4) Hallituksen esitys laiksi arvonlisäverolain 114 §:n
muuttamisesta
Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä käsittelyssä on
kaksikin autoihin liittyvää lainsäädäntöä:
arvonlisäverolain 114 §:n muuttaminen sekä ajoneuvoverolain
eräiden pykälien muuttaminen. Lisäksi
valiokunnassa on myöskin valmistunut autoverolain muutos
koskien niin sanottua kuuden kuukauden sääntöä,
ja se on tulossa myöskin tänne täysistuntokäsittelyyn.
Kokonaisuutena tässä on suhteellisen pienistä lakimuutoksista
kyse. Tässä yhteydessä voin todeta, että valiokunnassa
lähinnä tämän autoverolain käsittelyn
yhteydessä on kyllä ollut esillä laajemminkin
uudistus, jota eduskunta silloin autoverolain uudistamisen yhteydessä esitti,
ja tämä ponsi on nyt uusittu.
Tässä nyt käsittelyssä olevassa
esityksessä ehdotetaan arvonlisäverolakia muutettavaksi
siten, että henkilöautoja koskevaa vähennysrajoitusta täsmennettäisiin
kaksikäyttöautojen osalta ottamalla lakiin niitä koskeva
määritelmä. Arvonlisäverolaissa
ei ole sen paremmin henkilöauton kuin muihinkaan autoluokkiin
kuuluvien ajoneuvojen määritelmiä. Verotuksessa
on nojauduttu toistaiseksi ajoneuvolainsäädännössä tai
vastaavassa aikaisemmassa lainsäädännössä käytettyihin
määrittelyihin. Hallituksen esityksen tarkoituksena
on nyt lisätä arvonlisäverolakiin kaksikäyttöauton
määritelmä selvyyden vuoksi. Lisäystä pidetään
tarpeellisena ajoneuvolainsäädännössä toteutettujen
muutosten takia.
Kaksikäyttöauto määriteltäisiin
arvonlisäverolaissa samalla tavalla kuin ajoneuvoverotuksessa.
Sillä tarkoitetaan nykyiseen tapaan pakettiautoa, joka
on varustettu kuljettajan istuimen ja sen vieressä olevien
istuinten lisäksi muilla istuinpaikoilla tai niiden kiinnitykseen
tarkoitetuilla laitteilla. Sääntelyn ulkopuolelle
jäisivät autoverolain 24 §:n mukaiset
tilapäiseen käyttöön tarkoitetut
istuimet tai ennen 30. syyskuuta 1998 voimassa olleiden tieliikennesäännösten
mukaisesti pakettiautoon hyväksytyt istuimet.
Valiokunta on käsitellyt määrittelyä tarkemmin
hallituksen esityksen 190 yhteydessä eli ajoneuvoverolain
yhteydessä ja pitänyt ehdotusta selkeänä ja
siten oikeusvarmuutta ja verotuksen yhdenmukaisuutta edistävänä.
Valiokunta on tutkinut asian käsittelyn yhteydessä myös
mahdollisuutta rajata kaksikäyttöauton käsitteen
ulkopuolelle sellaiset double cab tai pick up -tyyppiset ajoneuvot,
joita käytetään käytännössä vain
työkäytössä. Tämä olisi
sinänsä suositeltavaa esimerkiksi monien pienyrittäjien kannalta.
Valiokunnan lopullinen näkemys on ollut kuitenkin se, ettei
kaksikäyttöautoja koskevaan määrittelyyn
ole mahdollista tehdä tässä vaiheessa
poikkeuksia ilman uhkaa merkittävistä verotuottojen
menetyksistä. Kyse, jos otamme huomioon EU-oikeudellisen
näkökulman, voisi olla yli 200 miljoonan verotuoton
menetyksestä, ja sellaista ei voi tässä yhteydessä pitää järkevänä.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on ehdotettu, että kaksikäyttöautojen
vähennysrajoitusta sovellettaisiin vasta vuoden 2005 alusta
rekisteröitäviin autoihin tai vasta lain voimaantulopäivästä alkaen.
Valiokunta ei pidä tätä kuitenkaan mahdollisena
eikä perusteltuna. Se, että vähennysoikeus
riippuisi rekisteröintiajankohdasta eikä automallista,
olisi epäoikeudenmukaista muihin verovelvollisiin nähden.
