10) Hallituksen esitys laiksi poliisilain muuttamisesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Poliisilain laajassa uudistamistyössä,
joka on tietysti seurausta muuttuneesta ympäristöstä ja
uhkien tilanteesta, erityisjärjestäytyneen rikollisuuden
kovenevista toimintamalleista — joista suuri yleisökin
varmaan silloin tällöin saa väläyksiä lehdistönkin
kautta — ja sen teknisestä kehittymisestä, on
poliisilain kokonaistarkistusesityksen valmistelun yhteydessä ollut
pakko puuttua ja eri tavoin löytää myöskin
yleisen turvallisuuden, sisäisen turvallisuuden ja kansalaisten
turvallisuuden osalta uusia toimintamalleja myös viranomaispuolelle.
Koska poliisilain kokonaistarkistukseen liittyy ja liittyi niin
monia erilaisia lähestymistapoja, katsoin viisaaksi viime
kesänä oikeusministerin kanssa sopia yhteisestä valmistelusta
oikeusministeriön ja sisäasiainministeriön
yhteisessä työryhmässä eräiltä osin.
Se liittyy nimenomaan kysymykseen peitetoiminnassa toimineen poliisimiehen
henkilöllisyyden salassapitämisestä, myös
häntä todistajana tai muutoin esitutkinnassa ja
oikeudenkäynnissä kuultaessa, ja peitetoimintaa
suorittavan poliisimiehen mahdollisuudesta tehdä henkilön
tai henkilöryhmän toimintaan osallistuessaan teko,
joka muutoin täyttäisi rikoksen tunnusmerkistön.
Kuten tästäkin jo huomataan, kyseessä ovat
hyvin hankalat ja vaikeasti lähestyttävät
asiat. Katsoin välttämättömäksi
näiden tarkemman arvioinnin ja valmistelun takia saattaa
sen oikeusministeriön kanssa yhteisen ministeriöidemme
työryhmän valmisteluun, jonka määräaika
on tammikuun loppu.
Ajatellaan esimerkiksi nimenomaan ensinnäkin rikoksen
kaltaiseen toimintaan osallistumisen rajauksia: Voidaanko vaarantaa
missä määrin sivullisia? Toinen asia
on sitten se, että peitetoimintaa on varmasti vaikea tehdä ja
onnistuneesti tehdä nykyisessä tilanteessa. Jos
virkamiehen, poliisin, joka meidän yhteisen turvallisuutemme
puolesta panee itsensä, oman henkensä, likoon,
tai hänen perheenjäsentensä ja lastensa turvallisuutta
emme voi varmistaa, on kohtuutonta odottaa sellaista toimintaa.
Tämän takia nämä asiat on nyt
hyvä erikseen valmistella ja varmistaa, ja siksi ne työryhmässä nyt
ovat.
Toinen ajatus, miksi halusin kaksivaiheisesti tässä edetä,
oli se, että on hyvin tärkeä välttämättömästi
saada tiettyjä asioita nyt kuitenkin etenemään,
osittain juuri kansainvälisen terrorismin torjuntaan liittyvien
asioiden osalta.
Poliisilain uudistuksen tässä vaiheessa kokonaistarkistusesityksen
keskeisiä ehdotuksia on tämä asetustasolta
lakitasolle siirtäminen tietyiltä osin jälleen.
Sitten tähän sivutoimisääntelyn tiukentamiseen — vastaan
tässä yhteydessä nyt vielä nimenomaan
tarkemmin ed. Salonkin suuntaan: myös vapaa-aikana harjoitettavaan
sivutoimeen tarvitaan lupa, eli pelkkä ilmoitus ei riitä,
ja poliisin oikeuksien ja velvollisuuksien kanssa ristiriidassa
olevien tehtävien hoitaminen kiellettäisiin. Tässä voi
käyttää järkeä ja lähestyä tätä myöskin
arjen tilanteiden kautta, kun joka tapauksessa kiellettäisiin,
vaikka kyseessä ei olisikaan varsinainen sivutoimi vaan
satunnainen tai lyhytaikainen tehtävä, jos on
syntymässä oikeuksien ja velvollisuuksien kanssa
paha ristiriita — poliisimiehen velvollisuudet ja oikeudet
ovat tietysti lainsäädännössä yleisesti
tiedossa.
Terrorismin torjuntaa tehostettaisiin. Poliisilaissahan ei ole
aikaisemmin otettu huomioon viime vuoden helmikuun alusta voimaan
tulleita rikoslain terrorismirikossäännöksiä.
Se, mikä erityisesti meillä on ongelma, on se,
että kuuntelua teknisellä laitteella ei ole mahdollistettu myös
terroristisessa tarkoituksessa tehtävän rikoksen
valmistelun torjumiseksi. Televiestin tunnistamistietojen hankkimisen
osalta mahdollistettaisiin nyt myöskin terroristisessa
tarkoituksessa tehtävän rikoksen valmistelun estäminen tai
paljastaminen. Kuten nykyisinkin, televalvonnasta päättäisi
tuomioistuin, mutta siihen asti, kun tilanteesta ratkaisu saadaan,
päällystöön kuuluva poliisimies
voisi päättää televalvonnasta — siis
siihen saakka, kun tuomioistuin on ratkaissut tämän
luvan myöntämistä koskevan vaatimuksen.
Tältä osin kyse on myöskin Euroopan unionin
yhteisen turvallisuuden varmistamisesta. EU:n Eurooppa-neuvoston
kuin myöskin oikeus- ja sisäasiainministeriöiden
neuvoston kokouksessa on tältä osin asiaa moneen
otteeseen käsitelty. Erityisesti Madridin iskun jälkeen
on vauhditettu myöskin terrorismiin liittyvän
erilaisen rahanpesun torjuntaa — tällä hetkellä myöskin
terrorismin rahoitukseen liittyy erittäin järjestäytynyt
ihmissalakuljetus. Tämän tyyppiseen toimintaan
monin eri tavoin on puututtava.
Itse asiassa me teimme siis jo kesällä linjaukset,
että tähän asiaan on löydettävä ratkaisu,
nimenomaan kun ei meillä mitään rikoksia
voida ennaltaehkäisymielessä tietysti niin sanotusti
televalvonta- tai teknisen kuuntelun keinoilla torjua, niin tämä terrorismi
otettaisiin nyt poikkeuksellisesti, kuten muissa Euroopan maissa,
myöskin meidän välineistöömme.
Kun oikeus- ja sisäasiainneuvosto 2. päivä joulukuuta
käsitteli tätä 15 EU-maan tilanteen vertaisarviointiraporttia eri
maiden terrorismin torjunnan järjestelystä, siis
15:ssä unionin jäsenmaassa, Suomi sai ansaitusti
tunnustusta poliisi-, tulli- ja rajaviranomaisten yhteistyöstä,
ptr-yhteistyöstä, joka on hyvä käytänne
ja tulee olemaan varmasti muillekin EU-maille vahva turvallisuuteen
liittyvä suomalainen konsepti, jota on viety paljon myöskin
uusiin EU:n jäsenmaihin.
Me saimme kritiikkiä, ihan odotetusti, siitä, että meiltä puuttuu
nimenomaan tämä terrorismirikosten ennalta estämiseen
liittyvä keinosto. Tältä osin 2. päivä joulukuuta
sisäministeriöiden kokouksessa päätettiin
pyytää jäsenmailta ensi vuoden kesäkuuhun
mennessä raportit siitä, mihin toimenpiteisiin
ne ovat ryhtyneet vertaisarviointiraportissa esitettyjen puutteiden
korjaamiseksi. Tältä osin me olemme olleet kyllä jo
ennakoivasti liikkeellä, ja uskon, että eduskunnan kanssa
pystymme tämän raportin — uskoakseni — antamaan
määräajassa ja sillä tavalla,
että Suomesta ei muodostu kansainvälisen terrorismin
läpikulku-, lepo- eikä iskujensuunnittelupaikkaa.
Ainakin meidän on yrittävä tältä osin edellytykset
löytää. Toisaalta meidän on
muistettava, että huolimatta siitä, että esimerkiksi
Espanjan viranomaiset ovat varmasti ammattitaitoisia ja tekevät
parhaansa, Madridin iskut olivat yllättävät.
Tiedonhankinta paljastumisen estämiseksi, kuten totesin,
on sillä tavalla esillä, että poliisimies
saisi siirtää tekeillä olevaan rikokseen
puuttumisen, jos se on välttämätöntä tiedonhankintatoiminnan
paljastumisen estämiseksi tai toiminnan tavoitteen turvaamiseksi;
rikokseen puututtaisiin heti, kun se olisi mahdollista tiedonhankintaa
haittaamatta. Myöskin tällaisia harhauttavia tai
peiteltyjä tietoja voitaisiin peitetoiminnan tai tietolähdetoiminnan
paljastumisen estämiseksi käyttää,
tällöin harhauttavassa mielessä peiteltyjä rekisterimerkintöjä,
sekä valmistaa ja käyttää vääriä asiakirjoja
järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan liittyvissä vaikeissa
tehtävissä. Poliisihallinnon ulkopuolisen henkilön
käytöstä tietolähteenä säädettäisiin
nimenomaisesti.
Peitetoiminta olisi sallittua myös, kun on kyse sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan
kuvan tarkoituksellisesta levittämisestä, ja nimenomaan lapsipornoon
liittyvässä asiassa. Tämä peitetoimintahan
on ollut mahdollista tämän vuoden elokuun alusta
lukien, silloin kun kyse on törkeän sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan,
lasta esittävän kuvan levittämisestä.
