2) Hallituksen esitys laeiksi julkisen hallinnon tietohallinnon
ohjauksesta sekä viranomaisten toiminnan julkisuudesta
annetun lain 18 ja 36 §:n muuttamisesta
Antti Rantakangas /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt on käsittelyssä hallintovaliokunnan
mietintö, joka koskee hallituksen esitystä laeiksi
julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta sekä viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annetun lain 18 ja 36 §:n muuttamisesta.
Kysymyksessä on erittäin iso ja tärkeä lakiehdotus
ja -uudistus, joka perustuu siihen, että eduskunnan
hallintovaliokunta on käsitellessään kunta-
ja palvelurakenneuudistusta kiinnittänyt aiemmin huomiota
siihen, että me tarvitsisimme täällä valtion
ja kuntien tietojärjestelmien parempaa yhteensovittamista
ja sillä olisi erityisen suuri merkitys myöskin
julkisen hallinnon kustannuksiin.
Tämä esitys, jonka hallitus toi, sai asianmukaisen
käsittelyn valiokunnassa. Me jouduimme eräiltä osin
tarkistamaan tätä esitystä viitaten perustuslakivaliokunnan
mietintöön ja linjaukseen siitä, että tämän
lain piiriin emme voineet ottaa esimerkiksi yliopistoja, eduskunnan
alaisia laitoksia ja Suomen Pankkia. Mutta kun valiokunta kävi
tätä asiaa tarkemmin läpi, niin vakuutuimme
siitä, että näillä kyseisillä tahoillakin
on halu vapaaehtoiseen yhteistyöhön julkisen hallinnon tietohallinnon
paremman koordinaation aikaansaamiseksi. Kyse on siis erittäin
isosta ja tärkeästä uudistuksesta, ja
tämän varaan muuten aika paljon pannaan toiveita.
Voi sanoa näin, että onnistuessaan kyse on vähintäänkin
satojen miljoonien säästöistä julkisella
sektorilla.
Puhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, puhuja, aivan hetki. — No niin! — Olkaa
hyvä.
Arvoisa puhemies! Valiokunta piti tärkeänä,
että me saamme seuraavan vaalikauden aikana selvityksen
siitä, miten tämä laki on käytännössä toiminut
ja minkälaisia tuloksia on aikaansaatu sekä tämän
lain pohjalta olevissa kysymyksissä että myöskin
siinä vapaaehtoisessa yhteistyössä, johon
on sitouduttu.
Eli näillä muutamilla sanoilla hallintovaliokunta
hyvin lämpimästi oli puoltamassa tämän hallituksen
esityksen hyväksymistä.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää hallintovaliokuntaa
ja puheenjohtajaa siitä, että tämä mietintö on
tänne saatu. Tämä on juuri sitä,
mitä me olemme odottaneet sekä kunnissa että myös
täällä valtion puolella.
Julkisen tietohallinnon järjestäminenhän
maksaa 2 100 miljoonaa euroa. Siinä todellakin
palaa rahaa turhaan ja palaa turhaan työaikaa, kun teemme
asioita moneen kertaan aivan turhan takia. Siksi on tärkeää,
että tämä yhteensopivuus ja ohjaus toimivat
jatkossa paljon paremmin.
Nyt ei muita kehotuksia kuin ministerille kehotus pistää asiaa
rivakasti eteenpäin, että pääsemme
tässä asiassa eteenpäin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan yhtyä edellä sanottuun.
Kiitokset hallituksen hyvästä esityksestä ja
puheenjohtaja Antti Rantakankaalle asianomaisen valiokunnan hyvästä asioitten
käsittelystä. On todella tärkeää, että koko
maassa julkisen hallinnon tietoliikennekysymykset voivat toimia
tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti. Tällä tiellä me
nyt olemme, kun etenemme sillä tavalla kuin asiassa on esitetty.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On sinänsä hyvä,
että pyritään koordinoimaan ja tehostamaan
valtion tietohallintoa ja että koko valtionyhtiökonserni
otetaan tähän keskittämiseen mukaan.
Toisaalta täytyy sanoa, että silloin helposti,
jos on yksi järjestelmä, se voi olla jäykkä ja muuttumaton.
Alussa se voi toimia hyvin, mutta pitkällä tähtäimellä voi
käydä sillä tavalla, että siitä sen
muuttumattomuuden vuoksi tulee nopeasti vanha ja sitä ei
kyetä kehittämään asianmukaisesti.
Perustuslakivaliokunta antoi lausunnon tästä hallituksen
esityksestä ja totesi, että meillä on useita
toimijoita, kuten muun muassa yliopistot, joilla on itsehallinto.
