7) Hallituksen esitys eduskunnalle kalata-loushallinnon uudelleen
organisointia koskevaksi lainsäädännöksi
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yleinen hokema tänä päivänä poliittisessa keskustelussa
on se, että tämä nykyinen hallitus, tarkoittaen
nykyisen vaalikauden hallituksia, ei olisi saanut mitään
aikaiseksi. Esimerkiksi tänä aamuna Jälkiviisaissa — kun
puhuttiin sote-uudistuksesta, jossa sote-uudistuksessa on päästy todella
pitkälle tällä vaalikaudella, riippumatta siitä,
mitä nyt tapahtuu, kun taas edellisellä vaalikaudella
esimerkiksi ei asiassa liikutettu evääkään — tiedettiin,
että tämän hallituksen hankkeet ovat
kaikki kaatuneet ja lopputuloksena on pyöreä nolla.
Herra puhemies! En nyt puhu siitä, että tällä vaalikaudella
on esimerkiksi valtiontaloutta sopeutettu yli 6 miljardilla eurolla,
kun edellisellä vaalikaudella hallitus ei pystynyt säästämään
euroakaan. En puhu siitä, että eläkeuudistus
on menossa eteenpäin, enkä puhu edes siitä,
että kun-tien tehtäviä ja velvoitteita
on nyt karsittu ja ollaan karsimassa sadoilla miljoonilla, kun edellinen
hallitus ei pystynyt siinä asiassa ottamaan ensimmäistäkään,
pienintäkään askelta. Puhun siitä,
kun sanotaan, että mitään rakenneuudistuksia
ei olisi tehty.
Nyt meillä on käsittelyssä valiokunnan
mietintö hallituksen esityksestä kalataloushallinnon uudelleenorganisointia
koskevaksi lainsäädännöksi.
Tässä esityksessä kalataloushallinnon asiat
keskitetään yhdentoista ely-keskuksen sijaan kolmeen
ely-keskukseen eli Turkuun, Kuopioon ja Rovaniemelle. Tämä on
nimenomaan rakenteellinen uudistus, jossa turvataan se, että asiantuntemus
näissä asioissa lisääntyy näissä ely-keskuksissa,
joihin nämä asiat keskitetään,
ja myös, herra puhemies, aikaansaadaan niitä paljon
kaivattuja säästöjä hallinnosta.
Kun kysytään, mistä pitää säästää,
niin aina sanotaan, että hallinnosta. Niin pitääkin.
Ja tässä hallinnosta säästetään;
kuten tiedätte, ely-keskuksissa on jouduttu todellakin
väkeä vähentämään.
Tämä on hyvä esitys, ja sitä kannatan.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä hallitus aikoo tehdä kalastuslain,
jossa omistajien valtaa siirretään ely-keskuksille.
Samaan aikaan ely-keskukset niputetaan kolmeen, mitä emme
kyllä vastustaneet, mutta onhan se aivan absurdia, että monien
satojen kilometrien päässä tiedettäisiin
asiat paremmin kuin siellä alueilla. Vetoankin vielä tässä kaikkiin
hallituspuolueiden edustajiin, että ei tehdä tätä järjetöntä uudistusta,
niitä töitä, mitä vapaaehtoisesti
tehtäisiin siellä alueilla, kalata-lousalueilla,
kalastuksenhoito- ja -käyttösuunnitelmia. Ei anneta
sitä valtaa elylle, että ely päättäisi
esimerkiksi kalastuskielloista ja -rajoituksista tai siitä,
saako troolari olla alueella kalastamassa toisten kalavesillä.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän, mitä edustaja
Zyskowicz hyvin perusteli, että hallintoa kevennetään keskittämällä kalataloushallinto
kolmeen ely-keskukseen, on nyt hyvä edetä tällä tavalla,
mutta jos olisi haluttu ottaa vähän reippaampi
askel, niin nämä kalatalousasiat olisi siirretty
Riistakeskukselle. Valtakunnassa on perustettu edellisvuonna valtakunnallinen
Riistakeskus, johon on kaikki riistahallintoasiat keskitetty. Minusta nämä kalatalousasiat,
ottaen huomioon, että sen elinkeinon piirissä toimii
enää aika pieni joukko yrittäjiä,
olisi voitu siirtää suoraan riistahallinnolle.