Valeosto olisi sallittua merkittävän varkauden eli
suuren, huomattavan omaisuusrikoksen estämiseksi, paljastamiseksi
tai selvittämiseksi. Valeostoa voitaisiin siis käyttää nykyisellään:
se on sallittua kätkemisrikoksissa tai vähintään kahden vuoden
maksimivankeusrangaistuksen omaavissa rikoksissa. Tästä valeostosta
päättäisi poliisiyksikön päällikkö tai
hänen määräämänsä päällystöön
kuuluva poliisimies. Nykyisellään valeostosta
päättää päällystöön
kuuluva poliisimies. Eli nyt nostetaan samalla valeoston päättämiskynnystä nykyisestä
laista.
Kun nykyisin on siis voinut asiasta päättää päällystöön
kuuluva poliisimies, nyt siitä päättää poliisiyksikön
päällikkö.
Yhden tai useamman poliisiyksikön käyttöön voitaisiin
perustaa sellaisen rikoksen, josta saattaa seurata vankeutta, estämiseksi,
paljastamiseksi tai selvittämiseksi tarpeellista rikosanalyysiä varten
tilapäinen rekisteri, jossa saataisiin yhdistää poliisin
tietojärjestelmien tietoja, poliisin toimintansa yhteydessä saamia
tietoja ja poliisin Rajavartiolaitokselta, Tullilaitokselta ja sotilasviranomaisilta
saamia tietoja. Rikosanalyysirekisterit liittyvät erityisesti
poliisi-, tulli- ja rajaviranomaisten yhteisen rikosanalyysitoiminnan kehittämiseen.
Kuten, kansanedustajat, olette huomanneet, näitä ptr-yksikköjä on
alueellisesti laitettu pystyyn, Joensuuhun jnp. Tällä tavalla tätä laajaa
turvallisuusviranomaisten toimintakykyä muutoinkin organisatorisesti
on viety eteenpäin.
Poliisimies saisi poistaa tietyltä paikalta paitsi nykyiseen
tapaan käyttäytymisellään huomattavaa
häiriötä tai välitöntä vaaraa
yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle aiheuttavan
henkilön myös henkilön, jonka uhkauksiensa
tai muun käyttäytymisensä ja aiemman
käyttäytymisen perusteella vastaavassa tilanteessa
voidaan päätellä todennäköisesti
aiheuttavan edellä tarkoitettua häiriötä tai
vaaraa. Kysymys voi olla tilanteesta, jossa henkilön uhkaukset
ovat hyvin konkreettisia tai jossa häiriön tai
vaaran todennäköisyysarvio voitaisiin perustaa
henkilön muun tilannekohtaisen käyttäytymisen
ja ennen kaikkea aikaisemman käyttäytymisen yhteisvaikutukseen.
Oikeudenkäynteihin sekä erityistä suojelua edellyttäviin
yleisiin kokouksiin, yleisötilaisuuksiin tai muihin vastaaviin
tapahtumiin — näitä ovat erityisesti
tietysti lähestyvät MM-kisat 2005 ja EU-puheenjohtajuus,
tämän tyyppiset kansainväliset kokoukset,
merkittävät urheilutilaisuudet — joihin
liittyy erityisiä turvallisuusuhkia, totta kai varaudutaan
monin eri tavoin. Näiden yhteydessä poliisimiehellä olisi
myös oikeus tarkastaa tilaisuuteen saapuva tai sen välittömässä läheisyydessä oleskeleva
henkilö ja hänen mukanaan olevat tavarat paitsi
nykyiseen tapaan sen varmistamiseksi, ettei hänellä ole
mukanaan sellaisia esineitä tai aineita, joilla voidaan
aiheuttaa vaaraa tilaisuuteen osallistuvien turvallisuudelle, myös
sellaisten esineiden tai aineiden löytämiseksi,
joilla voidaan haitata järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämistä tilaisuudessa.
Näitähän toissa itsenäisyyspäivän
yhteydessä luettelin eduskunnalle pitkän listan
jerry-kanistereista alkaen, mitä silloin löytyi.
Tämä täydennyspoliisin henkilöstökysymys on
erittäin iso asia sillä tavalla, että tällä hetkellä täydennyspoliisi
niin sanotusti ei myy. Kuitenkin sillä on oma tärkeä merkityksensä,
ja sen takia täydennyspoliisin henkilöstöön
kuuluvalle mahdollistettaisiin toimiminen täydennyspoliisin
henkilöstön koulutukseen liittyvässä tilaisuudessa
järjestyksenvalvojana ja liikenteenohjaajana. Täydennyspoliisillahan
ei nykyisellään ole niin sanotusti oikeastaan
mitään erityisiä oikeuksia, ja kun ajatellaan
tulevia MM- ja muita kisoja, niin meillä on varmasti tarvetta
katsoa liikenteenohjaus- ym. mielessä tai miksei maratonin reitilläkin,
olisiko käyttöä täydennyspoliisilla. Vapaaehtoisjärjestöjen
käytöstä poliisin etsintä-, pelastus-
ja muissa avustustehtävissä säädettäisiin
niin ikään. Olen pahoillani, että tämän
uudistuksen antaminen, joka kyllä syksyllä luvattiinkin,
jäi kuitenkin näin myöhään,
mutta on hyvin tärkeätä, että eduskunta
toisaalta pystyy keväällä istuntokauden
alkaessa paremmin paneutumaan heti tämän käsittelyyn.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Surullisena täytyy todeta, että terroristit
ovat saavuttaneet päämääränsä elikkä vapaat
demokraattiset valtiot ovat vaihe vaiheelta kaventaneet yksilön
perusoikeuksia ja yksityisyyden suojaa hyvin merkittävässä määrin,
kun ovat halunneet terrorismin nojalla selkeästi muuttaa
poliisin toimintatapoja ja antaa laajasti valtaoikeuksia heille lisää.
On iso periaatteellinen kysymys tämä muutos, joka
on tapahtunut länsimaissa ja nyt myös Suomessa
viimeisen viiden vuoden aikana, selkeä linjanmuutos poliisin
toimintakentässä ja yhteiskunnallisessa ilmapiirissä.
Kaiken kaikkiaan pitäisi ymmärtää,
että vapaaseen demokraattiseen yhteiskuntaan liittyy aina
myös riski siitä, että vapautta käytetään
väärin, mutta se on sen arvoinen. Vapautta tulee
vaalia, yksilön perusoikeuksien koskemattomuutta. Ne ovat
aivan kulmakiviä sille itsenäisen valtion yksilöä kunnioittavalle
yhteiskunnalliselle ilmapiirille, josta ei tulisi tinkiä vähääkään.
Viime kaudella lakivaliokunnassa, kun me käsittelimme
ensimmäistä kertaa peitetoimintaa, soluttautumista
ja valeostoja, jo silloin Lapin yliopiston oikeustieteen professori
Terttu Utriainen sanoi näin: "Miksi juuri avoin yhteiskunta
edellyttäisi peitetoimintaa ja valeostoja? Avoin yhteiskunta
nimenomaan merkitsee sitä, että myös viranomaistoiminta
on avointa ja transparenttia." Jos me emme hyväksy, että vapaaseen
yhteiskuntaan liittyy nämä riskit, vaan kuvittelemme,
että on jotenkin mahdollista synnyttää riskitön
yhteiskunta, jossa ei sitä vapautta käytettäisi väärin
ja joka tilkittäisiin niin tiiviisti, että mitään
väärää ja rikollista ei tapahtuisi,
se olisi totalitarismia. Se ei todellakaan ole ainakaan oman maailmankatsomukseni
mukaista, ja me tiedämme historiasta, miten on totalitarismissa
käynyt.
Viime kaudella, kun todellakin niin lyhyessä ajassa
on otettu tämmöinen merkittävä askel
poliisien valtaoikeuksien laajentamiseen, lähes kaikki
asiantuntijat pelkäsivät sitä ja puhuivat
aiheellisesti siitä, että pelättävissä on
lumipalloefekti, jossa valtuuksia avataan pikkuhiljaa, paikoitellen
erittäin hyvillä perusteluilla. Täällä on
tärkeitä argumentteja sille, että annetaan
lisää esimerkiksi keinoja siihen, että saamme
pedofiilejä kiinni, ja se on aivan hyväksyttävää,
ja on muutakin. Mutta kuitenkaan tästä isosta
periaatteellisesta kysymyksestä, mihin saakka voimme tinkiä yksilön
perusoikeuksista, meillä ei ole käyty keskustelua
riittävästi.
Lisäksi viime lauantain Helsingin Sanomissa, 11. päivä,
poliisiylijohtaja Naulapää sanoi pari mielenkiintoista
näkemystä, jotka ovat aiemminkin tulleet esiin,
mutta nyt ne oli mielenkiintoista kuulla nimenomaan poliisiylijohtajan
suusta. Hän nimittäin sanoi näin: "Kaiken
kaikkiaan kyse on siitä, että poliisin otteet
ja keinot kovenevat, koska ammattimaisissa rikollispiireissä kehitys
on sama." Aivan, tämä kilpavarustelu, jossa rinta
rinnan poliisi ja rikolliset lähtevät kilpavarusteluun
mukaan, ei todellakaan ole toivottavaa ja hyvää.
Kriminologi Anne Alvesalo sanoi viime kaudella valiokunnassa,
että yhteiskunnissa, joissa on annettu laajat valtaoikeudet
poliisille, kuten Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa, poliisilla on
käytössään kaikki mahdolliset
keinot, ja siellä tämä kilpavarustelu
on koko ajan kiihtynyt ja kiihtynyt, eikä ole saavuttanut
sitä toivottua tulosta, että rikollisuus olisi
vähentynyt. Päinvastoin se on koventunut, ja yhteiskunnassa
tämän kaiken myötä luottamus
poliisiin on vähentynyt, ja myös luottamus yhteiskunnassa
on iso ja merkittävä asia, voimmeko me luottaa
poliisiin, että poliisi ei tee rikoksia.
