Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ehdotan ensiksikin, että lakiehdotus
hylätään, ja muutama näkökohta.
Pääpointsit siinä, miksi tämä lakiehdotus
pitää hylätä eikä missään
nimessä hyväksyä:
Ensimmäinen asia on se, että me saimme edellisen
eduskunnan aikana aikaan sellaisen postipalvelun laatustandardin,
että sitä pitäisi vaalia viimeiseen saakka
eikä missään nimessä ryhtyä siitä lipeämään.
Tuo aikaansaannos oli merkittävimpiä aikaansaannoksia
liikenne- ja viestintäministeriön saralla viime
kauden aikana. Nyt siitä heti Vanhasen hallituksen tultua
valtaan ollaan luopumassa. Ja vielä, millä tavalla
siitä ollaan luopumassa? Sillä tavalla, että ollaan
luomassa semmoinen äärimmäisen persoonallinen 98
prosentin sääntö, joka käytännössä on
merkitsevä sitä, että ykkös-
ja kakkosluokan posti kulkee samalla nopeudella. Ja jokainen tietää,
että ykkösluokan posti on jonkin verran arvokkaampaa
lähetettäväksi kuin kakkosluokan posti.
Kuluttajavirasto kiinnitti tähän valiokunnassa
huomiota todeten, että ei tässä nyt oikeastaan
ole enää mitään järkeä,
että tämän laatuinen malli ylipäätään
tarjotaan yhteiskunnan hyväksyttäväksi,
mutta näin vaan kävi. Merkityksellistä tässä on
se, että ensimmäisen käsittelyn aikana
kukaan hallituspuolueitten edustajista ei kommentoinut tätä asiaa
lainkaan, ministeristä nyt puhumattakaan.
Arvoisa puhemies! Miksi tämmöiseen sitten ylipäätään
mennään? Siksi, että muutama maakuntalehti
haluaa aikaisemmin saattaa lehtensä varhaisjakeluun ja
sillä varjolla pitää sitten hidastaa
ykköspostin kulkua ja muun postin kulkua ja koko yleispalvelua.
On aivan selvää, että kun siitä käsittelystä,
joka täällä eduskunnassa käytiin
läpi edellisten vaiheitten aikana, kerrottiin mukavanlaisesti
maakunnallisessa lehdistössä, se johti tietysti
sellaiseen palautteeseen, jolla on jopa tieteellistä mielenkiintoa.
Nimittäin kun vedän yhteen sen palautteen, se
voidaan kiteyttää toteamukseen, että kun
me olemme puolustaneet henkeen ja vereen saakka täällä sitä,
että ensisijaista on elinkeinoelämä eli
ne pienet yrittäjät ja vähän
isommatkin yrittäjät, jotka siellä haja-asutusalueilla
vielä toimivat, että heidän asiansa hoitaminen
on ensisijainen asia ja lähikaupat ovat saman kategoriaan
kuuluva asia, niin nämä soittelijat, jotka ovat
arvostelleet meitä mielipiteistämme ja käyttäytymistämme,
ovat ilmoittaneet, että mitä nuista nyt välittää,
eihän niitä yrityksiä enää paljoa
ole, että antaa niitten viimeistenkin mennä. Kun
sitten on kysymys lähikaupasta, niin sillekään
ei enää anneta arvoa, onhan meillä tuossa
Skoda, niin me sillä ajetaan tuonne kaupungin markettiin,
ja siinä kaikki.
Arvoisa puhemies! Harvoin tuntee olleensa niin arvokkaalla asialla
kuin tämän asian hoito on ollut, ja juuri niin,
että missään nimessä tämän laatuista
kehitystä en soisi Suomessa toteutuvan, mutta nyt valitettavasti
näyttää pahasti siltä, että toteutuu,
mutta hylkäysesitys on enemmän kuin paikallaan.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Heti aluksi kannatan ed. Pulliaisen
hylkäysehdotusta ja perustelen myöskin omalta osaltani
sitä muutamin sanoin ja joudun sen tekemään
nyt tässä vähän laajemmin, kun
minulla ei ollut mahdollisuutta ensimmäisessä käsittelyssä olla
paikalla. Teen sen lähinnä sen takia, kun taannoin
totesin, mikä merkitys on sillä, että eduskunnan
pöytäkirjaan on perusteltu oma kannanotto. Tässä vuodenvaihteessa
tapahtui käyttövoimaveron periminen, ja niillä lausumilla,
millä minä yritin saada siltä osin sitä hylättyä,
nyt ilmeisesti on ollut ainakin se merkitys, että olen pystynyt
selvittämään tarkemmin sen, mitä olen tarkoittanut.
