4) Hallituksen esitys laiksi saatavien perinnästä annetun
lain muuttamisesta
Tuija Brax /vihr (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi saatavien perinnästä annettavaa
lakia eli lyhyemmin ja jäljempänä perintälakia.
Ehdotetut muutokset koskevat perintäkulujen korvaamista
ja — mikä erittäin tärkeää — velallisen
tiedonsaantioikeutta. Koska asiantuntijakuulemisessa niin sanotusti
sekä puolelta että toiselta tuli väitteitä hallituksen
esityksen perustuslainmukaisuudesta, lakivaliokunta päätti lähettää asian
perustuslakivaliokuntaan. Perustuslakivaliokunnan lausunto sittemmin
aiheutti ja saattoi meidät tilanteeseen, että hallituksen
esitystä oli muutettava useilta osin, mutta ei kuitenkaan
siltä osin, joka alkuperäisesti oli ehkä kaikista
vakavin väite, että elinkeinon harjoittajien, perintätoimen
harjoittajien, taholta epäiltiin, että hallituksen
esitys olisi ollut elinkeinovapauden taikka omaisuudensuojan vastainen.
Perustuslakivaliokunta katsoi, että näin ei ole.
Sen sijaan se löysi muuta huomautettavaa, joista muutamiin asioihin
jäljempänä sanon muutaman sanan.
Perintälain 10 §:n mukaan velallisen on korvattava
perinnästä velkojille aiheutuvat kohtuulliset
kulut. Jo aiemmassa vaiheessa, kun perintälakia eduskunnassa
käsiteltiin, keskusteltiin siitä, olisiko syytä säädellä näistä kuluista
tarkemmin. Tuolloin eduskunta kuitenkin tyytyi hyväksymään
lausuman, jossa hallituksen edellytettiin seuraavan perintätoimistojen
veloituskäytäntöä ja ryhtyvän
tarvittaessa toimenpiteisiin taulukkomaksujen aikaansaamiseksi.
Kuluttajavirasto selvittikin vuosien 2000 ja 2001 aikana tapahtuneita
perintämaksuja ja perintätoimistojen toimintaa.
Kumpikin selvitys osoitti, että perintäkulujen
vaihteluväli kuluttajasaatavia perittäessä oli
varsin suuri. Itse asiassa valiokunnan saaman selvityksen mukaan ääripäissä oli
todella valtavan suuria eroja. Voidaan puhua, että joskus
perintäkulut olivat perittävään velkaan
nähden ilmiselvän kohtuuttomiakin. Näistä syistä hallitus
päätyi siihen, että perintäkuluista
on pääsääntöisesti
syytä antaa tarkemmat säännökset.
Valiokunnan mielestä on myös tärkeätä,
että perintäkulujen määrät
pysyvät yleisesti kohtuullisina ja että määrät
ovat myös velallisen ennakoitavissa.
Hallituksen esityksessä ehdotettiin perintäkulujen
enimmäismääristä säädettäväksi
oikeusministeriön asetuksella. Tähän
perustuslakivaliokunta yksimielisesti puuttui. Perustuslakivaliokunta
katsoi, että ensi sijassa yksittäistapauksellista
harkintaa ohjaava säännös ei rajaa asetuksenantajan
toimivaltaa valtiosääntöoikeudellisesti asianmukaisella
ja riittävällä tavalla. Tämän
lausunnon jälkeen lakivaliokunnalla ei ollut muuta mahdollisuutta
eikä kyllä muuta haluakaan kuin muuttaa asia niin,
että perintäkulujen enimmäismääristä säädetään
laissa. Niin tämä on nyt yksimielisesti kirjoitettu.
Se vaikea asia tähän kyllä sisältyy,
että tiedetään jo, että puhutaan
sen verran pienistä summista, että aikojen kuluessa, vaikka
näinkin matalalla inflaatiolla, on päivänselvää,
että tämä laki tulee kaikille niille,
jotka tässä salissa ovat, tutuksi siltä osin,
että on tuotava nämä rajat tänne
tarkistettavaksi, mikä onkin erillisen harkinnan paikka
tämän asetuksenantovaltuuksien miettimisen suhteen.
Yhtä kaikki asia on tässä vaiheessa näin
harkittu.