Perustuslakivaliokunnan lausunnossahan todettiin, että näiden
itsehallinnollisten yhteisöjen osalta valtiovalta ei voi
pakottaa niitä ottamaan omia tietokonejärjestelmiä vaan
niillä pitää olla oma harkintavaltansa.
Syy-yhteyksien osalta valiokunta totesi, että ei ole
yhteiskunnallisia vahvoja perusteita sille, että ne joutuisivat
noudattamaan valtiovarainministeriön ohjeistusta. Mutta
myöskin sitten, mitä tulee opetuksellisiin tarpeisiin,
yliopistojen yhteistyöhön kansainvälisten
yliopistojen kanssa, on tärkeätä, että yliopistojen
autonomiaa kunnioitetaan. Tästä syystä perustuslakivaliokunnan
lausunnossa edellytettiin, että yliopistot mutta myöskin
eräät muut yhteisöt jäävät
tämän lain soveltamisen ulkopuolelle. Olen erittäin
tyytyväinen, että tähän tulokseen
päädyttiin.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Mehän sivusimme tätä aihepiiriä myöskin
eilen, kun keskustelimme valtioneuvoston selonteosta Tuottava ja
uudistuva Suomi — Digitaalinen agenda vuosille 2011—2020.
Jo siinä keskustelussa selvästi nähtiin,
että julkisen hallinnon tietohallinnon yleisessä ohjauksessa
on ollut selviä puutteita. Voidaan sanoa jopa näin, että viime
vuosina siinä on jossain määrin epäonnistuttukin.
Siksi nyt, kun arvoisa ministeri, te olette täällä paikalla,
olisin mielelläni kuullut teidän näkemyksenne,
onko ylipäätään valtiovarainministeriö se
oikea paikka keskittää valtion tietohallinnon
ohjaus nimenomaan valtiovarainministeriöön vai
olisiko jossakin muussa ministeriössä kenties
vielä parempaa asiantuntemusta tämän asian
hoitamiseen? Kysehän on erittäin mittavasta kysymyksestä.
Käytämme julkisia varoja tavattoman paljon niihin
investointeihin. Tähän asti ne ongelmat ovat juontuneet
juuri siitä, että meillä on puuttunut
selkeä kokonaisarkkitehtuuri, ohjaus ja investointien kontrolli
esimerkiksi yhteensopivuuden osalta tässä yhteiskunnassa julkisen
sektorin sisällä. Tämä on tavattoman haasteellinen
kysymys, ja siksi olisi tärkeätä, että me
löydämme tähän sellaisen toimivan
mallin ja sellaisen tahtotilan ensi vaalikaudella, että me pystymme
saavuttamaan ne tavoitteet. Tämä on myöskin
keskeinen osa, kun me puhumme siitä, että Suomesta
tulisi Euroopan keskeinen johtava tietoyhteiskuntamaa, millä tavalla
me onnistumme julkisen sektorin puolella kaikissa niissä toimissa,
niissä investoinneissa, jotka näitä tietohallinnon
sisällä olevia asioita ovat.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On erityisen hyvä asia, että hallitus
antoi tämän esityksen. Kun tätä hallintovaliokunnassa
käsittelimme, niin tätä tarpeellisuutta
ei kyllä kukaan asettanut kyseenalaiseksi. Sen sijaan esille
tuli myös tämä, mitä ed. Laukkanen täällä totesi,
onko valtiovarainministeriö sitten se oikea taho, ja toisaalta
sitten, mitä valtion yksiköitä tähän
tulee yhdistää. Ja niin kuin valiokunnan puheenjohtaja
totesi, tätähän vähän
muutettiin siltä osin, että jotkut laitokset jäävät
vapaaehtoisen yhteistyön varaan, mikä on näiden
itsenäisyyden ja monien muiden syiden vuoksi välttämättömän
tärkeää.
