12) Hallituksen esitys laiksi kuntien yleisestä kalleusluokituksesta
annetun lain 6 §:n muuttamisesta
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä olevaa
hallituksen lakiesitystä, HE 120/2005 vp, koskien
kuntien yleistä kalleusluokitusta ei olisi pitänyt
koskaan valmistella eikä tuoda koskaan eduskunnan käsittelyyn, sillä tämän
lain valmistelu, hallituksen esitys sekä eduskunnan käsittely
ovat kaikki suomalaisen parlamentarismin ja eduskunnan päätösten halventamista.
Jäljempänä esittämini perustein lakiesitys
tulisi hylätä tai ainakin muuttaa niin, että se
olisi voimassa ainoastaan ensi vuoden.
Esitänkin, että eduskunta hyväksyisi
hallintovaliokunnan mietinnön siihen sisältyvän
vastalauseen 1 mukaisesti muutettuna. Tulen tekemään
yksityiskohtaisessa käsittelyssä tätä koskevan
pykäläkohtaisen muutosesityksen.
Arvoisa puhemies! Kuntien kalleusluokitus on ollut jo ainakin
15 vuotta pahasti vanhentunut. Kunnat eivät ole enää nykyisessä kalleusluokituksessa
elinkustannusten suhteen oikein ryhmiteltyinä. Kalleusluokitusjärjestelmässä kunnat
on aikoinaan jaettu tutkimuksella todettujen kustannuserojen perusteella
kahteen kalleusluokkaan. Tutkimus, mille nyt jatkettavaksi esitetty
kalleusluokitus nojaa, on tehty neljännesvuosisata sitten,
vuonna 1980. Olosuhteet eri puolilla Suomea ovat ehtineet muuttua
tuon tutkimuksen jälkeen jo moneen kertaan. Kaikki asiantuntijat
ja kaikki päättäjät ovat todenneet
toistuvasti, ettei laki kohtele oikeudenmukaisesti eri paikkakunnilla
asuvia kansalaisia. Tämän vuoksi ei tätä ehdotusta
yleisen kalleusluokituksen jatkamisesta olisi tullut antaa eduskunnalle.
Arvoisa puhemies! Toinen ja ehkä suomalaisen parlamentarismin
ja eduskunnan arvovallan kannalta painavampi syy, miksi lakiehdotusta
ei olisi pitänyt antaa, liittyy eduskunnan ja perustuslakivaliokunnan
lukuisiin kannanottoihin. Voimassa olevan kalleusluokitusjärjestelmän ongelmat
ovat olleet tiedossa ainakin jo vuoden 1995 valtiopäivillä.
Eduskunta on jo silloin edellyttänyt hallituksen huolehtivan
siitä, että kalleusluokitusjärjestelmästä olisi
mahdollista luopua vuoden 2000 alusta lukien. Vuoden 1999 valtiopäivillä olleessa
hallituksen esityksessä on ehdotettu jatkettavaksi luokitusjärjestelmää neljällä vuodella
vuoden 2003 loppuun. Jo tuolloin hallintovaliokunta on mietinnössään
todennut, että hallitus ei ole suhtautunut eduskunnan lausumaan
asianmukaisella tavalla eikä ole ryhtynyt riittäviin
toimenpiteisiin lausuman johdosta. Tuolloin eduskunta edellytti,
että hallituksen on huolehdittava siitä, että eduskunnalle
annetaan vuoden 2001 loppuun mennessä selvitys niistä toimenpiteistä,
joihin on ryhdytty yleisestä kalleusluokituksesta luopumiseksi
vuoden 2004 alusta lukien.
Vuoden 2002 valtiopäivillä hallitus on jälleen ehdottanut
eduskunnalle järjestelmän voimassaolon jatkamista,
tällä kertaa vuoden 2007 loppuun. Hallintovaliokunta
suostui jälleen kerran, lainausmerkeissä pitkin
hampain, puoltamaan lain olemassaolon jatkamista, kuitenkin siten muuttaen,
että laki on voimassa vuoden 2005 loppuun saakka. Tuolloin
eduskunta on hallintovaliokunnan mietinnön mukaisesti edellyttänyt hallituksen
huolehtivan siitä, että yleisestä kalleusluokitusjärjestelmästä luovutaan
viimeistään vuoden 2005 loppuun mennessä.
