3) Hallituksen esitys laeiksi julkisen hallinnon tietohallinnon
ohjauksesta sekä viranomaisten toiminnan julkisuudesta
annetun lain 18 ja 36 §:n muuttamisesta
jatkui
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys vanhasta
asiasta, joka on tullut eduskunnan käsiteltäväksi
hallituksen esityksenä siltä pohjalta, että tarkastusvaliokunta
vuoden 2009 valtiopäivillä käsitteli
julkisen hallinnon tietojärjestelmien ohjausasioita ja
päätyi siihen tulokseen, että mitään
ohjailua, ohjausta ei ole, yksinkertaisesti ei pätkänkään
vertaa.
Arvoisa puhemies! Siinä katsannossa tämän hallituksen
esityksen nimike on mielenkiintoinen: hallituksen esitys laeiksi
julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta. Elikkä nyt
on ikään kuin osoitettu, että nyt aiotaan
ohjata. Ja tämä ohjaamattomuus — se on
ollut todella kallista suomalaiselle yhteiskunnalle.
Silloin, kun tätä asiaa tarkastusvaliokunnassa käsiteltiin,
selvisi, että muun muassa eräässä osahommassa
oli 30 miljoonaa euroa mennyt täysin kankkulan kaivoon,
siis ei mitään konkreettista järkevää tulosta,
ja järjestelmien hajanaisuus jatkuu entiseen malliin, ja
nyt sitten yritetään sitä tilannetta
korjata lailla. Hyvä niin.
Miksi ihmeellä tämä asia voi olla
näin ongelmallinen? Minä väitän
nyt, sen takia tänne pönttöön
vielä nousin tässä asiassa, että tässä on
niin monta intresanttitahoa suomalaisessa yhteiskunnassa. Elikkä tietysti
on tämä julkisen hallinnon toiminnan mahdollistaminen
järkevällä tavalla, mutta sitten samalla
kun on kysymys siitä, että elämme yritystaloudessa,
jossa on näitä alan toimijoita, keskenään
kilpailevia toimijoita, palvelutoimijoita, niin sitten meillä on
semmoinen aivan erityinen instituutio, ja se on konsultit. Kun johtavien
virkamiesten oma kompetenssi ei riitä, niin sitten jatkoksi
tulee konsulttien käyttö, joittenka palvelut ovat äärimmäisen
arvokkaita. Ja kun ei riitä ammattitaito arvioimaan, onko
tämä suositus hyvä vai huono, niin siitä seuraa,
että mahdollisuus tehdä todella virheratkaisuja
on hyvin suuri. Se on äärimmäisen kiusallinen
asia, ja sen jälkeen, kun Valtiontalouden tarkastusvirasto
puuttuu näihin tapauksiin tarkastuksensa tuloksena, sitten
nämä asianomaiset yksiköitten johtajat,
jotka ovat tehneet virhepäätöksiä,
närkästyvät syvästi ja ryhtyvät
puolustustaisteluun ja kakku on valmis. Sitten aina se pätevältä kuulostava
erityinen peruste on se, että kyllähän
se olisi hyvä periaatteessa, että olisi juuri
sen mukainen yhteensopivuus näillä järjestelmillä kuin nyttenkin
mietinnössä edellytetään ja
toivotaan. Mutta sitten nämä yksiköitten
päälliköt todistavat, että kyllä se
on hyvä, joo, mutta meidän yksikköämme
siihen ei pidä sotkea, että meillä on niin
erikoinen ja varsin erityinen järjestelmä, että sen
ei millään yhteensopiva sovi olla muitten kanssa.
Tällä tavalla tulee mieleen se, että tässä jallitetaan
suomalaiselta yhteiskunnalta ja veronmaksajalta rahaa aivan tolkuttomasti,
ja toivottavasti tällä lainsäädännöllä se
tilanne korjataan.
Sitten, arvoisa puhemies, se mitalin toinen puoli aivan lyhyesti,
ja se on se, että tuottavuusohjelmaa on perusteltu sillä,
että nimenomaan tällä tietojenkäsittelyjärjestelmällä on
sujuvoitettu ja yksinkertaistettu hallintomenettelyjä.
No, tässä, arvoisa puhemies, nyt eduskunta hetken
kuluttua toteaa tämän lain sisällön
hyväksymällä sellaisena kuin se mietinnössä on,
sen, että ei asia olekaan ollut niin kuin on. Elikkä etukäteen
on tuottavuusohjelmalla syöty sellaista, mitä ei
ole olemassakaan.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun tätä aihepiiriä jo
viime perjantai-iltapäivällä vähän
availtiin, todettiin, että tämä laki
on todellakin tarpeellinen. Siitä oltiin yksimielisiä eikä syyttä,
nimittäin lain sisällön kautta me voimme
myöskin arvioida aika pitkälle sitä, mitä tässä on
viimeisen kymmenen vuoden aikana niin sanotussa Suomen tietoyhteiskuntakehityksessä
tapahtunut
tai mitä on jäänyt tapahtumatta.
Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että meillä on parin
hallituksen ohjelmassa erittäin kunnianhimoisia tavoitteita
asetettu tietoyhteiskuntapolitiikalle, jossa julkisen tietohallinnon
rooli on aivan keskeinen. Jos mietitään tätä talouden
kautta, julkisen tietohallinnon menot vuonna 2009 ovat olleet 2,1
miljardia, siis 2 100 miljoonaa euroa, mikä merkitsee
23 prosenttia koko toimialan koosta. Julkisen hallinnon vuotuisista
tietohallintomenoista noin kolme neljäsosaa käytetään
olemassa olevien palveluiden tuottamiseen, loppuosa tietojärjestelmien
uudistamiseen. Yksityisellä sektorilla uudistamisen osuus
menoista on mainittua olennaisesti pienempi.
Tässä tullaan nyt siihen aivan ydinkysymykseen,
mitä ed. Pulliainen äsken käsitteli.
Tuottavuusohjelman ideanhan tulisi olla juuri tässä,
että tieto-ohjelmistoinvestoinnit muodostavat uudenlaisen
toimintaympäristön tietoverkkojen digitaalisessa
maailmassa. On kyse uudesta toimintatavasta, toimintakulttuurista,
ei niinkään siitä tekniikasta, ja kun
se uusi toimintatapa omaksutaan, sen kautta me voimme saada julkiselle
sektorille palvelutuotantoon ja -toimintoihin säästöjä ja
siinä toteutuu silloin keskeinen osa myöskin tätä tuottavuustavoitetta.
Eli laissahan ei puututa millään muotoa tietosisältöihin,
se on hyvin tärkeää sanoa, vaan, niin kuin
sanottu, olennainen lähtökohta on se yhteinen
tietohallinnon arkkitehtuuri, yhteiset standardit ja se yhteensopivuus,
että ne kaikki järjestelmät osaavat lukea
toinen toisiaan, keskustella keskenään, mitä nyt
ei tapahdu. Tämä on tavattoman suuri periaate,
jonka vuoksi nyt tarvitaan tätä lakia, ja tämän
asian toteuttamiseksi saadaan yksi väline, kun tämä tietohallintolaki
nyt saadaan sitten hyväksytyksi. Eli kyse on tavallaan tämän
asian koordinoinnista
Sitten kun mietitään, miksi tässä on
epäonnistuttu: Meillä nimenomaan sosiaali- ja
terveysministeriön hallinnonhaaralla on tehty paljon asioita.
On sähköistä reseptijärjestelmää kehitelty. Maakunnista
löytyy tavattoman paljon suuria investointeja, joiden takana
ovat sairaanhoitopiirit, kunnat. On investoitu näinäkin
vuosina, investoidaan vieläkin, järjestelmiin,
jotka eivät ole keskenään yhteensopivia.
On tehty siis fundamentaalisia virheitä mitä ilmeisimmin
juuri tämän heikon koordinaation takia.
Eli tämän asian hallinnan ja johtamisen pitää olla
jossakin. Viime perjantaina vähän kyselin, mahtaako
valtiovarainministeriö nyt sitten olla oikea paikka tekemään
koordinaatiota ja hallintaa. Ministeri Tölli vastasi mielestäni
asiaan oikein hyvin, ja tyydyn siihen. On selvää,
että se ei voi olla tavallaan yksi niistä keskeisistä ministeriöistä,
jotka ovat tämän merkittäviä kehittäjiä ja ikään
kuin kohteita. Me tarvitsemme tähän riittävät
resurssit, mutta tarvitaan myöskin henkilöitä, tarvitaan
valtuuksia, tarvitaan henkilöille valtuuksia, ja tarvitaan
sitä johtajuutta näiden resurssien ja rahan lisäksi.
Jotenkin tuntuu, että nyt valtionhallinnossa on se johtajuus
ja se hallinnon johtajuus ja yli ministeriöiden menevä selkeä ohjeistus
puuttunut. Se on ollut hukassa, vaikka meille asetettiin pääministerivetoinen
tietoyhteiskuntaneuvottelukunta. Odotin siltä henkilökohtaisesti
paljon enemmän kuin se antoi. Sen olisi pitänyt
pystyä ottamaan tavallaan tämä homma
eri tavalla hanskaan.
Me tarvitsemme todellakin nyt jatkossa edelleenkin mielestäni
uuteen hallitukseen määrätietoisen ohjelman
ja sellaisen johdon koko tälle touhulle, että siihen
sitten todella ryhdytään. Ei kannata panna tänne
tätä resurssia ja rahaa, mikä nyt käytetään
vuositasolla näihin investointeihin, jos se ei tuota sen
parempia tuloksia kuin tällä hetkellä voimme
Suomessa nähdä.
