3) Hallituksen esitys Anguillan kanssa veroasioita koskevista
tiedoista tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen käyttänyt kaikki mahdolliset
tilaisuudet kiinnittääkseni edustajakollegoitten
ja -tovereitten huomiota harmaan ja mustan talouden myllertämiseen
täällä maapallolla näinä aikoina.
Finanssikriisin puhkeaminen synnytti tilanteen, jossa Ranskan presidentti
Nicolas Sarkozy käynnisti operaation Oecd:n avulla harmaan
ja mustan talouden kuriin saattamiseksi veroparatiisit kuriin laittamalla.
Erinomaisen hyvä hanke. Oecd oli jo aikaisemmin tehnyt
asiaa koskevat hyvät ehdotukset, mutta käytännöt
valitettavasti olivat menneet kiville — jopa sillä tavalla,
että ne tulivat jo hetkeksi voimaan, mutta sitten Yhdysvalloissa
valta vaihtui ja veto-oikeutta käyttäen hanke
meni kiville.
Kaikki näytti silloin 1,5 vuotta sitten varsin lupaavalta.
Sehän tarkoitti sitä, että Oecd:ssä otettiin
vanha suunnitelma esiin ja ryhdyttiin operaatioon. Mutta sitten
synkät, mustat voimat astuivat maapallon pinnalle näissä asioissa
ja joku ihmeen taho keksi, että tässä pitääkin
tehdä juuri päinvastoin, siis kaikki se hyvä pitääkin
tällä jipolla ajaa alas. Ja niin keksittiin sellainen
jippo, että kun kaksi Oecd-valtiota tekee kahdenvälisen
sopimuksen tietojen vaihdosta, se merkitsee sitä, että kun
tämä potti on kasassa, niin silloin joutuu täältä veroparatiisien
synkältä listalta, joko harmaalta tai mustalta
listalta, tai molemmilta, pois. Nyt piti keksiä sitten
sellainen malli, että minkä tahojen kanssa tehtävät
sopimukset olisivat vähimmin harmillisia näitten
todellisten veroparatiisien kannalta. Ja silloin keksittiin, että Pohjoismaathan
ne ovat sellainen alue, ja niin Pohjoismaat tulivat ylimmiksi ystäviksi.
Arvoisa puhemies! Nyt tätä näytelmää jälleen kerran
näytellään Suomen eduskunnan isossa salissa
ensimmäisessä käsittelyssä.
Päiväjärjestyksen asiakohdat 4—7
vievät meidän Karibialle, Euroopan lilliputtivaltioon
San Marinoon ja Tyynelle valtamerelle. Ei niin pientä saarta,
jossa ei tunnettaisi rahaa ja veroparatiisikäsitettä,
ja sillä tavalla arvoisat edustajatkin joutuvat opiskelemaan
maantiedettä aivan uudella tavalla, kun ottavat selville,
missä on Anguilla, missä on Turks taikka jotakin
muuta sellaista. No, Samoan saaret kaikki tietävät,
että mistä ne löytyvät. Tällaista
tämä on.
Minkälainen tämä sopimus on? Se on
siis mukava sopimus tietojen vaihdosta, mutta kiusallista siinä on
se, että Sveitsin sopimusta käytetään eräällä tavalla
mallina, koska siinä edellytetään tilitietojen
vaihtoon rikosepäilyä. Sehän tarkoittaa
sitä, että oikeastaan ei ole sitten paljon mistään
sovittukaan, koska se on jo pitkässä kuusessa.
Arvoisa puhemies! Mitenkä merkittävistä asioista
näissä rahavirroissa on kysymys? Se kerrottiin
tänä aamuna viiden uutisissa ensimmäisen kerran,
se oli STT:n uutinen. Siinä kerrottiin, että Suomi
on nyt ensimmäisen kerran päässyt oikein mafiapeliin
mukaan muutama vuosi sitten ja Italian mafia, ’Ndrangheta-porukka,
on operoinut brittien kanssa ja tuonut tänne tämmöisiä yhtiöitä,
jotka ovat harjoittaneet rahaliikennettä ja tämmöistä veroparatiisitoimintaa
ja hämärää rahanpesutoimintaa.
