13) Hallituksen esitys laiksi alusten jääluokista
ja jäänmurtaja-avustuksesta
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sopinee myöskin, että käytän
tässä esittelypuheenvuoron yhtä aikaa
kummastakin, koska nämä ovat niin elimellisesti
kiinni toisissaan. Nimittäin tällä väylämaksulaillahan
säädetään jääluokkien
perusteella määräytyvät väylämaksut.
Sillä tavalla näillä on ehdoton yhteys
keskenään.
Todellakin tämä on ollut tavattoman laaja
lakikokonaisuus. Sehän kävi täällä eduskunnassa jo
kertaalleen, ja perustuslakivaliokunta palautti sen sitten takaisin
uuteen valmisteluun, ja nyt on sitten hallitus valmistellut tämän
vähän uudelta pohjalta, ja valiokunta on tämän
käsitellyt. Tässä heti aluksi on syytä mainita
ja esittää lämpimät kiitokset
valiokunnalle erittäin asiantuntevasta, asiallisesta ja
hyvin hyvästä työstä, joka tuotti sitten
myöskin yksimielisen mietinnön.
Tässä uudistuksessa voidaan pitää hyvänä, että jääluokka
määräytyy luokituslaitoksen antaman luokitusmerkinnän
mukaan ja että Merenkulkulaitos luopuu nyt tässä jääluokan
vahvistamisesta ja jääluokkatodistusten antamisesta. Näin
esitys antaa varustamoille mahdollisuuden myös jatkossa
investoida hyvän jääluokan aluksiin ja
tätä kautta vaikuttaa kuljetusten toimitusvarmuuteen
ja alhaisiin jäänmurtokustannuksiin. Valiokunta
pitääkin tätä hyvänä,
että hallituksen esityksellä pyritään
turvaamaan varustamoiden mahdollisuus jatkossa investoida hyvän jääluokan
aluksiin.
Perustuslakivaliokuntahan antoi tähän lausuntonsa
ja kiinnitti huomiota siihen, että lakiehdotuksen säännöksistä ei
käynyt ilmi, millaisiin tai minkä kokoluokan aluksiin
lakia sovelletaan. Perustuslakivaliokunta halusi täsmentää tätä soveltamisalaa.
Erikoisvaliokunta, liikenne- ja viestintävaliokunta, tutki
tätä ja päätyi siihen, että soveltamisalaa
ei ollut tarkoituksenmukaista muuttaa ja laventaa.
Valiokunnan huomiota kiinnitettiin erityisesti lain 5 §:ään.
Ehdotetun pykälän mukaanhan Merenkulkulaitos voisi
hyväksyä vaihtoehtoisella menetelmällä alukselle
määrätyn jääluokan.
Liikenne- ja viestintäministeriöhän on
todennut, että tällöin lähtökohtana
pidetään sitä, että alus jäissäkulkuominaisuuksiltaan
kokonaisuutena vastaa suomalaisia jääluokkamääräyksiä,
joiden pohjalta yleensä nämä annetaan,
mutta joissakin kohdin voidaan myöntää yksittäisiä poikkeamia. Valiokunta
toteaa, että tämän säännöksen
mukaan aluksen on joka tapauksessa oltava tällä tavalla
rakennettuna teknisesti vähintään saman
arvoinen jäissäkulkukyvyltään
ja jäänkestävyydeltään
kuin jos aluksen jääluokka olisi vahvistettu 4 §:n
1 momentissa tarkoitettujen jääluokkamääräysten
mukaisella tavalla.
Valiokunta kiinnitti tässä yhteydessä myöskin vakavaa
huomiota tässä toisessa hallituksen esityksessä,
väylämaksulakiesityksessä, selvitettyihin
epäselvyyksiin väylämaksujen maksatuksessa,
jotka ovat johtuneet nimenomaan aikaisemman lain mukaisten jääluokkatodistusten
epäselvyyksistä. Koska valiokunta pitää jääluokkien määrittelyn
yhtenäistä käytäntöä tärkeänä,
valiokunta ehdottaakin hyväksyttäväksi
eduskunnalle lausumaa siitä, että liikenne- ja
viestintäministeriön on annettava selvitys liikenne-
ja viestintävaliokunnalle ensi vuoden loppuun, siis 31.12.2006
mennessä, tämän lain perusteella myönnetyistä poikkeamista.
