Vapaavuori puhui tästä,
varsinkin siitä, että asumisen tulisi olla riittävän
väljää. Siitähän on
myös Sinikka Salo puhunut. Mutta tästä metropolin
rakentamisesta: Niin kuin ed. Pulliainen täällä sanoi,
pitäisi nyt miettiä, kuinka tiheään
me haluamme rakentaa tätä Pääkaupunkiseutua
ja minkälaiseksi. Joukkoliikenne on äärettömän
tärkeä, kun energian hinta tulee vääjäämättä nousemaan.
Sehän on ihan ennustettavissa. Niin paljon kuin haluaisikin
täältä oppositiosta luvata edullista
energiaa kaikille, realiteetti on, että energian hinta
tulee nousemaan. Siksi olisi tärkeää saada
juuri järkevää, mutta kuitenkin inhimillisesti
väljää rakentamista ja sitten joukkoliikennettä,
muun muassa Lahden seutu mukaan tähän seutulippuhankkeeseen,
kun oikorata valmistuu.
Mielelläni näkisin, että asumista
ja ruokaa ei rankasti verotettaisi. Tässä tapauksessa
saattaa olla, että kulutusta tullaan, niin kuin ed. Pulliainen
sanoi, lisää verottamaan, mikä on sikäli
ihan oikein, mutta mielestäni asumiseen ja ruokaan kohdistuvan
verotuksen lisääminen ei ole hyvästä.
Mielestäni kerskakulutusta voidaan sitten kyllä verottaa,
mutta ei tätä arkipäivän elämistä.
Aika mielenkiintoista, kun täällä sivulla
5 sanotaan mietinnössä, että kauppa-
ja teollisuusministeriö esitti alun perin, että pienet,
uusiutuvaan energiaan perustuvat voimalaitokset olisi vapautettu
kokonaan kiinteistöverosta ja että tätä lakia tulee
valiokunnan mielestä seurata. Minusta on päivänselvää,
että lainsäädäntöä tulee
eduskunnan seurata. Sitä ei tarvitse erikseen kirjoittaa mietintöön.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys ei valitettavasti ole kovin onnistunutta kaavoitus- ja maapolitiikkaa. Hallintovaliokunta
kuuli tässä asiassa asiantuntijoita myöskin
Pääkaupunkiseudulta, ja he suhtautuivat hyvin
varauksellisesti tämän lain positiivisiin vaikutuksiin.
Osin ne saattavat olla jopa negatiivisia, kuten ed. Vielma totesi.
Ed. Vielmahan on siviiliammatiltaan myöskin Jyväskylän apulaiskaupunginjohtaja,
jolle kuuluu vastuu Jyväskylässä hankittavista
maa-alueista ja kaavoitussopimuksista, ja siellä hänen
toiminnallaan on päästy erittäin positiivisiin
lopputuloksiin. Kaikista paras laki meillä oli määräaikainen
laki, kuten täällä ed. Kallis kertoi,
jolloin meillä oli mahdollisuus luovutusvoittojen verovapauteen
tietyn ajan osalta, ja tämähän johti
hyvin positiiviseen vaikutukseen ja kunnat saivat hyvin paljon maita
haltuunsa tämän poikkeuslain johdosta.
Minä väittäisin kyllä, että tällainen
keppilinja ei johda siihen toivottuun lopputulokseen, mitä hallitus
tällä kiinteistöverolain muuttamisella
haluaa, vaan tällaiset porkkanamallit, kuten uudet, esimerkiksi
määräaikaiset, lait luovutusvoittojen verovapaudesta,
johtavat paljon parempaan lopputulokseen. Vaikka tämä laki
nyt koskettaa ensisijaisesti Pääkaupunkiseutua,
niin näitä kipupisteitä löytyy
myöskin maaseudulla, missä tarvittaisiin kuntakeskusten
lähialueilta nopeasti maita yksityisiltä kaupungin
ja kuntien haltuun.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen kiinnitti erittäin
tärkeään asiaan huomiota elikkä yhdyskuntarakenteen
hajaantumiseen. Kerron vaan näkemykseni ja esimerkin Helsingin
seudulta.