Mielenkiintoista tässä koko hommassa on se, mikä on
se ala, millä toimitaan, ja se alahan näissä tapauksissa
lienee lähes säännönmukaisesti
teleala, ja jokainen ymmärtää, että se on
sen verran abstraktista juttua, että teleala sopii erinomaisen
hyvin. Jos olisi kengänpohjista kysymys, niin olisi aika
paljon hankalampaa hommaa päästä miljardiliikevaihtoon,
mutta tässäkin tapauksessa kaksi miljardia liikevaihtoa. Siis
telealasta, joka on vaan sitä sähköistä viestintää,
voi rakentaa mitä ihmeellisimmän operaation, ja
miljardit pyörivät ja transaktiot toimivat alueitten
ja yhtiöitten välillä ideana tietysti
rahanpesu, rikollista rahaa pestään puhtaaksi.
Toisin sanoen se homma, jossa Suomi on nyt antaumuksella mukana,
sai mukavasti näytön juuri sillä hetkellä,
kun meillä on taas yksi paketti näitä bluffitietojenvaihtosopimuksia
käsittelyssä. Mutta mielenkiintoista, arvoisa
puhemies, on se, että eduskunnan valtiovarainvaliokunta
on herännyt peliin mukaan. Täällähän
on erittäin upeata tekstiä: "Tavoitteena tulisi
olla automaattinen tietojenvaihto, joka edesauttaa veroparatiisien
ja harmaan talouden vastaista taistelua."
Arvoisa puhemies! Tämän uljaan lausuman takana
olen mielihyvin ja totean, että nokanvalkaisu se joskus
alkaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Toiminta, mistä ed. Pulliainen puhui,
oli todellakin italialainen pesula eli rahanpesu Suomessa. Tänne
tuotiin rahaa, jotta sen alkuperä voitaisiin harhauttaa.
Mutta sopimuskäytäntöön,
mistä nyt on jälleen esillä ensimmäisessä käsittelyssä tällä kertaa
esimerkiksi Anguillan kanssa tehtävä veroasioita
koskevien tietojen vaihtosopimus: tällä hetkellä tässä tilanteessa,
missä elämme, näiden sopimusten pitäisi
todellakin olla juuri sitä, mitä tuo valtiovarainvaliokunnan
mietinnön toivomus tarkoittaa, niin että niillä voidaan
käydä harmaan ja myöskin enemmän
tumman, sitäkin tummemmanvärisen talouden kimppuun.
Verotulojen saaminen oikeudenmukaisesti yhteiskunnille niin
Suomessa kuin muuallakin on erittäin tärkeätä tässä taloudellisessa
tilanteessa, tämän taloudellisen laman seurauksena
syntyneessä rahoitusvajeessa eri valtioiden budjeteissa.
Tämä tilanne on globaali ja maailmanlaajuinen.
Jälleen kerran tulee mieleen Tobinin tyyppinen vero, kutsutaan
sitä ratkaisua sitten käytännössä millä tahansa
nimellä, että voitaisiin rahan liikkeitä hyvinkin
kevyellä promillemäärällä verottaa.
Tässä varmasti olisi yksi tapa, jolla myös harmaata
taloutta voitaisiin säädellä.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Yhdyn pitkälti siihen, mitä täällä ed.
Pulliainen erinomaisessa puheenvuorossaan totesi. Ehkä omin sanoin
sitten vähän tuntojani myös tässä kuvailen.
Tämä sopimusmalli lähtee siitä,
että jos osaa yksilöidä tietonsa ja ovat
tietyt ehdot toteutuneet, niin sitten niitä tietoja saa.
Suhteessa siihen tavoitteeseen, jonka valtiovarainvaliokunta on tänne
verojaoston esityksestä mietintöönsä kirjannut,
että tavoitteena tulisi olla automaattinen tietojenvaihto,
siihen tietomassaan verrattuna tämmöiset yksilöidyt
tiedustelut ja tiedonsaannit ja -vaihdot ovat tietysti aivan marginaalisia.