Tällä valiokunta haluaa korostaa tämän
asian merkittävyyttä ja seurantaa ja korostaa
myöskin sitä, että ne epäselvyydet,
joita tässä väylämaksulain esittelyssä hieman
tarkemmin avaan, eivät enää pääsisi
toistumaan.
Puhemies! Todellakin väylämaksu määräytyy pääsääntöisesti
aluksen jääluokkaan perustuvan yksikköhinnan
sekä aluksen nettovetoisuuden perusteella. On hyvin tärkeää valiokunnan
mielestä, että hallituksen esityksen mukaan väylämaksu
määräytyy nyt samojen perusteiden mukaisesti
sekä kotimaan- että ulkomaanliikenteessä oleville
aluksille. Eli pidetään hyvänä järjestelmää,
joka kohtelee tasa-arvoisella tavalla kotimaan- ja ulkomaanliikennettä.
Mutta hyvin vakavalla tavalla valiokunta kiinnittää huomiota hallituksen
esityksessä esitettyihin epäselvyyksiin jääluokissa,
joiden johdosta viranomaiset ovat ryhtyneet väylämaksujen
jälkimaksatukseen.
Jälkiperintäpyyntöjä lähetettiin
vuodesta 2002 lähtien marraskuun 21. päivään
2005 mennessä yhteensä 291 kappaletta, joista
116 aluksen jälkimaksatukset on kohtuullistettu yhteensä noin
62 miljoonalla eurolla, 27 aluksen jälkimaksatuksen kohtuullistamishakemukseen
on annettu kielteinen päätös, joka on
yhteensä runsaat 2 miljoonaa euroa, noin 100 aluksen jälkiperintätoimet
on lisäselvitysten jälkeen peruttu, ja näistä yksistään
7 aluksen osalta kysymys oli noin yli 15 miljoonasta eurosta. 55
aluksen jälkiperintäkysymys on taas ratkaisematta.
Näiden avoinna olevien tapausten osalta loppusummaa ei
voida vielä arvioida. Mutta summa summarum, kaiken kaikkiaan
kysymys on hyvin mittavista summista.
Nykyisen lain mukainen tilanne, joka on johtanut näihin
jälkimaksatuksiin, ei ole valiokunnan mielestä tyydyttävä,
ei merenkulun eikä sitä koskevan hallinnon kannalta
eikä myöskään tietenkään
valtiontalouden kannalta. On kuitenkin asianmukaista, että viranomaiset
ovat pyrkineet selvittämään näitä epäselvyyksiä,
on ryhdytty toimiin, ja valiokunta pitääkin hyvänä,
että nyt esitetyllä lailla pyritään
säätelemään väylämaksua
niin tarkoin, että vastaavanlaista tilannetta ei enää pääse
syntymään. Se on tämän uuden
lakiesityksen keskeisin tavoite.
Valiokunnan huomiota kiinnitettiin asiantuntijakuulemisessa
myöskin näiden väylämaksujen
ylikatteellisuuteen, ja näiden kustannusvastaavuus onkin
ollut jo vuosia yli 100 prosenttia. Sen takia valiokunta kantaa
huolta merenkulun kilpailukyvystä ja katsoo, että väylämaksuja
tulee periä vain kustannusten kattamiseen. Otan vaikkapa
esimerkin Neste Oilin aluksista kuvatakseni vaan, mitä tämä käytännössä tarkoittaa.
Neste
Oilin suuret laivat, esimerkiksi Mt Mastera ja Mt Tempera, maksavat
kerralta väylämaksua 109 000 euroa yhdeltä sisääntulolta,
ja vuosimaksuna tämä tarkoittaa 1,1 miljoonaa
euroa per laiva per vuosi. Tämän kaltaisista summista
puhutaan väylämaksujen keräämisessä.
