5) Hallituksen esitys laiksi rangaistusten täytäntöönpanon
hallinnosta annetun lain muuttamisesta
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Kyseessä on kolmen esityksen kokonaisuus,
niin sanottu vankeuslakipaketti. Esittelen lyhyesti nämä kaikki kolme
esitystä numerojärjestyksessä.
Laissa rangaistusten täytäntöönpanon
hallinnosta annetun lain muuttamisesta on kysymys virtaviivaistamisesta
hallinnon suhteen. Vankeinhoitolaitoksen organisaatio muodostuisi
nykyisten 21 itsenäisen vankilan ja vankimielisairaalan
sijasta viidestä aluevankilasta sekä valtakunnallisesta
terveydenhuoltoyksiköstä. Aluevankilajako on maakuntapohjainen,
koottu kokonaisista maakunnista nämä viisi aluetta:
Etelä-Suomen, Itä-Suomen, Kaakkois-Suomen, Länsi-Suomen
ja Pohjois-Suomen aluevankilat. Päätöksenteko
aluevankiloiden perustamisesta tapahtuisi valtioneuvoston asetuksella.
Jokaisessa aluevankilassa olisi rangaistusajan suunnitelman
laatimisesta ja vangin sijoittamisesta vastaava sijoittajayksikkö sekä valvonnanasteiltaan
ja toiminnoiltaan erilaisia vankiloita. Aluevankilaan kuuluvien
sijoittajayksiköiden ja vankiloiden perustamisesta päättäisi
oikeusministeriö. Yksiköistä päättäminen
on siis tuotu ministeriötasolle.
Vankiloiden nykyiset sijaintipaikat eivät luonnollisestikaan
muuttuisi. Päätettäväksi tulisi
näiden sijoittajayksiköiden paikat parhaimmin
soveltuvien vankiloiden yhteyteen kunkin aluevankilan alueella.
Vankeinhoitolaitoksen terveydenhuoltoyksikköön
kuuluisi sairaaloita ja aluevankiloissa sijaitsevia perusterveydenhuollon
poliklinikoita. Sitä johtaisi Vankeinhoitolaitoksen ylilääkäri.
Siinä siis poikettaisiin tästä alueellisesta
jaosta. Tämmöinen erityistehtävä,
vankien terveydenhuollon hoitaminen, olisi sitten valtakunnallisella
yksiköllä.
Ehdotuksen tavoitteena on ensinnäkin vankeinhoidon
organisaation ja henkilöstörakenteen kehittäminen
tukemaan uuden vankeuslain mukaista tavoitteellista ja suunnitelmallista
toimintaa. Jokainen aluevankila olisi riittävän
monipuolinen hoitamaan erityyppiset tilanteet ja eri vaiheet rangaistuksen
täytäntöönpanosta, ja myös
sitten olisi riittävää asiantuntemusta
näiden rangaistusajan suunnitelmien laatimiseen ja monipuolisuutta
erilaisten ohjelmien toteuttamiseen rangaistusaikana.
Toiseksi olisi tavoitteena resurssien siirtäminen vangin
kanssa tehtävään lähityöhön
keventämällä ja keskittämällä hallintoa.
Vankien kanssa tehtävään lähityöhön
pystyttäisiin siirtämään vuoteen
2011 mennessä noin 80 henkilötyövuotta
tällä hetkellä noin 2 700 henkilötyövuoden
sisällä. Tämä tapahtuisi keskittämällä hallintoa,
organisoimalla uudelleen tehtäviä ja vähentämällä vankiloissa
esimerkiksi niin sanottuja väliportaan esimiehiä.
Kolmantena tavoitteena on keskushallinnon keventäminen
ja tehtävien siirtäminen alueellisesti hoidettaviksi.
Toimivaltaa siirretään vankeuslaissa keskushallinnosta
aluevankiloihin. Tällä hallinnonuudistuksella
keskushallinnon ohjausotetta kehitetään kokonaisvaltaisemmaksi ja
konkreettisempi päätöksenteko yksittäisen vangin
asioista siirtyy alaspäin.
Muutoksen myötä Rikosseuraamusvirastosta voitaisiin
alueellistaa vuoteen 2011 mennessä 20—25 henkilötyövuotta
osin aluevankiloihin, osin koko oikeusministeriön hallinnonalan
yhteiseen palvelukeskukseen, joka hoitaisi lähinnä taloushallintoa,
palkkahallintoa ja tällaisia kysymyksiä, ja se
puolestaan alueellistetaan, niin että se ei sijaitse Helsingissä.
Rikosseuraamusviraston henkilötyövuosimäärä on
nyt 113, eli se putoaisi alle 100 henkilön yksiköksi,
ja näistä aluevankiloista tulisi sitten vahvempia
kuin tällä hetkellä esimerkiksi keskusvankilat
niihin delegoituine tehtävineen.
Toinen esityskokonaisuus on rikoslain 2 c lukuun tehtävät
muutokset hallituksen esityksessä 262. Siinä on
kysymys ehdonalaisesta vapauttamisesta, valvotusta koevapaudesta,
pitkäaikaisvankien ehdonalaisesta vapauttamisesta ja jäännösrangaistusta
koskevasta sääntelystä.
Vankien ehdonalaisen vapauttamisen nykyiset pääsäännöt
ehdotetaan säilytettäviksi. Ensikertalaiset pääsisivät
ehdonalaiseen vapauteen suoritettuaan rangaistuksestaan puolet ja
uusijat, kun kaksi kolmasosaa on suoritettu. Tässä yhteydessä hallituksen
esityksessä on tiiviisti selvitetty muita vaihtoehtoja,
kuten niin sanottua reaalirangaistusta ja eri määräosia
sekä niiden vaikutusta vankilukuun, vankeinhoidon kustannuksiin,
kriminaalipolitiikkaan ja laajemmin koko yhteiskuntaan. Pääsääntöjen
säilyttäminen on näistä näkökulmista
perusteltua tuon sinänsä lyhyen vertailun pohjalta.
Sen sijaan nuoria rikoksentekijöitä koskevista nykyisistä aika
monipolvisista erityissäännöksistä luovuttaisiin
yksinkertaisemman mallin rakentamiseksi. Nykyisin alle 21-vuotiaina
rikoksensa tehneet nuorisovangit vapautuvat suoritettuaan kolmasosan
vankeusrangaistuksestaan, edellyttäen kuitenkin että tuomittu
rangaistus on pituudeltaan kuudesta kuukaudesta neljään
vuoteen. Tätä lyhyempiin tai pitempiin vankeusrangaistuksiin
tuomitut nuoret suorittavat rangaistuksestaan puolet tai kaksi kolmasosaa
noiden pääsääntöjen
mukaan.
