5) Hallituksen esitys laiksi ajoneuvoverolain 11 ja 69 §:n
muuttamisesta
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa puhemies! Se, minkä takia tätä täällä käsitellään,
johtuu siitä, että kun aikanaan on muutettu ajoneuvoverolakia,
siinä yhteydessä on kai sattunut pieni virhe ja sitten
aikanaan Ajoneuvohallintokeskus antoi tietynlaisia ohjeita, miten
erilaisia lakeja ja asetuksia sovelletaan. Se johti siihen, että eräät
henkilöt Suomessa rupesivat muuttamaan henkilöautoja
pakettiautoiksi, minkä jälkeen pääsivät sitten
halvempaan käyttövoimaveroluokkaan elikkä niin
sanottuun vanhaan dieselveroluokkaan, ja se on tietysti merkittävä.
Siinä saattoi tulla säästöä jopa
400—500 euroa ajoneuvoa kohti.
Nyt tavallaan tämmöinen porsaanreikä tässä tukitaan,
ja se on ehkä oikein, jos ajatellaan kansalaisten yhdenvertaisuutta
tai sitä, minkälaisia autoja ehkä voitaisiin
tuoda ulkomailta Suomeen rekisteröitäviksi ja
samalla tavalla sitten muuttaa näitä. Toki täytyy
todeta se, että kyllä kansalaiset ihmettelevät,
miksi näin toimitaan, koska he eivät ole rikkoneet
mitään lakia. He ovat vaan katsoneet, että tämmöinen
mahdollisuus on ollut olemassa ja ovat käyttäneet
sitä hyödykseen. No, onneksi sitä nyt
ei kuitenkaan säädetä takautuvasti, vaan
tästä eteenpäin sitten käyttövoimavero
määräytyy näilläkin
autoilla henkilöauton mukaisesti.
Mutta kun tätä asiaa veivattiin viikkokaupalla verojaostossa,
huomattiin, että yksi tämmöinen selvä ongelma
on olemassa koskien nimenomaan double cab -autoja, mihin
täällä ed. Kalliskin viittasi, eli autoja,
joita tavanomaisesti käytetään sekä henkilöitten
kuljetukseen että yrityksissä tavaroitten kuljetukseen.
Yleensä näitä hankkivat nimenomaan yrittäjät,
jotka tarvitsevat tämän tyyppistä kuljetusta.
Kysymykseen sitten siitä, mitä autoja nämä oikeastaan
ovat, ei varmasti yksiselitteistä vastausta ole olemassakaan.
Sen takia on hyvä, että täällä valiokunnan
mietinnössä todetaan se, että pitäisi
ryhtyä luokittelemaan ajoneuvot uudestaan. Ne luokiteltaisiin
sillä tavalla, että selkeästi tiedettäisiin,
mitkä autot ovat nyt sitten henkilöautoja, mitkä ovat
pakettiautoja, mitkä ovat työautoja jne. Tulisi
joku järkevä ja selkeä luokitus eikä mitään
ylimääräisiä muutoksia tarvitsisi
tehdä.
Mutta sitten näitä double cab -autoja
kun käyttävät kerran nämä yrittäjät,
jos halutaan yrittäjyyttä tukea, niin silloin
aika selkeää meidän mielestämme
olisi se, että ne rinnastettaisiin pakettiautoihin. Näin
tehdään muuallakin EU:n alueella. Kun kuitenkin
täällä ed. Bryggare ja jotkut muut olivat
huolissaan verotuloista, niin on syytä todeta, että nämä double
cab -autot verotetaan kuitenkin täydestä autoverosta
elikkä niistä kertyy ihan hyvä summa
autoverotuottoja valtiolle. Ne ovat kohtuullisen kalliita sen takia
tietysti, että ne ovat monipuolisia ja varmaan hyviäkin
autoja, mutta erona on ainoastaan se, että silloin niiden
käyttövoimavero on vähän alempi.
Sitten meille väitettiin, että näitä autoja
ei pystyisi millään tavalla yksilöimään
tai erottelemaan, syntyisi jälleen kerran joitain ongelmia
verotukseen. Mutta kyllä siihenkin ratkaisu löytyy, ei
tämä nyt niin vaikea asia voi olla. Kyllähän Suomessa
on paljon autoalan asiantuntijoita ja kyllä vaikeampaakin
lainsäädäntöä Suomessa
on saatu aikaiseksi.
