23) Laki osakeyhtiölain muuttamisesta
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Pienyrittäjyys on Suomelle
kohtalonkysymys, ja erityisesti nyt julki tulleen niin kutsutun
Arvelan työryhmän veropaketin myötä tuntuu
siltä, että yrittäjyys kasvaa yhä suuremmaksi
peloksi suomalaisille. Suomalaiset, kuten tiedetään,
pelkäävät ryhtymistä yrittäjiksi
eniten Euroopassa.
Arvoisa rouva puhemies! Kaiken takana on globalisoituminen,
joka on merkinnyt sitä, että suuryritysten tuotantoja
pilkotaan, ulkoistetaan, eli työpaikkoja vähennetään
ja tuotantoprosesseja siirretään halpamaihin.
Pienyritykset edustavat EU:ssa sitä kilpailutekijää,
jolla voidaan säilyttää yritykset EU:ssa
ja Euroopassa. Pienyrittäjät ovat halpamaiden
kilpailijoita. Pienyrittäjät tekevät
työtä 20 tuntia vuorokaudessa viiden tunnin palkalla
parhaimmillaan, joskus palkattakin ja pitkiä jaksoja. Tällä voidaan
kuitenkin säilyttää suuryritykset täällä sillä tavalla, että suuryritykset
saavat sijoitettua pilkottuja tuotantoprosessejaan tehtäviksi
edelleen täällä Euroopassa.
Tulevaisuus on myöskin sitä, että valtiot
eivät enää pysty takaamaan työpaikkoja.
Vastuu siirtyy kansalaisille itselleen: jokaisen on lopultakin itse
löydettävä oma sijoittumisensa työelämään,
oma paikka, josta tehdä oma toimeentulonsa.
On arvioitu, että vuonna 2010 jopa puolet EU:n työvoimasta
tulee olemaan tässä kehityksessä yksin-
tai kaksinyrittäjiä eli hoitamaan itse oman toimeentulonsa
yritystoiminnan muodossa. Komissaari Liikanen on pantu EU:ssa vastaamaan
tästä massiivisesta pienyrittäjyysohjelmasta,
joka on lyöty lukkoon eräänä EU:n
keskeisenä tavoitteena.
Mitä tulee Suomeen, Suomessa suurtyöttömyys
on suurin kansallinen ongelmamme. Johtava hallituspuolueemme on
nyt jo ehtinyt julistaa työttömyyden torjunnan,
suurtyöttömyyden ongelman ratkaisemisen, johtavaksi
vaaliteemakseen, mikä osoittaa sitä, että tässä kahden
hallituksen aikana ei ole onnistuttu oikein hyvin tavoitteessa puolittaa
työttömyys.
Työllisyysnäkymät valitettavasti
synkkenevät kaiken aikaa. Taloudellisissa suhdanteissa
on alamäki, ja huonompaan ollaan nähtävästi
menossa. Myöskin Suomessa suuryritykset vähentävät
työpaikkojaan kaiken aikaa ja vastuu uusien työpaikkojen
syntymisestä siirtyy yhä enemmän pienyrittäjille.
Kuitenkin tässä on muuri vastassa Suomessa. Suomessa
on vähiten pienyrittäjiä EU:ssa: edelleen
alle 20 pienyritystä tuhatta asukasta kohti, kun EU:n keskiarvo
on 32. Suomessa on myöskin EU:n piirissä kaikkein suurin
pelko ryhtyä yrittäjäksi.
Hallitusohjelman Yrittäjyys-hanke, Yrittäjyys-ohjelma,
yritti puuttua tähän, muuttaa tätä suuntaa,
mutta siitä on tullut täydellinen floppi. Se palvelee
ainoastaan ay-liikettä, ne tulokset, jotka on saatu, ay-liikettä ja
suuryritysten intressejä. Kaiken päälle
tulee nyt tämä Arvelan työryhmän
verouudistus. Se on suuryritysten toiveiden mukainen, onpa julkisesti
jopa ristitty Nokian toiveiden täyttymykseksi; samalla
se on pienyritysten ja pienyrittäjyyden tuho. Pitää muistaa, että Suomessa
viimeisen virallisen yrityslaskennan perusteella on 189 000
toimivaa yritystä, joista 185 000 on pienyrityksiä.