Kuitenkin me tiedämme, että turvallisuus ihan tavallisille
ihmisille syntyy siitä, miten lähipoliisi toimii.
Se on nimenomaan sitä, että on olemassa omalla
asuntoalueella lähipoliiseja, jotka käyvät
kouluissa ja päiväkodeissa ja toimivat sillä omalla
alueellaan. Se on sitä turvallisuuden rakentamista ihmisläheisesti,
ja heistä on puutetta. Kun puhutaan määrärahoista,
niin nimenomaan lähipoliisitoimintaan pitäisi
satsata lisärahoitusta, kun sen sijaan tiedämme
näistä keinoista, joita nyt käsittelemme,
että ne ovat hyvin kalliita.
Toisaalta ihmettelen sitä, että tämäkin
lakiesitys on hyvin kritiikittä mennyt punamultahallituksessa
eteenpäin. Viime kaudella oli sentään sosialidemokraatteja
ja Rkp:n edustajia, joilta löytyi hieman kritiikkiä,
mutta nyt ei mitään. Onkohan kysymys taas joidenkin
asioiden koplaamisesta?
Tässä lakiesityksessä on runsaasti
ongelmallisia kohtia. Esityksen mukaan tavoitteena on "tehostaa
järjestäytyneen rikollisuuden estämistä, paljastamista
ja selvittämistä", ja erityisesti pyritään
parantamaan poliisin valmiuksia ennalta estää terrorismia.
Näissä perusteluissa puhutaan poliisin toimivaltuuksien
täsmentämisestä ja tarkistamisesta, vaikka
oikea termi yksiselitteisesti on toimivaltuuksien selvä laajentaminen
ja lisääminen.
Tässä vaiheessa jo sanon yhden pykälän,
joka on erityisen ongelmallinen. Se on 20 §, jossa on rikoksilta
ja häiriöltä suojaaminen, ja ehdotetaan,
että henkilö saataisiin poistaa paikalta, jos "voidaan
päätellä hänen todennäköisesti
aiheuttavan huomattavaa häiriötä - -
yleiselle järjestykselle - -." Erityisesti mainitaan nykytilanteen
ongelmaksi se, että mielenosoituksissa on voitu päätellä henkilön
syyllistyvän tulevaisuudessa edellä mainittuihin
tekoihin, mutta häntä ei ole ennakoivasti pystytty
ottamaan kiinni ja poistamaan. Palaan tähän myöhemmin.
Mutta yleisesti ottaen perustuslain 10 §:n mukaan:
"Lailla voidaan säätää perusoikeuksien
turvaamiseksi tai rikosten selvittämiseksi välttämättömistä kotirauhan
piiriin ulottuvista toimenpiteistä. Lailla voidaan säätää lisäksi
välttämättömistä rajoituksista
viestin salaisuuteen yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta
taikka kotirauhaa vaarantavien rikosten tutkinnassa - -. "
Kun poliisin valtuuksia lisätään,
on siis jatkuvasti syytä kysyä, onko jokainen
uusi toimivaltalisäys välttämätön.
Nämä uudet ja hyvin isoja muutoksia jo aiheuttaneet
lait ovat olleet hyvin vähän aikaa voimassa, joten
meillä ei ole selkeää tietoa, miten ne
ovat vaikuttaneet. Enemmänkin me olemme kuulleet nykylaista,
kun eduskunnan oikeusasiamies on lukuisia kertoja huomauttanut,
että lakia ei noudateta riittävän täsmällisesti.
Toinen perusongelma on terrorismin määrittelyn
vaikeus. Vaarana on se, että terrorismin torjuntaan luodut
uudet toimivaltuudet valuvat normaaliin poliisitoimintaan. Statewatchin
mukaan muun muassa Irakin sodan vastaisten mielenosoitusten aikana
Lontoossa poliisi pysäytti, tutki ja pidätti mielenosoittajia
nimenomaan terrorisminvastaiseen toimintaan saamiensa toimivaltuuksien
nojalla. Perusteluna tässä lakiesityksessä on
käytetty EU:n vertausarviointia terrorismin torjunnan järjestelyistä unionin
jäsenmaissa. Raportissa kohdistetaan kritiikkiä Suomen poliisilain
riittämättömään keinovalikoimaan terrorismirikosten
ennalta ehkäisemisessä. Kuitenkin jo vuonna 2000,
muistan senkin hyvin, lakivaliokunnassa useat asiantuntijat huomauttivat,
että jos toimivaltalaajennuksia perustellaan eurooppalaisilla
yhteisillä standardeilla, myös toimivallan käytön
valvontatapoja on vastaavasti arvioitava eurooppalaisen tason mukaan.
Monissa maissa muun muassa on käytössä tutkintatuomarijärjestelmä,
joka kontrolloi poliisin toimivaltuuksien käyttämistä,
ja äskettäinen supo-tapaus osoittaa, että valvonta
on Suomessa puutteellista.
Arvoisa puhemies! Nyt joihinkin pykäliin.
Ihan mielenkiintoinen yksityiskohta on 9 c §, jossa
poliisin käyttäytyminen ulotetaan nyt selkeästi
poliisin yksityiselämään sillä tavalla,
että hänen on käyttäydyttävä siten,
ettei hän ole omiaan vaarantamaan luottamusta poliisille
kuuluvien tehtävien asianmukaiseen hoitoon. Alkavatko poliisit
vahtia toinen toisiaan tämän jälkeen?
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
10 minuuttia on kulunut!
Anteeksi, minä luulin, että aikaa on 15.
Ensimmäinen varapuhemies:
10 minuutin puheenvuoroja suosituksen mukaan pyritään
käyttämään, paitsi ministerille
annoin 15 minuuttia, kun hän esitteli lakia.
Saanko neljä kysymystä esittää ministerille?
Ensimmäinen varapuhemies:
Toivottavasti hyvin lyhyesti.
Kyllä. Eli kysyn ministeriltä 12 §:ään liittyen:
Onko tarkoitus luoda käyttäytymisrekisteri? Entä sellaiset
ihmiset, joilla on rikosrekisteri, ovatko he leimattuja tai esimerkiksi
mielenterveysongelmista kärsivät?
Toinen kysymys 22 §:stä: Onko niin, että poliisin
tunkeutuminen mielenosoitukseen ja naamioiden poisrepiminen enemmänkin
aiheuttaa paniikkia kuin niiden naamioiden käyttö?
28 §:stä kysyisin: Onko ministeri tietoinen
siitä, että esimerkiksi Ruotsissa 35-vuotias poliisi on
nyt tuomittu nimenomaan huumeostosta neljäksi vuodeksi
vankeuteen? Meillä on lähellä esimerkki,
että tätä ostopykälää,
joka on aktiivinen pykälä, on käytetty
Ruotsissa väärin.
Ja viimeiseksi kysyn ministeri Rajamäeltä: Millä tavoin
poliisin valvontaa kaikilla tasoilla tullaan lisäämään
myös parlamentaarisesti, kun näitä valtaoikeuksia
näin merkittävästi laajennetaan? Ei liene
tarpeellista muistuttaa juuri ajankohtaisesta supo-oikeudenkäynnistä.
Vihreä eduskuntaryhmä tulee esittämään
rinnakkaislakialoitteen, jossa esitetään näihin
esittämiini ongelmiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En lainkaan ymmärrä ed. Ojansuun
esittämiä näkemyksiä siitä,
että poliisi saisi liikaa oikeuksia. Poliisi on esivallan
palvelija, jonka tulee saada kaikki ne oikeudet, mitä tarvitaan
rikollisuuden torjunnassa. Mielestäni poliisilla on aivan
liian vähän oikeuksia tällä hetkellä.
Poliisin oikeuksia tulee voida voimakkaasti lisätä ennalta
ehkäisevästi, mutta myös käytännön
tilanteissa.
Astrid Thors /r:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri, hyvät kansanedustajatoverit!
Ihmettelen sitä kiirettä, millä tätäkin
asiaa on viety eteenpäin hallituksessa, nimenomaan sitä taustaa
vasten, minkä ministeri Rajamäki tässä esittelyssään
toi esille. Kun tämä osa, joka myöskin
mielestäni sisältää hyvin tärkeitä perusoikeusrajauksia
ja niihin kajoamista, on tehty vain sisäasiainministeriön
virkatyöllä, meidän näin ei
tässä yhteydessä ole mahdollista tietää,
miten muiden ministeriöiden ja muiden asiantuntijoiden
huomautukset on otettu huomioon.
Valitettavasti tästä lainsäädäntösysteemistä nyt
tulee tämmöinen tilkkutäkkisysteemi.
Meillähän vastikään oli niin
sanottu naamiointikieltolakiesitys täällä.
Sitten tulee vielä uudestaan se toinen osa pakettia, johon
ministeri viittasi. Uskon, että aika moni on epäilevällä kannalla,
karkaako mopo jonnekin. Mielestäni meidän tarvitsee
tässä esimerkiksi tutkia tämän
20 §:n yhteys nimenomaan siihen, mitä eduskunta
vastikään sääti.
