14) Hallituksen esitys laiksi avustuksista erityisryhmien asunto-olojen
parantamiseksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on siis hallituksen
esitys 170 laiksi avustuksista erityisryhmien asunto-olojen parantamiseksi
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Totean, että tämä mietintö on
yksimielinen. Ympäristövaliokunta kävi tässä asiassa
varsin laajan, perusteellisen kuulemisen ja myöskin paransi
hallituksen esitystä.
Ongelmana näiden erityisryhmien asunto-olojen parantamisessa
on se, että tilanne on Raha-automaattiyhdistyksen käytännön
muuttumisen myötä vaikeutunut. Valiokunnan laajan
kuulemisen yhteydessä kävi ilmiselväksi,
että monet erityisryhmien asuntohankkeet ovat pysähtyneet, ne
eivät ole edenneet, mitään uusia hankkeita
ei ole menossa. Esimerkiksi Invalidiliitto viestitti nimenomaan
tästä. Kun Raha-automaattiyhdistys on kilpailunäkökulmiin
viitaten tullut erityisen varovaiseksi oman monopoliasemansa säilyttämisen
vuoksi nimenomaan palvelujen rahoittamisessa, niin tällöin
niiden erityisasuntoja tarvitsevien kohdalla, joidenka asumiseen
liittyy nimenomaan palvelujen saamisen tarve, palvelu on osa tätä rakennusta,
tilanne on yksinkertaisesti kärjistynyt.
Valiokunta on erityisesti tästä asiasta huolissaan,
ja tämä käy ilmi myös valiokunnan
laajahkosta mietinnöstä. Valiokunta kuuli tämän
asian kohdalla myös kansanedustaja Ilkka Taipaletta eduskunnasta
nimenomaan siinä mielessä, että hän
asiantuntijana otti nimenomaisesti kantaa hallituksen esityksen
3 §:ään. Tässä 3 §:ssä,
arvoisa puhemies, määritellään
erityisryhmät. Asiantuntijan näkökulmasta
on ongelmallista jakaa ryhmät kolmeen luokkaan, koska näin
ollen ikään kuin koteloidaan valmiiksi erityisryhmät, vaikkapa
mielenterveys- ja päihdepalvelujen käyttäjät,
vain yhteen näistä kolmesta luokasta, kun he kuitenkin
objektiivisesti voivat olla samanaikaisesti vaikkapa ryhmään
vammaiset kuuluvia eli kuulua hallituksen esityksen 3 §:n
1 momentin 3 kohtaan, vaikka heidät mainitaan vain 2 kohdassa.
Valiokunta tähän asiaan erityisesti pysähtyi
ja oli myös yhteydessä sosiaali- ja terveysministeriöön,
jonka kanssa yhteistyössä laadittiin uusi 3 § lakiin
avustuksista erityisryhmien asunto-olojen parantamiseksi.
Edelleen valiokunta kiinnitti huomiota myös tähän
enimmäismäärään, mikä avustuksiin
voidaan myöntää. Raha-automaattiyhdistyksellä on ollut
varsin korkeita prosentteja, joita se on käyttänyt,
ja jälleen hallituksen esityksessä, jolla pyritään
ikään kuin tätä syntynyttä aukkoa
täyttämään, nämä prosenttiluvut
ovat matalammat. Valiokunnan yksimielisellä päätöksellä — ja
tässä kohdassa haluaisin todeta, että erityisesti
hallitusryhmien ja nimenomaan myös ed. Viitasen aktiivisuuden
tuloksena — avustuksen suuruutta, joka käy ilmi
8 §:ssä, nostettiin 1 momentin 3 kohdan osalta.
Hallituksen esityksessä todetaan: "Avustusta voidaan
myöntää kohteen korkotukilainoitettaviksi
hyväksytyistä rakentamis-, hankinta- tai perusparannuskustannuksista
- - enintään 30 prosenttia, kun asunnot on tarkoitettu
- -." Nyt mietinnön mukaan 8 § "Avustuksen suuruus"
kuuluu tältä osin "enintään
35 prosenttia, kun avustus myönnetään
3 §:n 3 kohdan mukaiseen tarkoitukseen" eli eniten tukea
tarvitsevan erityisryhmän asumisen mahdollistamiseen. 5 prosenttia
lisää on toki vain yksi kuudesosa, mutta kuitenkin
se on viesti siitä, että olemme nähneet
näiden prosenttien mataluuden olevan ongelma erityisesti
tämän 3 kohdan osalta ja erityisen vaikeiden erityisryhmien
osalta. Tämä perustelu oli, niin kuin totesin,
yksimielinen. Tässä luonnollisesti hallitusryhmien
edustajien keskinäinen neuvottelu oli edellytys, että valiokunta pystyi
yksimielisesti tämän mietinnön tänne
tuomaan.
Valiokunta kiinnitti myös muutamaan muuhun seikkaan
huomiota, muun muassa sellaisiin erityisryhmiin kuin vasta vankilasta
vapautuneisiin henkilöihin, segregaation ongelmiin, kotikuntakysymykseen
ja myöskin mainitsi aravalainoituksesta.
