3) Hallituksen esitys Anguillan kanssa veroasioita koskevista
tiedoista tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Veroparatiisien kuriin saattaminen on erittäin merkittävää siltä
kannalta,
että nykyisen kaltaisia finanssikriisejä ei nähtäisi.
Ei se tietenkään ole patenttiratkaisu siihen,
mutta yksi osa sitä, että rahaa ei voi harmaasti
ja pimeästi kiertää. Toisaalta kysymys
on siitä, että meidän pitää pystyä laajentamaan
veropohjaamme. Veroparatiisien kautta kierretään
paljon veroja, niitä veroja, joilla voidaan pitää yllä hyvinvointia
ei vain Suomessa vaan maailmanlaajuisesti.
Tässä nyt on listalla useita eksoottisia paikkoja,
joissa varmasti moni mielellään on palmujen alla
auringosta nauttimassa, mutta näiden palmujen alla on myös
postilaatikkoja, joissa toimii postilaatikkofirmoja, jotka kierrättävät
rahaa. On siellä toki myös joukossa San Marino,
johon minä — ja varmaankin myös eduskunnan
puhemies Niinistö — menen viimeistään
ensi vuoden kesäkuussa tutustumaan. (Ed. Saarinen: Missäs asioissa?)
Arvoisa puhemies! Olen käynyt myös tutustumassa
Liechtensteinin postilaatikkoihin, tarkkaan ottaen viime syksynä.
Arvoisa puhemies! Nyt kysymys on Pohjoismaiden neuvottelemista
kahdenvälisistä tiedonvaihtosopimuksista, joita
on kovasti hehkutettu, ja ovat ne toki eteenpäinmenoa,
se täytyy myöntää ja siitä antaa
tunnustus. Mutta näiden kahdenvälisten sopimusten
teho on kyseenalainen. Tiedonsaantiprosessi on usein raskas, tietoja
ei välttämättä veroparatiiseista
kerätä, ja suuremmatkaan kehitysmaat eivät
niitä pysty neuvottelemaan. Esimerkiksi Caymansaarille
tuli vuonna 2009 vain sata tietopyyntöä, mikä on
kohtuullisen vähän.
Mikä olisi sitten ratkaisu eteenpäin näistä kahdenvälisistä tiedonvaihtosopimuksista?
Se olisi tehdä kansainvälinen monenkeskinen sopimus, johon
mikä tahansa valtio voisi liittyä. Sopimukseen
osallistuvat tahot sitoutuisivat vaihtamaan tietoja sijoitusten
todellisista omistajista automaattisesti ilman raskaita prosesseja.
EU:n säästödirektiivi jo toimii tällä tavalla.
Itse asiassa Oecd:ssäkin on tunnustettu nykyjärjestelmän
toimimattomuus. Oecd:n pääjohtaja Jeffrey Owens
totesi tammikuun kokouksessa, että automaattista tiedonvaihtoa
tarvitaan. Espanja, Iso-Britannia ja monet muut maat ovat tukeneet
automaattisen tiedonvaihdon kehittämistä. Iso-Britannia
on luvannut käynnistää monenkeskiset
neuvottelut useamman afrikkalaisen maan kanssa ennen tämän
vuoden loppua. Se on ensimmäinen askel kohti kansainvälistä järjestelmää.
Arvoisa puhemies! Suomen hallitus on sanonut monesti olevansa
aktiivinen ulkopolitiikassa, mutta en ole kuullut, mikä on
hallituksen kanta tähän aika keskeiseen kysymykseen
ja todella toimivaan aloitteeseen järjestelmästä,
monenkeskisestä sopimuksesta. Hallitusohjelmaan kirjatun
kehityspoliittisen johdonmukaisuudenkin kannalta olisi tärkeää,
että Suomi myös lähtisi voimakkaasti
tukemaan tämmöistä aloitetta monenkeskisestä kansainvälisestä sopimuksesta, sillä
erityisesti
kehitysmaat menettävät verotuloja suuryritysten
kiertäessä veroja näiden veroparatiisien
kautta.
Ministeri Katainen ei ole paikalla — huomasin, että hän
joutui lähtemään palaveriin — mutta
toivottavasti kuitenkin tämän keskustelun kautta
tulee se viesti ja se kysymys esille, antavatko valtiovarainministeri
Katainen ja hallitus tukensa ja varaako hallitus tarvittavat resurssit myös
siihen, että tällainen aloite monenkeskisestä sopimuksesta
edistyisi.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuulin, että te olette vierailemassa
San Marinossa lähitulevaisuudessa. Viehättävä pikku
valtio, siellä on keskiaikainen linna vuoren päällä,
viehättävä paikka tuolla Pohjois-Italian
keskellä. Se on asiakohta numero 7 tässä meidän
esityslistallamme. Asiakohtana numero 3 on Anguilla.
Arvoisa puhemies! Sekin on aika miellyttävä paikka
vierailla. Kävin siellä ja tapasin yhden britin,
joka on 20 vuotta asunut tuolla saarella, ja hän kertoi,
että hän ei ole kohdannut sellaista lämpötilaa,
joka menisi alle 17 asteen, ei edes yöaikaan, ei talvisaikaan,
ja myöskään yli 30 asteen lämpötiloja
siellä ei koeta. Se on varsinainen paratiisi tuolla Karibian
alueella.
Mutta, arvoisa puhemies, arvioni on, että tämä aihe
...
Puhemies:
Ehkä nyt sitten verosopimuksiin pikkuhiljaa.
... ei ole tässä sen vuoksi, että paikka
on viehättävä, vaikka se pieni onkin,
vaan asia liittyy verotustietojen vaihdantaan.
Minkä vuoksi, arvoisa puhemies, meillä ve-rotustietojen
vaihdanta-asia jonkun Anguillan kanssa on esillä? Senkö vuoksi,
että meihin on iskenyt yllättävä avoimuus
sen suhteen, että Cookinsaaret ja San Marino, Salomonsaaret
ja Samoa jne., jotka tässä esityslistalla ovat,
olisivat nyt yhtäkkiä meille tärkeitä tässä Suomen
eduskunnassa? Se on itse asiassa tärkeätä,
että me voimme vaihtaa verotustietoja näiden alueiden kanssa,
mutta tosiasiassa tässä taustalla on tämän
kansainvälisen finanssikriisin seurannaisena iskenyt halu
lähteä valvomaan näitä veroparatiiseja,
joista on nyt juuri nimenomaan kysymys tarkemmin.