Tämän hallituksen esityksen mukaan kaikki rikoksensa
alle 21-vuotiaina tehneet voitaisiin vapauttaa ehdonalaisesti heidän
suoritettuaan puolet rangaistuksestaan. Tämä yksinkertaistaminen
ja johdonmukaisempi sääntely laskennallisesti
nostaisi keskimääräistä vankilukua
20—30 hengellä, mutta jää nähtäväksi,
miten samaan aikaan täytäntöön
pantavat muutokset, esimerkiksi nuorisorangaistus, vaikuttavat toiseen suuntaan
ja miten tämmöinen johdonmukaisempi rangaistusjärjestelmä ehkä toimii
ennalta ehkäisevästi myöskin ja taas
voisi vähentää vankilukua.
Osana vangin asteittaista vapauttamista vanki voitaisiin sijoittaa
vankilan ulkopuolelle valvottuun koevapauteen. Valvottu koevapaus
olisi osa vankeuslakiuudistuksen keskeistä tavoitetta: vangin
yhteiskuntaan sijoittumisen edistämistä. Vanki
voitaisiin sijoittaa vankilan ulkopuolelle valvottuun koevapauteen
aikaisintaan kuusi kuukautta ennen ehdonalaista vapauttamista. Tällainen
koevapaus olisi mahdollista esimerkiksi silloin, kun vanki on käyttäytynyt
laitoksessa hyvin ja hänellä on työhön,
koulutukseen, päihdehoitoon tai vastaavaan liittyvä asianmukainen jatkosuunnitelma.
Koevapauden aikana vanki voisi asua esimerkiksi kotonaan ja
häntä valvottaisiin teknisin välinein,
kuten puhelimella tai muulla teknisellä valvonnalla. Suomessa
kokeillaan parhaillaan matkapuhelimeen perustuvaa valvontajärjestelmää,
joka mahdollistaa jatkuvan yhteydenpidon laitoksen ulkopuolella
olevaan vankiin ja vangin sijaintipaikan tarkan paikallistamisen.
Valvottuun koevapauteen sijoittaminen edellyttäisi vangin
sitoutumista myös muihin hänelle asetettuihin
ehtoihin, kuten päihteettömyyteen ja sen valvontaan.
Sillä oletuksella, että alkuvaiheessa 10 prosenttia
vapautuvista vangeista voisi tulla valvotun koevapauden piiriin,
tämä merkitsisi noin 500:aa valvotussa koevapaudessa
olevaa vankia vuosittain. Jos keskimääräinen
koevapauden aika olisi yksi kuukausi, se tarkoittaisi 40—50
vangin vähennystä vankiluvussa. Näin
koevapaus puolestaan helpottaisi vankiluvun kasvusta aiheutuvia
paineita.
Nykyisin elinkautisvanki voi vapautua vain tasavallan presidentin
armahduksella. Esityksen mukaan elinkautisvanki voitaisiin päästää ehdonalaiseen
vapauteen aikaisintaan 12 vuoden vankeusrangaistuksen jälkeen.
Jos elinkautiseen rangaistukseen johtanut rikos on tehty alle 21-vuotiaana,
aikaisin vapauttamisaika olisi 10 vuoden jälkeen. Tällaisesta
uudenlaisesta vapauttamisesta päättäisi
Helsingin hovioikeus. Jos tuomittua ei päästetä ehdonalaiseen
vapauteen, asia voitaisiin saattaa hovioikeuden käsittelyyn
aikaisintaan 2 vuoden välein.
Esityksellä ei puututa presidentin armahdusoikeuteen,
eli se säilyisi rinnakkaisena, eikä siellä ole
näitä vastaavia vuosirajoituksia. Sen verran todettakoon,
että kun vuosien 1980—2000 välillä keskimääräinen
elinkautisen vankeusrangaistuksen pituus oli 11—12 vuoden
tienoilla, se 90-luvun lopulta presidenttien Ahtisaari ja Halonen aikana
on ollut siellä 14—15 vuoden tietämissä. Siihen
nähden etukäteen ei tietysti voida ennakoida,
mihin tuomioistuimen käytettävissä oleva vapauttamismahdollisuus
johtaisi, mutta se ilmeisesti todennäköisesti
olisi samoilla seutuvilla kuin tämä tuoreempi
presidenttien armahduskäytäntö noin keskiarvolukuina.
Nykyinen pakkolaitosjärjestelmä ehdotetaan muutettavaksi
koko rangaistuksen suorittamiseksi vankilassa. Rangaistuksen tuomitsemisen edellytykset
säilyisivät pääpiirteissään
nykyisellään. Sen sijaan uutta olisi se, että koko
rangaistusta suorittava vanki voisi päästä ehdonalaiseen vapauteen
suoritettuaan rangaistuksestaan viisi kuudesosaa, jos häntä ei
enää olisi pidettävä erittäin
vaarallisena toisen hengelle, terveydelle tai vapaudelle. Nykyisin
pakkolaitosvanki pääsee ehdonalaiseen vapauteen
vasta suoritettuaan kaikki yhteenlasketut rangaistukset kokonaisuudessaan.
Tässäkin asiassa päätöksen
tekisi Helsingin hovioikeus. Näissä asioissa on
luontevaa, että tällainen poikkeuksellinen päätöksenteko keskitetään
yhdelle asiantuntevalle tuomioistuimelle. Samalla nuoriso- ja pakkolaitosvankeja
koskevat päätökset nykyisin tekevä vankilaoikeus
lakkautettaisiin.
Tämä mahdollisuus ehdonalaiseen vapauteen myös
tällaista koko rangaistusta suorittavien osalta on sikäli
johdonmukainen, että kaikkien rangaistusta suorittavien
osalta haetaan tässä kestävää linjaa,
että hyvin toimimalla, täyttämällä rangaistusajan
velvoitteet, on mahdollisuus parempaan ja sillä lailla
ikään kuin portaittain pystytään
parantamaan myös edellytyksiä rikoksettomaan elämään
sitten vapauden kuitenkin jonakin päivänä koittaessa.
Jäännösrangaistusta koskeva sääntely
on selvästi ollut epäkohta nykyisessä lainsäädännössä. Jos
ehdonalaisesti vapautettu vanki tekee koeaikana uuden rikoksen,
voimassa olevan lain mukaan hän suorittaa vapauttamishetkellä jäljellä olevaa
rangaistusta, niin sanottua jäännösrangaistusta,
enintään yhden kuukauden, eli jos se on alle kuukauden,
täysimääräisesti sen jäännösrangaistuksen,
mutta sen jälkeen, vaikka se olisi useita vuosia, siitä suoritetaan
vain yksi kuukausi. Siinähän ei ole minkäänlaista
suhdetta siihen suorittamatta olevan rangaistuksen pituuteen. Nykyisestä yhden
kuukauden säännöstä poiketen
esityksessä ehdotetaan, että täytäntöön
pantava jäännösrangaistus olisi suhteessa
edeltäneestä rangaistuksesta suorittamatta olevaan
osaan. Siitä päättäisi tuomioistuin
samalla kun päättää sen ehdonalaisen
vapauden menettämisestä.
