2) Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
Suomen valtuuskunnan kertomus ETYJ:n parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta
vuonna 2003
Ilkka Kanerva /kok:
Puhemies! Valittaen joutuu toteamaan, että vanha Euroopan
turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö, meille
suomalaisille tärkeä ja merkittävä ulkopoliittinen
forum, ei ole parhaassa mahdollisessa virityksessään.
Se ei ole lähestulkoonkaan huippukuntoinen, aivan jotakin
muuta kuin me suomalaiset ja kanssamme samoin asennoituvat tietysti
toivoisimme ja odottaisimme. Tietysti Etyj järjestönä tuskin
voikaan elää omaa erillistä elämäänsä siitä kansainvälispoliittisesta
todellisuudesta, jota maailmanyhteisö läpikäy
tai läntinen kulttuuri, mutta Etyjissä on toki
nähtävissä myös asioita, jotka
selvänä heijastumana eritoten suurvaltasuhteista
ja muutoinkin kansainvälisistä suhteista antavat
sille omaa luonnehdintaansa. Onhan tietysti terrorisminvastainen
taistelu Etyjinkin puitteissa myös lähentänyt
suurvaltoja sen toiminnan päämäärien
suunnassa.
Etyjissä tietysti on nyt ollut erityisesti havaittavissa
painopiste, jossa Etyjin maantieteellisen alueen itäisemmät
osat ovat olleet erityisen huomion kohteena, mikä puolestaan
on erityisesti ollut omiaan synnyttämään
närkästystä varsinkin Venäjän
suunnalla. Etyjin jäsenpohja on laajin koko läntisen
Euroopan turvallisuuspolitiikkaa pohtivista erilaisista instituutioista,
onhan siinä 55 jäsenmaata, niin kuin sanotaan,
Vancouverista Vladivostokiin. Kun tärkein toiminta-alue
kuitenkin viime kädessä on turvallisuuspolitiikka, on
koko lailla selvää, että tämä jäsenpohjan
laajuus ja aihepiirin luonne merkitsevät hyvin haasteellista
yhdistelmää kaikkineen.
Kun järjestön operatiivinen toiminta on maantieteellisesti
keskittynyt järjestön itäosiin, sillä on
ollut erityisesti vaalitarkkailun suunnassa paljon näkyvääkin
roolia, ajankohtaisimpana tietysti surullisenkuuluisa Ukrainan vaalitapahtumien seuranta,
jossa Etyjin puitteissa oli seitsemisensataa vaalitarkkailijaa havaitsemassa,
että vaalit eivät täyttäneet
alkeellisiakaan kriteerejä demokraattisen vaalin ominaisuuksista.
Ilokseni havaitsin, että myös ulkoasiainvaliokunta
on kiinnittänyt tähän asiaan ansiokkaasti
huomiota.
Kun mainitsen, että Etyj erityisesti vaalitarkkailuissa,
kenttäoperaatioissaan ja työryhmissään
joutuu kiinnittämään huomiota vanhan
Neuvostoliiton alueella oleviin moniin kriisipesäkkeisiin,
myöskin niin sanottuihin jäädytettyihin kriiseihin,
on aihetta myöskin hieman yllättäenkin
todeta, että Etyjillä oli myös vaalitarkkailijoita äsken
pidetyissä Yhdysvaltain presidentinvaaleissa, joihin muistaakseni
ainakin kolme suomalaistakin kansanedustajaa vaalitarkkailijoitten ominaisuudessa
otti osaa. Edustajat Akaan-Penttilä, Kiljunen ja Kumpula
olivat seuraamassa näitä vaaleja.
Tämä Etyjin toimintakenttä, josta
puhun, tietysti heijastuu pahimmoisimmillaan ministeritason hallitustenvälisessä yhteistyössä,
ja sen huono, varsin valitettava ilmiö oli se, että Suomen
itsenäisyyspäivän aikana pidetyssä Sofian
kokouksessa ei kyetty löytämään
edes yhteistä linjausta julkilausumaksi vaan
pelkästään puheenjohtajamaan
yhteenveto siitä, mitä tuossa kokouksessa oli
eri puheenvuoroissa painotettu.
Parlamentaarinen yleiskokous, johon Suomenkin eduskunta ottaa
osaa, tietysti heijastaa kaikkea tätä, ja sitä vuoropuhelua
parlamentaarisella tasolla on pyritty edesauttamaan eri institutionaalisin
muodoin, foorumein, tilaisuuksin, vuoropuheluin, operatiivisin toiminnoin,
eri yhteistyömuotoja toteuttamalla työryhmissä,
vaalitarkkailuissa ja erilaisissa teemakonferensseissa.