On luotu Oecd:n piirissä niin sanottu musta lista sellaisista
alueista, joilla selkeästi harmaata taloutta harjoitetaan.
Tältä mustalta listalta pääsee
pois, kun riittävä määrä verotietojen
vaihdantasopimuksia näillä pienillä saarivaltioilla
on muiden kansainvälisen yhteisön toimijoiden kanssa.
Kaikkein luontevintahan on tietysti veroparatiisien tehdä verotietojen
vaihdantasopimuksia toisten veroparatiisien kanssa tai pienten valtioiden
kanssa, jotka ovat lähes veroparatiiseja, niin kuin Suomen
tasavalta. Tässä suhteessa tämä innostusaloite
ei tule Suomelta, vaan aloite tulee Anguillalta. Se haluaa päästä pois
tältä Oecd:n mustalta, harmaalta listalta.
Tämä ilmiö on poikkeuksellisen vakava.
Me paljon puhumme korruptiosta etelässä ja idässä. Veroparatiisikäytäntö globaalissa
markkinataloudessa on itse asiassa laillistettua korruptiota. Se on
tapa kiertää verotusta ja tavalla tai toisella suoriutua
siten, että ei kanneta sitä yhteistä vastuuta,
mitä voitaisiin edellyttää. Jokaiselle
suomalaiselle, jolla on enemmän kun 50 000 euroa sijoittaa
vaikkapa Helsingin pörssiin, paikallisessa Nordeassa annetaan
ohjeet, että älkää ihmeessä täältä käsin
suomalaista välittäjää käyttäkö hyväksi,
vaan soitetaan Luxemburgiin Nordean tytäryritykseen, jossa
myöskin suomalainen konttorineiti tai -herra vastaa siihen,
(Ed. Kataja: Ei kai sentään!) ja hän
antaa teille ohjeet, miten tämän sijoitusyhtiön
perustatte Caymansaarille, Anguillalle, San Marinoon, näihin
erilaisiin paikkoihin.
Sieltä käsin sitten aletaan operoida vaikkapa Helsingin
pörssissä, ja yllätys, yllätys,
täällä on tämä meidän
oma veroparatiisikäytäntömme salaisine
käytäntöineen hallintarekisterinä tuolla Helsingin
pörssissä. 70 prosenttia Helsingin pörssin
arvopaperikaupasta tapahtuu hallintarekisterissä piilossa.
Arvoisa puhemieskään ei tiedä, kuten
tämä puhuva kansanedustajakaan ei tiedä sitä,
kuka todellisuudessa omistaa, kuka käy kauppaa Helsingin
pörssissä, kuka kerää myyntivoitot
ja mihin verot maksetaan.
Tällä tavalla toimii tämä suomalainen
veroparatiisi, meillä toimitaan anonyymisti, salaisella tavalla.
Siihen on omat perusteensa, niin kun aina on hyvät perusteet
olemassa, minkä takia nimenomaan liikesalaisuuden täytyy
olla niin jukran tarkka silloin, kun puhumme finanssisiirroista, minkä takia
meillä on Sveitsinkin kaltaisessa niin sanotussa sivistysvaltiossa
salaisia pankkitilejä yhä. Vaikka unionin säästödirektiivistä on
puhuttu — puhemieskin on moneen kertaan siitä puhunut,
ja se on ensimmäinen askel siihen suuntaan, että hiukan
avataan tilejä ja vertaillaan — se kuitenkin koskee
vain yksityisiä kansalaisia eikä yrityksiä.
Minkä takia Suomessa on lainsäädäntö ano-nymiteetin
osalta edelleenkin sen kaltainen, että pankkisektorilla,
rahoitussektorilla vertailutietojen vaihdettavuutta ei tehdä niin
kuin Ruotsissa, jossa se on avointa, jolloin näkee verottajakin, kun
pankit siirtävät rahaa toisesta rahoituslaitoksesta
toiseen? Suomessa porvarihallitus luonnollisesti ei tässä suhteessa
ole aloitteellinen, koska se suojaa rahaa. Anguilla on nyt kiinnostunut,
ja sen takia meillä on keskustelun alla se, että he
haluavat tehdä Suomen kanssa tässä suhteessa
nyt sitten sopimuksen, että päästäisiin
ikään kuin pois siitä asetelmasta, missä veroparatiisi
toimii ilman, että varsinaisiin rakenteisiin puututaan. Tämä on
koko järjestelmän syöpäkasvain,
tämän tapainen piilottelu, suurten rahojen liikkuminen kansainvälisessä taloudessa
ohitse kaiken valvonnan salaisesti ja piilossa.
Kun me puhumme tästä finanssikriisistä,
niin sen ytimessä ei ole se, että me elvytämme
tai emme elvytä. Sen ytimessä on se, pystymmekö luomaan
sellaisia rakenneuudistuksia kansainväliseen talousjärjestelmään,
että vastaavat tilanteet eivät enää toistuisi.
Silloin siellä on isona asiana valvonnan tehostaminen,
johon on tartuttu, valvonnan tehostamiseen on sekä globaalitasolla
että unionin tasolla jo tartuttu. Silloin tullaan pankkien
vakavaraisuussääntöihin, ja silloin tullaan
tähän anonymiteettiin, joka merkillisellä tavalla,
merkillisellä tavalla, edelleenkin pitää piilossa
niin valtavan osan finanssisiirtoja kansainvälisessä taloudessa,
ja silloin me tulemme näihin veroparatiiseihin, joista
tosiasiassa pitää päästä eroon.
Niistä pitää päästä eroon,
eikä ainoastaan tämän kaltaisia kosmeettisia
sopimuksia tehdä, jotka ikään kuin siirtävät
sen ongelman ratkaisua. Nämä ovat niitä isoimpia
asioita.
Viime kädessä, arvoisa puhemies, tietenkin, jos
halutaan vakavasti pohtia finanssijärjestelmän
stabilisointia myöskin valvonnan suhteen, meidän
täytyy päästä siihen luonnolliseen
tilanteeseen, siihen luonnolliseen tilanteeseen, että kun
kaikkia muita hyödykkeitä liikevaihtoveronomaisesti
verotetaan, niin myöskin sen keskeisimmän hyödykkeen
kauppaan, jota käydään valtavasti, jossa
verottajaa ei näy ei kuulu, kun kauppaa käydään,
eli rahan kauppaan, täytyy saada joku verotuskäytäntö väliin,
joka luo sinne valvontaa, luo resursseja, ohjaa pääomia
tehokkaisiin investointitoimintoihin eikä tähän
spekulatiiviseen toimintaan, jossa tämä finanssijärjestelmä tällä hetkellä on
mukana.