Tässä mielessä pitkäkin
matka alkaa ensimmäisellä askeleella ja hyvin
lyhytkin mietintö voi pitää sisällään
suuria asioita, suuren periaatteellisen kysymyksen, niin kuin tässä tapauksessa
on. Toivottavasti tämä menee meidän hallintoomme myöskin
ja sen rakenteisiin, että meidän virkamieskuntamme
ja maan hallitus reagoivat. Suomella on siksi puhdas kaula tuolla
kansainvälisillä foorumeilla, että meillä on
intressikin olla näissä asioissa aktiivinen. Meillä ei
ole siellä juurikaan hävittävää,
meillä on siellä vain voitettavaa, jos nämä asiat
alkavat hoitua nykyistä paremmin.
Meille myös kerrottiin — kun sain olla valtiovarainvaliokunnan
verojaoston jäsenenä paikalla, kun me asiantuntijoilta
kysyimme — mikä on tällainen kiinnijäämisriski,
jos näihin veroparatiiseihin sitten rahojaan laittomasti
sijoittelee. He sanoivat, että riski on aika pieni, koska
ne tulevat täällä Suomen päässä esiin
lähinnä silloin, kun suoritetaan talousrikostoimintaa,
eli talousrikostutkinnassa, tai yritysten verotarkastusten yhteydessä.
Tästä ajatus sitten kimpoaa luonnollisesti
valtion henkilöstön irtisanomisohjelmaan, josta
vähän myös toista peitenimeä käytetään,
puhutaan komeasti tuottavuusohjelmasta, ikään
kuin se tuottaisi jotain, kun verovirkailijoita, tullimiehiä,
talousrikostutkijoita irtisanotaan, heidän määräänsä vähennetään.
Se on kovin erikoista tuottavuusajattelua. Mielestäni yhteiskunta
menettää valtavia määriä rahaa
näin toimimalla. Kyllä tämän
salin ulkopuolella rikolliset tälle toiminnalle nauravat,
että sivistynyt yhteiskunta käyttäytyy
näin ja hyväksyy sen, että siltä voidaan
tällä tavalla verovaroja ja yhteiskunnalle, miten
sanoisin, kruunulle, kuuluvia rahoja kupata.
Kun Suomen hartiat ovat aika kapeat kuitenkin, niin ihan lopuksi
vielä toteaisin — tämä tietysti
edellyttää kyllä kansainvälisillä kentillä onnistumista — että tämä on
globaali, koko maailmaa koskeva asia ja että yhteistoiminnassa
näihin tuloksiin voidaan päästä.
Ilokseni huomasin, että ainakin Yhdysvaltain jokin aika
sitten valittu uusi presidentti omasi aika tiukan linjan talousrikollisuutta
ja veroparatiiseja kohtaan. Toivon, että Suomen hallitus
ja suomalaiset viranomaiset ovat niissä talkoissa tuolla
sitten kansainvälisissä kehissä aktiivisesti
edistämässä sitä, että kruunu
saa mitä kruunulle kuuluu.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä toiminnassa,
siis veroparatiiseissa, veronkierrossa, talousrikollisuudessa, rahanpesussa,
liikkuvat valtavat rahamäärät, ja nämä rikokset
aiheuttavat huomattavaa vahinkoa ensinnäkin rehellisille
yrittäjille ja pelisääntöjen
mukaan toimiville yrityksille, jotka joutuvat kilpailemaan näiden
veroa välttävien ja veronsa maksamatta jättävien
yritysten kanssa. Toiseksi nämä rikokset aiheuttavat
valtavaa vahinkoa veron saajalle eli muille veronmaksajille, jotka
joutuvat tietyllä tavalla maksamaan verot niidenkin puolesta,
jotka veroja pakenevat tai rikollisin keinoin veroja kiertävät
ja jättävät oman osuutensa maksamatta.