Tämä Etyjin huomio Yhdysvaltojenkin suuntaan
on siinä mielessä Etyjin puitteissa nähty tärkeäksi,
että Yhdysvaltain ikään kuin pitäminen
eurooppalaisessa keskustelussa mukana on koettu myöskin
poliittisesti tärkeäksi. Niinpä tänä vuonna
Etyjin yleiskokous valitsikin yhdysvaltalaisen kongressiedustajan
Alcee Hastingsin yleiskokouksen seuraavaksi puheenjohtajaksi. Tähän
saakkahan tuossa järjestössä on varapuheenjohtajana
toiminut myös suomalainen kansanedustaja, ed. Kiljunen,
jonka toimikausi päättyi tänä kesänä vastaavassa
kokouksessa. Myös seuraava Etyjin yleiskokous tulee pidettäväksi Yhdysvalloissa,
ja näin ollen uskon vakaasti siihen, että Yhdysvaltain
mielenkiinto tässä foorumissa on ja tulee myöskin
jatkossa olennaisesti säilymään.
Etyj kehittää omaa vaalitarkkailumetodiikkaansa
aika paljon, ja on tarpeenkin sitä tehdä. Valitettavasti
siinäkin suhteessa painopiste on aika lailla itäisessä Euroopassa,
jossa näyttää siltä, että elinikäiset
valtionjohtajuudet tai perimysjärjestyksessä tapahtuvat
vallansiirrot eivät mitenkään täytä alkeellisimpiakaan
demokratialle asetettavia perusvaatimuksia, ja tässä mielessä Etyjin
vaalitarkkailua tehdään ja toteutetaan kohtalaisen
vaativissa puitteissa kaikkineen.
Etyjiähän pitää uudistaa.
Se vaatii itse uudistuksia, ja siinä on erilaisia lähtökohtia.
Suomalaisten, pohjoismaisten, näkökannat on helppo ymmärtää.
Ne ovat aika loogisia kaikelle meikäläiselle ajattelulle,
mutta sen sijaan esimerkiksi Venäjä tuntee vatsanpuruja
siitä, että Etyjissä huomio näyttää kiintyvän
toimiin itäisessä Euroopassa tavalla, joka ei
vastaa heidän käsityksiään,
odotuksiaan ja tavoitteitaan Etyjin kohdalla. Niinpä Venäjä esittääkin
Etyjin uudistamiseksi näkökohtia, joissa konsensusmenettely
ulotettaisiin pienimpiinkin yksityiskohtiin Etyjissä, ja
jokainen ymmärtää, mihin yksityiskohtiin
ulottuva konsensusmenettely käytännössä tulisi
johtamaan niin vaalitarkkailussa, työryhmätyöskentelyssä kuin
moninaisessa kenttätoimintojenkin toteuttamisessa.
Venäjä pyrkiikin lähiaikoina eri
kansainvälisten yhteisöjen kohdalta siihen, että niitten
työnjakoa tarkistettaisiin ja että Etyj kokonaankin
luopuisi inhimillisen ulottuvuuden puolesta samoin kuin tästä demokratiapuolesta,
niin että ne siirtyisivät Euroopan neuvoston kautta
toteutettaviksi toiminnoiksi. Venäjä on väläyttänyt,
että sen Euroopan neuvoston puheenjohtajakaudella, joka toteutuu
2006, siis aivan nähtävissä olevassa
lähitulevaisuudessa, järjestettäisiin
eurooppalainen konferenssi, jonka teemana olisi kansainvälisten
järjestöjen työnjako.
Suomellahan on Etyjissä edelleen varsin merkittävä ja
keskeinen rooli ja korkea profiili, onhan Ahtisaari edelleen puheenjohtajamaan
Keski-Aasian erityisedustajana. Samalla on aihetta mainita, että suurlähettiläs
Lipponen jätti tehtävänsä missiopäällikkönä Albaniassa
joitakin aikoja takaperin. Ensi vuonna tulee kuluneeksi puolestaan
30 vuotta Etykin kokousjärjestelyistä täällä Suomessa,
ja niinpä 1.8.2005 tullaankin järjestämään
juhlatilaisuus myös Suomen maaperällä,
ja Suomen on tarkoitus ottaa Etyjin puheenjohtajuus hoidettavakseen
näillä näkymin vuonna 2008.