Sosialidemokraatit ovat Suomessa nostaneet esille kysymyksen
tällaisista finanssitransaktioveroista. Sosialidemokraatit
ovat nostaneet esille saman ohjelman myöskin eurooppalaisella
tasolla. Valitettavasti porvaripuoli ei ole tästä kiinnostanut.
Se on kiinnostunut vain tämän tapaisista kosmeettisista
sopimuksista, joita tehdään veroparatiisien kanssa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt esillä olevissa verosopimuksissa
on viime kädessä kyse siitä, että pyritään
torjumaan harmaata taloutta ja talousrikollisuutta. Kiinnitin jo
ensimmäisessä käsittelyssä huomiota
siihen, miten tärkeätä on talousrikollisuuden
ja harmaan talouden torjunta. Talousrikolliset toiminnallaan aiheuttavat
kilpailun vääristymistä ja huomattavia
vaikeuksia rehellisille yrittäjille pärjätä kilpailussa,
kun toiset toimivat rikollisesti, jättävät kaikki
verovelvoitteensa tai pääosan niistä maksamatta.
Talousrikolliset aiheuttavat myös huomattavaa tulonmenetystä veronsaajalle,
eli me muut veronmaksajat maksamme sitten senkin, mitä talousrikolliset
jättävät maksamatta. Kun käydään
kuittikauppaa ja maksetaan palkat pi-meänä, niin
sen lisäksi, että vältetään
omia työnantajavelvoitteita, myös näille
pimeästi palkatuille työntekijöille tulee
tilanne, jossa nämä työntekijät
käytännössä rokottavat rehellisiltä veronmaksajilta
kahta kautta, eli yhtäältä otetaan palkat
pimeänä ja jätetään
verot maksamatta ja toisaalta ollaan virallisesti työttöminä ja
saadaan kaikki siihen liittyvät sosiaaliset etuudet, joita sitten
rehelliset veronmaksajat viime kädessä maksavat.
Tässä talousrikollisuuden merkitystä arvioitaessa
kenenkään ei kannata sitä väheksyä.
Viittaan viimeisimpänä esimerkkinä tämän
päivän Helsingin Sanomissa selostettuun viranomaisyhteistyön
kehittämisprojektin eli Virken tuoreeseen talousrikollisuuden
tilannekuvaraporttiin. Tätä raporttia kun on selostettu
tämän päivän Hesarissa, niin
otsikot puhuvat puolestaan: toinen otsikko on "Poliisien tutkimien
talousrikosten määrä kasvoi selvästi"
ja toinen otsikko on "Rikollisjengit yhä useammin mukana
talousrikoksissa".
Sanoin jo ensimmäisessä käsittelyssä ja
toistan nytkin, että talousrikollisuuden torjunta vaatii
sekä lisää resursseja että tutkintaviranomaisille
lisää valtuuksia. Mitä ensinnäkin
resursseihin tulee, niin yleensä kaikkia menonlisäyksiä perustellaan — tai
hyvin useita menonlisäyksiä perustellaan — sillä,
että kun laitetaan rahaa lisää esimerkiksi
nuorisotoimintaan, urheiluun, kulttuuriin jne., sosiaalipuolelle,
niin vastaavasti pitkällä aikavälillä säästetään
valtion menoissa. Tämä voi monasti pitää paikkansa,
mutta itse uskon, että talousrikollisuuden torjunnassa
se ainakin pitää paikkansa. Eli kun laitetaan
lisää resursseja talousrikosten torjuntaan niin
poliisille, syyttäjälaitokselle, tuomioistuimille
kuin ennen kaikkea rikoshyödyn jäljittämiseen,
kun tuonne lisätään voimavaroja, niin
olen täysin vakuuttunut, että nämä viranomaiset
tienaavat moninkertaisesti palkkarahansa takaisin, kun pääsevät
näiden rikollisten ja näiden muun muassa veroparatiiseihin
piilottaman omaisuuden jäljille.
Resurssit eivät yksin riitä, tarvitaan myös asianmukaisia
valtuuksia. Luen tämän päivän Hesarista
tämän Virken päällikön
Janne Marttisen sitaatin. Hän sanoo näin: "Viranomaisten
toimivaltuudet vaativat aika ajoin uudistamista. Tarvitaan rakenteellisia
keinoja, joilla harmaan talouden elintilaa pienennetään."
Esimerkeiksi Marttinen mainitsee rakennusalan käännetyn
arvonlisäveron ja viranomaisten välisen tiedonkulun
parantamisen. "Tällä hetkellä muun muassa finanssivalvonnan
ja verohallinnon väliset tiedonvaihtosäädökset
kaipaavat uudistusta. Nykysäädökset eivät
mahdollista järkevää tiedonvaihtoa."
Näin siis tämän Virken päällikkö Marttinen lausuu
tämän päivän Hesarissa, ja hän
kaikesta päätellen hyvin tuntee tämän
asian.
Meillä erittäin paljon korostetaan yksityisyyden
suojaa, ja totta kai se on merkittävä perusoikeus
kansalaisille. Kun on kyse esimerkiksi arkaluontoisista terveystiedoista,
toki yksityisyyden suoja on tärkeä. Toki siinäkin
voidaan ampua yli. Viittasin muutama viikko sitten tilanteeseen,
jossa perustuslakivaliokunta katsoi, että oli perustuslain
vastaista antaa siviilipuolen terveysviranomaisille oikeus antaa
varusmiehistä sellaisia terveystietoja varusmiesten terveydenhuollosta vastaaville,
myös vaitiolovelvollisille viranomaisille, joilla on merkitystä arvioitaessa
näiden varusmiesten palvelua ja siihen liittyviä turvallisuusnäkökohtia,
joissa on kyse sekä näiden varusmiesten että muiden
ulkopuolisten turvallisuudesta. Perustuslakivaliokunta edellytti,
että säädös pitää kirjoittaa
muotoon, että "nämä tiedot ovat välttämättömiä",
siis ei riitä, että niillä on merkitystä.
Mielestäni se oli hyvä esimerkki siitä,
miten meillä ammutaan yli tässä yksityisyyden
suojan tulkitsemisessa.