Sen vuoksi me olemme tehneet vastalauseen, missä ajoneuvoverolain
11 §:ään lisättäisiin muutama
virke, missä selkeästi tehtäisiin näistä kaksikäyttöautoista
semmoinen määritelmä, että se
ei koskisi kuitenkaan näitä tietyntyyppisiä double
cab -autoja. Tällä määrittelyllä varmaan päästäisiin
eteenpäin, ja se olisi myös yrittäjien kannalta
hyvä asia. Huomenna, kun on yksityiskohtaisessa käsittelyssä pykälät,
11 §:ään tullaan tekemään
muutosesitys.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten verojaoston puheenjohtaja ed.
Koskinen totesi, kaikki lähti liikkeelle siitä,
että Suomessa viime kesänä rekisteröitiin,
sanoisinko, ihan selkeitä farmariautoja pakettiautoiksi
ja näin päästiin pienemmällä käyttövoimaverolla
eli dieselvero oli selvästi pienempi ja henkilö säästi
sen 400—500 euroa vuositasolla, jonka ed. Koskinen mainitsi.
Kun tätä sitten lähdettiin selvittämään,
tulivat juuri nämä double cab -autot
jälleen kerran esille, ja double cab -autot sijoitetaan
nyt henkilöautojen luokkaan kuuluviksi. Se tarkoittaa sitä,
että ne eivät saa sitä verohyötyä,
mitä niiden tulisi saada, ne eivät saa sitä verohyötyä,
mitä pakettiautosta saadaan, vaikka tämä double
cab -auto ei ole mikään henkilöauto
vaan se on työauto, se on pakettiauto. Onneksi tätä ei
kuitenkaan takautuvasti säädetä eli sitä hyötyä,
minkä nämä ovat saaneet, ei oteta pois,
mutta jatkossa niistä maksetaan vero ihan niin kuin henkilöautosta
maksetaan vero.
Tämä hallituksen esitys ja varsinkin valiokunnan
mietintö on siinä mielessä mielenkiintoinen, että todetaan
nykytilanne. Double cab -autot ovat pakettiautoihin rinnastettavia,
niille annetaan se verohyöty tänä päivänä,
mutta se otetaan pois, ja samanaikaisesti lausumassa edellytetään,
että double cab -autot palautetaan verovapaaseen luokkaan
tai siihen luokkaan, missä pakettiautot ovat. Siis ne ovat
nyt siinä, ne muutetaan, ne siirretään
pois, mutta edellytetään, että siirretään
ne takaisin. Mitä ajattelee double cab -auton
omistaja, kun hän tämän lukee ja tämän
kuulee? Mitä järkeä on siirtää ne
nyt tuosta luokasta pois, mutta siirtää ne sitten
myöhemmin takaisin tuohon luokkaan? Minä en ymmärrä eikä kukaan
muukaan oppositiossa ymmärrä, että näin
edes voidaan ajatella. Miksei sitten laadita sellaista pykälää,
joka määrittelee, mikä on double cab -auto, ja
antaa sille saman edun kuin pakettiautoille?
Ed. Koskinen viittasi siihen, että tällainen
pykälä sisältyy opposition vastalauseeseen
ja asiantuntijat ovat tämän pykälän
laatineet. Kyllä minä ihmettelen, jos löytyy
joku, joka ei ymmärrä, minkälainen on
se auto, joka on varustettu lisäistuimilla ja avoimella
tavaratilalla, jonka lavan pituus on vähintään
1,3 metriä. Jos se on 1,29 niin se ei täytä näitä vaatimuksia;
jos lava on 1,3 metriä, niin silloin se täyttää.
Siinä on istuimia, siinä on avolava, 1,3 metriä pitkä lava.
Sanotaan, että voidaan kattaa se lava ja muuttaa se henkilöautoksi.
Okei, voidaan kattaa se lava ja muuttaa se henkilöautoksi,
mutta tässä meidän pykälässämme
todetaan vielä: "- - joka on vastaavasti rakennettu pakettiauton
alustasta ja jossa ei käytetä muusta kuin pehmeästä materiaalista
valmistettua tavaratilan katetta."
Jos on pehmeä muovi, millä katetaan se avolava,
niin silloin se menee vielä pakettiautona, double cab -autona,
verotuksessa edullisemmassa luokassa, mutta jos se katetaan jollakin
muulla, silloin se ei enää kuuluisi tähän
luokkaan. Siis hyvin yksityiskohtaisesti, hyvin selkeästi
on määritelty, mitä double cab -autolla
tarkoitetaan. Tätä pykälää mietinnössä peräänkuulutetaan,
toivotaan, että hallitus toisi tällaisen pykälän,
minkä oppositio on nyt esittänyt.