Arvelan työryhmä ehdotti osinkojen kaksoisverotusta,
ja Arvela antoi lausunnon siitä, että Suomessa
on aivan liikaa osakeyhtiöitä. Kun osakeyhtiöstä on
ollut aikaisemmin mahdotonta siirtyä kommandiittiyhtiöön,
niin nyt valtiovarainministeriö valjastetaan tuottamaan
helppo ratkaisu pienyrittäjille siirtyä osakeyhtiömuodosta
henkilöyhtiöön, lähinnä kaiketi
kommandiittiyhtiöön. Sehän tarkoittaa
sitä, että juuri kun pienyrittäjät
torjuvat yhden pelkomomentin, nimittäin taloudellisen riskinoton,
pyrkimällä osakeyhtiöitä perustamaan,
pakotetaan takaisin rajattomaan henkilökohtaisen riskin
kantamiseen yritystoiminnassa. Tämä ei varmasti
lisää halukkuutta ryhtyä yrittäjäksi
Suomessa. Päinvastoin tämä tulee varmasti
johtamaan eräänlaiseen paniikinomaiseen pakoon
pienyrittäjyydestä.
Kuitenkin halukkuus ryhtyä yrittäjäksi
on Suomelle kohtalonkysymys. Vain se on lopullinen ratkaisu suurtyöttömyyteemme.
Vain se on lopultakin ratkaiseva tekijä suuryritystemme kansainväliselle
kilpailukyvylle ja sen myötä koko kansamme elintasolle
ja hyvinvoinnille. Siis ratkaiseva kysymys kuuluu: Millä murretaan
suomalaisten pelko ja haluttomuus ryhtyä pienyrittäjiksi?
Vastustuksen syyt ovat aika selkeitä: ennen kaikkea
massiivinen byrokratia kaikissa eri muodoissaan. Kun on, sanoisinko,
hanttimies, rappari, muurari, hitsaaja, osaa sen oman käsityötaitonsa
ja on valmis monta kertaa erinomaisen käsityötaidon
ympärille rakentamaan yritystoimintaa, mutta ei selviä kynä kädessä eikä näistä kaavakkeiden
täyttämisistä. Tämä on
yksi seikka, joka hyvin aktiivisesti johtaa harmaille markkinoille
osaavan yrittäjäkandidaatin.
Sitten on taloudellinen riski. Ei haluta ottaa sitä rajatonta
taloudellista riskiä, joka tarkoittaa käytännössä henkilöyhtiöissä,
että vastaat koko maallisella omaisuudellasi yrityksen
veloista ja mahdollisesta epäonnistumisesta. Verottajan
arvaamattomuus on myöskin erittäin vahva pelkotekijä,
sitten taloudelliset vaatimukset jo perustamisesta alkaen, osakepääomasta
alkaen, samoin kuin tasapuolisuuden puuttuminen suuryritysten ja
pienyritysten välillä käytännön
elämässä.
Totean vielä, että Suomessa siis on käytännössä pienyhtiöille
nyt tarjolla vain henkilöyhtiöitä, joissa
on rajaton yrittäjäriski, toisaalta osakeyhtiö,
jota määräävä laki
on räätälöity suuryrityksille,
johon pakotetaan pakkopaitaan pienyrittäjät, jotka
haluavat jollain tavalla rajoittaa tätä yrittäjäriskiä ja
ottaa toimintamuodokseen osakeyhtiön.
