6) Hallituksen esitys laiksi metsästyslain muuttamisesta
jatkuu:
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunnan
mietintö koskien metsästyslain muutosta muutamien
pykälien osalta on jo perjantaina saanut minusta mielenkiintoisia
muotoja, ja vielä mielenkiintoisempaa tämä asia
on olemassa, kun olen tavallaan sivusta seurannut, kun maa- ja metsätalousvaliokunta
on työstänyt tätä hallituksen
esitystä.
Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan pykälämuutosten
osalta, missä puututaan lähinnä hallintoon
ja hallinnon keventämiseen, että tavoitteena on
kustannussäästö. Mielestäni
säästöperusteet ovat selkeät,
mutta ottaen nyt huomioon sen, mihin tämä on johtanut
tai oli välillä johtamassa, kyllä tässä jonkinlaista
harhaakin on nähtävissä. Sen pohjalta,
kun perusteluissa todetaan, että tässä syntyy
tämmöinen voimavarasäästö kustannusten
osalta, 0,5—0,7 miljoonaa euroa vuositasolla, epäilen
vain, että tässä joskus saattaisi käydä sellainen
näköala, että todetaan, että näitä rahoja,
mitkä tässä säästyvät,
ei ollakaan valmiita enää ohjaamaan tänne
vaan on jonkinlainen punakynä taas jossakin budjettikeskustelussa
jossain vaiheessa olemassa.
Tästä ei ole näyttöä mutta
epäily kyllä. Tämän osalta perusteet
ovat olleet kevyenlaiset kuitenkin olemassa. Tähän
voisi vielä todeta, että voimaantulosäännöksen
osalta, niin kovin vaikea kuin alkupäässä tuntui
olevankin tämän asian ymmärtäminen,
mitä se olisi tehnyt ja tarkoittanut kaikkine ylimääräisine
kokouksineen, nämä perusteet ovat joutuneet vähän
outoon valoon. Mutta hyvä näin.
Valiokunta on mielestäni onnistuneesti onnistunut työstämään
hallituksen esityksen sinänsä, mikä oli
yksinkertaisen näköinen ja selkeä, mutta
sen jälkeen kun tämän mietinnön
lukee tässä asiassa, moni asia on muuttunut ja
moni asia on tullut tähän myöskin lisää.
Voi vain todeta sen ristiriitaisuuden, millä pohjalla tätä keskusteluakin
täällä on käyty ja käydään,
ja tämän sisällön muuttumisen
muutamien pykälien osalta, että vaikea pala on
ollut olemassa. Yleensä tällaisissa asioissa,
missä kovin laaja asiantuntemus ei yleensäkään
ole olemassa juuri minkään harrastajan ja harrasteen
kohdalla, kun osittain harrasteesta kuitenkin pitkälti
on kysymys, tulee usein tällaisia ristiriitatilanteita.
(Ed. Nepponen: Kyllä asiantuntemusta oli riittävästi!)
Erinomaisen hyvä on tämä hallinnon
siirtymäsäännös. Kun ed. Nepponen
toteaa, että asiantuntemusta oli riittävästi,
muistutan tässä asiassa vain sellaisesta aiheesta,
että kun tämän siirtymäsäännöksen
osalta keskusteltiin useassa eri paikassa, siinä vaiheessa
tuntui siltä, että ei kovin paljon valiokunnan
jäsenillä ymmärtämystä siirtymäsäännöksen
tarpeellisuuteen ollut olemassa. Kun se perille meni, asiantuntemusta
on siltä osin ollut riittävästi valiokunnassa,
että on opittu ymmärtämään
ja tietämään, mikä siirtymäsäännöksen
tarve ja merkitys on ollut ja kuinka tarpeellinen se on ollut nimenomaan
kustannussäästöjen osalta.
Valiokunta on mielestäni vahvasti ja onnistuneesti
ottanut osaa ja kantaa metsästyslain 26 §:n kohdalta,
missä todetaan hirvien kohtuullisesta tasosta, kohtuullisesta
määrästä. Mielestäni
ymmärtäen ja tietäen, kuinka vaikea on
ollut näitä sanoja kääntää,
onko se kohtuullinen alhainen, tarpeellinen, välttämätön
tai jokin muu, tähän on löytynyt tämä kohtuullinen
taso nimenomaan liikenneturvallisuusnäkökohtien
huomioon ottamiseksi. Mielestäni, kun liikenneturvallisuus
on tähän vahvana nähty, olisi myöskin
voitu nähdä siinä samassa paikassa maa-
ja metsätalouden vahingot ja oikeastaan voisi lisätä siihen
kolmantena vielä puutarhataloudenkin vahingot, jotka sisältyvät
kyllä maatalouteen. Sen pohjalta tämä ei
ole ongelmaton sielläkään, jolloin hirvikanta on
tarve säilyttää sillä tasolla,
että se on kohtuullinen ja ymmärrettävissä oleva
niin, että minimivahingoilla saadaan optimihyöty.
Tässä mielestäni on osittain onnistuttu,
osittain ei.
Kun tätä hallintoa siltä osin olen
miettinyt ja kokenut, itse joskus jo 30 vuotta mukana olleena, mielestäni
oli täysin yksinkertaisen selvää, että tässä kuultiin
liikenneviranomaisia sekä metsätalouden harjoittajien
etujärjestöjä, niitä viranomaisia
ja luottamushenkilöjoukkoa, ja sen osalta on löytynyt
ainakin Kymen riistanhoitopiirissä semmoinen optimaalinen
taso, missä kaikki ovat jollakin lailla toisiansa ymmärtäneet.
Valitettavasti vain on niin, että hirvitutkimus ei ole vieläkään
pystynyt selvittämään sellaisia menetelmiä,
millä kannan ennustettavuus olisi järjestyksessä ja
kunnossa, kunnossa varsinkin niin, että voitaisiin nähdä,
mikä kanta on seuraavana syksynä taikka sitä seuraavana,
ja voitaisiin tehdä pitemmän aikavälin
ohjelma kannan säilymisen kohdalta. Tässä mennään
tavallaan sellaisessa oravanpyörässä,
että välillä mennään
liian alas, välillä liian ylös. Tämä syksy
näyttänee nyt, kun tämä huippumäärä tulee
metsästettyä, että eiköhän
tämä järjestykseen tule. Paikoittaisia
eroja kuitenkin on olemassa.
Tässä on syytä muistuttaa sellaisesta
aiheesta, että hirvi on luonnoneläin. Se lisääntyy
luonnon kaavojen ja menetelmien, todenperäisten asioitten,
perusteella, ja siltä osin näyttää niin,
että ihmisen käsi ei riitä sen ohjaamiseen
ja säilyttämiseen. Siltä osin tapahtuu
tämmöisiä hyppäyksiä suuntaan
ja toiseen. Sinänsä ymmärrän
erinomaisen hyvin, että valiokunta on ottanut tämän
asian esille ja kokee huolta myöskin liikenneturvallisuuden
osalta. Metsästäjän näkemyshän
on tietysti, että halutaan metsästää maksimimäärä,
se, minkä kohtuullinen, kestävä taso
edellyttää.
Rouva puhemies! Kokonaisuudessaan tässä puheenvuorossa
keskityn nyt kuitenkin tähän hallinnon uudistukseen.
Historian osalta voisi todeta, että vuoden 62 metsästyslaissa
ja pitkälti sen jälkeen oli riistanhoitoyhdistysten
osalta sellainen malli olemassa, että hallituksen toimikausi
oli kolme vuotta, puheenjohtaja oli erovuorossa vuosittain ja tämä kolme
vuotta tapahtui niin, että kolmasosa oli aina hallituksesta
vuorollaan erovuorossa. Tämän osalta syntyi sellainen
jatkuvuuden periaate, että koskaan ei ollut epäselvää se,
kuka vastaa ja mistä vastaa.
