Jaakko Laakso /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus esittää parinkymmenentuhannen Suomen
rikkaimman vapauttamista kokonaan varallisuusverosta. Kaikkein rikkaimpien
kohdalla kyse on jopa 1 miljoonan euron veronkevennyksestä.
Kaikkiaan nämä rikkaat saavat runsaan 100 miljoonan
euron lahjan valtiolta.
Toisaalta noin miljoonan eläkeläisen ja työttömän
veroa hallitus ei esitä kevennettäväksi.
Palkansaajille luvataan kevennys ansiotulovähennyksenä.
Näin eläkeläisten ja palkansaajien verotus
etääntyy yhä kauemmaksi toisistaan.
Kysynkin: Eikö olisi oikeudenmukaisempaa, että Suomen
rikkaimmat maksaisivat edelleen kymmenien miljoonien omaisuudestaan
varallisuusveroa ja sitä vastoin kevennettäisiin
tavallisten eläkeläisten ja työttömien
veroa? Onko tämä, herra valtiovarainministeri,
sitä solidaarista veropolitiikkaa, jota sosialidemokraattinen
puolue ajaa, että rikkaimmilta kevennetään
veroja?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Veropäätökset, joita hallitus
esittää, ovat tiukasti kiinni siinä ratkaisussa,
joka työmarkkinoilla keskusjärjestöjen
taholta on neuvoteltu. Se on äärimmäisen
tärkeä asia. Se ei ole pelkästään
tämä asia vaan laajemminkin ulottuu syvälle
siihen suomalaisen yhteiskunnan toimintatapaan, jolla täällä on
vuosikymmeniä tehty hyvää tulosta. Ymmärrän,
että vasemmistoliitto ei hyväksy mitään
veronkevennyksiä. Se tarkoittaa kuitenkin suomeksi sanoen
myöskin sitä, että te ette hyväksy
tupoa, koska ilman näitä veronkevennyksiä ei
tupoa olisi syntynyt eikä synny. (Hälinää)
Vasemmistoliitto lähtee siis siitä, että voidaan antaa
romuttua tämän järjestelmän,
joka on toiminut hyvin, jossa näkymä on edelleen
hyvä. Tähän asiaan varmasti voidaan palata
myöskin kokoomuksen kanssa hetken kuluttua.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Mikäli tietoni ovat oikeat, SAK suhtautui
kielteisesti tähän varallisuusveron poistamiseen.
SAK ei katso tämän olevan osa tupo-ratkaisua.
Väittääkö ministeri todellakin,
että esimerkiksi SanomaWSOY:n suurimmat omistajat lakkaisivat
yrittämästä, elleivät he saa
näitä miljoonakevennyksiä varallisuusveroihinsa?
Tehän olette perustelleet tätä yrittämisellä ja
työllisyyden parantamisella.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tulopoliittisella ratkaisulla, johon liittyen
hallitus teki myös itse merkittäviä päätöksiä, luodaan
kolmelle vuodelle verotuksessa varma näkymä, lähes
kolmelle vuodelle palkkaratkaisu. Tällä luodaan
Suomen taloudelle sellaista ennustettavuutta ja jatkuvuutta, jonka
oloissa voidaan talouskasvua parantaa ja työllisyyttä lisätä.
Tämän kokonaisuuden rakentamiseksi työmarkkinajärjestöt
sopivat omista aiheistaan, ja hallitus liitti siihen sellaiset osatekijät,
joilla nähtiin, että tämä ratkaisu
on saatavissa aikaan ja koottavissa. Tähän liittyen
myös kilpailukyvyn parantamisen, kotimaisen omistamisen
parantamisen, investointien kannustamiseksi liitettiin myös
tämä varallisuusverotuksen poisto, joka ei tarkoita
100 miljoonan vaan aiemmin tehtyjen päätösten
jälkeen ehkä noin 70 miljoonan euron verotulojen menetystä.
Koko ratkaisu, joka alkuviikosta tehtiin, tähtää kasvun
ja työllisyyden lisäämiseen. Siinä suhteessa
nyt on luotu erittäin hyvä pohja lähivuosien
työlle.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oppositiostakin on annettava hallitukselle tunnustusta
silloin, kun sen aika on. Niinpä kokoomuksesta toteamme,
on hieno asia, että hallitus on tupon yhteydessä jatkanut
ansiotulojen verotuksen keventämistä. Niillä ratkaisuilla,
joita hallitus on tehnyt, se tulee hyvin lähelle kokoomuksen
veropolitiikkaa, sitä samaa politiikkaa, jota hallituspuolueet
viime vaaleissa kiivaasti vastustivat. Minua vähän
häiritsee se, että hallituspuolueiden puheet ja
teot tässäkin asiassa ovat aivan eri maata. En
tiedä, häiritseekö teitä. Esimerkiksi
Suomenmaassa 20. helmikuuta ministeri Tuomioja vakuuttaa: "Tämän
hallituksen suuret veronalennukset on tehty." Nyt tehdään paljon
suuremmat kuin siihen mennessä oli tehty. Onneksi olkoon,
hallitus! (Puhemies: Pyydän kysymystä!)