Arvoisa rouva puhemies! Tätä varten on räätälöity
tällainen pienyritysmuoto osakeyhtiön rinnalle,
pienyhtiömuoto, jossa on mahdollista toteuttaa yrityssäästämistä,
mikä ei ole mahdollista henkilöyhtiöissä,
samalla päästä liikkeelle toimintaan
hyvin pienellä osakepääomalla, jossa ylipäätänsä kaikki
byrokratian muodot on huomioitu sillä tavalla, että pyritään
nykyistä osakeyhtiötä huomattavasti helpompiin,
kevennettyihin vaatimuksiin ja muotoihin. Samalla on monella tavalla
velkojien turva varmistettu siitä huolimatta, että osakepääoma
on pieni. Minä olen tottunut täällä kuulemaan
yleisön joukosta tai sanotaan kollegojen joukosta urhoollisia
huutoja, että täytyyhän osakepääoman
olla reilun kokoinen niin, että sitten, jos firma menee
konkurssiin, kuitenkin velkojille saadaan jonkinlaista korviketta.
(Ed. S. Lahtela: Sehän on syöty jo sitä ennen!) — Aivan,
ed. Lahtela. Lienee turha kertoa täältä osaavalle
ja ymmärtävälle, ettei sitä osakepääomaa
enää siinä selvitystilassa ole olemassa.
Se on ihan sama, onko se 50 000 markkaa tai 8 000
euroa vai onko se sitten tuhannen entistä Suomen markkaa
vastaava summa. Sitä ei ole olemassa. Näin ollen
siihen on turha tuijottaa.
Arvoisa rouva puhemies! Lakiehdotuksessani on nähtävissä yksityiskohtaisesti
nyt räätälöity uusi pienyhtiömuoto.
Se on täällä ollut listoilla jo aikaisemmin
edellisellä vaalikaudella. Nyt se on ajankohtaisempi kuin
koskaan aikaisemmin, erityisesti tämän Arvelan
työryhmän tekemän veropakettiehdotuksen
johdosta, joka on täysi surma pienyrittäjille.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kuuntelin ed. Bremerin puheenvuoroa,
jossa hän monipuolisesti esitteli yhtiölainsäädäntöä ja
yrittäjyyttä keskenään. Täydentäisin
hänen puheenvuoroansa myöskin sillä tavalla,
että todella tämän Arvelan työryhmän
mietintö, joka on aikaansaatu, kohtelee eri tavalla erilaisia
yrityksiä. On varmasti niin, että — ed.
Bremer käytti ilmaisua, että se on Nokia-laki — näille
kansainvälisille yrityksille, joilla omistajuus on maailmalla
ja aatteellisissa yhteisöissä, se ei ole ongelma
ja on hyvä asia, kun verotuskanta laskee, mutta sitten
kun ajattelemme tavallista omistajayrittäjää ja
osakeyhtiötä yhdessä, niin verotus voi
kiristyä jopa 50 prosenttia nykyisestään.
Se ei tietenkään ketään innosta
yrittäjyyteen aikana, jolloin yritysten lukumäärä jo
toista vuotta peräjälkeen vähenee. Tämä on
hallituksen asettaman työryhmän esitys (Puhemies
koputtaa) ja on mielenkiintoista nähdä sitten,
mikä on hallituksen linja näissä asioissa.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Lienee aikamoinen sattuma, että tänä päivänä kun
käymme tätä lähetekeskustelua
erinomaisesta lakialoitteesta koskien pienyhtiöiden luvun
lisäämistä osakeyhtiölakiin,
meillä on otsikoissa useita uutisia, joissa konkretisoituu
pienten yritysten rooli suhteessa yhteiskunnalliseen toimintaan
ja toisaalta suhteessa suuriin yhtiöihin.
Ensinnäkin, luultavasti juuri tälläkin
hetkellä käydään tässä samassa
kaupungissa niin sanottuja tuponeuvotteluja niin palkankorotuksista
kuin laadullisista kysymyksistä, joilla tällä kertaa
tarkoitetaan irtisanomissakon saattamista yrittäjille.
Valitettavaa vain on, että niiden yritysten edustus, jotka
ovat viime vuosina luoneet 80 prosenttia uusista työpaikoista,
puuttuu tuon pöydän ympäriltä.
