Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Suomessa on myös terveyden alalla
suurta eriarvoisuutta. Mahdollisuus saada terveyspalveluja riippuu
kovasti paljon siitä, minkälaiset ovat tulot tai
mikä asema henkilöllä yhteiskunnassa
ylipäätään on. Omavastuut ovat
maksujen rinnalla ongelmakohta, ne ovat isoja pienituloisille. Nyt Oecd:kin
on raportissaan kiinnittänyt huomiota tähän
eriarvoisuuteen.
Kuitenkin Suomen hallituksen taustassa on nyt tehty suunnitelmia
siitä, että terveysmaksuja edelleen vain nostettaisiin,
näin myöskin terveyskeskusmaksun osalta, josta
vuosimaksu on tämän esityksen mukaan lähtemässä pois.
Näin pienituloisimpien ihmisten tilanne huononisi edelleen.
Onko hallitus yhtymässä tähän
toimikunnan esitykseen siitä, että terveyskeskuksessa
käynti kallistuisi vielä nykyisestäänkin?
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Maksukysymykset kuuluvat ministeri Hyssälän
toimialaan, mutta hän on EU:n ministerineuvoston kokouksen vuoksi
estynyt tulemasta tälle kyselytunnille.
Eilen valmistui todellakin Oecd:n maaraportti, jonka sosiaali-
ja terveysministeriöstä tilasimme ja jolla haluamme
lisää ja analyyttisempaa tietoa ja ulkopuolista
arviointia siitä, miten terveydenhuoltojärjestelmää tulisi
kehittää. Yksi lopputulema oli se, että terveydenhuollon
kohdalla palvelujen saannissa on eriarvoisuutta johtuen siitä,
että meillä työterveyshuolto toimii hyvin
ja se on maksutonta, mutta raportissa todettiin, että terveyskeskuksissa
on maksut.
Ministeriössä on työryhmä selvittänyt
maksupolitiikkaa. Niistä kysymyksistä ei ole tehty
mitään päätöksiä.
Esitys on parasta aikaa lausuntokierroksella. Kyllä tämä Oecd:n
raportti pitää ottaa huomioon jatkotyössä,
kun päätetään jatkolinjauksista
muun muassa maksujen suhteen.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Minun varma käsitykseni muun muassa
tulevaisuusvaliokunnan terveysprojektiin osallistuneena on se, että Suomi
käyttää ylipäätään
liian vähän rahaa terveydenhoitoon. Suomen terveydenhoidon
bkt-osuus on kovin pieni kansainvälisessä vertailussa.
Olemme putoamassa kehitysmaasarjaan. Voidaan tietenkin sanoa, että siitä huolimatta
saadaan hyviä palveluja, mutta esimerkiksi hoitajien palkat
ovat meillä kohtuuttoman pienet. Eli bkt-osuutta on nostettava.
Tästä eriarvoisuudesta järkyttävin
näyttö on terveydenhoidon osalta siinä,
että köyhä mies kuolee noin neljä ja
puoli vuotta aikaisemmin kuin rikas mies Suomessa edelleenkin. Onko tämä tiedostettu,
että näin suuri vääristymä on edelleen
myöskin niin perimmäisen tasa-arvon alalla kuin
terveydenhoidossa, vai aiotteko todella jatkaa sitä linjaa,
että maksuja nostetaan? Tässä on ollut
pikkuhiljaa sitä nostamista käynnissä vuosien
ja vuosien ajan.
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Kun edellinen Oecd-raportti tehtiin
vuonna 98, niin sen pohjaltahan lähti liikkeelle muun muassa
Kansallisen terveysohjelman valmistelu, ja nyt hoitotakuu muun muassa
vahvistaa juuri sitä, että ihmiset pääsevät
oikea-aikaisesti hoitoon. Samanaikaisestihan hallitus satsaa merkittävästi
terveydenhuoltoon lisää resursseja.