Valiokunnan huomiota kiinnitettiin myöskin siihen,
että aluskohtaisesti tällaisella liukuvalla järjestelmällä verrattuna
kalenterivuosittain tapahtuvaan keräämiseen olisi
etuja sen johdosta, että varustamojen olisi kannattavampaa
ottaa loppuvuodesta uusia aluksia käyttöön
uusille reiteille, kun tätä nykyä niiden
joko ei kannata ottaa uusia aluksia käyttöön
loppuvuonna tai kannattaa toteuttaa kuljetukset siihen huonommin
soveltuvilla aluksilla, joista on maksettu kyseisen kalenterivuoden
väylämaksut. Valiokunta katsookin tästä asiasta,
että valtioneuvoston tulisi selvittää mahdollisuuksia
tulevaisuudessa siirtyä tällaiseen liukuvaan seuranta-aikaan
alusten väylämaksujen maksatuksessa.
Valiokunta toteaa vielä, että nyt toteutettava aluksen
jääluokista ja jäänmurtaja-avustuksista annettavan
lain ja tämän lain käsittävä uudistus luo
varustamoille todellakin paremmat mahdollisuudet investoida paremman
jääluokan aluksiin ja tällä on
tietenkin myöskin hyvin suuria myönteisiä ympäristövaikutuksia
Suomen aluevesien ja Itämeren merenkululle.
Puhemies! Vielä pari yksityiskohtaa. Liikenne- ja viestintäministeriön
taholta on todettu, että tarkoituksena ja tavoitteena on,
että laivaisäntä ja Suomessa asuva laivaisännän
edustaja, siis niin kutsuttu laivameklari, ovat solidaarisesti vastuussa
maksun maksamisesta. Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten
valiokunta ehdottaakin, että sekä laivaisäntä että tämän
Suomessa oleva edustaja ovat kummatkin yhteisvastuullisesti verovelvollisia,
yhteisvastuullisesti verovelvollisia.
Kuitenkin on niin, että nyt on ollut joitakin tapauksia,
joissa laivaisäntä on ollut ulkomaalainen isäntä,
ulkomaalainen omistaja, ja suomalainen laivameklari on saattanut
joutua sitten hyvinkin merkittävään vastuuseen
tämän niin sanotun meklarivastuun kautta. Tämä liittyy
tähän jälkimaksatukseen. Valiokunta toteaakin
tästä, että hallituksen esitykseen ei
sisälly liikenne- ja viestintäministeriön
asettaman työryhmän ehdottamaa 3 momenttia, joka
koski tätä laivaisännän edustajan
vastuuta jälkimaksatuksessa. Niissä tapauksissa,
kun laivaisännän edustaja on ollut hyvässä uskossa
eli hän ei ole tiennyt eikä hänen olisi
pitänytkään tietää,
että maksun määräämistä varten
annettu ilmoitusasiakirja tai muu tieto on puutteellinen, erehdyttävä tai
väärä, hänen solidaarinen vastuunsa
muodostuu valiokunnan näkemyksen mukaan liian raskaaksi.
Tämän vuoksi valiokunta katsookin, että laivaisännän
vastuu rajataan tässä tapauksessa 18 kuukaudeksi.
Tämä oli hyvin tärkeä vastaantulo
tämän niin sanotun meklarivastuun osalta.
Arvoisa puhemies! Mittava lakiuudistus, erittäin mittava
lakiuudistus, jolla on hyvin kauaskantoisia vaikutuksia Suomen merenkulkuun,
ja mikä tärkeintä, valiokunnan vastaus,
valiokunnan mietintö, on samalla myöskin erittäin voimakas
kannanotto niihin epäselvyyksiin, joita jääluokkamääräyksissä ja
myöskin väylämaksujen takaisinperinnässä on
tähän mennessä nyt voimassa olevan lain
perusteella tapahtunut.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja jo kuvasi tätä mietintöä,
kumpaakin mietintöä, ja tätä kokonaisuutta. Tässähän
oli uhkana se, että tämä sotkuisistakin sotkuisin
kasa olisi vielä kauheammaksi muuttunut. Tämä asiaa
tutkinut työryhmähän päätyi kahteen
toisistaan rakenteellisesti poikkeavaan ehdotukseen, joista toista
voisi näin jälkikäteenkin kutsua guttaperkkavaihtoehdoksi,
kun tässä on kysymys siitä, että aivan
oikein ympäristö- ja muista syistä korostuvat
jäävahvisteiset alukset, niitä suositaan,
ja guttaperkka-alukset maksavat sitten korkeita väylämaksuja.