Näitä eduskunnan moneen kertaan edellyttämiä lakeja
ei ole näkynyt, ja vuosi 2005 alkaa olla lopuillaan. Siis
jälleen kerran yksi eduskunnan asettama takaraja on umpeutumassa.
Sen sijaan meillä on käsissä lakiehdotus,
jolla jo neljännen kerran peräkkäin ollaan
jatkamassa asiasisällöltään
pahasti vanhentunutta lakia. Nyt käsittelyssä oleva
esitys merkitsee, että hallitus ei aio tälläkään
kertaa noudattaa eduskunnan yksimielistä tahtoa. Käsittelyssä olevasta
lakiesityksestä antamassaan lausunnossa perustuslakivaliokunta
pitää varsin erikoisena, että hallitus
on finanssipoliittisiin syihin vedoten sivuuttanut perustuslakivaliokunnan
aiemmassa lausunnossa esitetyt valtiosääntöoikeudelliset
näkökohdat ja eduskunnan niiden pohjalta hyväksymän
selväsanaisen lausuman.
Hallituksen tulee perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan välittömästi
ryhtyä toimenpiteisiin kalleusluokitusjärjestelmän
lakkauttamiseksi tarvittavan lainsäädännön
aikaansaamiseksi. Ottaen huomioon eduskunnan aikaisemmin hyväksymät
lausumat, perustuslakivaliokunnan kannanotot sekä sen,
mitä on esitetty asiantuntijakuulemisessa, on pidettävä käsittämättömänä, että hallitus
yhä ehdottaa kalleusluokitusjärjestelmän
voimassaolon jatkamista.
Hallintovaliokunnan mietinnön perusteluosa kertoo saman,
mitä edellä olen esittänyt, mutta eri
sanoin. Hallintovaliokunnassa mietinnön ensimmäisessä käsittelyssä päädyttiinkin
siihen, että valiokunta esittää lain
voimassaolon jatkamista vain vuodella, niin kuin vastalauseessa
1 nyt esitetään. Mutta valiokunnan ratkaisevassa käsittelyssä,
joka pidettiin poikkeuksellisesti ensimmäistä käsittelyä seuraavana
päivänä, osa valiokunnan jäsenistä oli
yön yli nukuttuaan tullut jostain syystä hallituksen
esityksen linjoille, ja niin enemmistö valiokunnasta päätyi
toisessa ratkaisevassa äänestyksessä puoltamaan
hallituksen jatkoesitystä jälleen kerran huolimatta
mietinnön perusteluista. Valiokunnan enemmistö tyytyi
vain esittämään lausumaa, ties monettako kertaa,
samasta asiasta. Ei voi kuin surullisena ihmetellä, onko
eduskunnan jälleen kerran tässä asiassa
nautittava hallituksen luottamusta.
Arvoisa puhemies! Kaikesta huolimatta olennaista on, että kalleusluokitusjärjestelmästä
varmuudella
luovutaan ja että päätökset
tehdään vielä nykyisen eduskunnan aikana.
Edellä mainitun perusteella ja asian varmistamiseksi lain
voimassaoloaikaa tulisi lyhentää ehdotetusta kahdesta vuodesta
yhteen vuoteen. Yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulen
esittämään muutosta, jolla tämä laki
olisi voimassa vain yhden vuoden.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kurvinen kertoi perusteellisesti tämän
surullisen lain historian ja sen tilanteen, jossa nyt olemme. Toisin
sanoen, nyt hallituspuolueet kävelevät yli eduskunnan
monena vuonna ilmaiseman yksimielisen tahdon. Todellakin eduskunta
on hyväksynyt tämän lain jatkamisen kuluvan
vuoden loppuun ja edellyttänyt hallituksen huolehtivan siitä,
että yhteisestä kalleusluokitusjärjestelmästä luovutaan
viimeistään tämän vuoden loppuun mennessä.
Ed. Kurvinen siteerasi myös perustuslakivaliokuntaa, joka
kehotti hallintovaliokuntaa vakavasti harkitsemaan lain voimassaoloajan
lyhentämistä ehdotetusta kahdesta vuodesta yhteen
vuoteen.