Kysymys ministeri Tuomiojalle: Eikö teitä yhtään
nolota se, että te teette nyt sellaista politiikkaa, jota
te tähän saakka olette kiivaasti vastustanut?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa puhemies! Täällä esitetään
valtioneuvoston asianomaisille jäsenille heidän
toimialaansa kuuluvia kysymyksiä. Tämä ei
ollut sellainen, ed. Zyskowicz.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Vastaan tähän mielelläni.
Katsotaan kokoomuksen naamion taakse. Te ette ole kannattaneet näitä veronkevennyksiä
tupon
yhteydessä. Te kannatitte niitä nimenomaan erillään tuposta.
Viime kesänä te olitte voimakkaasti sitä mieltä,
että näin ei saa tehdä vaan pitää veronkevennyksistä päättää jo
kesällä budjettiriihen yhteydessä. Te
vastustitte siis tupoa, koska te tiesitte silloin, että tupon
yhteydessä vain voidaan nämä tehdä,
jotta tupo menee myöskin läpi. Tässä on
se kokoomuksen falski sanoma. Te haluatte päästä eroon
tästä järjestelmästä.
(Hälinää)
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministerin yritys, semanttinen
pyöritys siitä, että hallituksen veropolitiikka
jollain tavalla poikkeaisi kokoomuksen veropolitiikasta, ei kyllä ainakaan
minulla mene läpi.
Mikä veroratkaisuiden kohdentamisessa oli sitä,
joka oli sosialidemokraattista politiikkaa, ja onko hallitus tehnyt
arvioita siitä, minkälaisia alijäämiä tästä ratkaisusta
seuraa ja missä vaiheessa siirrytään
hallitusohjelman siihen kohtaan, jossa puhutaan menojen leikkaamisesta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Täällä esitetään
kysymyksiä hallitukselle eikä puolueille.
Olen samaa mieltä valtiovarainministerin kanssa siitä,
jos olisi menetelty niin kuin kesällä puhuttiin,
että pitäisi tehdä veronkevennykset odottamatta
tupoa. Tästähän hallitusta syytettiin, miksi
budjettiesityksen yhteydessä ei tehty veroesityksiä.
Meidän vastauksemme oli se, että me haluamme katsoa,
minkälaiseksi palkkakehityksen osalta lähivuodet
kehittyvät. Pyrimme sellaiseen ratkaisuun, jossa palkkojen
kehitys ja verojen kehitys yhteensovitetaan ja saadaan sitä kautta
maltillinen ja kilpailukykyä lisäävä ratkaisu. Sellainen
toden totta nyt on saatu. Voi olla, että kokoomuksen puolella
on kannatettu veronkevennyksiä. Se kyllä tiedetään.
Mutta nyt me olemme toimineet näin ja saaneet aikaan sellaisen
kokonaisuuden, joka on Suomen talouden kannalta edullinen.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Lopputulos on erinomaisen hyvä,
2,5 vuotta työrauha työmarkkinoilla ja veronkevennyksiä suurin
piirtein saman verran kuin edellisellä kaudella on tehty.
Lopputulos on hyvä, mutta kysyn:
Miksi aina kaikki veronalennukset kohdistuvat tuloverotukseen
salissa? Ennen kaikkea viime kaudella johtava hallituspuolue keskusta
puhui hyvin voimakkaasti ruuan arvonlisäveron alentamisen
puolesta. Olisi ollut mahdollista tämän tupon
yhteydessä ottaa tämä ruuan arvonlisäveron
alentaminen yhdeksi kohdaksi. Tiedän, että se
maksaa 320 miljoonaa euroa vuositasolla eli yhtä paljon
kuin tuloveronalennus nyt tulee maksamaan, mutta se olisi antanut
kaikille samat prosentit ja kaikille samat eurot (Puhemies koputtaa)
eli olisi ollut tavattoman oikeudenmukainen. Kysymys kuului siis:
Miksi ei otettu?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Hallitus on tässä edennyt ohjelmansa mukaisesti,
jossa lähdetään työn verotuksen
keventämisestä. (Hälinää)
Työn verotuksen keventämisestä lähdetään,
ja se muuten sopii tähän työmarkkinaratkaisuunkin.
Erikseen on vielä vuosittain, kolmeksi vuodeksi, sovitettu
nämä veroratkaisut sillä tavalla, että ne
vahvistavat ensin suhdanteen ja rakenteen kannalta työmarkkinaratkaisussa
tehtyjä palkkapäätöksiä.
Sen paremmin ei voi enää onnistua kuin tämä näin
ennakolta katsoen ainakin. Me emme tiedä maailman muutoksesta,
se on aina epävarmaa, mutta uskon, että jos tämä ratkaisu
menee läpi, sillä on suuri merkitys. Me olemme
tehneet kyllä normaaleja laskelmia Euroopan komissiota
varten, jotka jo osoittavat sen, että tässä näkyy
bruttokansantuotteen kasvua, työllisyyden parantumista,
työttömyysaste putoaisi kolmessa vuodessa 6,0:aan.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Puhemies! Saavutettu tulo- ja talousratkaisu suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan
säilyttämisen ja puolustamisen kannalta on erinomainen
asia, sanoisin milteipä historiallinen saavutus.