Tämä historia on yksi kaikkein huikeimpia virkamieskulttuurin
historioita, mitä itsenäisen Suomen historiassa
on kirjattu. Erikoisen ongelmallista on muistin heikkous, joka tarkoittaa
sitä, että kun virkamiehet käyvät
kertomassa valiokunnassa asioista, niin ensin ei muisteta mitään ja
sitten pikkuhiljaa muisti rupee paranemaan ja muistuu muutama tapaus,
ja sitten kun oikein kaivellaan muistilokeroita, niin muutama kymmenen
tapausta. Ja niin kuin valiokunnan puheenjohtaja äsken
kuvasi, niin vaikka 291 tapausta jnp. Kysymyshän on erittäin
syvälle juurtuneesta rappiotilasta virkamieskulttuurissa.
Jos ajatellaan, mitä muutoksia eduskunnan valtiovarainvaliokunta
on syvällisten pohdiskelujen jälkeen päätynyt
esittämään valtion ensi vuoden talousarvioon,
niin lehtitietojen mukaan käsittelemme kohta 49 miljoonan
euron muutoksia koko budjettikirjaan ensi vuoden osalta. Tässä tapauksessa
yksi ainut virkamies on tehnyt yhdessä paketissa 62 miljoonaa
euroa ratkaisuja ja toisessa paketissa jo pelkästään
7 aluksen kohdalta 15 miljoonaa euroa ratkaisuja jne. jne. Siis toisin
sanoen virkamiesvalta on päässyt luiskahtamaan
aivan uskomattomalle tasolle. Hyvä, että tästä on
nyt jonkunlaiseen kohennukseen tässä asiassa päästy.
Ja hyvin tärkeää on myöskin
se, että tästä on yksimielinen mietintö saatu
aikaiseksi vääntämällä ja
kääntämällä.
Mutta minkälaisen ratkaisun me olemme sitten saaneet
aikaiseksi? Me olemme saaneet aikaiseksi sellaisen ratkaisun, että tämä olennainen
jääluokitus perustuu nyt tästä eteenpäin,
kun laki tulee 1.1. ensi vuonna voimaan, jääluokkatodistuksiin,
joita nämä firmat antavat. Ja se on sitten siinä.
Laista on poistettu kokonaan se mahdollisuus, että ryhdytään
näitä asioita pohdiskelemaan ja selvittämään,
mahtaisiko tuo pitää paikkansa.
Eräs johtava virkamies ilmoitti valiokunnalle, että kun
hän tuli tähän tehtäväänsä,
niin yhden ainoan aluksen kohdalta tuli kuukauden aikana kolme erilaista
jääluokkatodistusta. Tällä käytännöllähän
nyt ollaan tilanteessa, jossa arvotaan viikon jääluokka,
jos oikein huonosti menee. Ja kuulemma nyt annettujen virkamiesohjeitten mukaan
on asianlaita niin, että vain erityisen painavista, epäilyä herättävistä syistä ryhdyttäisiin
selvittämään
se, mikä se oikea jääluokka oikein onkaan.
Elikkä siis toisin sanoen aika mielenkiintoinen tilanne
kaiken tämän vääntämisen
jälkeen. Hartaasti nyt vaan voi toivoa, että katastrofi
ei tästä entisestään pahenisi,
vaan edes jonkin verran selviäisi.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliaisella on taatusti tämän
asian suhteen huomattavasti pitempi historia kuin minulla. Minulla
sen sijaan on tuota merimieshistoriaa. Aloitin merimiesurani vuonna
66 dexguttena, norjalaisella s/s Carrier -laivalla, jolloin
nämä merimiesasiat alkoivat tulla tutuiksi pikkupoikana.