Ehkä seuraava hallitus tekee sitten sen uudistuksen.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä ikään
kuin hallinnon varjolla ajetaan nyt vähän isompia
asioita. Edustaja Kalmarin puheenvuoro paljastaa sen vesialueiden
omistajien vallan kasvun pyrkimyksen, jossa takana on itse asiassa
vapaa-ajankalastuksen ja maksuttomien ja maksullisten yleiskalastusoikeuksien
vastustaminen. Vapaa-ajankalastus on nimenomaan se asia, joka nyt
parhaillaan on myös kalastuslain yhteydessä esillä,
ja erityisesti keskustan mutta myös perussuomalaisten taholta,
jotka vastustivat aikoinaan täällä muun muassa
onginnan ja pilkinnän jokamiehenoikeutta, läänikohtaista
viehekorttia ja nimenomaan koko järjestelmän ja
vapaa-ajankalastuksen kehittämistä, ollaan koko
ajan tässä ajamassa vesialueiden omistajien vallan
kasvattamista. Se on hyvä, että myöskin
tämä asia herättää ne
ihmiset, jotka miettivät, mikä on puolueiden ero.
Sosialidemokraatit eivät ole koskaan saaneet vapaa-ajankalastuksen
kehittämiselle vesialueiden omistajien etujärjestön,
keskustan ja perussuomalaisten tukea.
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Heti pitää oikaista edustaja
Rajamäen puheenvuoro. Kukaan ei ole keskustan taholta esittänyt
sitä, että kalavesien omistajien oikeuksia lisättäisiin,
vaan on esitetty, että pidettäisiin huolta omistamisen
oikeudesta, omaisuudensuojasta ja siitä, että me
emme lisää virkavaltaisuutta. Kukaan ei ole esittänyt
keskustan taholta sitä, että omistamisen oikeutta
lisättäisiin ja muiden kustannuksella. Ei kukaan.
Tämä on edustaja Rajamäen ihan oma tulkinta.
Sitten edustaja Zyskowiczille pitää vastata, että on
hyvä, että kalastuslaissa tämä pieni
osa hallinnon osalta kevenee, mutta, edustaja Zyskowicz, tässä on
kaavio siitä, millä tavalla kulkee esimerkiksi
sivutuoteasetuksen maksuliikenne valtiolle. [Puhuja näytti
paperia.] Onko tässä kaaviossa mitään
järkeä, ja onko tässä minkäänlaista
tehokkuutta? Teidän lakiesityksenne, joka on nyt käsittelyssä,
tietää sitä, että kaavio on
tämänkaltainen. Ei minkäänlaista
järkeä. Tämä ei ole sitä byrokratian
purkamista, vaan byrokra-tian lisäämistä.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kiinnitin huomiota nyt käsittelyssä olevaan
esitykseen ja totesin, että tämä esitys,
jota nyt käsittelemme, merkitsee sitä, että näissä kalatalousasioissa
asiantuntemus vahvistuu, kun se keskitetään kolmeen
ely-keskukseen yhdentoista sijasta, ja kiinnitin myös huomiota
siihen laajempaan kysymykseen, että ely-keskuksissa on
jouduttu, kun hallinnosta on säästetty, vähentämään
väkeä. Tämä kolmeen ely-keskukseen
keskittäminen on yksi tapa, jolla näistä välttämättömistä säästöistä on
pystytty sopimaan.