Mitä tulee tähän varallisuusveroon,
puhemies, olisin tiedustellut sen dynaamisista vaikutuksista. Nythän
osinkotuloverotus kiristyi, ja siihen yhteyteen jo viime vaalikaudella
ylijohtaja Arvelan työryhmä esitti, että varallisuusvero
pitää poistaa. Norjassa poistetaan, Ruotsissa
poistetaan. Sitä ei enää ole juuri missään,
se on katoavaa kansanperinnettä, veroteknisesti hyvin ongelmallinen
vero, joka kohdistuu epäoikeudenmukaisesti. Mutta luulen,
että se tuo nyt dynamiikkaa talouteen, kun ei tehdä enää kansantaloudessa
ja tuloverotuksessa näitä keinotekoisia ratkaisuja,
mitä on tehty.
Miten arvioitte, valtiovarainministeri Kalliomäki,
onko kuitenkin lopputuloksena, että se 70 miljoonaa, mikä menetetään
varallisuusveroista, muuta kautta saadaan varmasti takaisin?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tämä varallisuusverotuksen muoto, joka
meillä on voimassa, on ongelmallinen. Se antaa mahdollisuuden
kiertää veroja, näin myöskin
tapahtuu erittäin voimakkaasti. Se ohjaa varallisuutta
passiiviseen omistamiseen. Sen tähden meidän pitää etsiä varallisuusverotuksessakin
muotoja, jotka ovat toiseen suuntaan toimivia tämän
aktiivisen omistamisen vahvistamisen puolesta, jolloin myöskin
lähtee investointeja paremmin liikkeelle. Minusta olisi
syytä myöskin harkita sen tyyppisiä näkymiä,
joissa verotuksella voitaisiin vauhdittaa sellaista omistamisen hyödyntämistä kuin
esimerkiksi maankäyttöön liittyy. Rakentamattoman
maan saattaminen verotuksen kautta nopeammin hyödynnettäväksi niin,
että se voisi hintatasoja laskea ja edesauttaa asuntotuotantoa,
on ihan harkitsemisen arvoinen seikka.
Suvi-Anne Siimes /vas:
Arvoisa puhemies! Näyttää siltä,
että pääministerin kalvinistiset opit ovat
vahvasti siirtyneet myös Kalliomäen suuntaan,
jos hallitusohjelmassa olevaa työn verotuksen keventämistä käytetään
perusteena sille, että varallisuusveroa kevennetään.
Sen vielä ymmärrän, että tulopoliittisen
kokonaisratkaisun yhteydessä tehdään
ansiotuloverotukseen liittyviä muutosehdotuksia ja että hallituksella
on siinä asiassa jotain vastaantuloa, mutta kyllä varallisuudessa,
ministeri Kalliomäki, on kysymys aiemmin tehdyn työn
tuottamasta tuloksesta, ja sen verotusta te nyt kevennätte
ja annatte tulonsiirtoja aivan muille kuin niille ihmisille, joille
työllisyyden nimissä pitäisi antaa. Kyllä yrittäjyyteen pitää kannustaa,
siihen pitää opettaa ja yrittäjäksi
ryhtymisen kynnystä on syytä alentaa, mutta te annatte
kaikki lahjat nyt niille, jotka ovat jo tehneet aikaisemmin jotain.
Mitä kannustinvaikutuksia tällä työllisyyden suuntaan
on? Kysyn herra valtiovarainministeriltä tätä.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Olen jyrkkä kalvinismin vastustaja. Sen sijaan
kannatan hilpeätä ja iloista menoa ja reformismia,
johon tämä hallituksen esitys tähtää.
(Naurua) Näin myöskin hallitus toimii. Tässähän
tämä minuutti menee hyvin vikkelästi
ja hupaisissa merkeissä, mutta tässä on
kyllä kyse kokonaisuudesta. Se on oleellisinta tässä asiassa. Tätä ei
käsitelty työmarkkinapöydässä parttien välillä,
mutta viimeisessä vaiheessa syntyi ratkaisuja, joita edesautettiin
tällä toimenpiteellä. Toistan vielä sen,
että varallisuusveron muoto, joka meillä on voimassa,
ei ole järkevä muoto. Meidän kannattaa
varallisuuttakin verottaa tavalla, joka pistää liikettä,
aikaansaa reformeja, ed. Siimes. Ymmärrän, että vasemmistoliitto
ei reformistinen liike ole ollut pitkään aikaan,
tuskin koskaan.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Meillä nyt loppuva varallisuusverojärjestelmä on
ollut sellainen, että sen on voinut kiertää sillä,
että sijoittaa varat talletuksille. Sieltä ei
ole tarvittu maksaa varallisuusveroa, yhtenä esimerkkinä vain
niistä kiertokeinoista. Nyt toivottavasti tämä tuo
näitä pääomia investointeihin
ja sellaiseen tuottavaan omaisuuteen, jota tämä maa
tarvitsee kasvun ja työllisyyden näkökulmasta.
Tässä on hyviä perusteita, miksi tämäkin
askel otetaan.