2) Hallituksen esitys laiksi metsästyslain muuttamisesta
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyseisellä mietinnöllä ja
lakiehdotuksella on tarkoitus tehostaa ja parantaa metsästäjäjärjestöjen
toimintaa, niiden hallitusten toimintaedellytyksiä ja myöskin
tietysti vastuun kantamista. Nykyisessä laissa hallituksen
koko on hyvin monimuotoinen ja hallituksiin on kerätty
eri tahoja. Tästä johtuen välttämättä se
ajatus, joka laissa organisaatioille on asetettu, ei ole timantinkirkkaasti
korostunut, ja sen tähden tämän kaltainen
ehdotus on varsin tarpeellinen.
Muutamia huomioita: Valiokunnassa oltiin varsin yksimielisiä siitä,
että hirvivahingot liikenteessä ovat hyvin keskeinen
ja merkittävä asia ja hirvien määrällä ja
liikennevahingoilla on olemassa selkeä yhteys. Tässä yhteydessä valiokunta
päätti avata 26 §:n, johon se nosti edellytyksen,
että riistanhoitopiirin tulee vuosittain kuulla alueellisia
liikenneviranomaisia ennen kuin tekee näitä hirvilupapäätöksiä.
Tästä harkinnasta valiokunta oli yksimielinen.
Osa valiokunnassa oli myös sitä mieltä,
että valtuutusta ja asiaa pitää muuttaa,
mutta enemmistö kuitenkin halusi jäädä tähän
ja päätyä tähän ratkaisuun.
Mikäli olisi edetty niin pitkälle, mitä vastalauseessa vähemmistö edellyttää,
se olisi edellyttänyt myöskin asiantuntijakuulemista
ja tähän asiaan olisi pitänyt suhtautua
täysin eri tavalla.
Toinen merkittävä asia: Kun hallituksen kokoa
päätettiin pienentää, esityksessä oli,
että yleisen kokouksen tulee voida valita ensinnä puheenjohtaja
ja vasta tämän jälkeen valitaan hallitukseen
jäsenet. Tästä kaikki olimme yhtä mieltä.
Edelleen siinä asiassa, mitä tahoja tulee varsinaisten
asianomaisten lisäksi sekä keskusjärjestön
hallitukseen että riistanhoitopiirin hallitukseen (Hälinää — Puhemies
koputtaa), valiokunnan enemmistö päätyi
siihen, että maanomistajien mahdollisuus olla vaikuttamassa
lupapäätöksiin parhaiten toteutuu niin,
että maanomistajan edustuksen tulee olla mukana hallinnossa.
Sen lisäksi voimaantulosäännöksessä, siirtymäsäädöksessä,
lähdetään siitä, että jo
tämän vuoden aikana, kun keskusjärjestö kokoontuu,
se voi tehdä valinnan hallituksesta ja sitä kautta
valinnat voivat edetä kuitenkin niin, että viimeistään
ensi vuoden loppuun mennessä uusien hallituksien pitää aloittaa
toiminta.
Ed. Seppo Lahtela on jakanut muutosehdotuksen, joka koskee sitä,
että hallituksien toimivalta alkaisi kalenterivuoden alusta.
Käsittelyn pohjana oleva mietintö lähtee
taas siitä, että valintahetkestä alkaen
uusilla hallituksilla tulee olla toimivalta ja ne aloittavat välittömästi
sen jälkeen, kun valinnat on tehty, sekä nyt että myöskin
jatkossa, kun valitaan uusia jäseniä erovuoroisten
tilalle.
Arvoisa puhemies! Toivon, että käsittelyn pohjana
oleva maa- ja metsätalousvaliokunnan mietintö voisi
tulla hyväksyttyä varsin laajalla enemmistöllä täällä ja
antaisi toimivallan ja paremmat edellytykset kyseisille organisaatioille hoitaa
niitä tehtäviä, joita laki edellyttää näiltä tahoilta.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä metsästyslain
muutosesitys tuotiin eduskuntaan maa- ja metsätalousministeriön
valmistelemana ikään kuin rutiinilakina, jolla
tehostettaisiin riistanhoitoyhdistysten toimintaa ja organisaatiota kevennettäisiin.
Keventämisen erikoisuuksiin kuului muun muassa se, että pohjoisen
riistanhoitoyhdistyksistä oli heitetty Metsähallituksen edustaja
pois. Tämä oli meille ja onneksi sitten myöhemmin
koko valiokunnalle yhteisesti korjaamisen arvoinen asia sen takia,
että Pohjois-Suomen valtion maat ja yleensä valtion
maat ovat erittäin tärkeitä maattomien
metsästäjien metsästysoikeuksien turvaamisen
näkökulmasta.
1980-luvulla sosialidemokraattien esityksestä tehtiin
metsästyslakiin muutos, jossa etusijalle valtion maiden
luovuttamisessa metsästykseen asetettiin metsästysmaata
vailla oleva väestö ja asukkaat. Tämä näkökulma
on ollut juuri Metsähallituksen edustajien taholta erityisesti
pitkäaikaisissa metsästyssopimuksissa Pohjois-Suomessa
valvottava asia. Tämä niin sanottu rationalisointi
haiskahti kyllä suoraan sanoen maattomien metsästäjien
aseman heikentämiseltä. Siinä mielessä oli
erittäin tärkeää, että Metsähallituksen
edustajat on nyt palautettu lakitekstissä — ja tämä,
kiitos, yksimielisesti — valiokunnassa takaisin.
Muutoin organisaatioasioiden osalta, niin keskusjärjestön
edustuksen osalta kuin puheenjohtajavalinnan osalta, edustajat Kangas
ja Kähkönen tulevat tarkemmin tarkastelemaan sosialidemokraattien
ja vasemmiston erilaista lähestymistapaa. Itse keskityn
olennaiseen eli 26 §:ään, hirvieläinten
pyyntiluvan myöntämisperusteisiin.
Meillä on erittäin voimakkaasti metsästyslaki ollut
lähtökohdiltaan metsästäjänäkökulmaa
yksinomaan tuijottava sillä tavalla, että tärkeintä on,
että metsästyksen johdosta ei vaarannu hirvieläinkanta,
ja ikään kuin toissijaisia ovat kaikki ne vahingot,
mitä liian suuri hirvieläinkanta aiheuttaa. Mehän
tiedämme, että myös metsille aiheutuvien
vahinkojen määrä on noussut viime vuosina
huomattavasti. Valtiohan maksaa taimikkovahinkoja ynnä muita.