Tämä laki tuli budjettilakina valiokuntaan,
ja tässä vaiheessa, kun otamme huomioon hallituksen
esityksen 170 moninaisuuden ja sen myös erittäin
periaatteellisen ja samalla käytännöllisen vaikutuksen,
niin valiokunnassa olimme aluksi todellakin sen kysymyksen edessä,
pystymmekö tässä aikataulussa kunnolla
asiaan paneutumaan. Haluaisin todeta, että valiokunta onnistui
tässä. Se sekä laadullisesti että määrällisesti
käytti kyllä kohtuullisen paljon aikaa tässä asiassa,
erilaisia neuvotteluja, joista toivon mukaan ed. Viitanen, joka
on täällä läsnä, voi
myös kertoa. Mutta ennen muuta tämä syvä huoli,
joka on erityisryhmien asuntorakentamisen ja myös palveluasumisen
toteuttamisesta, tuli esille. Myös kuulimme Kilpailuvirastoa,
ja valiokunta kyllä kohtuullisen selkeästi monellakin
tavalla tähän kilpailuttamisen ongelmaan otti
kantaa palvelujen puolesta.
Lausumaehdotuksia on kaksi, joista ensimmäinen kuuluu:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
seuraa erityisryhmien asumiseen kohdennetun asuntotuotannon käynnistymistä ja
ryhtyy tarpeellisiin toimenpiteisiin, mikäli hankkeita
jää merkittävästi käynnistymättä."
Toinen: "Eduskunta edellyttää, että hallitus seuraa
erityisryhmien asumiseen osoitetun avustusvaltuuden riittävyyttä ja
jos tarvetta ilmenee, esittää valtuuden korottamista
lisätalousarviossa."
Arvoisa puhemies! Näin valiokunta vielä lopussa
lausumaehdotuksena vetää yhteen nimenomaan riittävyyden
ja seurannan merkitystä, ja näin ollen tämä vastuu,
minkä valiokunta yksimielisesti kyllä tässä asiassa
tuntee, haluttiin kiteyttää lopuksi.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minusta on hieno asia, että ympäristövaliokunta jälleen
kerran on tehnyt hyvää työtä ja
erityisen tarmokkaasti paneutunut tähän lakiin.
Nimittäin joskushan on niin, kun tulee näitä budjettilakeja, että ne
enemmän tai vähemmän nopealla kaavalla
käsitellään, mutta me näimme
kyllä heti valiokunnassa, että tämä lakiesitys
on hyvin merkittävä, ja sen vuoksi halusimme paneutua
siihen pintaa syvemmältä. Olen hyvin tyytyväinen
valiokunnan työskentelyyn myös siinä suhteessa,
että lopputulokset olivat hyvät, eli me pystyimme
ongelmakohdat hahmottamaan ja jopa sitten niiden perusteella tekemään
parannusesityksiä tähän lakiin.
Meille valiokunnan asiantuntijakuulemisessa esitettiin paljon
huolta joistain asioista, miten tämä laki tulee
toteutumaan. Kaikki olivat varmasti yksimielisiä siitä,
ja minäkin pidän erittäin tärkeänä sitä,
että tämä laki sinänsä on
tarpeellinen ja hyvä, koska varmaan jokainen voimme olla
samaa mieltä, että nämä erityisryhmät
todellakin tarvitsevat asuntoja. Siellä on vanhusten puolella
iso tarve, kehitysvammapuolella, vammaiset, mielenterveysongelmaiset,
erityistä tukea tarvitsevat nuoret, opiskelijat, pakolaiset, asunnottomat,
vankilasta vapautuvat ja vaikka mitkä ryhmät kuuluvat
tähän porukkaan. Tämä laki liikkuu
erittäin tärkeällä sektorilla.
Mutta siitä huolimatta tämän lain toimivuudesta
valiokunnalle esitettiin huolta, ja sen huolen seurauksena, niin
kuin puheenjohtaja Tiusanen hyvin kuvasi, tulimme siihen johtopäätökseen,
että tätä ylintä tukiprosenttia
nostetaan 30:sta 35:een, koska se suurin huoli ehkä oli
juuri tämän tukitason hankkeiden käynnistymisestä.
Aivan kuten mietinnössäkin todetaan, tietenkin
siihen nähden, että Raha-automaattiyhdistykseltä on
joihinkin palvelutiloihin saattanut saada jopa 70 prosentin avustuksen,
tämä 35 on vielä edelleenkin pieni, ja
siksipä tämmöinen tiukka seurantavelvoite
tästä nostosta huolimatta sitten on tuotu esiin.
