Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä asia liittyy myös
edellä käsiteltyyn asiaan, hieman toisesta tarkastelunäkökulmasta.
Edellä joukkoliikenteen puolesta halusin katsoa matkustajan
kannalta erityisesti matkalipun hintaa, mutta tämä tietysti
liittyy myös liikenteenharjoittajaan. Tässä aloitteessa katson
tilannetta ennen kaikkea liikenteenharjoittajan kannalta, mutta
se tietysti tukee myös matkustajaa.
Pitäisin hyvin tarpeellisena, että voitaisiin alentaa
niitä kustannuksia, joita linja-autoyrittäjillä on
joukkoliikenteen harjoittamisesta, ja eräs tällainen
kustannuserä liittyy polttoaineitten valmisteveroon. Aloitteessani
esitän, että joukkoliikenteen polttonesteitten
valmistevero voitaisiin palauttaa liikenteenharjoittajille. Tietysti
tässä on hiukan byrokraattinen järjestelmä syntymässä,
kun pitäisi anoa nämä palautukset ja
sitten palautukset myönnettäisiin. Käytännön
järjestelynä olen ajatellut, että tämän
veron liikenteenharjoittajat voisivat saada liikennelupien mukaisten ajokilometrien
mukaan keskimääräisellä polttoainekulutuksella
arvioituna. Tässä tuskin mitään muuta
käytännöllistä järjestelmää olisi
luotavissa kuin näihin liikennelupien mukaisiin keskimääräisiin
ajokilometreihin perustuva.
Aloitteellani olen tähdännyt nimenomaan julkiseen
reittiliikenteeseen. Aloitteessani en tarkoita linja-autoyrittäjien
kannattavuuden kannalta ja kansalaispalvelujen kannalta hyvin olennaista
tilausbussiliikennettä. Tässä yhteydessä haluan
korostaa, että kyse on julkisesta, avoimesta, matkustajia
palvelevasta reittiliikenteestä. Sen polttonesteitten osalta
haluan, että kehitettäisiin valmisteveron palautusjärjestelmä.
Monilla paikkakunnilla linja-autoyrittäjät
ovat merkittäviä työllistäjiä.
Näin on muun muassa kotipaikkakunnallani Keuruulla, jossa
on kaksi merkittävää linja-autoyrittäjää:
Töysän Linja, jonka busseja täällä Helsingissäkin
jatkuvasti vilahtelee, jolla on filiaali täällä Keuruulla — alun perin
multialainen yrittäjä, joka toimii useammallakin
paikkakunnalla Keski-Suomessa — ja toinen yrittäjä,
joka myös liikennöi reittiliikennettä express-bussivuorolla
Helsinkiin, Liikenne Mäkelä. Nämä työllistävät
yhteensä viitisenkymmentä henkilöä,
elikkä kyse on hyvin merkittävästä työllistävästä panoksesta.
Samalla näistä yhteiskunta saa myös omat
verotulonsa. Mutta ennen kaikkea on kysymys liikennepalveluista, ja
siksi katson, että bussiliikenteen kannattavuuden takaamiseksi,
jotta on niitä yrittäjiä, jotka ajavat
reittiliikennettä, heidän toimintaedellytyksiään
tulisi voida parantaa juuri tällä polttonesteitten
valmisteveron palautuksella.
Keskustelu päättyy.