Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on, kuten
on jo todettu, periaatteellisesti erittäin merkittävä,
nimittäin tässä käännetään
veropolitiikan suuntaa. Meillä luotiin vuosina 90—95
erittäin linjakas veropoliittinen järjestelmä,
jossa Reaganin oppien mukaisesti laajennettiin veropohjaa ja veroprosenttia
alennettiin. Ja me saimme erittäin tehokkaasti toimivan
verojärjestelmän, johonka yritykset olivat tyytyväisiä.
Mutta tärkeätä oli se, että kun
tuottoa ja voittoa haluttiin näyttää Suomessa,
siinä yhteydessä myöskin yritysten Suomeen
maksamat verot parhaimmillaan kasvoivat kuusinkertaisiksi. Osittain
tämä johtui toki siitä, että tällainen
aktiviteetti lisääntyi merkittävästi,
mutta myöskin siitä, että järjestelmään
oltiin tyytyväisiä.
Sitten voi sanoa, että valitettavasti vuodesta 2005
alkaen meillä on harjoitettu toisentyyppistä veropolitiikkaa,
jossa on jouduttu tekemään erityisjärjestelyjä.
Avoir fiscal -järjestelmän poistamisen
johdosta jouduttiin muuttamaan yritysverojärjestelmää selvästi
vähemmän linjakkaaseen suuntaan. Ja sen jälkeen,
voi sanoa, vuodesta 2007, meillä on keskitytty lähinnä vähennysten kehittämiseen
ja elinkeinomme edistämiseen niitten kautta. Täytyy
sanoa, että se merkitsee sitä, että ne,
jotka saavat vähennyksiä, hyötyvät, mutta
yleinen, normaali, hyvä yrittäjä kärsii
siitä, koska silloin hänen veroastettaan ei voida alentaa.
Tässä on tärkeätä,
että kun muissa Pohjoismaissa, erityisesti Ruotsissa, on
alennettu yhteisöverokantaa — siellä alennettiin
22:een — niin Suomen täytyy olla tässä kilpailussa
mukana. On tärkeätä, että yritykset
näyttävät tuloksensa Suomessa. 22 prosentilla
se olisi ehkä voitu turvata, mutta 20 prosentilla se varmasti
turvataan, ja sitä kautta on olennaista se, että verotuotto
ei valu Suomesta muihin maihin vaan se voidaan verottaa Suomessa.
Tällä tavalla Suomen valtio hyötyy merkittävästi
tästä järjestelmästä.
Jollakin tavalla järjestelmää täytyy
toki silloin rahoittaa, ja lähtökohtaisesti on
oikein, että jos yritykseen jää enemmän
rahaa, niin omistaja voi ottaa suuremman kuorman kantaakseen. Tietysti
meillä tosiasiassa se merkitsee sitä, että pörssiyhtiöitten osakkeenomistajien,
jotka nyt maksavat suurin piirtein yhtä paljon veroa kuin
aikaisemminkin, verokuorma on suhteellisen korkea, ja tietysti pitää jatkossa
miettiä sitä, joudutaanko jotakin tekemään
niin, että julkinen sijoittaminen Suomessa pörssiyhtiöihin
myöskin kannattaa.
Esitys on lähtökohtaisesti hyvä.
Keskustelu päättyi.