Ehdotetut muutokset olisivat erityisen ongelmallisia yhteisölainsäädännön
ja verotulojen kannalta: jäsenvaltio, joka verolainsäädännössään
luopuu tietoisesti vähennysrajoituksesta, ei voi yhteisölainsäädännön
mukaan enää sen jälkeen ottaa rajoitusta käyttöön.
Näin se vaan on.
Yhteisölainsäädäntö ei
salli myöskään samanlaisten tuotteiden
erilaista verokohtelua. Saman ajoneuvomallin eri rekisteröintiajankohta
ei tee autoista luonteeltaan erilaisia hyödykkeitä.
Vähennysoikeuden myöntäminen tiettynä ajanjaksona
rekisteröidyille autoille merkitsisi siis sitä, että vastaava
vähennys olisi myönnettävä kaikille
muillekin kaksikäyttöautoille. Tämä veisi
pohjan nyt ehdotetuilta muutoksilta. Se heijastuisi puolestaan suoraan
valtion verotuottoihin, kun otetaan huomioon muutosrekisteröinnin
helppous. Lisäksi se voisi rapauttaa henkilöauton
vähennysrajoituksen tarkoituksen. Sitä kautta
uhattuna on viime kädessä henkilöautojen
vähennysrajoituksen koko verotuottovaikutus, kuten jo äsken
sanoin, noin 220 miljoonaa euroa vuosittain.
Puhemies! Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on ehdotettu,
että arvonlisäverolain vähennysoikeuden
piiriin otettaisiin yksinomaan vähennykseen oikeuttavaan
käyttöön hankitut matkailuperävaunut.
Niitä joudutaan käyttämään
esimerkiksi koneurakoinnissa yrittäjien ja heidän työntekijöittensä työmaamajoitukseen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan komissio on antanut hiljakkoin
ehdotuksen niin sanotuksi yhden yhteyspisteen mekanismiksi. Siinä täsmennetään
myös eri jäsenvaltioissa sovellettavien vähennysrajoitusten
piiriä. Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena
sitä, että mahdolliset vähennysrajoituksia
koskevat tarkistukset arvonlisäverolakiin tehdään
yhdellä kertaa ja samanaikaisesti uuden direktiivin mahdollisesti
edellyttämien muutosten kanssa. Valiokunta ei pidä sen
vuoksi ehdotettua erillismuutosta tässä yhteydessä perusteltuna.
Valiokunnan mietintöön on jätetty
kokoomuksen, vasemmistoliiton ja kristillisdemokraattien vastalause,
jossa ehdotetaan juuri äsken mainitsemani kohdan muuttamista
siten, että yksinomaan yrityskäyttöön
hankitut matkailuperävaunut tulisivat tässä yhteydessä vähennysoikeuden piiriin.
Kuten sanoin, puhemies, tämä seuraava laki, jota
nyt en erikseen esittele, liittyy tähän kokonaisuuteen,
ja siinä yhteydessä on valiokunnan lausuma myöskin
olemassa koskien ajoneuvojen verotuksen luokituksen aikaansaamista.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kauppa- ja teollisuusministeriön
puitteissa ollaan kehittämässä niin sanottua
yritysvaikutusten arviointia. Huomaan tämän lakiesityksen
osalta, että sellainen olisi todella tarpeen. Kun tämänkin
lakiesityksen yritysvaikutuksia olisi arvioitu, olisi huomattu,
että matkailuautoja ja matkailuvaunuja käytetään
esimerkiksi rakennus- ja metsäkoneyrityksissä.
Kannatan ed. Häkämiehen ja muiden vastalauseen
esitystä arvonlisäverolain 114 §:n muuttamisesta,
joka ottaa huomioon yrittäjänäkökulman
lainsäädännössä.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja ansiokkaasti
täällä kertoi, mistä tässä on
kysymys. Kaksi asiaa on kuitenkin syytä ottaa esille täältä.
