10) Hallituksen esitys laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta edistää merkittävällä tavalla
ulkomaalaisten opiskelijoiden hakeutumista ja sijoittumista työelämään.
Tämä laki omalta osaltaan madaltaa niin asenteellisia,
kulttuurillisia kuin lainsäädännöllisiä esteitä.
Iloitsen siitä, että olemme jälleen kerran
lähempänä aktiivisempaa maahanmuuttopolitiikkaa.
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa
on otettu tavoitteeksi, että Suomessa opiskelee vuonna
2008 yhteensä 12 000 tutkintoa suorittavaa ulkomaalaista.
Tällä tavoitteella on vaikutuksensa suomalaisen
koulutuksen kilpailukykyyn. Kansainvälistyminen ja monikulttuurisuus
on käännettävä koko Suomen mahdollisuudeksi.
Kysymys suomalaisten rajusta ikärakenteen muutoksesta saa
näiltä osin vastauksia. Suomessa opiskelleet ja
tutkinnon suorittaneet ovat työmarkkinoiden kannalta voimavara,
josta voidaan saada korkeatasoisia osaajia työelämään.
Olisi suorastaan tuhlausta, jos tämä voimavara
jätettäisiin käyttämättä ja
osaamisen annettaisiin valua rajojemme ulkopuolelle. Toisaalta on
muistettava, että tutkimuksien mukaan ulkomaalaisista tutkinto-opiskelijoista
lähes 60 prosenttia on jo päättänyt
jäädä tai haluaisi jäädä Suomeen.
Olisi siis varsin typerää, että lainsäädäntömme
estäisi näiden toiveiden ja tavoitteiden toteutumisen.
Tästä syystä hallituksen esitystä on
helppo kannattaa.
Arvoisa puhemies! Olen ilahtunut siitä, että hallintovaliokunta
on tehnyt hyvää ja perusteellista työtä.
Kuten hallituksen esityksestä ja valiokunnan mietinnöstä käy
ilmi, lain tarkoituksena on joustavoittaa ja helpottaa ulkomaalaisten opiskelijoiden
työllistymistä Suomessa opintojen aikana ja jälkeen.
Hallintovaliokunta perustellusti esittää 81 a §:n
lisäämistä. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuulemisessa tuli selkeästi
ilmi, että esimerkiksi oleskelulupien käsittelyajat
vaihtelevat suuresti eri puolilla Suomea. Kuuden kuukauden määräaika
voi siis jäädä täysin riittämättömäksi
ja kohtuuttomaksi työtä hakevalle henkilölle.
On siis tärkeää, että lupamenettely
toimii kolmansien maiden kansalaisille mahdollisimman joustavasti
myös käytännössä. Toivon,
että työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausuntoon nostettu huoli kuuden kuukauden riittävyydestä otetaan
vakavasti ja lain toimivuutta seurataan näiltä osin.
Käsittelyssä oleva laki muuttaa joiltakin
osin myös oikeutta opiskeluaikana tehtävään
työhön. Käytännössä 25
viikkotunnin seuranta ja valvonta voi käydä vaikeaksi.
Tämä erityisesti siitä syystä,
että tuntirajoitus koskettaa aikaa, jolloin edellytetään
oppilaitoksen varsinaista opetusta. Tämä tuli
esille useassa asiantuntijalausunnossa. Mikäli käytäntö osoittautuu
ongelmalliseksi, olisikin syytä harkita uusia toimenpiteitä.
Arvoisa puhemies! Tämän lain lisäksi
on tärkeää, että jatkossa panostetaan
myös toimiin, jotka edistävät ulkomaalaisten
asettautumista Suomeen. Ensisijaisen tärkeää on,
että ulkomaalaisten kielitaidon kehittämiseen
satsataan. Useimmiten se on perusehto työelämään
siirtymisen kynnyksellä. Toisaalta myöskään
kulttuurien tuntemus ja erilaiset tuki- ja neuvontapalvelut eivät
saa unohtua.