Puhemies! Kiinnitän huomiota myös siihen ulkoasiainvaliokunnan
näkökantaan, että eduskunnan on aihetta
katsoa, miten sen kansainvälisiä toimintoja tullaan
jatkossa järjestämään. Onhan
aivan selvää, että tämän
tyyppisten kertomusten käsittely jälkijättöisesti
ei ole kovin relevanttia. Pitäisi miettiä, miten
eduskunta voisi jäntevämmin ja ajantasaisemmin
seurata tämän kaltaisten asioitten etenemistä kansainvälisillä foorumeilla
ja panostaa Suomen valtuuskuntia tässä suhteessa.
Itse olen tyytyväinen Etyjin osalta yhteistyöhön
sekä ulkoministeriön että Etyj-edustuston kanssa,
mutta viittaan samalla siihen, että tarvetta Weu:n ja erityisesti
Nato-parlamentaarikkojen ja Euroopan neuvoston kesken on siinä määrin paljon
olemassa eduskunnan puolesta nähtynä, että näitten
toimien koordinointitarve on ilmiselvä myöskin
eduskunnan kansainvälisten toimintojen ajantasaisen seurannan
ja myöskin salissa tapahtuvan käsittelyn kannalta.
Edustajat Sirpa Asko-Seljavaara ja Eero
Akaan-Penttilä merkitään läsnä oleviksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muistan elävästi, kuinka
vajaa kymmenen vuotta sitten täällä salissa
pidettiin puhe, jossa luettiin madonluvut ja tarinan päättymisluvut
Etyj-järjestelylle. Silloin nykyisin korkeassa laillisuusvalvontatehtävässä oleva
silloinen kansanedustaja katsoi, että Etyj on aikansa elänyt
ja se tulee haudata mahdollisimman pian. Minusta ed. Kanervan äskeinen
puheenvuoro oli lohdullinen kertomus siitä, että Etyj
on edelleen kohtuullisesti voimissaan, ja toivoisin juuri siinä katsannossa kuin
ed. Kanerva äsken julkitoi, että ed. Kanerva vielä kuvaisi
sitä, millä tavalla suhteessa Itä-Eurooppaan
tätä toimintaa voitaisiin tehostaa. Ed. Kanervahan
kuvasi, niin kuin tämä mietintökin kuvaa,
sitä, kuinka vaalitarkkailuasioissa on saavutettu demokratian
säilymisen ja edistämisen kannalta merkittäviä tuloksia,
mutta myöskin siinä vuoropuhelussa, joka on täysin
välttämätöntä Euroopan
unionin ulkopuolellakin.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on keskustelun alla Etyjin
parlamentaarisen yleiskokouksen vuosikertomus vuodelta 2003. Todellisuudessa
tietysti tämä 2004 on kaiken kaikkiaan huomattavasti
kriittisempi Etyjin toiminnan osalta. Jos arvoisa puhemies sallii, niin
muutamalla sanalla luonnehtisin tämän hetkistä Etyjin
tilannetta ja myöskin parlamentaarisen yleiskokouksen toimintaa.
Yleiskokouksen toiminnassa tietysti operatiivinen puoli on oikeastaan
näkyvämpää ja merkittävämpää kuin
konsanaan itse yleiskokouksen toiminta, johon tämä raportointi
myöskin osaltaan liittyy, ja tällä operatiivisella
puolellahan on kaksi merkittävää toimintasuuntaa.
Toinen suunta, johon ed. Pulliainen juuri omassa puheenvuorossaan
viittasi, on kansainvälinen vaalitarkkailu, ja toinen puoli
on luonnollisesti tämä eri tyyppinen ad hoc -työryhmien
työ. Valko-Venäjään liittyvä työryhmä on
olemassa, Moldovaan liittyen on olemassa työryhmä,
myöskin Abhasian konfliktiin liittyen on työryhmä ja
Balkanin alueelle liittyen, jotka kaikki ovat sitä puolta,
jossa myöskin parlamentaarikot voivat olla suoraan Etyjin
operatiivisessa toiminnassa mukana.
Arvoisa puhemies! Vaalitarkkailun osalta ollaan kuitenkin äärimmäisen
kriittisessä tilanteessa, ehkä äärimmäinen-sana
on liian voimakas, mutta kriittisessä tilanteessa. Duuman
vaalien tarkkailun jälkeen joulukuussa 2003, johon tämä raportti
myöskin liittyy, ja sittemmin maaliskuussa, kun presidentinvaalit
pidettiin Venäjällä, Venäjän
johto on ilmoittanut, että he ovat vähemmän
kiinnostuneita siitä, että Venäjän
vaaleja vastaisuudessa tarkkaillaan, ja yhteinen peruslähtökohta
oli se, että vaalitarkkailu suuntautuu liian yksipuolisesti
vain entisen Neuvostoliiton alueelle, entisen Jugoslavian alueelle
ja osin sitten muuhun Itä-Eurooppaan, näihin uusiin
demokratioihin. Heidän mukaansa kun ongelmia on myöskin
lännessä, ja viittaus on tietysti vuoden 2000
Yhdysvaltain presidentinvaaleihin.