Minun mielestäni on tärkeätä,
että viranomaisilla Suomessakin on riittävät
voimavarat ja riittävät valtuudet tehokkaassa
talousrikollisuuden torjunnassa ja rikoshyödyn jäljittämisessä. Yleensä kun
halutaan menoja lisätä, niin perustellaan sitä sillä,
että kyllä se tuo itsensä takaisin toista
kautta. Yleensä suhtaudun näihin näkemyksiin
aika skeptisesti, mutta kun puhutaan talousrikollisuudesta, niin
olen kyllä henkilökohtaisesti täysin
vakuuttunut siitä, että se, mitä laitetaan
käytettäväksi järkevästi
talousrikosten tutkintaan ja syyttämiseen ja rikoshyödyn
jäljittämiseen, todellakin maksaa itsensä moninkertaisesti
takaisin.
Pidän positiivisena sitä, että Yhdysvallat
ja eräät muutkin tahot ovat painostaneet esimerkiksi
Sveitsiä ja eräitä muita maita herkemmin
kertomaan siellä olevasta rikollisen rahan piilottelusta,
ja kuten tiedämme, Saksassa on ollut esillä hyvin
epätavanomaistenkin keinojen hyväksyminen, jotta
veronkiertäjiä saataisiin kiinni. Mielestäni
Suomessakin tässä taistelussa pitää olla valmis
käyttämään kovia keinoja, epätavanomaisiakin
keinoja. (Ed. Rajamäki: Onko ministerinne valmis?)
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Pulliaisen kanssa samaa mieltä,
että verojaoston olisi pikkuisen paremmin pitänyt
paneutua tähän asiaan ja ainakin kiertää nämä kaikki
maat, joitten kanssa nyt tehdään sopimuksia, katsoa, minkälaisissa
olosuhteissa siellä toimitaan, että olisi ollut
oikea käsitys näistä maista ja niitten hallintokulttuureista.
Arvoisa puhemies! Tämän lisäksi haluan
todeta sen, että me emme voi vaikuttaa siihen, mikä on
verotuksen taso joissakin muissa maissa, se kuuluu jokaisen maan
suvereniteetin piiriin. Mutta mihinkä voimme vaikuttaa,
on se, että tietoja vaihdetaan eri maitten kesken tarkoituksena estää se,
että Suomesta siirtyy pääomaa, varallisuutta,
veronkierrätysvaltioihin ja että käytetään näitten
veronkierrätysvaltioitten veroetuja hyväksi. Tämä on
todella mahdollista, ja oikeastaan tämä on se
tie, mille Oecd on lähtenyt. Tämä on
realistinen tie, pidemmälle ei voida mennä, se ei
onnistuisi kuitenkaan, mutta on erittäin hyvä, että näin
pitkälle on päästy. Ja on erittäin
hyvä, että Pohjoismaat ovat ensimmäisten
joukossa tekemässä näitä sopimuksia.
Tietysti veronkierrätysvaltioilla on se etu, että kun
muistaakseni 15 maan kanssa on tehty verosopimuksia, sen jälkeen
pääsee pois harmaalta listalta, ja se kannustaa
näitä (Ed. Pulliainen: 12!) — anteeksi,
12, ed. Pulliainen korjasi ja on tässä varmasti
oikeassa — joten tässä suhteessa on tietty
kannustin. On hyvä, että tämmöinen
kannustin on kaiken kaikkiaan luotu, ja se, että nyt tietoja
aletaan saada, on sinänsä perusteltua ja hyvää.