Sitten tiedonsaantioikeudesta, joka varmastikin arkipäivässä on
vielä suurempi asia. Teistä varmasti monet ovat
kuulleet ylivelkaantuneiden tarinoita; heitä joukossamme
yhä on tuhansia Suomessa, varsinkin lamavuosien jäljiltä.
Usein tarina kulkee vielä niin, että valtavan
taloudellisen romahduksen jälkeen, mahdollisen konkurssin,
kodin menetyksen jälkeen, ehkä henkisen romahduksen,
useasti myös perheongelmien jälkeen ihmisellä on
saattanut mennä jonkin aikaa, että ihan kaikki
liput ja laput eivät ole järjestyksessä.
Sitten kun tulee löytyvoimat alkaa selvittää asioita,
niin monet velat oli myyty pankista seuraavalle pankille ja niin
sanotuille roskapankeille. Siinä vaiheessa ketjua, kun
viimein perintätoimissa oltiin uudelleen, osa velallisista
koki, että heiltä peritään joko
väärin korkolaskettuja tai väärin
jyvitettyjä määriä, oliko kysymys
siitä, että maksetun erän kuului mennä korkoihin
tai viivästyskorkoihin vai olisiko sillä pitänyt
lyhentää varsinaista velkapääomaa,
ja myös siinä on ollut paljon epäselvyyksiä,
millä tavalla maksamattomat korot pääomittuvat.
Näistä kaikista syistä oli oikein ja
välttämätöntä, että hallitus esitti
nyt, että tätä selvitetään
niin, että velallisella on oikeus saada tieto velkahistoriasta
ja myös niistä perusteista, joista velka on syntynyt.
Alkuperäinen hallituksen esitys oli siinä määrin
kuitenkin sanamuodoltaan epäselvä, että valiokunnassa
heräsi keskustelu ja jopa esityksiä, pitäisikö liittää mukaan
se, että nimenomaisesti alkuperäinen velkakirja
tai alkuperäinen dokumentti on esitettävä.
Alkuperäinen dokumentti tai velkakirja olisi kuitenkin
joissakin sinänsä harvinaisissa tapauksissa ollut
mahdoton vaade, ja niinpä valiokunta päätyi
ministerin myötävaikutuksella kirjoittamaan asian
niin, että pitää olla myös velkojen
perusteita koskevat tiedot mukana, siis sekä maksuhistoria
että velkojen perusteita koskeva tieto. Käytännössä tämä usein,
koska suurimmasta osasta velkoja on olemassa velkakirja tai alkuperäiseksi
katsottava dokumentti, tarkoittaa sitä, että on
annettava tietoja siitä asiakirjasta tai tarvittaessa jäljennös.
Lisäksi velallisella on oikeus saada nähdäkseen
ja tarkastettavakseen myös alkuperäinen asiakirja
silloin, kun sellainen on esitettävissä, silloin
kun se on se keskeinen dokumentti velan synnystä. Mutta
korostan vielä, aina näin ei todellakaan ole.
Velkahistorioita ja velan syntymistilanteita on muitakin kuin niitä,
joissa syntyy alkuperäinen velkakirja.
Aivan viimeiseksi eräs tärkeä asia,
mistä valiokunta päätyi ponnen kirjoittamiseen.
Jo aikoinaan, kun perintälakia edellisen kerran eduskunnassa
käsiteltiin, nousi keskustelu siitä, että itse asiassa
kunnilla on merkittävä tarve sekä virhemaksujen
ja joukkoliikenteen tarkastusmaksujen ja pysäköintivirhemaksujen
että kirjastosakkojen, niin sanottujen sakkojen, perimisen
antamiseen perimisen ammattilaisille, perintätoimistoille.
Kuitenkin tuolloin katsottiin osittain perustuslaillisesta selvitystarpeesta
johtuen, että näin ei ole syytä tehdä.