Vuoden 93 metsästyslain mukaan, mikä nyt tällä kertaa
on muutaman pykälän osalta vain remontissa, syntyi
tapa ja tulkintatapa tähän asiaan, kun laissa
todetaan, että hallituksen toimikausi on kolme vuotta,
ja näitä muita säännöksiä siitä asiasta
ei löydykään. Maa- ja metsätalousministeriö totesi
tämän jälkeen ohjeessaan, että kun
hallitus on erovuorossa, niin valitaan kolmeksi vuodeksi kerrallaan,
ja ohjeisti tämän asian Metsästäjäin
Keskusjärjestön kautta niin, että kun
riistanhoitoyhdistysten osalta vuosikokoukset ovat helmi—maaliskuulla,
helmi—maaliskuulla valitaan uusi hallitus, minkä toimikausi
alkaa sitten seuraavan vuoden alusta. Tälläkin
kertaa riistanhoitoyhdistysten osalta on sellainen tilanne, että viime
kevättalvella vuosikokouksessa valitut uudet hallitukset
ja puheenjohtajat, joiden kolmevuotinen toimikausi alkaa 1.1.2003,
ovat parhaimmillaan olleet kymmenen kuukautta siellä reservissä.
Kaikkein pahimman vaihtoehdon mukaan koko hallitus saattaisi olla
ollut vaihtunut aivan uudeksi, jolloin olisi tällainen
kahden hallituksen kausi, missä vanha hallitus toteuttaa päätöksiä,
uusi odottaa, mitä käy ja syntyy. Onneksi tämä metsästäjäjoukko
on kovin yksimielistä useimmiten olemassa ja tällaista,
että ne kaikki vaihtuisivat kerralla, on ani harva tapaus ja
harvoin tapahtuu.
Sen pohjalta katson, että tästä lähtökohdasta, että ei
ole tietoa, milloin hallituksen toimikausi alkaa ja kuinka tämä toimii,
pitäisi päästä eteenpäin.
Tämän tyyppinen kikkailu, missä voidaan ohjeistaa
ministeriön taholta toimikauden alkaminen satunnaisesti
ja sattumanvaraisesti, pitäisi jollakin lailla sitoa myöskin
pykälätasolla sen muotoiseksi, niin kuin tämä perustarkoitus ja -ajatus
on olemassa.
Kun metsästyslain 66 § on nyt käsittelyssä ja auki,
mielestäni eduskunnan on tehtävä hyvä ja tarkoituksenmukainen
lakipykälä ja lainmuutos tähän
asiaan. Siltä osin tämä esitykseni ja
puheenvuoroni nojaa tähän asiaan. Tässä on
yleensäkin nähtävä sellainen
asia, että metsästäjien ja alan harrastajien
tahdon kunnioittamista pitäisi korostaa ja nähdä tärkeänä myöskin
eteenpäin ja rakentaa sellaiset pykälät,
että tämä tahto myöskin tulee
toteutettua tässä asiassa.
Sen osalta tässä yleiskeskustelussa jo, rouva puhemies,
esitän, että metsästyslain 66 §:n
3 momentti saa sellaisen lisäyksen, että hallituksen toimikausi
alkaa valintakokousta seuraavan kalenterikuukauden alusta, muuten
pykälä sellaisena kuin se on tässä asiassa
olemassa. Tämän esityksen muoto, minkä esityksen
tulen uudistamaan yksityiskohtaisessa käsittelyssä,
on omittu nimenomaan siirtymäsäännöksen
osalta, jossa todetaan "seuraavan kalenterikuukauden alusta".
Voi olla niin, että jos vuosikokous on kuukauden viimeinen
päivä, se alkaa seuraavana päivänä tässä asiassa,
jolloin tältä osin tämä näköala, mitä valiokunnan
puheenjohtaja perjantaina täällä totesi,
että normaali peruste on, että hallituksen toimikausi
alkaa heti valintakokouksen jälkeen, olisi vielä luontevampi.
Mutta kun katsoin, ettei ole mahdollista, että se saisi
täällä ymmärtämystä,
omin tämän muodon siirtymäsäännöksestä,
mikä ei mikään erityisen vieras muoto
ole muutenkaan tämän asian puitteissa olemassa. Tiedän,
että tällaisesta asiasta on keskusteltu niin ministeriö-
kuin keskusjärjestötasollakin ja metsästäjät
ovat tällaiseen valmiita, koska se on huomattavasti miellyttävämpi
kuin se, että se alkaisi seuraavan vuoden alusta.
Näiden vastuukysymysten osalta ei ole ongelmaa olemassa,
että se alkaa mahdollisimman nopeasti. Jos jotain tilinpidollisia
vastuukysymyksiä syntyy ja tulee, mielestäni nämä voidaan
välitilinpäätöksellä hoitaa
ja panna järjestykseen paremmin kuin että odotetaan
jopa kymmenen kuukautta, milloin hallituksen toimikausi alkaa.
Tässä asiassa voisi esittää esimerkin
noin kansanomaisesti, että eduskuntatasolla tämä asia
olisi helppo ymmärtää, jolloin tästä löytyy
aika läheltä esimerkki, kun mennään
asiaa vähän eteenpäin: Kun ensi maaliskuussa
on eduskuntavaalit, niin jos toteutettaisiin sellaista tapaa kuin
tämän osalta lainsäädännön
pohjalta on tässä asiassa tehty ja käytännön
toimissa on tehty, valittaisiin maaliskuussa uusi eduskunta, mutta
vanha, erittäin hyvä eduskunta istuisi vielä ensi
vuoden loppuun ja sitten vuoden 2004 alusta alkaisi toimia uusi
valittu eduskunta. Kyllä vain luulen, että olisihan
tämä aika mahdoton ja mahdottoman tuntuinen järjestelmä.
(Ed. Vistbacka: Hyvä se meille on!) — No, tältä osin,
ed. Vistbacka. Niin kuin sanoinkin, tämä hyvä ja
erityisen onnistunut eduskunta olisi varmasti meille hyvä,
mutta tuskin äänestäjien tahto sen tyyppinen
olisi olemassa. Niin myöskin riistanhoitoyhdistystasolla tämä asia
on vähän samanlainen olemassa.
Tässä voi vielä todeta, kun viikonvaihdekin
on todettu ja nähty, että täällä on
jollakin lailla nähtävissä sellainen
junttaus tälle asialle, että maa- ja metsätalousministeriön
suuret lonkerot ovat tämän asian tavanneet kiinni
ja mielellään näkevät, että mitään
muutoksia ei tähän asiaan pidä tehdä eikä tämän
asian puitteissa pidä mitään lausua.
Mutta kyllä näen niin, että eduskunta
on lainsäädäntötyössä sellainen
elin, jonka tahtoa myöskin maa- ja metsätalousministeriön
tulisi kunnioittaa. Tämän pohjalta katson, että tämä asia
pitää myöskin eduskunnassa puida ja käsitellä.
Rouva puhemies! Yleensäkin tässä metsästäjäorganisaatiossa
on nähtävissä, että ne ovat
itsenäisiä, lainsäädäntöön
perustuvia järjestöjä ja yhdistyksiä,
niin Metsästäjäin Keskusjärjestö,
riistanhoitopiirit kuin riistanhoitoyhdistyksetkin, mutta ne ovat
erittäin tiukasti peukalon alla, sellaisen peukalon alla,
mitä maa- ja metsätalousministeriöstä ohjataan
ja tehdään. Muistan vanhastaan sellaisen näkemyksen
Metsästäjäin Keskusjärjestön
edustajainkokouksesta, joka tälläkin kertaa sattuu
tulevaan viikonvaihteeseen, että siellä ministeriön
osastopäällikkö ennen sanoi, että saattehan
te täällä puida ja päättää mitä tahansa,
mutta ministeriöhän se ratkaisee, miten tämä asia
toteutuu ja käy. Siltä osin katson, että eduskunnan
on myöskin näytettävä tässä asiassa jonkinlainen
kaapinpaikka ja pantava järjestykseen niin kuin hyvä tulee
ja niin kuin tämä kenttä, kansa ja myöskin
lainsäätäjä tässä asiassa
tahtoo ja haluaa.
Tapio Karjalainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelan puheenvuoroon kommentti
tämän kiistellyn 26 §:n kohdalta. Ed.
Seppo Lahtela, valiokunta oli yksimielinen siitä, että se
ei puhu suhteellisuudesta hirvieläinkannan kohdalla vaan
siitä, että on huolehdittava siitä, että se
ei vaarannu. Toisaalta sanotaan: "hirvieläinten aiheuttamat
vahingot". Siinä on "vahingot", mikä kattaa kyllä kaikki
vahingot. Se, että siellä sen jälkeen
tulee liikenneturvallisuus kohtalaisen voimakkaasti, on toinen asia.
"Kohtuullinen" oli se kiistanalainen sana, onko se "alhainen" vai
"kohtuullinen taso". Mielestäni sen pitää olla
"alhainen taso" siellä, mihin pyritään.