Tältä osin pysyvässä neuvostossa
välittömästi Yhdysvaltain edustaja ilmaisi
näin, että tervetuloa seuraamaan Yhdysvaltojen
vaaleja, ja tämähän toteutui. Ensimmäisen
kerran oli merkittävässä länsimaassa
Etyjin johtama vaalitarkkailu tänä syksynä marraskuussa
Yhdysvalloissa. Tältä osin kuitenkin Yhdysvalloissa
ei ollut täyttä yksimielisyyttä, yhteisymmärrystä siitä,
että tämä vaalitarkkailu oli suotava,
ja liian pitkälle itse asiassa oppositiopuolue demokraatit
käytti tätä kansainvälistä vaalitarkkailua
hyväksensä, mikä synnytti tarpeetonta
ristivetoa Yhdysvalloissa.
Nyt on olemassa se uhkatilanne, että kongressissa on
jopa keskusteltu siitä vaihtoehdosta, että lakisääteisesti
estettäisiin tulevaisuudessa kansainvälinen vaalitarkkailu
Yhdysvalloissa. Jos näin tapahtuisi, olen täysin
vakuuttunut, että duumassa tähän suhtauduttaisiin
mielihyvällä ja seuraukset olisivat sen kaltaiset,
että kaksi johtavinta Etyj-maata mahdollisesti kieltäisivät
kansainvälisen vaalitarkkailun ja sen seurannaiset sitten ovatkin
jo huomattavasti vakavammat, koska siitä sitten olisi lumipalloefekti
siinä, että niissä maissa, joissa selkeästi
on ongelmia vaalien järjestämisen osalta, en viittaa
Yhdysvaltoihin, että siellä varsinaisia ongelmia
olisi, mutta niissä maissa, joissa on selkeästi
ongelmia, alettaisiin yhä nihkeämmin suhtautua
kansainväliseen vaalitarkkailuun. Tämä on
nyt Etyjillä ja myöskin parlamentaarisella puolella
suurimpana, keskeisimpänä haasteena nyt miettiä,
kuinka kansainvälisen vaalitarkkailun legitiimisyyttä vahvistettaisiin.
Arvoisa puhemies! Minä olen vakavasti esittänyt
sen ajatuksen myös kirjallisena kysymyksenä hallitukselle,
olisiko mahdollista pohtia Suomessa vuonna 2006 presidentinvaaleja
järjestettäessä, että tänne
kutsuttaisiin Etyjin vaalitarkkailijat. En epäile sitä,
etteikö Suomen vaalit suoritettaisi demokraattisesti, me
olemme kypsä demokratia, mutta ennen kaikkea kansainvälisen vaalitarkkailun
legitimaation puolesta olisi tarkoituksenmukaista, että vaalitarkkailu
itse asiassa tehtäisiin rutiininomaiseksi suoritukseksi
ympäri Etyj-aluetta ja silloin mukaan lukien myöskin
Suomi.
Arvoisa puhemies! Saattaisi olla jopa sellainen tilanne, että meilläkin
olisi hyödyllistä kuunnella kansainvälistä vaalitarkkailua.
Meidänkin vaaleissamme on yksittäispiirteitä,
joista saattaa olla hyödyllistä saada kokemusta
kansainväliseltä tasolta, ja näin voisimme
itse asiassa viedä eteenpäin omaa vaalijärjestelmäämme.
Meillä muun muassa vaalirahoituksessa on kysymyksiä,
jotka olemme pyrkineet ratkomaan, mutta siinä saattaisi
olla myöskin kansainvälisellä vaalitarkkailulla
oma roolinsa ja sanomisensa.
Arvoisa puhemies! Tämä on vaalitarkkailun kriisi,
mutta meillä on vielä suurempi kriisi ja ongelma
itse Etyjin osalta, mikä näkyy myöskin Sofian
ministerineuvoston kokouksessa, joka juuri on pidetty. Ennen kaikkea
Venäjän hallitus on ilmaissut, että se
on erinomaisen tyytymätön Etyjin tämän
hetkiseen toimintaan. Järjestö on ilman muuta
kriisissä. Se näkyi jokin aika sitten budjettikriisinä,
nyt siinä on poliittinen kriisi päällä.
Venäjä on lähtenyt liikkeelle siitä,
että Etyjissä liian paljon niin sanottu kolmas
kori eli ihmisoikeuskori on ollut hallitseva. Sen korin allahan
myös kansainvälistä vaalitarkkailua tehdään.