Samoin valiokunta kiinnitti huomiota valtuuden riittävyyteen,
mutta me kuuntelimme hyvin tarkalla korvalla ympäristöministeriön
asiantuntijoiden laskelmia ja heidän arvioitaan siitä,
tarvitaanko tämän prosentin noston seurauksena myös
vastaavasti valtuuden nostoa. Itsekin vähän sitä epäilin,
pitäisikö loogisuuden vuoksi myös valtuuteen
puuttua tässä yhteydessä. Mutta sitten
kun monta päätä oli yhteen lyöty
siellä ympäristöministeriön
puolella ja päädytty siihen näkemykseen,
että koska tämä avustus on uusi ja on hyvin
vaikea arvioida, kuinka paljon hankkeita käynnistyy ensimmäisenä vuotena,
niin siksipä on perusteltua pitää valtuus
nyt esitetyn mukaisena. Ympäristöministeriö esitti
arvionaan, että tämä valtuus on täysin
riittävä juuri sillä perusteella, että ensimmäinen
vuosi on kyseessä ja kaikki hankkeet eivät vielä lähde
käyntiin, mutta valiokunta näki sen, että mikäli
sitten heti vuoden alkupuolella tai missä vaiheessa vuotta
tahansa huomataan, että näitä hankkeita
todellakin alkaa käynnistyä, niin sitten täytyy
puuttua tähän valtuuteen, jotta seuraava ongelma
ei olisi se, ettei meillä olisi sitten rahaa antaa näitä avustuksia.
Niinpä minusta on ihan hyvä asia, että tässä mietinnössä on
myös ponsi siitä, että hallitus seuraa
tätä riittävyyttä ja reagoi
välittömästi, jos tarvetta ilmenee.
Tämä oli myös ympäristöministeriön
kanta, koska siellä nähtiin myös se,
että ei ole syytä liikaa valtuutta olla heti,
jos kävisi niin, että se ei lähtisikään
arvioidulla määrällä liikkeelle,
ja toisaalta taas sitten, jos valtuutta annettaisiin lisää ja sitä tulisikin
annettua kerralla liian vähän, niin olisi hyvin
kiusallista jatkuvasti pyytää lisää ja
lisää pitkin vuotta, vaan pyydetään
kerralla sitten sen verran kuin tarvitaan, kun nähdään
se tarve. Eli tässä on se logiikka, että odotetaan
ja katsotaan, mikä on tarve, ja sitten tarpeen mukaan lisätään
valtuutta, jos tarvetta ilmenee.
Puheenjohtaja Tiusanen hyvin kuvasi jo sen toisen keskeisen
muutoksen, minkä teimme tähän, eli erityisryhmien
määrittelyn osalta poistimme nämä määritelmät,
koska on varmasti juuri näin, että tuen ja palvelun
tarve tulee olemaan se ratkaiseva, ei se, mikä erityisryhmä milloinkin
on kyseessä, vaan näihin avustusprosentteihin
tulee vaikuttaa tuen ja palvelun tarve, ja se on nyt ratkaiseva
sitten tässä uudessa muodossa.
Tämän lain osalta esitettiin myös
muita epäilyksiä ja pelkoja, joihin valiokunta
on mielestäni hyvin reagoinut, eli olemme kirjanneet niitä ylös ja
edellyttäneet myös niiden osalta seurantaa.
Yksi asia, mikä ainakin minua hämmästytti kovasti,
oli se, että yllättävästi melkeinpä jokainen
asiantuntija, joka itse tavalla tai toisella on tekemisissä rakentamisen
kanssa, toivoi, että tätä avustusta olisi
saanut myös korkotuen lisäksi aravan yhteydessä.
Se oli hyvin yleinen toive. Kävin niitä asiantuntijalausuntoja
läpi ja listasin kaikki, ketkä tätä olivat
toivoneet, ja niitä oli iso lista lähtien Kuntaliitosta
sitten tietenkin eri rakennuttajatahoihin ja vaikka eri vammaisjärjestöihin
ym., eli hyvin laaja kirjo olisi toivonut tätä myös
aravan yhteyteen. Mutta koska tämä tietty periaate
korkotuen aravan suhteen on tehty asuntopoliittisessa ohjelmassa,
niin tässä vaiheessa emme nähneet mahdolliseksi
tätä myös aravan yhteyteen sitten laajentaa,
mutta me kyllä kirjoitimme tämän huolen
esiin ja kirjoitimme sen saman, minkä myös ympäristöministeriö totesi, että tämä huoli
otetaan vakavasti ja seurataan tätäkin. Jos eivät
nämä sitten korkotuella käynnisty, niin
siihenkin tarvitsee sitten palata.
Se, mikä itseäni hämmästytti
ja huolestutti, oli se sanoma, joka tuli joiltain toimijoilta, että rahoitusmarkkinat
eivät olisi välttämättä kiinnostuneita
antamaan korkotukea kaikille toimijoille, vaikkakin tässä olisi
valtion takaus, koska nähdään, että joku
on liian pieni tai ei-luotettava tai muu toimija. Tällainen
riski nähtiin, ja ympäristöministeriö kyllä meille
sitten asiantuntijakuulemisessa vakuutti, että tätä seurataan,
ja jos todella ilmenee, että näin on, niin siihen
sitten kyllä tullaan puuttumaan.
Ed. Tiusanen mainitsi tämän segregaation, mitä mielestäni
valiokunta hyvin korostaa, siis sitä, että tämä laki
osaltaan ei saa johtaa segregaatioon. Yksi semmoinen asia, mikä minusta
on kovin tärkeä, on sosiaalinen isännöinti,
eli tämä lakihan on investointiavustusluonteinen
eli tämä laki ei ole laki, joka takaa sosiaalisen
isännöinnin sinänsä syntymisen.