Timo Kalli /kesk (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela peräänkuulutti
asiantuntemusta. Valiokunta lähti siitä, että kun
on keskusjärjestön edustajakokous, johon riistanhoitoyhdistysten
ja -piirien edustajat kokoontuvat, heidän itse pitäisi
voida päättää siitä, minkälainen
on se johtosääntö, millä tavalla nämä valinnat
tapahtuvat ja miten ne saatetaan voimaan. Sen tähden minusta
on hyvä, että kunnioitetaan asiantuntemusta eikä eduskunta
sanele sitä, miten tämä asia toteutuu,
vaan metsästäjät itse voivat päättää sen,
miten he organisoituvat.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tavallaan kysymykseni ensi osa on täsmälleen
sama kuin ed. Kallin äskeinen kommentti.
Toisekseen, kun Hesari kysyi meiltä kaikilta kansanedustajilta,
mikä on tämän vaalikauden suurin saavutus,
ehtikö ed. Seppo Lahtela ilmoittaa tämän
muutoksen suurimmaksi saavutuksekseen?
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tietysti, kun itse en ole maa- ja metsätalousvaliokunnassa,
on hieman vaikea kommentoida, mutta puuttuisin ed. Seppo Lahtelan
liikenneturvallisuusosioon lähinnä siltä osin, että itse
ymmärtäisin valikoidun hirvenmetsästyksen
aika tehokkaaksi. Tänä syksynä on nähty, että alueellisesti
joillakin alueilla on hyvin paljon ja joillakin ei lainkaan. Eli
harkinta pitäisi pystyä myöskin niin
sanotun hirvipankin kautta hoitamaan aika pitkälle.
Mutta sitä minä en voi ymmärtää koskaan,
että esimerkiksi sellaiset liikenneonnettomuudet, joissa
on ihmishenkien menetys, voisivat olla koskaan "kohtuullisella tasolla",
että koskaan pitäisi edes pyrkiä siihen,
että hirvionnettomuuksissa, joissa menehtyy ihmisiä,
voidaan edes puhua "kohtuullisesta tasosta", vaan mielestäni
aina silloin pitää sanoa, että "mahdollisimman
alhainen taso" tältä osin. Alueellisesti näihin
pystytään puuttumaan. Tältä osin
pidän hieman arveluttavana, jos näissä asioissa
puhutaan "kohtuullisesta tasosta".
Seppo Lahtela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Toteaisin valiokunnan puheenjohtajalle
ed. Kallille, että tässä on nimenomaan
metsästäjien tahdon ja toiveitten kunnioittamisesta
kysymys, ja kun metsästäjien toiveita ei ole tässä asiassa
kunnioitettu nimenomaan maa- ja metsätalousministeriön
taholta, niin mielestäni pitäisi kunnioittaa ja
saattaa tämä sellaiseen muotoon, että tämä asia
myöskin toimii niin kuin metsästäjät
haluavat.
Ed. Pulliaiselle vastaisin, että en ole vielä vastannut
siihen Helsingin Sanomien kysymykseen, mutta kun tässä näin
hyvä vihje tuli, niin katsotaan, löytyykö mitään
parempaa, mutta en ole aikonutkaan vastata siihen näillä eväillä vielä.
Olli Nepponen /kok:
Rouva puhemies! Tässä lakiesityksessä todella
tavoitteena oli tehostaa riistanhoito-organisaatiota, ja se on pitkälti myöskin
viranomaistyötä. Se on tiukan tulosohjauksen alaisena.
Totta kai toimitaan myös itsenäisten yhdistysten
puitteissa, mutta ne saavat ohjeita maa- ja metsätalousministeriöstä,
mikä on hyväksyttävä, koska
tavoitteita on hyvin paljon niin riistakannan hoidossa kuin myöskin
sen sääntelyssä.
Toteaisin ed. Lahtelalle, että luonto se on, joka tikanpojankin
puuhun ajaa. Näin se myöskin kyllä lisääntyminen
käy siellä luonnonlakien mukaisesti. Ei siihen
mitään erikoisia menetelmiä tarvita.
(Ed. S. Lahtela: Ilmoista se on kiinni!) — Vähän
ilmoista, pikkuisen, niin se on meillä itse kullakin.
Valiokunnan käsittelyssä pyrittiin asioita
yksinkertaistamaan ja mielestäni päädyttiin
aika hyvään lopputulokseen. Se, että hirvieläinvahingot
saivat näinkin suuren huomion tässä lakiesityksessä,
johtuu juuri niistä suurista vahingoista, jotka tulevat
niin metsän osalle kuin myöskin liikennevahingoissa.
On aivan paikallaan, että siihen kiinnitettiin huomiota,
millä tavalla riistanhoitopiirit määritellessään
kaatolupien määrää käyvät
neuvotteluja. Todettiin, että lakiin tulee velvoite neuvotella,
mutta katsottiin enemmistön kantana, ettei enää kasvatettaisi
organisaation suuruutta. Valitettavasti sitten jouduttiin vähän
ideologisiinkin keskusteluihin, ketkä edustavat Metsästäjäin Keskusjärjestössä metsästäjiä,
ja tältä osin on erilaisia mielipiteitä.
Minusta kuitenkin tässä on päästy
siihen tavoitteeseen, että on pelkistetty organisaatiota.
Uskon, että toiminta myöskin tehostuu ja myöskin
kaikki säädökset, joilla uusi hallinto
astuu voimaan, ovat sellaisia, että ne täyttävät
myöskin metsästäjien odotukset.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki käytti perjantaina
siinä määrin reippaan puheenvuoron ja
sen päälle vielä varsin reippaan julkisuuteen
ulostulon tämän mietinnön johdosta, että ansaitsee
tulla käsitellyksi tässä vähän
yksityiskohtaisemmin.
Tämä varsinainen ydinkysymys liittyy siis 26 §:ään
ja siinä siihen, millä tavalla pyyntilupien määrä mitoitetaan.
Silloin kun vuonna 93 tätä metsästyslakia
kokonaisuudistuksen puitteissa säädettiin, tämä kohta
sai sen muodon, että "Pyyntilupia myönnettäessä on
huolehdittava siitä, että hirvieläinkanta
ei metsästyksen johdosta vaarannu ja että hirvieläinten
aiheuttamat vahingot pysyvät kohtuullisella tasolla". Toisin
sanoen vaihtoehtona jo silloin oli, kun tiedetään,
että on vahinkoja hyvin monenlaisia, että siinä olisi
sanat "alhaisella tasolla", joka tarkoittaisi käytännössä sitä,
että tason alhaisuudesta tulisi silloin vahinkotapauksissa
syytteenvarainen asia, myöskin kanneasia alioikeuteen ja
myöskin vakuutusoikeudessa jnp.
Jos näin kävisi, sehän merkitsisi
sitä, että riistanhoitopiirin hallitus, joka on
sen ratkaisun tehnyt pyyntilupien määrästä,
olisi tässä se niin sanottu potentiaalinen syyllinen.
Vielä jos tämä kirjoitettaisiin "mahdollisimman
alhaisella tasolla", niin vielä varmemmin joka ikisessä vahinkotapauksessa
etsittäisiin syyllisyysastetta myöskin käräjäoikeuden
kautta.
Kun sitten päädyttiin tähän
"kohtuullisella tasolla", niin syy oli tietysti siinä,
että nämä asiat ratkaistaan korvausmenettelyjen
kautta ja pyritään sitten, mikä koskee
liikenneturvallisuutta, liikenneturvallisuutta edistämään
kaikin mahdollisin tavoin maanteillä ja teillä ylipäätään
sillä tavalla, että pystytään
hirvikolarit välttämään. Vaikka
meillä olisi jäljellä metsästyslain
vastainen tilanne elikkä kanta olisi lähes sukupuuttoon kuolemisen
tasolla, siitä huolimatta se viimeinen hirvikin voisi olla
liikenneonnettomuuden uhri. Meillä on tilanteita historiassa,
kun meillä oli muutama kymmen sutta maassa, niin siitä huolimatta
vuodessa yksi kaksi sutta jäi auton alle. Toisin sanoen
tässä katsannossa absoluuttinen raja on sellainen,
että tällaista eläinkantaa, joka on näin
ongelmallinen tässä suhteessa, ei ole olemassakaan.