Lähtökohtana Venäjän hallituksella
on se, että koko tämän kolmannen korin
asialista, ihmisoikeuskysymykset, pitäisi siirtää sille
eurooppalaiselle järjestölle, joka primäärisimmin
keskittyy ihmisoikeus- ja demokratiakysymyksiin, eli Euroopan neuvostolle
ja Etyjistä tehtäisiin turvallisuuskysymyksiin
keskittyvä elin. Toisena ehdottomana vaatimuksena, mitä Venäjä pitää esillä, on
se, että nimenomaan näiden kansallisten Etyj-maatoimistojen,
joita on ennen kaikkea Itä-Euroopassa niillä alueilla,
joilla on vaikeita kriisejä, tilannetta pitäisi
arvioida uudelleen ja tarpeen mukaan supistaa Etyjin operatiivista
läsnäoloa näillä vaikeimmilla
alueilla, sillä alueella valitettavasti, arvoisa puhemies,
jossa Etyj on osoittanut parhaimmat kyntensä. Tietysti
nämä luottamusta lisäävät
toimet ovat keskeinen osa Etyjin toimintaa, mutta ilman muuta Etyjin
varsinainen operatiivinen panos on ollut Moldovan kaltaisissa, Georgian
kaltaisissa Karabahin kaltaisissa tilanteissa, joissa maatoimistojen
kautta on pyritty löytämään
neuvotteluratkaisuja jäätyneisiin konflikteihin.
Jos näitä lähdetään
supistamaan, niin pelkäänpä, arvoisa
puhemies, pahoin, että Etyj järjestönä supistuu
kyllä merkityksettömyyteen ja me olemme silloin
koko kansainvälisen eurooppalaisen turva-arkkitehtuurin
osalta myöskin vaikeassa kulmassa.
Elämme nyt itse asiassa hyvin kriittistä pistettä,
ja minusta on tärkeätä, että myöskin
täysistuntotasolla me ymmärrämme, että tämä parlamentaarinen
työ, jota Etyjissä on tehty, haluaa vahvasti tukea
Etyjiä niillä keskeisillä osa-alueilla, joilla
se on todella voinut kontribuoida kansainvälisen rauhan
ja turvallisuuden edistämiseksi ja myöskin ihmisoikeuksien,
demokratian edistämiseksi. Tässä suhteessa
tämä parlamentaarinen työ on omassa,
myöskin tärkeässä arvossaan.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisesti pidän
erittäin suuressa arvossa sitä vaalitarkkailutyötä,
jota Etyj on toteuttanut jo pitkään. Se on ollut
eräs tapa edistää laillisten vaalien
toteuttamista ja sitä, että ainakin vaalivilpit
jäävät mahdollisimman pieniksi.
Mitä sitten tulee Etyjin rooliin, olen ulkoasiainvaliokunnan
kanssa samaa mieltä, että tämmöinen
parlamentaarinen yhteistyö nimenomaan valiokunnan suuntaan
on erittäin tärkeää.
Toteaisin sitten muutaman sanan vielä tähän keskusteluun
poliittisesta dialogista osana ihmisoikeuksien vahvistamista. Esimerkiksi
tilanne Uzbekistanissa ja Turkmenistanissa on erittäin vaikea,
ja kysymykseen, mitä kautta, mitä kansainvälistä mekanismia
käyttäen nämä maat saataisiin
muutetuksi demokraattisiksi ja ihmisoikeuksia kunnioittaviksi, ainakaan
itselläni ei ole mitään vastausta, miten
asiassa edettäisiin ja millä järjestöllä voisi
olla todelliset mahdollisuudet näihin maihin vaikuttaa.
Ihmisoikeusryhmän puheenjohtajana tapasin asiantuntijoita,
jotka kertoivat erittäin vakavista ihmisoikeusloukkauksista
näissä molemmissa maissa, ja tilannehan on jatkunut
jo pitkään samankaltaisena.
Ilkka Kanerva /kok:
Puhemies! Ehkä perimmiltään kaikkein
ongelmallisinta ed. Anttilan mainitsemassa katsannossa on se, että vakavia ratkaisuyrityksiä
edes
näissä jäätyneissä kriiseissä ei
ole oikein miltään maailman taholta kyetty vakavasti
ottaen esittämään. Niiden ikään
kuin kuvitellaan hoituvan jollain tapaan itsestään,
että niihin ei valistunut kansainvälinen kehitys
pure.
Se, minkä vuoksi, puhemies, pyysin puheenvuoroa, on
ed. Pulliaisen kysymys heijastumista. Itse löydän
kaksi sellaista, jotka meidän on aihetta noteerata.