Mutta nimenomaan kun puhutaan rikollisuuden torjunnasta, esimerkiksi
talousrikollisuuden torjunnasta, on välttämätöntä,
että yksityisyyden suojan rinnalla toisena tärkeänä näkökohtana
korostetaan myös rikosten selvittämisen intressiä, että meillä on
intressi suojella yksityisyyttä, mutta meillä on
myös intressi selvittää rikoksia. Ja esimerkiksi
nyt, kun valmistellaan uutta esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädäntöä,
toivon, että esimerkiksi juuri talousrikoksia mutta muitakin rikoksia
silmällä pitäen huolehditaan siitä,
että viranomaisilla on riittävät toimivaltuudet.
Yleensä kun rikosoikeudessa puhutaan oikeusturvasta
ja -suojasta, korostetaan aina sen rikoksentekijän tai
rikoksesta epäillyn tai vangitun oikeusturvaa ja ihmisoikeuksia.
Kaiken kaikkiaan toivoisin, että tässä keskustelussa
muistettaisiin myös rikoksen uhrin ihmisoikeudet ja muistettaisiin
rikosten selvittämisen intressi. Voin hyvin sieluni silmin
nähdä, kun esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädäntö on
perustuslakivaliokunnassa ja profeetat saapuvat paikalle taas korostamaan
sitä, miten epäillyn oikeusturvan kannalta kaikennäköisiä arveluttavuuksia
muka sisältyy siihen, mitä yleensä esitetään.
Arvoisa herra puhemies! Haluan ihan lopuksi vielä sanoa,
että kuten tässä Hesarissakin ja tässä raportissa
ilmenee, niin perinteiset rikollisjengit, moottoripyöräjengit
ja muut, ovat laajentaneet vahvasti toimintaansa myös talousrikollisuuden, esimerkiksi
pimeän työvoiman käytön, kuittikaupan
ja muun rakennusalan veronkierron, ympärille. Tähän
sopii hyvä sitaatti Poliisihallituksen poliisitarkastaja
Matti Rinteeltä, joka tästä asiasta sanoo
näin, ja tämän lausun puheenvuoroni lopuksi:
"Miksi he eivät siirtyisi huumeista talousrikoksiin, kun
tuotto on parempaa, kiinnijäämisen riski on pienempi
ja tuomiot lyhyempiä. Se on sitä paitsi siistiä sisähommaa."
Mielestäni tämä antaa meille lainsäätäjille
aika paljon miettimisen aihetta.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz käytti tämän vaalikauden
parhaan puheenvuoronsa toistaiseksi. (Ed. Zyskowicz: Tämä on
vastauspuheenvuoro!) — Kyllä, tämä on
vastaus ed. Zyskowiczin puheenvuoroon, joka oli kaikessa olennaisessa oikeaan
osuva.
Meidän aito ongelmamme on se, että talousrikollisuus
on tehty liian helpoksi ja siihen yhteiskunnan vastatoimet ovat
liian vähäisiä, ja se liittyy myös
veronkierto-ongelmaan, joka ei suinkaan tällä esityksellä,
joka nyt tässä on käsittelyssä,
poistu, vaan laajemmassa mittakaavassa pikemminkin pahenee.
Nyt olisi ollut hyvä kuulla hallituksen kanta siihen,
miten hallitus on valmis viemään eteenpäin
näitä ehdotuksia, joita ed. Zyskowicz teki, ja myös
sitä ajatussarjaa, jonka ed. Kimmo Kiljunen teki, eli Oecd:ssä pitäisi
opetuksena finanssikriisistä tehdä uusia sääntöjä,
joissa Oecd:n mustalta listalta ei pääse niin
helpolla lävitse, että tekee kahdentoista maailman
pienimmän talousyksikön kanssa sopimuksen tietojenvaihdosta.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz puuttui sellaiseen asiaan, joka
minua on häirinnyt nimenomaan perustuslakivaliokunnassa,
liian tiukkaan tulkintaan siitä, mikä on yksityisyyttä.
Esimerkiksi me tiedämme sen, että me emme pääse
millään keinoin esimerkiksi sosiaaliturvan väärinkäyttäjien
tietoihin, eivät minkään valtakunnan tutkijat.
Toinen asia on se, että ehkä meidän
viralliset perustuslakiasiantuntijamme tulkitsevat tätä uutta
perustuslakia erittäin tiukasti. Ja siellä perustuslakivaliokunnassa
on sellaisia asioita, joitten kanssa saa olla tarkkana, koska muuten
se on sitten niin, että lait menevät, kaikki muutokset
menevät sitten perustuslain säätämisjärjestyksen taakse,
jos ei niihin puututa. Meidän tietosuojamme, siis tietosuojavaltuutetun
toimiston väki, on hyvin tiukka, ja meillä on
erittäin tiukka tietosuojalainsäädäntö,
jota pitäisi kyllä purkaa. Se on tämän
eduskunnan syy. Tämä eduskunta on tämän tehnyt
näin hankalaksi ja vaativaksi. (Puhemies: Minuutti on kulunut!)
Minun mielestäni tähän kyllä pitäisi
puuttua.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen ed. Zyskowiczin puheesta sanasta sanaan
samaa mieltä, mutta edustajan mielipiteillä ja
niillä toimenpiteillä, mitä tämän
porvarihallituksen aikana on saatu aikaan harmaan ja pimeän
talouden suitsinnassa, on valtava ristiriita, ja taloudessa on niin,
että ne yritykset, jotka lähtevät lain
väärälle puolelle, tekevät sen
sitten kautta linjan, ja siinä pitää olla äärimmäisen
tiukat valvontatyökalut ja pitää olla riittävästi
resursointia.
Mutta te olette kuitenkin samaan aikaan ulkomaalaislain käsittelyn
yhteydessä ja hallituksen esityksessä avaamassa
ulkomaalaisen työvoiman tulon tänne ilman mitään
saatavuusharkintaa. Te olette valmiit hyväksymään
sen, että tänne voi tulla jopa viideksi vuodeksi
kerrallaan lumetyösopimuksen turvin, ja siinäkään
hallituksen esityksessä ei esitetä mitään
uutta, ratkaisevaa valvontatyökalua, kuinka harmaa talous
saadaan suitsittua Suomessa.
