1) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Suomen Teollisuussijoitus
Oy -nimisestä valtionyhtiöstä annetun
lain muuttamisesta
Marjo Matikainen-Kallström /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tarkoituksena on varapuheenjohtajan ominaisuudessa
esitellä tätä talousvaliokunnan mietintöä.
Tässä on kyseessä hallituksen esitys,
jossa Suomen Teollisuussijoitukselle eli Tesille annetaan hiukan laajemmat
valtuudet. Eli nyt, kun yhtiöllä on tehtävänä nykyisen
pääomasijoitustoiminnan harjoittamisen lisäksi
toteuttaa ja hallinnoida teollisuuspoliittisin perustein poikkeustapauksessa tehtäviä
sijoituksia
ja osakehankintoja, tämän uuden tehtävän
hoitamiseksi ehdotetaan, että yhtiö voisi pääomasijoitustoiminnan
harjoittamisen ohella hankkia kohdeyritysten osakkeita tapauskohtaisesti
arvioitujen poikkeuksellisen vahvojen teollisuuspoliittisten perusteiden
nojalla.
Suomessa on paraikaa käynnissä syvälle
menevä, laaja, mittava teollisuuden rakenteellinen uudistumis- ja
muutosprosessi, ja meillä on rakennemuutosalueita hyvinkin
paljon Suomessa ja rakenteellisia riskitilanteita paljon. Tähän murrosvaiheeseen
saattaa liittyä poikkeuksellisia tilanteita, joissa on
vahvoja perusteita osallistua näihin teollisuuspoliittisesti
merkittävien yritysten rakennejärjestelyihin myös
valtion sijoituksin tai osakehankinnoin. Tähän
valiokunta katsoi, että valtiolla on oltava mahdollisuus
toteuttaa myös tämänkaltaisia ja tämäntyyppisiä toimenpiteitä.
Erityisesti ilahduimme tästä hallituksen esityksestä,
koska tämmöistä instrumenttia ei ole
valtiolla ollut tähän asti tässä laajuudessa.
Puuttuminen markkinoiden vapaaseen kehittymiseen olisi tämän
esityksen mukaisesti mahdollista vain erittäin painavista
syistä, kuten strategisesti erityisen merkittävän
osaamisen ja teknologian säilyttämiseksi ja kehittämiseksi
Suomessa. Näissä on oltava merkittävä kansallinen intressi,
mutta jos muita vastaavanlaisen lopputuloksen turvaavia vaihtoehtoja
ei ole käytettävissä, niin silloin käytettäisiin
tätä instrumenttia. Tätä tarkoitusta
varten on aikanaan ollutkin Suomen Teollisuussijoitus, joka on valtion
kokonaan omistama erityisrahoitusyhtiö, ja nyt sen valtuuksia
todella laajennettaisiin.
Valiokunta pitää tarpeellisena huolehtia siitä, että vain
erityisistä syistä tehtävät
teollisuuspoliittiset toimet erotetaan selkeästi yhtiön
perustoiminnasta eli että tähän tehdään
määrätynlainen palomuuri, ja toivoo,
että valtioneuvoston asetuksella sitten voidaan selkeyttää näin
toimintojen eroja.
Toiminnan on oltava valiokunnan mielestä markkinaehtoista,
eikä siihen saa sisältyä valtion tueksi
määriteltäviä toimia. Kohteena
voivat olla vain yhtiöt, joilla on edellytykset kannattavaan liiketoimintaan
ja joihin tehtävistä sijoituksista voidaan odottaa
saatavan tuottoa ainakin pidemmällä aikavälillä.
Samoin lähtökohtana tulee olla, että sijoituksista
voidaan myöhemmin irtautua hallitusti. Nämä,
mistä nyt keskustellaan, ovat kooltaan ja riskiltään
suurempia kuin Teollisuussijoituksen nykyiset sijoitukset, ja sen
takia tätä lakia nyt tässä tarvitaan.
Kun ne ovat myöskin kooltaan ja riskiltään
suurempia, niin valiokunta edellyttää, että niissä tehdään
tarkempaa kokonaisarviointia, johon sisältyy riskiarvioinnin
ohella hankkeen kattava vaikutusarviointi myös yhteiskunnan
kokonaisedun kannalta.