Sen verran kertoisin tästä historiaa, tässä kun käsitellään
molempia mietintöjä, sekä tätä väylämaksulakia
että myöskin alusten jääluokkia
ja jäänmurtaja-avustusasioita, että kun
vuosi sitten perustuslakivaliokunta päätti, että väylämaksu onkin
veronmuotoinen maksu, silloin tuntui aluksi tuolta virkamiesten
puolelta, että tästä ei taida tulla yhtään
mitään. Mutta onneksi suuressa viisaudessa — veikkaan,
että siihen myöskin jonkun verran vaikuttivat
ed. Pulliaisen ja meikäläisen lähettämät
runsaat kirjalliset kysymykset, joita on varmaan kymmeniä,
millä on hiillostettu ministeriötä aiheesta — tämä asia
vedettiin pois vuosi sitten joulukuussa ja sitä ruvettiin
valmistelemaan. Aluksi näytti siltä, että tämä tulee
esityksenä tänne niin sanotulta indeksipohjalta,
joka olisi ollut ainakin Pohjois-Suomelle tappava tauti.
Tämä on hyvä. Minä ymmärrän,
että esimerkiksi varmasti Neste Shipping ei hirvittävästi tykkää siitä,
että kaikilla on samanlaiset maksut, olipa missäpäin
Suomea rekisteröity varustamo tahansa. Minun mielestäni
tämä on hyvin hyvä, että me
pidämme toisistamme vähän huolta, elikkä myöskin
etelän varustamot maksavat samoja maksuja kuin pohjoisenkin.
Meillähän menee Suomen viennistä 90
prosenttia laivoilla. Se on mittava määrä tavaraa, tonnistoa,
ja siitä 90 prosentista, mikä menee merellä,
lähes 20 prosenttia kulkee tuolta Perämeren satamista — Tornio,
Kemi, Oulu ja Raahe — joten tämmöinen
kilpailukykyinen meriliikenne on koko teollisuuden kannalta erittäin
tärkeä. Siellä meillä pohjoisessa
Perämeren olosuhteet edellyttävät erinomaisen
hyviä jäissäkulkuominaisuuksia noilta
teollisuuden käyttämiltä laivoilta jo
senkin vuoksi, että häiriötön
liikenne pystyy jatkumaan ympäri vuoden. Sieltähän useimmista
satamista on ihan säännöllistä linjaliikennettä tuonne
Keski-Eurooppaan, Hollantiin, Belgiaan, Saksaan jne.
Tämä esitys, jota me täällä käsittelemme,
on hyvinkin lähellä tällä hetkellä vielä tämän
vuoden loppuun saakka voimassa olevaa väylämaksujärjestelmää.
Sen sijaan, jos meille olisi tullut se toinen vaihtoehto, tämä indeksi,
niin minä teille, rakkaat kuulijat, joita on täällä sankoin
määrin, kerron siitä toisesta vaihtoehdosta,
mitä olisi tapahtunut, jos tuo indeksiin perustunut esitys olisi
tullut hyväksytyksi. Silloin se olisi laskettu aluksen
konetehon ja leveyden suhteen. Mitä kapeampi
alus ja mitä suurempi koneteho, sitä alempi olisi
väylämaksu, joten pohjoisen ihmisenä ymmärrän,
että aluksen jäissäkulkuominaisuuksien
tulee jatkossakin olla väylämaksujen perusteena.
Nuo kohonneet kustannukset olisivat siirtyneet nopeasti laivaajien
maksettaviksi, mikä olisi tietenkin lisännyt
pohjoisen Suomen teollisuuden kustannuksia ja heikentänyt
toimintaedellytyksiä.
Pidän hyvänä tätä hallituksen
esitystä, että se päätyi tähän
jääluokkamalliin edelleenkin. Indeksimalli olisi
johtanut siihen, että Perämerenkin kuten koko
Suomen liikenteessä olisi kannattanut käyttää entistä huonompaa,
ohuempaa peltiä elikkä huonompaa kalustoa. Se
olisi taas johtanut siihen, että jäänmurtaja-avustustarve
olisi lisääntynyt, ja se olisi kasvattanut valtion
menoja. Näillä väylämaksuillahan
kustannetaan koko Merenkulkulaitoksen olemassaolo. Sillä on
yhdeksän jäänmurtajaa ja yhteensä kaikkia
aluksia 35.
Meidän pohjoisen ihmisten maantieteellinen sijainti
asettaa toki suurempia haasteita kuljetuskustannusten minimoimiseksi,
ja se on tässä esityksessä myöskin äärimmäisen
hyvä, koska tämä jäämaksuluokkaan
perustuva maksu on kustannusvaikutuksiltaan huomattavasti edullisempi vaihtoehto
ja kohtelee siten tasapuolisemmin myöskin Pohjois-Suomen
teollisuutta.