On toivottavaa, että hallitus harkitsee tarkkaan kolmansien
maiden opiskelijoille suunniteltua lukukausimaksua.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Moilanen-Savolainen toi jo esille monta
asiaa, minkä takia tämän lakiesityksen
läpimeneminen on hyvä asia, sanoisinko näin,
Suomen kansantaloudenkin näkökulmasta katsottuna,
koska on tietenkin niin, että kun me tarvitsemme tänne
ulkomaista työvoimaa, niin se on helpointa aloittaa niistä,
jotka ovat täällä jo opiskelleet.
Sen verran asian taustasta, että tässä olennaisena
kohtana oli se, että silloin, kun ulkomaalaislaki oli täällä varsinaisessa
käsittelyssä, perustuslakivaliokunta kiinnitti
huomiota siihen, että ei voi olla oikein ja kohtuullista,
että Suomessa tutkinnon suorittanut EU:n ja Eta-alueen
ulkopuolelta tuleva opiskelija joutuu välittömästi
lähtemään maasta sen jälkeen,
kun on tutkinnon suorittanut. Eli tämä ei ole
viisasta veronmaksajan näkökulmasta, mutta ei
oikein myöskään ihmisoikeuksien kannalta
katsottuna. Se oli se keskeinen tekijä, joka osaltaan yhdessä sitten
muiden valiokuntien kannanottojen kanssa johti siihen, että tämä lakiesitys
tuli näinkin nopeasti ja on nyt menossa läpi.
Arvoisa puhemies! Omalta osaltani myöskin annan hallintovaliokunnan
työlle tässä hyvän arvosanan,
mutta olisin halunnut tähän kyllä vielä tarkempaa
määrittelyä liittyen tähän
opiskelunaikaiseen työnteko-oikeuteen. Tähän
työasiainvaliokunta otti kantaa varsin voimakkaasti. Luen täältä:
"Ottaen huomioon ulkomaalaisten työntekoon liittyvät
todelliset ongelmat, kuten pimeän työvoiman käyttö ja
työehtojen polkeminen, valiokunta katsoo, että niin
poliisin kuin työsuojeluviranomaisten voimavarat tulisi
kohdistaa näiden epäkohtien valvontaan sen sijaan,
että viranomaiset yrittävät selvittää,
onko opiskelija työskennellyt keskimäärin
25 vai 26 tuntia viikossa ja onko oppilaitoksessa kyseisenä aikana
annettu varsinaista opetusta vai ei."
Eli millä tavalla mahdollistetaan tämä työnteko
opiskelun aikana ja kuinka viisasta sitä on tarkkaan ottaen
valvoa; näen itse asian niin, että ainakin siinä tilanteessa,
jos meille tulevat nämä lukukausimaksut ulkomaalaisille
opiskelijoille, meidän tulee luopua tästä työntekorajoitteesta,
jo ensinnäkin sen takia, että se mahdollistaa
osaltaan näiden maksujen maksamisen, ja toisaalta on myöskin
niin, että ei kukaan sellainen maksa lukukausimaksuja,
joka ei oikeasti opiskele. Nyt tietysti tässä tilanteessa,
kun meillä ei näitä lukukausimaksuja
ole, on olemassa tiettyjä perusteita sille, että tätä työnteko-oikeutta
rajoitetaan. Olisin silti nähnyt kuitenkin mahdollisena
jo sen vaihtoehdon, että se olisi kokonaan tästä laista poistettu,
koska tämä on hyvin byrokraattinen kohta ja tämä on
erittäin vaikea myöskin valvoa.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi haluan sanoa hyvänä asiana
sen, että tässä poistuu näiden valmistuneiden
opiskelijoiden työnhakuoikeuden aikana kyse tarveharkinnasta,
joka on normaalisti voimassa ulkomaiselle työvoimalle. Tämä on
erittäin tärkeätä, koska heidän
työllistymisensä tänne Suomeen tulee
olla mahdollisimman joustavaa, jotta silloin, kun he ovat siinä valintatilanteessa,
jäävätkö he tänne,
menevätkö he kotimaahansa, joka on aika harvinainen
valinta, vai menevätkö he esimerkiksi Yhdysvaltoihin, Kanadaan,
Australiaan tai johonkin sellaiseen valtioon, jotka ovat heitä valmiit
ottamaan vastaan, kun he sitä päätöksentekoa
tekevät, siinä tilanteessa on erittäin
tärkeätä se, että työllistymismahdollisuudet
ovat mahdollisimman hyvät, ja silloin tämä tarveharkinta
on täysin tarpeeton. On erittäin hyvä asia,
että se on tästä poistettu.