Arvioidaan jopa 8 prosenttiin nousevan hirvivahinkojen osuuden kaikista
metsävahingoista valtakunnan metsien inventoinnin perusteella.
Metsästyshän on hyvin maanomistukseen perustuvaa
niin kuin kalastuskin jossain määrin varsinkin
ennen kalastuslain muutosta, ja tässä on vielä erikoista
se, että nekin metsänomistajat, jotka eivät
ole antaneet maitaan metsästykseen, nekin maanomistajat,
ovat saaneet taimikonhoitokorvausta ja taimikkovahingoista korvausta verovaroista.
Tämä on mielestäni täysin käsittämätöntä.
Se maanomistaja, joka ei anna hirvikantaa säädellä maallaan
tapahtuvalla metsästyksellä, ei voi olla oikeutettu
saamaan aiheuttamistaan myöskään oman
metsänsä vahingoista erityistä korvausta,
puhumattakaan että tällä vaarannetaan
liikenneturvallisuutta erittäin paljon, mihin kohta syvällisemmin
palaan.
Yleensäkin metsästys on siis maanomistuspohjaista.
Tältä osin valiokunnassa erityisesti porvareille
oli erittäin tärkeä lisätä tähän
vielä erikseen riistanhoitoyhdistyksen hallitukseen maanomistajien
edustaja.
Siinä yhteydessä sosialidemokraatit ja vasemmistoliitto
esittivät, että myöskin liikenneturvallisuusviranomaisten
edustajan pitäisi olla riistanhoitoyhdistyksen hallituksessa.
Tässä ensimmäisessä äänestyksessä ensimmäisessä käsittelyssä hävisimme,
ja kompromissina tuli sitten tämä kuulemisvelvollisuus.
Tämä kuuleminen ei yksin kyllä riitä.
Me valtiovarainvaliokunnassa esitimme jo vuoden 2000 talousarvion
yhteydessä, että tieviranomaisten ja toisaalta
maa- ja metsätalousministeriön viranomaisten pitää tiivistää yhteistyötä hirvien
aiheuttamien liikenneturvallisuustekijöiden ja -vaarojen
vuoksi. On aika erikoista, että eduskunnan on pitänyt
kehottaa kahta ministeriötä, liikenneministeriötä ja
maa- ja metsätalousministeriötä, tiivistämään
yhteistyötä, muun muassa alueilla tieviranomaisten
ja metsäkeskusten jnp. yhteistyötä. Tässä on
paljon ollut puutteita.
Mutta on selvästi nähtävissä,
että hirvikannan aiheuttamat onnettomuudet ovat myös
räjähdysmäisesti kasvaneet. Kun vuonna
2000 oli kaiken kaikkiaan 4 586 kolaria hirven tai peuran kanssa, niin
tässä määrässä on
lähes kaksinkertaistuminen 90-luvun puoleenväliin.
Kuolleita vuonna 2000 oli 12 ja loukkaantuneita 241. Esimerkiksi Vaasan
tiepiirissä on tätä nykyä 300—330
hirvikolaria vuodessa, kun 90-luvun puolivälissä 120—140.
Eli tämä on selvästi osoittamassa, että sekä hirvieläinten
määrän että liikennemäärien kasvu
tietysti lisäävät tätä,
mutta varsinkin hirvipopulaation hallitsematon kasvu on monilla
alueilla aiheuttanut erityisesti ongelmaa.
Eläinkannan nykyistä voimakkaampaa säätelyä pahimmilla
onnettomuusalueilla siis tarvittaisiin. Tästä johtuen
viime talvena ministeri Hemilän kanssa käynnistyi
paineet ja ratkaisut tehtiin suuremmista kaatomääristä,
mutta eri alueilla ei tämä liikenneturvallisuusnäkökohta
ole riittävästi näiden asioiden käsittelyssä mukana.
Hirviaidan rakentaminen maksaa 12 000—20 000
euroa per kilometri. Suomen kaikkia teitä ei siis voida
hirviaidata monienkin ongelmien takia ja myös kustannussyistä,
eli hirvikannan säätely on tärkeää.
26 § on mielenkiintoinen. Kuten sanoin, siinä on
metsästäjän näkökulma
ensisijainen: "hirvieläinkanta ei metsästyksen
johdosta vaarannu". Siitä on huolehdittava, se sanotaan
ensimmäisenä. Toiseksi sanotaan sitten, että aiheutuvien
vahinkojen pitää sitten, niin kuin enemmistö halusi
vain todeta, pysyä "kohtuullisella tasolla". Se on aika
karmea sanonta, kun tiedetään, miten paljon loukkaantumisia
ja vakavia onnettomuuksia sattuu. Pitää pitää kohtuullisella
tasolla! Tarkoittaako se, että onnettomuuksien määrä pitää säilyttää nykyisellä tasolla?
Tämä oli mielestämme aivan väärä lähestymistapa
tässä asiassa, ja siksi sosialidemokraatit ja
vasemmistoliitto esittivät tässä yhteydessä, että pitää sanoa
"alhaisella tasolla". Esitimme "mahdollisimman alhaisella tasolla",
kompromissina sitten lopulta "alhaisella tasolla". Viime viikon,
istuntojen väliviikon, aikana, vaikka ensin näytti
hyvältä, tämä ei kuitenkaan
sitten enemmistölle kelvannut. Tässä on
nimittäin iso ero. "Alhaisella tasolla" on velvoittavampi
eri viranomaisten toiminnalle, sille että liikenneviranomaiset,
metsäviranomaiset ym. enemmän miettisivät
yhteistoimintaa ja liikenneturvallisuuden ja liikenneonnettomuuksien
vähentämisnäkökulmaa. Tältä osin,
arvoisa puhemies, teen vastalauseen 2 mukaisen esityksen, että 26 § saisi
vastalauseessa 2 olevan muodon. Siinä on nimenomaan tämä "alhainen
taso", joka on velvoittavampi viranomaisille ja tällä tavalla,
uskon, liikenneturvallisuusnäkökohdiltaan parempi.
Asia, jota kannattaa ehkä enemmän vielä jatkossa
pohtia eikä luonnollisesti ihan kuulunut tämän
lain piiriin, on yleensä metsästykseen liittyvät
erityishaasteet. Se, että se on maanomistajaperusteinen
niin voimakkaasti, on eräs tekijä, ja ikääntyvien
metsästysseurojen ongelmaan liittyy se, että nuorten
on vaikea päästä harrastuksen pariin.