Jäännösrangaistusta koskevien säännösten muuttaminen
saattaa lisätä vankilukua, kun suhteellisuusperiaatetta
sovellettaisiin. Mahdollista vaikutusta vankilukuun ei voida luotettavasti
arvioida, koska se jää riippumaan viime kädessä tuomioistuinten
linjasta, mutta muutoksen vaikutus päivittäisessä vankiluvussa
todennäköisesti voisi olla 40—50:n tienoilla.
Lisäksi ehdotetaan ehdonalaisen vapauden valvonnan tehostamista. Kaikki
ne, joiden jäännösrangaistus on pitempi kuin
yksi vuosi, määrättäisiin valvontaan
ja valvonnan tehoa myös käytännössä pyritään
parantamaan.
Kolmas esitys on sitten vielä tämä isoin
paketti, koko vankeutta koskevan lainsäädännön
uudistaminen hallituksen esityksessä 263 näille
valtiopäiville. Lähtökohtana on säätää vangin
ja tutkintavangin oikeuksista ja velvollisuuksista selkeästi
lain tasolla perustuslain vaatimusten mukaisesti. Keskeistä on
myös yhteiskunnalle, henkilökunnalle
ja vangille turvallisen täytäntöönpanon
toteuttaminen.
Kuten edellä jo viittasin, vankeinhoidon tavoitteena
olisi nykyistä selvemmin vähentää vangin
uusintarikollisuutta sekä edistää rikoksetonta elämäntapaa
ja vangin yhteiskuntaan sijoittumista vapautumisen jälkeen.
Uudistuksessa on pyritty ottamaan huomioon vankiluvun koostumuksessa,
vankeinhoidossa ja kriminaalipoliittisessa ajattelussa tapahtuneet
muutokset. Keskeinen uudistus on kaikille vangeille tehtävä rangaistusajan
suunnitelma, joka tukisi rangaistuksen tavoitteellista täytäntöönpanoa.
Sen sisältö, syvyys ja laajuus riippuisi rangaistusajan
pituudesta ja yksilöllisistä tekijöistä.
Tässä sijoittajayksiköiden laatimassa
suunnitelmassa arvioidaan vangin riskit syyllistyä uusiin
rikoksiin ja pyritään etsimään
keinoja niiden vähentämiseksi. Tämä taas
olisi perusteena päätettäessä vangin sijoittamisesta
rangaistusaikana, siitä, mihin toimintaan hän
rangaistusaikana osallistuu, myönnettävistä poistumisluvista
sekä ehdonalaisesta vapaudesta. Vangin kannalta suunnitelma
lisäisi täytäntöönpanon
ennustettavuutta.
Vankien osallistumista vankilassa järjestettäviin
aktiivisiin toimintoihin pyrittäisiin lisäämään.
Nimenomaan uusintarikollisuusriskiin vaikuttavia toimintaohjelmia
ja päihdekuntoutusta lisättäisiin ja
sitä kautta vankeinhoidon vaikuttavuutta tehostettaisiin.
Vuonna 2003 aktiivisissa toiminnoissa oli keskimäärin
57 prosenttia vangeista. Pyrkimyksenä on, että tämä selvästi nousisi
kolmen neljäsosan tienoille, ja se merkitsisi 400—700
vankia päivittäin enemmän aktiivitoimintoihin,
laskettuna nykyisestä keskivankiluvusta 3 700.
Tavoitteeseen pyrittäisiin vähitellen lisäämällä aluksi
noin 200 vangilla tätä päivittäistä toimintoihin
osallistuvien määrää.
Vankien palkkausjärjestelmää ehdotetaan muutettavaksi
myös hiukan selkeämmäksi, toimintaan
kannustavaksi.
Vankilassa tulisi olla järjestyssääntö,
jotta vangit voisivat nykyistä paremmin ennalta tietää,
mitä heiltä edellytetään päivittäisessä vankilan
arjessa.
Kurinpitorangaistus voitaisiin edelleen tuomita vankilassa tehdyistä sakkorikoksista.
Yleisin kurinpitorangaistus on yksinäisyysrangaistus, jonka
pituus voi nykyisen lain mukaan olla enintään
20 vuorokautta. Käytännössä sitä tuomitaan yleensä 3—5
vuorokautta. Esityksen mukaan enimmäispituus lyhenisi 14
vuorokauteen. Hiukan kavennettaisiin myöskin tätä toista,
harvemmin sovellettavaa kurinpitorangaistusta, suoritetun ajan menettämistä.
Esityksen mukaan suoritetun ajan menettämisestä tulee
oma itsenäinen seuraamuksensa, jonka enimmäismäärä olisi
20 vuorokautta nykyisen 30 vuorokauden sijasta.
Vankien ja tutkintavankien muutoksenhakuoikeudesta säädettäisiin
nykyistä täsmällisemmin lain tasolla.
Vangit saisivat oikeuden hakea muutosta tärkeimpiin oikeuksiaan
ja velvollisuuksiaan koskeviin päätöksiin.
Suoraan vapauteen liittyvistä seuraamuksista, suoritetun
ajan menetyksestä ja ehdonalaisen vapauden lykkäämisestä,
saisi valittaa käräjäoikeuteen, kuten
nykyisinkin.
Muista kurinpitorangaistuksista ja tärkeimmistä vangin
oikeuksia koskevista päätöksistä vanki
tekisi ensin oikaisuvaatimuksen aluevankilan johtajalle, jonka päätöksestä hän
voisi valittaa hallinto-oikeuteen. Vuonna 2003 kurinpitorangaistuksista
haettiin muutosta 27 tapauksessa, mutta tässä tapauksessa,
kun tämä sääntely tulee yleisemmäksi,
todennäköisesti muutoksenhakutilanteet jonkun
verran lisääntyvät. Hallinnon sisäisen
oikaisumenettelyn käyttöönotto nopeuttaisi
ja keventäisi valitusten käsittelyä.
Käräjäoikeus ja hallinto-oikeus voisivat
käsitellä valitukset yhden jäsenen kokoonpanossa.
Poistumisluvan edellytyksistä säädettäisiin entistä tarkemmin
lain tasolla. Se sidottaisiin myös enemmän yksilölliseen
rangaistusajan suunnitelmaan. Pääsääntö olisi,
että rangaistusajan pituuden perusteella myönnettävän
poistumisluvan saisi aikaisintaan, kun vankilassaoloajasta on suoritettu
kaksi kolmasosaa. Elinkautisvangeille olisi myönnettävä valvottu
poistumislupa vähintään kerran vuodessa
sen jälkeen, kun hän on ollut vapautensa menettäneenä 8
vuotta. Luvan näissä tapauksissa myöntäisi
Rikosseuraamusvirasto, joka päättäisi
myös koko rangaistusta suorittaville myönnettävistä poistumisluvista.
Vankeinhoitoviranomaisten toimivaltuuksista säädettäisiin
myös nykyistä täsmällisemmin
ja kootaan ne mahdollisimman selkeäksi kokonaisuudeksi.