Arvoisa puhemies! Tulen tietenkin kannattamaan tämän
11 §:n muuttamista siihen muotoon, millaisena se on vastalauseessa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama sana. Täällä kaksi
edellistä puhujaa ovat käyneet tämän
mietinnön aika yksityiskohtaisesti lävitse. Itse
kun en ole valiokunnan jäsen, tietysti niitä yksityiskohtia
en tiedä, mitä asiantuntijakuulemisessa on tullut
esille, mutta tässä valiokunnan mietinnössäkin
todetaan nimenomaan niitä perusteita, miksi katsotaan,
että tämä muutos on aiheellinen. Eli
muutamassa kuukaudessa kuluvan vuoden kevään aikana
näitä muutoksia tehtiin noin 8 000 henkilöautolle,
joista tehtiin niin sanottuja kaksikäyttöautoja,
joka on aika mielenkiintoinen sana sinällään.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni ongelma koko autopuolella
on meidän korkea autoveromme. Aina, kun tulee uusia säännöksiä,
jos ne ovat epämääräisiä,
silloin tietysti pyritään minimoimaan mahdolliset
verot. Tämä on aivan luonnollista. 80-luvun lopulla
meillä oli niin sanottuja ruumisautoja, joissa leikattiin
kattoa vähän auki, arvokkaita autoja, ja sen jälkeen
sinne laitettiin muutaman sentin korkuinen lisäkoroke sen johdosta,
että lainsäädäntö tai
tulkintaohjeet sisälsivät — en muista
nyt, arvoisa puhemies, oliko se lainsäädännössä,
ministeriön päätöksessä vai
jossakin muussa ohjeistuksessa — tarkat senttimetrimäärät,
kuinka korkean ajoneuvon piti olla, että se saatiin silloisen,
jos muistan oikein, niin sanotun farmariauton verotukseen.
Silloin kun itse olin ministeriössä, jouduin näitä päätöksiä jossakin
vaiheessa tekemään ja minä otin sen kannan,
että jos lainsäätäjä on
tehnyt virheen, ei se ole sen ihmisen virhe. Lainsäätäjä on
itse vastuussa tekemistään päätöksistä,
ja tällöin niille, jotka olivat rekisteröineet
ja saaneet muutoskatsastuksen, kirjoitettiin päätös,
että näin saa olla ja heitä kohdellaan
sillä tavoin kuin lainsäädäntö sillä hetkellä on
ollut, kun on muutoskatsastettu. Näin minun mielestäni
aina pitäisi menetellä silloin, kun kyse on lainsäätäjän
virheellisestä määritelmästä tai
sitten, mikäli ymmärsin oikein, tässä tapauksessa
ohjeistus on ollut määrätyiltä osin
puutteellista.
Minun mielestäni tämä antaa erittäin
epämiellyttävän kuvan lainsäätäjästä ja
niistä, jotka valtuuksiensa nojalla antavat ohjeistusta
laista, jos niihin säännöksiin ei voida
luottaa. Tässäkin tilanteessa uskoisin näin,
että autonmyyjät, kun tämä aukko
on huomattu, ovat lähteneet voimakkaasti markkinoimaan
autokauppaa tehtäessä sitä, että tästä ja
tästä on mahdollista päästä pienempään
niin sanottuun dieselveroon, jota kutsutaan nykyisin käyttövoimaveroksi,
mikäli muistan oikein. Kun näitä on sitten
ostettu, nyt on huomattu, että siellä on ollut
tulkintaohje, joka on ollut virheellinen. Minun mielestäni
ei näitä ihmisiä pitäisi rangaista,
jotka ovat sen mukaisesti menetelleet, mitä lainsäädäntö määrittelee. Heillä pitäisi
olla oikeus siihen tilanteeseen, mikä silloin on ollut,
ja sen jälkeen, kun muutos tulee, tietysti silloin alkaa
uusi tilanne.