Bästa vänner! Det finns ett alldeles utmärkt skäl
för grundlagsutskottet, lagutskottet, förhoppningsvis
också förvaltningsutskottet att kritiskt granska
det här lagförslaget. Jag ser, kanske lite i motsats
till ledamot Ojansuu, speciellt stora problem i 31 d §,
där det verkar som om det inte skulle behövas
särskilt konkret misstanke för vem man skall avlyssna,
mot vem man skall använda det nya maktmedlet, och när
det gäller dem som skall avlyssnas att man bara antas använda
maktmedlet för att förbereda terroristbrott. Det är
en väldigt lös definition, ingen konkret misstanke
förutsätts vem det egentligen används
mot, det undrar man också över.
Egentligen så undrar jag om inrikesministeriet håller
på att göra domstolarna till gummistämplar
i det här avseendet. Som ledamot Ojansuu tidigare konstaterade
så har vi ju under den senaste tiden fått ta del
av ganska många rapporter om hur avlyssningsförfarandet
nu utnyttjas. Enligt de rapporter vi har fått till ett
av utskotten är det inte en enda gång som domstolarna
har sagt nej till begäran från polisens sida.
Då kan man fråga sig, beror det här på att
domstolarna inte har faktiska möjligheter att bedöma
om förutsättningarna som finns i lagen, om de
uppfylls. Kanske det kunde vara bättre att gå in
för ett annat system, ärligt medge de här
bristerna, eller gå in för det system som ledamot
Ojansuu här föreslog.
Vi kommer också att ge justitieombudsmannens kansli
rätt många nya uppgifter, som också finns
i det här förslaget. Har vi som riksdagsledamöter
och ministrar sett till att justitieombudsmannen har de resurser
som behövs för att sköta den övervakning
som behövs?
Som vän av ordning och som vän av EU är
det här på sätt och vis en sorgens stund
när ministern framför i sitt lagförslag
och anförande att harmoniseringen enligt EU skulle förutsätta
de här ändringarna. Så entydig skyldighet
till att genomföra det här ser jag inte. Som det
konstaterades så pekar man på behovet av att göra
preventivt arbete, men jag frågar mig om vi faktiskt har
en harmoniseringsskyldighet av det här slaget.
Mitä tulee ennaltaehkäisemiseen, mitä tulee mielikuviin
terrorismista, niin todettakoon, ketkä Madridin
iskuissa olivat iskujen tekijät, mitä resursseja
vaadittiin. Siellä ei paljoa vaadittu resursseja. Ne, jotka
tekivät iskut, olivat niin sanotusti hyvin käyttäytyviä kansalaisia,
joiden katsottiin aika hyvin integroituneen yhteiskuntaan.
Jossain määrin luulen, että monen
kuva terroristista on aika vääränlainen.
Jos me puhumme ennaltaehkäisystä, niin kyllä oikeastaan
voisi sanoa, kun Kimmokin tulee saliin, että Palestiinan, Lähi-idän
ongelman ratkaisu on ehkä se paras ennaltaehkäisy,
ei tällainen kajoaminen ihmisten perusoikeuksiin tavalla,
joka ei välttämättä ole balanssissa
kaikilta osin.
Minä todellakin kiinnitän tässä huomiota
nimenomaan 31 d §:ään, kun ei vaadita
mitään konkreettista epäilyä,
vaan lähdetään siitä, että kuuntelu
tai tekniset keinot kohdistetaan sellaisiin laitteisiin, joita katsotaan
käytettävän näiden terroristirikosten
valmisteluun. Meillä edelleen on se sama ongelma, että terrorismirikolliset
eivät ole helpolla tavalla määriteltyjä,
eivät yksiselitteisesti määriteltyjä.
Lopuksi haluaisin todeta, mitä tulee niihin muutoksiin,
jotka ovat teknisiä koskien poliisimiesten oikeuksia, niin
kysyn vaan niin kuin leikillisesti, miten tämä nyt
sitten kajoaa esimerkiksi virkavapaisiin poliiseihin, koskeeko se
heitä. Meillähän on heitä muutamia
täällä salissa ja eduskunnassa. Toivon,
että siitäkin pidetään huolta,
kun katsotaan tätä asiaa. Kyllähän
he käyttäytyvät muuten erittäin
värdigt, niin kuin sanotaan, erittäin arvokkaasti.
Valitan siis, että tämä on viety
hallituksessa tällä kiireellä lävitse
protesteista huolimatta. Meidän kyllä pitää kriittisesti
arvioida tätä kokonaisuutta. Tulevaisuudessa minua
huolestuttaa kovasti se, että nyt on taas yksi poliisilain
uudistus, luvataan lisää keväällä ja
on todellakin se pelko, että mopo karkaa käsistä.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt eduskunnan käsittelyyn tuleva
poliisilakipaketti on sangen laaja kokonaisuus erilaisia muutoksia.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tiedonhankintaa koskevia
poliisilain säännöksiä. Tiedonhankintaa
koskevia määritelmiä ehdotetaan tarkennettaviksi
teknisen valvonnan, peitetoiminnan, valeoston ja televalvonnan osalta.
Lakia täydennettäisiin uusien tiedonhankintakeinojen,
telekuuntelun ja tietolähdetoiminnan määritelmillä.
Telekuuntelun soveltamisalaa ehdotetaan laajennettavaksi siten,
että telekuuntelu olisi poliisilain perusteella sallittua
terrorismin ennaltaehkäisemiseksi tai paljastamiseksi.
Telekuuntelu olisi mahdollista myös tilanteissa, joissa
se on välttämätöntä henkeä tai
terveyttä välittömästi uhkaavan
vaaran torjumiseksi. Lisäksi ehdotetuilla säännöksillä laajennettaisiin poliisin
oikeutta tekniseen kuunteluun. Puhumme vakavista asioista.
Teknisen rikostutkinnan merkitys on tärkeä erityisesti
laajamittaisissa, ammattimaisissa ja törkeissä rikosjutuissa,
jotka erittäin usein myös ylittävät
maiden rajat. Tämä asettaa erittäin isot haasteet
poliisin mahdollisuuksille selvittää näitä rikoksia.
Koska rikollisuuden keinot lisääntyvät
ja teknistyvät, on myös poliisin valtuudet saatettava
asianmukaiselle tasolle. On kuitenkin syytä muistuttaa
siitä mielestäni aiheellisesta kritiikistä,
jota nämä niin kutsutut epäkonventionaaliset
tiedonhankintakeinot ovat saaneet osakseen. Valvonnan merkitys korostuu
erityisesti kyseisen toiminnan kohdalla. Näin ollen poliisin sisäisessä valvonnassa
avainasemassa ovat koulutus-, asennekasvatus-, lähiesimiesvalvonta-
sekä tarkastustoiminta.
Tarkastustoiminta on laillisuusvalvontaa, joka samalla on poliisin
toimien laadunvalvontaa. Uskottava ja kansalaisten silmissä oikeudenmukainen
ja riittävä valvonta on tärkeää myös
poliisin virkatoiminnan uskottavuuden ja yleisen luottamuksen kannalta.
Niin teknisen tutkinnan kuin sen valvonnankin kohdalla on jälleen
kerran syytä muistuttaa, ettei poliisin tehokas toiminta
ole mahdollista ilman tarvittavia ja riittäviä resursseja.
Resurssipulan takia jäävät nykyään
usein lain mahdollistamat keinot käyttämättä.
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä puututaan
myös poliisin oikeuteen hoitaa sivutoimia. Kyseessä on
tällöin myös puuttuminen perustuslain
takaamaan oikeuteen työstä ja elinkeinovapaudesta.
Hallituksen esityksessä tätä perustellaan
poliisin puolueettomuusvaatimuksella ja kansalaisten luottamuksella
tähän puolueettomuuteen. Sivutoimen katsotaan
voivan vaarantaa poliisin esteettömyyden tai virkatehtävän asianmukaisen
hoitamisen. Rajanveto on ymmärrettävän
vaikeaa, kuten ministeri Rajamäen vastaukset edellisen,
järjestyksen valvontaa koskevan esityksen yhteydessä osoittivat.
Tulkintani mukaan siis poliisi-isän ja -äidin
on jatkossakin mahdollista toimia järjestyksenvalvojana
ja niissä tehtävissä esimerkiksi juuri
juniorinsa urheiluseuratoiminnassa, näin ymmärsin.
On myös esimerkkejä, joissa poliisikoulutuksessa
ja poliisin työssä toimiva henkilö on
sivutoimisesti kouluttanut järjestyksenvalvojia. Tulkitsenko
nyt oikein, ministeri Rajamäki, että jatkossa
tämä poliisimiehen tai poliisinaisen sivutoiminen
koulutustyö kielletään? Kukapa nyt olisi
parempi kouluttaja kuin poliisi? Jonkinlainen linjanveto ja lain
selkeyttäminen on ilmeisen tarpeellista, kun tätä asiaa
nyt valiokunnassa viedään eteenpäin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensiksi alkuun käytän tilaisuutta,
jos puhemies sallii, vastauspuheenvuoroon ed. Oinosen puheenvuoron
johdosta, kun ajattelin, että nämä kaksi
asiaa menevät tässä yksiin syssyihin,
varsinainen puheenvuoro ja vastauspuheenvuoro.
Arvoisa ed. Oinonen, teidän puheillanne näissä asioissa
ei ole mitään arvoa niin kauan kuin te ette kerro
pöytäkirjaan sitä, mitä te sanoitte
minulle sinä itsenäisyyspäivän
jälkeisenä päivänä, jolloin
nämä tapahtumat olivat presidentin vastaanotolle
mennessä, joista te kerroitte minulle ja vahtimestareille
tuolla alakerran tiskillä. Kertokaa avoimesti, millä tavalla
te käytätte poliittisiin tarkoituksiin tällaisia
tilanteita. Vasta kun te olette kertonut ne, teidän puheillanne
on jotakin merkitystä näissä asioissa.