Tietysti, jos Suomella olisi voimaa niin kuin Yhdysvalloilla,
niin kuin ed. Zyskowicz sanoi suhteessa Sveitsiin, silloin kun voidaan
käyttää voimaa, voidaan saada tietoja
jopa tehokkaamminkin vielä kuin mihinkä nyt päästään,
mutta se on vain suurvalloille käytännössä mahdollista. Mikä tässä on
jonkin verran ongelma, on se, että tosiaan automaattinen
tietojenvaihto ei kovin helposti onnistu, ja siinä on sitten
taas ihan yksityisyydensuoja ongelmana. Ihan katsoen Suomenkin omia
yksityisyydensuojasäännöksiä oikeastaan
pitää olla perusteltu epäilys ja pitää kyetä identifioimaan,
mistä on kysymys. Tässä suhteessa pitäisi
sitten varmaan maailmanlaajuisesti katsoa, minkälaisia
ne yksityisyydensuojasäännökset ovat
koskien sitten esimerkiksi rikollisuustietoja tai muita. Niitä pitäisi
pyrkiä avaamaan hyvinkin kattavasti, jotta voidaan päästä tilanteeseen,
jossa tätä yksityisyydensuojaa heikennetään,
että voidaan mennä automaattiseen tietojenvaihtoon.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Finanssikriisi laukaisi maailmassa avoimemman
keskustelun ja toimintatarpeen puuttua harmaan talouden ja talousrikollisuuden
puoleen. Tässä yhteydessä ihan oikein
on mainittu muun muassa Saksan aktiivisuus. Mutta, ed. Sasi, kyllä Euroopan
unionissa Suomi voisi olla myöskin aktiivisempi painetta
kasvattamaan Sveitsiä ja vastaavia kohtaan. Ei ole näkynyt
erityistä aloitteellisuutta.
Talousrikostorjunnan osalta on erittäin tärkeätä,
että Europolin asemaa myös vahvistettaisiin rajat
ylittävän tietojenvaihdon puolella. Kyllä me olemme
erittäin vakavassa tilanteessa. Järjestäytynyt
rikollisuus, harmaa talous on pureutumassa talouden, hallinnon ja
päätöksenteon rakenteisiin Euroopan unionissa,
ja myös Suomessa tämä on todellinen vaara.
Itse asiassa me voisimme aloittaa oman takapihan siivoamisesta,
ed. Zyskowicz ja ed. Sasi, kun opetamme nyt tässä kovasti
maailmalle kuulemma tapoja. Kyllä meillä on neljännen
talousrikostorjuntaohjelman ja tämän hallituksen
osalta erittäin vakavia puutteita. Valtiovarainministeri
Kataisen pöydällä makaa edelleen verotustietojen
käyttöönsaanti viranomaisille, valtion
tukia saavien yritysten verotustiedot ministeri Pekkarisen pöydällä,
rakennuspuolella käännetyn arvonlisäveron
asiassa kahden ja puolen vuoden miettimisen jälkeen ministeri
Katainen, vastustettuaan Saksan aloitteellisuutta, on nyt kääntynyt
sitten meidän, ed. Pulliaisen ja allekirjoittaneenkin,
puoleen samoille kannoille.
Mutta tämä talousrikostorjunnan merkitys hallituksessa
korostuu sisäisen turvallisuuden ohjelmassa. Vuosi sitten
STTK:n seminaarissa ministeri Holmlund kertoi, että se
ei ole sisäisen turvallisuuden ohjelmassa mukana sen takia,
kun se on niin laaja käsite; piti karsia asioita pois.
Tämä kuvaa myöskin hänen asennettaan
siihen, että laittoman työvoiman valvontayksikkö on
lakkautettu krp:ssä, ja hänen mukaansa, tässä avoimessa
tilaisuudessa hän kertoi, talousrikostorjunta ei ole mikään
olennainen ongelma. Minusta meidän pitää vakavasti
ottaa tämä asia, ja toivottavasti kokoomuksen
piirissä käydään paineen kestävät
keskustelut asiasta.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama ajatus tähän
hyvin tärkeään asiakokonaisuuteen.
