Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite liittyy
nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain
5 §:ään. Siinä polttoaineverolain
mukaan valmistevero ja myöskin huoltovarmuusmaksu määrätään
15 celsiusasteen lämpötilassa olevalle tuotteelle.
Tässä lakialoitteessa ehdotetaan, että tuo
lämpötila ei olisi 15 astetta vaan 8 celsiusastetta
eli selkeästi alhaisempi kuin se, mikä laissa
on tällä hetkellä. Miksi näin?
Sen vuoksi, että 8 celsiusastetta on keskimääräiseksi
arvioitavissa oleva polttoaineen lämpötila kauppiaiden
myydessä polttoainetta. Kun kuitenkin valmisteverolaissa
tällä hetkellä on 15 astetta, se tarkoittaa,
että tässä tapahtuu itse asiassa lämpötilahävikkiä,
jonka seurauksena itse asiassa bensiinikauppiaat maksavat sellaisesta
polttoaineesta, jota heillä todellisuudessa ei ole, koska
tilavuus muuttuu. Tämän vuoksi, kun vero nimenomaan
maksetaan bensayhtiöille, joilta polttoaine ostetaan, ja
lämpötilan mittaus tapahtuu ostohetkellä,
se on itse asiassa tilanne, jossa öljy-yhtiöt
hyötyvät suhteessa bensakauppiaisiin.
Tässä lakialoitteessa ajatuksena on se, että jos lämpötila
pudotetaan 8 celsiusasteen tasolle, mikä on se keskimääräinen
lämpötila, joka bensiinipolttoaineella jakeluasemissa
on sitä myytäessä, tähän
valmisteveroon, lämpötilahävikin kustannuksiin,
tulevat ottamaan osaa myös öljy-yhtiöt,
mikä olisi tässä tapauksessa tarkoituksenmukaista.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On erinomaista syytä tervehtiä ed.
Kiljusen tekemää lakialoitetta tyytyväisyydellä.
Tässä on yrittäjän käytännönläheinen
ongelma suoraan nähtävissä ja tunnettavissa.
Kun katselen ja ymmärrän tätä asiaa
ja sisältöä, kuinka tämä on niin
kansanomainen ja ymmärrettävässä muodossa,
niin tämä täytyy ajatella sitä taustaa
vasten, että ed. Kiljunen bensakauppiaana, itsenäisenä yrittäjänä,
tuntee tämän omissa nahoissaan paremmin kuin kukaan
voi tätä asiaa ymmärtää ja nähdäkään.
Tähän nähden täytyy sanoa,
että myöskin salin toisella laidalla yrittäjäpolitiikka
on lähempänä kuin ehkä täällä toisella
puolella usein tuntuukaan olevan. Tässä pitäisi
olla se vahvuus, missä Suomen eduskunnassa nimenomaan yrittäjän asemaa
ajetaan, tuetaan, valvotaan ja huolletaan, mutta valitettavasti
vain lainsäädäntötyössä tuntuu,
että yrittäjän asema ei ole kovinkaan
korkea eikä vahva eikä sillä ole puolestapuhujia
ainakaan kovin näkyvästi hallituksen sisällä.
Täytyy sanoa, että itsenäinen yrittäjä usein
tuntee itsensä päähän potkituksi
ja siltä osin tunne on sen tyyppinen, ikään
kuin tekisi väärää tehtävää,
kun yrittäjä tekee kuitenkin yhteiskunnallisesti
tavattoman tärkeää työtä työllistäen,
kehittäen, investoiden, suunnitellen ja ideoiden.
Tämän osalta tämä oli minulle
uutta, että bensiinin tilavuus vaihtelee niin paljon kuin
se tässä on olemassa ja kerrotaan. Itsekin olen
kyllä aina tiennyt, että kun säiliö pannaan
täyteen aamulla kylmänä, päivällä auringon
paistaessa se tulee yli. Mutta kun määrä on
näin suuri kuin tässä todetaan, että 1 300 000
litraa myyvän kauppiaan osalta se voi olla 10 920
litraa, niin tämä on sellainen määrä,
jonka pitäisi havahduttaa jo kaikki päättäjät
huomaamaan, että suuri vääryys ja rötöshän
tässä asiassa on olemassa.