Jos sopimus siellä yön pitkinä tunteina
saadaan syntymään, niin pienille yrityksille lähetetään
maksulappu merkinnällä "On sovittu maksettavaksi".
Toinen ajankohtainen esimerkki tulee siitä, kun kaksi
verotusta pohtinutta toimikuntaa on peräjälkeen
esittämässä, että kansainvälisten pörssisijoittajien
yhdenvertaisuus kotimaisiin pörssisijoittajiin on turvattava
sillä, että Suomeen palautetaan kokemuksen kautta
käytännössä huonoksi todettu
kahdenkertainen osinkovero. Tässäkin asiassa maksaja
löytyy suomalaisesta pienyrittäjästä,
joka on ottanut riskin ja työllistänyt itsensä ja
muutaman työntekijän. Hänen verotustaan
ollaan esittämässä nostettavaksi lähes 50
prosenttia. Näistä esimerkeistä mielestäni
käy erinomaisesti selville, miten välttämätöntä Suomeen
on aika saada laki, joka erottaa pienyrittäjät
pörssiyhtiöistä ja muista suurista yrityksistä.
Arvoisa puhemies! Suomalaisten periaatteellisesti myönteinen
asennoituminen yrittäjyyteen on mielestäni saatava
muutettua myös käytännön yritystoiminnaksi.
Tunnustettu tosiasia on se, että Suomessa yrittäjien
määrä on selvästi alhaisempi
kuin useissa muissa EU-maissa. Kun tulevaisuudessa näyttää siltä,
että työllisyyden merkittävä kasvu
voi tapahtua lähinnä vain pk-yritysten kautta,
niin pienyritysten toimintaedellytyksiä ja sitä kautta
työllistämismahdollisuuksia on parannettava mielestäni
kaikilla mahdollisilla keinoilla. Yrittäjyyden edistäminen
vaatii toimenpiteitä, joilla puretaan turhaa sääntelyä ja helpotetaan
yritysten perustamista ja sitä paperiviidakkoa, joka jokaista
yrittäjää kohtaa.
Tälläkään lakialoitteella
ei ratkaista kaikkia yrittäjien ongelmia, mutta se on askel
oikeaan suuntaan. Edelleen tästä esityksestä huolimatta meidän
osakeyhtiölakimme muu osa on edelleen kovin monimutkainen
ja vaikeaselkoinen yrittäjille. Sen vuoksi pidän
myönteisenä sitä, että oikeusministeriö on
ryhtynyt selvittämään osakeyhtiölainsäädännön
kokonaisuudistusta, mutta kovin kovin hitaasti ja varovaisella aikataululla. Vaikka
yrittäjyyden edistämisen keskeisenä lähtökohtana
tulee olla yritysten perustamisen helppous ja yrittäjäuran
kannattavuus sillä tavoin, että vaikeuksia eivät
ainakaan aiheuta turhat ja monimutkaiset lain kirjaimet, on tärkeää myös, että yritys
on tarvittaessa ajettavissa myös alas sujuvasti. Nykyinen
menettely on edelleen hyvin monimutkainen, pitkä ja kallis.
Suomessa ei sallita niin sanottua vapaaehtoista kaupparekisteristä poistoa,
jolloin yhtiökokouksen päätöksellä voitaisiin
yritys poistaa rekisteristä. Ongelma koskee mielestäni
etenkin velattomia, vastuunsa hyvin hoitaneita yrityksiä ja
yhtiöitä, jotka ovat tehneet kaikki ilmoituksensa
viranomaiselle moitteettomasti. Lainsäädäntö on tällä hetkellä osin
nurinkurista, koska mikäli yhtiö haluaa lopettaa,
täytyy jättää tahallisesti suorittamatta
ilmoituksia rekisteriin, että sitä kautta viranomaiset
poistavat yhtiön rekisteristä. Uuden osakeyhtiölain
valmistelun yhteydessä mielestäni on otettava
huomioon myös tämä seikka, että yrittäjän
pitää pystyä myös lopettamaan
ura vaivattomasti.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä lakiesitys
saa valiokunnassa asiaankuuluvan käsittelyn ja että toisaalta
myös täältä eduskunnasta lähtee ministeriöihin
selvä viesti, tahdonilmaisu, ryhtyä konkreettisiin
toimenpiteisiin yrittäjyyden ja pienyritysten edistämisen
ja niiden kohtelun parantamiseksi.