Vankien valvontaa, tarkastamista ja turvaamistoimenpiteitä ja
voimakeinojen käyttöä koskevia säännöksiä täsmennettäisiin.
Uutta olisi muun muassa Vankeinhoitolaitoksen virkamiehen oikeus
ottaa kiinni ja pitää lyhyen aikaa säilössä vankilan
alueella henkilö, jos kiinni ottaminen on välttämätöntä vaaran
torjumiseksi taikka rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi.
Tämäkin on näitä uusia piirteitä,
että tällaista sääntelyä tarvitaan.
Päätösvaltaa siirretään
ehdotuksen mukaan keskusvirastolta vankilanjohtajalle ja vankilassa johtajalta
hänen alaisilleen virkamiehille tuon aluevankilauudistuksen
periaatteiden tapaan.
Lakiin otettaisiin nykyistä täsmällisemmät säännökset
tutkintavankien sijoittamisesta. Näistä asioista
päättäisi jatkossa tuomioistuin. Tutkintavankeja
ei saisi pitää poliisin säilytystiloissa
neljää viikkoa pitempään, koska
sen on katsottu rajoittavan huomattavasti heidän oikeuksiaan; yleensä ihan
näiden tilojen vuoksi, tutkintavankiloissa on olennaisesti
paremmat tilat pitkäaikaiseen säilytykseen. Nykyisin
vastaavaa enimmäisaikaa ei ole säädetty.
Poliisin tiloissa on noin 100—110 tutkintavankia päivittäin
keskiarvolukuna. Poliisin säilytystilojen hyväksyminen siirrettäisiin
oikeusministeriöltä sisäasiainministeriölle,
jolleka koko toiminta muutoinkin kuuluu. Uutta on myös,
että tutkintavangille voitaisiin määrätä kurinpitorangaistus
samaan tapaan kuin vankeusvangeillekin. Tämä uudistus
on tarpeen järjestyksenpidon selkeyttämiseksi,
sillä tutkintavankeusajat ovat pidentyneet usein varsinkin
vaikeasti selvitettävissä rikoksissa.
Tutkintavangin yhteydenpitorajoituksista esitutkinnan aikana
säädettäisiin nykyistä täsmällisemmin
pakkokeinolaissa ja yhteydenpitorajoituksista samoin päättäisi
tuomioistuin. Asiaa käsittelevällä tuomioistuimella
on selvemmin kokonaisvastuu siitä, minkälaiset
rajoitukset ovat tarpeen, ja se on myöskin paras niistä päättämään.
Suomessa vankiluku on tunnetusti noussut vuodesta 1999 alkaen
oltuaan tätä ennen pitkään laskussa.
Uudistuksessa keskimääräinen vankiluku
on arvioitu noin 3 700:n tasolle. Kuten viittasin, siellä on
elementtejä, jotka jonkun verran laskennallisesti kasvattavat
vankilukua, mutta on myös sitten alentavia, kuten valvottu
koevapaus ja esimerkiksi se, että vankeusajan laskusääntöä muutetaan
siten, että vapauteen pääsee jo vankeusajan
viimeisenä päivänä, ja sekin
merkitsee parinkymmenen alennusta keskivankilukuun. Yhteisvaikutukseltaan
nämä aika lailla kompensoivat toisiaan. Kokonaisuudessaan
on tähdätty oikeudenmukaisempaan rangaistusjärjestelmään
ja rangaistuksen täytäntöönpanojärjestelmään.
Uuden lainsäädännön tavoitteiden
toteuttaminen edellyttää Vankeinhoitolaitoksen
resurssien lisäämistä lähivuosina.
Esityksen mukaan puhtaasti tämän lainsäädännön
voimaantulosta aiheutuvat vuotuiset kustannukset olisivat 2,8 miljoonaa
euroa vuodessa ja siinä suurimmat tekijät ovat
juuri sijoittajayksiköiden toiminnan käynnistäminen,
se vaatii noin 40 henkilötyövuotta koko maassa,
toimintoihin osallistumisen lisääminen, noin 15
henkilötyövuotta, ja pienempiä summia
esimerkiksi toimintarahajärjestelmän uudistamiseen.
Tämän lisäksihän meillä on
eduskunnassa usein puitu resurssivaje vankeinhoidossa. Jos vertaamme
esimerkiksi muiden Pohjoismaiden lukuja henkilöstön
suhteesta vankien määrään, niin
meillä tarvittaisiin periaatteessa satoja, mutta ainakin
50—100 hengen resurssilisäys juuri paremman turvallisuuden
rakentamiseksi, lähityön voimistamiseksi ja myöskin
sitten toiminnan järkevöittämiseksi vankiloissa,
että saadaan isompi osa vangeista todella tekemään
mielekästä työtä tai kouluttautumaan
vankeusaikana.
Mutta näissä ahtaiden budjettikehysten oloissa
tietysti tällaisia kertarysäyksiä ei
tähän saada, mutta vähintäänkin
uuden vankeuslain asianmukainen täytäntöönpano
pitää pystyä myös resurssien
puolesta turvaamaan. Odotan mielenkiinnolla eduskuntakäsittelyä ja
toivon, että lakivaliokunta suuresta työmäärästään
huolimatta pystyisi tämän aika kompaktisti käsittelemään
siten, että hyvissä ajoin ensi vuoden alkupuolella
lakien sisältö saataisiin selväksi ja
valmistautuminen sen täytäntöönpanoon
vuoden 2006 alusta voisi sitten sujua hyvin.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! Nopeuteen on tässä valiokunnassa
käsittääkseni totuttu, että kyllä me
teemme sen niin nopeasti kuin kaiken muunkin, perusteellisesti ja
nopeasti. Valiokunnan läsnäoloprosentit ovat olleet
todella hyviä. Valiokunta on hyvin aktiivinen ja toimii
tehokkaasti. Mutta tietysti täytyy huomioida se, että tätä lakipakettia
on odotettu. Tämä on luvattu meille jo yli vuosi
sitten. Lupaan kyllä, nyt sen uskallan valiokunnan puheenjohtajana,
että suhteessa aiomme olla ripeämpiä kuin
hallitus puheisiinsa nähden on tässä vaiheessa
ollut.
Mutta, niin kuin ministerikin lopussa puuttui hyvin tärkeään
asiaan, rahaa puuttuu. Se nyt ei ole mikään salaisuus,
se on varmaan keskeinen syy, minkä takia yli vuoden verran
olemme ministerin kanssa tavatessamme kuulleet, että tämä laki
tulee aivan pian; neuvottelut valtiovarainministeriön kanssa
näissä ahtaissa raameissa ovat olleet haasteellisia.
Väliaikatiedot kertoivat huonompiakin tietoja, kuin ministeri
ja hallitus nyt on voinut esittää, että sikäli
on syytä nostaa hattua, että aivan karmeimmat
tiedot eivät pitäneet paikkaansa.