Jäin vain miettimään, kun luin mietinnön
sivulla 3 olevaa valiokunnan toteamusta, jossa todetaan selvyyden
vuoksi, ettei tämä vaikuta millään
tavoin siihen, että verovelvollinen voi muuttaa pakettiautoksi
rekisteröidyn henkilöauton ennalleen. Aivan oikein,
varmasti voi tehdä näin, mutta jäin miettimään
vain sitä, että jos tämä muutetaan
uudelleen, jos se nyt sitten on rakenteitten osalta edes mahdollista,
koska tässä ensimmäisessä muutoksessa
on mahdollisesti hitsattu istuimia jne., tuleehan tästä joka
tapauksessa tälle henkilölle ylimääräisiä kustannuksia
ja myöskin muutoskatsastus. Olisin odottanut, että tässä olisi
jollakin tavalla siihen seikkaan puututtu, mikäli, arvoisa
puhemies, olen ymmärtänyt oikein tämän
kirjoitetun tekstin, kun en ole valiokunnan jäsenenä ollut
kuulemassa enkä laatimassa näitä tekstejä.
Arvoisa puhemies! Onneksi täällä on
nyt todettu hallituspuolueitten toimesta, että tätä lakia sovelletaan
sen voimaantulon jälkeiseen aikaan kohdistuvaan käyttövoimaveroon,
että edes siltä osin ei rangaista näitä viattomia
ja hyvässä uskossa toimineita auton omistajia
ja ostajia.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni, kun lukee vastalauseen,
jossa on yksityiskohtaisesti selvitetty, mitkä ovat muun
muassa N-luokan autoja ja miltä osin ne eivät
täytä M-luokan vaatimusten mukaisuutta jne., niin
kyllähän täältä löytyy
aivan selvät säädökset siitä,
millä tavoin asia voitaisiin kirjoittaa, että oikeus
toteutuisi.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni vastalause on sen
mukainen, mitä ainakin perussuomalaiset tulevat äänestyksessä noudattamaan.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen lähtökohtana
on ollut tukkia se porsaanreikä, joka aikaisempien lainsäädännön muutosten
yhteydessä on syntynyt ja jota nokkelat auton ostajat ovat
aivan ansiokkaasti hyväksikäyttäneet
saadakseen edullisemman käyttövoimaverokohtelun.
Mietinnössään valiokunta on päätynyt
hyväksymään tuon esityksen käytännössä sellaisenaan ja
kuitenkin edellyttänyt samalla lausumassaan palaamista
ajoneuvojen verotuksellisen luokituksen aikaansaamiseksi ja edellyttänyt
double cab- ja pick up -autojen, kaksikäyttöautojen, määrittelyä.
Täällä aikaisemmin ed. Kallis puheenvuorossaan
esitteli perusteellisesti sen ajatuksen, mikä sisältyy
vastalauseeseen, johon myöskin olen yhtynyt. Se on se tie,
jota kannattaa silloin kulkea, jos haluaa saada tarkennuksen tuohon
säännökseen.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuuntelin mielelläni ryhmäpuheenjohtaja
Vistbackan puhetta. Hän on toiminut myös liikenneministerinä ja
toimi juuri siten, niin kuin pitääkin, oikeudenmukaisesti
ja rehellisesti, mistä kansliapäällikkö Juhani
Korpela sai silloin aiheen julkisuudessa sanoa, että paras
liikenneministeri tähän asti. Sen jälkeen
on ollut muitakin hyviä liikenneministereitä,
mikäli muistan ja olen asioita seurannut.
Mutta muutama asia: Tämä asia herättää paljon
keskustelua — kansalaiskirjeitä on tullut ja yhteydenottoja,
sähköposteja — etenkin tämä takautuvuus
tai tämä, jossa ihminen kokee, että hän on
hyvässä uskossa toiminut ja sitten hänet
pistetään vastuulliseksi. Otan lyhyen lainauksen
Jyväskylästä tulleesta palautteesta,
jossa henkilö vertaa tätä menettelyä jopa
sotarikossyyllisyyteen, että tämmöinen,
että toiminta aikanaan ei ole ollut kiellettyä ja
nyt on, ei ole oikeudenmukaista. Hän sanoo näin:
"Lakia noudattavan kansalaisen täytyy voida olla varma,
ettei hänelle tule ennakoimatonta vahinkoa lain noudattamisessa.
Muussa tapauksessa lain laatijaan ei voi enää luottaa."
Tämä on juuri sitä, mitä kansalaiset
tästä ajattelevat, ja sen pitää olla
lainsäätäjien, eli siis meidän
täällä, huolena, että teemme yksiselitteisesti
selvät pykälät, joiden mukaan ihmiset
voivat toimia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tänään on paljon
puhuttu verotuksesta ja nytkin veronluonteisesta maksusta. Ajoneuvoverolain muuttamisesta
ja käyttövoimaveron soveltamisesta on kyse.