Tämä esitys nimenomaan, jäämaksuluokkiin perustuva
väylämaksu, ohjaa kaikkia Suomen varustamoita
hankinnoissaan sellaisiin aluksiin, joiden toimintaedellytykset
myöskin tuolla jäisellä, paksuakin jäätä päällään
pitävällä Perämerellä ovat
hyvät elikkä vähintään
I A tai I A Super peräti. Pohjois-Suomen toiminnan kannalta on
siis liikenteen luotettavuus ensiarvoisen tärkeää.
Kerron pienenä esimerkkinä tuolta pohjoisesta
ihan vertailulukuna, mitä olisi tapahtunut, jos tuo indeksiperusteinen
juttu olisi tullut esitykseksi. Kerron vain pari lukua. Esimerkiksi
parhailla I A Super -laivoilla tämän
esityksen mukainen maksu nousee 6,6 prosenttia. Tuolla toisella
esityksellä se olisi noussut 51 prosenttia, eli kohtuullisen
viisaista ratkaisuista tässä ollaan puhumassa.
Ennen kaikkea korostan, että tämä esitetty väylämaksu
on edelleen tämän esityksen mukaan yhtä suuri
joka puolella Suomea ja ennen kaikkea myöskin riippumaton
vuodenajasta, eli esitys tukee alueellista kehitystä. Tässähän
on toki poikkeuksia. On otettu poikkeuksena huomioon muun muassa
risteilyliikenne, joka tuo kuitenkin valuuttatuloja Suomeen. Yhdellä risteilijällä
saattaa
olla 2 500 matkustajaa, ja se käy muutaman tunnin — yleensä ne
käyvät täällä Helsingissä — joten
on aivan ymmärrettävää, että sen
ei tarvitse ihan täyttä maksua suorittaa siitä.
Rahtilaivat maksavat sen oman kertymänsä mukaan.
Tähän olisi toki ollut hyvä saada se vaihtoehto,
että ei olisi käytetty enää kalenterikuukautta
tuon kertymän laskemiseen, vaan nykyaikaisena tietokoneaikana
olisi ollut varmaan aika helppoa laittaa jokaiselle laivalle, silloin
kun kyseinen laiva liikkuu, oma kalenteri alkamaan vaikkapa marraskuun
alusta ja päättymään marraskuun
alkuun eikä välttämättä ihan
kalenterivuoden mukaan, mutta siihen nyt ei ole kuitenkaan lähdetty.
Toinen asia, mitä kannattaa ehkä tutkia jossakin
vaiheessa vielä tässä esityksessä tulevaisuudessa,
kun tätä kenties rustataan, on se, että kun saman
varustamon paljon liikkuva laiva on aina välillä huollossa,
sille olisi mahdollista käyttää ikään
kuin tuuraavaa alusta, kun toinen alus on huollossa. Laivoja korjataan
kuitenkin vuosittain. Kun väylämaksut on maksettu
joltakin vuodelta, niin sillä täyteen katetulla
maksulla olisi voinut käyttää huollon
aikana toista laivaa. Siihen ei ole tässä asetuksessa
vielä lähdetty, mutta mehän olemme täällä sitä varten,
että lakeja voidaan muuttaa. Kauttaaltaan tämä on kuitenkin pitkän
prosessin kohtuullisen hyvä tulos.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vielä muutama kommentti tähän.
Minusta tämä käsittely osoitti nyt
ilman muuta sen, että nykyinen käytäntö ei
ollut toimiva. Tähän on vaan siltä osin
vielä hyvä kiinnittää huomiota,
että kun näitä epäkohtia nyt
selvitettiin valiokunnalle sekä ministeriön että Merenkulkulaitoksen
suunnalta, niin kyllä oli poikkeuksellisen vaikeata saada
kaikkea sitä tarvittavaa materiaalia ja tietoa, jota valiokunta
halusi. Minusta tämä on hyvä vielä tässä nyt
kerran todeta pöytäkirjoihinkin. Se oli aika sinnikästä työtä usean
yrittämisen, usean pyynnön, jälkeen.