Klaus Bremer /r (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kurvinen täällä totesi mielihyvällä sen,
että ministeriössä, tarkoittaa ilmeisesti
oikeusministeriötä, on ryhdytty osakeyhtiölain
kokonaisuudistukseen ja, samalla ed. Kurvinen totesi pahoitellen,
että kovin hitaalla aikataululla. Kerron mielelläni
ed. Kurviselle ja kaikille muillekin täällä olijoille,
että osakeyhtiölain kokonaisuudistukseen ryhdyttiin
jo vuonna 96; että todella hitaalla aikataululla. Kaikki
ne vastustavat ajatukset, jotka silloin esitettiin, jarruttivat
siinä määrin tätä,
että oltiin jo yhdessä vaiheessa tarjoamassa pienyrittäjille
yhden hengen osuustoimintayrityksiä. Julkisuudessakin sitten
naurettiin sille, miten voi yhden hengen osuustoimintayritys ylipäätänsä olla
osuustoimintayritys. Tällaista veivaamista tämä on
ollut, (Puhemies koputtaa) ja toivottavasti tästä menee signaali
nyt, että nyt heti on tehtävä jotain
eikä vain meinattava vuodesta 96 lähtien.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Valitettavasti ed. Ala-Nissilä ehti
poistua, mutta hän kyseli sitä, mitä hallitus
aikoo tehdä Arvelan työryhmän selvityksen
johdosta. Siihen on hyvä todeta, että muun muassa
kokoomuksen puheenjohtaja Ville Itälä on vastustanut
yhtiöveron hyvitysjärjestelmän romuttamista
ja allekirjoittanut on tehnyt samoin. Yhtiöveronhyvitysjärjestelmä pitää säilyttää
ainakin
pk-yrityksillä.
Samoin haluan sanoutua irti ed. Bremerin toteamuksesta, että Yrittäjyys-hanke
olisi ollut floppi. Siitä on kuitenkin hyviä tuloksia
tullut. Yrittäjien verottoman kulukorvauksen saaminen työntekijöitten
tasolle on hyvä esimerkki siitä, että hanke
on toiminut ja oli tarpeellinen.
Sen sijaan lakialoitteen takana olen sataprosenttisesti ja haluan
sen tässä todeta. Ed. Bremer on puuttunut asiaan,
joka pitää todellakin saada kuntoon. Tästä laista
puuttuu ed. Kurvisen esiin ottama yrityksen lopettamismenettely.
Olisin myöskin halunnut nähdä sen, että tähän
lakiin olisi voitu liittää velattomien pienyritysten
lopettaminen kuulutusmenettelyn kautta. Se on ihan totta, että yrityksen
aloittaminen on vaikeata, mutta tänä päivänä Suomessa
myöskin yrityksen lopettaminen on erittäin vaikeaa.
Tähän lakiin ehkä kuulutukseen perustuva
lopettamismenettely olisi sopinut erittäin hyvin.
Klaus Bremer /r (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen Yrittäjyys-hanke
nyt täytti sitten melkein neljä vuotta, ennen
kuin sieltä tuli tuloksia. Siinä työryhmässä ei
ollut yhtään ainutta yrittäjää,
siellä oli pelkästään ministeriöiden
virkamiehiä ja yleensä virkamiestasoa. Se puuttui
130:een eri epäkohdaksi luokiteltuun asiaan ja sai ulos
yhden ainoan helpotuksen. Sitäkään ei
ole vielä laissa määritelty, on hahmoteltu
ja kaavailtu. Työryhmän puheenjohtaja Annukka
Lehtinen on hyvin vuolaasti kertonut niistä asioista, joita
on saavutettu. Todellisuudessa ei olla tekemässä mitään
muuta kuin sähköiseen tiedonkulkuun helpotuksia.