Puhemies! Nykyhallitus on jo parin vuoden ajan toteuttanut erilaisia
verovähennyksiä ja veropohjan kaventamista. Alv-
ja ajoneuvoihin liittynyt verotus on kuitenkin tuonut kohtuullisen paljon
edelleen verotuloja. Kuitenkin valtiovarainministeriö on
jatkuvasti täälläkin ja myös
valiokunnissa viestittänyt, että tulevaisuudessa
ei ole enää mahdollisuutta jatkaa esimerkiksi
nykyisen kaltaisella budjetoinnilla, koska veropohja kapenee. Puhutaan
verokilpailusta ja sen vaikutuksesta Suomen verotukseen myös
niin, että verotulot vähenevät. Tämä on
erittäin ongelmallista hyvinvointiyhteiskunnan toteuttamisen
näkökulmasta.
Se, mikä mielestäni on ajoneuvoverotukseen tärkeä näkökulma,
olisi se, että käyttövoimaveron ja autoveron
pitäisi molempien olla sen suuntaisesti sovellettuja, että ne
ottaisivat huomioon ajoneuvon ympäristörasitteen.
Sen pitäisi olla myös autoveron soveltamisen lähtökohta.
Toivon, että kun näitä ajoneuvoihin liittyviä verokäytäntöjä uusitaan,
tämä olisi silloin mielessä.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä suomalaisten lempilapsi
auto ja sen verotus herättää aina keskustelua.
Toisaalta jaoston kuulemisissa huomasi, että paljon se
herättää myös innovaatioita
sen kiertämisessä. Haluaisin kiinnittää lähinnä huomion
siihen, että kyllä valiokunta hyvin selkeästi
tunnustaa tämän tarpeen verotusluokituksen tarkistamiseen.
Lähinnä haluan kiinnittää huomion
lausumaehdotukseen, jossa eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin ajoneuvojen verotuksellisen
luokituksen aikaansaamiseksi. Tähän tulisi ryhtyä mahdollisimman
pikaisesti. On täysin mahdollista, että tämän
työn perusteella, sen seurauksena, ollaan lähellä niitä linjoja,
joita esimerkiksi oppositio tuo tässä omassa vastalauseessaan
esille.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä laissa on kyllä hyvin
kyseenalaisia piirteitä. Ed. Vistbacka ammattitaidollaan
ja juristin kokemuksellaan kyllä valotti niitä epäkohtia,
jotka todella ovat olemassa. Minun tietääkseni
Suomen laissa on edelleenkin kohta "annetun edun pois ottaminen".
Tämän edun on lain laatija tai lain tulkitsija,
asetuksen kirjoittaja, kansalaisille antanut. Ei ole todellakaan
kansalaisen vika, jos käyttää lain suomia
mahdollisuuksia hyväksi. Täällä on
käytetty termiä "porsaanreikä". Eihän
se mikään porsaanreikä ole, se on ihmisen oikeus
käyttää sitä lain tulkintaa,
minkä viranomaiset ovat hänelle suoneet. Tässä voidaan
puhua jonkinlaisesta petoksestakin. Tietyissä tapauksissa
varmasti jotkut ovat hankkineet auton nimenomaan tietäen
oman taloutensa ja auton hinnan ja autosta aiheutuvat tulevat kustannukset
ja rakentaneet sen siihen, että nyt voin ostaa tämän ja
kun muutan sen pakettiautoksi, vero on tämän kokoinen
ja taloutta häiritsemättä pystyy sillä ajamaan.
Nyt tämä otetaan tosiaankin takautuvasti pois.
Kyllä tämmöinen suomalainen koko
autovero ja säännöstö ovat aivan
sarvikuonojen hommaa. Ei kai kansalaisia tarvitse rangaista siitä,
jos autovero-osastolla ammattitaidottomat ihmiset tekevät
tämmöisiä hommia. Ehdottomasti kaikki takautuvuus
pois! Tästä päivästä eteenpäin
voidaan tehdä minkälaisia muutoksia hyvänsä,
mutta jos ihminen on hyvässä uskossa tämän
mahdollisuuden hyväkseen käyttänyt, kyllä se
on petos sitä ihmistä kohtaan, jos me tämän
takautuvasti hyväksymme.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Yrittäjät ovat viestittäneet,
että tämä on ongelmia sisältävä esitys.
