Tuija Brax /vihr (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Arvoisa runsaslukuinen ja virkeä yleisö!
Hallitus esitti lakia nuorisorangaistuksesta, joka oli erittäin
tervetullut ja eduskunnan monissa ponsissa jo vaatimakin uudistus. Sitä on
jo yli 7 vuotta osassa maata kokeiltu, ja perustuslakivaliokunta
jo viime kaudella totesi, että oikeudenmukaisuuden ja tasavertaisuuden näkökulmasta,
jotka nyt ovat kuitenkin perustuslakimme aivan keskeisiä peruslähtökohtia,
ei voi jatkua enää niin, että osassa
maata kokeiluluontoisesti kokeillaan tiettyä rikosseuraamusta.
Kyllä rikoksista täytyy olla yhdenvertaiset ja
samankaltaiset rikosseuraamukset koko maassa, kokeilu ei voi jatkua
enää tätä pidempään.
Niinpä hallitus toi esityksen nuorisorangaistuksen saattamisesta
pysyväksi, koska kokeilun tulokset kuitenkin ongelmista
huolimatta olivat pääsääntöisesti hyviä,
niin että nuorisorangaistus kattaisi koko maan.
Sitten tullaan kyllä aivan käsittämättömään näytelmään,
kun mietitään rahan mittasuhteita. Näin
kuitenkin periaatteellisessa perustuslain kannalta tärkeässä asiassa,
joka koskee vielä nuoria, hyvin moniongelmaisia nuoria,
joidenka asioista taas hallitusohjelman muissa kohdissa varsinkin
sosiaali- ja terveysministeriön osalta puhutaan moneen
kertaan, kuinka hallitus aikoo erityisesti estää syrjäytymistä.
Sitten, kun näitten nuorten kohdalla on rangaistusjärjestelmän tervetulleesta
muutoksesta kyse, yhtäkkiä lakivaliokunnalle tullaankin
kertomaan, että oikeusministeriöllä ei
olekaan rahaa tämän rangaistusmuodon saattamiseen
voimaan koko vuodeksi, vaan että — ja näin
ministeri esitti — jatkettaisiin sittenkin, vaikka perustuslakivaliokunta
on jo todennut, että näin ei saa tehdä,
alkuvuosi osassa maata ja vasta sitten loppuvuoden koko maassa.
Puhutaan 240 000 eurosta. Siitä summasta ollaan
siis valmiita toimimaan vastoin perustuslakivaliokunnan selkeätä kantaa.
Tässä tilanteessa lakivaliokunta ei pystynyt tekemään muuta
kuin lähettämään asian takaisin
perustuslakivaliokuntaan tälläkin vaalikaudella,
eikä ollut mikään yllätys kenellekään
lukutaitoiselle tai vähänkin asioihin perehtyneille,
että perustuslakivaliokunta totesi tämmöisen
järjestelyn kerta kaikkiaan mahdottomaksi — ei
vain perustuslain vastaiseksi vaan myös järjestelyksi,
johon ei sovi käyttää poikkeuslainsäätämisjärjestystä.
No, sitä luulisi, kun summa on kuitenkin niihin summiin
nähden, mistä täällä talossakin yleensä riidellään,
aivan marginaalinen, että asia viimeistään
perustuslakivaliokunnan lausunnon jälkeen olisi selvinnyt,
mutta eipä selvinnyt. Oikeusministeriö ei pystynyt
valtiovarainministeriön kanssa neuvotellessaan eikä omista
resursseistaan löytämään kyseistä rahaa
ja päätyi kirjoittamaan kirjeen, kansliapäällikön
allekirjoittaman kirjeen valtiovarainvaliokunnalle, jossa väitetään,
että mitään ongelmaa ei tulekaan semmoisesta
teknisluontoisesta muutoksesta, että pidetäänkin
muutaman kuukauden tauko koko maassa ja rangaistus astuisi voimaan
sitten koko maassa ehkä joskus huhtikuussa. Lakivaliokuntaa
pyydettiin hyväksymään blankona uusi
rangaistusmuoto koko maahan, osittain siis se kokeiltu rangaistusmuoto
ilman, että tiedämme, koska se astuisi voimaan,
ja joka tapauksessa olisimme tietoisia, että syntyy ajallinen
aukko. Tämä ajallinen aukko on kyllä perustuslain
näkökulmasta aivan yhtä ongelmallinen
kuin se alueellinen aukko. Tämä on itse asiassa
niin absurdi ajatus, että silloin, kun lähetimme
asian perustuslakivaliokuntaan, kellekään ei tullut
edes mieleen, että joku voi tällaista esittää.