Arvoisa puhemies! Tällä koko prosessilla on pitkä historia
eduskunnassa, ja se historia on hyvin merkityksellinen. Nimittäin
silloin — olikohan se noin kuusi tai seitsemän
vuotta sitten — kun käsiteltiin hallintovaliokunnassa
tätä poliisin telekuunteluoikeuden ylipäätään
suomista ja siihen liittyvää prosessia, ei ollut
tapahtunut onneksi terrorismirintamalla mitään
sellaista, joka sellaisenaan olisi stimuloinut minkäänlaisiin
poliisin toimivaltuuksien lisäämisiin. Oli vain
se, että haluttiin silloin tehostaa rikostutkintaa, katsottiin,
että pelkästään tämä tehostamistarve edellyttää toimivaltuuksien
lisäämistä. Se keskustelu oli hyvin kiihkotonta,
hyvin asiallista, käsittely hallintovaliokunnassa oli tämän
mukaista.
Siinähän päädyttiin siihen,
että telekuunteluoikeus annettiin, ja sitten siitä tehtiin
erittäin joustava sillä tavalla, että käräjäoikeudessa
yhden tuomarin menettelyssä poliisi voi tämän
luvan hakea ja päätös voidaan tällä tavalla
tehdä minä vuorokaudenaikana tahansa. Silloin
poliisin taholta vakuutettiin, että tässä on
kynnys erittäin korkealla, ennen kuin tähän
prosessiin ryhdytään.
Vuoden kuluttua kysyttiin, mitenkä tätä mahdollisuutta
oli käytetty Helsingin kaupungissa ja Helsingin poliisin
toimesta. Jos muistan oikein, tämä on nyt muistitietoa,
joka voi vähän vippasta, mutta minulle jäi
semmoinen luku mieleen, että vuoden aikana poliisi oli
vienyt 282 tapausta käräjäoikeuteen ja
saanut niihin välittömästi myönteisen
päätöksen. Ei yhtään
kielteistä päätöstä.
Nyt ed. Thors käytti puheenvuoron, joka oli sen sisältöinen,
kuin minä olen kuullut viimeaikaisista tilastoista, jotka
on tuotu tänne eduskuntaan, valiokuntiin, että sen
jälkeenkään ei yhtään
ainutta kielteistä päätöstä ole
tehty. Kaikki päätökset ovat myönteisiä.
Tämähän tarkoittaa sitä,
että poliisi on toiminnassaan täydellinen, niin
täydellinen, että sellaista ihmistä ei
ole olemassakaan, häntä ei ole vielä tehty
tähän matoiseen maailmaan. Kysymys on suvereenista
joukosta maailmankansalaisia, jotka pystyvät näkemään
kaiken mahdollisen oikein ja toimimaan aina oikein. Siinä ei
ole minkäänlaista huomauttamisen sijaa. Kun minä silloin
luin näitä tapauksia tarkemmin, kun niitä joitakin
kuvattiin, ja vertasin niitä tapauksia siihen, mitä valiokuntakäsittelyssä oli
kerrottu perusteeksi, siinä sitten olikin jo pikkuisen
horjuvuutta toki silloin ja saattaa olla sittemminkin ollut.
Tässä on kysymys nimenomaan ei poliisin toimivaltuuksien
täsmentämisestä ja tarkistamisesta, niin
kuin todistetaan, vaan laajentamisesta ja lisäämisestä.
Siitä on kysymys ja nimenomaan sillä tavalla,
että asiaa tulee tarkastella uuden perustuslain 10 §:n
valossa, jonka mukaan toimivaltuuksien laajentamiseen tulee olla
välttämättömyysperuste, niin
että se on siis ehdottoman välttämätöntä.
Minä oitis, arvoisa puhemies, myönnän
sen, että tämä reilun kolmen vuoden takainen
tapahtumasarja on muuttanut maailman turvallisuustilannetta, koko
maapallolla, kaikkialla, se on ihan totta. Me käymme myöskin
sellaisia sotia, jotka ovat resurssisotia, joissa on kysymys taloudellisessa
mielessä eräänlaisesta välttämättömyystilanteesta,
mihinkä isot ja pienet valtiot ovat itsensä ajaneet,
ja sitten näitten intressien toteuttamiseksi myöskin
toimenpiteet ovat sodan tasoisia, ne ovat ylikansallisesti toimien
pakottamistilanteita, ne ovat kokonaan jotakin aivan muuta, kuin
mitä oli aikana ennen vuotta 2001 mutta toisen maailmansodan
jälkeen.
Mitä tästä sitten seuraa? Tästä seuraa
yksinkertaisesti se, että nyt valiokunta joutuu kovan paikan
eteen, kun se joutuu pohtimaan tätä asiaa uuden
perustuslain valossa ja tässä uudessa todellisuudessa.
Suositan lämpimästi, että valiokunta
lukee joka ikisen sanan, joka ikisen perusteluvirkkeen sille sanalle
ja on mahdollisimman kriittinen, niin että tämä asia
saa sen laatuisen ratkaisun, että ei missään
nimessä luoda sellaista tilannetta, että joku
menisi ilkeyksissä sanomaan, että olemme siirtyneet
poliisivaltioon.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn niihin näkökulmiin,
että uuden perustuslain valossa tämän
poliisilain käsittely saattaa olla hyvin haastava toimenpide,
koska vahvat intressit ovat molemmilla puolilla. Mutta niitä yhdistää merkittävät
intressit, jotka haluan täällä todeta
muun muassa ed. Ojansuulle ja ed. Thorsille.
Suomalainen poliisi ei hae valtaoikeuksiaan koskaan itsensä takia,
ei koskaan organisaationsa takia, ei olemassaolonsa oikeutuksen
takia, vaan ainoastaan siksi, että suomalainen poliisi toimii
länsimaisen oikeusjärjestelmän kautta, jossa
sen tehtävät on hyvin tarkasti määritelty. Ensimmäinen
ja tärkein niistä on poliisin toiminta estää ennalta
rikoksia ja onnettomuuksia. Se on koko poliisilain pyhä pykälä.
Toiseksi, vasta viimeisenä keinona tulee rikoksentekijöitten saattaminen
syyttäjän kautta oikeuden eteen.
Suomalainen poliisi ei ole tätä lainsäädäntöä pyytänyt.
Mutta jokaisessa länsimaassa, muissakin demokratioissa
kuin Suomessa, on todettu se, että kysymys ei ole kilpavarustelusta.
Kilpavarustelu tarkoittaa sitä, että poliisi varustelee,
sen jälkeen rikolliset varustelevat, taas poliisi varustelee
ja rikolliset varustelevat. Nyt on kysymys siitä, että ammattimaisilla
rikollisilla, ammattimaisilla taparikollisilla ja terroristeilla,
on usean vuoden etumatka tehdä rikoksia ja poliisi yrittää kaikin
mahdollisin keinoin seurata perässä. Me tulemme
aina jälkijunassa. Koskaan, missään vaiheessa
me emme ole saaneet etumatkaa rikollisiin ja rikollisjärjestöihin.
Siis poliisi ei ole tätä lainsäädäntöä pyytänyt, mutta
suomalaiseen yhteiskuntaan, länsimaiseen demokratiaan kuuluu,
että poliittiset päätöksentekijät,
maan istuva hallitus ja poliisiministeri ja oikeusministeri ja sitä kautta
eduskunta määrittelevät, minkälaiset
toimintaedellytykset suomalaiselle poliisille annetaan toimia, jos
halutaan, että se pystyy estämään
myöskin terrorismin kotoutumista Suomeen, suunniteltua,
järjestelmällistä rikollisuutta.
Maailma on muuttunut. Siihen vanhaan aikaan 30—40-luvulla,
kun vielä pussihousut päällä ja
nahkakengät jalassa poliisi meni rähinäremminsä kanssa
tanssipaikoille, toimintaoikeudet perustuivat paljon tavanomaiseen
oikeuteen, ei ollut kirjoitettua lakiakaan. Mutta yksi yhteinen nimittäjä on
ollut aivan niistä vuosikymmenistä asti 2000-luvulle
se, että 90 prosenttia suomalaisista sanoo olevansa erittäin
tyytyväinen tai hyvin tyytyväinen suomalaisen
poliisin käytäntöön. Mihin se
perustuu? Se perustuu siihen, että poliisilla on oma organisaationsa,
lainsäätäjä määrittelee
tarpeet ja toimintaoikeudet, syyttäjät syyttävät
ja tuomioistuimet ratkaisevat. Kaikki nämä merkittävimmät
toimintavaltuudet, mitä tähänkin lakiin
sisältyy, ratkaisee itsenäinen, riippumaton tuomioistuin
poliisipäällikön tai komisarion esityksestä.
Kun ed. Pulliainen täällä totesi,
että näitä harvoin evätään,
niin onko kukaan miettinyt sitä näkökulmaa,
että poliisi ei lillukanvarsia sinne oikeuden puheenjohtajalle
Suomen järjestelmässä edes kanna. Niihin
ei ole aikaa. Yleensä perusteet ovat hyvin selvät,
jos vain riittää henkilövoimavaroja tämän
ja tämän tapauksen selvittämiseen. Totta
kai sinne voidaan viedä 10 tai 15 tapausta vuodessa, joissa
perusteet ovat ilmiselvästi liian vähäiset,
mutta suomalaisella poliisilla näillä resursseilla
ei ole siihen aikaa.
Toisekseen lisääntyvät kuunteluvaltuudet
ovat erittäin aikaavievää toimintaa.