Se taas kuitenkin on sekä Euroopan unionin säädösten
että metsästyslain kestävän
käytön säännösten vastainen
tila. Toisin sanoen siinä on jouduttu tekemään
tämmöinen kompromissi, mutta liikenneturvallisuusmielessä välineistö on olemassa
siihen, että liikenneturvallisuutta pyritään
maksimoimaan muilla käytettävissä olevilla keinoilla.
Siinä eräs keino on pyyntilupien avulla säädellä kanta
sellaiseksi, ettei se myöskään ole kohtuuttoman
suuri. Sellainen tilanne tässä juuri pääsi
muodostumaan, että kanta oli todella päässyt liian
suureksi. Voi jopa olla niin, että tämän
syksyn jahdin päätyttyä todetaan, että se
on vieläkin eräillä alueilla selvästi
liian runsas, ja sen takia sitä joudutaan pienentämään.
Tämä on todennäköisesti tilanne,
mutta siihen tämä nykyinen metsästyslaki
antaa instrumentit käyttöön.
Jos ajatellaan, että liikenneturvallisuuden edistämismielessä olisi,
niin kuin valiokunnassa ehdotettiin, lisätty riistanhoitopiiriin
yksi hallituspaikka liikenneturvallisuutta edistävälle
taholle, sehän olisi merkinnyt sitä, että hän
olisi ollut yksi kuudesta tai yksi yhdeksästä,
jos muusta ei olisi pienennetty, elikkä siis hyvin selvä vähemmistö.
Siis ääritapauksessa olisi yhdistetty malli, että on
liikenneturvallisuutta edustava jäsen siellä riistanhoitopiirin
hallituksessa ja sitten 26 §:ssä tämä "vahingot
pidettävä mahdollisimman alhaisella tasolla",
ja siitä olisi seurannut, että asianomainen henkilö ei
olisi pystynyt tosiasiallisesti muuta kuin verbaalisesti vaikuttamaan
siihen pyyntilupien määrään
ja sitten joutunut potentiaaliseksi kohteeksi, että joutuu
käräjäoikeuteen tästä ratkaisusta.
Tätä minä pidän kohtuuttomana
tilanteena. Nämä ovat äärimmäisen vaikeita
asioita, joissa pitää kokonaisvaltaisesti asioita
tarkastella. Sen minä ymmärrän, että tarvetta
politiikantekoon on, koska vaaleihinhan ei ole enää kovin
monta päivää jäljellä.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Metsästyslain muuttamisesta
muutama havainto ja huomio. Nythän hallituksen esitys lähtee
hyvin pitkälle siitä, että Metsästäjäin
Keskusjärjestön riistanhoitopiirin hallitusten
jäsenten lukumäärää pienennetään
tavoitteena se, että toiminta tehostuu ja muodostuu tuloksellisemmaksi,
ja toisaalta, että riistanhoitoyhdistysten johtokunnat
muutetaan hallituksiksi.
Minusta maa- ja metsätalousvaliokunta on varmasti näissä hallinnon
järjestämiskysymyksissä päässyt
sen kaltaiseen tulokseen, että nämä hallituksen
esityksessä esitetyt tavoitteet tulevat kohtuullisen hyvin
toteutumaan. Mutta ennen kaikkea selvää on ollut
se, että valiokunnankin käsittelyssä hirvieläinten
aiheuttamat vahingot ovat nousseet hyvin keskeisesti esille, vahingot niin
metsätaloudelle kuin myöskin liikenteelle. Siinä suhteessa
minusta on erittäin hyvä, että täällä on
käyty tätä asiaa varsin paljon läpi
ja että liikenteen vahinkojen osalta nyt valiokunta on päätynyt
26 §:n osalta siihen, että hirvilupia myönnettäessä kuullaan
alueellisia liikenneturvallisuudesta vastaavia viranomaisia. Minä uskon,
että tätä kautta tulee tiedoksi, minkälaiset liikennevahingot
alueella on ollut, ja sitä kautta myöskin hirvikantaan
voidaan hyvin merkittävästi vaikuttaa.
Toisaalta myöskin pidän erinomaisen hyvänä sitä,
että maanomistajien edustus on nyt tullut selvästi
esille riistanhoitopiirien hallituksiin ja sitä kautta
myöskin se taho eli metsänomistajat ja maanomistajat,
jotka kokevat metsävahingot, pääsevät
keskusteluun mukaan näistä metsävahingoistaan
ja sitä kautta myöskin vaikuttamaan myönnettävien
lupien määrään. Tämä on
ollut välttämätöntä.
Sitten on valiokunnassa tullut esille vahinkojen määrä,
onko se kohtuullinen vai onko se alhainen liikenneonnettomuuksien
osalta. Tietysti yleinen tavoite on se, että se on mahdollisimman alhainen,
mutta on muistettava nämä korvausnäkökulmat,
jotka täällä valiokunnan puheenjohtaja
ja lukuisat valiokunnan jäsenet ovat nostaneet esille,
että korvausvastuun määrittely vakuutusjuridiikan
kannalta on edellyttänyt tämän kohtuullinen-sanan
valintaa vahinkojen arvion määrään,
ja siinä mielessä tämä tietysti
on hyväksyttävissä, jos sillä tällaiset
juridiset perusteet on olemassa. Tietysti voidaan kysyä sitä,
onko kohtuullisuudella koskaan alarajaa. On varmasti kohtuullista,
että vahinkoja ei tapahdu, ei metsässä eikä liikenteen
piirissä. Sillä tavalla uskon, että tästä sananvalinnasta
ei ole syytä saada aikaan mitään sen
suurempaa näkökulmaa, olkoonkin, että vastalause
valiokunnan mietintöön on jätetty.
Ed. Seppo Lahtela on tuntenut syvää huolta 66 §:n
osalta siitä, miten riistanhoitoyhdistysten hallitusten
toimikausi alkaa valinnan jälkeen. Siirtymäsäännös
määrittelee tietysti tuon toimikauden alkamisen
välittömästi ensimmäisen valinnan
jälkeen, mutta miten se tapahtuu sen jälkeen?
Täällä valiokunnan puheenjohtaja on esittänyt
näkemyksen, että näissä vahvistettavissa johtosäännöissä Metsästäjäin
Keskusjärjestö antaisi siitä tarkemman
ohjeen. Minä uskon, että se toimii sitä kautta.
Mielestäni tietysti 66 §:n 3 momentin loppuun
olisi hyvin voinut kirjata säännöksen
siitä, että riistanhoitoyhdistyksen hallituksen
toimikausi alkaa valinnasta ja päättyy seuraavaan
yhdistyksen kokoukseen, mikä olisi ollut hyvin luonteva
näkökulma tässä asiassa, mutta
kun se on nyt jäänyt sinne kirjaamatta, toivotaan,
että tämä toteutuu sitten yhdistyskokousten
käytännön kautta ja tulee toimimaan niin
kuin tässä on ajateltu.
Joka tapauksessa hirvet ovat osa meidän monimuotoista
luontoamme. Siinä mielessä on välttämätöntä,
että me luomme edellytykset tietysti hirvikannan elämiselle,
ololle ja sille, että me voimme metsästää hirviä,
mutta toisaalta kantojen määrittelyn ja säätelyn
on tapahduttava tavalla, joka on sopusoinnussa kestävän
käytön, kestävän kehityksen
ja syntyvien vahinkojen kanssa. Siinä mielessä toivon,
että tämä valiokunnan mietintö luo
edellytykset sille, että me pääsemme
hirvikannan sääntelyssä siihen tulokseen, joka
on meidän yhteinen tahtomme, elikkä vahinkoja
ei synny liikenteessä eikä metsätaloudessa,
mutta kantaa on kuitenkin jossain määrin aina metsästäjille
metsästettävissä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Mennään suoraan asiaan.
Tässä nämä samat asiat, mitkä ovat
pyörineet edellisessä puheenvuorossa, ovat ne
ongelmakohdat.
Ihan heti tähän 26 §:ään.
Siltä osin kuin itse valiokunnassa olin, en ainakaan kuullut
missään vaiheessa, että asiantuntijat
olisivat puhuneet mistään juridiikasta, siitä,
jotta tässä olisi juridisesta ongelmasta kysymys.