Tietenkin on toiveita ja ajatuksia siitä, että tämä avustus
tavallaan edistäisi sitä mahdollisuutta, että nämä sosiaalisen isännöinnin
kustannukset voitaisiin siirtää käyttömenovuokriin,
ilman että sitten nämä vuokrat nousisivat
kohtuuttomuuksiin. Valiokuntakin tämän asian täällä toteaa.
Mielestäni tämä sosiaalinen isännöinti
on sillä tavalla hyvin tärkeä asia, että kun
tämänkin lain tarkoituksena on muun muassa puuttua
asunnottomuuteen, hoitaa asunnottomille asuntoja, niin usein on
niin, että sen asunnottomuuden syynä ei ole se
asunnon puute, vaan sen asunnottomuuden syynä on sen tukipalvelun
puute. Nämä sosiaalisen isännöinnin
muodot ovat juuri sellaisia muotoja, jotka voivat estää sen,
että ihminen hankalassa elämäntilanteessa
heti joutuisi taivasalle, vaan saataisiin sitten esimerkiksi uhkaava
häätö estettyä tai saataisiin
riittävän ajoissa puututtua esimerkiksi vuokrarästiongelmiin.
Sen vuoksi asunnottomuuden kannalta sosiaalinen isännöinti
ja tämän tyyppiset tukipalvelut ovat mitä tärkeimpiä,
ja siksipä mielestäni on erittäin hyvä, että valiokunta
kirjasi tänne omaan mietintöönsä,
että tätäkin on seurattava, on seurattava,
edistääkö tämä laki
näiden palvelujen syntyä riittävästi
vai tarvitaanko erillistä rahoitusjärjestelmää.
Tämäkin on semmoinen aika iso haaste, mikä kannattaa
sitten jatkossa katsoa, olisiko syytä miettiä myös
lisätukijärjestelmiä tämän tyyppisen
toiminnan edesauttamiseksi.
Puhemies! Tässä mietinnössä puretaan
myös aika paljon tätä ongelmaa, joka
liittyy Raha-automaattiyhdistyksen tilanteeseen. Meillä koettiin huolta
siitä, kun saimme faktaa vetäytymisestä, eli
kilpailulainsäädännön vuoksi
Raha-automaattiyhdistys on joutunut vetäytymään
palveluasuntohankkeesta ja erityisen kiperästi tämä on
viime aikoina koskenut kehitysvammapuolta. Siellä on tuotu
esiin huolta siitä, että kun tiedetään
se paine, mikä on, se on valtava, siellä on valtavasti
kehitysvammaisia, jotka asuvat ikääntyvien vanhempiensa
luona, ja toisaalta taas tarvitaan väistämättä ratkaisuja
myös itsenäistymisiässä oleville
nuorille kehitysvammaisille, niin tällaiset asumisratkaisut
ja niiden syntyminen olisivat äärimmäisen
tarpeellisia. Siksipä myös valiokunta purkaa tätä ongelmatiikkaa
esiin tässä hyvässä mietinnössään.
Me esitämme myös sen kysymyksen, että kun nykyään
on kilpailulainsäädäntö, miten
se on suhteessa tällaiseen sosiaaliseen perusoikeuteen eli
perustuslainkin oikeuteen edistää kaikkien ihmisten
oikeutta asua. Tätä olisi kyllä jollakin
tavalla selvitettävä, selkeytettävä ja
purettava jatkossa, aivan kuten valiokuntakin toteaa.
Haluan myös omalta osaltani tähän
sanoa, että mielestäni on hyvä, että kirjoitimme
myös nuorisoasuntopuolesta tekstiä eli pidämme
hyvin tärkeänä myös sitä,
että nuorisoasuntotuotanto voi jatkua. Se oli tietenkin
hyvä viesti, mitä sieltä Raha-automaattiyhdistyksestä saimme,
että siellä ei aiota sinänsä vähentää tuotantoa
ensi vuonna vaan pitäytyä mukana. Niinpä korostamme yhteistyötä sitten
tämän lain osalta ja Rahiksen toiminnan osalta,
että nämä kaikki tehtäisiin
yhteistyössä ja tämä laki ei
tarkoittaisi sitä, että Rahis vetäytyy,
vaan päinvastoin nämä kaksi muotoa täydentäisivät
toisiansa.
Puhemies! Loppuun: Mielestäni on tärkeää, että tässä on
kuitenkin ponsitason kirjaukset seurannasta, se on kaiken a ja o.
Meillä on hyvä tarkoitus tämän
lain myötä edistää erityisryhmien asumista,
ja tietenkin on hyvin tärkeää tietyistä epäilyistä johtuen
se, että tätä seurataan hyvin tarkkaan.
Kuten valiokuntakin toteaa, mikäli sitten käy
ilmi, että prosentit eivät riitä tai
valtuus ei riitä tai jotakin tapahtuu, olemme valmiit palaamaan
tähän asiaan.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Muutamia kommentteja käsittelyssä olevaan
hallituksen esitykseen.