Ne sitovat suunnattomasti henkilötyövoimaa, ja
ne ovat erittäin kallista toimintaa ja monesti myöskin
sellaista toimintaa, joka ei välttämättä edes
anna uutta, koska rikollisjärjestöt käyttävät
hyväkseen järjestelmää. He eivät
enää puhu kännyköissä toisilleen,
he sopivat keskenänsä tapaamisia tuntemattomiin
paikkoihin tai lähettävät erikoisella
koodikielellä esimerkiksi sähköpostia
toisilleen. Maailma on muuttunut, konnat ovat muuttuneet, terroristit
ovat muuttuneet, mutta suomalainen poliisi on edelleen se samanlainen
suomalainen nuori mies tai nainen, joka saa tänä päivänä hyvin
hyvän koulutuksen ja soveltaa ainoastaan sitä lainsäädäntöä,
minkä eduskunta on halunnut tiettyjä tehtäviä varten
suomalaiselle poliisille antaa.
Ja kaikkein tärkein. Suomalaisen poliisin valtaoikeudet
ovat sitä, että hänen tehtävänsä ja
tämän organisaation tehtävänä on
puolustaa kaikkia kansalaisten perusoikeuksia, mitkä meidän perustuslaissamme
on: henkeä, terveyttä, ruumiillista koskemattomuutta,
omaisuudensuojaa, sananvapautta ja kokoontumisvapautta. Sen takia
suomalainen poliisi on olemassa tässä yhteiskunnassa,
puolustamassa niitä perusoikeuksia, joiden oikeuksien loukkauksia
jotkut täällä niin kovasti pelkäävät.
Ei meitä tavallisia kansalaisia uhkaa suomalainen poliisi
tai sen valtaoikeudet. Meitä uhkaa terrorismi, laajentuva
kansainvälinen yhteistyö ja sen kautta avautuvat
rikollisille suotuisat markkinat ja voimakkaat taloudelliset intressit,
lisääntyvä huumausaineiden käyttö ja kaikki
sen tyyppinen, mikä loukkaa joka päivä paljon
enemmän tavallisen kansalaisen perusoikeuksia kuin poliisille
annettavat oikeudet.
Tämä oli se keskeinen viesti, jonka halusin täältä tulla
lausumaan.
Jokaisella suomalaisella poliisilla on myöskin erittäin
kova kontrollijärjestelmä. Panin merkille, että jotkut
kiinnittivät huomiota täällä siihen, kuinka
voidaan lakiin säätää, että poliisin
pitää vapaa-aikanakin käyttäytyä siten
ja siten ja siten. Kerron esimerkin: Pohjanmaalla pitkäaikainen, 20
vuotta virassa toiminut käräjätuomari
syyllistyi yhden kerran tavalliseen rattijuopumukseen ja kaksi kertaa
törkeään rattijuopumukseen. Hän
on tällä hetkellä edelleen tuomarin tehtävissä ja
antaa tuomioita muille henkilöille. Miten käy
suomalaisen poliisin, jos hän syyllistyy rattijuopumukseen?
Se tarkoittaa sitä, ettei mitään muuta kuin
kenkää ja ulos näistä tehtävistä.
On katsottu niin tärkeäksi, että suomalaisen
poliisin luotettavuus säilyy, eli hyvinkin pienestä rikoksesta
käytännössä hän nyt
saattaa menettää eläkkeensä. On
käynyt 30 vuotta töissä ihan säännöllisesti
ja jos hän tekee vaikka pienen lipsahduksen elämässään,
esimerkiksi lähtee sunnuntaiaamuna huvilaltaan ajelemaan
krapulapäissään 0,7 promillen humalatilassa,
hän menettää sitä kautta koko
elämäntyönsä.
En minä sitä moiti, näin on lainsäätäjä päättänyt
ja tässä se edelleen vahvistetaan. Halutaan luottamusta.
Mutta miten on muilla suomalaisilla virkamiehillä? Meillä kansanedustajilla
se on säädetty eduskunnan tietyissä säännöksissä.
Jos kansanedustaja syyllistyy sellaiseen ja sellaiseen rikokseen,
josta tulee niin ja niin paljon vankeutta, asia saatetaan perustuslakivaliokunnan
käsittelyyn ja sen jälkeen päätetään
kahden kolmasosan enemmistöllä, nauttiiko hän
vielä eduskunnan luottamusta. Näin kansanedustajan
toimessa. Mutta en minä sitä pahana pidä,
vaikka laki suomalaisen poliisin osalta on tiukka, jotta pysytään
siinä tilanteessa, että suomalaiseen poliisiin voi
edelleenkin 90 prosenttia kansalaisista luottaa.
Yksi merkittävä asia, jotta suomalaiseen poliisiin
luotetaan, on se, että hän käyttää näitä valtaoikeuksiaan
hyvin rajoitetusti. Näitä valtaoikeuksia ei käytetä sataprosenttisesti
koko ajan ja yhtäjaksoisesti, vaan aivan tarpeen mukaan
ottaen huomioon suhteellisuuden, tarpeellisuuden, tarkoituksenmukaisuuden
ja puolustettavuuden — ne periaatteet, jonka mukaisesti
jokainen suomalainen poliisi on kasvatettu ja koulutettu toimimaan,
jotta hän toimii hyvänä virkamiehenä. Suomalaisella
poliisilla on ollut hyvät valtaoikeudet, mutta suomalainen
poliisi on osannut näitä valtaoikeuksiaan myös
säästeliäästi käyttää.
Sen takia kansalaiset ovat tyytyväisiä. Edelleen
on paljon parantamisen varaa. Massarikoksista, varkausrikollisuudesta,
omaisuusrikollisuudesta selviää tällä hetkellä noin
10 prosenttia. Se on erittäin huonoa tasoa. Mutta sitten
taas törkeissä henkirikoksissa selvitysprosentti
lähentelee 97—98:aa. Kansainvälisesti
aivan huippuluokkaa. Eli yritetään keskittyä siihen
kaikkein olennaisimpaan, mitä kansalaiset pitävät
kaikkein tärkeimpänä.
Arvoisa puhemies! Tämän ihan ennakoimattoman
puheenvuoroni jälkeen lyhyesti vaan totean, että,
arvoisa ministeri, annan tunnustusta teidän toiminnallenne.
Te olette hyvin lyhyen ministeriuran jälkeen jo todennut
ne asiat, mitkä tässä yleisperusteluissa
ja nykytilan analysoinnissa on aika hyvin tuotu myöskin
esiin, ja ymmärtänyt myöskin sosialidemokraattisena
ministerinä sen, (Puhemies koputtaa) että maailma
on muuttunut ja jos lainsäätäjä haluaa,
että poliisi jatkossakin pystyy estämään
sen, että vakava rikollisuus ei saa Suomelta pesäpaikkaa,
ei myöskään terroristit, ja suomalaisella
poliisilla on mahdollisuus puolustaa kansalaisten perusoikeuksia,
henkeä, terveyttä, vapautta ja kokoontumisvapautta
ja sananvapautta, niin se tarvitsee välttämättä nämä oikeudet,
(Puhemies koputtaa) mitä tähän lakiin
on sisällytetty. Viime kaudella me äänestimme
lakivaliokunnassa kymmeniä kertoja (Puhemies: 10 minuuttia
on kulunut!) pakkokeino- ja esitutkintalain säännöksistä,
ja koska suomalainen kansanedustaja haluaa noudattaa myöskin
suosituksia, niin hän päättää puheenvuoronsa
tähän.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä on erittäin hyvä hallituksen
esitys eduskunnalle laiksi poliisilain muuttamisesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi. Sanoisin, että tämä on hyvien
hallituksen esityksien joukossa se kaikkein paras ja ajankohtaisin
esitys, jolleka toivon nopeaa ja myönteistä eduskuntakäsittelyä,
jotta tämä voitaisiin saada mahdollisimman pian
lainsäädännöksi hallituksen
toivomalla tavalla.
Äsken ed. Salo käytti erinomaisen hyvän
ja selkeän puheenvuoron. Haluan yhtyä niihin ajatuksiin.
Koen, että niissä juuri käytännön
poliisimies kertoi niitä tuntoja, mitä tällä hetkellä eduskunnassa
lähetekeskustelussa on aiheellista käyttää.
Suomalainen yhteiskunta, Suomen kansalainen ja myös
täällä käyvät ulkomaalaiset
tarvitsevat sitä turvaa ja järjestystä,
jota poliisi ja esivalta voivat antaa. Jotta esivalta voi toimia
tehokkaasti turvallisuuden takaamiseksi, se tarvitsee kaiken lain
suojan toimilleen ja perustat lainsäädännössä.
Tällä hallituksen esityksellä on
haluttu saattaa lait vastaamaan tämän hetken tilannetta.
Aivan kuten ed. Salo viittasi, ne lait, jotka aikoinaan ovat hyvin
toimineet, eivät enää tänä aikana
riitä. On vaara, että rikolliset ovat entistä enemmän
ottaneet tekniikan käyttöön, joissakin
asioissa ovat askeleen edellä järjestäytynyttä yhteiskuntaa, koska
he toimivat laittomasti. Siksi tarvitsee yhteiskuntakin lainsäädännön,
jotta voidaan ennalta ehkäistä rikoksia ja jotta
on ennalta myös se tieto, että yhteiskunta toimii
ja toimii tehokkaasti järjestyksen ja turvallisuuden takaamiseksi.
Meillä Suomessa on erinomaisen hyvä poliisikunta.