Pidän kyllä vieläkin aika järkyttävänä,
että kirjallisesti on väitetty, että kyseessä olisi
ollut vain teknisesti järjestettävä asia.
Siinä vaihtoehdossa kuitenkin joka tapauksessa ensi vuoden
alkukuukausina rikoksia tekevät nuoret olisivat joutuneet
eri asemaan kuin loppukuukausina ja kuin 7 vuotta aikaisemmin puolessa
maassa jo kokeilussa olleet nuoret. Täytyy erikseen kiittää molempien
päähallitusryhmien neuvottelijoita ja erityisesti
Sdp:n ryhmän puheenjohtajaa Jouni Backmania, että hänen
kauttaan ja häneen vedoten näyttivät
asiat sitten etenevän ja lakivaliokunnan puheenjohtajana
pystyin kuitenkin viemään asiaa eteenpäin
ja saimme noin viikko sitten tiedon, että nämä 200 000
euroa ovat löytyneet. Toinen 100 000 löytyi
ministeriön sisältä ja toisen sitten
valtiovarainministeriö löysi valtion budjetin
muista lähteistä.
Joten nyt, arvoisa puhemies, voin esitellä valiokunnan
mietinnön, joka on perustuslain mukainen ja perustuslakivaliokunnan
mietinnön mukainen. Totean vain tämän
episodin jälkeen, kun tiedän, että eduskunnassa
tällä hetkellä puhutaan aika paljon siitäkin,
lähetetäänkö perustuslakivaliokuntaan
turhia asioita tai liikaa asioita, että jos hallitus esittää tämän
kaltaisia perustuslakivaliokunnan aiempien kannanottojen valossa
selvästi kiistanalaisia tai jopa kerta kaikkiaan mahdottomia
esityksiä, niin eivät asianomaiset erikoisvaliokunnat
muuta voi. Tässä keskustelussa, lähteekö liikaa
asioita perustuslakivaliokuntaan, on kyllä käännettävä katseet myös
siihen, minkälaisia hallituksen esityksiä erikoisvaliokuntiin
lähetetään. Itse en ole vielä jo kuitenkin
kohtalaisen pitkän kansanedustajuusurani aikana törmännyt
yhtä omituiseen tilanteeseen, jossa perustuslainvastaisuus
oli ilmeistä ja rahasumma, josta puhutaan, aivan marginaalinen.
Mutta sitten, arvoisa puhemies, muutamia sisältöseikkoja
itse asiasta. Nyt tämä nuorisorangaistuslaki,
joka siis astuu tai tulee voimaan koko maahan ensi vuoden alusta,
on toiminut jollain tavalla ja on varmasti tarpeellinen ongelmallisten
alle 18-vuotiaiden nuorten rikostentekijöiden tuomitsemisessa.
Heidät voidaan siis sen sijasta, että heidät
tuomittaisiin vankilaan tai että heidät sitten
tuomittaisiin taas kerran vain ehdolliseen vankeusrangaistukseen — joka
juuri näiden ongelmanuorten tajunnassa ja elämänhallinnassa todennäköisesti
tarkoittaa samaa kuin ei mitään taikka vaan semmoista
ongelmien lykkäämistä — voidaan
Kriminaalihuoltoyhdistyksen tekemän rangaistussuunnitelman
mukaisesti tuomita nyt jatkuvaan kontaktiin Kriminaalihuoltoyhdistyksen
kanssa: työharjoitteluun, psykologiseen apuun ja myös
mahdolliseen tämmöiseen yhdyskuntapalvelun tapaiseen
työhön. Hyvin tärkeätä on,
että he voivat myös tutustua eri työpaikkoihin,
taikka heitä samalla autetaan heidän opinnoissaan
eteenpäin taikka opintojen tielle.