Valiokunta mietti tätä asiaa uudelleen, koska
silloin jo aikaisemmin lakivaliokunta oli ollut kahden vaiheilla,
ja nyt yksimielisesti päädyimme siihen, että tältä osin
seuraavan muutoksen yhteydessä pitää olla
selvitys siitä, että lakia sittenkin voitaisiin
muuttaa niin, että näiltä osin perintätoimistot
olisivat käytettävissä. Meidän
kaikkien kuntalaisten — jokainen suomalainen on myös
kuntalainen — verorahojen käytön näkökulmasta
on ehkä kuitenkin kohtuutonta, että sitten aika
merkittävä massa rahaa on vaikeasti ja kalliisti
perittävissä, kun se nykyaikaisten ammattilaisten
osaavassa ja laillisessa ja kohtuullisessa perintätoimessa
saataisiin kunnalle eli meille kaikille kunnan veronmaksajille takaisin
tehokkaammin ja nopeammin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä laissa on monia
hyviä kohtia, ja puutun oikeastaan tähän
yhteen seikkaan. Pitää kiittää tietysti
hallitusta ja valiokuntaa vielä täsmennyksestä tähän
4 a §:ään eli velallisen tietojensaantioikeuteen.
Noin maalaisjärjellä ajatellen tämänhän
pitäisi olla itsestäänselvää,
että jos jollakin on saatavaa, niin pitää osoittaa
se, mihin se perustuu, mutta valitettavasti vain, ihme kyllä,
semmoisia tapauksia Suomesta on löytynyt, joissa tätä saatavaa
ei ole pankkilaitos osoittanut ja siitä huolimatta oikeudessa
jopa on uskottu sellaiseen, missä ei ole välttämättä ollut
kirjallista dokumenttia näytettävissä.
Nyt tämä on nostettu lakitasolle, ja varmasti
tässä yhtenä pontimena on ollut tämmöinen
kansalaisaktiivisuus, koska ainakin itseeni päin on hirveän
paljon ihmisiä ollut yhteydessä ja varmaan myös
tänne muihin edustajiin päin. Alussa tuntui jopa
uskomattomalta, että tällaista on voinut tapahtua,
mutta nyt tämä on lain tasolle nostettu ja on
sillä tavalla hyvä ja kiitettävä asia,
että tämä nyt ainakin laissa sanotaan.
Toivon mukaan tuo ponsi sitä vielä tehostaa, koska
sitä käydään seuraamaan.
Sitten tätä 10 c §:ää minä luin
pitkään ja mietin vielä tätä kokonaiskuluvastuuta
kuluttajasaatavassa perinnässä. Tässä kun
katsoo perittävää summaa ja sitä,
mihin kuluvastuu voi nousta, niin aika hurjia lukemia sinällään,
melkein saman verran voivat olla nämä perintäkulut
mitä tämä perittävä.
Siinä kyllä vähän nousi niskavillat
pystyyn. Mutta ilmeisesti jos monta kertaa joudutaan hakemaan, niin
siinä voi tapahtua näin päin, mutta tuntuu
aika isolta tämä summa.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ajankäynnin takia en käy nyt
yksityiskohtiin tältä osin, mutta valiokunta korostaa moneen
kertaan, että aina niitten perintäkulujen täytyy
olla kuitenkin myös kohtuullisia. Samoin kuin sitten hyvin
poikkeuksellisissa tilanteissa valiokunta myöntää,
ja tässä mietinnössäkin lähdetään
siitä, että saattaa olla poikkeuksellista tarvetta
tämän listan ylittäviin kuluihin, silloin
kun ne ovat todellisia kuluja.
Petri Neittaanmäki /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämän lain tavoite
on tärkeä. Tällä selkeästikin
parannetaan velallisen asemaa nykytilanteeseen verrattuna, ja tämän
mietinnön kirjoittamisen loppuvaiheessa — viittaan
siihen, mitä tässä valiokunnan puheenjohtajakin
jo omassa puheenvuorossaan totesi — päätettiin
hallitusryhmien toimesta täsmentää tätä 4
a §:ää siten, että oikeusministerin
suostumuksella ja myötävaikutuksella lisättiin
tähän "velkojensa kokonaismäärästä"
tämä "ja perusteista", ja sitten olemme yksityiskohtaisissa
perusteluissa avanneet, mitä tämä tarkoittaa.
Tämä on periaatteellisesti hyvin merkittävä asia.