Tähän pitäisi kiinnittää erityistä huomiota.
Samoin mielestämme metsänhoitoyhdistysten lailla
metsästäjien vaikutusmahdollisuuksien myöskin
metsästyksen asioista päättämisessä pitäisi
olla paremmat. Tässä esitimme postiäänestyksen
selvittämistä ja mukaanottoa. Tämäkin
porvarienemmistön toimesta poistettiin mietinnöstä,
vaikka se oli vain selvittämiskysymys.
Puhemies:
Ed. Rajamäki tehnee muutosehdotuksen yksityiskohtaisessa
käsittelyssä.
Timo E. Korva /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki toi esille valiokunnan
yksimielisen kannanoton siitä, että riistanhoitoyhdistyksiin
pohjoisessa valitaan myöskin Metsähallituksen
edustus. Sitä pidän erittäin hyvänä,
ja kiitokset valiokunnalle. Toivottavasti se on myöskin
yksimielinen kanta täällä salissa, koska
se kyllä varmistaa sitä, että paikallisilla asukkailla
Metsähallituksen mailla se metsästysoikeus jatkossakin
säilyy.
Siitä kysyisin valiokunnan puheenjohtajalta Kallilta,
kun hän selosti tätä valiokunnan mietintöä,
että minun käsittääkseni tähän
jää selvä ristiriita riistanhoitoyhdistyksen
uuden hallituksen toimintakauden alkamisessa. Hallituksen perusteluissahan
sanotaan, että se toimintakausi alkaisi seuraavan kalenterivuoden
alussa. Nyt kuitenkin puheenjohtaja totesi sen, että hallituksen
toimikausi alkaa heti, kun uudet luottamushenkilöt on valittu.
Minunkin mielestäni näin pitäisi olla, mutta
mikä tässä nyt on tilanne, kun kuitenkin ed.
S. Lahtela esittää näistä kahdesta
(Puhemies koputtaa) tulkinnasta poikkeavaa kolmatta tulkintaa muutoksena?
Aulis Ranta-Muotio /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki hyvin moneen kertaan
viittasi siihen, että metsästysoikeus on meillä maanomistukseen
sidottu, ja niinhän se onkin. Hän tavallaan yhdisti
sitten siihen sen ongelman, ettei saada nuoria mukaan metsästysharrastuksen
piiriin, mutta kyllä ainakin meillä päin
maanomistajat lähes poikkeuksetta ovat vuokranneet ne alueet
metsästysseuroille ja metsästysseurat mielihyvin
ottavat uusia jäseniä mukaan tämän
harrastuksen pariin.
Timo Kalli /kesk (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki esitti paljon paljon
hyviä asioita, mutta valitettavasti ne eivät kuulu
tähän lainsäädäntöön.
Ne pitää selvittää muiden asioiden
yhteydessä, ja sen tähden syytä on nyt
menetellä näin näiden asioiden osalta, joista
asiantuntijakuuleminen on suoritettu.
Sitten tähän toimielinten voimaantuloon: Se on
minun tulkintani, että kun valitaan jäsenet hallitukseen,
niin siitä hetkestä alkaen alkaa tämä toimivalta,
ja ymmärsin, että tällä tavalla
myöskin asiaa koko valiokunta tulkitsee.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä valtion maat on edelleen todella
merkittävä asia metsästysmahdollisuuksien
turvaamiseksi maattomalle väestölle. Tässä suhteessa
vaikka on, totta kai, eri puolella maata erilaisia mahdollisuuksia,
jossain kynnys matalampi, jossain korkeampi, niin valtion mailla
on hyvin suuri merkitys, ja se on tärkeä paitsi Pohjois-Suomessa
niin muuallakin myöntää. Etelä-Suomen
ihmiset saavat myös mahdollisuuksia metsästää Pohjois-Suomessa
juuri valtion mailla.
Tämä maanomistuksen lähtökohta
on erittäin kova. Metsätaimet ja niiden korvaaminen
on tärkeämpää tämän
lain lähestymistavassa ja enemmistön mukaan kuin
ihmishenkien ja ihmisten turvallisuuden turvaaminen liikenteessä.
Tämä on minusta väärä vinoutunut
tilanne, että metsästäjän näkökulma
ja kiväärin näkökulma on paljon
tärkeämpi kuin liikenneturvallisuus. Sille ei mahda
mitään, että se oli tämän
lain substanssi. 26 §:ssä siihen olisi voitu ottaa
kantaa, korostaa eri viranomaisten vastuuta liikenneturvallisuuden
lähtökohdista enemmän kuin hirvieläinkannan
turvaamista metsästäjien seuraavaa sesonkia varten.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä metsästyslain
muuttaminenhan on lähtenyt tavoitteesta, että metsästäjäorganisaatiota
tehostetaan vähentämällä Metsästäjäin
keskusjärjestön ja riistanhoitopiirien hallitusten
jäsenten lukumäärää.
Ministeriö esitti kautta linjan eli keskusjärjestön,
riistanhoitopiirin ja riistanhoitoyhdistysten hallitusten valitsemista
siten, että kokouksessa valitaan ensin hallitus ja tämän
jälkeen sitten hallituksen keskuudesta puheenjohtaja ja
varapuheenjohtaja. Tässä menettelyssä on vaarana
se muun muassa — ja tulkitsen, koska valiokunta yksimielisesti
sitten päätyy toiseen valintatapaan — että puheenjohtajaksi
tulee hallitukseen näille eri tasoille sellainen henkilö,
joka sitten vaarantaa tämän hallituksen sisäisen,
toimivan tehokkaan työskentelyn. Eli kyseisten kokousedustajien
tahto ei toteudu. Niinpä valiokunta yksimielisesti muutti
nämä asianomaiset pykälät siten,
että varsinainen kokous valitsee ensin puheenjohtajan ja
hänelle varahenkilön ja tämän jälkeen
valitaan sitten hallituksen muut jäsenet.
Uskon todella, että tämä tapa, ja
tämä tuli myös asiantuntijalausunnoista
kentältä hyvin vahvasti, on sellainen, että se
takaa sitten näitten hallitusten toimivan työskentelyn.
Totta kai kun on inhimillisestä toiminnasta kyse, niitä änkyröitä voi
tulla sinne hallitukseen, mutta se on sitten puheenjohtajan tehtävä toimia
siten, että työskentely on jouhevaa.