Olennaista tässä on tietysti se yhteisten
tietojen käyttö niin, että siitä hyötyvät
kansalaiset ja palvelut. Tällä hetkellä tilanne
on erittäin hajanainen. Eri viranomaisilla on erilaisia
järjestelmiä, tiedot eivät kulje, ja
ne kustannukset ovat olleet aika valtavat. Toivon mukaan tällä saadaan
kustannustehokkuutta ja palvelujen paranemista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä julkisten hankintojen
kohdalla, jotka koskevat tietojen välittämistä,
on ollut vähän samantyyppinen tilanne kuin hajajätevesiasetuksen kohdalla,
eli on ollut erilaisia myyjiä liikkeellä, on myyty
eri toimijoille, valtion virastoille, laitoksille, tuomioistuimille
ja muille liikelaitoksille, aivan joka kerta muista myydyistä tuotteista riippumattomia
yksiköitä, ja sitten ne eivät keskenään
keskustele. Samalla myöskään ei ole aina pystytty
taloudellisesti toimimaan niin, että olisi oltu myymässä sellaista,
mitä todellakin tarvitaan. Valtion puolella tilanne on
näin, eikä kuntapuolella tilanne ole juurikaan
sen parempi: sairaanhoidossa tilanne on ongelmallinen, mikä heikentää ja
hidastaa hoitoa, diagnoosin tekemistä. Tämä on
ongelma koko julkisella sektorilla, sekä kuntien että valtion
kohdalla, ja on tietysti viimeinen hetki, että näihin
asioihin aletaan myös tällä tavoin kiinnittää huomiota
ja tehdä aivan konkreettisia uudistuksia, mitä tämä hallituksen esitys
nyt mahdollistaa.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Eilen täällä istuntosalissa
käytiin pitkä keskustelu tämän
digi-Suomi-selonteon osalta, ja on erittäin hyvä,
että tämmöinen selonteko tehtiin.
Olen erittäin tyytyväinen tästä hallintovaliokunnan
mietinnöstä ja siitä, että tätä valtion
tietohallintoa ryhdytään nyt yhtenäistämään
ja tässä aidosti mennään eteenpäin.
Meillä on julkisella sektorilla yli 3 500 tietojärjestelmää,
jotka eivät keskustele keskenään. Ja
meillä pelkästään sosiaali-
ja terveyspuolella säästöt, jos nämä järjestelmät
saataisiin puhumaan keskenään, olisivat noin 600
miljoonaa euroa vuositasolla. Eli tässä puhutaan
todella isoista summista.
Toinen asia, mikä minun mielestäni pitäisi
ottaa ihan tosissaan, on se, että julkisella sektorilla ja
julkisessa hallinnossa meillä kunnissa ja kaupungeissa
voitaisiin viedä eteenpäin tätä sähköisen
laskutuksen järjestelmää. Asiantuntijoiden mukaan,
jos tämä sähköinen laskutus
otettaisiin käyttöön, se toisi noin 3
miljardia euroa säästöjä pitkällä aikajänteellä.
Kun puhutaan siitä, mistä me saisimme aidosti
säästöjä, niin tässä tietohallinnossa
sitä on todellakin haettavissa.
Nythän Sitralla on menossa tämä Kunta-it-hanke,
jonka tarkoituksena on yhtenäistää näitten
kuntien ja kaupunkien tietohallintojärjestelmiä,
mikä on erittäin hyvä juttu. Mutta tästä asiasta
on puhuttu nyt toistakymmentä vuotta, ja tämä ei
ole nytkähtänyt oikeastaan mihinkään suuntaan.
Minä todella nyt katson kuntaministeri Tölliä tuolla
aitiossa ja toivon, että tämä asia menee
todella eteenpäin. Meillä on jokaisella ministeriöllä omat
järjestelmänsä. Valtionhallinnossa jos
missä on tehostamisen varaa tältä osin.
Hyvä!
Matti Ahde /sd:
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunta on käsitellyt
näitä valtion sähköisiä tietojärjestelmiä ja
sähköisiä palveluja useaan eri otteeseen
tämän vaalikauden aikana. Me otimme kantaa, johon
eduskunta yhtyi, 2009 tarkastusvaliokunnan mietinnössä,
jossa esitimme, että valmistellaan lainsäädäntö,
jossa keskitetään valtion tietohallintojärjestelmien
ohjaus yhteen ministeriöön, jotta tähän
saataisiin joku ryhti. Ajatuksena oli myös se, että voitaisiin
velvoittaa myös nämä niin sanotut itsenäiset
viranomaiset tulemaan mukaan tähän samaiseen järjestelmään,
jotta nämä avoimet tietojärjestelmät
voitaisiin rakentaa koko julkiseen hallintoon. Se tarkoittaa myös
kuntia. Tässä mielessä minusta perustuslakivaliokunta
olisi voinut tulkita lainsäädäntöä vieläkin
laajemmin, että me olisimme aidosti voineet puhua koko
julkisen hallinnon tietojärjestelmien avaamisesta ja niiden
mahdollisuudesta keskenään seurustella toistensa
kanssa.