Juuri niin kuin ed. Pulliainen täällä totesi,
viime kaudella liikennevaliokunnassa erittäin suuren taistelun
jälkeen saatiin muutettua hallituksen esitystä,
silloisen lain 5 §:n 1 momentti kuulumaan näin,
voin tässä sen todeta ihan sanatarkasti: "Yleispalveluun
kuuluvat kotimaan kirjelähetykset, jotka on jätetty
postiyrityksen välitettäviksi ja seuraavana työpäivänä jaettaviksi
ja joista on maksettu voimassa oleva maksu, on jaettava siten, että lähetyksestä vähintään
95 prosenttia on perillä seuraavana työpäivänä."
Tämä on todettu myös allekirjoittaneen
ja ed. Pulliaisen vastalauseessa. Nyt näitä prosentteja
halutaan laskea 85:een, ja tämä tulee aiheuttamaan
ainakin oman käsitykseni mukaan mielenkiintoisia ongelmia
tulevaisuudessa.
Tähän prosenttialentamiseen voisin ottaa pienen
katkelman Kainuun liiton valiokunnalle jättämästä asiantuntijalausunnosta,
jossa on siteerattu heidän omaa viestiään
liikenne- ja viestintäministeriölle silloisen
työryhmän ehdotuksesta, joka oli tämän
lakimuutoksen pohjana. Siinä todetaan muun muassa: "Laatustandardin
alentaminen 95 prosentista 85 prosenttiin ei ole hyväksyttävää ainakaan
ennen kuin liikenne- ja viestintäministeriön tuella
on järjestetty sähköisen viestinnän
tasa-arvon edellyttämät laajakaistayhteydet harvaanasutuille
alueille. Maakuntahallitus ei voi hyväksyä pienten
ja keskisuurten yritysten toiminnalle ehdotetusta muutoksesta aiheutuvia haittoja.
Ei ole hyväksyttävää, että työryhmän ehdotuksessa
ei taata ykkösluokan kirjelähetyksen perillemenoa
sataprosenttisesti edes toisena työpäivänä.
Mitään takarajaa ei taata. Mitään
laatutakuuta ei myöskään esitetä.
Esityksen tulisi sisältää kuvaus korvausmenettelystä,
jos laatustandardi ei toteudu ja kun myöhästymisestä aiheutuu
vahinkoa postipalvelua ostavalle asiakkaalle."
Saman suuntainen oli myös Lapin maakuntaliiton lausunto.
Kun näissä liittojen lausunnoissa viitattiin yritystoimintaan,
niin myös Suomen Yrittäjien osalta oli erittäin
kriittinen suhtautuminen tähän hallituksen esitykseen.
Eli voi sanoa näin, niin kuin ed. Pulliainen täällä totesi,
että on aika mielenkiintoinen ... Tai oikeastaan minun mielestäni
vielä voi sanoa jopa niin, että mielenkiintoista
olisi saada selville, mikä on tosiasiallinen tarkoitus
tällä lakimuutoksella. Postiliiton asiantuntijalausunnossa,
jossa pyritään jotenkin tasapainottamaan tätä hallituksen
esityksen aiheuttamaa kritiikkiä, todetaan muun muassa,
että "kirjeen kulkua viivästytetään
vain, jos alueen jakelu on aikaistettu". Näinhän
tässä on tarkoitus, mutta saattaa olla, että kun
valtioneuvosto asettaa lisää tulosvelvoitetta
Posti Oy:lle, niin silloin pitää saada tulosta,
pitää rationalisoida lisää,
ja silloin mahdollisesti ainakin pienten kuntien taajamissa siirrytään
samanlaiseen yhteen palveluun, koska laki ei esitä nimenomaan
sitä, etteikö siellä, missä siirrytään
niin sanottuun varhaisjakeluun, tätä samaa prosenttimäärää voitaisi käyttää myöskin
näissä taajamissa.