Mielestäni tämän lain kautta erityisryhmien asuntorakentaminen
toteutuu parempaan suuntaan, tullaan toteuttamaan niin sanottua
yhden luukun periaatetta, jonka kautta asuntorakentamista voidaan
toteuttaa pitkäjänteisemmin ja suunnitelmallisemmin.
Tämän kautta asuntorakennuttajien hakumenettely
yksinkertaistuu ja sen kautta voidaan myös entistä paremmin
varmistua siitä, että rahoitus kohdistetaan asumiseen,
jossa erityisryhmät huomioidaan merkittävällä tavalla.
Erityisen tärkeää tässä on
myös se, että Valtion asuntorahaston osaaminen
tulee entistä merkittävämpään
rooliin. Erityisryhmien asuntolain parantamiseen tarkoitetut avustukset
on tarkoitettu ihmisille, joiden asema asuntomarkkinoilla on muita
ihmisiä heikompi. Avustusjärjestelmässä huomioidaan
juuri ne ihmiset, jotka hyvin usein elävät taloudellisesti
ja sosiaalisesti heikommassa asemassa. Syrjäytymisvaara
kasvaa, kun omaa kotia ei löydy. Pahimmassa tapauksessa
nämä ihmiset ovat eläneet jo pitkään
asunnottomina. Toisaalta, kun tiedossamme on, että kuntien
oma asuntorakentaminen on vähentynyt, nämä laissakin
esitellyt yleishyödyllisten yhteisöjen rakennuttamat
asunnot ovat itsenäistymisiässä oleville
nuorille lottovoitto. Toivon, että Valtion asuntorahasto
painottaa avustusanomuksia käsitellessään
vahvasti sosiaalista näkökulmaa tämän
lain hyväksymisen jälkeen.
Olen erityisen ilahtunut siitä, että valiokunta on
kiinnittänyt huomiota mietinnössään
niin sanotun sosiaalisen isännöinnin tarpeeseen.
Olen seurannut Oulunseudun Nuorisoasuntoyhdistyksen sosiaalisen
isännöinnin hyviä tuloksia, ja juuri
tällaisella toimintamallilla, johon kaupunki on vahvasti
sitoutunut, vuokrasaatavat pienentyvät oleellisesti, asumisviihtyvyys
kasvaa ja kaupungin toimeentulotuen tarve vähentyy. Lisäksi
sosiaalisen isännöinnin kautta nuorten asukkaiden
itsenäistyminen ja elämisen valmiudet ovat vahvistuneet.
Mielestäni on erityisen tärkeää,
että sosiaalisen isännöinnin mallia voitaisiin
jatkaa ja ennen kaikkea laajentaa koko Suomen kattavaksi.
Tällä lailla esimerkiksi vammaisille tarkoitettu
palveluasumisen toteutuminen muuttuu. Aiemmin palvelutilojen investointeja
on avustettu Raha-automaattiyhdistyksen varoista. Avustuksen taso
on voinut olla jopa 70 prosenttia. Mielestäni tämä on
ollut hyvin perusteltua, koska tilojen rakentaminen vaatii erityisosaamista
ja tilat ovat rakentamiskustannuksiltaan kalliimpia.
Valiokunta on onnistuneesti nostanut tämän näkökulman
mietinnössään esiin ja esittääkin avustusprosentin
korottamista 35 prosenttiin 30 prosentin sijasta. On erityisen hyvä,
että valiokunta on kiinnittänyt huomiota seurantaan,
jossa kiinnitetään huomiota siihen, onko avustuksien taso
riittävä jatkossa. Näihin näkemyksiin
minunkin on helppo yhtyä.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa herra puhemies! Maassamme harjoitettu asuntopolitiikka
on vuosikymmenten ajan ollut mielestäni suhteellisen onnistunutta.
Koska kysymys on kuitenkin erittäin monen toimialan yhteistyön
tuloksesta, on luonnollista, että myös vaikeuksia
ja puutteita on ollut. Aivan erityisesti voimme olla tyytyväisiä siitä,
että olemme pystyneet ja pystymme myös jatkossa
kiinnittämään huomiota tiettyjen erityisryhmien
asunto-oloihin, kuten muun muassa vammaisten ja vanhusten sekä monien
ongelmaisten asunto-oloihin, joista tässä on kysymys.
Ympäristövaliokunta on kuitenkin aivan aiheellisesti
huolissaan siitä, pystytäänkö näiden erityisryhmien
asunnontarve tyydyttämään, käynnistyvätkö hankkeet
ja riittävätkö avustusvaltuudet. Tämän
vuoksi valiokunta esitti kaksi lausumaehdotusta.
Lausumaehdotus 1: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
seuraa erityisryhmien asumiseen kohdennetun asuntotuotannon käynnistymistä ja ryhtyy
tarpeellisiin toimenpiteisiin, mikäli hankkeita jää merkittävästi
käynnistymättä."
Lausuma 2: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
seuraa erityisryhmien asumiseen osoitetun avustusvaltuuden riittävyyttä ja
jos tarvetta ilmenee, esittää valtuuden korottamista
lisätalousarviossa."
Asunto-olojen järjestäminen erityisryhmille vähentää yhteiskunnan
muita kustannuksia ja on sen vuoksi hyvinkin järkevää investointitoimintaa,
joka ansaitsee periaatteellisen tukemme tässä salissa.