Hallituksen esityksessä ei ole pystytty osoittamaan
eikä myöskään asiantuntijakuulemisessa tullut
mielestäni riittäviä toiminnallisia ja
taloudellisia syitä näitten sidosryhmien edustajien
lähes täydelliseen poistamiseen keskusjärjestön hallituksesta.
Siellähän on jatkossa, jos ja kun tältä osin
tämä laki hyväksytään,
henkilö, joka edustaa metsästyksen ja riistanhoidon
kannalta merkittävää alaa, niin kuin
aiemmin oli, elikkä käytännössä MTK:n
edustaja. En missään mielessä kritisoi
kyseisen tahon edustajaa. On aivan hyvä, että se
edustus siellä on. Toimivat ja luottamukselliset suhteet,
välit, maanomistajien kanssa ovat tämän
harrastuksemme ehdoton edellytys.
Mutta miksi sitten keskusjärjestön hallitukseen
ei mahtunut edes yhtä — esitimme kahta — metsästyksen
ja riistanhoidon kannalta merkittävän alan edustajaa,
niin kuin siellä aiemminkin on toiminut? Tähän
saakka tämä edustus on ollut Suomen Metsästäjäliitolla
ja Suomen Metsästäjä- ja Kalastajaliitto
ry:llä. Kyseiset liitothan toivat myös omissa
lausunnoissaan tämän halukkuutensa ja perustelut
sille, miksi he jatkossakin haluaisivat asettaa keskusjärjestön
hallitukseen edustajan. Tämä keskusjärjestön
hallitushan aiemmin oli varsin laaja ja tälläkin
hetkellä siellä on muun muassa maa- ja metsätalousministeriön,
Metsähallituksen, ympäristöministeriön
ja Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen edustajat. Nyt näiltä tahoilta,
ainakin osalta, tuli viesti, että he eivät enää halua
omaa edustajaa.
Mutta perustelen muutamalla sanalla, miksi Suomen Metsästäjäliiton
ja Suomen Metsästäjä- ja Kalastajaliiton
edustus olisi siellä ollut, ja toivottavasti se muuttuu
täällä eduskunnassa, että he
saavat edustajan. Tämä varmasti herättäisi luottamusta
tämän keskusjärjestön hallituksen toimintaan.
Täällähän päätetään
juuri metsästäjiltä perittyjen varojen
käytöstä, ja hallitukselle tietysti tulee
asioita, joita virkamiehet eivät ehkä sidonnaisuuksiin
perustuen tuo esille. Metsästäjäin Keskusjärjestö on
budjettisidonnainen, ja valtiovallan ohjaus on siellä hyvin
keskeinen. Väitän myös, että päättäjillä olisi
mahdollisuus saada tietoa erilaisista näkemyksistä paremmin oman
päätöksenteon tueksi. Tällä tavalla
päätösvalta ei keskittyisi liian pienelle
ryhmälle.
Mitä tulee sitten kustannussäästöihin,
kun ajatellaan näitä kahta tahoa, jotka sinne
olisivat halunneet edustajansa, niin varmasti nämä kustannukset
eivät ole merkittävät. Käytännössä kai liittojen
puheenjohtajat siellä olisivat edustajina. Suomen Metsästäjäliittohan
on vapaaehtoisuuteen pohjautuva metsästäjien etujärjestö,
joka ajaa metsästäjien asioita. Se on ylivoimaisesti Suomen
suurin. Siellä on lähes 140 000 jäsentä. Tämän
perusrungon muodostavat metsästysseurat. Todella toivoisin,
että tältä osin tätä lakia voitaisiin
muuttaa.
Vastalauseessa 1 tämä asia on esitetty. Vastalauseen
ensimmäinen allekirjoittaja on ed. Kangas, joka käyttää myöhemmin
puheenvuoron. Myös oma nimeni on vastalauseen alla.
Arvoisa puhemies! Sitten riistanhoitopiirin hallituksesta sen
verran, että sinnehän valiokuntakäsittelyssä lisättiin
myös käytännössä MTK:n edustaja.
Ed. Rajamäki toi esille, että vasemmiston puolelta
sinne olisi haluttu valita liikenneturvallisuusviranomaisten edustaja.
Nyt totean, että vastalauseessa 2 on kyllä kirjoitusvirhe.
Eli koskien 62 §:ää siellä pitäisi
lukea "riistanhoitopiirin hallituksessa" eikä "riistanhoitoyhdistyksen".
Siinä on virhe. Pykälä on oikein, mutta
tuo on virheellisesti, ja myös ed. Rajamäki puheessaan
sanoi sen väärin.
En käy toistamaan ed. Rajamäen puheenvuoroa
ja perusteluja 26 §:ään, jossa
olisimme halunneet sinne kohtuullisella-sanan paikalle sanan alhainen.
Kyllä tähän tulisi ehdottomasti pyrkiä,
jos haluamme korostaa liikenneturvallisuusnäkökohtia,
ja toisaalta se takaa myös metsästysmahdollisuuden.
Timo Kalli /kesk (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kähkösen puheenvuoro
oli hyvä, mutta ei looginen, koska esityksen lähtökohta
oli se, että organisaation hallitusta pienennetään.
Kaikki keskusjärjestön hallituksen jäsenethän
kuuluvat joko Metsästäjäliittoon tai Metsästäjä-
ja Kalastajaliittoon, koska nämä järjestöt
alhaaltapäin tekevät ehdotuksen ja heidän ehdotustensa
pohjalta tehdään valinta. Sen lisäksi
ed. Kähkönen ja kumppanit ehdottavat, että korvamerkittyjä paikkoja
pitäisi samoille järjestöille esittää.
Itse en ymmärrä tätä perustetta.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käytännössä ne
ovat korvamerkittyjä samalla tavalla kuin keskusjärjestön
ja riistanhoitopiirin paikat maanomistajille. Ei tässä vastalauseessa
ole nimetty näitä liittoja, mutta käytäntö on
se mikä on.
Sitten ed. Kallin toinen asia, joka liittyy ... Nyt tuli kyllä katkos
tähän toiseen asiaan. (Ed. Kokkonen: Lopettakaa!)
Puhemies:
Ed. Kähkönen, ehkä se tulee myöhemmin
mieleen.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Näin pitkän ja raskaan
viikon jälkeen ei ole ihme, vaikka pikkuisia katkoksia
tuleekin jo ajatukseen tässä vaiheessa. Yleensä ne
sitten selkiytyvät matkan varrella.