Mitä tulee ed. Kiljusen esittelypuheenvuoroon, että tässä vastuulliseksi
maksajaksi siirretään öljy-yhtiö,
niin kuin kuuluisikin, tämähän ei suinkaan
ole niin yksinkertainen asia olemassa, koska öljy-yhtiö rahastaa
sen asian kuitenkin yrittäjäkauppiaalta ja yrittäjäkauppiaan
pitäisi pystyä tämä asia siirtämään
hintaan niin, että kuluttaja tämän maksaisi,
mutta useinkin kilpailutekijöistä johtuen tämä ei
ole mahdollista, ja niin maksajaksi jää yrittäjä yksin,
joka tästä omasta marginaalistansa maksaa sen
yhteiskunnan pussiin.
Kun katsotaan tätä, kuinka paljon bensiini
laajenee, niin tässähän on rintamassa
vedettävissä samalla lailla maatalousläheinen
aihe, että kun liha jäähtyessään
kevenee, niin aivan vastaavan tyyppinen ongelma löytyy
myöskin sieltä. Tämä on ollut
kautta aikojen tiedossa, että kun lihaa punnitaan kylmänä tai
lämpimänä, niin painoero vaihtuu.
Tämän pohjalta toivon, että tämä saa
valiokuntakäsittelyssä sellaisen kohtelun, että tähän asiaan
puututaan vakavasti ja nopeasti ja siirretään
maksajan vastuu sinne, minne se parhaiten kuuluu, elikkä sinne
alkupäähän, jota kautta se ehkä helpommin
siirtyy vielä lopullisen käyttäjän
vastuulle. Ovathan valmistevero ja huoltovarmuusmaksu sellaisia
maksuja, mitkä ovat tämän tasavallan
energiahuollon kannaltakin erittäin tärkeitä maksuja
olemassa, mutta ei ole tärkeätä eikä oikeata
se, että pienyrittäjät, joita bensiinikauppiaat
usein edustavatkin tässä asiassa, joutuvat tämän
tyyppisen, niin kuin sanoisin vähän lainausmerkeissä,
riiston kohteeksi.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Lahtelan puheenvuorosta:
Haluan kiittää hänen antamastaan tuesta,
mutta jossain määrin haluan tarkentaa niitä perusteita,
joita hän kiitoksessaan antoi. Hän viittasi taustaani
pienyrittäjänä, mutta haluaisin korostaa,
että tämän lakialoitteen ovat allekirjoittaneet
myöskin edustajat Lauri Kähkönen, Pekka
Ravi ja Petri Salo, joilla ei ole suoraa yhteyttä bensiinikauppaan. Joka
tapauksessa perusteet tälle esitykselle on yhdessä jaettu.
Se mikä tässä nyt on ehkä keskeisempi
sana kuin että tässä olisi kysymys bensiinikauppiaiden
riistämisestä, niin ehkä tässä haetaan
pikemminkin oikeudenmukaisuutta, oikeudenmukaisuutta siinä mielessä,
että bensiinikauppiaat maksaisivat valmisteveroa siitä bensiinimäärästä,
jonka he todellisuudessa myyvät, eikä siitä määrästä,
joka heille ikään kuin näennäisesti myydään,
koska tässä on tätä lämpötilahävikkiä.
Ed. Bremer on täysin oikeassa. Tämä 15
celsiusastetta perustuu kansainväliseen sopimukseen, mutta
tässä me juuri törmäämme
siihen ilmiöön, että luonnonolot, ennen
kaikkea maantieteellinen sijainti, poikkeavat unionimaista toiseen
mentäessä, ja lämpötilahävikit
tässä mielessä ovat tietysti kaikkein
merkittävimpiä täällä pohjoisessa,
ennen kaikkea täällä Suomessa, ja silloin
pitäisi pyrkiä juuri siihen, että nämä Suomen
erityisolosuhteet myöskin tämän valmisteveron
kannon osalta otettaisiin huomioon. Siihen nimenomaan tämä lakialoite
tähtää, että eduskunnassa tähän
asiaan paneuduttaisiin ja haettaisiin tähän poikkeusmenettelyä.
Keskustelu päättyy.