Luen, miten se tähän valiokunnan mietintöön
on kirjattu: "Jos velkasuhde perustuu asiakirjaan, kuten velkakirjaan,
velallisella on ehdotetun lisäyksen mukaisesti oikeus saada
asiakirjasta tietoja ja tarvittaessa jäljennös
siitä. Niin ikään velallisella on oikeus
saada nähtäväkseen ja tarkastettavaksi
myös alkuperäinen asiakirja. Lisäksi
velallisella on oikeus saada tieto siitä, mistä yksittäisistä veloista
hänelle ilmoitettu velkojen kokonaismäärä koostuu
ja mitkä lyhennykset kyseisessä määrässä on
otettu huomioon." Eli tämä, mihin ed. Esa Lahtela
tässä viittasi, on ollut todellakin todellisuutta.
Aina ei oikeusistuimissa ole ollut velkojilla esittää alkuperäisiä dokumentteja,
ja näin ollen tuo velan alkuperä on jäänyt
hämäräksi tai se on ratkaistu sitten
muin perustein. Nyt ainakin itse tulkitsen tätä valiokunnan
mietintöä siten, että sellaisissa tapauksissa,
joissa on ollut olemassa alkuperäinen asiakirja, jatkossa,
tämän pykälän muutoksen jälkeen, tulee
nuo dokumentit myöskin esittää tilanteessa,
jossa perintä laitetaan täytäntöön.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lakivaliokunnan puheenjohtaja ed. Brax
jo hyvin perusteellisesti selvitti mietintöämme,
jota olin itse tekemässä. Tietenkin täytyy
sanoa, että en ole ed. Neittaanmäen kanssa aivan
samaa mieltä siitä enkä sanoisi, että tämä sana
"perusteista" on niin merkittävä tässä,
että se muuttaisi olennaisesti tätä hallituksen
alkuperäistä esitystä. Vieläkään
meille kaikille ei ole täysin selvää,
mitä tämä sana "perusteet" pitää sitten
käytännössä sisällään.
Meillä on jo olemassa olevassa lainsäädännössä ollut
hyvinkin paljon saman tyyppisiä erityissäännöksiä,
muun muassa takaajan oikeudesta saada tietoja ja siitä,
että yksityistakaajalle myöskin täytyy
säännöllisesti ilmoittaa, kuinka velallinen
lainansa hoitaa, ja jos on hoitamatta, niin myöskin siitä.
Samoin ulosottolaissa löytyy useita säännöksiä,
joissa tämä sama asia todetaan. Mutta minä luulen,
että lakivaliokunnan jäseniin on otettu vuosien
mittaan niin lukuisasti yhteyttä — henkilöt,
jotka ovat olleet ahdistetussa asemassa ja säälittävässäkin
asemassa oman tilanteensa johdosta — että tämä asia
on korostetusti tullut varmasti nyt sitten lakivaliokunnassakin
myöskin esille. Edelleenkin olen sitä mieltä, että 99,9-prosenttisesti
pankit hoitavat asiansa ihan moitteettomasti ja alkuperäinen
velkakirja, sen jäljennös ja perusteet ovat olleet
ihan moitteettomasti myöskin velallisen saatavissa. Mutta jotta
tähänkin asiaan saadaan joskus piste, on varmasti
paikallaan, että se on nyt määritelty näin
perusteellisesti.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tuon sellaisen kansalaisen pyytämän asian
huomioitavaksi, kun velallisen asema on hänen omistakin
syistään, esimerkiksi alkoholin liiallisen käytön
johdosta, luisunut pois tieltään niin, että hän
ei edes tiedä, missä asemassa hän on
eikä osaa edes sen perään kysyä.
Ainakin minun puoleeni on käännytty ja pyydetty,
että edistettäisiin sellaista asiaa, että edunvalvoja
tässä ulosottotilanteessa herkemmin määrättäisiin
tai se prosessi laitettaisiin käyntiin. Tämä itse
asianomainen ei useinkaan osaa tätä asiaa pyytää,
kun ei osaa mitään muutakaan omassa tilanteessaan tehdä eikä toimia.
Tämän haluan ministeri Koskiselle ääneen
tässä vaiheessa sanoa.
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin tuoda esiin, että tämä laki
tuo merkittävää parannusta velallisen
asemaan, mutta nämä ikävät esimerkit
onneksi ovat hyvin harvinaisia ja juontavat juurensa ehkä tuonne
lamavuosiin. Toivottavasti ne ovat yhä harvinaisempia.
Velallisen asemahan on kehittynyt huomattavasti noista lamavuosista.