Toinen on kieltämättä se, että tämä painopisteen
siirtyminen itäiseen Eurooppaan tuntuu sillä tavalla,
että Venäjä pyrkii vuorostaan aika lailla
kiinnittämään huomiota meitäkin
läheisesti sliippaavalla tavalla Baltian maiden vähemmistökysymysten
ongelmiin. Se on asia, joka ikään kuin tuodaan
vastavyörytyksenä tähän keskusteluun
mukaan.
Toinen heijastuma, joka aika helposti on Etyjissäkin
nähtävissä, on Venäjän
pyrkimys Ivy-ryhmän blokin keskinäisen yhteistyön
tiivistämiseen. Onko nyt sitten näin tapahtumassa?
Eräs ratkaisupäivä on tapaninpäivä,
mitä tässä suhteessa tulee tapahtumaan,
mutta selvä pyrkimys on ollut nähtävissä siitä,
että Ivy-maiden kesken yhteistyön koordinaatiota
lisätään kaikessa siinäkin työskentelyssä,
mikä näkyy Etyjin parlamentaarisella tasolla.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on monissa
puheenvuoroissa nostettu esiin Etyjin vaalitarkkailutyön
tärkeys. Itse haluan sitä myös korostaa,
vaikka omakohtaisia kokemuksia ei olekaan, vaan lähinnä olen
seurannut asioita tiedotusvälineiden kautta ja täältä kollegoilta kuullut.
Nyt kun viitataan tähän ajankohtaiseen tilanteeseen
Ukrainassa, johon varapuhemies Kanerva ensin viittasi, näkisin
kyllä aika pitkälle niin, että siinä on
nyt kyse aika suuresta asiasta. Vaikka aina tietysti ne ihmiset,
jotka mitäkin aikaa elävät, ajattelevat
niin, että juuri tämä meidän elinaikamme
on kaikkein tärkein ja tätä tullaan historiassa
muistamaan, niin kyllä siitäkin huolimatta tämänkin
tiedostaen väittäisin, että Ukrainan
kohdalla on kysymys sellaisesta esimerkkitapauksesta, joka saattaa
hyvin pitkälle heijastua koko entisen Neuvostoliiton alueelle
ja ehkä laajemminkin. Toivon tietysti henkilökohtaisesti kaikkea
hyvää sen asian suhteen, ja tiedän, että Etyj
on omalta osaltaan ollut merkittävästi vaikuttamassa
siihen, että vaalit tullaan siellä uusimaan.
Sitten ihmisoikeusnäkökulmaan, johon ed. Ulla
Anttila viittasi, niin ihmisoikeusneuvottelukunnan keskusteluissa,
kun sain olla mukana, siellä yhdeksi painopistealueeksi,
kun näitä maakohtaisia tilanteita arvioitiin Suomen
näkökulmasta, nostettiin myöskin meidän
lähialueillamme olevat asiat. Vaikka nyt Turkki on pinnalla voimakkaasti
EU-jäsenyyteen liittyen, niin kuitenkin meidän
täytyy muistaa, että esimerkiksi Minsk on tästä pisteestä lähempänä kuin
Oulu, jos mennään lentotietä. Esimerkiksi
Valko-Venäjällä ja muualla tässä lähellä olevilla
alueilla tapahtumat heijastuvat hyvin voimakkaasti myöskin
meille, ainakin viiveellä. Siinä mielessä on
ihan positiivista, että Suomi ottaa aktiivisen otteen myös
siihen suuntaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kanerva äsken mainitsi Ivy-maat.
Voitaisiin, ed. Kanerva, ajatella sillä tavalla, että jos
Ivy-maat keskenään lisäävät
koordinaatiotaan ja pyrkimyksiään, se voisi olla äärimmäisen
hyvä asia siinä katsannossa, että sitten
muut Etyj-maat pyrkisivät olemaan mahdollisimman paljon
dialogissa sen porukan kanssa sen takia, että kilpailevia
foorumeita ei taida oikein löytyä etsimälläkään.
Elikkä jos on edes joku, niin sitä käyttäisi sitten
mahdollisimman täydellisesti hyväksi.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kansainvälisestä vaalitarkkailusta
vielä sen verran, että täällä on
nyt viitattu Ukrainan tilanteeseen, joka kertoo todella sen, että kansainvälisellä
vaalitarkkailulla
on poliittista merkitystä. Vastaavan tyyppiset tilanteet
tietysti olivat vuonna 2000 Belgradissa Serbiassa, jossa Milosevicin väärentämät
vaalit johtivat sitten vallanvaihdokseen, ja 2003 Georgiassa, jolloin
Shevardnadzen, silloisen presidentin, väärentämät
vaalit — näin voidaan sanoa, koska se oli Etyjin
vaalitarkkailun lopputulos — johtivat myöskin
vallanvaihdokseen ja tavallaan regiimin vaihdokseen enemmän
kuin vain hallituksen vaihdokseen. Ja nyt ollaan Ukrainassa myöskin
saman tyyppisessä asetelmassa.