Ensinnäkin tämän arvonlisäverolain
osalta ja myös sitten kohta varsinaisesti puhuttavan ajoneuvoverolain
osalta on huomattu, että ihan ongelmaton tämä asia
ei ole. Saattaa olla paljon esimerkiksi yrittäjiä,
jotka ovat hankkineet näitä niin sanottuja kaksikäyttöautoja
hyvässä uskossa luullen, että niitä verotetaan
samalla tavalla kuin verotetaan pakettiautoja, jolloin heillä olisi
mahdollisuus vähentää myös arvonlisäverot
aikanaan verotuksessa. Nyt kun mahdollisesti näihin yrityksiin
joskus kohdistuu verotarkastuksia, niin toivottavaa olisi, että myös
verotarkastajat ymmärtäisivät näitten
yrittäjien tilan ja toteaisivat sen, että koska
kyseessä on ollut tämmöinen, voi sanoa,
pieni lapsus lainsäädännössä,
annettaisiin armon käydä oikeudesta ja todettaisiin,
että yrittäjät eivät missään
mielessä ole menetelleet virheellisesti eivätkä väärin
eivätkä vilpillisesti tai tahallaan, jolloin sitten
verotarkastajat katsoisivat, että kyllä tämä arvonlisäverovähennys
koskisi myös näitä kaksikäyttöautoja
näissä tapauksissa. Toivottavasti tämmöinen
järkevä käytäntö verotarkastuksessa
löytää paikkansa sitten, kun niitä tehdään
yrityksissä.
Mutta, herra puhemies, varsinaisesti kaksikäyttöautoihin
ja tähän double cab -ongelmaan ja muihin
ongelmiin paneudun sitten seuraavassa puheenvuorossa seuraavassa
asiakohdassa, mutta liittyen tähän itse arvonlisäverolain
uudistukseen: nyt kun kerran tämä 114 § on
auki, niin samassa yhteydessä sitä olisi voitu
pikkuisen parannella ja korjata. Sen takia meillä on vastalauseessa
esitettykin, että arvonlisäverolain 114 §:ssä 2
momenttia muutettaisiin sillä tavalla, että yrittäjät
voisivat myös vähentää arvonlisäverot
matkailuperävaunuista, jotka hankitaan yritysten käyttöön.
Niin kuin ed. Laxell äsken totesi, on paljon metsäkoneyrittäjiä ja
muitakin yrittäjiä, jotka työssään
joutuvat käyttämään matkailuperävaunua
sen takia, että ollaan kaukana kotoa töissä ja
jossain pitää yöpyä ja kuitenkaan
töitäkään ei voi vuorokaudet
läpeensä tehdä. Väitetään,
että tämmöinen rajanveto olisi vaikeaa,
milloin on yksityiskäyttö tai yrityskäyttö, mutta
uskon, että siihenkin käytännöt
varmasti löytyisivät ajan myötä.
Samanlaisia rajanveto-ongelmiahan verotuksessa on joka paikassa,
ja niistä kyllä aina on selviydytty.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Aivan niin kuin verojaoston puheenjohtaja
ed. Koskinen totesi, tämä ongelma koskee lähinnä näitä double
cab -autoja ja pick up -autoja ja nimenomaan sellaisia
double cab -autoja, missä on kaksi istuinriviä.
Jos on vain yksi istuinrivi, silloin ongelmia ei synny, koska tämmöiset
autot, missä on istumapaikkoja ohjaajan vieressä,
menevät kyllä pakettiautoina. Mutta maahan on
tullut sellaisia autoja, joissa on kaksi istuinriviä. Nämä ohjaajan
eli kuskin takana istuvat yleensä selin, ja istuimet ovat
aika kovia, eivät ole pehmustettuja niin kuin tavallisessa
henkilöautossa, paitsi joissakin merkeissä on
pehmustettuja istuimia. Nämä niin sanotut double
cab -autot, missä on kaksi penkkiriviä ja
toinen penkkirivi kova, ovat mielestämme kiistatta työautoja
ja lähinnä pakettiautoihin rinnastettavia ajoneuvoja.
Näin ne ovat olleet tähän päivään
saakka. Yrittäjät ovat hankkineet ne, käyttävät
niitä pääasiallisesti, ei ehkä kokonaan,
mutta pääasiallisesti, työssään,
ammatissaan.