Esko Kurvinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan ed. Bremerille todeta, että Yrittäjyys-hanke
oli ja on sateenvarjo, jonka alla yhdeksässä eri
ministeriössä on tehty pieniä, täytyy
myöntää, että pieniä,
mutta kuitenkin eteenpäin meneviä esityksiä.
Täällä on myös todettu se, että on
liian hajanaista yhdeksässä eri ministeriössä käsitellä pk-sektorin
ja yrittäjyyden asioita. Seuraavaan hallitukseen tulisi
saada ministeri, joka vastaisi näistä asioista,
vaikka kauppa- ja teollisuusministeriössä toisena
ministerinä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lehtimäen puheenvuoron
johdosta tähän osinkoverotuksen uudistamiseen
ja osinkoverotuksen puolitoistakertaistamiseen Arvelan komitean
perusteella voisi todeta, että se työryhmä on
lähtenyt siitä varmaan liikkeelle, että tätä verotusta
kiristetään. Mitä tulee ed. Lehtimäen lausumaan
siitä, että kokoomuksen puheenjohtaja, ministeri
Itälä on todennut, että tätä pitää vastustaa,
tämä on hyvä lausunto ennen vaaleja, mutta
kovasti epäilen, kuinkahan tulee käymään sitten,
kun pääministeri Lipponen juoksuttaa siinä porvaripuolueita
mennen tullen: ollaan valmiita syömään
mitä tahansa, hyväksymään mitä hyvänsä.
Tältä osin pidän hyvin suurena uhkatekijänä,
että tämmöisillä asioilla on
tarkoitus myös realisoitua veronmaksajien pussiin.
Rouva puhemies! Mitä tulee ed. Bremerin aloitteeseen,
katsottuna näin, että on tullut vielä ikään
kuin hallituspuolueiden sisältäkin tämä aloite
pienyhtiötoiminnan yhtiömuodosta ja pienyrittäjyyden
helpottamisesta, jos tämä hallitus nyt jotenkin
olisi saanut sen neljävuotisen kauden ja ohjelman aikana
jotakin aikaiseksi, olisihan tässä syntynytkin
jotain. Mutta tämä on hyvään
aikaan tullut, koska varmasti nyt tulevan, vaalien jälkeisen,
hallituksenkin ohjelmaa kirjoitetaan. Toivottavasti tämä syntyisi
sinne matkalle ja tulisi myöskin jotain näyttöä,
että tämä toteutuu. Tämä pitää panna
ehdottomasti toimeen. Kiitän ja kunnioitan erinomaisesti
ed. Bremerin aloitteellisuutta tässä asiassa,
koska tuntuu, että ed. Bremer tuntuu monessa asiassa olevan
lähinnä yrittäjää ja
yrittäjämielisyyttä koko tässä salissa
yleensäkin.
Esko Kurvinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toteaisin ed. Seppo Lahtelalle, että olisi
varmaan hyvä, jos näin ennen vaaleja keskustankin
johto sitoisi kätensä sillä lailla, että sanoutuisi
irti tästä. Kokoomuksen johto on ollut ennen Arvelan
toimikunnan tulosten luovuttamista jo tällä kannalla,
ja nyt odotamme, mitä teidän puheenjohtajanne
Jäätteenmäki sanoo.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Lakialoite 136 on erittäin
hyvä, ajankohtainen aloite, jonka toivoisi etenevän
jatkovalmistelussa hyvin myönteiseen suuntaan ja mielellään mahdollisimman
nopeasti. Meillähän maassa vallitsee edelleen
suurtyöttömyys, ja tämän epäkohdan
kimppuun on käytävä kaikin keinoin. Eräs
pätevimpiä keinoja on se, että autetaan
ihmisten itsensä työllistämistä,
ja silloin ollaan juuri tekemisissä yrittäjyyden
ja yrittämisen kanssa. Kun ihminen työllistää itsensä,
silloin juuri tarvittaisiin tällaista pienyhtiölainsäädäntöä,
joka olisi nimenomaan soveltuva pienimuotoiseen yritystoimintaan
mutta olisi ennen kaikkea mahdottoman yksinkertainen, kansantajuinen,
helppo toteuttaa, koska tällä hetkellä byrokratia
on tekijä, joka estää hyvät
aikeet.