Noin kolmannes viime vuonna määrätyistä nuorisorangaistuksista
kuitenkin jouduttiin keskeyttämään sen
takia, että nämä moniongelmaiset nuoret
pääsääntöisesti ovat
myös päihdeongelmaisia eikä tästä nuorisorangaistuksen
suorittamisesta tullut mitään. Sen takia lakivaliokunta kiirehti
jo tässä vaiheessa huomauttamaan, että kun
ministeriössä työryhmä on tehnyt
esityksiä uusista vielä paremmista nuorisorangaistuksista, niin
siinä työryhmässä puhutaan siitä,
että täytyisi olla mahdollista myös suorittaa
tämä rangaistus päihdehuoltolaitoksissa
vieroitushoitona.
Itse asiassa eduskunta on jo pariinkin otteeseen yksimielisesti
vaatinut ponnella, että niin sanottu sopimushoitorangaistus
saadaan aikaiseksi. Silloin se ei koskisi vain nuoria, vaan muitakin
päihdeongelmaisia rikollisia, myös monia huumeidenkäyttörikollisia
ainakin, että heidät tuomiolla tuomittaisiinkin
vieroitushoitoon, päihdehoitoon. Tämä rangaistusmuoto,
sopimushoitorangaistus, on hallitusohjelmassa. Ministeri Koskinen
on tähän asti koko tämän hallituskauden
meille lakivaliokunnassa luvannut, että se kyllä tulee,
mutta tämän 200 000 euron taistelun yhteydessä kävi
aivan selväksi, että valitettavasti hallitus ei
halua löytää rahoitusta erittäin
tarpeelliselle sopimushoitorangaistukselle koko vaalikaudella.
Aiomme siis kääntää selkämme
kokonaan sille, että hyvin monet vankeinhoidon piiriin
joutuvat ihmiset — vaikka eduskunta on jo vuosikaudet todennut,
että tämä joukko ei varsinaisesti tarvitsisi
vankeusrangaistusta, vaan heidät pitäisi pakottaa
päihdehoitoon, katkaisuhoitoon, vieroitukseen — tulisivat
saamaan tarvitsemansa rangaistusmuodon. Pidän tätä paitsi
epäinhimillisenä, niin myös yhteiskuntarauhan
ja turvallisuuden kannalta aivan ajattelemattomana. Meidän kaikkien
niin sanottujen tavallisten ihmisten turvallisuus kasvaa huomattavasti
enemmän siitä, että päihdeongelmaiset
tai huumeongelmaiset vieroitetaan kuin että heidät
laitetaan vankilaan, missä kuitenkin kaikkien tarkastustenkin
jälkeen tänäkin päivänä huumekierre
pystyy jatkumaan, lääkekierre pystyy jatkumaan.
Lopuksi, arvoisa puhemies, totean vain, että lakivaliokunta
jää odottamaan muiltakin osin nuorisorikostyöryhmän
esittämiä vielä joustavampia, parempia,
monipuolisempia keinoja puuttua nuorten rikostentekijöiden
toimiin välittömästi. Valiokunta kokee,
että tämä esitys on tässä vaiheessa
tarpeellinen ja näköjään ainoa, mihin
oikeusministeriö on pystynyt hankkimaan varat, mutta täytyy
löytyä vielä nopeampia, vielä paremmin
nuorten moniongelmaisuuteen puuttuvia keinoja, muun muassa sellaisia,
joilla ongelmanuoret voitaisiin ainakin viikonloppuisin poistaa
siitä seurasta, missä he ovat ja missä he näköjään
päätyvät rikosten pariin.
On puhuttu kotirangaistuksesta, kotiarestista. Itse en usko,
että koti useinkaan on se paikka, minne näiden
nuorten kuuluu joutua. Päinvastoin epäilen, että sieltä kodista
ne ongelmat ovat lähtöisin, ja usein juuri näiden
nuorten kodeissa nuori on suorastaan vaarassa joutua pahoinpidellyksi,
väkivallan kohteeksi. Usein muun muassa äidin
uusi mies saattaa suhtautua hyvinkin aggressiivisesti tähän
nuoreen, ja hän on siellä kadulla juuri sen takia,
ettei kotona voi olla.
Yleiskeskustelu päättyy.