Mitä edustaja Lepän puheenvuoroon tulee, niin
en hetkeäkään epäile, etteikö myös
tuleville hallituksille jäisi riittävästi
tekemistä hallinnon keventämiseksi ja byrokratian
purkamiseksi. Esimerkiksi tämä edustaja Hemmilän
puheenvuorossaan esittämä ajatus näiden
asioiden edelleenkeskittämisestä saattaa olla
ihan hyvä.
Lauri Heikkilä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset ei ole käsittääkseni
ollut vesialueiden omistajien vallan kasvatuksessa, mihin Rajamäki
viittasi, koska olemme olleet tuolla valiokunnassakin nyt vasta
tässä vaiheessa, kun olemme pyrkineet säilyttämään näitä entisen
lain oikeuksia emmekä antamaan lisää valtaa
vapaa-ajankalastuksen ja byrokratian lisäämiseksi.
Monet näistä maksuista, mitä on esitetty
korotettaviksi, menevät suoraan sinne hallintobyrokratian
laajentamiseen.
Tämä nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys on sikäli hyvä, että siellä järjestellään
ely-keskuksissa tehtäviä. Tehtäväthän
eivät siellä vähene eikä oikeastaan
toiminta tehostu, kun niihin toisiin ely-keskuksiin jäävät
vielä töihin ne entiset virkamiehet kumminkin,
kun kenenkään virkaa ei lakkauteta. Mutta siellä tietysti
tuntuma siihen paikallisuuteen säilyy sitä kautta,
että he avustavat näitä kolmea jäljelle
jäävää ely-keskusta niissä toimissa,
mutta (Puhemies: Aika!) valitettavasti säästöt
jäävät tulematta.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vuosina 95—96 kalastusoikeudet, jotka äsken
mainitsin, vietiin sosialidemokraattien aloitteella äänin
9—8 maa- ja metsätalousvaliokunnassa läpi.
Tänä aamuna äänin 9—8
keskustan ja perussuomalaisten vastustaessa nykyiset kalastusoikeudet
ja hallituksen esitys hyväksyttiin käsittelyn
pohjaksi.
Se on näin, että edustaja Leppä on
keskustan kanssa ympäri Suomea kirjoitellut ja esittänyt, että kalastuslaki
pitää pysäyttää, vesialueen omistajia
riistetään. Aivan kuin kaikuja menneisyyden tummista
aalloista, mitä oli 20 vuotta sitten tässä salissa.
Ei sille mahda mitään, se tulee näkymään
selvästi teidän kannanotoistanne. Tämä on
vapaa-ajankalastuksen ja maksullisten ja maksuttomien kalastusoikeuksien
kehittämisen vastainen linja. Teidän mielestänne
omistajan merkki näkyy kalan suomussa tänäkin
päivänä.
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Todettakoon nyt toisen kerran, että keskustasta
kukaan ei ole esittänyt, että näitä oikeuksia,
kalavesien oikeuksia, vahvistetaan, (Kari Rajamäki: Te,
esimerkiksi!) vaan säilytetään nykyisellään.
Me vastustamme virkavaltaisuuden kasvua. Me vastustamme sitä,
että kalavesille tulisi hallintoa nykyistä enempää ja
viranomaiset määräisivät siellä nykyistä enempää.
Se on se meidän linjamme, ei se, että me olisimme nykyisen
kaltaisia oikeuksia keneltäkään viemässä mihinkään
suuntaan. Tämä on aikanaan sovittu asia, ja minusta
on hyvä pitää tästä tasapainosta
kiinni.
Kalavesien hoidosta ei vastaa kukaan muu kuin kalavesien omistaja,
ja siksi on tärkeää, että kalavesien
omistajilta ei viedä kannusteita siitä, että he
pitävät huolen omaisuudestaan, missä myöskin
toiset pystyvät kalastamaan. Se on ihan oikein. Se on aivan
niin kuin pitää ollakin. Siellä pitää olla
tilaa niin vapaa-ajankalastajille kuin ammattikalastajillekin, mutta
ei virkavaltaisuudelle eikä sille, että omistamisen
oikeutusta poljetaan.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Te ajatte nimenomaan tietoisesti nyt isompaa
valtaa päättää vesialueista myös
vapaa-ajankalastuksen osalta. (Jari Lepän välihuuto)
Te vastustitte kalastusoppaiden järjestelmän kehittämistä.