Koska Raha-automaattiyhdistyksellä on hyvin tiukat
linjaukset hankkeita rahoittaessaan, kuten tästä valiokunnan
selvityksestä käy ilmi, kiinnitän Raha-automaattiyhdistyksen
huomiota siihen, että tuon kontrollin tulee koskea kaikkia tahoja.
Toivoisin Raha-automaattiyhdistykseltä selvitystä siitä,
miten esimerkiksi Jyväskylän Seudun Nuorisoasunnot
ry, jota Raha-automaattiyhdistys rahoittaa, voi välillisesti
olla mukana hotellikiinteistöbisneksessä, johon
sisältyy monenlaisia riskejä ja voi vääristää kilpailua.
Olen työssäni täällä havainnut,
että kaikkia tietoja ei välttämättä anneta
edes kansanedustajalle, ja sen vuoksi minun oli kysymys tehtävä täällä täysistunnossa
puhujakorokkeelta. Jään odottamaan vastausta.
Arvoisa puhemies! Pidän muutoin hallituksen esitystä ympäristövaliokunnan
täydennyksin onnistuneena.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
lakiesitys erityisryhmien asunto-olojen parantamiseksi on erittäin
tarpeellinen ja hyvä, ja voi todeta, että ympäristövaliokunta,
joka on tämän käsitellyt, on mielestäni saanut
aikaan mietinnön, joka on myöskin lausumineen
erittäin perusteltu.
Herra puhemies! Haluaisin nimenomaan puuttua nyt lähinnä tässä yhteydessä Raha-automaattiyhdistykseen,
kun se on vahvasti ollut täällä esillä,
mutta heti totean sen, että en tietenkään voi
enkä kykene vastaamaan, jos ed. Vielma allekirjoittaneelle
heitti jonkun yksityiskohdan niistä avustuksista; se kuuluu
tietenkin muiden vastattavaksi, jos sellaisia on ilmentynyt. Mutta
ennen kaikkea Raha-automaattiyhdistyshän on erityisryhmien
asunto-oloja voinut jo vuosikymmeniä edesauttaa omalta
osaltaan. Niin kuin mietinnöstäkin käy
ilmi, tässä toivotaan, että samanlainen
yhteistyö jatkuisi ja Raha-automaattiyhdistys olisi myöskin
yksi keskeinen erityisryhmien asunto-olojen parantaja.
On syytä todeta kuitenkin se, mikä on muuttanut
ja muuttaa tällä hetkellä tilannetta:
kilpailulainsäädäntö ja myös
kaikki ne muutokset, mitä on tapahtunut tässä suhteessa
sekä kansallisella että myös sitten kansainvälisellä tasolla.
Raha-automaattiyhdistys joutuu elämään
näiden säännösten mukaan.
Raha-automaattiyhdistyksen vuoden 2005—2008 avustustoiminnan
tulostavoitteista yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön
kanssa laadittu muistio lähtee kyllä edelleen
siitä, että erityisryhmien tukiasumiseen panostetaan
sekä asuntojen hankintaa että asumisen tukitoimintaa
ja sen kehittämistä avustamalla. Kohderyhmiä ovat
erityisesti päihde- ja mielenterveysongelmaiset sekä vammaiset
ja pitkäaikaissairaat. Palveluasuntoja rahoitetaan vanhuksille,
mielenterveyskuntoutujille, päihdeongelmaisille ja paljon
apua tarvitseville vammaisille kilpailulainsäädännön
ja muiden säädösten sallimissa rajoissa.
Tässähän se juuri on tässä lauseessa.
Asumisen uusien ratkaisujen ja toimintamallien kehittämistä ja
myös kokeilua edistetään tällä alueella.
Alleviivaan tätä kokeilua, että Raha-automaattiyhdistys
on tähän saakka näitä kokeiluja rahoittanut
ja tulee rahoittamaan, näin uskon, tästä edespäinkin.
Myös Pääkaupunkiseudun asunnottomuusohjelman
toteuttamiseen osallistutaan sekä palvelu- ja tukiasuntojen
hankintaa että rakentamista avustamalla. Avustuksia kohdennetaan
asumiseen liittyviä palveluita kehittäviin toiminnallisiin
hankkeisiin. Tämä on tästä suunnitelmasta.
Mielestäni tämä menee aika hyvin yhteen
myöskin nyt sitten lakiesityksen ja ennen kaikkea mietinnön
kohdalta.