Suurin ongelmahan tässä on se, että niillä alueilla,
joissa tällä hetkellä posti on tullut
noin kello 10:n ja 13:n välisenä aikana, nyt posti
ehkä tulee kello 6:n aikaan, viimeistään
kello 10:een mennessä. Näin valiokunnassa ilmoitettiin.
Ainakin minä olen ymmärtänyt, että tuolla
maakunnissa niin kuin täällä kaupungissakin
lähdetään töihin normaalisti
7:ksi tai 8:ksi. Suurin osa siitä varhaisjakelusta ei ole
vielä jaettu silloin, kun ihmiset menevät töihin.
Eli tässä on niin monia seikkoja, jotka eivät
ainakaan ole minulle auenneet lukuisten asiantuntijoitten kuulemisen
yhteydessä, että täytyy sanoa vaan, että jotakin
hämärää minun mielestäni
tässä on. Eli ainakin omalta kohdaltani myöskin
voin sanoa näin, että paljon parempi olisi se
vanha järjestelmä, että se posti tulee
puolilta päivin, kuin että se tulee 10:een mennessä aamulla
ja sen seurauksena kirjeposti ja muualtapäin tulevat lehdet
mitä ilmeisimmin eivät tule silloin, vaan vasta
seuraavana päivänä, koska ei ole kuin
yksi kanto.
Niin kuin ed. Pulliainen täällä totesi,
näillä alueilla ei ole enää mitään
merkitystä sillä, onko ykkösluokan vai
kakkosluokan kirje, koska ne tulevat myöhässä ja
saattaa olla, että jopa kolmantena päivänä,
ja kun tämä pysyy ennallaan muilla alueilla, niin
jotenkin minua huolestuttaa se, että jälleen kerran
ne ihmiset, jotka asuvat hieman keskustan ulkopuolella, joutuvat
todella yhä enemmän eriarvoiseen asemaan. Kuitenkin kirjeitten
osalta pitäisi sen periaatteen mukaan ykkösluokan
kirjeen tulla nopeammin kuin kakkosluokan kirjeen, mutta näin
mitä ilmeisimmin ei tule tapahtumaan, eli joka tapauksessa
kirjeet tulevat päivää myöhemmin.
Sen johdosta myös yrittäjäyhdistykset
ovat olleet erittäin huolissaan tästä.
Kun varaosia esimerkiksi tilataan postin välityksellä,
niin kun aamulla vielä eivät kyseiset tavarat
ole mahdollisesti tulleet, niin se siirtyy tavallaan päivällä sitten
näitten varaosien saanti nimenomaan sellaisiin pieniin
yrityksiin, jotka ovat tämän uuden aamukannon
piirissä.
Valiokunnan mietinnöstä kyllä täytyy
sanoa, että minä en voi ymmärtää sitä lainkaan,
kun siellä sanotaan, että palvelu tulee säilyttää entisellään
jne., valtakunnallisten sanomalehtien, aikakausilehtien, pakettien,
pikakirjeiden. Eihän se voi olla mitenkään
mahdollista. Kun niitä ei ole edes tullut sinne, niin eihän
se voi olla mahdollista, mutta tietysti kun hallitusta pitää myötäillä, niin
kaikki keinot käytetään sanallisesti.
Mutta käytännössä nämä eivät
tule toteutumaan.
Täytyy, arvoisa puhemies, vaan todeta vielä, että suurin
huoleni tässä on se — minä tiedän
sen, että me olemme siellä periferiassa tottuneet
vaikka minkälaiseen palvelutasoon; vaikka maksetaan verot
ja muut, niin palvelutaso ei pelaa — että tämä saattaa
laajeta myöskin tuolla Pohjanmaan periferisissä kunnissa
myös taajamiin. Se on erittäin huolestuttavaa,
mutta enemmistö huomenna äänestää niin
kuin äänestää ja kantaa vastuun
siitä.
Keskustelu päättyy.