Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa vielä luvattiin,
että poliisin palvelukyvystä ja toimintaedellytyksistä huolehditaan niin,
että kansalaisten luottamus poliisiin ja poliisin kykyyn
suoriutua sille kuuluvista tehtävistä säilyy
korkealla tasolla. Valtion talousarviossa vuodelle 2006 varatut
määrärahat ovat näiden lupausten
toteuttamiseksi riittämättömät,
koska ei tulevaa ansiokehitystä eikä kuluttajahintojen muutosta
ole otettu riittävästi huomioon. Lisäksi rahanjakomalli
koetaan poliisin piirissä hyvin vääristyneeksi,
sillä määrärahat ovat poissa
perustoiminnan tukemisesta ja ylläpidosta eli suoraan paikallispoliisien
kenttätoiminnasta. Tämän päivän
tiedon mukaan myöskin läänin poliisitarkastajat
ovat kuvanneet ensi vuoden tilannetta erittäin huolestuttavaksi.
Erityisesti Itä-Suomen alueella esimerkiksi tarvittaisiin
noin 1,2 miljoonaa euroa lisää rahaa, jotta vältyttäisiin
29 henkilötyövuoden vähennyksestä ensi
vuoden aikana. (Puhemies: Saammeko kysymyksen?) Tilanne on erittäin
huolestuttava.
Arvoisa puhemies! Kysyisin: Miten hallitus aikoo varmistaa jatkossa
poliisin mahdollisuudet huolehtia kansalaisten turvallisuudesta
sekä poliisipalveluiden saatavuudesta eri alueilla koko Suomessa?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Selkeän linjauksen mukaan poliisien vahvuus
säilytetään ilmeisesti ed. Salon hyvänä pitämän
vuoden 2002 tasolla. Myös liikkuvan poliisin vahvuus säilyy
ensi vuonna sellaisena kuin se on ollut. Tältä osin
on myöskin tehty määrärahan
jakokriteereissä painotuksia, joissa muun muassa harvaanasuttujen
alueiden määrä viiden vuoden siirtymäajalla
painottuu, mikä tulee parantamaan muun muassa itäisen
ja pohjoisen Suomen tilannetta. Sinänsä koko tilanteen osalta,
määrärahatason osalta, käydään
parhaillaan poliisiylijohdon ja eri yksiköiden ja lääninjohdon
kanssa tarkentavia keskusteluja ja lopullisesti tästä tehdään
ratkaisuja heti tammikuun alussa.
Mutta voin todeta, että paikallispoliisin ensi vuoden
menopaineita kyllä helpottaa hallituksen budjettiriihen
linjaus, jossa biometriahankkeen kustannusvaikutukset kokonaisuudessaan
arvioidaan vuoden 2006 ensimmäisessä lisätalousarvioesityksessä.
Samoin paikallispoliisin menopaineita tulee helpottamaan talousrikostorjunnan
lisärahoitus, jossa hallitus on vahvasti ja johdonmukaisesti
edennyt, sekä ensi vuoden EU-puheenjohtajuuskaudesta aiheutuvien
menojen kattaminen (Puhemies koputtaa) erillisrahoituksella. Myöskin
paikallispoliisille kohdennamme ensi vuonna myös aiemmin
poliisin ylijohtoon jätettyä konserni- ja kehittämisrahaa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valitettavasti vuodesta 2002 rikollisuustilanne on
huomattavasti muuttunut. Meillä on lisääntynyt
huume- ja väkivaltarikollisuus, liikenneonnettomuudet ovat
kasvaneet, lisääntynyt alkoholin käyttö on
kasvattanut omaisuus- ja muiden rikosten määrää,
ja tämä on edelleen lisännyt poliisien
työmäärää. Nyt tehtävät
supistukset vähentävät siis entisestään
poliisin voimavaroja, mikä tulee suoraan vaikuttamaan poliisien
vähentymiseen varsinaisessa kenttätyössä.
Tästä kansalaiset ovat erittäin huolestuneita
tänä päivänä, koska
heidän oma turvallisuudentunteensa heikkenee. Myös
poliisit jäävät ennenaikaiselle eläkkeelle,
koska toiminta otetaan jäljelle jäävien
selkänahasta. Kyselenkin edelleen huolestuneena:
Onko tämä todella sellainen kehityssuunta, joka
on hallituksen mielestä oikea? Ymmärtäisin,
että sisäasiainministeriössä on
halua tilannetta parantaa, mutta ovatko varapääministeri
ja valtiovarainministeri halukkaita tukemaan sisäasiainministeriön
näkemyksiä?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Aivan uudella rahoituksella on olennaisesti
nostettu talousrikollisuuden torjuntaa, jossa monella tavalla on
edetty. Myös liikenneturvallisuushaasteiden takia viranomaiset
ovat tehostaneet viranomaisyhteistyötä ja liikkuvan poliisin
vahvuus säilytetään. Kuten äsken
totesin, paikallispoliisin tehtävän tärkeys
vaatii juuri niitä äsken mainitsemiani toimenpiteitä.