Kun tämän nykyisen valtionhallinnon tietojärjestelmän
osalta Suomi 1990-luvun alussa oli maailman johtava maa, niin nyt
viimeisen kansainvälisen tilaston mukaan me olemme siinä 34. sijalla
yhdessä Mongolian kanssa. Me olemme rakentaneet tosi kalliit
järjestelmät, käyttäneet satoja,
satoja miljoonia euroja tietojärjestelmien rakentamiseen,
jotka eivät pysty keskenään lainkaan
keskustelemaan. Tämä on tapahtunut valtionhallinnossa,
valtion ja kuntien keskinäisessä hallinnossa ja
sitten kuntien sisäisessä hallinnossa. Esimerkiksi
Oulun yliopistollisessa keskussairaalassa taitaa olla noin 50 erillistä toistensa
kanssa
seurustelematonta tietojärjestelmää.
Tästä järjestelmästä ovat
hyötyneet vain konsultit, ja lopputulos on surkea. Siksi
minä iloitsen siitä, että saatiin ministeriksi
Tölli ja hän sai tämän lakiesityksen
tänne eduskuntaan, niin kuin tarkastusvaliokuntakin 2009
esitti, ja hyvä, että valiokunta on tämän
asian käsitellyt — minusta olisi voinut vieläkin
laajentaa tätä toimialaa.
Se, onko valtiovarainministeriö oikea paikka tälle
keskitykselle: Sillä tavalla sitä voi pitää oikeana
paikkana, että siellä on myös resurssit. Ehkä aidosti
oikeimmin pystyy tarttumaan tähän asiaan, kun
se valtuutetaan tällä lailla, että valtiovarainministeriö voi
ottaa tämän viranomaisvastuulleen ja hoitaa tämän
tehtävän koko valtionhallinnon puolesta.
Lopuksi lyhyesti todettuna: Erittäin tärkeä, hyvä ehdotus,
ja nyt toivotaan, että käytännössä päästään
hyödyntämään näitä sähköisiä palveluja
ja tietojärjestelmiä muun muassa valtion tuottavuusohjelman
uuden rakentamisen tueksi. Kun me emme ole pystyneet ottamaan näitä sähköisiä palveluja
oikein käyttöön, niin tästä valtion
tuottavuusohjelmasta on tullut tuottavuuden alentamisohjelma ja
henkilötyövuosien vähentämisohjelma.
Ja kun ei ole ollut mahdollisuutta hyödyntää näitä sähköisiä palveluja,
niin järjestelmä on tullut sellaiseksi, että eduskunta
haluaa puhaltaa sen nykyisen pelin poikki ja aloittaa uuden hallituksen
aikana uuden, oikean, aidon tuottavuusohjelman rakentamisen, johon
sähköiset palvelut liittyvät keskeisesti
osana mukaan.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä esillä oleva
julkishallinnon tietohallinnon ohjausta käsittelevä hallintovaliokunnan
mietintö ja lakiesitys ovat, rohkenisin sanoa, ihan perustavaa
laatua oleva uudistus nimenomaan valtion ja julkishallinnon näkökulmasta.
Tässä edellä ed. Ahde käytti
erittäin hyvän puheenvuoron juuri niistä perusteista,
minkä vuoksi tämä on tarpeellinen ja
välttämätön. Täydentäisin
toteamalla, että tarkastusvaliokunnan lisäksi
tulevaisuusvaliokunta on todella runsaan kymmenen vuoden ajan lähestynyt
ja käsitellyt tätä ongelmaa, mutta osittain
tavallaan nämä kannanototkin ovat menneet niin
kuin vesi hanhen selästä. Jostakin syystä tämä ajattelu,
että valtio ei voi ottaa vahvempaa ohjausta tietoyhteiskuntakehitykseen,
on ollut sellainen oppi, joka on syötetty jostain käsittämättömästä syystä suomalaiseen
poliittiseen järjestelmään. Jos ajatellaan
tänä päivänä kansainvälisiä yrityksiä:
ilman että niillä olisi yhteiset tietojärjestelmät,
niiden tehokas toimintahan olisi täysin mahdotonta. Tässä mielessä,
jos ajatellaan valtion ohjausta, eihän se tarkoita sitä,
että kaikki pitää tehdä ja kaiken
tapahtua valtion työnä.
Tässä mielessä, arvoisa puhemies,
otan ehkä sen näkökulman, jonka toivon
saavan nyt todella voimakkaan lisäsysäyksen julkishallinnon
osalta. Kun päästään yhteisiin
tietojärjestelmiin, yhteensopivaan tietojärjestelmäkokonaisuuteen,
se parhaimmillaan sysää merkittäviin
toimintatapa- ja rakenneuudistuksiin, joilla saadaan aitoa tehokkuutta,
aitoa tuottavuutta aikaan. Tässä mielessä on äärimmäisen
tärkeää, että nyt ei ole kysymys
itseisarvosta vaan on kysymys siitä, että tällä tavalla
saadaan koko se uudistamistyö ihan uudenlaiseen otteeseen.