Jos ajatellaan velkajärjestelyä, meillä on
talous- ja velkaneuvonta ja nämä ennalta ehkäisevät
niitä ikäviä tilanteita ja niiden pahenemista.
Erityisesti tämä velallisen tiedoksisaantioikeus
on kehittynyt nyt tässä laissa, mutta jo sitä ennen,
kuten todettiin, ulosottolaissa ja takaajaa koskien. Pidän
tätä erittäin hyvänä parannuksena,
ja toivottavasti nämä uhkakuvat ja pelot ja ne
ikävät tilanteet ovat jatkossa entistäkin harvinaisempia.
Mitä tulee tuomioistuimiin, meidän on ehkä tässä vaikea
mennä sanomaan, miten tuomioistuimet näitä tilanteita
arvioivat. He tekevät oikeudellista harkintaa lakien ja
todisteiden vapaan harkinnan pohjalta. En voi tässä mennä sanomaan,
että olisi perusteettomasti tuomioistuimissa hyväksytty
pelko, ja se ei ole meidän tehtävämme
täällä, mutta tällä lailla
nimenomaan tätä normaalitilanteiden perintää ja
tiedoksisaantioikeutta parannetaan.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Kiitos käydystä keskustelusta.
Ettei vaan jää väärää käsitystä,
niin todellakin tässä kun päätetään perinnästä,
ei päätetä siitä, millä kaikilla
tavoilla tuomioistuin voi tarvittaessa riitatilanteessa arvioida,
onko velkasuhdetta vai ei ja pitääkö maksaa.
Tähän lakiin, myös 4 a §:ään,
tehdyllä muutoksella ei tehdä muutoksia niihin
lakeihin, jotka säätävät, miten
velkasuhde syntyy, ja sen takia toivon, ettei ed. Neittaanmäen
puheenvuorosta vaan jää semmoista käsitystä,
että olisimme muuttaneet niitä lakeja, jotka säätelevät
velkasuhteen kaikkia erilaisia syntymahdollisuuksia. Tämä koskee
perintää, jossa tilanteessa, aivan niin kuin valiokunnan
varapuheenjohtaja ed. Rahkonen sanoi, tilanne nyt varmasti vielä selkeämmin
on niin, että tavalla tai toisella se velan kulku, historia
ja sen syntytapa on esitettävä. Se varmasti on
paikallaan joissakin näissä harvinaisissa tilanteissa.
Petri Neittaanmäki /kesk:
Arvoisa puhemies! Olisin vastannut ed. Salolle vielä,
joka piti jotenkin vielä epäselvänä sitä,
mitä tämä perusteista-sana tarkoittaa.
Tässä mietinnön sivulla 4 se on yksiselitteisesti
todettu. Äsken sitä tuossa siteerasin ja vielä siltä osin
siteeraan, että täällä todellakin
yksiselitteisesti todetaan, että silloin kun alkuperäinen
asiakirja on olemassa, niin "velallisella on oikeus saada nähtäväkseen
ja tarkastettavaksi myös alkuperäinen asiakirja".
Tämä on hyvin yksiselitteinen nimenomaan silloin,
kun se on olemassa, eli tältä osin ei ole mitään
epäselvyyttä eikä mielestäni
oma puheenvuoroni ollut ristiriidassa sen kanssa, mitä ed.
Brax, valiokunnan puheenjohtaja, tässä totesi.
Todellakaan näiltä osin tällä parannuksella
ei kyseenalaisteta sitä, että velkasuhde voisi
syntyä jonkin muun toimen kautta kuin kirjallisen dokumentin
kautta. Siihen tällä asialla ei oteta kantaa,
mutta silloin kun alkuperäinen dokumentti on olemassa,
nyt sitten jatkossa asianomaisella velallisella on oikeus myöskin
se nähdä.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tässä käyty keskustelu
velan tai saatavan perusteen selvittämisestä tuossa
perintätilanteessa on ollut ihan paikallaan. Itse sinne esitin
tämän sanan lisättäväksi,
jotta se ajatus, mikä koko lailla on, tulee vielä kirjaimellisemmin
sinne säännökseen kirjatuksi. Tällä perusteellahan
ei tarkoiteta esimerkiksi velkakirjatapauksessa sitä, että sen
velkakirjan jäljennös siihen esimerkiksi liitettäisiin,
vaan se tarkoittaa juuri sitä, että se velkakirja,
silloin ja silloin solmittu velka, on selostettu siinä tiedoksiannossa
ja sitä kautta tuo informaatio leviää.