Esityksessä on kuitenkin varauduttu myös tilanteeseen,
jossa teollisuuspoliittisin perustein tehtävät
toimet saattavat edellyttää valtion lisärahoitusta,
jotta Teollisuussijoituksen päätehtävän hoito
ei vaarannu. Tähän myöskin sitten toivotaan
lisäpanostuksia sillä tavalla, että Tesi
pystyy toimimaan nykyisessä mittakaavassaan.
Valiokunta pitää myös muita lakiin
ehdotettuja ja erityisesti asetuksenantovaltuuksiin liittyviä muutosesityksiä perusteltuina.
Mietintö sisältää yhden pykäläkohtaisen
muutosesityksen, ja totean vielä lopuksi, että mietintö on
yksimielinen.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! On helppo yhtyä valiokunnan
varapuheenjohtajan esille tuomiin näkemyksiin, vaikkakin itse
haluaisin sanoa, että vaikka pykälistöön
on pieniä muutoksia, niin ne ovat ehkä hiukkaa enemmän
kuin vain valtuudet. Kyllä nyt avataan oikeaan suuntaan
niitä mahdollisuuksia, että Suomessa pystytään
reagoimaan markkinatilanteessa, missä tarvitaan. Tällaista
välinettä tarvitaan tässä maassa,
ehkä juuri tässä tilanteessa, ja on pakko
sanoa, että tätä välinettä olisi
tarvittu jo hetki sitten.
On erityisen tärkeätä, että valtiovalta
sinällään omistamansa Tesin kautta voi
reagoida siihen, että kun meillä on mahdollisesti
tulevia asioita, jotka vaativat nopeaa reagointia, me näemme
kansallisesti markkinoiden ja markkinatalouden ehdoilla tärkeäksi
lähteä mukaan sellaiseen toimintaan, joka turvaa
tässä maassa teollisen hyvän bisneksen
mutta myös samalla turvaten sen alan ehkä mahdollista
työllisyyttä, oli mistä alasta hyvänsä kysymys.
On hyvä todeta myös se, että tämä palomuuri on
nimenomaan valiokunnan näkemyksen mukaan erittäin
tärkeä. Me tarvitsemme tähän
sellaisen selkeän näkemyksen, että meillä ei
Tesin nykyinen toiminta saa vaarantua, mikäli olemme joissakin
muissa projekteissa mukana. Siltä osin on erittäin
hyvä, että valiokunnan mietinnössä, joka
on yksimielinen, ollaan sitä mieltä, että tämä tulee
turvata ja valtion siinä mielessä sitten olla aktiivinen
ja mahdollistaa nämä toimet niin, että Tesin
nykyinen toiminta ei pk-sektorilla erityisesti vaarannu vaan että tämä sitten
erityisin pääomittamistoimin voidaan hoitaa.
Arvoisa puheenjohtaja! Pidän erittäin kannatettavana,
että tällainen lain muuttaminen tulee eduskunnalle,
ja toivon, että eduskunta voisi yksimielisesti olla tämän
hankkeen takana.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tietysti näin opposition edustajana
voisi aloittaa tämän puheen, että tämä hallituksen
esitys olisi pitänyt tehdä jo vuosi sitten, mutta
en aloita tällä tekstillä ja keskityn
nyt vain kehumaan tätä hallituksen esitystä.
Kun niin harvoin pääsee kehumaan hallitusta, niin
jäin nyt ihan erikseen perjantai-iltapäivällä sitä tänne
tekemään.
Siis tässähän muutetaan Tesin toimintaperiaatetta
tarvittaessa, ja miten Tesi sitten tällä hetkellä toimii?
Sehän toimii niin, että Tesi on aina vähemmistöosakkaana
ja mukana aina kanssasijoittajana. Tätä periaatetta
nyt muutetaan niin, että luovutaan tästä vähemmistöosakkuudesta
ja luovutaan myöskin kanssasijoituksista tietyillä erityisehdoilla — se
on teollisuuspoliittinen syy. Näitä ei tule olemaan
montaa, montaa kertaa ei varmasti tarvita, mutta silloin kun tarvitaan,
on erittäin tärkeätä, että hallituksella
on käytössään tällainen
työkalu.