Aivan lopuksi, puhemies, haluaisin kiinnittää vielä huomiota
jättämääni lakialoitteeseen,
jossa on yli 100 allekirjoittajaa ja jonka tavoitteena on se, että nämä Suomessa
opiskelevat ulkomaalaiset saisivat aikaisempaa nopeammin Suomen kansalaisuuden
niin, että puolet opiskeluajasta laskettaisiin tähän
kansalaisuusaikaan. Toivon, että myöskin se lakialoite,
joka on saanut paljon myötätuntoa ja myöskin
epävirallista tukea ministeriltä, vähitellen
tulisi päätökseksi, koska on aivan kohtuutonta
se, että jos Suomessa opiskellut henkilö jää maahan,
niin huonoimmillaan hän on joutunut olemaan 14 vuotta maassa,
ennen kuin hän saa Suomen kansalaisuuden. Se on täysin
kohtuuton vaatimus.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme täällä hallintovaliokunnan mietintöä hallituksen
esitykseen laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta. Edustajat Moilanen-Savolainen
ja Satonen toivatkin hyvin paljon samoja asioita esille, mitä aion
itsekin puhua, kiinnittivät tähän asiaan
kaiken kaikkiaan monipuolisesti huomiota. Olen itsekin hyvin tyytyväinen hallintovaliokunnan
mietintöön.
Yksi ainoa asia, johon haluan kiinnittää huomiota,
on työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausunnossa oleva kohta, jota ei mielestäni ihan ole huomioitu
riittävästi. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunnossa sanotaan näin: "Valiokunta
on kiinnittänyt huomiota lakiehdotuksen 80 §:n
säännökseen, jonka mukaan ulkomaalaisella
opiskelijalla on oikeus tehdä keskimäärin 25
tuntia viikossa ansiotyötä aikana, jolloin oppilaitoksessa
järjestetään varsinaista opetusta. Valiokunta
pitää säännöstä tulkinnanvaraisena
ja vaikeasti valvottavana. Ottaen huomioon ulkomaalaisten työntekoon
liittyvät todelliset ongelmat, kuten pimeän työvoiman
käyttö ja työehtojen polkeminen, valiokunta
katsoo, että niin poliisin kuin työsuojeluviranomaistenkin
voimavarat tulisi kohdistaa näiden epäkohtien
valvontaan sen sijaan, että viranomaiset yrittävät
selvittää, onko opiskelija työskennellyt
keskimäärin 25 vai 26 tuntia viikossa ja onko
oppilaitoksessa kyseisenä aikana annettu varsinaista opetusta
vai ei. Kun ulkomaalaisen opiskelijan opintojen edistymistä valvotaan
yhtäältä oppilaitoksessa ja toisaalta
poliisin päättäessä oleskeluluvan
jatkamisesta, valiokunta ehdottaa, että hallintovaliokunta
vakavasti harkitsisi, onko tarpeen rajoittaa ansiotyön
määrää."
Arvoisa herra puhemies! Tässä on paljon tullut
hyvää asiaa tästä, mutta minä vielä kiinnittäisin
huomiota 80 §:ään, kun siellä puhutaan
tästä, täällä sanotaan
siis näin: "Oikeus tehdä ansiotyötä on
ulkomaalaisella, jonka oleskelulupa on myönnetty: 1) opiskelua
varten, jos työ on tutkintoon sisältyvää työharjoittelua
tai opintoihin sisältyvän lopputyön tekemistä ansiotyönä taikka jos
työn määrä tasoittuu keskimääriin
25 tuntiin viikossa aikana, jolloin oppilaitoksessa järjestetään
varsinaista opetusta, tai jos kokoaikainen työ sijoittuu
aikaan, jolloin oppilaitoksessa ei järjestetä varsinaista
opetusta; - -."
Näin koulutusihmisenä minun huomiotani kiinnitti
tuo varsinainen opetus. Tällä hetkellähän
tietysti varsinaisesta opetuksesta voidaan ajatella, että ne
ovat viralliset lukukausiajat, jotka pitää määritellä.