Sitten tämä ed. Neittaanmäen korostama
mahdollisuus saada alkuperäiset dokumentit nähtäväksi
tarkoittaa niitä tilanteita, jolloin velallinen haluaa
vielä tarkemmin tämän ilmoituksen perusteella
lähteä penkomaan asiaansa. Tämä on ihan
korrektisti tänne perusteluihin kirjoitettu. Kaikkinensahan
nämä muutokset merkitsevät vaan sitä,
että asetukseen kirjoitettu on siirretty lain tasolle.
Tämä on sitten tietysti toisen messun väärti
ja kuuluisi perustuslakivaliokunnan alaan, mutta kyllä tässä nyt
selvästä ylilyönnistä edelleen
on kysymys tämän asetuksenantovallan tulkinnassa.
Nyt pitää euron tarkkuudella kertoa laissa, minkä kokoisia
perintäkuluja tällaisessa perintätilanteessa
perintäfirma voi velalliselta periä, kun aika
normaalilta tuntuisi, että siinä olisi juuri,
niin kuin perustuslaki edellyttää, ne perusteet,
mihinkä se pohjautuu, eli se, että tällaisia maksuja
peritään, olisi lain tasolla, ja sitten asetuksella
voitaisiin ne tarkemmat euromäärät säätää.
Tässä olisi selvästi uudelleenarvioinnin
paikka perustuslakivaliokunnalle, mutta siitä varmasti
keskustellaan eri foorumilla, mistä rajat vedetään.
(Ed. Taipale: Teidän pitää tulla sinne
jäseneksi. Vaihdetaan paikkoja!) — Se voisi olla
hyvinkin terveellistä. Tämä on uusi Taipaleen-malli. — Nyt
perustuslakivaliokunta vetoaa sitten omiin tulkintoihinsa, ja aina
vaan pidemmälle vedetään tätä asetuksen
ja lain rajaa, ja siinä on jonkinlainen maalaisjärki
tai lainsäätäjäjärki
karannut joissakin tulkintatilanteissa siitä. Mutta tietysti
tämä on selvä, että siinä määrin
kuin laissa voidaan yksilöidä ja kertoa ne perusteet,
jotka yksilön oikeusasemaan vaikuttavat, niin pitää tehdä,
mutta sen sijaan tämmöisiä suureita,
jotka vuoden parin välein ovat muuttuvia, ei pitäisi
pakottaa kierrättämään tämän
salin kautta. Silloin täältä voimavaroja
siitä olennaisesta yhteiskunnan isojen linjaratkaisujen
teosta siirtyy nippelilainsäädäntöön.
Sen pitäisi huolestuttaa kyllä parlamentarismista
kiinnostuneita ihmisiä laajemminkin, elikkä eduskunnan
pitäisi myös lainsäätäjänä keskittyä siihen
varsinaiseen lainsäädännön sisältöön,
suuntakysymyksiin, sellaisiin ratkaisuihin, jotka vaativat maan
ylimmän päättäjän siunausta,
ja sitten hakea perustuslain tekstin rajoissa se järkevä työnjako
asetuksenantovallan ja lainsäädäntövallan
välillä.
Saman kaltaista keskustelua on tietysti paikallaan käydä myös
budjettivallan osalta. Välillähän budjettiuudistusten
osalta mentiin liian pitkälle siinä, että on
isoja könttämäärärahoja,
jotka eduskunta käsittelee, ja tosiasialliset, suuntaa
antavat poliittiset päätökset on delegoitu
hyvin pitkälle taas toimeenpanovallan puolelle. Siinä on taas
ehkä toiseen suuntaan tätä vaakakuppia
heilautettu, liian pitkälle on taas tällaista
summittaista päätöksentekoa eduskunnassa,
ja se on merkinnyt tosiasiallisen poliittisen vallan siirtymistä toimeenpanovallan
puolelle.