Niin kuin edelliset puhujat tässä kertoivatkin jo,
on olemassa ja käytännössä rakennetaan myöskin
palomuuri sille, että Tesin nykyinen toiminta, pääomasijoittaminen
pk-yrityksiin, ei vaarannu millään tavalla, vaan
tämä on keinovalikoimaan oikeastaan niin kuin
lisä. Riippuen sitten näistä teollisuuspoliittista
syistä, niistä sijoituksista, jos on tarvetta
sitten pääomittaa Tesiä, kun näitä toteutetaan,
niin sitten se tehdään kuitenkin niin, että tämä Tesin
käytettävissä oleva pääoma,
jota sijoitetaan pk-yrityksiin, ei vaarannu.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on todella hyvä, sillä näin pienessä maassa,
jossa on vähän pääomia, teollisuuspolitiikka
on aivan erityisessä suojeluksessa. Jos me ajattelemme
näitä tapauksia, missä riski voi olla
isompi kuin tällä hetkellä normaalin
teollisuussijoituksen kumppanuustoiminta yksityisen rahan kanssa,
niin tämä tie on aivan oikea. Itselle tulee mieleen
se, että kun meillä kuitenkin on olemassa Solidium-yhtiö,
jolla on paljon pääomia, jotka ovat — riippuen
tietenkin pörssikurssien senhetkisestä tilanteesta — joskus
nopeastikin irrotettavissa, ja kun se yhdistetään
järkevään teollisuuspolitiikkaan, niin
silloin meillä on olemassa työkalu, jota tarvittaessa
voidaan käyttää. Kun se on Teollisuussijoitus
Oy, joka on kokonaan valtion omistama, niin tämä osoittaa,
että kun me muutamme sääntöjä sopiviksi,
niin meidän ei tarvitse enää perustaa
tähän maahan lisää rahastoja,
ei lisää byrokratiaa eikä lisää hallintokuluja.
Kiitän tästä nopeasta hallituksen esityksestä,
tämä on hieno.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ministerille on annettava
täydet kiitokset, että on tänään
täällä paikalla, ja sen takia ajattelin
tätä tilannetta myöskin hyödyntää.
Se mitä tässä on sanottu tämän
esityksen hyvyydestä, siihen kaikkeen voi yhtyä,
mutta minusta yksi suurimpia ongelmia sen suhteen, että me
saisimme niitä uusia yrityksiä, on se, kuka hoitaa
niitä aihioita eteenpäin, kun ei niistä vielä nähdä,
syntyykö siitä sitten yritystä vai ei.
Olisin nyt ministeriltä kysynyt, onko olemassa sitä niin sanottua
aihioiden eteenpäinkantamisen rahoitusmahdollisuutta, koska
käsittääkseni tämä sijoittaa
vasta sitten, kun yritykset ovat jo toiminnassa. Mutta jotta me
saisimme niitä uusia yrityksiä, se ykkösasia
on tutkimuksen ja innovaatioiden kautta syntyvien aihioiden vieminen
yritysasteelle: se olisi se, mihin minusta pitäisi nyt ainakin
panostaa, koska sitä kautta syntyy niitä uusia
yritysmahdollisuuksia.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kun kaikki ovat kehuneet ministeri Vapaavuorta
täällä, niin varmuuden vuoksi minäkin
kehun häntä, niin ettei jää epäilyä siitä,
että täällä olisi muka joku,
joka olisi jollakin tavalla eri mieltä. Tämä on
erittäin hyvä ehdotus, ja on erittäin
tärkeätä, että Teollisuussijoituksen
toimialaa laajennetaan ja että voidaan tehdä poikkeustapauksissa
sijoituksia. Tärkeätä on se,
että uskallettaisiin ottaa nykyistä enemmän
riskiä, että kun nähdään, että jossakin
on mahdollisuus, sitä riskiä otettaisiin ja käytettäisiin
teollisuuspoliittisia perusteita myöskin tässä sijoitustoiminnassa.