Minusta aivan liian vähän me pohdimme sitä, mitä tämä globalisaatio
kaiken kaikkiaan merkitsee talouden näkökulmasta,
globaaliyritysten näkökulmasta, pääomavirtojen
vapautumisen näkökulmasta. Siksi monta kertaa
olen pohtinut sitä, että kun euroalue tietyllä tavalla
rakennettiin niin kuin vahvistamaan meidänkin talouttamme ja
tätä kautta luotiin yhteinen rahapolitiikka, silti samanaikaisesti
meillä on yhteinen rahapolitiikka, mutta kuitenkin meillä on
jokaisella maalla oma talouspolitiikka, meillä on oma veropolitiikka,
ja tämän tyyppisten sopimusten osaltakin voisi
sanoa, että ollaan hyvin pitkälle kiinni kansallisvaltioiden
aktiivisuudessa, ja jos katsotaan Euroopan unionin näkökulmasta,
jäsenvaltioiden aktiivisuuden varassa.
Nyt Oecd on totta kai tarttunut hyvään asiaan, luonut
tietyllä tavalla mallin, mitenkä tämmöisiä sopimuskäytäntöjä vahvistetaan.
Mutta kun ajatellaan sitä, että tämä globaali
taloustaantuma ravistelee siis todella syvältä meitä pienenä kansallisvaltiona,
niin kiinnitämmekö me riittävästi huomiota
sellaiseen isoon kysymykseen, että on tärkeää,
että luodaan pelisäännöt, joidenka
puitteissa toimitaan, joissa tavallaan tavoitetaan eettisesti ja
moraalisesti riittävä toiminnan perusta, päädytään
rehelliseen, avoimeen yhteistyöhön jne?
Mutta minä, arvoisa puhemies, joudun nyt kysymään
ihan ääneen: Onko tämän globalisaation heikko
kohta tällä alueella, jota me nyt käsittelemme
ja tarkastelemme, että nämä isot pääomamassat
hakeutuvat nyt sinne, missä on löysät
pelisäännöt, missä todella lainausmerkeissä ymmärretään,
missä on yhteiskunnallinen rakenne täysin toisen
tyyppinen, missä ei kanneta kovin suurta huolta siitä,
mitkä ovat pääomavirtojen verokertymät,
mitkä ovat yritystoiminnan tuoton verokertymät
valtiolle jne?
Tämän vuoksi, arvoisa puhemies, tavallaan
kiteytän tämän oman puheenvuoroni siihen,
että on erinomainen asia, että Suomi on lähtenyt
liikkeelle tämän kanssa, mutta jotenkin toivoisin meiltä vielä merkittävästi
aktiivisempaa otetta nimenomaan Euroopan unionin puitteissa, että luotaisiin
sellainen rahoitusvalvonta, että voidaan sanoa, että Euroopan
osalta ja Euroopan sisäisen kilpailun osalta me emme ajaudu
sellaiseen marginaaliin, jonka seurauksena on se, että meiltä katoaa
sellaista yrityspääomapohjaa, joka on välttämätön
Suomen tulevaisuuden menestymisen kannalta.
Jouko Skinnari /sd:
Herra puhemies! Täällä on tuotu esille
se, miten tärkeitä olisivat nämä pelisäännöt
ja miten Euroopan unionissa pitäisi toimia. Mutta näissä veroasioissa
vaan on pääsääntöisesti
tilanne se, että se vaatii yksimielisyyttä. Belgia
on ollut tässä hyvin hankala ja Luxemburg, ja
sehän tuli esimerkiksi esille äskettäin täällä salissa
olleen sijoitusrahastolain käsittelyssä, jossa
Suomi on lähtenyt yhdentoista muun maan kanssa samanlaiseen
ilmoitusmenettelyyn ulkomaalaisten osalta, niin ettei oikeastaan
tarvitse mitään niin kauheasti ilmoittaa. Voi
vapaaehtoisesti ilmoittaa, jos ilmoittaa. Jos ei ilmoita, niin sitten
maksimissaan voi tulla 2 000 euron rangaistus. Samaan aikaan
suomalaiset täyttelevät näitä veroilmoituksia.