Mutta meillä koko ajan etenee tällainen aivan
uudenlainen pedagoginen ajattelu, on jo kauan aikaa ollut niin,
että on kesälukukausia. Hyvin monet oppilaitokset
ovat ottaneet kesälukukaudet käyttöön.
Ja kun hallituksenkin toive ja meidän kaikkien toive on
se, että opiskeluaika lyhenisi, niin me otamme käyttöön näitä uusia
metodeja, jolloin opiskelija opiskelee myöskin
kesäisin tai muina aikoina.
Mikä on sitä varsinaista opetusta? Mielestäni sitä ei
ole täällä riittävästi
sanottu ja tämä on hyvin tulkinnanvarainen pykälä.
Minä olen aika hämmästynyt, että hallintovaliokunta
ei kiinnittänyt siihen huomiota, vaikka me aika selväsanaisesti
sen omassa lausunnossamme sanoimme. Tietysti meidän olisi
pitänyt ehkä vielä selväsanaisemmin
se sanoa.
Tuolla ed. Kurvinen katsoo sen näköisenä,
että rautalangastahan tämä olisi pitänyt
vääntää. No, tämän
oppii seuraavalla kerralla. Joka tapauksessa varsinaisen opetuksen
käsite on erittäin vaikea asia, ja luulen, että ed.
Pulliainen allekirjoittaa tämän asian, koska tämän
päivän pedagogiikka, andragogiikka, mitä sitten
halutaan aikuisten ja nuorten oppimisesta käyttääkin,
ei tue tällaista käsitettä.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ulkomaalaislain kokonaisuudistuksen
yhteydessä hallintovaliokunta edellytti mietinnössään,
johon myös koko eduskunta yhtyi, että hallitus
seuraa ja tuo eduskunnalle tarvittaessa nopeastikin ulkomaalaisten
opiskelijoiden työnteko-oikeuden helpottamiseen ja laajentamiseen tarvittavat
lakimuutokset. Nyt meillä on käsissä nämä muutosesitykset.
Suomen työmarkkinoilla tarvitaan jo lähivuosina
lisää työvoimaa. Työperäistä maahanmuuttoa
tulee lisätä, ja tämän vuoksi
ulkomaalaisten opiskelijoidenkin maahanmuuttoa tulee kannustaa ja
tukea. Ulkomaalaisten opiskelijoiden mahdollisuuksia tehdä työtä ja
päästä kiinni työelämään
Suomessa jo opiskeluaikana ja välittömästi
opiskelun päätyttyä on kannustettava.
Nyt käsittelyssä olevaan hallituksen esitykseen
sisältyvän ehdotuksen mukaan työnteon
viikoittaisen tuntimäärärajoituksen sijaan
opiskelijan työnteko-oikeus lasketaan pidemmällä aikavälillä siten,
että työn määrä tasoittuu
keskimäärin 25 tuntiin viikossa. Rajoitus koskee
ainoastaan aikaa, jolloin oppilaitoksessa järjestetään varsinaista
opetusta. Ed. Risikko edellä pohdiskeli, mitä on
varsinainen opetus, miten se kehittyy. Sitä varmaankaan
ei pystytä määrittelemään,
ei tällä lailla eikä mietinnössä.
Keskustelimme siitä valiokunnassa, ja siellä yleinen
olettamus ilmeisestikin oli, että se on perinteinen kevät-
ja syyslukukausi. Asia siltä osin ei meillekään
selvinnyt.
Itse olisin ollut taipuvainen vapauttamaan ulkomaisten opiskelijoitten
työntekorajoitukset kokonaan. Tätähän
työelämä- ja tasa-arvovaliokuntakin lausunnossaan
esitti, ja kolme edellistä puhujaa, työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan jäseniä, sitä ansiokkaasti
korostivat. Tärkeintä on tietenkin valvoa, että opiskelijat
edistyvät opinnoissaan eivätkä siirry
kokonaan työelämän puolelle. Ehkä on
hyvä kuitenkin säilyttää päätoimisen opiskelijan
status tällä lailla, jottei tulisi houkutusta
käyttää opiskelijastatusta väärin
oleskeluluvan hakemiseen. (Ed. Pulliainen: Siinäpä se
juju onkin!)