Tämän kalleusluokitusjärjestelmän
olemassaolo todella merkitsee sitä, että näissä toisen
kalleusluokituksen kunnissa olevat kansaneläkkeensaajat
saavat pienempää eläkettä ja
esimerkiksi Turussa sijaitsevissa yliopistoissa ja korkeakouluissa,
samoin kuin Lappeenrannan teknisessä korkeakoulussa sikäläiset
opettajat ja professorit saavat pienempää palkkaa.
Nyt, kun yliopistojen palkkausuudistusta ollaan tekemässä,
ollaan varsin merkillisessä tilanteessa juuri siksi, että viimeistään
tässä vaiheessa pitäisi saada yhdenmukaiset
palkkausperusteet näille kaikille yliopistoille ja korkeakouluille
yhdenvertaisesti. Nyt sitten kysymys on siitä, millä tavalla valtio
tässä tulee vastaan. Tilanne on pahasti solmussa
ja pahasti kesken.
Tämä tilanne koskee myöskin monien
muiden etuuksien saajia kuin pelkästään
kansaneläkeläisiä. Kansaneläkkeisiin
liittyvät muut etuudet, ylimääräiset
rintamalisät, maahanmuuttajien erityistuet, sotilasvammakorvaukset,
sotilasavustukset jne. määräytyvät
myös sitten alemmalle tasolle näissä toisen
kalleusluokan kunnissa. Tämä on mielenkiintoinen
lakiesitys juuri siksi, että kun täällä kuvataan
nykytilaa ja ehdotettuja muutoksia, niin tässä nykytilakuvauksessa
on perustelut juuri sille, miksi tästä kalleusluokituksesta
pitäisi luopua, ja pelkästään
finanssipoliittisista syistä, joihin hallitus vetoaa ja
joihin tässä hallintovaliokunnan mietinnössä päädytään,
kuitenkin ollaan tekemässä toisenlainen ratkaisu.
Olisin todella toivonut, että vihdoin viimein tästä epäoikeudenmukaisesta
ja nykyaikana vailla perusteita olevasta tilanteesta olisi päästy
pois. Sen tähden tämä kokoomuksen vastalause,
johon kuriositeettina mainittakoon, on yhtynyt myöskin
hallitusrintaman edustusta, olisi perusteltua hyväksyä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ties monennenko kerran eduskunnassa
käsitellään kuntien kalleusluokitusta.
Luokituksen muuttaminen tuntuu olevan työlästä,
vaikka luokitustaulukko ei vastaakaan todellisuutta. Kuten vastalauseessa
todetaan: "Kunnat eivät ole enää nykyisessä kalleusluokituksessa
elinkustannusten suhteen oikein ryhmiteltynä." En ymmärrä syytä siihen,
miksi eriväriset hallitukset ylläpitävät
kalleusluokitustaulukkoja, kun siitä olisi jo 80-luvulla
pitänyt luopua. Eduskunta on kymmenen vuotta sitten lausunut
jo toivomuksenaan, että kalleusluokitusjärjestelmästä olisi
luovuttu jo viisi vuotta sitten. Vanhasen—Heinäluoman hallituksella
ei ole nähtävästi riittävää kanttia
lopettaa kalleusluokitusjärjestelmää.
Siksi se siirtää sen seuraavan hallituksen tehtäväksi,
vaikka eduskunta on jo pitkään edellyttänyt
koko järjestelmän lopettamista.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kurvinen kävi jo hyvin
läpi tätä vastalausetta, ja ilmoitan,
että kannatan sitä.
Näyttää siltä, että meillä on
maassa hallitus, joka suhtautuu perustuslakivaliokunnan lausuntoihin
hyvin kovakorvaisesti. Me olemme saaneet tänään
siitä kyselytunnilla ja muutenkin jo esimerkkejä,
miten hallitus suhtautuu perustuslakivaliokunnan lausuntoihin ja
myöskin niihin näkökohtiin, mitä aikaisemmin
vuonna 2002 perustuslakivaliokunta on esittänyt. Hyvin
kovakorvaista on hallituksen politiikka.