70-luvun alussa jo, kun oli niin sanottu Auran palokuntahallitus,
pääministeri Aura virkamieshallituksessa antoi
ensimmäisenä tehtävänä silloisen
Kaupunkiliiton toimitusjohtajan L. O. Johanssonin selvitettäväksi,
mitä alueita Vantaasta ja Espoosta voitaisiin liittää Helsinkiin.
Tehtiin valtava selvitystyö ja sitten se pantiin vihreän
veran alle, ja siellä se on. Seurauksena oli se, että Espoo
valitsi viiden keskuksen yleiskaavan ja niitä viittä keskusta
alettiin kehittää hajallaan Espoon alueella. Se
on keskeneräinen tänäkin päivänä,
ja tänäkin päivänä keskustellaan
siitä, tehdäänkö Espooseen metroa
vai ei, ja samasta asiasta puhuttiin 35 vuotta sitten. Tämä olkoon
nyt esimerkki Pääkaupunkiseudulla siitä,
että näillä pienillä asioilla,
pienillä veronkorotuksilla nämä ongelmat
eivät poistu, vaan pitäisi uskaltaa puhua suuremmista
asioista. Kuten sanoin puheenvuorossani, minä toivon, että Helsingin
seudulla uskalletaan puhua siitä, että kuntarajoja
on muutettava, jos halutaan Pääkaupunkiseudun
ongelmat poistaa.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin kyllä kuulun
niihin, jotka rohkenevat epäillä tämän
vaikuttavuutta. On aivan selvä asia, että toimenpiteitä tietysti
tarvitaan erityisesti Pääkaupunkiseudulla, ja
kaupunki on kaupunki. Sehän pitää aina
muistaa, kun mietitään vaikka yhdyskuntarakenteen
kannalta, että kun kehitetään ja rakennetaan
kaupunkia, pitää rakentaa urbaania kaupunkia ja
sen näköistä, mikä näyttää myös
kaupungilta.
Mutta tietysti on se iso tavoite, että kun on tonttipulaa,
niin pitää yrittää jotakin tehdä,
ja jos Kuntaliitto on nyt laskenut, että nelisentuhatta tällaista
potentiaalista tonttia voisi täällä olla, niin
voi olla, että tämä puree ehkä kymmeniin,
ei edes satoihin. Sen takia on aivan selvää, että tämä keppi—porkkana-mallin
tasapaino pitää tässä hakea.
Vaikka luovutusvoiton verovapausjärjestelmä aikanaan
olikin lyhytaikainen, niin se tuotti ilman muuta sen kaltaisia tuloksia,
että itsekin olisin kyllä kannustamassa hallitusta
vielä uusien askeleiden ottoon. Tosin nämä kokemukset vaikkapa
Keravalla ja joissakin muissakin kaupungeissa ovat olleet tietysti
myönteisiä, mutta tietysti markkinatilanne on
vähän erilainen. Täällä tietysti
hidastavana tekijänä on vielä se, että arvonnousuodotukset
ovat aivan toista luokkaa kuin Keravalla tai Jyväskylässä tai
jossakin muualla päin Suomea. Tämäkin täytyy
sitten muistaa, että se syö tavallaan tämän.
Mutta se, mikä oli ehkä ed. Koskisen puheenvuorossa
tärkein viesti, oli juuri se, että otetaan kaikki
uudet keinot käyttöön myös,
joilla voidaan nopeuttaa kaavoitusta. Esimerkiksi Amerikassa käytössä oleva
developer-malli, jossa rakennetaan kaavoitusvastaavan
sekä rakennuttajan kanssa tavallaan sellainen kokonaismalli, jossa
yhteistyössä tietty alue hoidetaan kerralla valmiiksi,
ennen kuin sinne yleensä muutetaan, olisi jo
korkea aika saada Suomessakin ja Pääkaupunkiseudulla
käyttöön. Tämä ei tarkoita paluuta
mihinkään vanhaan grynderimalliin tietenkään,
vaan se on myöskin vastuullista rakentamista,
jossa täytyy ottaa huomioon sitten myöskin palvelujen
rakentaminen, kun asuntojen määrä ylittää tietyn
määrän.
Mutta, puhemies, yhteenvetona vaan se, että tämä on
tärkeä avaus oikeaan suuntaan (Puhemies koputtaa)
mutta keinona jäänee varsin ohueksi.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kun täällä ed.