Mitä tulee ed. Kähkösen viimeiseen
puheenvuoroon, mihin valiokunnan puheenjohtaja ed. Kalli vastasi,
niin juuri näinhän on: mikä estää valitsemasta
Metsästäjäin Keskusjärjestön
hallitukseen nimenomaan vaikka näiden liittojen puheenjohtajia.
Jos he kerran nauttivat kentällä suurta luottamusta,
niin heidän valintansahan sitten tässä tapauksessa
olisi ihan loogista. Tämä asia lienee siinä mielessä täysin
järjestyksessä.
Metsästys- ja kalastusasiat ovat tunnetusti hyvin herkästi
intohimoja herättäviä asioita. Kolmen
ja puolen vuoden kokemuksen perusteella eduskunnasta voin todeta,
että näin on myöskin täällä.
Kun näitä asioita käsitellään,
oli sitten kysymys isommasta tai pienemmästä uudistuksesta,
me saamme mielenkiintoisen debatin yleensä syntymään
niin valiokunnassa kuin suuressa salissakin. Nämähän
ovat todella merkittäviä asioita. Meillä on
sellainen maa, jossa on onneksi metsää, maata
ja vesiä, joissa voi kalastaa ja metsästää.
Yleensä kaikki ihmiset tuntevat nämä asiat
ja ovat asiantuntijoita ihan siinä kuin jokainen meistä täällä salissakin
olevista ihmisistä.
Hallituksen esityksen metsästyslain muuttamiseksi piti
olla alun perin luonteeltaan hyvin tekninen ja lähinnä organisatorinen.
Tarkoitus oli lähinnä tehostaa metsästäjäorganisaatiota
sen eri tasoilla. Niin kuin ed. Rajamäen puheenvuorossa
tuli esille, asian käsittelyn alkuun verrattuna tämä näkökulma
muuttuu aika merkittävästi ja käsittelyyn
tuli mukaan myös hyvin ideologisia näkökulmia
ehkä porvaripuolelta, mutta varsinkin vasemmiston puolelta,
mikä toi tietenkin omaa väriään
ja omaa suolaa tähän käsittelyyn.
Kaiken kaikkiaan toteaisin, että kuitenkin meillä on
suhteellisen hyvässä ja rauhallisessa hengessä valiokunnassa
pääsääntöisesti käsitelty näitä asioita.
Kuitenkin lopputulokseltaan, ainakin omalta arviolta tarkasteltuna,
päädyttiin ihan hyvään tulokseen
ja saatiin parannettua hallituksen alkuperäistä esitystä.
Mitä tulee metsästäjien hallinnon
organisaatioon, niin sen kyllä voi todeta, että tehostamisen tarvettahan
todella on, kun esimerkiksi Metsästäjäin
Keskusjärjestön hallituksessa on nykyisellään
peräti 22 jäsentä. Hallituksen esityksen
mukaan keskusjärjestön hallituksen koko pienenisi yhdeksään
henkilöön, ja tähän myös
valiokunta yhtyi melko yksimielisesti, ainoastaan ed. Kähkösen
esiin tuoma näkökulma tuli esiin. Mutta niin kuin
totesin, se on kyllä valintakokouksen yhteydessä järjestettävissä valitsemalla
nyt vaikka kummankin järjestön puheenjohtajat
hallitukseen. Kun nyt saadaan tiputettua tämä jäsenmäärä tuonne
yhdeksään, niin minä ainakin haluan uskoa,
että tällä saadaan selkeästi
hallituksen toimintaa ja Metsästäjäin
Keskusjärjestön toimintaa tehostavaa vaikutusta
aikaan.
Riistanhoitopiirin hallitukseen kuuluu nykyisellään
kymmenen jäsentä, ja määrää hallitus
on esittänyt vähennettäväksi
enintään kahdeksaan. Myös tämän
näkökohdan valiokunta pääosin
hyväksyi. Metsästysoikeus Suomessa pohjautuu edelleen
maanomistukseen, ja sen tulee myöskin tulkintani mukaan
pohjautua. Me käytämme ihmisten omistamia maita
hyväksi silloin, kun me siellä niissä harrastustoiminnoissamme
liikumme, ja selvänä lähtökohtana
täytyy olla, että metsästysoikeus perustuu
maanomistukseen. Näin se perustuu myöskin Venäjällä.
Siellä myöskin metsästysoikeus perustuu
maanomistukseen ja niitä maita sitten vuokrataan, niin
kuin meilläkin. Ei tässä pitäisi
nyt niin isoa ideologista näkökulmaa olla nähtävissä.
Tämän asian valiokunta sai kuulla silloin, kun
siellä viimeksi vierailimme. Ed. Rajamäki valitettavasti
ei ollut sillä matkalla mukana, siinä olisi ehkä näkökulma
hiukan laajentunut, jos olisi päässyt retkeen
mukaan. Hän varmaan on tutustunut tähän
Venäjän yhteiskuntajärjestelmään
vuosien varrella riittävän monta kertaa, että tietää ne
hyvät puolet, mitä siellä on.
Valiokunnan enemmistö halusi omassa käsittelyssään
kuitenkin korostaa myöskin tätä maanomistusnäkökulmaa
ja lisäsi tähän lakiin, niin kuin täällä on
todettu, kohdan, jonka mukaan yhden riistanhoitopiirin hallituksen
jäsenen tulee leimallisesti edustaa maanomistajia.
Osa valiokunnasta olisi halunnut myöskin tieturvallisuusviranomaisten
edustuksen hallitukseen, lähinnä perustellen tätä liikenneturvallisuusnäkökulmilla.
Uskon, että valiokunta varmaan kokonaisuudessaan sinänsä ymmärsi
tämän lähtökohdan ja tämän
näkökulman. Minä koin hiukan pöyristyttävänä sen,
että ed. Rajamäki täällä asetti
valiokunnan enemmistön jollakin tavalla liikenneturvallisuutta
vaarantavaksi ja epäili sitä, että ehdoin
tahdoin haluttaisiin johtaa tilanteeseen, jossa näitä liikenneonnettomuuksia tulee
tapahtumaan. Minä uskon, että siinä valiokuntakäsittelyssä kyllä selkeästi
todettiin, että kaikki me olemme huolissamme siitä,
mitä tapahtuu tiellä, ja olimme huolissamme hirvieläinkannan
suuresta määrästä. Sen perusteella
sinne lisättiin 26 §, jonka mukaan me lähdemme
siitä, että silloin, kun riistanhoitopiiri käsittelee
näitä hirvieläinlupia, on kuulemisvelvoite
paikallisiin tieturvallisuusviranomaisiin päin. Tämä järjestelyhän
on tänä päivänä jo
aika useilla alueilla valtakunnassa käytössä.