Mutta tosiaan nämä muutokset, joita tähän
lakiin on tehty, ovat sinänsä paikallaan. Ainoa, mikä jää hampaankoloon,
on juuri tämä asetuksen ja lain rajanveto, mutta
se ei itse asiassa kuulu juuri tämän esityksen
käsittelyyn.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Koskinen otti hyvin vakavan
ja ajankohtaisen asian loppupuheenvuorossaan esille. Olen itsekin
parlamentarismista sen verran huolissani, että olen pannut
merkille, että ensinnäkin tästä salista
lähetetään lähes jokainen laki,
jossa vähänkin perusoikeus vivahtaa, aina perustuslakivaliokunnan
käsittelyyn. Nyt tuntuu olevan käytäntö myöskin,
että nämä lausunnot, mitä saamme,
ovat hyvin saman suuntaisia, eli kaikki asetuksen tasoinen sääntely
viedään johdonmukaisesti lakiin ja joudutaan tekemään
sen takia erittäin paljon muutoksia. En tiedä,
oliko uuden perustuslaki- ja perusoikeusuudistuksen lähtökohta
tämä.
Tämäkin laki saatavien perinnästä,
joka meillä on nyt käsittelyssä, tarkoittaa
käytännössä sitä, että aina,
kun inflaatio on mennyt eteenpäin ja nämä erilaiset
suureet jäävät vanhoiksi tai joudutaan
ylärajoja korottamaan tai tekemään jotakin muuta,
joka kerta joudutaan antamaan uusi hallituksen esitys ja kierrättämään
se tämän monimutkaisen järjestelmän
kautta. Se ei voi olla järkevää toimintaa
eikä kannattavaa eikä taloudellisestikaan järkevää toimintaa.
Meidän varmaan pitäisi järjestää oikeusministeriön
johdolla jonkinlainen seminaari, jossa olisi lakivaliokunta, perustuslakivaliokunta
ja ministeriön edustajat mukana, jossa käytäisiin
läpi tämä roolijako, miten tätä toimintaa
jatkossa aiotaan kehittää niin, että se
olisi myöskin jollakin lailla puolusteltavissa.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Koskinen oli pois salista
silloin, kun esittelypuheenvuorossani kiinnitin tähän
samaan ongelmaan huomiota. Kuitenkin pitkään aikaisemmin
perustuslakivaliokunnassa istuneena, missä myös
ed. Salo ja itse asiassa ministeri Koskinenkin ovat olleet pitkään,
tiedän, että meidän kaikkien kolmen nimet
löytyvät varmasti lukuisista yksimielisistä mietinnöistä,
joissa asetuksenantovaltuuttakin on jo aikaisemmin viitoitettu
tälle tielle.
Rohkenen tähän keskusteluun kyllä tuoda väitteen,
että tässä olisi ollut kolmaskin tie,
jos perustuslakivaliokunta tai oikeusministeriö olisi halunnut
lähteä liikkeelle ja tarkemmin kuin vain viittaamalla
kohtuullisuuteen määritellä asetuksenantovaltuuksia
esimerkiksi tietyllä matemaattisella suhteella tai arviolla
kustannuskehityksestä sekä tässä laissa
määrätystä suhteesta velkamäärän
ja perintäkulujen välillä. Varmasti tämän kaltaisella
pykälällä olisi päästy,
ainakin minun käsitykseni mukaan, myös siihen
vaihtoehtoon, että emme olisi joutuneet palaamaan vuosien varrella
tähän asiaan.
Ed. Salolle vaan: Toivon, että vastaisen varalle, kun
puhutaan perustuslakivaliokunnan tiukentuneesta taikka liian ankarasta
käytännöstä, pidettäisiin
selvästi erossa perusoikeustulkinnat ja asetuksenantovaltuus.
Ne ovat kuitenkin hyvin erilaisia asioita. Viimeaikainen kritiikki
ja tämmöinen väitetty nipottaminen on
kyllä pääsääntöisesti
ja lähes kokonaan liittynyt väitteisiin asetuksenantovaltuudesta.
Perusoikeuksien osalta ei Suomessa ole havaittavissa mitenkään muihin
eurooppalaisiin sivistysvaltioihin nähden poikkeuksellista
tulkintalinjaa, ei todellakaan, korkeintaan omistusoikeuden osalta,
mutta en usko, että ed. Salo haluaa sitä kovin
paljon lieventää.
Yleiskeskustelu päättyy.