Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa puhemies! Opetushallituksen pääjohtaja Lankinen on vaatimassa lukioista monipuolisempaa julkista vertailutietoa. Lukiomittarin pitäisi hänen mukaansa sisältää ylioppilasarvosanojen lisäksi tietoa muun muassa oppilaiden hyvinvoinnista ja opetusryhmien koosta. Arvoisa opetusministeri, te olette tyrmännyt tämän pääjohtajan idean. Kysynkin:
Eikö teidän mielestänne ole tärkeää selvittää oppilaiden hyvinvoinnin tilaa tai ryhmäkokoja?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Tuohan oli mielenkiintoinen tieto, että olen tyrmännyt tuon idean, kun olimme itse asiassa samassa paneelissa ikään kuin ideoimassa tätä, miten lukion arviointia voisi kehittää. Itse pidän tärkeänä sitä, että kun arvioimme koulun ja koulutuksen laatua, niin käytämme monipuolisesti eri mittareita, arvioimme lasten ja nuorten hyvinvointia, emme katso pelkkiä oppimistuloksia vaan sitä, miten koulussa oppilaat, henkilökunta viihtyvät, miten jaksavat. Mielestäni on tärkeää kehittää monipuolisia mittareita, jotta voimme seurata ja kehittää laatua.
Lukioiden osalta parhaillaan työskentelee työryhmä, joka jättää esityksensä syksyllä siitä, miten lukiokoulutusta Suomessa tulisi kehittää ja miten muun muassa oppilaiden hyvinvointia lukioissa parannettaisiin. Jos sieltä tulee isompia muutosehdotuksia ja linjauksia, niin olettaisin, että seuraavan hallituksen ohjelmaan näitä tultaisiin sisällyttämään. Mutta lukioiden osalta mielestäni on tärkeää, että käytämme monipuolisia mittareita; emme katso pelkästään sitä, minkälaisin arvosanoin sieltä kirjoitetaan ylioppilaaksi, vaan arvioimme myös sitä, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) mikä on ollut oppilaiden lähtötaso ja mikä on kaikkiaan hyvinvointi.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.