Siellä pidetään neuvottelu, jossa on
maanomistajan edustajia, on metsäviranomaisten edustajia
ja liikenneviranomaisten edustajia ja tarpeen vaatiessa muitakin,
ja ainakin osittain tämä järjestely pelaa
hyvin, ja on todettu, että se on hyödyllinen.
Halusimme kuitenkin nostaa tämän neuvotteluvelvoitteen
lain tasolle, ja uskon, että saamme tällä myönteisen
vaikutuksen aikaan.
Periaatteessa liikenneturvallisuusviranomaista tarvittaisiin
yhdessä riistanhoitopiirin hallituksen kokouksessa eli
siinä kokouksessa, jossa nämä luvat myönnetään.
On aika raskas järjestelmä ottaa tätä yhtä asiaa,
yhtä kokousta, varten hallitukseen edustaja. On seurattava,
mitä nyt sitten tapahtuu, kun tämä laki
tulee voimaan, ja millä tavalla riistanhoitopiirit huomioivat
nämä liikenneturvallisuuskysymykset, mutta ainakin minä uskon
sen, että asian vakavuus ymmärretään
ja tiedostetaan ja ne tullaan ottamaan huomioon silloin, kun näitä päätöksiä tehdään.
Jos sitten näin on, että ei tapahdu, niin kuin
meidän lähtökohtanamme on, silloin asia
täytyy tietenkin tarkastella uudelta pohjalta.
Mitä sitten tulee tähän keskusteluun
siitä, pitääkö sanamuotona olla
se, että hirvikannan tulee olla alhaisella tasolla vai
kohtuullisella tasolla, niin siinäkin lähtökohta
oli se, että me hyvin avoimesti tätä kysymystä halusimme
käsitellä ja sitä lähestyä.
Kun sitten alhaisella tasolla -teksti sinne käsittelyyn
tuli, otimme selvää siitä, miten tähän
tekstiin tulee suhtautua. Me saimme selvän viestin siitä,
että siinä vaiheessa, jos tällaisia onnettomuuksia
tapahtuu, tuomioistuinten tulkinta tällaisissa tapauksissa
saattaa tulla aika arvaamattomaksi. Silloin lähdettiin
siitä, että neutraalimpi ilmaisu kuitenkin on
hirvikannan pitäminen "kohtuullisella tasolla". Tämä oli
se lähtökohta.
Tässä tulee myöskin sitten se, jos
puhutaan mahdollisimman alhaisesta tasosta, niin mikä se sitten
on. Sehän on mahdollisimman alhaisella tasolla silloin,
kun hirvet on ammuttu kaikki pois. Luultavasti täällä kuitenkin
on tilanne se, että sitten tulevat jotkin luontodirektiivit
vastaan, jotka ed. Pulliainen varmaan hyvin tuntee ja jotka taas
lähtevät siitä, että meillä pitää olla
kanta.
Hirvi kuuluu pohjoiseen luontoon hyvin oleellisella tavalla
ja sen kantaa on siedettävä. Meidän pitää muilla
konsteilla pyrkiä huolehtimaan sitten siitä, että nämä asiat
ovat suurin piirtein balanssissa, tasapainossa.
Haluan jyrkästi irtisanoutua siitä, että me
haluaisimme jollakin tavalla liikenneturvallisuutta olla vaarantamassa,
ja todella toivon, että ed. Rajamäki ei sisimmässään
kuitenkaan tunne tällä tavalla. Ehkä lähestyvät
eduskuntavaalit hiukan näitä ilmaisuja sitten
kärjistävät.
Sitten myöskin, kuten täällä on
todettu, valiokunta päätti pohjoisessa palauttaa
Metsähallituksen edustuksen riistanhoitoyhdistyksen hallitukseen.
Siitä olimme yksimielisiä, ja käsitykseni mukaan,
kun ottaa huomioon valtion omistuksen suuruuden pohjoisilla alueilla,
niin on ihan looginen seuraus palauttaa tämä asia.
Kyllä mekin tunnemme huolta ja halua turvata myöskin
maata omistamattoman kansanosan metsästysmahdollisuudet.
Ei meillä sellaista tarvetta tässä ole, että se
kuuluisi pelkästään maanomistajille.
Katson, että valiokunnan enemmistö kuitenkin
hyvin monella tavalla oli valmis kompromisseihin ja sovittelemaan
näitä asioita. Ed. Kähkönen
ajoi hyvin vahvasti tätä puheenjohtajan valintamenettelyä,
ja me annoimme siinä hyvinkin sujuvasti periksi ja totesimme,
että ed. Kähkönen edustaa asiantuntemusta
tässä asiassa varmaan hyvin paljon enemmän
kuin moni meistä muista. Siinä mielessä tällainen
lähestyminen ed. Kähkösen mielipiteeseen
oli helppoa. Omalta osaltani uskoisin, että tästä valiokuntakäsittelyn perusteellisuudesta
huolimatta me olemme päässeet hyvään
lopputulokseen ja tällä perusteella metsästystoiminta
voi jatkua ja metsästäjien hallinto voi tehostua.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voin paikata nyt sen muistikatkokseni, eli
vastaan ed. Kallille ja ed. Mäki-Hakolalle, kun he perustelivat
sitä, että keskusjärjestön hallituksen
jäsenet, jotka eri alueilta valitaan, kuuluvat jo johonkin
liittoon, esimerkiksi Suomen Metsästäjäliittoon.
Näinhän käytännössä on,
mutta väitän, että nämä alueitten
edustajat eivät välttämättä ole
omien liittojensa hallituksessa. Tästä johtuu
se, että heidän tietomääränsä, kokonaisnäkemys,
ei ehkä voi olla niin laaja kuin tarvittaisiin tietyissä asioissa.
Sen takia on perusteltua, että liittojen edustajina olisivat
useinkin puheenjohtajat, siis sieltä ylimmältä tasolta.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Mäki-Hakola, vaaleja tässä talossa
on joko edessä tai takana.