Enemmänkin edustajien keskuudessa käytiin tämmöistä keskustelua. Nimittäin
jos puhutaan alhaisesta tasosta tai kohtuullisesta tasosta, niin
alhainen tasohan ei tarkoita nollatoleranssia, että pitää olla
niin, että ei tule yhtään vahinkoa, vaan
tavoitteena on alhainen taso. Sitten jos puhutaan kohtuudesta, niin
se jättää sillä tavalla sen
juuri, pitääkö varta vasten pitää vahinkoja
korkeammalla tasolla. Se voi tarkoittaa juuri näin. Silloin
molemmissa tapauksissa, jos mennään käräjiin,
siinäkin tapauksessa, jos tässä lukee
alhaisella tasolla, joku voi väittää, jotta
tämä on liian korkea taso, tai yhtä hyvin,
jos lukee kohtuullinen taso, että tämä on
liian korkea taso, jos on vahinko sattunut. Näissä molemmissa
tapauksissa yhtä hyvin joku voi väittää, että se
on liian matala taso, mutta kuitenkaan ei näissä ilmauksissa
niin isoa eroa näyttäisi olevan, että tässä voitaisiin
sen takia jättää se mielikuva tässä lainsäädännössä,
jotta annettaisiin se viesti, jotta pitääkin sattua
vahinkoja. Se on sallivampi muoto. Eli jos ruumiita on tullut liian
vähän, kun pitää joka vuosi
kuolla vähintään 20 henkeä tai
mikä se luku sattuu olemaan, jotta onpas vähentynyt
tänä vuonna sitten. Se on se ikävä viesti
tässä.
Sitten toinen asia, joka koskee vastalausetta 1 täällä.
Olen nimittäin sitä mieltä, kuten äsken
ensin puhuin, että ehdottomasti kannatan sitä vastalausetta
2, jossa esitetään tämä "alhainen"
taso.
Sitten vastalauseessa 1 on kuvattu se, jotta keskusjärjestön
edustajakokoukseen kuuluisi molempien merkittävien valtakunnallisten
metsästäjäjärjestöjen
edustajat, ja aikanaan sitten, kun tämä tulee
yksityiskohtaiseen käsittelyyn, tulen kannattamaan tätä ed.
Matti Kankaan tekemää vastalausetta.
Sitten ed. Seppo Lahtelan käyttämä puheenvuoro:
Itse mietin vaan, että jos asia on niin kuin ed. Seppo
Lahtela väittää, jotta riistanhoitoyhdistyksen
hallituksen toimikausi alkaisi seuraavan vuoden alusta, (Ed. S.
Lahtela: Tosi on!) niin aika omituinen tulkinta, jos se kerta on
käytössä jossakin. Siinä ei
kyllä päätä eikä häntää ole.
Sehän tarkoittaisi nyt, jos tämä ed.
Seppo Lahtelan esitys ei menisi läpi, että seuraavan
vuoden alusta tämä hallitus lähtee työskentelemään,
jolloin tässä ei oikeastaan muuta voisi kuin kannattaa
aikanaan, kun tämä tulee yksityiskohtaiseen käsittelyyn,
koska on järkevää, että se lähtee
silloin välittömästi seuraavan kuukauden
alusta, niin kuin tämä esitys kuului, jolloin
siinä jää sitä järjestelyaikaa,
joka on normaalijärjestöissä käytössä,
eikä nyt lähes koko pitkää vuotta
olla vanhan hallituksen varassa. Jotenkin omituinen järjestelmä,
jos näin on, mutta tässä ilmeisesti viisaammat
veljet ja kokeneemmat metsästäjät sitten
kertovat, mikä on totuus näissä riistanhoitoyhdistyksissä tämän
käytännön osalta.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitykseen on jätetty
kaksi vastalausetta. Minun tekemäni vastalause koskee keskusjärjestöjen
hallituksen jäsenten valintaa. Katson, että metsästyslain
59 a §:n tulee mainita, että molemmat valtakunnallisesti
merkittävät metsästysjärjestöt
ovat edustettuina keskusjärjestön hallituksessa,
Suomen Metsästäjä- ja Kalastajaliitto
ja Suomen Metsästäjäliitto. Ajatuksena
on se, että pyyntilupia myönnettäessä kiinnitettäisiin
riittävästi huomiota metsästysmahdollisuuksien
tasapuoliseen jakautumiseen. Taustalla on huoli maattomien ihmisten
metsästysmahdollisuuksien turvaamisesta.
Ed. Rajamäen vastalauseessa esitetään
muutosta, että Liikenneturvan edustajat olisivat mukana
riistanhoitopiirin hallituksessa, koska hirvet aiheuttavat liikenteessä kuolonkolareita
ja vahinkoja. Näillä perusteilla kannatan ed.
Rajamäen tekemää vastalausetta.
Pykäläkohtaisessa käsittelyssä tulen
tekemään näistä esitykset.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän esillä olevan
metsästyslain yhteydessä esille noussut liikenneturvallisuuskysymys
on yhtä lailla asioiden hoitoa ja politiikan tekoa kuin kaikki
tämän talon päätettävät
asiat. Itse asiassa tämä on ollut viime vuosina
aiheellisesti pidempään jo tässä talossa
esillä, ei tietysti tässä salissa niin
paljon, koska metsästyslakia ei täällä joka viikko
käsitellä, mutta muun muassa valtiovarainvaliokunnassa
on ainakin kahteen valtiovarainvaliokunnan budjettimietintöön,
myönnän, osittain minun taholtani ja sitten yksimielisesti, kirjattu
näkemyksiä liikenneviranomaisten ja muun muassa
maa- ja metsätalousministeriön virkamiesten yhteistyön
tiivistämisestä liikenneturvallisuusmielessä hirvivahinkojen
vähentämiseksi. Se on kahdessakin ihan 99 alkaneen
kauden budjettimietinnössä kirjattu. Itse asiassa
tästä myöskin on eduskuntakyselyjä tässä matkan varrella
tehty ministeri Hemilän aikana siitä, mihin toimenpiteisiin
ministeriö ryhtyy näiden viranomaisten yhteistyön
tiivistämiseksi, koska meillä on ongelma se, että tässä vähän
niin kuin sählää metsäkeskus
tahollaan, liikenneviranomaiset tahollaan ja sitten on tämä metsästyslainsäädännön
oma päätöksenteko tahollaan. Ei riittävää vuorovaikutusta
kuitenkaan ole ollut havaittavissa. Itse asiassa tämä kaatomäärien
kasvuhan perustuu aika pitkälti ministeri Hemilän
ja hallitusvastaavien muun muassa erääseen keskusteluun,
jossa ed. Pulliainenkin silloin ansiokkaasti mukana oli. Olimme
täysin yksimielisiä, että tähän
on puututtava, ja väitän, että tämä hirvikaatojen
määrän nousu aika pitkälti sieltä poliittisesta
keskustelusta myöskin tuli esille.
Tilannehan on sillä tavalla, että tämä on
vakava asia senkin takia, että meillä on vuonna
2000 ollut 4 586 onnettomuutta hirvieläinten johdosta.
Määrä oli kaksinkertainen vuoden 1994
lukuun nähden. Tämä osoittaa, että tässä on
selvästi tapahtunut voimakas muutos. Esimerkiksi kun Vaasan
tiepiirin hirvionnettomuuksien kustannuksia tieliikenteessä ja
Tiehallinnon onnettomuusrekisteristä katsoo, niin kun vuonna
94, samoin 93, puhuttiin noin 6 miljoonan euron vuositasosta, se
määrä on 17,3 miljoonaa euroa eli kolminkertainen
vuonna 2001. Tämä on nyt vain yksi tiepiiri, Vaasan
tiepiiri, mutta tämä kuvaa sitä, että tilanne
on todella vakavasti kärjistynyt. Tähän
on puututtava juuri sen takia.
Metsävahinkojen osalta taimikkopuolella arvioidaan
metsäinventoinneissa 5—8 prosenttia olevan hirvieläinten
aiheuttamia vahinkoja. Nämähän
korvataan verovaroista metsänomistajille. Tässäkin
yhteydessä haluan sanoa, että sosialidemokraatit
eivät voi hyväksyä sellaista lähestymistapaa,
että metsänomistaja, joka ei anna maitaan hirvenmetsästykseen,
voi saada vielä taimikkovahingoista hirvivahinkokorvauksia
valtion verorahoista. Kyllä joku vastuu pitää olla
myöskin metsän- ja maanomistajalla.
No, maanomistajan näkökulmaahan tässä lisättiin.