Laukkanen puhuu näistä kaavoituksista, niin se
on tärkeää. Varsinkin nyt, kun katsotaan
palveluita, niin juuri pienet koulut ovat olleet tapetilla. Nyt
sitten nähdään, kun rakennetaan uusia
rakennusalueita, että sinne tarvitaan nämä palvelut.
Tässä on kyllä kehittämistä ja modernisoimista
valtavasti edessä.
Kyllä katson, että onneksi meillä on
valitusoikeus. Ainakin henkilökohtaisesti katson, että kyllä ihmisellä,
kuntalaisella ja suomalaisella, tulee olla oikeus valittaa asioista,
mutta resurssit pitää tehdä sen mukaan
ja järjestelmä, että päätökset näistä valituksista
käsitellään kohtuullisessa ajassa ja ääni
tulee kuulluksi. Mutta totta on, että ongelmana on kaavoituksen
raskaus ja hitaus, ja myös toisissa kunnissa vaikuttaa
olevan tietynlaista nihkeyttä kaavoituksen suhteen, niin
että yrityselämä ja elinkeinoelämä kärsivät
siitä. Mielestäni kunnan perustoimintoihin kuuluu myös
toimia yhteistyössä elinkeinoelämän
kanssa, niin että yritykset saavat kaavat, niin että on mahdollista
olla yritteliäs ja toimelias, ja raha on luotu liikkumaan.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kaavoitus on meillä, niin
kuin täällä on todettu, hyvin tuollainen
raskas prosessi, jähmeäliikkeinen asia, samaten
rakentaminen. Itse, kun olen ollut rakentamisen kanssa hyvin pitkään
tekemisissä, olen sen usein todennut, että kysyntä ja
tarjonta eivät valitettavasti kohtaa. Sen takia näissä asioissa
on syytä ennakoida tuleva tilanne, niin kuin ennen sanottiin
liikenteessäkin, että ennakoi tuleva tilanne.
Ihan tuosta kaavoituksesta muutama sana: Pientalovaltaisia alueita
on hyvä kaavoittaa, koska on kysytty suomalaisilta, missä he
haluaisivat asua. 80 prosenttia suomalaisista ilmoittaa haluavansa
asua pientalossa. Kun eilen meillä oli ilmastostrategiakeskustelu
täällä salissa, niin puhuttiin myös
puun käytöstä, elikkä tähän
omakotitalorakentamiseen voidaan käyttää uusiutuvaa luonnonvaraa,
kotimaista puuta.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun meillä hallintovaliokunnassa
annettiin lausuntoa tätä mietintöä varten,
kuultiin aika kattavasti Pääkaupunkiseudun kuntien
ja kaupunkien edustajia. Siellä ihan yksiselitteisesti
tuli sekä veron tuoton että myös tonttien
saatavuuden osalta hyvin epäileviä mielipiteitä.
Kaikissa asiantuntijalausunnoissa korostettiin enempi sitä muitten
toimenpiteitten vaikutusta. Haluaisin yhtyä niihin asiantuntijoihin
sillä lailla, että minäkin hallitukselta
peräänkuuluttaisin niitä valtion toimia,
yhteistyössä Pääkaupunkiseudun
kuntien kanssa, joilla niin kaavoituksen kuin maanhankinnankin osalta
saataisiin ennakoitua tulevaa tilannetta niin, että näitä pakkokeinoja
tai tällaisia pakkoveroja ei tarvitse käyttää.
Ne ovat ainakin periaatteessa ja psykologisesti vastenmielisiä ja
saattavat herättää jopa tarpeetontakin
vastustusta ja tonttien panttaamistakin.
Tuija Nurmi /kok:
Puhemies! En voi olla käyttämättä puheenvuoroa,
koska kerrankin on mahdollisuus olla todella ylpeä omasta
kotikaupungista. Meillä ainakin Lahdessa on onneksi pystytty
kaavoittamaan, kun täällä puhuttiin puurakentamisesta,
puurakentamiseen tontteja niin kerrostaloille kuin pientaloille.
Kaikki varmasti tuntevat myös Sibelius-talon. Kyllä Suomessa puurakentamista
on ja se elää. Se pitää vaan myös
muistaa aina nähdä ja kiittää siitä työstä, mitä on
tehty.
Yleiskeskustelu päättyy.