Mutta ei saa olla mikään salaisuus, että alkuperäinen
näkemys siitä, mitä tämän
lakipaketin kuuluu vähimmillään maksaa,
on ainakin 2 miljoonaa euroa enemmän, kuin mitä nyt
eduskunnalle tuodaan. Se aivan varmasti on yksi syy, minkä takia
valiokunnan on hyvin tarkkaan katsottava se, että Suomessa
ei ruveta muinaisen Neuvostoliiton kaltaiseen järjestelmään,
jossa laki lupaa yhtä sun toista, mutta mihin käytännössä resurssit
eivät riitä. Kyllä meidän on
sitten rohjettava kirjoittaa laki sen mukaiseksi, mihin rahat riittävät.
Ei ole mitään syytä ryhtyä semmoiseen
populismiin, että väittää, että rahaa
sataa taivaalta, mutta ei myöskään voida
avata semmoista päätä, että Suomessa
lakiin kirjoitettu toivemaailma erkaantuu kovin paljon siitä,
mihin budjettivarat riittävät. Silloin täytyy
uskaltaa katsoa, mitä tällä rahalla saadaan,
mistä on todellakin syytä olla kiitollinen. Meillä on
varsin tuore esimerkki siitä, että huomattavasti
halvempaan nuorisorangaistuksen asiaan oli todellakin kissojen ja
koirien kanssa etsittävä rahaa. Lopulta siihen
löytyi rahoja osittain toisesta hyvästä tarkoituksesta
eli kuluttajavalituslautakunnan toiminnasta.
Muutamia havaintoja tästä sinänsä oikein
tervetulleesta, hyvin valmistellusta ja pohjoismaisittain kiitettävästä ajatuksesta,
muun muassa siitä, että viimeinkin vangeille tehdään
rangaistuksen ajan suunnitelma. Tämä kaikki on
tervetullutta. Tänne sisältyy muistakin syistä hyvin
paljon hyviä sisällöllisiä uudistuksia.
Tasavallan presidentin uuteen rooliin uuden perustuslain näkökulmasta
sopii mielestäni aivan hyvin, että jatkossa armahdusoikeus
olisi hiukan rajatumpi, ja pääsääntöisesti,
kun puhutaan elinkautisvangeista, Helsingin hovioikeus on aivan
mainio taho sitä asiaa käsittelemään.
On myös todella, niin kuin ministeri sanoi, varmasti
kansalaisten oikeudentajua kohtaan ollut jo pitkään
väärin tämä jäännösrangaistusongelma,
että vain kuukausi on istuttavaa sitten, jos kuitenkin
jo ehdonalaisessa vapaudessa tekee uuden rikoksen. Siltä osin,
vaikka siihen sisältyy näitä kustannus-
ja menopaineita ja vankiluvun kasvupaineita, varmasti yleinen oikeudenmukaisuudentunne
vaatii tämän asian muuttamista.
Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan noin puolella sikäläisistä vangeista
on keskittymishäiriö nimeltä adhd-oireyhtymä.
Suomalaiset asiantuntijat ovat valiokunnalle kertoneet, että suunnilleen
samanlaisissa luvuissa liikutaan meilläkin. Tähän
viittaa se, että tiedetään myös
suomalaisista tutkimuksista, että yli puolella nuorisovangeista
on vakava lukihäiriö, joka on usein adhd-oireyhtymän
osa. Siinä vaiheessa, kun rangaistusajan suunnitelmaa tehdään,
on oleellista myös löytää resurssit
siihen, että viimeistään tässä vaiheessa
tätä arjen elämää,
laillista, itsestään huolta pitävää elämää elämään
pystyvien ihmisten edellytykset hoidetaan kuntoon. Pahimmillaan adhd-oireyhtymä on
semmoinen, niin kuin yksikin asiantuntijalääkäri
valiokunnalle kuvasi, että ihminen ei ole koskaan eläessään
pystynyt lukemaan yhtä A-nelosta läpi. Vasta hoidon
jälkeen on löytynyt semmoinen rauha. Pahimmissa,
vakavimmissa adhd-tilanteissa tarvitaan lääkehoito
kuntoutuksen lisäksi.
Ikävää tässä koko
asiassa on se, että on sääli, että meidän
terveydenhuoltojärjestelmämme, joka seuloo adhd-oireyhtymää,
joka on hyvin vahvasti perinnöllinen ja jota on enemmän
miehillä kuin naisilla, ei löydä sitä 5—8-vuotiailta neuvoloissa,
niin kuin se pitäisi löytää.
Niinpä niin Ruotsissa kuin Suomessakin näyttää,
että meidän vankilamme on ikään
kuin epävirallinen adhd-seulontajärjestelmä.
Näin ei saisi olla, mutta niin kauan kuin on, täytyy
olla resurssit viimeistään siellä vankilassa
puuttua tähän ongelmaan, koska siihen ongelmaan
on nykyään apuja. Jos puhutaan siitä,
että vanki pystyy rangaistuksen jälkeen palaamaan
elämään, niin tämä on aivan
keskeistä, niin kuin puuttuminen toiseen yhtä keskeiseen
asiaan, vankien päihdeongelmaan. Päihdeongelmaisten
vankien lukumäärä on erittäin
suuri, ja niin kuin täälläkin olevat
ihmiset varmasti ovat kuulleet, me emme yrityksistä huolimatta
ole onnistuneet pitämään vankiloita edes
huumeista vapaana.
Näihin rahaongelmiin ja hallituksen politiikkaan nyt
näköjään liittyy sekin, että vaikka
eduskunta on moneen kertaan vaatinut ja vaikka hallitusohjelmassa
vielä lupailtiin, niin erillistä rangaistusmuotoa
nimeltä sopimushoitorangaistus ei ole tällä vaalikaudella
tulossa. Olemme erittäin suurissa vaikeuksissa sen suhteen,
pystymmekö me vankeinhoidonkaan parissa vieroittamaan riittävän
tehokkaasti päihdeongelmaisia vankeja. Jos me samaan aikaan
puuhaamme ministeri Rajamäen alueella sisäisen
turvallisuuden pakettia, mutta emme pysty vankiloihin joutuneita
ihmisiä, oikeuslaitoksen piiriin rikoksista tuomittuja
ihmisiä vieroittamaan, siinä on kyllä valtava
ristiriita. Esittäisinkin pohdittavaksi, että mikäli
resursseista ja raameista löytyy sisäisen turvallisuuden
nimissä uusia voimavaroja, silloin uskallettaisiin ylittää sektorirajat
ja miettiä, olisiko kuitenkin meidän kaikkien
arjen turvallisuuden kannalta oleellisinta, että mahdollisimman
harva suomalainen on päihderiippuvainen, varsinkin huumeriippuvainen
tavalla, joka aiheuttaa rikoskierteen uudelleen. Kun ajattelen arjen
pelottavuutta, mitä ihmiset pelkäävät,
niin aivan varmasti tämä huumeriippuvaisten rikollisuus
on keskeinen osa sitä.