Syksyllä 1999 vuoden 2000 talousarvion käsittelyssä valtiovarainvaliokunnassa
esitimme nimenomaan viranomaisten yhteistyötä velvoittavia
kannanottoja valiokunnan budjettimietintöön tie-
ja toisaalta maa- ja metsätalousministeriön viranomaisten
välille. Se liittyi juuri tähän asiaan,
että pitää ottaa metsästyksen
ja hirvikannan aiheuttamat liikenneturvallisuusasiat paremmin huomioon,
koska onnettomuudet olivat jo silloin voimakkaassa kasvussa.
Se tilanne, mistä lähdettiin, oli aivan erikoinen.
Siis laki on tällä kertaa kirjoitettu niin, että hirvieläinkanta
ei metsästyksen johdosta vaarannu ja on pyrittävä siihen,
että hirvieläinten aiheuttamat vahingot pysyvät
kohtuullisella tasolla. Tämä on hyvin erikoinen
tilanne. Tarkoittaako kohtuullinen taso nykyistä tasoa,
kun meidän liikenneonnettomuutemme ovat kaksinkertaistuneet
hirvikannan johdosta ja osin liikenteen kasvusta ja toki myös
ajotavoistakin johtuen. Tässä tilanteessa nimenomaan
oli tärkeätä meidän mielestämme
sanoa selvästi, (Puhemies koputtaa) että vahingot
pysyvät alhaisella tasolla, mikä velvoittaa viranomaiset
reagoimaan tähän voimakkaammin.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Minäkin kiinnitän huomiota siihen,
että lähtökohtaisesti tähdätään
siihen, että onnettomuudet pysyvät kohtuullisella
tasolla, mutta jos käykin niin, että onnettomuudet
vaipuvat toivomustemme mukaan alle tämän kohtuullisen
tason, niin miten sitten toimitaan? Kenen tehtävänä ja
vastuulla on järjestää liikenteeseen lisää hirviä?
Se voi toimia näinkinpäin. Emme kai me tällaista
tavoittele? Kyllä kai me tavoittelemme, että se
on mahdollisimman alhaisella tasolla.
Ed. Kalli valitteli sitä, että olisi pitänyt
kuulla asiantuntijoita. Jos asia vaatii, niin valiokunnilla on tapana
kuulla asiantuntijoita niin pitkään kuin asian
käsittely vaatii, jotta saadaan hyvä tulos.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Mäki-Hakolalle,
että esimerkiksi Kymen riistanhoitopiiri on jo yli 30 vuoden
ajan kuullut paikallisia tieviranomaisia siitä, kuinka
paljon hirvet aiheuttavat liikenneonnettomuuksia alueella, ja sen
jälkeen on päätetty, kuinka monta hirvenkaatolupaa
asianomainen riistanhoitopiiri myöntää. On
hyvä, että tämä tulee lakiin.
Mutta minun mielestäni liikenneonnettomuudet parhaiten
vältettäisiin sillä, että varsinkin
valtateitten varret varustettaisiin hirviaidoilla.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ihan tarkkaan kun tätä pykälää lukee,
niin tulee samaan johtopäätökseen kuin
ed. Saarinen. Tässähän todetaan nimenomaan
tällä tavalla — ja tämä on
eri asia: "- - ja että hirvieläinten vahingot
pysyvät kohtuullisella tasolla." Sitä ennen on
lausuma metsästysluvista ja hirvien määrästä.
Ei tämä ole mitään sanoilla
noppailua, vaan tämä lause edellyttää sitä, jotta
vahinkojen pitää pysyä kohtuullisella
tasolla. Sen takia meidän vastalauseemme toivon mukaan
menee läpi sillä tavalla, jotta kaikki, jotka eivät
halua ihmisiä kuolevan liikenteessä niin paljon
kuin kuolee — mitä tapahtuukaan kantojen säätelyn
osalta — pyrkisimme siihen tilanteeseen, jotta ihmistaimi
olisi kuitenkin arvokkaampi kuin puun taimi.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tässä nyt noppaillaan tällä alhaisella
tai kohtuullisella tasolla. Kyllä meillä kaikilla
yhteinen huoli on siitä, että hirvien aiheuttamia
liikenneonnettomuuksia voidaan vähentää.
Se ei voi olla sanamuodosta kiinni. Se on saivartelua enemmän.
Tämä kohtuullisuus tuli virkamiesten esityksenä,
ja sille oli perusteita, miksi se ei voinut olla "alhaisella tasolla",
ja nyt tästä käydään
ihan turhanpäiväistä väittelyä. Meillä kaikilla
on yhteinen tavoite. Tämä laki ei ole se, jolla
yksinomaan tätä asiaa hoidetaan.
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Saariselta sinänsä terävä huomio.
Täytyy ottaa huomioon, että tässä puhutaan
vahinkojen osalta myös metsävahingoista. Siellä on
jo korvausjärjestelmä, joka lähtee siitä,
että silloin, kun vahingot menevät enemmän
kuin kohtuullisiksi, silloin tulee korvaus. Erityisesti liikennepuolta
olemme halunneet korostaa sillä tavalla, että tänne
tuli pakollinen neuvotteluvelvoite, kuulemisvelvoite. Tässä täytyy
ottaa huomioon, että vahinkoja syntyy muitakin kuin pelkästään
liikennevahinkoja, ja sitä tässä tarkoitetaan.
Mitä tulee siihen, kun puhuttiin, että liikennevahinkojen
määrät ovat kaksinkertaistuneet, niin täytyy
nyt ottaa huomioon, että on myöskin reagoitu sillä tavalla,
että historiassa eniten kaatolupia on nimenomaan tälle
metsästyskaudelle myönnetty hirvieläinten
osalta. Se määrä on todella suuri, ja
täytyy toivoa, että mahdollisimman tehokkaasti
metsästäjät siinä todella isossa tavoitteessa
onnistuvat. Mutta kyllä yhteiskunta ja viranomaiset ja
riistanhoitopiirit ovat reagoineet tähän tilanteeseen,
mikä tällä hetkellä on olemassa,
ja se on tiedostettu. Tämän väittäminen
muuksi on väärä väite.
Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos ed. Saarinen olisi ollut kärpäsenä maa-
ja metsätalousvaliokunnan katossa, niin ajatus olisi ehkä toisenlainen.
Me olimme päättäneet asiantuntijakuulemisen,
ja sen jälkeen eräiden edustajien toimesta nimenomaan
tämä alhainen taso tuli kuvaan mukaan. Sen tähden
valiokunnan enemmistö ei voinut hyväksyä tämän kaltaista
asiaa, jota ei asiantuntijakuulemisessa ollenkaan käsitelty.