No, kuinka isoista asioista on kysymys? Ulkomaalaisten rahasto-osuussijoitukset
Suomeen ovat 6,5 miljardia. Suomalaisten sijoitukset ulkomaille
ovat 28 miljardia. Sitten kun mennään arvo-osuusjärjestelmään,
se on 100 miljardia. Eli 130 miljardia on sellaisen systeemin piirissä,
jossa ei ole kovin tarkkoja säännöksiä siitä,
miten pitää menetellä. Samaan aikaan
täällä käsitellään monta
kuukautta budjettia, jossa suomalaisella verolainsäädännöllä säädellään
jokainen momentti, kun kerätään muutamia
kymmeniä miljoonia euroja rahaa ja sitten muutetaan budjettia 50
miljoonaa euroa. Kyllähän tämä maailma,
josta tässä nyt puhutaan, ja siihen lisätään
vielä veroparatiisit, elää ihan omaa
elämäänsä. Mitä enemmän
se vuotaa, sitä enemmän suomalainen palkansaaja,
eläkeläinen, yrittäjä joutuu
maksamaan osuutta, jota ei saada tästä liikenteestä.
Minusta, ihan niin kuin täällä on sanottu,
Suomen pitäisi Euroopan unionissa ja muuallakin ajaa sitä,
että tehdään nämä pelisäännöt
ihan niin kuin olympiakisoissa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki mainitsi tässä neljännen
talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjuntaohjelman. Tämä hallitus
sai aikaiseksi numero 5:n. Tässä olemme nyt tiukanneet
kovasti sitä, mikä on sen toimeenpanoajankohta.
Viimeksi tänä päivänä tuolla
eduskuntaryhmämme kokouksessa on vakuutettu, että se
on nyt kerta kaikkiaan niin, että 15 kohtaa toteutetaan
tämän vuoden, näitten valtiopäivien
aikana, ne tulevat tänne eduskuntaan päätettäväksi,
elikkä tässä suhteessa minä nyt
haluan uskoa, että kerrankin ei jää tulevalle
ajalle mitään, vaan tämä peruspaketti
viedään nyt läpi.
Toinen asia, joka tässä on hyvin välttämätön, on
tämä Ecofinissä toimiminen. Itse asiassa
heti silloin, kun Sarkozy tuli omalla ehdotuksellaan "veroparatiisit
kuriin" esiin, nykyinen valtiovarainministeri tuli eduskunnan eteen
kertomaan, että Ecofin oli asiaa käsitellyt. Mutta
sen jälkeen on ollut vähän hiljaisempaa
tällä rintamalla. Minusta on erinomaisen hyvä,
että eduskunta käy asiasta keskustelua ja nämä viestit
menevät myöskin ministeri Kataiselle.
Historiasta on syytä muistaa se, että silloin, kun
valtiovarainministerinä oli nykyinen puhemies, niin lehtihuoneessakin
illan synkkinä hetkinä keskustelimme siitä,
millä tavalla näitä asioita saataisiin
viriämään. Se oli jo silloin hyvin kauan
sitten, silloin oltiin äärimmäisen oikealla asialla.
Valitettavasti ei silloin päästy nyt sitten kuitenkaan
virkettä pitemmälle.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa puhemies! Edellisessä puheenvuorossani mainitsin,
että suomalaisilla rikostorjunta- ja vastaavilla viranomaisilla
näissä yhteyksissä pitää olla
riittävät valtuudet, pykälissä pitää olla
riittävät mahdollisuudet onnistua talousrikollisuuden
torjunnassa ja rikollisten kiinni saamisessa ja heidän
piilottamansa varallisuuden rikoshyödyn jäljittämisessä.
Ed. Sasi mainitsi puheenvuorossaan tämän yksityisyydensuojan.
Suomessa tulkinta monissa tilanteissa on erittäin vahvasti
tätä yksityisyydensuojaa korostava, ja esimerkiksi
perustuslakivaliokunta on antanut perustuslailliselle yksityisyydensuojalle
erittäin tiukan tulkinnan. Ymmärrän sen
hyvin, ja totta kai arkaluontoisten terveystietojen ja muiden osalta
pitää tiukkaa tulkintaa ollakin. Mutta myös
rikosten selvittämisen intressi on tärkeä yhteiskunnassa,
ja viime kädessä tällaisessa intressivertailussa
toivoisin, että tälle näkökohdalle,
rikosten selvittämisen intressille, annettaisiin myös
painoa.