Tiedän, että niillä ihmisillä,
jotka ovat työttömiä, hyvinkin monilla
on paljon ideoita ja ajatuksia, mutta kun nämä ideat
ja ajatukset pitäisi saattaa toiminnaksi, yrittäjyydeksi
ja yrityksiksi, siinä on liian paljon esteitä.
Tietysti on hyvä, että jotkut esteet ovat sellaisia,
että jos hanke on epärealistinen, se karsiutuu
siinä vaiheessa. Mutta nimenomaan sellaisiakin tavoitteita
ja ajatuksia, jotka olisivat hyvinkin toimivia, kaatuu siihen, että on
liian paljon byrokratiaa ja byrokratia maksaa, ja siihen sitten
hyvätkin ideat kuoleentuvat. Kun ihminen pettyy kerta toisensa
jälkeen, että eipä tuostakaan mitään
tullut, tämä kyllä on omiaan passivoimaan
ja vielä levittämään ympärillekin
tätä mielialaa.
Siksi koen, että tämä lainsäädäntöehdotus, jota
tällä lakialoitteella halutaan auttaa, on toivon
mukaan nopeasti toteutettava. Minua lämmitti 9 §:ssä esitetty
ajatus, että pienyhtiö perustetaan yhdelle lomakkeelle,
se on jo mahdollisimman helppoa silloin. Tässä on
kaikki byrokratia koetettu saada mahdollisimman vähäiseksi. Juuri
tähän pitäisi päästä ja
vielä siihen, että viranomaiset olisivat eri instansseissa
mielellään opastavia, miten asioissa voitaisiin
toimia, jotta ainakaan byrokratiasta ei tulisi estettä vaan
keino, jolla pikemminkin edesautettaisiin yritysten syntymistä.
Toivon tälle lakialoitteelle menestystä nopeasti
jatkokäsittelyssä.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä ed.
S. Lahtela kohdisti toiveensa tulevan eduskunnan varaan, että tätä ajetaan
ponnella eteenpäin. Ehkä tulkitsin väärin,
ymmärsin niin, että ed. Kurvinen vähän
mollasi keskustapuoluetta epäilemällä sen
sitoutumista pienyhtiömuodon toteuttamiseen. Mielelläni
sanon, että en epäilisi keskustapuoluetta tässä asiassa.
Työreformi oli erinomainen asia. Se oli pienyrittäjän kannalta
aivan täysosuma. Valitettavasti se ajettiin alas sellaisin
voimin, jotka tällä hetkellä vastustavat
nimenomaan pienyrittäjien pääsyä yhteiseen
tupopöytään, jossa tehdään
päätöksiä, jotka sitovat pienyrityksiä,
ja samalla tehdään päätöksiä,
jotka vapauttavat niistä samoista määräyksistä suuryhtiöt.
Se on skandaalimaista, eikä sillä ole mitään
tekemistä enää yhteiskunnallisen tasapuolisuuden
kanssa eikä minkään demokratian kanssa.