Kohtuullisen tason hirvien osalta on määritellyt
eri elin. Suomessa kohtuullinen taso on 2—5 hirveä per
tuhat hehtaaria. Kun joillakin alueilla on tällä hetkellä 10—12 hirveä,
niin ilmeisesti se ei ole kohtuullinen taso.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ikään kuin jatkoksi tähän
debattiin: Liikenteessä tietysti on näitä liikkuvia
osia ne hirvet ja sitten ne ajoneuvot. Ed. Saarinen, teillähän
on kokemuksia niistä hyvin paljon, lehtitietojen mukaan.
Nyt sattuu olemaan niin, että liikennemerkeillä ja
muulla liikenneohjeistolla ohjataan sitä liikennettä,
joka voi törmätä toiseen liikkuvaan objektiin
elikkä niihin hirviin. Elikkä toisin sanoen asia
ei ole ihan niin yksioikoinen.
Sitten toisekseen vahingonkorvausoikeudellisesti tämä "mahdollisimman
alhaisella tasolla" tai "alhaisella tasolla" on ongelmallinen, koska se
ei tuo sitä vakuutusyhtiötä ja vakuutusorganisaatiota
vaan se voisi tuoda sen riistanhoitopiirin hallituksen siinä syytteen
kohteeksi, kanteen kohteeksi. Se monimutkaistaisi tämän
asian todella niin vaikeaksi, että sen takia tämä ratkaisu on
paras mahdollinen.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Metsästys on hieno harrastus,
ja se koskettaa monia suomalaisia alan harrastajia. Kaupungeissa
asuu paljon metsästäjiä, jotka eivät
ole metsänomistajia ja joilla on harvoin mahdollisuus päästä metsälle.
Kun maaseudun väki vähenee, kaupunkilaisia voidaan
sitouttaa maaseutuun metsästyksen kautta. Jos he pääsevät
metsälle, tätä kautta voivat tutustua
maaseutuun ja siellä asuviin ihmisiin.
Maa- ja metsätalousvaliokunnassa olemme huolella käsitelleet
tätä hallituksen esitystä. Esityksessä on
paljon hyvää, mutta myös ongelmallisia
kohtia. Valiokunnan mietintöön on jätetty kaksi
vastalausetta. Minun tekemäni vastalause koskee keskusjärjestöjen
hallituksen jäsenten valintaa. Katson, että metsästyslain
59 a §:ssä tulee olla maininta, että molemmat
valtakunnallisesti merkittävät metsästysjärjestöt
ovat edustettuina keskusjärjestöjen hallituksessa.
Ne ovat Suomen Metsästäjä- ja Kalastajaliitto
ja Suomen Metsästäjäliitto. Ajatuksena
on se, että pyyntilupia myönnettäessä kiinnitettäisiin
riittävästi huomiota metsästysmahdollisuuksien
tasapuoliseen jakautumiseen. Taustalla on huoli maattomien ihmisten
metsästysmahdollisuuksien turvaamisesta.
Ed. Rajamäen vastalauseessa esitetään
muutosta, että Liikenneturvan edustajat olisivat mukana
riistanhoitopiirien hallinnossa, koska hirvet aiheuttavat tieliikenteessä kuolonkolareita,
niin kuin täällä on jo todettu tänäänkin
monella suulla. Näillä perusteilla kannatan ed.
Rajamäen tekemää vastalausetta. Vaikka
en vastalausetta ehtinytkään valiokunnassa allekirjoittaa,
tuen sitä nyt täällä salissa.
Valiokunnassa olin äänestämässä tämän
esityksen puolesta.
Arvoisa puhemies! Maassamme sattuu paljon hirvikolareita, koska
hirvikanta on tällä hetkellä erittäin
vahva. Ensisijaisesti olisi suojeltava ihmisiä eikä hirviä.
Samoin metsätalouden ja metsäteollisuuden näkökulmasta
vahva hirvikanta on ongelmallinen asia. Hirvet aiheuttavat vuosittain
suuret tappiot taimikoissa. Metsästystä lisäämällä hirvien
taimikoille aiheuttamia vahinkoja voitaisiin edes jonkin verran
vähentää.
Hirvivahinkojen korvausjärjestelmää voitaisiin
kehittää siten, että jos metsänomistaja
ei anna maita hirviporukan käyttöön,
hänelle ei korvata taimikolle aiheutuneita vahinkoja valtion varoista.
Muutenkin maattomien metsästäjien pääsyä hirviporukoihin
ja metsästysseuroihin pitäisi helpottaa. Kaupungeissa
on paljon innokkaita metsämiehiä, jotka eivät
pääse hirviporukoihin mukaan. Pyyntiluvat pitäisi
myöntää riistanhoitopiireittäin
ja huolehtia lupien tasapuolisesta jakautumisesta.
Riistanhoitopiirien hallitukset voisi jatkossa valita postiäänestyksellä.
Näin mahdollisimman moni pääsisi sanomaan
kantansa vaalissa. Valitettavasti porvaripuolen kansanedustajat
valiokunnassa vastustivat postiäänestystä.
Te olette nykyaikaista kehitystä vastaan. Kun ihmisillä on kiire
ja paljon menoja, olisi järkevää, että ihmiset
voisivat äänestää riistanhoitopiireissä postiäänestyksellä.
Nyt vaikuttaminen jää monelta tekemättä muitten
esteitten takia.
Vasemmistopuolueitten edustajat olisivat valiokunnassa näyttäneet
vihreää valoa riistanhoitopiirien hallitusten
valitsemiselle postiäänestyksellä tai
ainakin sille, että sitä ruvettaisiin tutkimaan.
Näin demokratian aikana pitäisi edistää päätöksentekoa
ja edustuksellisuutta. Tulevaisuuden ongelma on se, että metsästäjien
etujärjestöjen edustus kaventuu keskusjärjestötason päätöksenteossa,
jos tämä hallituksen esitys menee läpi
tällaisenaan.
Päätöksenteon demokraattisuuden vuoksi
ehdotan, että vastalauseen 1 mukaisesti 59 a §:ään tehdään
esittämäni muutos. Samoin vastalauseen 2 mukaisesti
katson, että maattomien metsästäjien
mahdollisuuksista metsästykseen on pidettävä huolta
reilun pelin hengessä, ja kannatan vastalauseen 2 hyväksymistä.
Puhemies:
Ed. Kangas, muistutan jälleen, että asian
käsittelyn yksityiskohtaisessa vaiheessa vasta tehdään
nämä ehdotukset ja kannatukset.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.