Aivan viimeiseksi tähän erittäin
tärkeään valvottuun koevapauteen. Teknologia
todellakin nykyään mahdollistaa sen, että ihmistä voidaan valvoa
ilman, että hänet suljetaan laitokseen. Näitä on
paitsi Suomessa, niin kuin ministerikin kertoi, kokeiltu maailmalla
hyvin paljon. Nuorten osalta sitä on kokeiltu myös
paljon. On ikävää, että nyt
näyttää siltä, että ajateltuihin,
muun muassa nuorisorangaistuksen muutoksiin, joita erillinen toimikunta
ehdotti, niihinkään ei näytä löytyvän
resursseja, koska saattaisi olla, että jonkin kaltainen — miten
nyt nykyään hienosti sanotaan — rikollisella
käytöksellä oireileva nuori saattaisi
kaivata paitsi välitöntä puuttumista,
jonkun sortin puhuttelua, myös nykyisen teknologian sallimaa
jonkun sortin osittaista vapaudenriistoa. En mielelläni
käyttäisi sanaa aresti, niin kuin nyt on mietinnöissä käytetty,
enkä varsinkaan näe kovin uskottavana, että on
järkevää haaveilla taikka suunnitella
edes kotiarestia, koska juuri näillä nuorilla
se koti on se todennäköinen paikka, mistä kaikki
ongelmat ovat lähteneet. Usein näiden nuorten
kotona on suoranainen vaara joutua väkivallan kohteeksi.
Siellä saattaa olla isän tai äidin uusi
puoliso tai niin paha päihdeongelma vanhemmilla, huoltajilla, että itse
asiassa sen ongelmallisen nuoren viimeinen paikka on joutua kotiin.
Maailmalta löytyy osittaisen vapaudenriiston malleja,
joita Suomessakin pitäisi pystyä kokeilemaan.
Lakivaliokunta lähtee näihin tutustumaan Kanadaan,
jossa näitä käytetään
sekä nuorten että myös sitten — tämä liittyy
myös tähän, mitä tehdä niille,
jotka on katsottu harvinaisen vaarallisiksi, uskalletaanko heidät
päästää vapauteen — eri
tavalla mieleltään häiriintyneiden rikoksia
tehneiden ihmisten valvontaan. Meillä täytyy olla
yhteiskunnalla keinoja esimerkiksi siihen, että ihminen
määrätään kerran viikossa olemaan
kotonaan niin, että terveydenhuoltohenkilökunta
voi hänet tavata, tarkistaa, että hän
on ottanut lääkkeensä, tai silloin, kun
puhutaan nuorista, meillä täytyy olla keinoja
poistaa nuori siitä joukosta, siitä tilanteesta,
joka näyttää olevan omiaan aiheuttamaan
esimerkiksi viikonloppuina rikoskierteen.
Näihin asioihin ei vielä tässä paketissa
eikä näillä resursseilla pystytä puuttumaan,
mutta uskon, että se on se tie, joka tämän
hyvän paketin kanssa jatkossa paremmilla resursseilla on
oikea tie.
Tony Halme /ps:
Arvoisa puhemies! Oikeusneuvos Arposen johtaman komitean ehdotuksessa
vuonna 2001 todettiin, että nuorisovankeuteen määrättävistä nuorista
ensikertalaisen tulisi suorittaa vähintään
puolet rangaistuksestaan ennen ehdonalaiseen vapautumista, joka
myös hallituksen esityksessä mainitaan. Sen sijaan
muiden ensikertalaisvankien osalta hallituksen esitys eroaa komitean
ehdotuksesta. Vapauttamiseen näiden osalta ei mielestäni
pitäisi ryhtyä, ennen kuin vähintään
kaksi kolmasosaa rangaistuksesta on suoritettu. Jos rikos on kuitenkin poikkeuksellisen
törkeä, tulisi kummassakin kohdassa poistaa ehdonalaiseen
pääsy ennen tuomion todellista loppumista.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lakivaliokunnan puheenjohtaja jo kertoi
monia niitä asioita, mitä ajattelin tässä lähetekeskustelussa
tuoda esille.
Ensinnäkin nämä rahakysymykset. Tämä toimintakentän
uudistus on sinänsä myönteinen asia,
että jos vankiloissa hallintoa kevennetään
ja lähityötä lisätään
ja pyritään siihen, että uusintarikollisuus
vankien osalta vähenee, niin tämä on lähtökohtaisesti
hyvin tervetullutta uudistusta. Mutta kuten tiedämme, uusi
toimintakulttuuri vaatii myös uudenlaisia tapoja toimia,
ja se tietää myöskin, että vankilaviranomaisten
koulutukseen ja uusiin vakansseihin joudutaan myöskin satsaamaan
rahaa. Mikäli aiotaan, että tämä laki tulisi
voimaan mahdollisesti vasta vähän ennen juhannusta,
niin tähänkin vaaditaan riittävästi
aikaa ja voimavaroja. En jaksa nimittäin uskoa siihen,
että kovin aikaisin kevättalvella lakivaliokunta
pystyy tätä mittavaa kolmen lain pakettia käsittelemään,
varsinkaan jos halutaan, että se kuuntelee asiantuntijoita
riittävästi ja tekee sellaisen mietinnön,
joka on vähintään yhtä hyvä kuin
tämä hallituksen esitys.
Muutama sana ehdonalaista vapauttamista koskevista säännöksistä,
jotka nyt uusiutuvat. On varmasti ihan hyvä, että näistä nuoria
rikoksentekijöitä koskevista nykyisistä erityissäännöksistä luovutaan
kokonaan. Tällä uudistuksella kuitenkin saadaan
aikaan se, että uudistuksen arvioidaan hallituksen esityksen
mukaan nostavan keskivankilukua 20—30 henkilöllä.
Kuitenkin nykyisin alle 21-vuotiaat rikoksentekijät ja
nuorisovangit vapautuvat suoritettuaan kolmasosan vankeusrangaistuksestaan.
Tämä järjestelmä on mielestäni
ollut yhdenvertaisuuden kannalta varsin ongelmallinen, koska pelkkä ikä ei
riitä näin mittavaan alennukseen rangaistuksen
osalta.
Aivan niin kuin lakivaliokunnan puheenjohtaja, kiinnittäisin
huomiota myöskin tähän valvottuun koevapauteen.
Nykyajan tekniikka mahdollistaa jo, että vangin liikkeitä vapausaikana
voidaan seurata hyvinkin tarkkaan, mutta ongelma tässäkin
varmasti lienee esimerkiksi se, että vangin täytyisi
sitoutua esimerkiksi päihteettömyyteen ja kuuliaisuuteen.
Kun näitä ongelmia käytännön
elämässä kuitenkin tulee varsin usein, saattaa
olla, että nämä valvotut koevapaudet
loppuvat aika piankin ja vanki palaa nopeastikin takaisin vankeuteen.