Näin voimme perustellusti sanoa. On aivan oikein, että myös
vapaa-aikana ja yksityiselämässä edellytetään
poliisilta esimerkillisyyttä. Silloin Suomen kansalainen
voi luottaa poliisiin. Tarvitaan myös hyviä esikuvia,
jotta nuorisosta parhain aines haluaa lähteä vaativaan
poliisitehtävään, niin miehet kuin naiset.
Tämän vuoksi tarvitaan hyviä esikuvia
poliisin ammattiin.
Pidän kaikilta osin hallituksen esitystä aivan erinomaisena.
Toivon, että tämä hallituksen esitys
saa asianomaisissa valiokunnissa myönteisen käsittelyn.
Haluan lausua aivan erityiset kiitokset ministeri Rajamäelle
tästä erittäin hyvästä hallituksen
esityksestä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! En käy pitkää analyysiä tästä hallituksen
esityksestä, mutta haluan kiinnittää erääseen
asiaan huomiota, koska toimin turvallisuus- ja puolustusjaostossa
valtiovaroissa.
Tässä laissa otetaan uusi kohta, joka koskee opiskelevaa
poliisimiestä, ihan hyvä, ei mitään moitetta
tästä kohdasta, mutta poliisin virkoja on ympäri
maata täyttämättä ja toisaalta
poliisitoimi turvaa kohtuullisen laajasti opiskelevien poliisien
toiminnalla varsinaisten valmiiden poliisien työtä.
Mielestäni, jos tämmöisiä hienoja
uusia hallituksen esityksiä tehdään,
pitää myös taata riittävät
resurssit. Täällä puhutaan myös
poliisilaitoksiin tulevien turvalaitteiden hankinnasta ja siihen
liittyvien henkilötyövuosien lisääntymisestä.
Toivon, että ne rahat myös näihin toimiin ja
hyviin ajatuksiin löytyvät eivätkä ne
jää vain kauniiksi puheiksi.
Koska järjestäytyneen rikollisuuden laajentunut
tutkinta — tarkoitan tässä myös
telekuuntelua ja kaikkea terrorismin ennaltaehkäisyä ja
paljastusta — tarvitsee lisää rahaa,
niin toivon, että hallitus pitää myös
huolen, että siihen on riittävästi rahaa
ja henkilötyövoimaa.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Vastaisin ed. Salolle kolmeen asiaan.
Hän sanoi, että poliisi ei ole pyytänyt
näitä valtaoikeuksia. Se ei kyllä pidä paikkaansa.
Poliisi nimenomaan on itse niitä edellyttänyt,
esimerkiksi viime kaudella sanoi selkeästi, että nyt ollaan
puolitiessä, ja toivoi ja edellytti, että valtaoikeuksia
laajennetaan.
Toinen asia on se, että olisin olettanut, että ed. Salo
olisi huolissaan poliisin turvallisuudesta, koska nimenomaan peitetoiminta
ja soluttautuminen on erittäin vaarallista näin
pienessä populaatiossa, mikä meillä on.
Kun on viiden miljoonan henkilön populaatio, siinä on
erittäin suuret turvallisuusuhat, niin kuin ministeri Rajamäki sanoi.
Kolmanneksi: 90 prosenttia kansalaisista on tyytyväisiä poliisiin.
Aivan, ja sitä tulisi vaalia. Ne riskit, mitä esimerkiksi
professori Terttu Utriainen viimeksi sanoi, tulisi ottaa vakavasti.
Hän sanoi: "Peitetoiminnan salliminen vaikuttaa myös
yleiseen yhteiskunnalliseen ilmapiiriin, koska keskuudessamme tulee
liikkumaan henkilöitä, jotka eivät esiinny
oikealla identiteetillään ja jotka toimivat poliisin
ilmiantajina. Jotta peitetoiminta olisi tehokasta, soluttautujat
liikkuvat siellä, missä muutkin ihmiset ja huumeet,
eli ravintoloissa, opiskelijamaailmassa, ulkomaanmatkoilla, tavaraliikenteen
toimituksissa jne. Tilanne tulisi olemaan suunnilleen samanlainen kuin
entisissä sosialistimaissa, joissa jokainen tiesi ilmiantajien
liikkuvan keskuudessaan."
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vastaan vaan ed. Ojansuulle:
Poliisia kuullaan valiokunnassa asiantuntijana. Asiantuntijoina
on myöskin toisen sortin professoreita, jotka ovat vastustaneet
jo 30 vuotta kaikkia poliisin valtaoikeuksia, vastustavat niitä nyt
ja tulevat vastustamaan myöskin tulevaisuudessa. Nämä argumentit
kilpailevat kansanedustajien mielessä, kun he tekevät
mietintöänsä ja lausuntoansa.
Poliisin vaarallisin tehtävä tätä nykyä on
liikenne, jossa hän pimeässä yössä menee
pysäyttämään tuntemattoman ajoneuvon
tietämättä sitä, että ammattimaiset
rikolliset ovat tällä hetkellä menossa
rikoksentekopaikalle tai tulossa sieltä, ja tulee katkaistusta
haulikosta suoraan isku sydämeen. Hyvin arvaamaton tilanne.
Lopuksi, poliisiin ollaan tyytyväisiä sen
takia, että se pystyy tekemään tehtävänsä kohtuullisen hyvin.
Jos ei se sitä pysty, on myöskin vaarassa se,
mitä minä en toivo, että kansa ottaa
oikeuden omiin käsiinsä. Sitä ei säädellä lailla.
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Poliisi ehdottomasti tarvitsee peitetoiminnan,
jotta se pystyy saamaan oikeat tiedot rikollisjärjestöjen
ja rikollisten toiminnasta. Tietysti peitetoimintaan osallistuville
poliiseille täytyy taata mahdollisimman hyvä työturvallisuus
ja heidän perheenjäsenilleen. Tämä on vaativa
haaste, mutta ellei poliisilla ole peitetoimintaa, niin käytännössä nimenomaan
järjestäytyneen ja vaikeamman rikollisuuden selvittäminen
ja ennaltaehkäiseminen olisi hyvin vaikeata.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa herra puhemies! Varsin lyhyesti tässä vaiheessa.
Tehtyihin ja tekemättömiin kysymyksiin tulemme
sisäasiainministeriön, poliisin, myöskin hallituksen
osalta laajemmin, myös oikeusministeriön taholta,
valiokunnille vastaamaan. Tätä on valmisteltu
myös oikeusministeriön kanssa, siellä erityisesti
oikeusministerin kanssa sovitussa työryhmässä.
Yhteisessä työryhmässä ovat
eräiltä osin juuri hankalimmat, peitetoiminnan
rajauksia, anonyymitodistamista koskevat, asiat, jotka ovat tammikuun
loppuun mennessä nimenomaisella työryhmällä tehtävänä.
Minun mielestäni meillä on entistä enemmän viranomaisten
tuotava realistista kuvaa turvallisuustilanteesta niin sisäisen
kuin ulkoisen turvallisuuden osalta asianomaisille valiokunnille. Kenties
pitäisi enemmän avoimesti myös keskustella
siitä kehityksestä, mitä esimerkiksi
järjestäytyneen rikollisuuden osalta tapahtuu,
koska valitettavasti tämä tieto luonnollisesti
aika pitkälti on tahtonut rajoittua asianomaisiin valiokuntiin,
jotka käyvät läpi konkreettisesti sitä arkea, jossa
poliisi ja, ikävä kyllä, jotkut suomalaiset kansalaisetkin
joutuvat elämään.
Omalta osaltamme huolehdimme siitä, että tietoa,
realistista, asiallista tietoa, on tältä osin käytettävissä riittävän
paljon. Poliisi ja tämä lainsäädäntö — on
sitten suojelupoliisi tai mikä poliisin yksikkö tahansa
kyseessä — toimii perustuslaillisen suomalaisen
oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen puolustamiseksi ja turvaamiseksi, kokonaisuudessaan.
Siitä on myöskin tässä kysymys.
Länsimaisen yhteiskuntamme demokraattisuus, kansanvaltaisuus,
ei voi myöskään merkitä vapautta
järjestäytyneen rikollisuuden, talousrikollisuuden,
ed. Pulliainen, mellastamiselle, ei myöskään
sille, että kansalaisiin sokeasti ja väkivaltaisesti
tehtäviä iskuja sen varjolla ihan miten tahansa
valmisteltaisiin. Ei Madridista ole pitkää aikaa.
Näitä erilaisia uhkia on turvallisuusviranomaisten,
suojelupoliisin ja muiden viranomaisten yhteistyöllä purettu,
kansainvälisellä yhteistyöllä.
Ehkä niistä ei riittävästi puhuta:
Stingereitä menossa Lontooseen, räjähdysainelasti
Saksaan kerrostalon räjäyttämistä varten.
Näitä tapauksia riittää,
eikä näillä pidä pelotella ihmisiä tietenkään.
Meidän on muistettava, että Suomi on, ja me haluamme
olla, yksi maailman turvallisimpia maita jatkossa. Me teemme turvallisuusviranomaisten
kanssa EU:n puitteissa, myöskin laajemmin kolmansien maiden
viranomaisten kanssa, yhteistä työtä myös
turvallisuuden eteen. Sitä myöskin haluamme omalta osaltamme,
että Suomi ei ole musta aukko, joka imee terroristisia
aikeita tai terrorististen järjestöjen henkilöitä suunnittelemaan
täältä käsinkään minkäänlaisia
iskuja mihinkään Euroopan unionin maahan. Kohtalonyhteys
on aivan yhteinen näissä asioissa. Ei missään
kansainvälisessä terrorisminvastaisessa iskussa
oltu Keniassa, kun siellä räjähti. Näissä asioissa
on varmasti näin, että mieluummin etukäteen
kuin jälkikäteen näistä asioista
tietyiltä osin keskustellaan.