Herra puhemies! Niin kuin mietinnössäkin todetaan,
Raha-automaattiyhdistys tullee rahoittamaan — nythän
on avustusten käsittely parastaikaa kesken, eikä keskeneräisistä asioista
voi muuta todeta kuin sen, mikä mietintöönkin
on kirjattu — ensi vuodeksi noin 1 100 asuntoa, joista
erityisryhmien tukiasuntoja olisi 350, mielenterveyskuntoutujien
ja vammaisten palveluasuntoja noin 100, nuorisoasuntoja 250, ikäihmisten
asuntoja noin 300 sekä vanhusten palveluasuntoja ja dementiakotipaikkoja
noin 80. Tämä on suurin piirtein sama määrä kuin
tänä vuonna. Erityisesti alleviivaan myöskin
nuorisoasuntoja, jotka ovat tärkeitä niin Pääkaupunkiseudulla
kuin varmasti myöskin Jyväskylässä, Oulun
seudulla ja ennen kaikkea suurissa asutuskeskuksissa. Nämä ovat
tavattoman tärkeitä, ja siinähän
avustusprosentti on ollut 20 eli, niin kuin sanotaan, tämän
toisen luokan mukainen, mikä mietinnössä on,
ja ihan perusteltu. Totta kai on huolia olemassa, miten sitten monet
vammaisryhmät saavat riittävät asumis-
ja ennen kaikkea tukipalvelut tulevaisuudessa. Se on yhteinen huoli.
Yleensäkin, herra puhemies, kyselen puhujakorokkeelta
sitä, pitääkö kilpailuttamisen
olla niin voimakkaasti mukana sosiaalisessa palvelutuotannossa,
jota annetaan erityisryhmille eli kaikista vaikeimmassa asemassa
oleville ihmisille tässä maassa. Se tuntuu aika
kipeältä, kun tiedetään, että tarve
on ja tulee olemaan kova. Erityisryhmä tulee olemaan myöskin
dementoituvien suuri joukko tulevaisuudessa, joukko, joka tarvitsee
apua ja huolenpitoa. Ennen kaikkea he tarvitsevat palveluja. Monella
kyllä on asunto, mutta ei ole niitä palveluja,
mitä he tarvitsevat.
Ja nämä kaikki pitää sitten
kilpailuttaa. Kyllä nytkin tulevassa avustusehdotuksessa
tullaan myöntämään avustuksia
niillä paikkakunnilla, joissa kilpailu on suoritettu eikä ole
ollut ketään muuta kuin tämä palvelun
hakija sitä suorittamassa, kyllä niitä tullaan
myöntämään, mutta erittäin
vähän. Se on valitettavaa, että näiden
erityisryhmien asunto-oloihin tämä kilpailuttaminen
mielestäni on vaikuttanut negatiivisesti. Mutta tilanne
ei kuitenkaan tällä hetkellä mitenkään
toivoton ole, tässä varmasti löytyy ratkaisuja,
ja ennen kaikkea tukiasumista, päiväkeskustoimintaa
ja kaikkea tällaista pystytään tulevaisuudessakin
Raha-automaattiyhdistyksen rahoista rahoittamaan.
Mielestäni, herra puhemies, tämä lakiesitys
on erittäin perusteltu ja hyvä. Valitettavaa vaan,
että näinkin tärkeä lakiesitys
on näin iltamyöhällä täällä ja
vain muutama kansanedustaja on enää paikalla,
koska juuri tällaisten lakiesitysten käsittely
on mielestäni erittäin tärkeää,
koska tämä kohdistuu niihin ihmisryhmiin, jotka
ovat kaikista heikoimmilla suomalaisessa ja kaikissa yhteiskunnissa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ed. Vihriälälle
aktiivisesta osallistumisesta tämän asian käsittelyyn.
Valitettavasti ympäristövaliokunnan asiat ovat
aina viimeisinä, jos ei poikkeusta ole, niin kuin tiistaina
onnenkantamoisella oli. Mutta täällä illan
loppupäässä ne aina ovat. Niiden arvo
ei kyllä siitä alene, ne ovat todella tärkeitä,
niin kuin totesitte.
Ympäristövaliokunta todellakin kiinnitti erityistä huomiota
väestön ikääntymiseen ja kehitysvammaisiin,
jotka ovat nyt vanhojen, ikääntyneiden vanhempiensa
hoidossa. Downin syndrooma -ihmisiä on noin nelisentuhatta
sellaisten vanhempien hoidossa, jotka ovat jo yli 65-vuotiaita.
Tähän muistisairauksien lisääntymiseen
yhteiskunnassa kiinnitimme myös huomiota ja painotimme
sitä.
Nämä kaikki asiat yhdessä vaativat
ponnisteluja erityistoimenpiteiden aikaansaamiseksi, palveluasuntojen
ja palvelujen kehittämiseksi. Aivan oikein, ed. Vihriälä,
moni pystyy asumaan kotonaan, mutta ei ole palveluja. Muistisairauksiin,
jotka siis lisääntyvät vahvasti väestön
ikääntymisen myötä, taas liittyy
se, että on löydettävä myös
sopiva asuinympäristö. Aina kotona ei kuitenkaan
pystytä olemaan, kun sairaus etenee, ja se alkaa jo 40-vuotiaana
silloin, kun se on alkaakseen. Ensimmäiset oireet olisi
huomioitava jo mahdollisimman nopeasti.
Sosiaaliseen isännöintiin ed. Moilanen-Savolainen
kiinnitti hyvin huomiota. Se on todella keskeisessä osassa.
Annamme arvoa sille, että olette täällä.
Meidän valiokuntamme aktiiviset jäsenet edustajat
Viitanen ja Vielma, molemmat, ovat aktiivisesti osallistuneet tämän
mietinnön aikaansaantiin ja käyttivät
hyvät puheenvuorot.