Nimenomaan porvariedustajat halusivat vielä tänne
riistanhoitopiirin hallitukseen lisätä sitä,
mutta eivät olleet vastaavalla tavalla valmiita liikenneturvallisuusviranomaisen
edustajan lisäämiseen sinne riistanhoitopiirin
hallitukseen. No, kun saatiin lakiin kuitenkin velvoite siitä, että on
kuultava liikenneturvallisuusviranomaisia, niin se oli tietysti
tyhjää parempi, koska eihän se yksi pääsky
kesää tee siellä hallituksessa paikalla
ollen, vaikka olisi ollut kuitenkin korostamassa liikenneturvallisuuslähestymistapaa
paremmin.
Nimenomaan tämä 26 §:n muotoiluhan
alun perin hallituksen esityksessä oli vielä kammottavampi.
Sehän lähti siitä, että "hirvieläinkanta
ei metsästyksen johdosta vaarannu" sekä että on "pyrittävä siihen,
että hirvieläinten aiheuttamat vahingot pysyvät
kohtuullisella tasolla". Se oli pyrkimistä siihen, ja tämä priorisoituu
tietysti siten, että metsästyksen näkökulma
on ensisijainen. Totta kai hirvieläinkantakin on turvattava, eihän
siitä kukaan ole toista väittänyt, mutta
kyllä tämä liikenteen turvallisuusongelma
ja se kärjistynyt turvattomuus tuolla maanteillä — vaikkakin
se johtuu varmaan ajotavoista ja monista muistakin ja liikenteen
kasvusta — kiistatta johtuu siitä, että on
päässyt hirvikanta liian suureksi. Tämä turvallisuusnäkökohta
vaatii hirvikantojen voimakkaampaa säätelyä ja
voimakkaampaa liikenneturvallisuusnäkökohtaa mukaan,
niin että kun hirvieläinkannasta päätetään,
otetaan myös velvoittavampi vastuu eri viranomaisten yhteistoiminnalla
siitä, että onnettomuudet pitää saada
alhaiselle tasolle, ei "kohtuulliselle tasolle" vaan "alhaiselle
tasolle".
Mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa, että metsäkeskusten
viranomaiset joutuvat voimakkaammin miettimään
tien vierustoja, näkyvyyttä, tässä mielessä turvallisuutta.
Mitä se merkitsee tieviranomaisille? Kenties vaarallisimpiin
paikkoihin 12 000—20 000 euroa per kilometri
maksavia hirviaitoja, kamerajärjestelmiä ynnä muita. Se
vaatii yhdessä voimakkaampaa viranomaisotetta hirvivahinkojen
vähentämiseksi, ja se vaatii myöskin
riistapuolelta vakavampaa suhtautumista hirvikantoihin niin, että ne
eivät ole tarpeettoman suuria liikenteen kannalta turvattomilla
alueilla. Se on siis kaikille viranomaisille velvoittavampi vaatimus.
Tämän takia on pakko tehdä sellainen
muutos 26 §:ään, että tämä velvoittavuus
näkyy liikenneturvallisuusnäkökohdiltaan
enemmän eikä pelkästään
niin, että hirvieläinkanta on se ainut priorisointi,
kun tätä asiaa arvioidaan, niin kuin
tämä pykälä edelleen liikaa
korostaa.
Muutoin haluan vielä todeta, että sosialidemokraatit
ovat iloisia siitä, että kaikki puolueet olivat
valmiita palauttamaan Metsähallituksen edustajat tuonne
pohjoisten riistanhoitopiirien hallituksiin. Se ei ollut tekninen
muutos, mitä hallitus ja maa- ja metsätalousministeriö esittivät,
kun ne esittivät Metsähallituksen edustajan poistamista.
Se olisi ollut maattomien metsästysoikeuksien selkeätä vaarantamista.
Haluan kiinnittää huomiota siihen, että olemme
aikoinaan 80-luvulla itse olleet vaatimassa valtion maiden käyttöä ensisijaisesti
metsästysmaata vailla olevan väestön
metsästysmahdollisuuksien turvaamiseen. Nämä maattomien
oikeudet olisivat tässä tapauksessa vaarantuneet.
Myöskin tietysti sitten metsästäjäkunnan ikääntyminen
vaatisi kyllä myöskin aktiivisempaa pohdintaa.
Tämä laki ei sitä suoranaisesti ole käsitellyt,
mutta on syytä kyllä evästää sitä ministeriötä sillä tavalla,
että se valmistelee myöskin tähän
liittyviä asioita, että nuoret pääsevät
tämän harrastuksen pariin paremmin. Meiltähän
ei hyväksytty edes näkemystä siitä,
että muun muassa postiäänestys otettaisiin
käyttöön riistanhoitopiirien hallitusten
valinnassa, mikä olisi ollut nykyisten metsästäjien
vaikutusmahdollisuuksien parantamista. Mutta tärkeintä olisi
myös miettiä sitä, mikä on tämä tilanne,
jossa entistä ikääntyneemmät
juoksevat entistä useampien hirvien perässä,
hyvä että saavat kaadon aikaiseksi, ja sitten
nuoret katsovat, pääseekö pohjoiseen
valtion maille metsästämään,
ja esimerkiksi palkansaajaväki on pohjoisen metsien varassa
hyvin paljon tällä hetkellä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki puhui ihan hyvin perusteluita
26 §:lle mainiten erittäin paljon keinoja. Mutta
nyt vaan on sillä tavalla, että tässä 26 §:n
tekstissä pyyntilupien määrä kytketään
tähän vahinkojen kohtuullisella tai, niin kuin hän
haluaa, alhaisella tasolla pitämiseen. Elikkä siinä on
siis pyyntilupamenetelmästä kysymys eikä näistä muista.
Me olemme täysin yksimielisiä näistä muista
menetelmistä.
Sitten toisekseen valiokuntakuulemisesta kävi hyvin
selvästi ilmi, että riistantutkimus on täydellisesti
epäonnistunut hirvikantojen laskennassa ja sen määrän
seurannassa, elikkä se menee sinne piikkiin, ja se myönnettiin
siellä. Siinä ei ole kysymys mistään
muusta kuin ministeriön poliittisesta ohjauksesta, että se
homma tulee kuntoon.
Sitten vielä sellainen kiusallinen havainto, jonka
minä sanon nyt oikein rakentavahenkisesti, että ne
maattomat tarvitsevat siihen metsästämiseen myöskin
niitä hirviä ja ne maattomat autoilevat vielä enemmän
kuin ne paikalla asuvat turpeenpuskijat.
Pekka Nousiainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Rajamäki peräsi vuorovaikutusta
hirvilupia myönnettäessä. Minusta yksi
vuorovaikutustekijä, joka tässä on jäänyt
vaille huomiota, olisi se, että riistanhoitoyhdistykset
ja kunnalliset metsänhoitoyhdistykset pitäisivät
myöskin keskenään vuosittain hirvikiintiöpalaverin,
jossa arvioitaisiin kuntatasolla hirvitiheys ja tarvittavat lupakiintiöt,
jotka voitaisiin riistanhoitopiirille esittää.
Sitten hirvivahingoista ed. Rajamäki totesi, että ne
korvataan verovaroista. Nythän käytäntö on,
että jos liikennevahingossa on vastuuvakuutus, se tulee
sieltä, sen jälkeen tavallaan budjetin kautta,
mutta käytännössä hirvilupavaroista
yhtä lailla kuin taimistovahingotkin, eli siinä suhteessa.
Lyhyesti vielä lopuksi, että maattomat metsästäjät
ovat nyt kyllä pääsemässä entistä enemmän seurueiden
jäseniksi, koska metsästäjät
vanhenevat, ja siinä suhteessa minusta on erinomainen tilaisuus
päästä tänä päivänä jo
metsästysseuroihin mukaan.
Seppo Lahtela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rajamäen puheenvuoron johdosta
toteaisin, niin kuin ed. Nousiainen jo totesi, että hirvivahinkoja
ei korvata verovaroista vaan ne korvataan kaatolupamaksukertymästä.
Periaate on tietysti sama, koska ne kulkevat valtion budjetin kautta,
mutta tästä ei ole kovin pitkä aika,
pari vuotta, kun kaatolupamaksuja ei kertynyt niin paljon kuin vahinkoja
oli, ja oltiin vähentämässä ja
syömässä niitä sillä perusteella
pois, että ei ollut kertynyt edellisenä vuonna
riittävästi. Tämän osalta tämä valtion
kassa on ihmeellinen. Sinne mahtuu mitä vaan, mutta sitten
kun joskus ei ole riittävästi olemassa, sitten todetaan,
että ei ole kertynyt.