Tällä hetkellä hallituksen piirissä valmistellaan
esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännön
kokonaisuudistusta, ja kun täällä tuli
kokoomukselle terveisiä, että me kävisimme
keskuudessamme keskusteluja sisäministerin kanssa, niin
otetaan terveiset vastaan ja näitä keskusteluja
jatketaan. Itse olisin tässä yhteydessä ed.
Pulliaisen kautta sitten lähettänyt terveisiä vihreälle
oikeusministerille ja toivoisin, että kun näitä pakkokeinoja,
esitutkintapykäliä valmistellaan ja viimeistellään,
niissä tämä rikosten selvittämisen
intressi pidettäisiin mielessä. Ja nimenomaan
talousrikollisuudessa se on ihan selvä, että se
lompakko on sen talouskonnan herkin paikka ja siihen tarvitaan valtuuksia,
että päästään kiinni
ja saadaan rikoksella saatu omaisuus ja hyöty löydettyä ja takaisin
perittyä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Varmasti meillä on kansanedustajia,
jotka ovat erittäin kokeneita tässä harmaan
talouden vastaisessa taistelussa, niin kuin edustajat Pulliainen
ja Zyskowicz jne., jotka ovat täällä käyttäneet
puheenvuoroja.
Ed. Karjula käytti sellaisen puheenvuoron, joka lähti
siitä, ettei tärkeitä pääomia
häviäisi Suomesta tai Suomen kehittämisestä,
jos EU ei ole kylliksi mukana näissä asioissa.
Huomauttaisin siitä, että sellaiset nyt tänäänkin
listalla olevat toimijat kuin esimerkiksi Cookinsaaret, joka on
osa Uutta-Seelantia tai jolla on tietty alistusasema siihen nähden,
taikka Turks- ja Caicossaaret — miten nämä saaret
nyt lausutaan — jotka ovat taas osa Isoa-Britanniaa, niin
olisiko sitten niin, että pystyttäisiin vaikuttamaan
myös näihin maihin, Iso-Britanniaan, Uuteen-Seelantiin,
eikä niin, että tässä tapauksessa
käydään ainoastaan näihin pieniin
saarienklaaveihin käsiksi tai niiden kanssa neuvotellaan?
Samalla tavalla Kanaalisaaret, kolme ainakin on mukana tässä verolievennystoiminnassa,
niin kuin Mansaari. Kaikki ovat tietyssä suhteessa Yhdistyneeseen
kuningaskuntaan, mutta tavallaan taas riippumattomia, mutta EU:n
ulkopuolella.
Tilanne on tietysti aika epämääräinen
ja monenkirjava. Mutta kaiken kaikkiaan se, mihin me voimme vaikuttaa,
on tietysti meidän valtiovarainministeriömme ja
sen ministerien aktiivisuus.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczille viestinä, että tänä päivänä ryhmässämme
tämä asia oli esillä ja ministerin poissa
ollessa hänen erityisavustajilleen saatettiin tiedoksi,
että juuri niin tulee toimia nyt, kuten ed. Zyskowicz äsken
juuri totesi.
Sitten edustajatoveri Tiusaselle kerron, että voi kun
olisikin mahdollista se, mitä sanoitte äsken tässä.
Otetaanpa vertailuesimerkiksi Lontoon City, se muutama kortteli,
kun ei sitäkään saa kuriin. On kuitenkin
helppo osoittaa, että tuolla ne roistot piilevät,
mutta siellä ne vaan ovat ja luuraavat ja siinä kaikki.
Tämä on hankala asia. Toivottavasti maailma synnyttää lisää sarkozyitä,
jotka ovat sitten loppuun saakka sarkozyitä, että saadaan
joitakin tuloksia aikaiseksi.
Yleiskeskustelu päättyi.