Oecd:n nyt tehty tutkimus toteaa, että palvelujen tekninen
laatu on hyvä, ennalta ehkäisevää toimintaa
painotetaan, työntekijöiden ammattitaito korkeatasoista
ja kansalaisten tyytyväisyys palveluihin on huomattavan
korkeaa, suurempaa kuin muissa Oecd-maissa. Näin ollen
perusta arvioitsijoitten mukaan on hyvä eli Suomessa osataan
tehdä hyvää laatua ja kohtuullisen tasa-arvoisesti
ja kohtuullisilla kustannuksilla. Eli eihän meidän
pidä pyrkiä siihen, että kustannukset olisivat
korkeita vaan nimenomaan laatuun.
Kysyjän kanssa olen samaa mieltä tästä kysymyksestä,
(Puhemies koputtaa) että yksittäisen kansalaisen
hoitoonpääsy pitää turvata ja
siinä maksut ovat olennaisessa roolissa.
Puhemies:
Asiasta voidaan käydä lyhyt debatti siitä huolimatta,
että ministeri Hyssälä ei ole istunnossa.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Först vill jag gratulera
er till ett alldeles utmärkt val av Finlandiapristagare.
Sedan till frågan: Nationella hälsovårdsprojektet
och regeringprogrammet utgår ifrån att arbetsfördelningen
mellan olika personalgrupper skall preciseras. Vi kan också notera
att Oecd konstaterat i sin rapport från en internationell jämförelse
att sjukskötare borde få rätt att föreskriva
vissa mediciner.
Värderade minister Haatainen, till vilka åtgärder
har regeringen skridit för att förverkliga det här
stadgandet i regeringsprogrammet?
Arvoisa ministeri Haatainen, jo Kansallinen terveysprojekti
samoin kuin hallitusohjelma toteavat, että työnjakoa
eri ammattiryhmien kesken tulee tarkentaa. Tarkoituksenahan oli
se, että terveydenhoitajat saisivat suorittaa eräitä lääkkeiden
määräämisiä, ja samaa
suosittaa Oecd ja toteaa, että meillä käytäntö on
erittäin ankara verrattuna muihin maihin, joissa esimerkiksi flunssalääkkeitä tai
joitakin rokotteita saa terveydenhoitaja määrätä.
Milloin hallitus ryhtyy toimenpiteisiin?
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa puhemies! Osana Kansallista terveydenhuoltoprojektia
tätä kysymystä on selvitelty, ja tähän
liittyy tietysti monet asiat. Siihen liittyy muun muassa koulutus.
Jos terveydenhuoltohenkilöstössä sairaanhoitajille
ja terveydenhoitajille siirretään lisää tehtäviä,
niin sen tietysti pitää kulkea myös käsi
kädessä koulutuksen kanssa ja tarvitaan lisää koulutusta.
Tätä keskustelua ja selvittämistä on
tehty.
Ei pelkästään lääkkeiden
määrääminen vaan toinen asia,
jossa selvitystä on tehty, liittyy lääkärintodistusten
kirjoittamiseen, joka myös Kansallisessa terveysprojektissa
oli osana kokonaisuutta.
Päätöksiä ei ole näistä vielä tehty,
mutta näitä täytyy tarkastella.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tennilä on aivan oikeassa
siinä, että Suomi edelleenkin käyttää huomattavasti
vähemmän rahaa terveydenhuoltoon kuin meitä ympäröivät
muut Pohjoismaat tai Saksa tai USA.
Haluaisin kysyä ministeriltä, onko hallitus miettinyt
kelakorvausten parantamista. Tällöinhän
esimerkiksi täällä Etelä-Suomessa
ihmiset pääsisivät hammaslääkärin
hoitoon, jonne nyt on erittäin pitkät jonot.
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Resursoinnista ja kustannustasosta ja
tilanteesta meidän pitäisi myös päästä ajantasaisempaan
tietoon. Siinä mielessä meidän tilastointiamme
pitäisi myös kehittää ja siihen
myös tämä Oecd-raportti kiinnitti huomiota,
koska nyt nämä luvut, joita raportoijat ovat käyttäneet,
ovat pari vuotta vanhoja, Nyt kun Kansallisen terveydenhuoltoprojektin
kautta ja rahoituksen myötä on pystytty vahvistamaan
tilannetta kunnissa, tilanne on myös osittain parempi kuin
tässä raportissa tulee ilmi. Sosiaali- ja terveysministeriön
omien selvitysten mukaan on selvästi näkyvissä,
että hoitoonpääsy hoitotakuun ansiosta
on parantunut, hoitojonot ovat lyhentyneet ja valtaosa kansalaisista
saa hoitotakuun puitteissa hoidon. Hammashoidon osalta valtaosin
maassa on hyvä tilanne, mutta tietyissä, erityisesti
suurissa kaupungeissa on ongelmia.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Oecd:n raportin mukaan Suomessa lääkkeiden käyttö on
riistäytymässä käsistä ja
lääkkeisiin liittyviä kustannuksia on
ehdotettu siirrettäväksi kunnille.