Perustuslakivaliokunta piti lausunnossaan vuonna 2002 erikoisena,
että hallitus on jatkuvasti finanssipoliittisiin syihin
vedoten sivuuttanut perustuslakivaliokunnan aiemmassa lausunnossa
esitetyt valtiosääntöoikeudelliset näkökohdat
ja eduskunnan niiden pohjalta hyväksymän selväsanaisen
lausuman. Perustuslakivaliokunnan mielestä hallituksen
tulee perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan välittömästi
ryhtyä toimenpiteisiin kalleusluokitusjärjestelmän
lakkauttamiseksi tarvittavan lainsäädännön
aikaansaamiseksi. Hallintovaliokunnan onkin syytä vakavasti
harkita lain voimassaolon lyhentämistä ehdotetusta
kahdesta vuodesta yhteen vuoteen. Ensimmäisessä käsittelyssä,
kuten ed. Kurvinen totesi, hallintovaliokunnan enemmistö oli
tällä samalla kannalla. Jostain kumman poliittisesta syystä jälleen
yhden yön nukuttuaan hallintovaliokunnan enemmistö päätyikin
toiseen ratkaisuun eli kahteen vuoteen.
Kun lukee tätä hallintovaliokunnan mietintöä, niin
täältä voi lainata yhden kappaleen, joka
kuvaa aika merkittävällä tavalla hallintovaliokunnan
enemmistön näkökulmaa. Hallintovaliokunta
toteaa, että se pitää eduskunnan aikaisemmin hyväksymät
lausumat, perustuslakivaliokunnan kannanotot ja asiantuntijakuulemisessa
esitetty huomioon ottaen epätyydyttävänä,
että hallitus yhä ehdottaa kalleusluokitusjärjestelmän
voimassaolon jatkamista. Olennaista kuitenkin on se, että kalleusluokitusjärjestelmästä
varmuudella
luovutaan ja että päätökset
tehdään nykyisen eduskunnan aikana, sekä se,
että hallintovaliokunta saa vielä kevätistuntokaudella
käsiteltäväkseen erityislakien muutosehdotukset,
jotka mahdollistavat kalleusluokitusjärjestelmästä luopumisen.
Jos tämän mietinnön tekstin lukee
ajatuksella ja miettii, mikä on hallintovaliokunnan perusteluosassa
esitetty mielipide, niin tuntuu kummalliselta tämä mietinnön
viimeinen lause, jossa hallintovaliokunta toteaa, että hallituksen
esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena.
Arvoisat edustajakollegat, tässä perustelutekstissä ja
viimeisessä kappaleessa ei ole mitään
logiikkaa toistensa kanssa, vaan täällä myöskin (Ed.
Pulliainen: Onkos politiikassa yleensä logiikkaa?) eduskunnan
hallintovaliokunta toteaa, että tämä laki
on susi, se on käsittämätön.
(Ed. Pulliainen: Sehän on hyvä!) — Aivan,
anteeksi, ed. Pulliainen, en muistanut tätä herkkää adjektiivia,
johon te aina puututte yhtä hanakasti. — Mutta
tällä perusteella ei ainoastaan täytyisi
hyväksyä esimerkiksi kokoomuksen vastalausetta, vaan
kakkoskäsittelyssä pitäisi esittää myös
koko tämän lain hylkäämistä.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä edustajakollegoiden
näkemyksiin. Ed. Perho toi erinomaisesti esiin myös
Lappeenrannan ja Lappeenrannan korkeakoulun. Mutta haluan mainita,
että Lappeenrannassa on nykyisin korkeakoulu jo muuttunut
teknilliseksi yliopistoksi, tämä tiedoksi saatettakoon
ed. Perholle.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Aluksi äidinkielen opetusta edustajakollega
Salolle. Susi ei ole tähän saakka ollut adjektiivi.
Se on substantiivi.
Hyvät kollegat, kuten tänään
tässä kyselytunnin alussa kuulimme, tämä hallitus
on juuttunut niin sanotusti Kekkosen aikaan tai voisiko sanoa kenties
peräti Brezhnevin aikaan elikkä ei uskalla uudistua,
haluaa janttautua menneeseen, kuten tämä ed. Kurvisen
erinomaisesti esittelemä hallintovaliokunnan käyttäytyminen
osoittaa. Olen samaa mieltä, että tässä voisi
rohkeasti tehdä muunkinlaisen ratkaisun, aivan kuten ed.
Salo sanoi, tämä lakiesitys tulisi tyystin hylätä eikä antaa
sille edes vuoden jatkoaikaa.
Yleiskeskustelu päättyy.