Siinä ed. Salo oli muuten aivan oikeassa, että me
tahdomme kyllä perästäkulkea tiettyä kehitystä,
ja se johtuu siitä, että totta kai nämä ovat, oikeussuojan,
oikeusturvan, oikeusjärjestelmän kannalta poikkeuksellisia
valtuuksia. Rikollisia ei rajoita mikään lainsäädäntö tai
käytäntö, eikä välttämättä ihmishenkikään
ole kovin arvokas. Eli siinä tilanteessa ollaan hyvin kovassa
kamppailussa, jossa kuitenkin Suomessa uskoakseni pärjätään,
ja teemme kaikkemme, että pärjäämme.
Kansainvälinen yhteistyö myöskin on hyvin tärkeätä.
EU:ssahan on myöskin terrorisminvastainen yksikkö perustettu
ja tehdään monenlaista yhteistyötä,
erilaisia asioita Eurooppa-neuvostoa myöten käydään
läpi.
Se on tietysti erittäin tärkeätä,
että poliisi aina toimii ja — siitä pidän
ehdottomasti kiinni — aina eduskunnan päätösten
ja lain mukaisilla tavoilla käyttää myös
valtuuksia. Kun täällä suojelupoliisin
päättyvästä oikeudenkäynnistä on
puhuttu, siitä, tiedettiinkö ja olisiko pitänyt
toimia, jos tiedettiin, niin siltä osinkin voin todeta,
että poliisi sen Sonera-tutkimusten yhteydessä paljasti
ja siihen reagoimme voimakkaasti. Tältä osin on
tietysti syytä muistaa, että jo ennen selvitysmies
Jonkan työtä, jonka asetin nimenomaan poliisin
toiminnan tehokkuuden, organisaation tarkoituksenmukaisuuden arviointiin
ja myöskin laillisuusvalvonnan riittävyyden ja
organisoinnin arviointitehtävään, olimme
ryhtyneet jo toimenpiteisiin. Olemme keskustelleet operaattoreiden
kanssa tietyistä järjestelmistä, että laillisuusvalvonta
paranee. Itsekin olimme keksineet aika monta asiaa, joiden kanssa
jatkamme, ja myöskin ministeriössä jatkamme
näitä laillisuusvalvonnan riittävyys-
ja organisointiasioita, vaikka Suomen kansa aiheesta, kuten täällä on todettu,
luottaa poliisiin. Huonosti olisi muuten, jos ei luottaisi. Silloin
me olisimme hävinneet aika monta taistelua sisäisen
turvallisuuden ja kansalaisten turvallisuuden ja huomisen edessä.
Vakavampi asia on tietysti tämä voimavarakysymys,
poliisin lisättyihin toimivaltuuksiin liittyen. Tähänkin
esitykseen sisältyviä uudistuksia otetaan tietysti
käyttöön vain sen mukaan kuin se on mahdollista,
esimerkiksi valtion vuoden 2005 talousarvion poliisimäärärahojen
ja valtiontalouden kehysten puitteissa jatkossa. Kyllähän
se vaikuttaa tietysti, se täytyy rehellisesti tunnustaa. Mutta
terrorismin torjuntaan liittyvät voimavarat, mitä on
erityisrahoja tullut valtiovarainministeriön kanssa hyvässä neuvottelussa
jnp. — samoin kuin talousrikollisuus tietysti, jonka torjunta
meillä on voimakkaammin korostunutkin kärkiasiana — terrorismin
torjunta on kyllä saanut erillisrahoja. Se ei ole ollut
pois paikallispoliisin tai muista määrärahoista,
vaan ne ovat nimenomaan olleet erillislisärahoituksia,
ja jatkossakin pitää pitää huoli
siitä, niin kuin MM 2005 ja EU-puheenjohtajuuteen liittyvistä erityistarpeista
ja niiden hoitamisesta.
Paikallispoliisin määrärahojen jakoperusteet käytiin
johdollani uudelleen läpi, ja niistä tehtiin joku
viikko sitten päätös. Siellä on
nimenomaan harvan asutuksen ja muun muassa ulkomaalaisten aiheuttamat
työpaineet eri kriteereillä otettu nyt huomioon.
Sen lisäksi on päätökselläni
jaossa talousarvioon merkittyä summaa 6,7 miljoonaa euroa
suurempi summa siirtyvän erän hallinnan näkökulmasta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti ministeri Rajamäelle.
Olen antanut teille erinomaisen monta kertaa tunnustuksen siitä,
kuinka olette toiminut harmaan ja mustan talouden ja huumerikollisuuden
kuriinsaattamiseksi. Te olette ollut poikkeuksellisen tehokas tässä asiassa
poiketen kaikista aiemmista sisäministereistä.
Minä vain omassa puheenvuorossani kiinnitin huomiota siihen,
että on äärimmäisen tärkeätä myöskin
se, että silloin kun toimivaltuuksia erittäin
rajusti lisätään, niin sisäinen kontrolli
toimii myöskin täydellisesti. Nyt on ollut näyttöjä siitä,
että ei ole toiminut.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! — Jaha, ministern sprang,
kanske till någon fest som väntar regeringen eller
någonting liknande.
Jag ville bara få antecknat till protokollet att åtminstone
jag läser innantill här att propositionen har
beretts av en arbetsgrupp som tillsatts av inrikesministeriet och
i arbetsgruppen fanns enbart representanter för polisorganisationer.
Jag konstaterade också i mitt yttrande att arbetsgruppen
hade hört vissa instanser. I propositionen nämns
också till exempel justitieombudsmannen och justitieministeriet,
men i mitt tidigare anförande sade jag ju att det inte
framgår av propositionen hur man har beaktat dem här.
Jag tror att det är viktigt att konstatera att vi just
hade en ändring av polislagen som gällde det så kallade
maskeringsförbudet, nu har vi den här ändringen
av polislagen, och som vi hörde av ministern kommer det
ytterligare en ändring som bereds gemensamt av inrikesministeriet
och justitieministeriet. Jag tror faktiskt att det är ett
flertal både medborgare och andra som undrar vad det är
som pågår, eftersom man har svårt att
få grepp om helheten.
Jag fäste uppmärksamhet i mitt inlägg
vid den viktiga paragrafen 31 d §, där många
begrepp ändras i grunden. Därför tror
jag att vi har skäl att fästa uppmärksamhet
vid den här paragrafen, så som ledamöterna
Pulliainen och Ojansuu sade. Det är en ny grundlag men
det är också fråga om väsentliga
utvidgningar. Vi har kanske inte den kultur av kritisk inställning
till det här som skulle behövas.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! En todellakaan saanut yhteenkään
kysymykseen ministeriltä vastauksia, ja vielä haluaisin
toistaa, kun täällä on joitakin hallituspuolueiden
edustajia, että mielestäni 20 §, jossa
todellakin sanotaan niin, että "Henkilö saadaan
poistaa paikalta myös, jos hän käyttäytymisellään
aiheuttaa taikka hänen uhkauksistaan tai muusta käyttäytymisestään
ja aiemmasta käyttäytymisestään
vastaavassa tilanteessa voidaan päätellä hänen
todennäköisesti aiheuttavan huomattavaa häiriötä -
-". Tämä on erittäin merkittävää,
että tässä on "aiemmasta käyttäytymisestään"
tuotu uutena tähän, elikkä kysyisin,
luodaanko tässä todellakin poliisille käyttäytymisrekisteri,
johon rekisteröidään tietyt ihmiset.
Tämä on merkittävä asia, ja siihen
ei tullut vastausta.
Sitten oli hyvä kuulla, että apulaisoikeuskansleri
Jonkan aiheelliset huomautukset on otettu vakavasti, ja olisi tietenkin
hyvä tietää, missä aikataulussa
nyt näitä tärkeitä poliisin
valvontaa lisääviä elementtejä ja
elimiä tuodaan, koska niille on todellakin suuri tarve.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Kun ministeri Rajamäki poistui, niin
yritän paikata häntä ja vastata näihin
kysymyksiin. (Ed. Pulliainen: Apulaisministeri Salo!) Ensinnäkin
näin opposition penkiltä: Nykyinen poliisilain
säännös, joka on tämä 20 §:n
korvaava säännös, on käytännössä vieläkin
tiukempi kuin tämä uusi. Siinä ei edes edellytetä mitään
aiempaa käyttäytymistä. Tämä aiempi
käyttäytyminen rajoittaa poliisin toimintaoikeuksia
tietyssä tilanteessa, eli aikaisemmin riitti jo pelkkä uhkaus
tai käyttäytyminen, mutta tämän
lisäksi tässä edellytetään
myöskin, että on todennäköistä,
että se toistuu. Siltä osin tämä vastaa
ihan nykyistä poliisilain henkeä, ja mitään
rekisteriä jonkun henkilön käyttäytymisestä ei
luonnollisesti kenttähenkilöstö tee,
vaan aikaisempi ylikonstaapeli, joka on huomannut, että tämä herra
joka kerta käyttäytyy samalla paikalla samalla
tavalla, voi ottaa hänet esimerkiksi puhutteluun tai viedä pois
paikalta, jos tiedetään, että on enemmän
kuin todennäköistä, että tämä toistuu.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on todettu,
että Suomen poliisi toimii lain mukaan ja, käytännössä tiedämme,
myös terveen järjen mukaan. Tällä 20 §:llä,
johon täällä on viitattu, minun ymmärtääkseni
selkeytetään niitä toimintoja, joita
poliisi työssään joutuu tekemään.
Pidän tältäkin osin hallituksen esitystä erinomaisen
hyvänä.
Keskustelu päättyy.