Kaiken kaikkiaan on tärkeää, että ulkomaisten
opiskelijoiden mahdollisuuksia tehdä työtä Suomessa
jo opiskeluaikana ja jäädä tänne
heti valmistumisensa jälkeen laajennetaan. Hallitukselta
oli ilmeisesti lainvalmistelussa jäänyt kuitenkin
huomaamatta, että nyt uutena tuleva mahdollisuus saada
oleskelulupa työnhakua varten heti opiskelun päätyttyä ei
sallisi työntekoa ollenkaan, vaan se olisi lopetettava
siihen, kun opiskelua varten saatu oleskelulupa päättyy.
Hallintovaliokunta tässä asiassa käytännönläheisenä valiokuntana
kuitenkin kuultuaan asiantuntijoita huomasi tämän
puutteen ja esittää nyt mietinnössään,
että opiskelun juuri päättäneille annettaisiin
sama työntekomahdollisuus myös niin sanottua työnhakua
varten myönnetyn oleskeluluvan ajaksi kuin on ollut jo
opiskeluaikana. Toivon, että eduskunta voisi yksimielisesti
hyväksyä tämän lisäyksen
hallituksen esitykseen.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! On ilo seurata, kuinka modernisti pystyy tämä hallitus ajattelemaan
ja tekemään uudistuksia, kun halutaan työtätekeviä ihmisiä tänne
Suomeen kolmansista maista Euroopan talousalueen ja Euroopan unionin
ulkopuolelta. Omasta puolestani toivotan kaikki tervetulleiksi opiskelemaan
ja varsinkin tekemään töitä tänne
Suomeen. Sitä me kipeästi tarvitsemme. Eri kulttuurit
rikastuttavat meitä. Ei tarvitse lähteä ulkomaille
opiskelemaan muita kulttuureita, ja myös sitten tulevat muut
kulttuurit tutuiksi, jotenka uskon, että tällä lailla
voimme myös omalla tavallaan rakentaa rauhaa.
Olen aika pitkälle samaa mieltä koko aiheesta kuin
ed. Satonen, joka käytti mielestäni erittäin ansiokkaan
puheenvuoron. Omakohtaisesta kokemuksesta tiedän, että on
varsin hankalaa käydä opiskeluaikana työssä.
Onneksi Suomessa siitä työstä, joka tehdään
opiskelun aikana, yleensä saa palkkaa. Näin ei
kaikkialla ole. Mielestäni, jos joku vielä opiskelun
lisäksi jaksaa tehdä töitä,
niin hänen tulisi saada tehdä töitä ja
ansaita vapaasti myös ilman mitään opintotukien
palautuksia. Olen siitä jo aiemminkin täällä käyttänyt puheenvuoroja.
Eli siis haluan sanoa, että onneksi Suomessa opiskeluun
sisältyvä työ, harjoittelu on yleensä myös
palkattua.
Lopuksi haluan sanoa, mitä opetus on. Se onkin hyvä kysymys.
Olen iloinen, että ed. Risikko, joka jatkaa pedagogista
työtä siinä kompleksissa, missä jo
isäni 38 vuotta toimi, Seinäjoella, huomaa tämän,
että opetusasioista ei riitä, että taivutetaan
rautalangasta, vaan se pitäisi varmasti taivuttaa ratakiskosta.
Hallintovaliokunnalla on niin paljon töitä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta. Ensinnäkin
tämähän on tilaustyö. Eduskunta
on itse pyytänyt tämän ja on saanut,
mitä on pyytänyt. Minä, arvoisa puhemies,
pidän oikein hyvänä tässä ulkomaalaisasiassa
sitä, että etenee kuitenkin asteittain tämä niin
sanottu liberalisointi, joka on aivan oikea kehityssuunta. Nimittäin
nyt voidaan lukea tätä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausuntoa, sitä kohtaa, jota täällä on
siteerattu jo moneen moneen kertaan, ne 25 ja 26 tuntia ja sinnepäin,
vähän toisella tavalla. Siis tilannehan on syntynyt ilmiselvästi
sellaisesta tarpeesta, että on kysymys hallinnasta, hallinnan
tilasta itse asiassa. Silloin on tietysti oikein hyvä asia,
että nämä muutokset etenevät
asteittain niin, että tämän laatuisiin
pilkunviilauksiin ei tarvitse täällä edes
puuttua vaan että viranomaistyönäkin
nämä menevät luontevasti ja säädökset
ovat sitten sellaiset, että niitä voidaan joustavasti
käytäntöön toteuttaa. Pyrkimyksenhän
tulee olla, että ihmiset, opiskelijat, opiskelevat, valmistuvat,
tulevat työelämään, jos Suomessa
on tilaisuus työelämään tulla
mukaan ja sitä tilausta, sosiaalista tilausta, mitä ilmeisimmin
tulevaisuudessa on nykyistä enemmän, ja sillä siisti
tämä.