Kyse on myöskin siitä, että sen myötä,
että meillä julkinen sektori on jäänyt
selvästi jälkeen kansainvälisestä kehityksestä,
emme ole pystyneet ottamaan heikon tietohallinnon koordinaation
puutteesta johtuen, vääristä investoinneista johtuen,
käyttöön riittävästi
julkisella sektorilla sähköisiä palveluita,
laskutuskin ontuu, me emme enää voi ylpeillä,
että Suomi on merkittävä tietoyhteiskuntamaa,
edes sovellusten käyttäjä, maailmanlaajuisessa
vertailussa. Siksi, arvoisa puhemies, tämä on
tärkeä laki. Nyt on hyvin tärkeää,
että uusi hallitus syntyessään ottaa
tämän hallitusohjelmaan vakavalla tavalla ja vähän
muikkarina siitä, että tähänastiset
toimet ovat olleet Suomen tietoyhteiskuntakehityksen kannalta heikkoja.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin aivan aluksi täytyy
todeta, että on äärettömän
helppo yhtyä niihin näkemyksiin ja arvioihin,
mitä edustajat Pulliainen ja Laukkanen tässä edellä totesivat.
Heidän arvionsa siitä, miksi julkisen sektorin
tietojärjestelmät ovat niin yhteensopimattomat
kuin ne tällä hetkellä keskenään
ovat, ovat aivan oikeat ja täysin kiistattomat ja näkyvät
myös monella tavalla hallintovaliokunnan kuulemisessa kaiken
kaikkiaan.
Joka tapauksessa tämän lain tarve on aivan kiistaton,
ja niin kuin on todettu, julkisen sektorin yksi suurimpia ongelmia
on valtion ja kuntien yhteen sopimattomat tietojärjestelmät
ja vielä aivan erityisesti kuntien yhteen sopimattomat
tietojärjestelmät, ja tämä on
näkynyt hyvin muun muassa tuossa Paras-hankkeen eteenpäin
viemisessä.
Lakiesitys oli hyvä, mutta oli äärettömän
suuri harmi, että lain käsittelyn yhteydessä merkittäviä julkisen
sektorin toimijoita jouduttiin kaiken kaikkiaan rajaamaan tämän
kehitystyön ulkopuolelle tämän lain osalta,
ja olisin kyllä henkilökohtaisesti toivonut myös
sitä, että perustuslakivaliokunta olisi voinut
tulkita lainsäädäntöä laajemmin,
jotta todella koko julkisen sektorin tietojärjestelmä olisi
voitu avata tämän lain kera.
Onhan kuitenkin huomattava se, että eihän
tällä lailla sinällään
puututa tietosisältöihin vaan kyse on järjestelmien
yhteentoimivuudesta, yhteisestä arkkitehtuurista, yhteisistä standardeista jne.
Nyt tietysti on toivottavaa, että ne julkisen sektorin
organisaatiot, jotka jäävät tämän
lain ulkopuolelle, saadaan mukaan, niin kuin ne ovat luvanneet,
vapaaehtoisen yhteistyön kautta. Onhan muun muassa Kelan
järjestelmien yhteensovittaminen aivan välttämätöntä kuntien
tiettyjen tietojärjestelmien kanssa.
Tämän asian eteenpäin viemisessä on
syytä huomata myös hallintovaliokunnan lausumaehdotus
seurannasta ja tarvittaessa toimenpiteistä, elleivät
tämän lainsäädännön
tavoitteet toteudu. Tuo lausuma omalta osaltaan edellyttää myös, kuten
tässä ed. Laukkanen totesi, erittäin
vahvaa johtajuutta tämän lain tavoitteitten saavuttamiseksi,
ja luonnollisesti on huomattava myös se, että tietojärjestelmien
yhteensovittamisen kautta on saatavissa mittavat kustannussäästöt
ja tehokkaammat, laadukkaammat palvelut, joten on aivan välttämätöntä,
että tälle kehitystyölle myös kohdennetaan
sitten riittävät budjettiresurssit tulevien budjettikäsittelyjen
yhteydessä. Minusta on myös aivan selvää,
että tämä asia omalta osaltaan huomioidaan
vaalien jälkeen tulevan hallituksen hallitusohjelmassa.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Timo V. Korhonen otti erittäin hyvänä esimerkkinä Kelan,
Kansaneläkelaitoksen, jonka rooli tavallaan tässä yhteiskunnassa omien
palvelujensa kautta on niin keskeinen, että kun meillä on
Kela-kortti, me voimme ajatella, että sinne voidaan ladata
vaikka mitä kaikkia muitakin yhteiskunnan palveluja avaavia
toimintoja. Sen takia tämä oli hyvä viesti
myöskin Kelalle itselleen, että Kelan jos minkä pitäisi
nyt, yhdessä tietysti valtiovallan kanssa, ottaa tässä se veturin
rooli. Jos Kela pystyy omat palvelunsa viemään
tietoverkkoihin asiakaslähtöisellä tavalla
ja käyttäjäystävällisellä tavalla,
niin siitä voisi tulla jo erittäin merkittävä innovaatio
ja myöskin askel Suomen julkisen palvelun verkkopalvelujen
kehitystyössä.
Yleiskeskustelu päättyi.