Monet yrittäjät ovat hankkineet näitä kaksikäyttöautoja
niitten suuremman henkilökuljetuskapasiteetin vuoksi. Kun
niin sanottuun kaksikäyttöautoon mahtuu viidestä kuuteen
henkilöä, tavalliseen pakettiautoon mahtuu korkeintaan
kolme henkilöä. Tämä kahden
kolmen henkilön lisäkuljetuskapasiteetti on hyvinkin
tarpeen, kun kuljetaan esimerkiksi yrittäjäporukalla
työmailla. Yrittäjät ovat kaksikäyttöautoa
hankkiessaan varautuneet pakettiauton verotukseen, ja nyt, jos tämä maksu
nousee kuusinkertaisesti, se on ennakoimaton menoerä. Näitten
autojen myyminen veron korotuksen jälkeen on hyvin vaikeaa.
Yrittäjille ei ole helppoa maksaa tätä korotusta,
kun dieselinkin hinta nousee jatkuvasti.
Tämä kysymys, joka nyt on tuotu esille, ei
ole mitenkään yksioikoinen, mutta toivon, että tässä todellakin
tällainen takautuva verotus voitaisiin estää niin,
että sitä ei pääsisi tapahtumaan
eivätkä yrittäjät, jotka työssään
näitä autoja tarvitsevat, joutuisi kohtuuttomasti
kärsimään.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Lintilä totesi, miten verojaostossa
on todettu, että tarvitaan tämmöinen
luokitus ajoneuvorekisteriin ja luokitus, jossa selkeästi
sanotaan, minkälainen on tämän ajoneuvon
verotus, minkälainen on tuon ajoneuvon verotus jne. Mutta ed.
Lintilä jätti lukematta tuon toisen virkkeen, jossa
sanotaan, että tässä yhteydessä tulee
tarkastella myös mahdollisuuksia rajata yksinomaisessa
työkäytössä olevat douple cab-
tai pick up -tyyppiset ajoneuvot kaksikäyttöautojen
määrittelyn ulkopuolelle eli siirtää ne
siihen luokkaan, missä ne tällä hetkellä ovat,
tai oikeastaan säilyttää ne siinä luokassa,
missä ne tänään ovat, mutta
muutaman päivän kuluttua ovat toisessa luokassa,
eri luokassa. Sitä minä en ymmärrä,
minkä takia ed. Lintilä ja kaikki muut, valtaosa
hallituspuolueen edustajista, ovat sitä mieltä,
että joskus myöhemmin säädettäisiin
se pykälä, kun sellainen pykälä on
tarjolla, on hyvin asiantuntevasti laadittu, joka ei jätä minkäänlaista
epäilyä sille, minkälaisesta autosta
on kysymys: on kysymys autosta, jossa on avolava ja istuimia jonkin verran.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti ed. Kallikselle. Kuten
sanoin, tämä tarve kokonaisuudessaan autoverotuksen
uudistamiseen tunnustetaan — en epäile sitä,
etteikö tämä opposition vastalauseessa
oleva pykälä ole asianmukaisesti tehty — mutta
kyllä tämä valmistelu tapahtuu normaalin
menettelytavan mukaan hallituksen perinpohjaisen valmistelun kautta.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jos edustajat tunnustavat, että pykälä on
laadittu asiantuntevasti, täyttää kaikki
kriteerit, saavuttaisi sen tavoitteen, jonka valiokunta on asettanut,
niin minä en ymmärrä, minkä takia
sitä ei voida hyväksyä. En kerta kaikkiaan
ymmärrä.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Siitähän me tässä juuri
olemme huolissamme, mitä ed. Lintilä sanoi siitä,
että asia menee hallituksen valmisteluun, kun on huomattu
viime aikoina, että se kestää aina niin
toivottoman kauan. Voi olla, että mekin täällä odotamme monta
vuotta, kunnes tämä selvä epäkohta
saadaan korjattua.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Eduskunta voi ja valiokunta itse tehdä pykälän, ja
täysistunto voi sen päättää,
ja hallitusta siinä väliin ei tietysti tarvita.
Liikenteeseen liittyen varoitan kuitenkin sen tyyppisestä toiminnasta,
mikä sattui aikaisemmin liikenne- ja viestintävaliokunnassa,
kun se sääti oma-aloitteisesti sellaisen asian,
joka liittyy terveyden- ja sairaanhoitoon ja lääkärin
toimeen eli ajokorttitodistukseen liittyvään lääkärin
toimintaan; tämä on aiheuttanut varsin paljon
ongelmia. Tämän asian suhteen uskon, että asiantuntemusta
riittää myös valtiovarainvaliokunnan opposition
puolella.
Yleiskeskustelu päättyy.