Sitten, arvoisa puhemies, aivan lyhyesti. Täällä ed.
Moilanen-Savolainen lopetti puheenvuoronsa toivomukseen, että lukukausimaksu
tulisi. Minä olin 15 vuotta sitten Suomen keskustan järjestämässä tilaisuudessa
Smolnassa, jonka yksi ainoa tavoite oli tämä näin,
jolloinka se ilmoitettiin Suomen keskustan keskeiseksi koulutuspoliittiseksi,
opiskelijapoliittiseksi tavoitteeksi. Olen sitä mieltä,
että pitää jonniin verran kriittinen
olla tämän hankkeen suhteen.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on myönteinen
ja todella odotettu uudistus, ja toivottavasti tämä on
esimerkki siitä, että voidaan laajemminkin pohtia
meidän maahanmuuttopolitiikkaamme juuri siltä kannalta,
miten me saamme tänne muuttaneet paremmin integroitumaan,
ovat he sitten maahanmuuttajia, turvapaikanhakijoita tai pakolaisia.
Tällä hetkellä on yksi ongelma, joka
kaipaa kyllä pikaisesti selvittämistä,
ja se on se, että tilapäisen oleskeluluvan saaneiden
määrä on valtavasti kasvanut viimeaikaisten
käytäntöjen tuloksena. Se merkitsee,
että nämä ihmiset voivat olla jopa vuosikausia
vastaanottokeskuksissa, ilman että heillä on oikeutta
työntekoon, ilman että lapsilla on oikeutta normaaliin
koulunkäyntiin. Minusta tämä liittyy
tähän kokonaisuuteen, jos me haluamme, että sillä väellä,
joka tänne tulee, on nämä kotoutumisen
ja juurtumisen mahdollisuudet, silloin kun paluu omaan kotimaahan
on hyvin epävarma.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Perho otti sen erittäin tärkeän
asian esiin, että kun kulttuurin vaihto tulee, on se sitten
vapaaehtoinen, oma-aloitteinen tai sitten pakosta johtuva, niin
tätä kotouttamista ja juurtumista uuteen kulttuuriin
pitää kaikin keinoin edistää,
muuten edessä on syrjäytyminen ja paljon inhimillistä tragediaa.
Mutta siinä tapauksessa, jos ihminen hakeutuu tänne
vapaaehtoisesti opiskelemaan esimerkiksi kolmansista maista, mistä tässä on
kysymys, niin kyllä sanon, että siinä on
suuri kulttuurimuutos edelleenkin kyseessä, vaikka aika pitkälle
tämä läntinen kulttuurikäsitys
on levinnyt. Kyllä mielestäni sillä,
joka vaivautuu tänne tuolta kauempaa tulemaan — ja
tarkoitan tietenkin näitä etäisempiä maita
kuin itäistä naapurimaata enkä pois sulje
sitäkään tästä puheenvuorosta — kulttuurierot
ovat niin valtavan suuret ja sen, joka tänne tulee sen
pitkän matkan päästä ja täällä opiskelee,
pitäisi saada myös tehdä töitä.
Mutta siinähän, niin kuin ed. Pulliainen täällä jo
huikkasi, tämä homman juju on, että kuka
tänne tulee tosissaan opiskelemaan ja töihin,
se on kova luu. Jos täällä opiskelee,
niin eihän näillä opinnoilla ole mitään
virkaa, jos ei niitä pysty sitten käytännössä kokeilemaan,
mitenkä saatu koulutus pätee käytännössä työelämässä.