Tässä samat vastustajat ovat liikkeellä,
eli mitä tahansa puhutte täällä pienyrittäjyyden
edistämisestä, niin kauan kuin ay-liike panee
peukaloa alaspäin sille, niin kauan kuin kaikki mandaatit
siellä ministeriön johtopaikoilla katsovat ay-liikkeeseen,
kääntävät peukalot alas, niin
kauan ei tapahdu kyllä mitään todellista
etenemistä pienyrittäjyyden asiassa, valitettavasti.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Oinonen puheenvuorossaan käsitteli työmahdollisuuksia
mutta ei oikeastaan työhaluja. Tässä yhteiskunnassa
puhutaan paljon työllistymisestä ja työpaikoista
mutta siltä osin ei kovin paljon puhuta siitä,
minkälaista työtä ja minkälaiset
työhalut.
Tämä ed. Bremerin aloite pienyhtiökysymyksestä,
mikä mahdollistaa tämän yritysmuodon nopeata
kehittämistä, nopeata rakentamista ja joustavuutta,
luo nimenomaan mahdollisuutta siihen, että syntyy työpaikkoja,
työmahdollisuuksia. Kaiken tämän pienyhtiötoiminnan
ja yrittäjyyden takana on sellainen yrittäjävoima, millä on
työhaluja. Niiden työhalujen kautta myöskin
tarvitaan sellaista työvoimaa, millä se halu varmaan
tarttuu muuhunkin kansaan, nimenomaan työntekijäväkeen.
Tältä osin katson, että tämä mitä nopeimmin pitää saattaa
sellaisella voimalla eteenpäin, että tämäkin
ala uudistuu ja tämä yhteiskunta on entistä kilpailukykyisempi
kestämään laajenevan Euroopan unionin
haasteet, mitä tulemme lähivuosina kohtaamaan.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan samoin kuin ed. Lahtelalla jäi
hiukan soimaan korviin ed. Oinosen käsitys siitä,
että yrittäjyys yleistyy ja yrittäjyyshalukkuus
yleistyy pelkästään byrokratiaa karsimalla
ja keventämällä. Olen samaa mieltä kuin
ed. Lahtela, että kyse on myöskin asenteista,
eli yhteiskunnan asenteet pitää saada myönteisemmiksi
yrittäjyyttä kohtaan, ja silloin ilman muuta puhutaan
myöskin koulutuksesta. Meidän koulutusjärjestelmäämme
pitää saada yrittäjyysmielisiä opettajia
ja yrittäjyys pitää saada myöskin
aineeksi meidän koululaitokseemme.
Ehkä tähän loppuun on hyvä todeta
myöskin ed. Bremerin puheenvuoron loppu siitä,
että ay-liike estää yrittäjyyden
etenemisen. Kyllä se juuri näin on. Jos me haluamme
todella vaikuttaa yrittäjyyteen, yrittäjäkentän
pitää päästä myöskin
tupopöytään ja vaikuttamaan ay-kenttään. Väitteet
siitä, että yrittäjäjärjestö ei
kykene valvomaan jäseniään, ovat mielestäni
vääriä. Yrittäjäjärjestöjen
aluekenttä on kuitenkin niin laaja, että jos yrittäjäjärjestö johonkin
tupoon sitoutuisi, järjestö pystyy myöskin
valvomaan sen, että tehtyä sopimusta noudatetaan.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Bremer on mielestäni aivan
oikeassa siinä, että pienyrittäjät
ovat toistuvasti jääneet ja näyttävät
jäävänkin suurten kansainvälisten
yhtiöiden ja ay-liikkeen tekemien sopimusten jalkoihin.
Minunkaan mielestäni tähän ei ole mitään muuta
ratkaisua kuin se, että pienyrittäjien, onko se
sitten Suomen Yrittäjät järjestönä,
on hankkiuduttava ja päästävä sinne
pöytään, missä näitä laskuja
pienyrityksille sälytetään. Toinen tekijä on
se, johon tämäkin lakialoite tähtää,
että pienyritykset selvästi erotetaan omaksi kategoriakseen,
jolloin siihen on ehkä helpompi tämänkin salin
vasemmalla laidalla suhtautua, kun ei ole kysymys suurista pörssiyhtiöistä.
Keskustelu päättyy.