Nyt kun laki muuttuu, voi käydä niin, että verotarkastuksessa
todetaan, että tämä autohan ei ole pakettiautoon
rinnastettava auto. Tästä autosta on myönnetty
arvonlisävero, ihan niin kuin pakettiautosta on myönnetty
arvonlisävero, yrittäjälle, ja kun se
ei ole pakettiauto, niin peritään tämä vähennys
takaisin. Tämä olisi aivan kohtuutonta. Yrittäjä on
tämän auton hyvässä uskossa,
vilpillisessä mielessä, hankkinut, (Eduskunnasta:
Vilpittömässä!) se on palvellut häntä pääasiallisesti
... — vilpittömässä mielessä,
anteeksi, minä testasin, kuunteletteko te — ja
olisi täysin kohtuutonta, jos hän menettäisi
tämän vähennyksen ja joutuisi arvonlisäveroa
siitä maksamaan. Tästä ollaan, ainakin
mitä minä olen ymmärtänyt, laajasti
yksimielisiä, mutta tällaista ei voida pykälään
kirjoittaa. Mutta kun lakia tulkitaan, kun lainkäyttäjä,
tuomioistuin, tässä tapauksessa veroviranomainen,
käyttää lakia, niin hänen tulee
myöskin selvittää, mikä on lainsäätäjän
tahto. Tässä istuu lainsäätäjä.
Lainsäätäjän tahto on se, että tätä arvonlisäveroa
ei peritä takaisin. Tämä tulee nyt pöytäkirjoihin
merkityksi, ja tätä tulee myöskin noudattaa
sitten tulevassa lainkäytössä.
Kun tätä asiaa käsiteltiin, tuli
myöskin esille tämä kysymys, mihin sekä ed.
Laxell että ed. Koskinen ovat puuttuneet eli matkailuperävaunu.
Yrittäjälle, joka käyttää henkilöautoa
yksinomaan ammatissaan, työssään, on
mahdollista myöntää arvonlisäverovähennys
siitä autosta. Jos hän käyttää sitä henkilöautoa
myöskin yksityisesti ja vain osittain työssään,
silloin sitä vähennystä ei myönnetä.
Yrittäjällä, joka käyttää matkailuperävaunua
sataprosenttisesti ammatissaan, sataprosenttisesti työssään,
ei ole tätä mahdollisuutta saada arvonlisäverovähennystä siitä. Tämähän
ei voi olla oikein. Tästäkin ollaan laajasti yksimielisiä,
että pitäisi myöskin matkailuperävaunusta
saada tämä arvonlisäverovähennys.
Mutta se ei ole mahdollista, mikäli me emme muuta lainsäädäntöä,
ja nyt on oiva tilaisuus muuttaa se lainsäädäntö niin,
että se vastaisi yleistä käsitystä siitä,
mikä on oikein. Oppositio on tästä tehnyt
vastalauseen, ja kannatan sitä, mitä ed. Koskinen
ja ed. Laxell ovat matkailuperävaunun lisäämisestä tähän
pykälään lausuneet.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
jo tuotu esiin niitä seikkoja, mitkä liittyvät
tähän mietintöön ja hallituksen
esitykseen. Täytyy vaan hämmästellä sitä,
kuinka epäloogisesti voidaan lainsäädäntöä ja
nimenomaan verotuslainsäädäntöä säätää.
Ed. Kallis toi esiin sen, että jos osoitetaan, että matkailuperävaunua
käytetään sataprosenttisesti tehtäviin,
jotka liittyvät nimenomaan ansiotoimintaan, urakointiin,
niin kuin Pohjanmaalta on erittäin useita maanrakennusurakoitsijoita
ja osa myöskin asuinrakentamisessa ja neljä päivää viikossa
he ovat Pääkaupunkiseudulla, majoittuvat niissä matkailuperävaunuissa,
niin tuntuu kohtuuttomalta, että tällainen arvonlisäverovähennysoikeus
ei koskisi heitä. Minun mielestäni on aika epälooginen
tämä tilanne kokonaisuudessaan.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee tällaiseen mielenkiintoiseen
sanaan kaksikäyttöauto, niin siihen problematiikkaan
päiväjärjestyksen seuraavassa kohdassa
ehkä lähemmin puutun, mutta tältä osin
tämän hallituksen esityksen kohdalta voimaantulosäännösten
osalta kyllä minua hämmästyttävät
valiokunnan näinkin voimakkaat kannanotot, kun puhutaan,
kuinka selkeä lainsäädäntö meillä on,
ja taas toisaalta, vaikka asiantuntijakuulemisessa on ehdotettu,
että tätä lakia sovellettaisiin vasta
2005, niin mielenkiintoisilla argumenteilla tämä on
kumottu ja ikään kuin menty EU:n taakse viittaamalla
yhteisölainsäädäntöön.