Jos ihmiset käyvät vain täällä opiskelemassa
eivätkä näe sitten, mitenkä se
homma toimii käytännössä, niin
sehän on pedagogisesti ihan pöhköä.
Juuri mestareita pitäisi saada, että saatu oppi
saadaan käytäntöön. Sen takia
mielestäni tällainen hallittu liberalisointi,
juuri niin kuin ed. Pulliainen puheenvuorossaan kuvasi, on ihan
oikea suunta.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt täytyy kyllä huomauttaa
ed. Pulliaiselle, että ette kuunnellut minun puheenvuoroani
kovin tarkkaan. Minä totesin lopussa, että toivon,
että hallitus harkitsee tarkkaan tätä suunniteltua
lukukausimaksua. Tulkoon se nyt sanottua, että kun puheenvuorossani
yritin kuvata, minkälainen voimavara nämä ulkomaiset opiskelijat
ovat Suomelle, niin on aika suuri riski, että nyt, kun
on tullut selville, että työryhmässä on
esitetty aika huimiakin lukukausimaksuja, tämä voimavara
ei välttämättä ole enää Suomen käytettävissä.
Haluan vielä puuttua siihen, kun täällä hallintovaliokunnan
jäsen, ed. Kurvinen, totesi, että valiokuntakuulemisessa
ei tullut tarkkaa selvyyttä siitä, miten lukukaudet
tulisi tässä laissa huomioida, ja on päädytty
perinteiseen kevät- ja syyslukukauteen. Ainakin työ-
ja tasa-arvovaliokunnan kuulemisissa tuli selkeästi esille
ja esimerkiksi Samokin suunnasta lausuttiin, että nykyään
opiskelulukukaudet poikkeavat siitä perinteisestä mallista,
ja siinä suhteessa tämä lainkohta nähtiin
ongelmallisena.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ulkomaalaislain
muuttaminen on perusteltu. Hallintovaliokunta on tehnyt hyvää ja
perusteellista työtä, kun se on tätä esitystään
valmistellut. Tästähän on esitetty jo
aikaisemminkin painokkaita äänenpainoja muun muassa
tässä salissa, ja muistaisin, että siitä on
annettu myöskin eduskunnan lausuma ja toivottu, että tähän
kiinnitetään huomiota.
Tässä kaikessa tietenkin tavallisella kansalaisella,
joka miettii, tahtoo olla niin, että hänellä menevät
nämä opiskelevat ja työluvan kautta Suomeen
tulleet henkilöt sekaisin turvapaikanhakijoiden kanssa
ja joskus ne menevät sekaisin jopa pakolaisten kanssa.
Meidän poliitikkojen tehtävä olisi hyvin
selkeästi erottaa nämä eri asiat toisistaan
ja puhua näistä opiskelevista, jotka ovat opiskeluhaluisia
ja työhaluisia, jotka eivät tule Suomeen nimenomaan
hankkimaan itsellensä sosiaaliturvaa yhteiskunnan ja veronmaksajien
kustannuksella vaan nimenomaan itse ansaitsemaan omaa elantoansa
ja hyödyttäen samalla suomalaista kansantaloutta,
mahdollisesti myöskin joskus muuttamalla takaisin kotimaahansa entistä valveutuneempina
kansalaisina.
Turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten osalta tilanne on hyvin
toisen tyyppinen, kuten viime päivinä julkisuudessa
olemme nähneet; meidän työministeriön
ja sisäasiainministeriön linjaukset poikkeavat
hyvin voimakkaasti toisistaan ja kaksi sosialidemokraattista ministeriä nokittelee
päivittäin
julkisuudessa moittien toinen toistensa ministeriön politiikkaa.
Pakolaispolitiikka on taas sitten omaa politiikkaansa, jossa on
oma kiintiöpakolaisten määränsä.
Haluaisin vaan kiinnittää huomiota siihen,
että nämä käsitteet kansalaisilla
ja monilla poliitikoilla menevät edelleenkin tänä päivänä sekaisin. Kun
Suomeen halutaan nimenomaan koulutettua ja osaavaa ja kielitaitoista
työvoimaa, se on meidän kannaltamme välttämätöntä silloin,
kun suuret ikäluokat lähtevät eläkkeelle.
Yleiskeskustelu päättyy.