Nythän me näemme sen, että esimerkiksi
Turun telakalla laitettiin satoja suomalaisia työntekijöitä ulos
ja otettiin ulkomaalaisia tilalle ja väitetään,
että he tekevät samalla työehtosopimuksella
töitä. Eivät tee. Olkiluoto kolmosella
on aivan sama tilanne, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) jossa valtaosa
työvoimasta on ulkomaalaisia.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz piti todella erinomaisen puheenvuoron,
mutta se jäi pikkuisen kesken, ihan pikkuisen kesken. Nimittäin minä odotin,
että se päättyy sellaiseen toteamukseen,
että hän olisi muistuttanut siitä, että valtioneuvosto
tammikuussa päätti viidennestä harmaan
talouden ja talousrikollisuuden torjuntaohjelmasta, jonka se lupasi
tuoda eduskuntaan tämän vuoden aikana, että hän
olisi kiirehtinyt sitä tuotavaksi eduskuntaan kaikkine
15, 16 toimenpide-ehdotuksineen tämän vuoden keväällä.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minulla on tuo ohjelmaluonnos käsissäni,
mitä ed. Pulliainen kaipasi. Näitä toimenpiteitä on
18, ja niissä kiinnitetään huomio juuri
näihin kysymyksiin, mitä ed. Zyskowicz omassa
puheenvuorossaan, jota opposition taholta vuolaasti kehuttiin, esitteli.
Eli tämä on osoitus siitä, toisin kuin
oppositiopuheenvuoroissa tuli esiin, että tämä hallitus
on tähän kysymykseen tarttunut ripeästi.
Aivan konkreettisena asiana, johon ed. Zyskowiczkin viittasi, oli
se, että valituslupamenettelyä tehostetaan. Asia
on juuri viime viikolla saapunut perustuslakivaliokunnasta lakivaliokuntaan,
ja jatkuvasti näitä toimenpiteitä pannaan
täytäntöön. Palaan tähän
täsmällisemmin omassa varsinaisessa puheenvuorossani.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mustajärvelle ja ed. Pulliaiselle
totean, että varmasti minkään hallituksen
toiminta talousrikollisuuden torjunnassa ei ole riittävää ja
riittävän ripeätä, mutta itse
katson, että nykyisen hallituksen teot ja aikomukset hyvin
kestävät vertailun edeltäjiin. Nykyinen hallitus
on edennyt eräissä asioissa, jotka ovat olleet
pitkään pohdinnassa, ja hyvä niin. Näissä talousrikollisuuden
torjunta-asioissa tahtoo vaan olla niin, että konnat juoksevat
kovaa vauhtia edellä, niin että kun yhteen porsaanreikään
puututaan ja asioita kohennetaan, niin siellä keksitään
jo viisi uutta tapaa kiertää lakeja ja säädöksiä.
Mitä tulee tähän ulkomaalaisen työvoiman käyttöön,
niin on ihan selvää, että siinä,
missä en hyväksy sitä, että suomalaiset
harjoittavat talousrikollisuutta suomalaisen työvoiman
kanssa, en hyväksy tietysti myöskään
sitä, että näin tehdään ulkomaalaisen
työvoiman kanssa. Toivon, että hallituksen toimin
pidetään huolta siitä, että tämäkään
ei olisi mahdollista.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Minäkin yhdyn niihin kehuihin, joita
täällä on kohdistettu aina mielestäni
loistavasti puhuvalle ed. Zyskowiczille. Olen usein hänen
kanssaan, hänen puheittensa sisällöstä,
eri mieltä, mutta hänen esitystapansa on niin
upeata, että jos hän ryhtyisi vaikka asianajajaksi,
niin hän olisi varmaan miljardööri. Hän
pystyisi ajamaan minkä tahansa asian aina haluamaansa suuntaan.
(Ed. Zyskowicz: Edustaja tienasi jo kahden kahvit!) Ja tässä asiassa
paitsi tyylipisteet niin myös asian hallinta ja sisältö oli
kiitettävää, siihen voi täysin
yhtyä.
Mutta, ed. Zyskowicz, kun meillä on puheiden tasolla
tässä salissa uskoakseni täydellinen yksimielisyys,
niin tekojen tasolla on kyllä aneemisuutta. Itsekin tunnustitte,
että aina on vähän niin kuin tekemätöntä työtä,
ettei mene riittävän nopeasti, ja nyt tämä valtion
harjoittama henkilöstön irtisanomispolitiikkahan,
jota myöskin hurskaasti nimitetään tuottavuusohjelmaksi,
lyö korvalle tässä kohdassa erittäin
ankarasti. Kyllä ne rikolliset nauravat. Niitten etumatka
vaan kasvaa, kun vähennetään väkeä Tullista,
Verohallinnosta ja poliisin resurssitkin ovat alamittaiset. Kyllä ne
pitävät ihan pilkkanaan julkista valtaa. Että tässä kyllä kympin
suutari aiheuttaa miljoonan vahingon. Tähän asiaan
olisi toivonut ymmärtämystä nykyhallitukselta.
Tämän hallituksen aikana erityisesti näissä asioissa
on menty väärään suuntaan.
Myöskin, mitä vielä tulee tähän
upeaan ed. Zyskowiczin puheeseen, se olisi tehnyt äärettömän
hyvää maan hallituksen ministereiden, ainakin
valtiovarainministerin mutta muittenkin korville. Olisi voinut vähän
enemmän toivoa, että jotain alkaa tapahtua, kun
noin merkittävä henkilö puhuu noin vaikuttavalla
tavalla. Tämä ed. Kimmo Kiljusen huoli siitä,
että jotkut maat pääsevät pois
mustalta listalta, on varmaan aiheellinen. Tässäkin
on kotiläksyä meille kaikille, mutta ennen kaikkea
nyt pitää katsoa meidän hallituksen suuntaan,
miten hallitus toimii, ettei tästä tule vaan tällaista
jonkinlaista käsienpesuprosessia, että ikään
kuin pestään nämä maat puhtaiksi.
Sitten, millä tavalla näissä asioissa
voi jäädä kiinni. Kun pitää nykyisin
olla yksilöity rikosepäily tai jonkin talousrikosprosessin
täytyy olla vireillä tai yrityksen verotarkastuksen,
niin näissä yhteyksissä juuri, kun kiinnijäämisriski
on pienentynyt resurssien vähenemisen vuoksi, on äärettömän
epätodennäköistä, että joku
ylipäänsä jää täällä kiinni
touhutessaan näitten veroparatiisien kanssa, niin kauan,
kun me olemme tällaisessa tilanteessa, että pitää olla
yksilöity ja kohdennettu tietojensaantipyyntö.