Nyt meillä on 1 100 kalastusopasta ja maaseutua
elävöitetään ja kalastusvaroja
hyödynnetään ja saadaan siitä positiivista.
Kaikki maksut kalastuksesta tuloutetaan vesialueen omistajille
läänikohtaisen viehekortin kalastusrasituksen
mukaisesti. Siitä huolimatta, että onginta ja
pilkintä ovat jokamiehenoikeuksia, te olette iljenneet
maa- ja metsätalousministeriön kautta jakaa vielä miljoona
euroa onginnasta ja pilkinnästä vesialueen omistajille
korvauksia vuosittain. Se on sama kuin marjastuksesta
ja sienestyksestä maksettaisiin metsänomistajalle. Kyllä tämä teidän
asenteenne on ollut erittäin kovaa maa- ja metsätalousministeriön
ja MTK:n kautta.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt puhutaan kalataloushallinnon uudelleenjärjestämisestä,
(Kari Rajamäki: Vapaa-ajankalastus kuuluu siihen!) ja sikäli tämä on
oikeansuuntainen kehitys, että kunhan niistä ely-keskuksista,
mistä nyt työvoimaa vapautuu, poistuu nämä kalataloushallinnon
asiat, niin sen työvoiman käyttöä voidaan
kohdentaa vähän järkevämmin.
Näin tulee tehdä tulevaisuudessa. Ketään
ei irtisanota, mutta nämä henkilöt voivat
hoitaa vaikka niitä maatalouden tukivalvontoja, joihin
tarvitaan monimutkaisen tukijärjestelmän johdosta
lisää voimia.
Mutta haluan sanoa, että tämän nyt
eduskunnassa käsiteltävän, valiokuntakäsittelyssä olevan
kalastuslain uudistuksen osalta edustaja Leppä täällä käytti
kyllä poikkeuksellisen hyvin perustellun ja (Puhemies koputtaa)
hyväsisältöisen puheenvuoron.
Lauri Heikkilä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä voin yhtyä tuohon
Lepän ja Hemmilän puheeseen siitä, (Kari
Rajamäki: Samat Myllylän paperit siellä!)
että ei ole oltu valtaa lisäämässä ja
hakemassa, ja on kyllä otettu huomioon nämä vapaa-ajankalastajien
ja muittenkin toivomukset, ja varmasti otetaan, jos tasapuolisesti
säilyy maaseutuväestöllä ja
vesien omistajilla niitä oikeuksia, mitä heillä on
ennen ollut.
Näistä säästöistä tosiaan
Hemmilä olikin samaa mieltä kanssani. Ne kohdennetaan
eri tarpeeseen, ja siellä on hirveä paine tietysti,
koska direktiiviä pukkaa lisää ja tutkintaa
ja muuta ely-keskuksiin liittyy ja ministeriö siirtää myöskin osan
tehtävistä ely-keskuksille. Sitä kautta
voisi kysyä, jääkö ministeriöstä sitten
joitakin virkoja täyttämättä,
mutta se tietysti jää nähtäväksi
ja on osittain ministeriön asia sitten. Mutta kyllä tämä tuleva
kalastuslakiuudistus vielä tuo paljon töitä lisää ely-keskuksille,
jos ei sitä saada estettyä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Myönnän vielä vastauspuheenvuorot
edustajille Autto, Leppä ja Rajamäki, ja sen jälkeen
päivän listaan.
Heikki Autto /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tosiaan tämä mietintöhän
on valiokunnassa hyväksytty yksimielisesti ja sen sisältö on
päätetty yksimielisesti ensimmäisessä käsittelyssä.