Sen lisäksi tulemme kyllä tarvitsemaan kihlakuntarajat
ylittävää täydellisempää yhteistyön
järjestämistä, ja muun muassa poliisin
ikääntymiseen vastasin 2003 nostamalla Poliisikoulun
koulutusmäärät 360:stä 408:aan.
Jos edellisen hallituksen aikaisilla Poliisikoulun aloitusmäärillä olisimme edenneet,
meillä olisi tällä hetkellä selkeästi
jo koulutettujen poliisien määrän vähyyden
takia palvelut heikommassa jamassa.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Vuosi sitten ja myös edellissyksynä oli epäilyjä,
että kaikki Poliisikoulussa opiskelevat eivät
saa työtä valmistuttuaan. Kysyisin ministeriltä,
mikä on tilanne. Onko kuitenkin kaikki voitu heti sijoittaa
vakansseihin?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Poliisikoulun valmistusmääriä todella
nostettiin, ja tällä hetkellä ei merkittävämpää työttömyyttä tältä osin
ole. Mutta on aivan selvää ja kieltämättä totta,
että tällä hetkellä, kun käydään
vasta neuvotteluja eri yksiköiden ja läänin
poliisijohdon kanssa ja tammikuussa tehdään vasta
ratkaisut, alueilla on kyllä heinäsirkkaparvia
nostatettu eri puolilla ja poliisien määrän
vähenemistä ikään kuin pelätään
aidosti. Mutta myöskin kyllä tällä hetkellä on
liioiteltu, koska ministeriön linjaukset ovat selkeät,
että säilytetään vuoden 2002
taso, ja paikallispoliisiin tulemme tekemään lisätoimenpiteitä äsken kuvaamallani
tavalla.
Ed. Osmo Soininvaara merkitään
läsnä olevaksi.
Tuija Brax /vihr:
Herra puhemies! Noin viikko sitten poliisin ylin johto omissa
seminaareissaan tuli julkisuuteenkin siinä asiassa, että heidän
tehtävänsä, erityisesti kotikäyntinsä,
ovat järkyttävästi ja selvästi
lisääntyneet alkoholin veronalennuksen takia.
Kysymys on sekä lapsiin kohdistuvien pahoinpitelyiden lisääntymisestä, siitä johtuvista
kotikäynneistä, että lähisuhdeväkivallan
lisääntymisestä. Kysymys kuuluu:
Näettekö, että sisäministeriön
pitäisi aloittaa keskustelut alkoholiverotuskysymyksestä ja
alkoholipolitiikasta, koska nytkin ymmärsimme, että ei
ole realistista uskoa, että poliisien määrää voidaan
merkittävästi lisätä? On voitava
estää tämän kaltaisen rikollisuuden
ja nimenomaan alkoholin käytöstä johtuvan
rikollisuuden kasvu. Olisiko nyt neuvottelun paikka valtiovarainministeriön
kanssa tästä alkoholiveroalesta?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Sisäasiainministeriön ja
poliisiosaston toimesta olemme koko ajan seuranneet rikostilastojen
kehittymistä ja vertailleet sitä myöskin alkoholin
saatavuuden kasvuun ja hintojen alenemiseen. Esimerkiksi liikenneturvallisuuden
osalta ei ole ollut merkittävämpiä eroja,
mutta kyllä ehdottomasti törkeiden pahoinpitelyjen
osalta ja kotiväkivaltaan liittyen on selkeätä kasvua. Nämä on
saatettu sisäministeriön toimesta hallituksen
budjettikäsittelyyn ja tullaan jatkossakin budjettiriihikäsittelyihin
saattamaan nämä tilastot.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minä luulen, että sisäasiainministeri
Rajamäki on tietoinen, kun kerran me kansanedustajat olemme
tietoisia siitä, että maassa toimii järjestäytynyt
rikollisuus ja on tietty määrä liigoja, joista
poliisikin on tietoinen. Poliisiviranomainen on ilmoittanut, että jos
olisi määrärahaa, niin nämä liigat
voitaisiin hajottaa ja tuhota. Kun tämän tiedämme
ja ministerikin sen tietää, niin kysyn:
Eikö olisi kaikkien etu, että hajottaisimme
ja tuhoaisimme nämä liigat mahdollisimman pian? Ainakin
kristillisdemokraatit ovat valmiit antamaan sen rahan, mitä rikollisuuden
torjuntaan ja liigojen tuhoamiseen tarvitaan. Kysyn: Onko sisäasiainministeri
samaa mieltä, ja jos ei ole, niin miksei ole?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis on seurannut sisäasiainministeriön
toimintaa varmasti hyvin johdonmukaisesti ja tietää kyllä,
mitä mieltä me olemme. Me yritämme kaikin
tavoin nimenomaan yleisen turvallisuuden ja järjestyksen
puolella edetä ja teemme kovia ponnistuksia erityisesti
järjestäytyneen, kovan rikollisuuden ja myös
rajat ylittävän rikollisuuden torjumiseksi. Talousrikollisuudessa
hallitus on tehnyt todella paljon, ja samoin tullaan tekemään
muissakin asioissa: EU-yhteistyön tiivistyminen, Itämeren
alueen järjestäytyneen rikollisuuden torjunta,
jossa myös olemme ottamassa viime viikon päätöksellä lapsiin
kohdistuvan ihmiskaupan ja ihmissalakuljetuksen voimakkaammin esiin.