Sen verran, mitä tulee Metsähallituksen edustukseen
riistanhoitopiireissä ja riistanhoitoyhdistyksissä:
En kyllä näe, että Metsähallitus
edustaa kovinkaan paljon maattomien metsästäjien
edustusta siellä asiassa. Metsähallituksen kovat
liiketaloudelliset perusteet valitettavasti ovat johtaneet siihen,
että rahastetaan kaikin keinoin kaikki irti, mitä tältä harrastajakunnalta
saadaan. Siinä mielessä valitettavasti nämä maattomatkin joutuvat
maksamaan kohtuuttoman panoksen päästäkseen
metsälle, (Puhemies koputtaa) paitsi ne kunnassa asuvat
siellä pohjoisessa.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On totta, että riistanhoitomaksuista
budjetin kautta korvaukset maksetaan. Tarkennus, joka äsken
annettiin, oli ihan oikea.
Metsähallitus on sillä tavalla tärkeä,
että se tekee pitkäaikaisten metsästyssopimusten
ja metsästysoikeuksien osalta selvityksen hakijoiden metsästysmahdollisuuksista,
jolloin maattomat asetetaan etusijalle. Siinä on sen merkitys.
Sitten hirvikannan määrittelyyn: Siinä ed.
Pulliainen on oikeassa, että siinä on selkeästi
epäselvyyttä eräillä alueilla
ja siihen on syytä puuttua. Mutta haluan nyt vielä korostaa
sitä, että kyllä pyyntilupien määrittely
on, totta kai, selkeästi kantaan vaikuttava asia, ja sitä kautta,
miten siinä onnistutaan ja mille tasolle mennään,
määritellään eräiltä osin
myös liikenneturvallisuuden taso.
Tapio Karjalainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän kiista-asiaan, 26 §:ään,
vielä lyhyesti: Minä en epäile yhdenkään
tässä salissa esiintyneen ja valiokunnassa tuon
kohtuullisen tason puolesta puhuneen tavoittelevan vääriä asioita. Luulen,
että me tavoittelemme samaa asiaa. Siksi ihmettelen tätä pitäytymistä tällaiseen
käsitteeseen. Ilmaisu "kohtuullinen taso" tarkoittaa toisaalta,
että se on tarpeeksi vähän. Sitä varmaan enemmistö valiokunnassa
tavoitteli, mutta se valitettavasti tarkoittaa myös tarpeeksi
paljon. Se on se irvokas ja hilpeyttä herättävä piirre.
En omalta osaltani ole tällaista sanamuotoa omalla myötävaikutuksellani
hyväksymässä lakiin.
Sanoisin juridiikasta, että "alhainen taso" ei ole
absoluuttinen käsite, ei sillä vedetä oikeuteen ketään
varmasti. Kyllä tässä tavoitteellisuutta
pitää olla, ja tuo "alhainen taso" tuo sen mukaan.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihmettelin ed. Nepposen puheenvuoroa siltä osin kuin
hän puhui, että valtakunnallisten metsästäjäjärjestöjen
edustajakysymys olisi ideologinen kysymys. Ehkä hän
asetti sanansa huolimattomasti. Nimittäin alueitten edustajat
Metsästäjäin Keskusjärjestössä eivät
välttämättä kuulu näiden valtakunnallisten
järjestöjen hallitukseen. Sitä kautta
väitän, että ainakin on suurempi todennäköisyys,
että heillä ei ole sitä kokonaisnäkemystä,
joka näiden valtakunnallisten metsästäjäjärjestöjen
puheenjohtajilla esimerkiksi on. Ainakin omalta osaltani olen lähtenyt
ja uskon muittenkin — vaikka nyt ovatkin vasemmistopuolueiden
kansanedustajat tämän vastalauseen allekirjoittajat — lähteneen
juuri tästä perusteesta. Tällä tavalla
päätöksiin olisi entistä laajempi
tietopohja ja sitä kautta nämä päätökset
olisivat parempia.
Merkittävistä lisäkuluista tässä ei
voi olla kysymys, kun puhutaan kahdesta valtakunnallisesta metsästäjäjärjestöstä ja
heidän edustajastaan. Todennäköisesti
vielä nämä puheenjohtajat ovat ainakin
tähän saakka olleet vielä Etelä-Suomesta.
Mielestäni perusteita näihin merkittäviin
lisäkustannuksiin ei esitetty tältä osin
myöskään asiantuntijakuulemisessa.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Metsästyslakia ja metsästystä säätelee
termi "kestävä käyttö", ja kun
26 §:ssä lupia myönnettäessä edellyttää,
että kanta ei saa vaarantua ja vahinkojen pitää pysyä kohtuullisella
tasolla, niin se riistanhoitopiiri, joka hirviluvista päättää,
joutuu niitä määritellessään
ottamaan huomioon sen, että kun hirvet laumoittuvat, saattaa
olla niin, että jonkin kunnan alueella ei ole yhtään
hirveä ja jonkin toisen kunnan alueella saattaa olla kymmenen
tai jopa kymmeniä hirviä. Sen tähden "kohtuullinen
taso" on varmempi määritelmä. Eli haluan
muistuttaa siitä, että metsästyslakia
leimaa nimenomaan kestävä käyttö ja
kestävyys.
Sitten ed. Seppo Lahtelan toimikauden alkuun liittyvä asia:
Haluaisin todeta, että kun edustajakokous 24. marraskuuta
kokoontuu ja kun metsästäjät silloin
päättävät itselleen tulevasta
ohjesäännöstä, niin uskon, että he
ovat sen verran itsekkäitä ihmisiä, että he
eivät tyydy siihen, mitä ministeriössä päätetään,
vaan he haluavat tehdä itselleen sen kaltaisen ohjesäännön, joka
elvyttää ja parantaa sitä toimintaa,
mitä tulevilla hallituksilla pitää olla.
En näe viisaaksi, että eduskunta löisi
lukkoon jonkun tietyn rakennelman, vaan metsästäjät
itse voivat päättää sen, minkälaisen
toimikauden aktivoinnin he haluavat. Onko loogista, että tilikausi
ja hallituksen kestoikä on sama vai onko se joku toinen,
minusta metsästäjät itse voivat sen päättää,
ja uskon ja luotan siihen. Ellei tämän kaltainen
järjestelmä toimi, niin se osoittaa sitä, että demokratia
tältä osin metsästäjäpiireissä ei toimi.
Toivon, että mietintö voidaan hyväksyä,
ja uskon, että tältä pohjalta keskusjärjestön
toiminta jatkossa on joustavampaa ja ne tavoitteet, jotka laissa
on asetettu, tulevat jatkossa toteutumaan nopeammin ja että kestävän
käytön periaate jatkossa on entistä elävämpi,
kun metsästystä harrastetaan.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Hirvien liian suuri määrä useilla
alueilla Suomessa on tosiasia, josta ei päästä mihinkään.
Näyttää siltä, että tämän
syksyn metsästys ei vielä vähennä hirvien
määrää riittävästi.
Siltä alkaa tilanne näyttää.
Hirvet aiheuttavat tuhoa taimikoille ja sitä kautta heikentävät
metsiemme tuottoa. Suurin vaara ja haitta hirvistä aiheutuu
kuitenkin liikenteelle, siellähän on kysymys ihmishengistä.
Hirvien aiheuttamat liikenneturmat ovat olleet viime vuosina kasvussa,
joten tälle asialle täytyy tehdä jotain.
Valiokuntakäsittelyssä asiasta on oltu lähes
yhtä mieltä, mutta pari erimielisyyden aihettakin
on toki löytynyt.
Hirviongelma vaihtelee alueittain, samoin onnettomuuksia sattuu
usein samoilla tietyillä vaarallisilla tieosuuksilla. Riistanhoitopiireillä ja niiden
erilaisilla käytännöillä on
voinut olla vaikutusta siihen, että joillakin alueilla
tilanne on päässyt kärjistymään
liian huonoksi. Asia olisi hoidettavissa ainakin vaikeimmilla tieosuuksilla parhaiten
ja turvallisesti siten, että kaikkiin pahimpiin paikkoihin
rakennetaan tienvarsille hirviaidat.