Näinhän se, ed. Pulliainen, meni? (Ed. Pulliainen: Näin
se meni!) Saatiin valiokunnan käyttöön
sitten nämä laskelmat, jotka nyt sitten mietintöön on,
hyvä näin, historian kulun selvittämiseksi kirjattu.
Tämän lakiuudistuksen ideahan on siinä,
että maksujärjestelmää yksinkertaistetaan
ja väylämaksujen epäselvyydet poistetaan.
Tämä on hyvä tavoite, ja nyt tämän
pitäisi olla rakenteeltaan sellainen, että näitä vanhoja
epäselvyyksiä tällä tavoin ei
enää pääse syntymään.
Puhemies! Sitten vielä tästä kalenterivuoteen sidotusta
perintämallista. Valiokuntahan sai tästä selvityksen,
että nimenomaan tulliviranomaiset halusivat säilyttää sen
nykyisellä 12 kuukauden kalenterivuoteen sidotulla mallilla,
ja koska tämä esitys liukuma-ajasta tuli erittäin
myöhään valmistelun loppuvaiheessa, näitä vaikutuksia
ei ehditty selvittää.
Saanko, arvoisa puhemies, jatkaa tästä vai
siirrynkö lyhyesti vielä ...
Toinen varapuhemies:
Meillä on se perussääntö,
että 2 minuuttia paikaltaan.
Puhemies! Aivan lyhyt täydennys vielä tähän.
Tämä on kuitenkin tärkeä asia,
koska valiokunta piti tärkeänä, että tämä liukumamahdollisuus
selvitetään, ja siihen on saatu selkeä vastaus
ministeriöltä, että siihen ryhdytään.
Meille annettiin myös ymmärtää,
että väylämaksun kannossa käytettävää PortNet-järjestelmää,
sähköistä järjestelmää,
ei olisi tällä aikataululla ehditty muuttaa tähän
liukuman edellyttämään muotoon, jos laki
haluttiin voimaan, kuten haluttiin vuoden 2006 alusta.
Lyhyesti vielä, puhemies, soveltamisalasta. Ehkä tämä on
vielä nyt hyvä tässä keskustelussa mainita,
koska tämä liittyy Saimaan kanavan kautta kulkevaan
risteilyliikenteeseen. Tässähän todettiin
näin, että tätä lakia ei sovelleta
alukseen, joka saapuu Suomeen ja lähtee Suomesta Saimaan
kanavan kautta poikkeamatta Suomen rannikon satamaan. Tämä koskee
ennen muuta Kristina Cruises -risteilyliikennettä. Valiokunnalle
annettiin kyllä hyvin selkeästi ymmärtää, että jos
tätä soveltamisalan poikkeamaa ei olisi tehty,
niin tämä liikenne olisi ollut selkeästi
vaarassa. Tämä kantahan ei perustunut alkuperäiseen
esitykseen, vaan tämä tapahtui sitten valiokunnan
käsittelyvaiheessa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! On hämmästyttävää kuulla
sekä valiokunnan puheenjohtajalta että ed. Pulliaiselta,
että liikennevaliokunnalle on ollut vaikea saada niitä tietoja, mitä te
tarvitsitte tämän lainsäädännön
edistämiseksi. Se on tänä päivänä erittäin
hämmästyttävää. Ed.
Pulliainen sanoi, että valta näissä asioissa
on siirtynyt pitkälti virkamieskunnalle, joka selvästi
ei käytä sitä niin kuin avoimessa yhteiskunnassa
täytyisi käyttää. Minun mielestäni
liikenne- ja viestintävaliokunnalta tai eduskunnalta ei
voida pantata mitään keskeistä tietoa,
kun näinkin merkittävää lainsäädäntöä tehdään.
Se on tässä lakivaliokunnankin jäsenenä hämmästyttävää.
Meillä ei tuon tyyppisiä ongelmia onneksi vielä ole
ollut.