Täällä kova debatti saatiin siitä huolimatta
aikaan, ja tietysti hyvä niin, koska kalastus on erittäin
tärkeä asia suomalaisille.
Mitä tulee tähän kalataloushallinnon
uudelleenorganisointiin, niin tässähän
Turku, Kuopio ja Rovaniemi ovat jatkossa ne ely-keskukset, jotka
kalataloutta Suomessa hallinnoivat, ja varmasti hyvä niin.
Tässä ministeri Orpo on tehnyt aivan hyvän
esityksen, jota valiokunta on voinut hyvillä mielin tukea,
ja nyt eduskunta asiasta päättää.
Mutta ottaisin tämän hallinnon uudistamisen osalta
sellaisen näkökulman tähän käsittelyyn,
että kuten eilen perustuslakivaliokuntakin totesi sote-uudistuksen
osalta, että liian suuret alueet eivät sitten
välttämättä oikealla tavalla
niitä hallinnon asiakkaita palvele, niin kieltämättä aika
suuriin alueisiin tässäkin mennään.
Ehkä hyvä niin, mutta jossakin asiassa pitäisi
miettiä (Puhemies koputtaa) kyllä sitten myös
sitä, miten se paikallinen näkökulma
tulee riittävästi (Puhemies: Aika!) turvattua.
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kalastusopaslaki tehtiin keskustan hallituskaudella,
ja se on oikein hyvä laki, eikä siinä ole
mitään ongelmaa sen asian osalta, ja sen ovat
kaikki hyväksyneet.
Sitten tähän kalataloushallintoasiaan. On
totta, ihan niin kuin täällä todettiin,
että tämä on yksimielinen valiokunnan
kannanotto, ja tähän on myöskin perustelut
kirjoitettu. Mutta aivan niin kuin edustaja Autto täällä sanoi,
valiokunta myöskin haluaa lausumaehdotuksellaan kiinnittää huomiota
siihen, että tätä lainuudistusta seurataan
ja otetaan nimenomaan asiakkaan näkökulma huomioon
juuri noilla perusteilla, mitä äsken kuultiin,
ja samoin se, miten tämä hallinto rakennetaan
kaiken kaikkiaan. Onko siinä pelkästään
tämä putkihallinto, joka tietää tämänkaltaista
häkkyrää [Puhuja näytti
paperia.] ja tämänkal-taista hallintoa,
vai onko siinä huomattavan paljon käyttäjäystävällisempi
ja yksinkertaisempi hallinto, mitä me varmasti kaikki tavoittelemme?
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edellisen hallituksen aikana keskusta ja maa-
ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila pysäytti
kalastusoppaiden kehittämisen ja tämän
järjestelmän kehittämisen. 2011 nykyisen
hallituksen hallitusohjelmaan kirjattiin erikseen kalastuslain lisäksi
kalastusoppaita koskevan lainsäädännön
ja toimintaedellytysten turvaaminen. Näin tämä hallitus
on tehnyt, ja 100:sta 1 100:aan on kalastusoppaiden lukumäärä noussut.
Vieläkin voitaisiin joustavoittaa, mikäli keskusta
ei vaikeuttaisi eräitä asioita.
9—8 tänä aamuna tosiaan tehtiin päätös,
jossa pyritään jatkamaan ministeri Orvon ja hallituksen
esittämällä linjalla kalastusolojen kehittämistä.
Mutta valitettavasti nyt on sanottava tässä yhteydessä,
kun tämän hallinnon tehtävänä,
josta nyt päätetään, on myös
vapaa-ajankalastuksen huomioon ottaminen, että kyllä nyt
tulevat syvältä keskustan ja myöskin
MTK:n ja Kalatalouden Keskusliiton Myllylän nuotit, vähän
kokoomuksesta ja perussuomalaisistakin. Maa- ja vesialueita omistavien
ja omistamattomien välinen jännite nyt tulee kyllä kansalle
taas hyvin esille.
Puhemies
Eero Heinäluoma:
Asian käsittely keskeytetään.