Haluaisin tässä lopuksi vielä todeta
sen, että Asuntorahaston rooli jälleen kerran
uudella tavalla nyt ajankohtaistuu ja aktivoituu. Näin
ollen on aika tärkeätä, että sitten,
kun on tarve, myöskin eduskunta tukee Asuntorahastoa.
Myös ed. Vihriälä kiinnitti erittäin
hyvin huomiota kilpailuttamisen pakkoon. Siitä on tullut jonkinlainen
ongelma monellakin tavalla kuntatasolla ja myös sitten
juuri esimerkiksi kaikkein vaikeimmassa asemassa olevien ihmisten
palvelujen hankkimisessa yleensäkin. Tähän
huoleen kyllä yhdyn henkilökohtaisesti ja kyllä valiokunta
omassa keskustelussaan myös, kun kuulimme Kilpailuviraston
melko kylmäkiskoisia huomioita, kun tätä asiaa
käsiteltiin.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Tiusanen
hyvin miellyttävällä tavalla huomioi
meidät salissa olijat ja keskusteluun osallistujat. Niinpä minun täytyy
tässä todeta, että on meidän
valiokunnalla myös hyvä ja aktiivinen puheenjohtaja,
että myös sinne päin kiitoksia yhteishengen
luomisesta.
Mutta itse asiassa halusin käyttää tämän
puheenvuoron myös sen vuoksi, että pidän
tärkeänä sitä, että ed.
Vihriälä on täällä mukana,
ja arvostin kovasti hänen puheenvuoroaan. Hän
esitti mielestäni erittäin hyvän kysymyksen,
onko sen kilpailuttamisen oltava niin voimakkaasti mukana tällaisten
ryhmien asumisoloja käsiteltäessä. Se
on äärimmäisen hyvä kysymys, äärimmäisen tärkeä kysymys.
Toivon, että me kaikki voimme osaltamme edesauttaa sitä,
että myös tätä kysymystä jatkossa
eduskuntatasolla, Raha-automaattiyhdistyksen tasolla ja ylipäätään,
miksei kansainvälisissäkin puitteissa, kun kilpailulainsäädäntöä tehdään,
korostetaan ja mietitään, yritetään
edesauttaa niitä näkemyksiä, että aina
sen kilpailutuksen ei välttämättä tarvitse
olla sillä tavalla mukana. Tosiasiassahan hyvin useat näistä hankkeista
ovat sellaisia, että niillä ei ole kilpailumarkkinoita
oikeasti, tällaista kilpailullista tilannetta oikeasti
ei ole syntynyt. Vaikeuksia on tullut meilläpäin
muun muassa siitä, että kun kunta vaan ei ole
kilpailuttanut, niin valmiit hankkeet, joita on suunniteltu ja joille
löytyisi toteuttamistahtoa ja muuta, eivät ole
Raha-automaattiyhdistyksen tukiin asti saaneet edes teoreettista
mahdollisuutta edetä, eli tässä on paljon ollut
hankaluuksia ja mutkia matkassa.
Kaiken kaikkiaan mielestäni on tärkeää korostaa
juuri sitä, että tämä uusi avustusmuoto
ja nämä Raha-automaattiyhdistyksen tukimuodot ovat
rinnakkaisia. Me korostamme myös valiokuntana tätä yhteistyötä.
Itse näen myös tarpeita sille, että tätä Raha-automaattiyhdistyksen
ikään kuin sosiaalipoliittista tuntemusta jatkossa
myös hyödynnetään näiden
asioiden hoitamisessa. Ja oli tärkeää kuulla,
että Raha-automaattiyhdistys ei ole sinänsä vetäytymässä tästä asuntotuotannosta.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vielä korostaa, ettei
Raha-automaattiyhdistys ainakaan tällä hetkellä ole
vetäytymässä kokonaan pois. Mutta on
tietenkin, niin kuin tiedämme, nyt jo nähtävissä,
että ennen kaikkea vanhusten palveluasuntojen puolella
on aika paljon jouduttu vetäytymään.
Mitä tulee tähän kilpailuttamiseen,
niin kyllä minusta on erittäin tärkeä se
asia, että tätä asiaa pohditaan niin
kansallisella tasolla kuin myös Euroopan unionin piirissä,
että sieltä ei tulisi sellaisia määräyksiä,
säännöksiä ja direktiivejä,
joiden takia me joudumme sitten luopumaan tämmöisestä tärkeästä,
niin kuin esimerkiksi pelirahoista, joita peliyhtiö kerää ja
jakaa hyviin tarkoituksiin, nimenomaan sosiaaliseen asuntotuotantoon,
koska se on näiden ryhmien kannalta aivan välttämätöntä.
Herra puhemies! On erinomainen asia, että Asuntorahaston
asema korostuu uudelleen tämän lain myötä,
ja yhteistyössä Raha-automaattiyhdistyksen kanssa
löytyy varmasti kunniallinen työnjako siinä,
kummasta huolehtii Asuntorahasto ja kummasta Raha-automaattiyhdistys vai
huolehditaanko yhdessä molemmista.
Yleiskeskustelu päättyy.