Kun arvoisa valiokunnan puheenjohtaja totesi siitä,
että kaikki yhdellä kertaa: minä olen
täällä talossa nyt viidettä kautta
ja olen aina kyllä havainnut sen, että mitään
lakia ei yhdellä kertaa voida muuttaa, niin että se
oli kyllä, arvoisa puhemies, minun mielestäni
valiokunnan puheenjohtajalta, jota muuten suuresti kunnioitan, aika käsittämätön
repliikki.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja
esitteli mietinnön ja asiasisällön niin
tarkasti, että siihen ei ole syytä sen kummemmin
enää palata.
Samaten edustajat Kallis ja Koskinen kertoivat sen muutoksen,
mitä vastalauseessa oppositio esittää,
eli kysymys oli nimenomaan matkailuperävaunujen hyväksymisestä vähennysjärjestelmän
piiriin arvonlisäverotuksessa. Siltä osin yhdyn
tähän näkemykseen ja olen yhtynyt myös vastalauseeseen.
Jotta en pitkittäisi istuntoa, en jatka enempää.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt on hyvin mieluista minunkin tukea
kokoomuslaista vastalausetta ja muutakin. Nyt ei olla suurrikkaiden
asialla. Nyt ollaan pienyrittäjän asialla, joka
vetää matkailuperävaunua tuolla pitkin kairaa
ja yrittää itsensä elättää.
Se on muutenkin vaikeata, ja tällaiset esteet pitäisi
ehdottomasti poistaa, mitä tässä on.
Tämä on hyvä vastalause, ja tämän
vastalauseen pohjalta pitäisi mennä eteenpäin.
Mutta samaa minäkin ihmettelen kuin ed. Vistbacka.
Tässä valiokunnan puheenjohtaja viittasi hieman
puolihuolimattomasti siihen, tuleeko paine tähän
lainsäädäntöön EU:sta.
Eikö se nyt ollut, arvoisa herra puhemies, niin, että kun me
menimme sinne EU:hun, sanottiin, että tämä veropolitiikkahan
kuuluu kansallisen päätöksenteon piiriin?
Että näin se unioni taas siellä ujuttaa ja
vie kansallista päätösvaltaa ja ohjaa
Suomen herroja kansan vahingoksi ja pienyrittäjän
vahingoksi. Tämmöiseen emme tietenkään
alistu, vaan tuemme tätä vastalausetta.
Arto Bryggare /sd:
Arvoisa puhemies! Niin paljon kuin minäkin haluaisin
tässä yhtyä näihin edellisiin
puheenvuoroihin siitä asiasta, että pienyrittäjille
pitäisi taata mahdollisuus tässä tapauksessa
double cab -tuotteiden hankintaan, niin tässä meillä on
todella suuri riski siitä, että tämä johtaisi
siellä EU:n suunnalla tulkintoihin siitä, että meille
aiheutuisi sen seurauksena suuria veromenetyksiä. Tämä on
suuri huoli, ja niin kuin valiokunnan ja verojaoston käsittelyssä on todettu,
autoverouudistus on kulman takana meitä odottamassa. Me
tarvitsemme kyllä — tämäkin
osoittaa sen — todella kokonaisvaltaista, isoa käsittelyä siitä,
millä tavalla tulevaisuudessa tätä autoveroa
rakennamme Suomessa. Sitä ei voi nyt vain tässä jatkuvasti
sanoa, että se on siirrettävä ja siirrettävä.
Kyllä siihen on tartuttava ja katsottava aidosti, mitä mahdollisuuksia
on nämä verotuotot säilyttäen
muuttaa autoverotusta siihen suuntaan, että käyttöä verotetaan
ja sitä hankintaa ei, koska nyt tässä on
näitä jatkuvia virityksiä, jatkuvia loukkujen
paikkauksia eri tahoilla ja se johtaa tällaisiin erikoisiin
asioihin, niin kuin tässä on. Minä kyllä myönnän,
että pienyrittäjien kohdalla tämä asia
on kyllä hankala, ja pitkin hampain tässä olen
hallituksen esityksen kannalla.
Yleiskeskustelu päättyy.