Mielenkiintoinen osa tässä esityksessä on
se, että tässä myöskin tuodaan
esille elinkautisvangin vapauttamissäännöksen
muuttamiset. Nykyisinhän elinkautisvanki voi vapautua vain
tasavallan presidentin armahduksella. Jatkossa säännösten
mukaan elinkautisvanki voitaisiin päästää ehdonalaiseen
vapauteen aikaisintaan 12 vuoden vankeusrangaistuksen jälkeen,
mutta kuitenkin alle 21-vuotias henkilö voitaisiin vapauttaa
jo 10 vuoden jälkeen. En tiedä, onko tämäkään
välttämättä ihan kestävä ratkaisu,
että 21 vuotta täyttänyt ja esimerkiksi
muutaman kuukauden tämän iän alla oleva
henkilö saisivat erilaista kohtelua. Veikkaan, että he
ovat aika lailla saman tyyppisiä henkilöitä kuitenkin,
20-vuotias ja 21-vuotias.
Presidentin armahtamisoikeuteen tässä asiassa
ei ole otettu kantaa, vaikka oikeusoppineet tätä keskustelua
ovat käyneet Suomessa aika pitkäänkin
siitä, täytyisikö tämä valtaoikeus
jatkossa myöskin presidentillä olla. Itse pitäisin
parhaimpana ratkaisuna sitä, että tästä päättäisi
yksinomaan oikeus.
Nyt jatkossa sitten vankeusviranomaiset joutuvat tekemään
tällaisia suunnitelmallisia ohjelmia vangeille ja tämä suunnitelma
tukisi sitten rangaistuksen täytäntöönpanoa.
Tämä tietäisi hyvin paljon lisää työtä,
ja en ole ihan vakuuttunut siitä, mihin nämä suunnitelmien
teot jatkossa johtavat, vähentävätkö ne
uusintarikollisuutta vai ei, kun toinen osapuoli ei välttämättä sitoudu tähän
ohjelmaan niin, kuin me lainsäätäjät
paperilla toivomme.
Samoin on mielenkiintoista tässä esityksessä se,
että vankipalkkausta parannetaan ja tehdään huomattavasti
kannustavammaksi kuin nykyisin. Jatkossa myöskin toimintaohjelmiin
tai muuhun vastaavaan toimintaan osallistumisesta maksettaisiin
aivan samanlainen korvaus kuin työnteosta. Itse lähtisin
kuitenkin siitä ajatuksesta, että nimenomaan tällainen
osallistuminen työhön olisi nimenomaan sellaista,
mihin kannattaisi kannustaa, ei tällainen niin sanottu
toisarvoinen toiminta. Kun lakiesityksessä puhutaan toimintaohjelmista
tai muusta vastaavasta toiminnasta, niin se jättää aika
lailla epäselväksi, mitä se sitten käytännössä sisältäisi.
Myöskin tutkintavankien osalta tässä esityksessä on
muutoksia, ja jatkossa poliisin säilytystiloissa ei saisi
pitää enää tutkintavankia neljää viikkoa
kauempaa, koska, perusteluosassa kerrottiin, se rajoittaa vankien
oikeuksia. Pitäisin kuitenkin tärkeänä,
että erityisistä syistä, milloin siihen
on painavat syyt, päädyttäisiin siihen,
että voidaan tätä enimmäisaikaa
myöskin pidentää, koska tiedän
jo etukäteen, että tämä neljä viikkoa
jää käytännössä poikkeuksetta
liian lyhyeksi ajaksi. Sinä aikana ei päästä tutkinnassakaan
niin pitkälle, että voitaisiin henkilöä edestakaisin
siirtää vankilan ja poliisiviranomaisten välillä. Myöskin
hyvää tässä esityksessä on
se, että jatkossa myöskin tutkintavangeille voitaisiin
määrätä kurinpitorangaistus,
aivan niin kuin vankilassa muutenkin.
Lopuksi, arvoisa puhemies, yritin lukea nopeasti tätä esitystä läpi
ja todeta näitä kustannusvaikutuksia. Esityksessä vankeuslaista
puhutaan, että tähän tarvittaisiin 2
miljoonaa euroa lisää voimavaroja. On mielenkiintoista
nähdä, miten nämä varat mahtuvat
kireään valtion budjettiin jatkossa. Meillä on
tällä hetkellä noin 3 700 vankia
ja painetta kasvuun on edelleen olemassa. Suurin vankiryhmä on
edelleenkin väkivaltarikolliset, mutta myöskin
viime vuosikymmenen aikana huumerikoksista tuomittujen määrä on huomattavasti
lisääntynyt ja vangit ovat yhä vaikeammin
moniongelmaisia ja valtaosa heistä kärsii vakavista
päihdeongelmista ja myöskin psyykkisistä häiriöistä.
Tämä tietää sitä, että tämä lainsäädäntö,
mitä me nyt lähdemme lakivaliokunnassa työstämään,
on erittäin haasteellinen, ja jos me siinä onnistumme,
niin sillä voidaan myöskin jatkossa säästää yhteiskunnan
varoja.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta tulee olemaan varsin haasteellisen tehtävän
edessä. Vankeinhoidon osalta tarvitaan kipeästi
lisää voimavaroja. Vankilat ovat täynnä, ja
tästä seuraa kaikkia ongelmia, pahimmillaan se,
että vankiloista muodostuu rikollisuuden korkeakouluja.
Tarvitaan voimavaroja, jotta nämä hyvät
suunnitelmat, mitä hallituksen esityksessä on
yksilökohtaisesta vankeinhoidosta, voisivat toteutua.
Erääseen yksityiskohtaan menisin: Minä näkisin
elinkautisessa presidentin armahtamisen kuitenkin parhaimpana tapana,
jolla elinkautisvanki voidaan vapauttaa. Näkisin tämän
vanhan ja arvokkaan perinteen tuossa edelleen säilyttämisen arvoisena.
Sitten kiinnittäisin tähän ehdonalaiseen
vankeuteen huomiota. Käytännössä monillekin,
jotka ehdonalaisen tuomion saavat, se ei merkitse mitään.
Pitäisi kiinnittää huomiota siihen, että se olisi
nimenomaan yhteiskuntakelpoisuuteen ohjaava vaihe ja prosessi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tietämykseni tämän
kolmen lain paketin sisällöstä perustuu
vain siihen, mitä nyt olen ministerin esittelystä ja
käytetyistä puheenvuoroista kuullut, mutta siihen
liittyy pari kokemusta, jotka, täällä kun
on lakivaliokunnan jäseniä paikalla, annan vinkiksi
ja pääomaksi. Ne liittyvät juuri siihen,
mistä tässä lakipaketissa on kysymys.