Mitä hallitus aikoo tehdä lääkkeiden
käytön rajoittamiseksi? Määräävätkö suomalaiset
lääkärit liikaa lääkkeitä,
ja mikä on ennalta ehkäisevän terveydenhuollon
osuus tulevaisuudessa?
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Näihin toimenpiteisiin lääkekustannusten
hillitsemiseksi on toki jo ryhdytty. Se ei ole pelkästään
suomalainen ilmiö, vaan se koskettaa kaikkia Oecd-maita.
Lääkevaihto, joka toteutettiin jo edellisen hallituksen
toimesta, on ollut toimiva. Sillä on pystytty hillitsemään
merkittävästi lääkekuluja, ja
siihen ovat myös kansalaiset olleet tyytyväisiä,
koska saavat lääkkeen vaihdettua apteekissa samalla lailla
vaikuttavaan halvempaan tuotteeseen. Eduskunnan käsittelyssä parasta
aikaa on ollut esitys myös tukkuhintojen alentamisesta
5 prosentilla, jota myös muissa maissa on käytetty
keinona alentaa lääkkeiden hintoja.
Nämä toimet eivät varmastikaan vielä riitä,
ja parasta aikaa pohditaan myös muita keinoja, joilla voisimme
hillitä kustannuksia, mutta samalla myös turvata
kansalaisille hoidon, joka tehoaa ja on mahdollisimman kustannustehokas.
Tähän on luotu käypähoitosuositukset
ja myös järjestelmät, jotka tukevat lääkäreitä lääkemääräämiskäytännöissä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä Oecd:n raportissahan
kiinnitettiin erityisesti huomiota siihen epätasa-arvoon,
että työterveyshuollon piirissä olevat
henkilöt saavat nopeat ja maksuttomat palvelut ja taas
muut joutuvat jonottamaan ja maksamaan melko paljon saamistaan palveluista.
Suomessahan terveyskulujen omavastuuosuudet ovat todellakin suuret
verrattuna vaikkapa muihin Euroopan maihin, joten suunnan täytyisi
olla aivan toinen kuin se, mitä hallituksen tai ministeriön
sisällä on kaavailtu. Haluaisin nyt kysyä hallitukselta:
Voitteko vihdoin luvata, että näiden terveyskulujen
yhtenäinen, riittävän alhainen maksukatto
saataisiin vielä tämän vaalikauden aikana
luotua? Siitähän on maininta hallitusohjelmassa. Sitä on
kyllä moneen kertaan selvitelty ja lupailtu, mutta aina
asia lykkääntyy eteenpäin. (Puhemies
koputtaa) Mutta voitteko nyt luvata, että se vielä tämän
vaalikauden aikana tulee?
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Asiahan on hyvin monimutkainen, kun
on erilaisia kattoja eri järjestelmissä kuntapuolella,
kelamaksuissa jne. Tämä maksukattojen yhdistämiskysymys
oli osa tätä maksutyöryhmän
selvitystä, ja tuo työryhmä ei sen toimintakautensa
aikana ehtinyt tätä kokonaisuutta läpikäydä.