Onneksi olkoon, ministeri Vapaavuori, erittäin hyvä esitys
jälleen kerran.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puheenjohtaja! Kiitokset myös elinkeinoministeri
Vapaavuorelle, mutta täytyy sanoa, että kyllä annan
kiitokset koko hallitukselle siitä, että tämä on
näin nopeasti ja näin yksimielisesti voitu viedä maaliin. Hyvä esitys,
mutta täytyy kiittää myös hyvää hallitusta.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan yhtyä edustaja Myllykosken
sanoihin, sillä vaikka me tässä salissa
olemme monesta asiasta eri mieltä, niin kuitenkin tämä on
vain 5,5-miljoonainen kansa ja meidän täytyy yhdessä tätä viedä.
Erityisesti teollisuuspolitiikan ja työpaikkojen pitäisi
olla asioita, joissa ei millään tavalla politiikka
näy eikä sitä ristiriitaa ole tavasta,
millä tämä toteutetaan.
Edustaja Anttila on siinä mielessä aivan oikeassa,
että meidän täytyy myös ymmärtää ja
oivaltaa näitten pienten ja mikroyritysten alkuun lähtemisen
tärkeys, ja sitä kautta meillä ovat taas olemassa
omat tukijärjestelmät, jotka ovat äärimmäisen
tärkeitä. Sen takia näitä pieniäkään
yritystukia ei saa ylenkatsoa, koska me emme koskaan tiedä,
mikä on se pieni yritys, josta lähtee sitten kehittymään
uusi Ponsse tai joku muu kansainvälisen tason firma.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää eduskuntaa
ja ennen kaikkea talousvaliokuntaa poikkeuksellisen ripeästä,
pragmaattisesta ja — mikä aina ilahduttaa — yksimielisestä käsittelystä tämän
asian suhteen. Aion ihan lyhyesti toistaa täällä jo
itse asiassa esille tulleet muutamat keskeiset asiat:
Ensimmäinen on se, että tässä on
tavallaan kysymys välineistön kuntoon laittamisesta
mahdollisia tulevia tilanteita varten. Kuten hallituksen esityksessä on
moneen otteeseen todettu, niitä on tarkoitus käyttää vain
poikkeustapauksissa. Siinä mielessä myös
valiokunnan tekemä lisäys pykälään
on ihan tarpeellinen ja hyvä. Itse asiassa voisi jopa ajatella
näin, että pitää toivoa, että sitä ei
tarvitsisi käyttää, mutta jos tilanne
tulee, on hyvä, että välineistö on
kunnossa.
On myös tärkeää, että kaikki
mahdolliset sijoitukset olisivat markkinaehtoisia; niihin pitää aina liittyä tuotto-odotus.
Riski voi olla suurempi, ja sen takia voi olla, että se
tuotto-odotus on pienempi, tai sitten se toteutuu pitemmällä aikavälillä,
mutta sen pitää olla aina lähtökohtaisesti markkinaehtoinen
eikä siihen saa sisältyä valtion tukielementtiä.
On luontevaa, että myös näihin liittyisi
aina irtautumismahdollisuus, olkoonkin, että se voi tapahtua
näissä tapauksissa ehkä vähän
pitemmällä aikavälillä kuin
joissain muissa sijoituksissa.
On erittäin tärkeää korostaa,
että tämä lakiesitys ei uhkaa mitenkään,
eikä muuta mitenkään, Teollisuussijoituksen
päätoimintaa eli pääomasijoitustoimintaa.
Edustaja Anttilan kysymykseen, itse asiassa edustaja Eestilä siihen
jo osin vastasi ja itse asiassa edustaja itsekin: tämä ei
ole elementti, jota on tarkoitettu sinne alku- ja siemenvaiheen
rahoituksen puolelle. Sitä tarkoitusta varten, osana hallituksen,
taisi olla viime kevään, kehysriihen päätöksiä,
olemme sen sijaan käynnistämässä erillisen
kasvurahasto-ohjelman nimenomaan alku- ja siemenvaiheen yrityksille,
joka sijoitetaan Tekesiin ja aloittaa ensi vuoden alusta.
Yleiskeskustelu päättyi.