Minusta, arvoisa puhemies, on kuitenkin suuri, suuri virhe arvioida
kansainvälistä vaalitarkkailumenestystä ikään
kuin vain näiden kolmen tyyppisen esimerkin kautta, joissa
vaalitarkkailulla todella vaikutetaan suoraan jo poliittiseen prosessiin
ja vallankäytön rakenteisiin. Kansainvälisellä vaalitarkkailulla
on syvempi merkitys, joka toimii siinä mielessä,
että kaikissa maissa, ennen kaikkea nyt näissä uusissa
demokratioissa ja jatkossa myös muualla, pyritään
noudattamaan niitä kriteereitä, joiden Kööpenhaminassa vuonna
90 sovittiin olevan demokraattisten, oikeudenmukaisten vaalien peruslähtökohta.
Siinä suhteessa vaalitarkkailu onnistuu aina myöskin silloin,
kun Etyjillä ei ole huomautettavaa siihen, että vaalit
ovat epäonnistuneet.
Petri Neittaanmäki /kesk:
Arvoisa puhemies! Tulin juuri saliin, joten en tätä aiempaa keskustelua
ole valitettavasti kuullut. Mutta omalta osaltani valtuuskunnan
jäsenenä haluan tuoda esille sen, että Etyj
todellakin näiden kenttätoimintojen kautta on
erittäin merkittävä ja tärkeä organisaatio.
Tämä Ukrainan esimerkki osoittaa mielestäni
juuri sen, että tarkkailutehtäviä ei
tule missään nimessä ajaa alas, näitä perinteisiä kenttätoimintoja,
vaan niitä tulee lisätä, jotta pääsemme
todelliseen demokratiaan niin lähialueillamme kuin laajemminkin
maailmassa.
Haluan tässä yhteydessä myöskin
tuoda esiin kiitokseni aktiiviselle, pitkäaikaiselle valtuuskunnan
jäsenelle Kimmo Kiljuselle, joka on erittäin arvostettu
henkilö Etyjin piirissä ja on osallistunut erittäin
aktiivisesti eri tyyppisiin tehtäviin, mikä tästä ulkoasiainvaliokunnan
mietinnöstä tulee myöskin esille, samaten
kuin valtuuskunnan puheenjohtajalle Ilkka Kanervalle, joka on nyt
tällä vaalikaudella johtanut meidän valtuuskuntaamme.
Työ jatkuu. Nyt on Ukrainassa vaalitarkkailutehtävä tapaninpäivänä.
Itselläni ei ole tietoa, onko Suomen valtuuskunnan jäseniä tähän
tehtävään lähdössä,
mutta varmasti Etyjin raportteja tullaan tarkasti seuraamaan maailmalla.
Tässä suhteessa järjestö on
jälleen tärkeän tehtävän
edessä.
Ilkka Kanerva /kok:
Vielä, puhemies, ed. Pulliaiselle: En ole ihan vakuuttunut
siitä, kuinka hyvin tämä Ivy-yhteistyö menee.
Heillä oli aloite juuri Etyjin uudistamiseksi tavalla,
joka huonosti istuu sen järjestön parempaan tehoon liittyviin
pyrkimyksiin. Kun heillä oli myöskin yhteinen
aloite äskeiseen Sofian ministerineuvoston kokoukseen,
niin se haukkasi kyllä pahasti tyhjää näissä olosuhteissa.
Venäjä on pari vuotta takaperin vetäytynyt
tunnetulla tavalla Balkanilta. Georgiassa tapahtui niin kuin tapahtui. Mitä on
tapahtumassa Ukrainassa? Meillä on jonkunlainen käsitys
siitä. Näillä viittaan siihen, että Ivyn
yhtenäisyys on aika koetuksella, enkä tiedä,
onko Ivystä pitkän päälle miksikään
vastuunottajaksi. Sen vastuunoton täytyy tapahtua luultavasti
jollakin muulla pohjalla kuin tällä Ivy-kontekstilla.