Tästä syystä tälle työryhmälle
on annettu lisäaika, ja ryhmä selvittää nyt mahdollisuutta
luoda sellaista järjestelmää, että näitä maksukattoja
voitaisiin jollain tavalla yhdistää. Minusta on
tärkeämpää, että me
saamme järjestelmän, joka toimii sen tavoitteen
mukaisesti, johon pyritään, eli että maksurasitus
ei paljon sairastavilla pääse nousemaan kohtuuttomaksi,
sen sijaan että nopeasti lyötäisiin vaan
yksi katto ja oltaisiin tyytyväisiä. Tätä ratkaisua
etsitään, ja tämä on ministeri
Hyssälän valmisteluun kuuluva asia, mutta sitä viedään
eteenpäin, ja toivon mukaan siihen löytyy nyt
tämän työryhmän työn
tuloksena esitys.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kysyisin ministeri Haataiselta, kun tässä aikaisemmin
tuli esille jo tämä eri ammattiryhmien välinen
työnjako terveydenhuollossa: Eikö olisi järkevää,
että meillä lainsäädännön
tasollakin määriteltäisiin nykyistä tarkemmin
näitä eri ammattiryhmien välisiä oikeuksia
tehdä tiettyjä tehtäviä? Mielestäni
on ongelmallista, että tällä hetkellä eri
toimipaikoilla joudutaan toimipaikkakohtaisesti määrittelemään
rajat, ja esimerkiksi ne hoitajat, jotka tekevät keikkaa
useilla eri työpaikoilla, toisissa paikoissa saattavat
tehdä tiettyjä tehtäviä, joihin
heillä toisissa paikoissa ei ole oikeutta.
Toisekseen muistuttaisin siitä, että tehtävien siirroissa
myös palkkauksen pitäisi kulkea perässä.
Ei ole hoitohenkilökunnan kannalta oikeudenmukaista, jos
se tekee laajemmat vastuutehtävät nykyisellä palkalla.
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Meillähän on säädelty
tietyissä keskeisissä asioissa se, mitä kukin ammattiryhmä eri
ammattinimikkeillä saa tehdä, ja niitä sääntöjä myös
noudatetaan. Siihen, millä tavalla palkkaus kulkee mukana,
voi todeta, että tietysti palkkauskysymykset ovat yksi
olennainen elementti tässä, mutta palkkapuolesta
neuvotellaan niillä foorumeilla, jonne se kuuluu. Eli tämän
asian osalta ei kyllä ainakaan minun korviini kauheasti
ole ongelmia tullut, ettei ammattihenkilökunta tietäisi,
mitkä toimivallan rajat ovat. Terveydenhuollossa sitä on
perinteisesti aika tiukasti säädelty.
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on koko
ajan viitattu sosiaali- ja terveysministeriössä valmistuneeseen
mietintöön, jossa on käsitelty sosiaali-
ja terveydenhuollon eri maksuja hyvin laidasta laitaan. Olisin kysynyt:
Miten hallitus nyt valmistelee tästä eteenpäin
näitä esityksiä? Siellä esitettiin
muun muassa päivähoitomaksuihin jopa 25 prosentin korotusta.
Olisin kysynyt nyt siitä, miten hallitus lähtee
etenemään valmistelussa muun muassa tässä kysymyksessä,
joka vaikuttaa aika suuresti vanhempien työssäkäyntiin
ja tulotasoon, siihen minkälainen käteenjäävä tulo
on. Asiaan liittyy myöskin tuloloukkuproblematiikkaa ja
myös laaja kysymys siitä, miten meidän
kunta- ja palvelurakenneuudistuksemme tähän esitykseen
nivoutuu. Olisin kysynyt, miten hallitus tätä kokonaisuutta
lähtee valmistelemaan, kun se on hyvin laaja, laidasta
laitaan oleva, maksuja koskeva mietintö. Torjutaanko päivähoitomaksujen
korotus?
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Päivähoitomaksujen
osalta tuo työryhmä sai vielä jatkotyön
selvittää erikseen kannustinvaikutuksia, mitä näillä maksuilla
on esimerkiksi pienten lasten vanhempien työssäkäyntiin,
ja myös selvitellä verotusta ja näitä muita
tähän kokonaisuuteen liittyviä, väliin
tulevia tekijöitä. Toinen kokonaisuus, joka siis
jäi jatkoselvitykseen, liittyy tämän
yhtenäisen maksukaton kehittämiseen. Kun nämä lisäselvitykset
ovat tulleet, niin sen jälkeen asiaan palataan. Työryhmän
työ on parasta aikaa lausuntokierroksella. Lausunnot kootaan
yhteen ja sen jälkeen niihin palataan, ja hallitus ottaa
niihin sitten kantaa, kun nämä jatkoselvitykset
on saatu valmiiksi.