Ja tällaista sitä harvemmin sitten pystytään
tekemään, mitä vähemmän
näitä rikollisia jäljittävää virkamieskuntaa.
Tähän tietojenvaihdon ongelmatiikkaan vielä: sen
verran valtiovarainvaliokunta sinne mietintöön
kuitenkin sai kirjattua, että tavoitteena pitää olla
automaattinen tietojenvaihto. Tässäkin on viesti
maan hallitukselle. Se ei ollut hallituksen esityksessä,
vaan se on, niin kuin totesin, eduskunnan mietintöön
eduskunnan tahtona kirjoitettu. Ja olen ymmärtänyt,
että eduskunta on tässä tahdossa ihan
yksimielinen. Eli hallituksen täytyy siihen suuntaan pyrkiä.
Ehkä sen hartiat eivät riitä siihen yksin,
ja ymmärrän, että tällöin
tarvitaan onnistumista kansainvälisillä foorumeilla. Nämä asiat
ovat globaaleja, ja tämän vuoksi onnistuminen
kansainvälisissä kehissä on äärettömän
tärkeätä.
Vaikeuksia täällä on lueteltu monenlaisia, muun
muassa tietojen vaihtaminen suomalaistenkin viranomaisten kesken
tuli täällä jo esiin. Hoidetaan tätä omaakin
pesää nyt ensin niin hyvin, että meillä maan
omat viranomaiset, on sitten kysymys terveys-, sosiaali-, vero-,
mistä tahansa viranomaisesta, voivat ilman tällaisia
todella hankalia intimiteettisuojaan tai yksityisyyden suojaan liittyviä turhia
kynnyksiä hoitaa käytännön asioita
rehellisten yrittäjien ja rehellisten ihmisten hyväksi.
Nythän nämä toimivat monessa tilanteessa
rikollista toimintaa harjoittavan eduksi ja hyväksi. Eihän
sitä ole tarkoitettu, kun tässä talossa
on lakeja kirjoitettu, eli sen virkamieskunnan ja sen hallintoväen,
joka näitä lakeja käytännössä sitten
soveltaa, ajattelutapa on erheellinen siltä osin. Jotainhan
sekin merkitsee, mitä on tarkoitettu. Ei ole tarkoitettu,
että lainsäädännöllä annetaan
rikolliselle toiminnalle suojaa. Päinvastoin on tarkoitettu.
Ihan lopuksi, herra puhemies, toteaisin vielä, että on
mielestäni lisättävä näitä talousrikollisuuden
torjuntaan tarvittavia voimavaroja ja lopetettava tämä henkilöstön
irtisanominen. Siinä on yhteiskunnalla suuri intressi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Sopimuksessa on aina kaksi puolta, jotka
tässä tapauksessa tekevät tietojenvaihtosopimuksia,
ja sitten on takapirukin, ja se on Oecd tässä tapauksessa.
Tässä on lisäksi vielä tämä Suomi
aivan erikoiskysymyksenä. Ajattelin ensin lähteä tästä Oecd:stä liikkeelle.
Ed. Kimmo Kiljunen piti tässä oikein hyvän katsauksen
näihin asioihin, ja sitä on ehkä mukava
täydentää ihan pienellä nyanssilla.
Se nyanssi on se, että silloin, kun George W. Bush aloitti
ensimmäisen presidenttikautensa, tämä Oecd-sopimus
oli tapetilla. Silloin yhdeksän vuotta sitten, kun oli
työnsä presidentti aloittanut, hän hyväksyi
Oecd-sopimuksen — muistaakseni siinä oli 41 Oecd-valtiota
mukana silloin — ilman sarvia ja hampaita, huom. ilman
mitään sarvia ja hampaita. Mutta kuinka ollakaan,
saman vuoden keväällä, toukokuussa, silloinen
USA:n valtiovarainministeri O’Neill sai presidentin pään
käännettyä, ja niin sitten koko tämän
hienon harmaan talouden, mustan talouden, erikoisesti veroparatiisit
kuriin -ohjelman kanssa kävi hyvin huonosti. Se
siis laitettiin vihreän veran alle.
Nyt se sitten otettiin presidentti Sarkozyn toimesta esille.
Sillä sekunnilla, kun piti jotakin sanoa tässä nyt
edelleen päällä olevassa finanssikriisissä,
hän muisti tämän asian, tämän
historian, ja otti sen esille, ja taisi olla ensimmäinen
julkinen esiintyminen, jossa hän sanoi, että Oecd-sopimus
pitää kaivaa esille. Kaikki hienosti jälleen,
ja ilman sarvia ja hampaita.
Mutta sitten ilmestyivät sarvet ja hampaat. Sitten
ilmestyivät juuri ne, joista tehtiin tässä kahdenvälisiä tietojenvaihtosopimuksia,
ja nimenomaan siinä tarkoituksessa, että oikeastaan
tekemättä yhtään mitään
pääsee sieltä mustalta ja harmaalta listalta
itse kukin veroparatiisi, konkreettisesti veroparatiisisaari, pois,
ja se on tässä kiusallinen yksityiskohta. Elikkä tässä ei
saavuteta sitä veroparatiisit kuriin -tilaa, johonka
alun perin pyrittiin, ja sen takia tässä tulee
suuri tehtävä Oecd:lle mahdollisimman pian aloittaa
nokanvalkaisu tässä asiassa.
Sitten ihan lyhyesti tästä transaktioverohommasta.
Se on mainio ajatus. Hyvä, että sosialidemokraatit
ovat sitä ryhtyneet ajamaan. Siinä on todella
tehtävää. Kiusallista siinä on
se, että arabit ovat menneet asiassa kappaleen karkuun, elikkä kysymys
on siitä, että arabipankkijärjestelmässä transaktiot,
merkinnät, hävitetään kokonaan
pois. Siellä, missä tekee talletuksen, sille talletukselle
saat koodin, ja sillä koodilla se on nostettavissa toisesta
pankkiyksiköstä saman järjestelmän
piirissä, ja kun se on nostettu, kummassakin päässä transaktiomerkinnät
hävitetään kokonaan pois, ja kukapa siinä veroja
sitten maksaa yhtään missään
mitään. Elikkä tämä on äärimmäisen
kiusallinen yksityiskohta. Mielenkiintoista tässä on
se, että Keski-Euroopan suuret pankit ovat lähteneet
tähän mukaan. Niissä on arabipankkiyksiköitä pankin
sisällä, mikä tekee tästä vielä kiusallisemman
asian. Mutta minä toivotan sosialidemokraateille mitä parhainta
menestystä tämän asian eteenpäin
viemisessä, ja arabit järjestykseen ensimmäisenä.