Annan vähän tunnustusta edustajille Pulliaiselle
ja Rajalalle. Olen sivusta seurannut kyllä teidän
toimintaanne, kun olette puolustaneet Perämeren ja pohjoisen
alueen sovellutusta tässä lainsäädännössä,
ja väitän kyllä, että teidän
lukuisat, ehkä kymmenet, kirjalliset kysymyksenne, jotka
yhdessä ja erikseen on tehty, ovat vaikuttaneet siihen,
että tämä kaikista pahin järjestelmä,
indeksijärjestelmä, ei tässä toteutunut.
Se olisi ollut hyvin kohtalokas varsinkin siellä pohjoisessa,
missä olosuhteet ovat toisenlaiset.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan pari pientä huomiota vielä.
Tuo väylämaksukertymä on ollut ikään
kuin tuottelias eli ollut 107 prosenttia kuluista suunnilleen. Mielestäni
kuitenkin tulee huolehtia siitä, että tällä uudellakaan
väylämaksuverojärjestelmällä,
veronluonteisella maksulla, ei ruveta keräämään
minkäännäköistä pottia
tuonne Merenkulkulaitoksen takataskuun, vaan että pikkuhiljaa
päädytään kohtuullisesti 100
prosentin kieppeille eli kulujen peittoon.
Toinen asia, mikä kannattanee mainita vielä, on
se, että tähän saakka, kuten ed. Pulliainenkin kertoi,
saman kuukauden aikana on saattanut sama laiva saada kolme erilaista
luokitusta. Nyt luokituslaitokset on tässä uudessa
esityksessä kohtuullisen hyvin pantu kontrolliin. Toki
siellä on edelleenkin sellaisia luokituslaitoksia hyväksyttynä — muistaakseni
on yhdeksän semmoista, jotka ovat akkreditoituja — mutta
siellä on edelleen muun muassa Russian Maritime Group, muistaakseni
sellainen nimeltään, joka ... (Ed. Pulliainen:
Russian Maritime Register!) — Asia selvä, kiitoksia,
ed. Pulliainen, oikaisusta. — Kuitenkin Russian Maritime
on ollut yksi sellainen, joka kannattaa edelleenkin pitää kohtuullisesti
ikään kuin kontrollin alla. Uskon, että tämän
uuden lain myötä sekin saadaan hallintaan.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Valiokunnassa olleena jäsenenä totean
samoin, että asia on ollut äärimmäisen
vaikea ja moniselkoinen. Kuitenkin tässä on saatu
kohtuullinen selvitys kaikesta huolimatta aikaiseksi. Tietysti menetykset
ovat varmasti olleet merkittäviä, mutta en usko,
että ne luvut, joista puhutaan, olisivat kokonaisuudessaan
olleet tuon kaltaiset.
Minusta tuo Saimaa-kysymys ja kanavakysymys on Suomelle merkittävä,
ja siitä kanavasta neuvotellaan tällä hetkellä,
mikä kanavan jatko on. Saimaalla liikennöineenä aikoinaan
pitkään tiedän, että jos sinne
lyödään mahdollisimman kovat väylämaksut,
niin kanavaliikenne myös rahtiliikenteen osalta päättyy,
ja tältä osin tämä, että Saimaa
on vapautettu, on ollut minusta erinomainen asia. Matkustajalaivaliikenteen
osalta tämän Kristina Cruisesin maksu oli edeltävänä vuonna
1 500 euroa, ja se olisi noussut 80 000 euroon,
ja kun tuote on kuitenkin sellainen, että toimitaan äärimmäisen
pienin kattein, niin tämäkin homma olisi päättynyt.
Siitä annan valiokunnalle ja valiokunnan puheenjohtajalle
erinomaisen kiitoksen, että saatiin yksimielinen päätös tästäkin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä näistä tietojen
saamisista. Meillähän nyt pitäisi olla
valiokuntana tämä aika reipas tiedonsaantioikeus.
Sitä aivan erikoisesti perustuslain uudistuksen yhteydessä tähdennettiin.
Tässä se kiusallinen yksityiskohta on se, että ne
tiedot ovat PortNetissä, olleet ja ovat. Ne olivat virkamiesten
pöydällä, mutta niitä ei annettu
eduskunnalle. Tämä on äärimmäisen
kiusallinen yksityiskohta, mutta nytpähän ollaan
tässä tilanteessa.
Yleiskeskustelu päättyy.