Sen vuoksi en nyt ihan olisi valmis tässä yhteydessä vielä takkiani
siihen naulakkoon ripustamaan.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kimmo Kiljunen otti esille vaalitarkkailun
merkityksen kuten moni muukin edustaja. Vaalitarkkailu ei ole merkityksellistä ainoastaan
siinä tapauksessa,
että seurauksena järjestetään uudet
vaalit. Itselläni oli mahdollisuus olla Azerbaidzhanissa
vaalitarkkailijana, ja huomasin, että jo se, kun me olemme
läsnä vaalitilanteessa ja seuraamme vaaleja, aiheuttaa
jo myönteisiä toimenpiteitä vaalitapahtumassa,
joten näen todella merkityksellisenä, että eri
maissa tarkkailua edelleen suoritetaan.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kiljunen puhui niistä kehittämispyrkimyksistä,
mitä Etyjissä pitäisi tehdä.
Itse, kun olen istunut Euroopan neuvostossa kohta jo kaksitoista
vuotta, näkisin kylläkin ed. Kiljusen täällä keskustelussa
esille tuoman ehdotuksen niin, että pitäisi selkeyttää Euroopan
neuvoston ja Etyjin tehtäväkuvaa. Kuten me kaikki
tiedämme, ihmisoikeusasiathan ovat se tärkein
tehtävä, mikä Euroopan neuvostolla on,
joka sitten laajenee myöskin hyvin inhimillisille alueille
aina tasa-arvokysymyksiin ja koulutukseen ja tutkimukseen asti,
elikkä se alkaa jo lähennellä taas niin
sanotusti EU:n kenttää. Mutta nimenomaan vaalitarkkailu
on meille se yhteinen tärkeä kenttä,
missä me kuljemme, puhumattakaan demokratiakysymyksistä,
joissa tarvittaisiin todellakin selkeyttämistä,
mikä tehtäväkenttä on Etyjin ja
Euroopan neuvoston välillä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Dromberg otti erinomaisen vakavan aiheen esille
eli sen, mikä on todellisuudessa se työnjako,
joka on Euroopan neuvoston ja Etyjin välillä. On
eräitä muitakin järjestöjä,
joilla ollaan samalla tontilla niin sanotusti. Vaalitarkkailun osaltahan
työnjako on sovittu. Tässähän
oli aikoinaan sellaisia tilanteita vielä 90-luvun lopulla,
joissa Euroopan neuvosto antoi oman lausuntonsa, Euroopan parlamentti
omansa ja Etyj oman lausuntonsa ja sitten isäntämaalle
jäi tilaisuus valita näistä kansainvälisistä vaalitarkkailulausunnoista
se, mikä oli kaikkein mieleisin. Tätä kutsutaan termillä forumshopping
ja tämä todettiin mielettömäksi.
Vasta nykyisin nämä johtavat kansainväliset
vaalitarkkailijatoimielimet antavat yhden yhtenäisen lausunnon.
Odihr eli Etyjin toimisto on siinä pitkäaikaisen
vaalitarkkailun suorittaja, Etyjin puolelta ikään
kuin poliittiselta puolelta sitten annetaan tämä yhteinen
julkilausuma ulos, eli tässä tämä koordinointi
tapahtuu aina vaalitarkkailun yhteydessä.
Mutta toinen kysymys on sitten se, millä tavalla muuten
tämä niin sanottu ihmisoikeusagenda toteutuu näiden
järjestöjen välillä. Etyjillä on
tietenkin rooli turvallisuusulottuvuuden kautta tarkastella ihmisoikeuskysymystä,
kun taas Euroopan neuvosto katsoo tietysti enemmän normienannon
näkökulmasta ja ihmisoikeusulottuvuus on siinä ikään
kuin vahvemmin demokratiaan kytketty kuin Etyjillä sinänsä.
Mutta olennaisin ongelma, jonka toin esille tässä yhteydessä,
on se, minkä Venäjän hallitus on tuonut
esille, että Etyj tavallaan putsattaisiin kokonaan irti
näistä ihmisoikeuskysymyksistä. Hyvin
kuitenkin tiedämme, että kun Etyj-prosessi käynnistyi
1975 Helsingissä ja vaikka kolmas ihmisoikeuskori oli ikään
kuin vähämerkityksellisin, todellisuudessa tämän
turvallisuusarkkitehtuurin kehityksen kannalta sitten vuoden 1975 kolmannen
korin vaikutus on ollut kaikkein ratkaisevin siihen järjestelmään,
joka tänä päivänä meillä on.
Olisi kohtuuton tilanne, jos Etyjistä nimenomaan tämä kolmas
kori tästä turvallisuusnäkökulmasta
otettaisiin pois. Tämän tyyppiseen työnjakoon
en itse näkisi, että olisi mielekästä mennä.
Tässä ovat tietyn tyyppiset valtapoliittiset pyrkimykset
kyllä takana.
Keskustelu päättyy.