Ensimmäinen tapaus on aika mielenkiintoinen tapaus
voimassa olevan lain soveltamisesta. Kun olin Oulun yliopiston luonnontieteellisen
tiedekunnan
dekaanina, sain puhelinsoiton oikeusministeriöstä ja
virkamies kertoi, että heillä on täällä semmoinen
hyvin mielenkiintoinen tapaus: murhamies, joka on suorittanut vankilassa ylioppilastutkinnon
ja menestynyt siinä ylioppilastutkinnossa erinomaisen hyvin,
sitten on vankilasta käsin hakenut opiskeluoikeutta Oulun
yliopiston luonnontieteellisessä tiedekunnassa ja saanut
sen korkein pinnamäärin. Nyt on ongelmana se,
että hän on siis saanut, niin kuin murhamies saa,
asianomaisen tuomion ja voi vain opiskelua harjoittaa vankilasta
käsin. Mutta he olisivat valmiit siihen, että jos
minä ottaisin henkilökohtaiselle vastuulleni tämän
murhamiehen, hän kävisi ilmoittautumassa minulle
aina yliopistolla ja kävisi päivittäin
nämä opintosuorituksensa tekemässä siellä yliopistolla
ja sitten yöksi menisi taas Oulun lääninvankilaan.
Olenko minä siihen valmis? Minä sanoin, että ilman
muuta minä olen valmis, jos te katsotte, että tämä kokeilu
on asianmukainen ja kaikilta puolin ok. Näin myöskin
sitten meneteltiin. Tämä henkilö, vanki,
ilmoittautui, ja kävimme asianomaisen keskustelun, ja sen
jälkeen tämän käytännön
otimme päivärutiiniksi ja homma hoidettiin, ja
näin saatiin maisteri. Mitä hänen elämässään
on sittemmin tapahtunut: olen vaan kerran vilaukselta nähnyt hänet
tuolla muualla Suomessa kadulla, niin että en viitsinyt
mennä kysymään, että mitäs
sulle nyt kuuluu.
Arvoisa puhemies! Toinen esimerkki, joka on tästä päivästä,
siitä päivästä, jota nyt elämme. Tässä salissa
on erittäin paljon keskusteltu, onneksi, harmaasta ja mustasta
taloudesta ja sen tuottamasta vahingosta valtiolle ja myöskin
rehelliselle talouselämälle. Kerron tapauksesta, jossa
on ehkä nyt tutkimisen arvoista lakivaliokunnassa.
Henkilö on tuomittu hovioikeudessa harmaan, mustan
talouden alueella tapahtuvasta talousrikollisuudesta, istuu parhaillaan
vankilassa ja johtaa ja jatkaa tätä toimintaa
vankilasta käsin päivittäin ilman minkäänlaisia
rajoituksia. Tuomioistuin ei antanut hänelle minkäänlaista
liiketoimintakieltoa. Hän on keksinyt nyt käyttää franchising-järjestelmää tämän
harmaan, mustan talouden alueella toimimiseksi. Hänellähän
on käytettävissään tämä laittomasti
saatu raha, pääoma, ja franchising-yrittäjäthän
on helppo nykyaikana saada. Ei mitään muuta kuin
menee lähimpään kuppilaan ja siellä sanoo,
että tuossa on sulle vähän rahaa, lähdetkö franchising-yrittäjäksi,
ja näin sitten saa kanssatoimijoita, ja tälle koko
toiminnalle yhteiskunta ei näytä mahtavan yhtään
mitään. Erittäin korkea kynnys on liiketoimintakiellon
asettamisessa. Se näyttää olevan lähes
mahdotonta.
Luin erään oikeudenpäätöksen,
jossa todettiin, että kun asianomainen on työllistänyt
niin valtavan monta henkilöä — huom.
siis tuomion mukaan rikollisella tavalla — ei voida liiketoimintakieltoon
asettaa. No, eihän tässä enää rehellisillä yrittäjillä ole
kilpailijoina mitään mahdollisuutta menestyä,
ja henkilö saa täydellisen ylöspidon
valtiolta niin, että siinä on tukiorganisaatiokin
luotu sataprosenttisena tukemaan hänen niin sanottua liiketoimintaansa.
Asia liittyy täydellisesti nyt käsittelyssä olevaan
lainsäädäntöön ja sen
erittäin suureen, sanoisinko nyt, johonkin reikään,
mustaan aukkoon, josta soisi ainakin mietinnöstä sitten
lukevansa, että asiaan on kiinnitetty huomiota.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! En ole ehtinyt näitä kaikkia
esityksiä läpikäydä, mutta yleistoteamuksena
ja evästyksenä lakivaliokunnalle toteaisin sen,
että minun mielestäni valiokunnassa kannattaa
kyllä mennä hyvin tarkasti lävitse nämä oikeudet
ja velvollisuudet, mitä nämä kolme lakiesitystä tuomiotaan
sovittavalle henkilölle asettavat. Tällä tarkoitan
sitä, että jos me annamme hyvin paljon määrättyjä oikeuksia,
niin myöskin niitä velvollisuuksia, mitä näille
asetetaan, pitää pystyä noudattamaan.
Täällä joissakin puheenvuoroissa on viitattu
näihin taloudellisiin resursseihin, ja minua huolestuttaa
vaan se, että jos me säädämme
vain sellaista lakia, jota ei pystytä käytännössä toteuttamaan
resurssien puutteen johdosta, niin silloin olemme arveluttavalla
tiellä. Toivon, että lakivaliokunta paneutuu nimenomaan
näihin seikkoihin ja tulevassa mietinnössään
toteaa sen, millä tavoin käytännössä myöskin
näitä asioita pystytään hoitamaan.
Minun mielestäni lakeja on noudatettava ja rahojen on tultava
sitten, kun sellainen laki tulee.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vistbackan evästys varmasti
on ihan paikallaan. Oikeuksien ja velvollisuuksien täytyy
olla tietenkin tasapainossa, ja ei voi olla pelkkiä oikeuksia, vaan
täytyy olla myöskin sitä mukaa tasapainon takia
myöskin velvollisuuksia.
Pyysin puheenvuoron ed. Pulliaisen evästyksen johdosta.
Taitaa olla tämän päivän maailmassa,
niin kuin poliisilainkin käsittelyssä kohta tulee
esille, että mitkään liiketoimintakiellot
eivät pysty pureutumaan siihen vankilasta harjoitettavaan
rikolliseen toimintaan ja sen suunnitteluun, mitä tänä päivänä tehdään.
Se on tosi merkittävää, ja varmasti poliisilainkin
yhteydessä siihenkin viitataan.
Mutta esimerkissä oleva tapaus, että joku
lukee ylioppilaaksi vankilassa, ei ole sinänsä harvinaisuus.
Taitaa tänä päivänä olla
enemmänkin ongelma se, onko sisälukutaito edes
kohtuullisella tasolla, puhumattakaan sitten maisterin tutkinnosta.
Varmasti on aivan paikallaan, että vankilassa suoritettuja
opintoja ja jatko-opintoja kaikin mahdollisin keinoin pyritään
myöskin lainsäädännöllä edistämään,
koska sehän on varmin tae siihen, että vankilasta
vapauduttuaan vanki sijoittuu työelämään
ja sitä kautta uusintarikollisuus vähenee. Tämän
viestin otan kyllä mielelläni vastaan.
Keskustelu päättyy.