Arvoisa puhemies! Sitten tämä Suomen tilanne.
Niin kuin täällä jo todettiin — yhteisesti
ed. Katajan kanssa, korjaan siis — 18 kohtaa on siinä harmaan
talouden ja talousrikollisuuden torjuntaohjelmassa, josta ainakin
meidän eduskuntaryhmämme taholta on vaadittu,
että se täytyy ehdottomasti saada nyt mahdollisimman
pian tulokseen. Ja miksi aivan erikoisesti? Paitsi että itse
asia on fiskaalisesti tärkeä, siinä on
myöskin se, että rikosten tekomuodot ovat tulleet
yhä törkeämmiksi ja törkeämmiksi.
On se aika hurja tilasto, että siinä, missä aikaisemmin
oli lievempi tekomuoto, voi olla viiva tällä hetkellä ja
kaikki ovat törkeäksi luokiteltuja. Elikkä siis
todella tehtävää tässä asiassa
on, mopo alkaa karata tiukasti käsistä. Tämä merkitsee
sitä, että tavoitteena tulisi olla se, mitä eduskunta
nyt on yksimielisesti lausumassa, automaattinen tietojenvaihto, joka
edesauttaa veroparatiisien ja harmaan talouden vastaista taistelua.
Kun se nyt yksimielisesti — se on edistysaskel — niitataan
pöytään, sen mukaisesti pitää sitten
myöskin toimia.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on aivan totta, mitä ed.
Pulliainen totesi harmaan talouden ja verorikosten yleistymisestä.
Tällä hetkellä ne aiemmat tapaukset,
tavalliset veropetokset, lievät tekomuodot, jäävät
käsittelemättä. Ne käsitellään
hallinnollisessa menettelyssä. Niitä ei ilmoiteta
enää poliisille, vaan poliisin resurssit riittävät
ainoastaan törkeiden tekomuotojen käsittelyyn.
Tämä ei ole tietenkään hyväksyttävä tilanne.
Juuri tämän vuoksi hallitus on valmistanut tämän
toimintaohjelman talousrikollisuuden ja harmaan talouden vähentämiseksi, josta
olemme keskustelleet.
Juuri tästä samasta syystä, ed. Saarinen,
me olemme täällä nyt keskustelemassa
näistä toimenpiteistä. Jos se, että parhaillaan
keskustellaan niistä, ei ole konkreettinen osoitus siitä,
että jotain yritetään tehdä,
niin en tiedä, mikä sitten. Näillä lakiesityksillä pyritään
tiedonkulun vaihtamiseen kansainvälisissä yhteyksissä,
mutta tuo talousrikosten torjuntaohjelma käsittää myös useita
toimenpiteitä, joissa kotimaisten viranomaisten välillä tuota
tiedonkulkua edelleen parannetaan.
Näistä toimenpiteistä jo mainittiinkin
oikeuskäsittelyjen nopeuttaminen. Mitä pikemmin
asiat saadaan käsiteltyä, mitä pikemmin
tutkittua, syytettyä ja lopullinen ratkaisu voimaan, sen
parempi myös rikoksen uhrin kannalta ja yleisen oikeusturvakäsityksen
kannalta. Tähän liittyy hovioikeusmenettelyuudistus.
Siihen liittyy myös tänä vuonna eduskunnalle
annettava esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilain kokonaisuudistus
ja myöskin perinnän vahvistaminen. Palaan siihen vielä kohta.
Mutta yksi merkittävä kysymys on se, jota, olen
näin ymmärtänyt, ainakin vasemmistoliiton
piiristä on jo jonkun aikaa kannatettu, eli käännetyn
arvonlisäveron saattaminen eduskuntakäsittelyyn
tämän kevään aikana vielä.
Mutta erityisesti haluan kiinnittää vielä huomiota
erikoisperinnän resurssien vahvistamiseen. Tämä liittyy
olennaisesti tähän tämän päivän
teemaan, veroparatiiseihin. Vaikka erikoisperinnän resursseja
tämän vuoden budjetissa toki vahvistettiin, minun
on vaikea ymmärtää, että sitä ei
tehdä sen enempää kuin tällä hetkellä,
koska tuo perintä on varsin tuottoisaa valtiolle. Se ei siis
vie valtion resursseja, vaan tuo valtiolle fiskaalisesti tuloja,
mutta tietysti yksityisille velkojille kaikkein eniten. Vuotuinen
perimistulos erikoisperinnässä on nykyisellään
noin 20—30 miljoonaa euroa vuodessa, ja käytännössä vain
resursseista on kiinni, etteikö tuota tulosta pystyttäisi
nostamaan ainakin 50 prosentilla. Kyse on vain siitä, kuinka
aktiivisesti pystytään muun muassa tuolta veroparatiiseista
noita tietoja keräämään.
Sitten todettakoon vielä lopuksi: Olen kovin pettynyt
tuohon ed. Kimmo Kiljusen käsitykseen suomalaisista pankeista
ja pankkien työntekijöiden moraalista. Ed. Kiljunen
oletti — toivottavasti hän ei sitä tarkoittanut — että esimerkiksi Nordeassa
yllytettäisiin rikokseen eli siirtämään varoja
ulkomaille hallintarekisteriin ja jätettäisiin
sitten ilmoittamatta tulot, joita voitaisiin kotimaassa verottaa.
Vaikka olen jossain määrin ollut näidenkin
asioiden kanssa tekemisissä asianajajan ammatissa ja myös
Nordean pankkivalvojana, niin en ole kyllä tällaiseen
suomalaisessa pankkimaailmassa ikinä törmännyt.