Viron ja Venäjän kanssa on tiivistetty yhteistyötä,
ja kyllä maalitoiminta tässäkin on tehostumassa.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Poliisilaitoksilla on monissa kaupungeissa
myös erikoistehtäviä, joiden huomioiminen
rahaa jaettaessa olisi todella tärkeätä.
Kuitenkin valtakunnallisia mittareita tehtäessä on
käynyt selväksi, ettei niiden perusteella voida
tehdä kaiken kattavaa järjestelmää.
Siksi on tehty esityksiä myös tasausjärjestelmästä.
Kysyn ministeri Rajamäeltä:
Miksi valtakunnallisia mittareita tehdään,
jos niihin ei voida luottaa? Kuinka voitte perustella sen, että useista
maakunnista vedetään vähätkin poliisivirat
pois?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Vaatimuksestani tehtiin rahanjakoperiaatelinjaukset
poikkeuksellisesti ministerin johdolla marraskuussa 2004 siitä syystä,
että meillä oli, sanotaan, vanhan vallan periaatteet: anniskelumäärät,
ravitsemuspalvelumittarit. Nykyaikana, jolloin muun muassa Lappeenrannan kihlakunnassa
ulkomaalaisten asiakkaiden määrä on jo
puolet, tilanne ei ole sama kuin 80-luvulla. Tämän
takia näitä kriteerejä tarkistetaan ja esimerkiksi
uuden rahoitusmallin vaikutuksia läänien ja paikallispoliisien
rahoitukseen selvitetään vielä tarkemmin.
Siirtymäaika muun muassa erilaisten kriteerien mukaan on
tehty, jotta muutokset eivät liian rajuja olisi. Helsingin
poliisi on myös erotettu omakseen sen erityisluonteen,
tehtävien ja valtakunnallisen tarpeen takia.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ministeri Rajamäki on mielestäni
aivan oikein panostanut talousrikostutkintaan voimakkaastikin. Nyt
kuitenkin on viime aikoina käynyt ilmi, että niin
sanottujen pienempien rikosten tutkinta on heikentynyt todella huolestuttavalle
tasolle ja tutkinta-aika on entisestään pidentynyt,
jopa siinä määrin, että eduskunnan
oikeusasiamies on huomauttanut poliisia pitkittyneestä rikostutkinnasta.
Arvoisa puhemies! Kysyisin arvoisalta ministeri Rajamäeltä:
Millä tavoin te aiotte konkreettisesti puuttua näiden
neuvottelujen lisäksi, mitkä totesitte, siihen,
että tavallistenkin rikosten tutkinta-aika saataisiin kohtuulliselle
tasolle? Sehän olisi kaikkien osapuolten etu, ja myöskin
ennaltaestävyys tulisi huomioiduksi.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Ihan aluksi haluan korostaa, että siis talousrikostorjunnan
tehostaminen, jota myös ed. Vistbacka piti tärkeänä,
on tapahtunut aivan uusilla hallituksen selkeillä lisämäärärahoilla.
Ne eivät ole pois miltään muulta poliisin
yksiköltä.
Mutta siinä hän on myös oikeassa,
että paikallispoliisin voimavaroista huolehtiminen on kuitenkin
keskeistä massarikollisuuden ja yleisen turvallisuudentunteen
takia. Tätä on paitsi voimavarojen osalta muun
muassa toiminnan uudelleenjärjestelyillä tehostettava
ja myös dna-tutkimuksen ja muun uuden tekniikan mahdollisuuksien
tehokkaammalla käytöllä muun muassa massarikollisuuden,
huumerikollisuuden ym. selvittämiseksi tehostettava.