Omakohtaiset kokemukset tulevat Valtatie 8:lta väliltä Raahe—Oulu.
Niillä tieosuuksilla, missä on hirviaidat, on
turvallista ajaa, mutta samaiselta väliltä löytyy
vielä osuuksia, joissa ei ole hirviaitaa, ja siellä tapahtuu
myös todella paljon pahoja onnettomuuksia. Lisäksi
on ollut useita läheltä piti -tapauksia, itsellänikin.
Tämä olisi helposti korjattavissa rakentamalla
lisää hirviaitaa. Kustannukset olisivat pienet
saavutettuun hyötyyn nähden.
Arvoisa puhemies! Sitten eräs asia hirvenmetsästyksestä,
johon täällä on myös kiinnitetty
huomiota. Eräillä alueilla valitetaan, että hirvenpyyntiin
ei tahdo aina löytää riittävästi
metsästäjiä. Pakostakin herää kysymys,
onko metsästysseuroihin mahdollista päästä kaikkien
niiden, jotka haluavat harrastaa tätä hyvää vapaa-ajanharrastusta.
Varsinkin niillä kansalaisilla, jotka eivät omista
maata, on ilmeisesti — ainakin joissain paikoissa — vaikeuksia
olla mukana hirvenmetsästyksessä, vaikka haluja
olisi. Uskon kuitenkin, että niin kaupungeista kuin maaseudultakin löytyy
nuoria uusia metsästäjiä, jos heille
annetaan siihen kohtuulliset mahdollisuudet. Mielestäni
asiaa kannattaa kehittää sellaiseksi, että vastuuntuntoisia
uusia metsästäjiä riittää tuleviksikin
vuosiksi.
Arvoisa puhemies! Täällä on kiistelty
sanoista "kohtuullinen" vaiko "alhainen". Kun on kysymys liikenneonnettomuuksista,
niin sana alhainen on varmasti kansalaisten kannalta turvallisemmalta
kuulostava vaihtoehto. Molemmat sanat, "kohtuullinen" ja "alhainen",
ovat tulkinnanvaraisia. Mutta jotenkin tuntuu vaikealta hyväksyä kohtuullista
määrää liikenneonnettomuuksia, joten
kannatan vastalauseessa 2 olevaa muotoa "alhainen taso", joka on
mielestäni parempi.
Olli Nepponen /kok:
Rouva puhemies! Tulen korokkeelle, ettei tuo punainen valo piipitä tuolla ärsyttävästi.
Vastaisin ensin ed. Lahtelalle: Sanoin huonosti. Tarkoitin,
että keskustalla on myös ajoittain ideologisia
piirteitä. Se ei liittynyt suinkaan Metsästäjäin
Keskusjärjestön hallitustyöskentelyyn.
Täällä on puhuttu hirvistä.
Meillä ovat hirvieläinten kannat vahvasti kasvussa.
Peuroja metsästetään Länsi-Suomessa
runsain mitoin. Otan esille sen alueen metsästysseuran,
missä itselläni on maanomistusta. Meillä on
noin kolmekymmentä hirvenkaatolupaa, mutta 350 valkohäntäpeuran
kaatolupaa, siis puhutaan hirvieläimistä. Haasteet
ovat kovat. Näiden joutumista liikenneonnettomuuteen ei
kyllä hirviaidoilla estetä. Samalla lailla valitettavasti
kauriskanta on kasvamassa. Siitä on tulossa myöskin
eläin, joka syö nyt jo kuusentaimia, ja se tulee
olemaan aikamoinen haaste jatkossa, miten torjutaan nämä vahingot.
Hirvi tekee metsävahinkoja, kauris tekee, mutta toistaiseksi
ei ole mitään näyttöä siitä,
että valkohäntäpeura tekisi näitä.
Me olemme kovan haasteen edessä niin liikenneonnettomuuksien kuin
metsävahinkojen suhteen. Siinä mielessä se keskustelu,
jonka valiokunta tässä yhteydessä kävi,
oli jälleen paikallaan. Parisen vuotta sitten käytiin
keskustelua, kun käsittelimme, millä tavalla korvataan
hirvieläinten aiheuttamat vahingot niin liikenneonnettomuuksissa
kuin erityisesti metsille aiheuttamat.
Täällä on peräänkuulutettu
ja sitäkin keskustelua käytiin, onko mahdollisuus
päästä metsästysseuran jäseneksi.
Itselläni on kyllä kuva siitä, että myöskin
maattomat pääsevät. Siinä vanhassa
perusseurassa, johon nuoresta pojasta saakka olen kuulunut, enemmistö jäsenistä on
maattomia metsästäjiä, mikä osoittaisi
sitä, että ongelmia ei ole pääsystä.
Kenties jossakin on, mutta tämä haaste varmasti
tulee niin suureksi, kun metsästäjät
ikääntyvät, että ovia on avattava
entistä enemmän, koska metsästysseuroilla
on keskeinen vastuu siitä, että päästään
niihin tavoitteisiin, mihin kaatolupien kautta hirvieläinkannan säätelyn
osalta on tavoitteet asetettu.
Myöskin keskustelu "alhainen" vai "kohtuullinen" sai
piirteitä, jossa varmasti kaikilla olivat tavoitteet yhtenevät,
saada kanta sellaiseksi, että vahingot, erityisesti liikennevahinkojen
mutta myöskin metsävahinkojen osalta, pysyvät
sellaisella tasolla, johon päästään
niillä kustannuksilla ja toiminnoilla, mitä lain
ja varojen osalta on saatavissa. Siksi se turhaankin nousi tälle
tasolle, mutta yhdyn siihen enemmistön kantaan, että tuo "kohtuullinen"
kyllä ohjaa varmasti ihan oikeaan suuntaan. Siinä vain
pitää niiden, jotka päättävät,
elikkä riistanhoitopiirien tiedostaa vastuunsa. Mutta myöskin
haluan peräänkuuluttaa, että metsästysseurojen
pitää tiedostaa vastuunsa, niin että riittävä määrä kaatolupia
otetaan eikä vain odoteta sitä, että seuraavana
vuonna olisi jälleen yhtä paljon metsästettävää.
Meidän on päästävä tässä sellaiselle
tasolle, että nämä tavoitteet, mitkä yhteisesti
on todettu, toteutuvat.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Nepposen puheenvuorosta voisi todeta,
että kyllähän metsästys on niin
jalo harrastus ja aate olemassa, että siellä ei
juuri politiikalla sijaa ole olemassa, vaan se on yhteinen ja jalo
harrastus. Tämän pohjalta politiikkaa sinne ei
mahdu.
Mitä ed. Nepposen puheenvuoroon tulee maattomien jäsenten
osalta, niin ei tässä nyt voi mitenkään
varmasti todeta, etteikö seuroissa olisi myöskin
semmoista sisäänlämpiävyyttä olemassa.
Nuorten metsästäjien mahdollisuus päästä sinne
on todella vaikeaa. Kyllä se täytyy sanoa, että maattomat
metsästäjät edustavat enempi semmoista
herratasoa, millä on iso vatsa ja paksu pussi. Tämän
osalta nuorten näköala pitäisi ottaa
aivan toisella tavalla keskusteluun, mutta siinä on varmaan
valistuksen paikka. Se ei ole nyt tällä kertaa
sitten suoraan eduskunnan paikka.
Tämän osalta voisi todeta myöskin,
että valiokunnan puheenjohtaja ed. Kalli puhui voimakkaasti
ja vahvasti tämän puolesta, että keskusjärjestön
edustajakokous vahvistaa ohjesäännön, missä tämä asia
tulee hoidettua ja tulee kuntoon. Muistutan tässä edelleenkin
siitä, että ed. Kalli puhui perjantaina siitä,
ettei tarvita tämmöistä pykälämuutosta,
koska hallituksen toimikausi alkaa heti jne. Koetan sanoa sillä lailla
hyvin kauniisti ja lempeästi, että tämä asia
kävisi esille. Epäilen niin, että tässä ollaan
taas astumassa maa- ja metsätalousministeriön
arvovallan puitteisiin ja tämä etäohjaus
tuntuu haiskahtavan taas tässäkin asiassa. Kyllä eduskunnan
pitää käyttää itsenäisesti
lainsäädäntövaltaa eikä kuunnella
liian paljon ministeriöitten edustajia.
Yleiskeskustelu päättyy.