Tähän asti tämä pirstaleinen
tietoyhteiskuntakehitys on osittain lukinnut niitä vanhoja
rakenteita. Tämä on ehkä se kaikkein
vakavin puute, jos katsomme lähimenneisyyttä,
että emme ole aikaisemmin saaneet tämän
tyyppistä lakihanketta vietyä Suomen eduskunnassa
lävitse.
Puhemies:
Nyt näyttää siltä, että tässä on
pyydetty runsaasti puheenvuoroja ja joudumme keskeyttämään
tämän asian käsittelyn. Kuullaan nyt ministeri
Tölliä.
Hallinto- ja kuntaministeri Tapani Tölli
Arvoisa puhemies! Aluksi haluan kiittää hallintovaliokuntaa
siitä, että valiokunta on tämän
asian hyvin perusteellisesti ja samalla kohtuullisen nopeasti käsitellyt
niin, että tämä saadaan päätökseen
ja päästään asiassa toimimaan.
Merkillepantavaa on ollut se, että tämän
lain tarpeellisuudesta ollaan hyvin yksimielisiä, minkä tämänpäiväinenkin
keskustelu on osoittanut. Mutta kun tämä lakiesitys
oli lausunnolla ja kun tämä tuli käsittelyyn,
niin mielenkiintoista oli myös todeta se, että on
julkisen hallinnon julkisia yksiköitä ja julkisia
toimijoita, jotka totesivat, että eihän tämä koske
meitä. Tämä on semmoinen tietynlainen
perusongelma. Tämä tietyllä tavalla lähtökohtaisesti
on hyvin laaja ja koskee hyvin monia tahoja. Tässähän
ei puututa tietosisältöön, vaan tässä on
lähtökohtana yhteinen arkkitehtuuri, yhteiset
standardit ja se, että järjestelmät ovat
yhteentoimivia, ne pystyvät keskustelemaan keskenään.
(Ed. Laukkanen: Se on avainkysymys!) Se on suuri periaate, jonka
mukaisesti meidän täytyy tehdä työtä.
Nyt tämän asian toteuttamiseksi saadaan yksi väline,
kun tämä tietohallintolaki saadaan hyväksytyksi.
Sitten ed. Laukkanen kysyi, mikä on oikea paikka, mistä tätä johdetaan,
onko se valtiovarainministeriö. Mielestäni ainakin
tällä hetkellä valtiovarainministeriön
hallinnon kehittämisosastolla ehkä pystytään
parhaiten tätä asiaa koordinoimaan. Mutta sitten
on hyvin tärkeä asia se, millä tavalla
tämän asian hallinta ja johtaminen toteutuu, niin
että se on mahdollisimman toimiva ja että tämä asia
myöskin saa riittävät resurssit ja että tähän
toimintaan liittyy myös riittävät toimivaltuudet
toimia. Ja nyt kun tämä hyväksytään,
on myös tärkeää, että eri
julkisen hallinnon yksiköt, niin kunnat, kuntayhtymät
kuin valtionhallinnon yksiköt, noudattavat terveellistä itsekuria
myös siinä, että eivät lähde
toimimaan niin, että kun meillä on ihan oma erityislaatuinen
toiminta, ettemme ottaisi huomioon sitä, miten tärkeää on
yhteentoimivuus ja yhteiset standardit. Tämän
hankkeen eteenpäinvieminen tarvitsee resursseja, se vaatii
henkilöitä, ja se vaatii rahaa. Se on kannattava
sijoitus, mutta sen toteuttaminen hallitusti niin, että lopputulos
on hyvä, on tärkeää.
Tässä keskustelussa on erinomaisella tavalla kuvattu
niitä ongelmia, mitkä tähän
liittyvät, ja nyt ne ongelmat alkavat olla jo tiedossa,
mutta meidän pitää pystyä nyt
ratkaisemaan ne ja saamaan rakennettua tämä yhteentoimiva
kokonaisuus. Uskon, että tämä kohtuullisesti
onnistuu, ei meillä paljon muita vaihtoehtoja ole. Tämä on meidän
yhteiskuntatalouden kannalta hyvin keskeinen kysymys.
Puhemies:
Yleiskeskustelu ja asian käsittely keskeytetään
alkavan suuren valiokunnan kokouksen vuoksi.