Uskon, että nyt ed. Kimmo Kiljunen puhui joko väärillä tiedoilla
tai vastoin parempaa tietoa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Minä en ole ed. Kimmo
Kiljusen puolustaja enkä valvoja enkä mikään
muukaan, mutta sen vaan muistan tuosta puolenkymmenen vuoden takaa,
että Nordealla oli kotisivullaan semmoinen Luxemburgin
yksikköönsä viittaava kotisivuohje, että näissä tämmöisissä asioissa
kannattaa olla sinne Luxemburgiin yhteydessä. Oli yhteystiedot,
ja sitten vielä sanottiin, että saa suomenkielisen
palvelun. Sillä kaikki harmaan talouden seminaarit alkoivat
yleensä, että Nordeaa mainostettiin tällä tavalla.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puheenvuoro sen vuoksi, että en lainkaan
kiistä, etteivätkö pankitkin markkinoisi
palvelujaan ulkomailla, mutta tapaan, jolla ed. Kimmo Kiljunen kuvasi
toimintaa, että hallintarekisterin suojista käytäisiin
kotimaassa kauppaa ja jätettäisiin tulot ilmoittamatta,
tuollaiseen menettelyyn en voi uskoa, tai jos sellaista menettelyä jossain
havaitaan, niin siitä lienee syytä ed. Kimmo Kiljusenkin
tehdä rikosilmoitus.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevat
verosopimukset ovat tietenkin meidän kannalta positiivisia,
ja ne ovat askel oikeaan suuntaan. Samalla on syytä todeta, että meidän
omalla toiminnalla ei ole mitään ansiota näiden
sopimusten aikaansaamisessa. Ne ovat syntyneet tilanteessa, jossa
Oecd:n varsin väljä sääntely
tällä alueella johtaa siihen ajatukseen, että on
edullisempaa tehdä verosopimukset pienten talousyksiköiden
kanssa, jotta pääsee tältä Oecd:n
mustalta listalta pois. Suomi on saanut nyt kunnian kuulua näiden
pienten kansakuntien joukkoon, joiden kanssa näitä sopimuksia
tehdään, jotta vältyttäisiin
isommalta tietojenvaihdolta.
Myönteinen on tietysti meidän kannalta tämä askel,
joka tässä yhteydessä otetaan, mutta
samalla on kyllä aihe todeta, että Oecd:n kohdalla olisi
välttämätöntä tiukentaa
säännöksiä. Ei ole oikein, että 200
valtion joukossa tekemällä sopimuksen 12 maan
kanssa pääsee tarkkailulistan ja sanktioriskin
ulkopuolelle. Tämä on liian helppo kiertotie,
ja nyt Suomeakin tosiasiassa käytetään tässä enemmän
hyväksi. Toivoisinkin, että paikalla olevat hallituksen
edustajat omalta osaltaan kertoisivat, aikooko Suomi tarttua tähän Oecd-ongelmaan
eli tuleeko Suomi esittämään Oecd:ssä tiukempia
säännöksiä veronkiertoon puuttumiseksi
ja sen estämiseksi eli tuleeko ehdoksi mustalta tai harmaalta
listalta poistumiseksi se, että on maiden enemmistön
kanssa tehty tietojenvaihtosopimus, ja tuleeko tähän
tietojenvaihtosopimukseen nykyistä paremmat kriteerit niin,
että se voi tapahtua ilman, että pitää olla
valmiiksi jo vahva näyttö rikollisesta toiminnasta. Nythän
tämä on vedetty niin korkealle, että eduskunnan
valiokunnassa tehty lisäys hallituksen esitykseen, että tietojenvaihto
voisi toimia automaattisemmin, ei toteudu. Jotta tilanne muuttuu, niin
tässä tarvitaan hallituksen puolelta Oecd:n yhtenä arvostettuna
jäsenmaana toimintaa.
Tilanne on sillä tavalla muuttunut aikaisemmasta, että finanssikriisin
jälkeen on syntynyt uusi olosuhde. On nähty, että markkinataloutta pitää myös
säädellä ja markkinatalouden rehti ja vapaa
toiminta pitää varmistaa näiden filunkipelaajien
ja keinottelijoiden toiminnan estämiseksi. Tämä on
ollut G20-kokousten henki sekä viime keväänä että viime
syksynä. Nyt suuret maat — ja siellä yllättäen
myös poliittisia liikkeitä kentän oikealta
laidalta — ovat valmiit kovempiin toimiin harmaan talouden
kitkemiseksi ja veronkierron vähentämiseksi. Viime
huhtikuun G20-kokouksen tuloksia esitellessään
Ison-Britannian pääministeri Gordon Brown meni
niin pitkälle, että hän sanoi, että nyt
on koittanut maailman uuden talousjärjestyksen aika. Siis
ilmapiiri on otollinen uusille, tiukemmille toimille, jotka ovat
ehdottomasti suomalaisten ja Suomen etujen mukaisia, mutta tämä ei
mene eteenpäin automaattisesti, ja tässä olisi
aloitteellisuuden paikka.
Tänään julkistettu Kalevi Sorsa -säätiön
kirja finanssikriisin johtopäätöksistä käsittelee
tätä ongelmakenttää ja päätyy
siihen, että tässä on tämmöinen
kultainen hetki. Tässä on joku aika tämän
finanssikriisin jälkeen, jolloin uusia, parempia säännöksiä voidaan
tehdä ja niillä on poliittista hyväksyntää.
Samaan aikaan on nähtävissä, että käynnissä on
myös viivytystaistelu. On paljon tahoja, jotka ovat tehneet
miljoonien, satojen miljoonien, miljardien voittoja tällä olemattomalla
sääntelyllä ja keinottelun mahdollisuuksilla,
ja nämä piirit pelaavat nyt aikaa, toivovat, että pöly
laskeutuu finanssikriisin tapahtumien ylle ja sitten voi jatkua
tämä vanha peli, jossa otetaan mielettömiä riskejä,
sitten otetaan isot bonukset väliaikaisista tuotoista ja
siirretään lasku veronmaksajien piikkiin, niin
kuin monessa länsimaassa, ikävä kyllä,
on tapahtunut.
Jotta näin ei käy, tarvitaan hallitukselta
tämän tilanteen hyödyntämistä ja
aloitteellisuutta Euroopan unionissa ja Oecd:ssä, ja kysyn,
onko hallitus ja sen johto valmis tähän aloitteellisuuteen. Samalla
on syytä kysyä sen perään, onko
hallitus valmis pyytämään niitä tietoja,
jotka ilmeisesti ovat muun muassa Saksan veroviranomaisten käytettävissä tähän
asti paljastuneista veronkiertotapauksista eurooppalaisissa pankeissa.
Nythän on tiedossa, että on uusi, aika iso lista
olemassa, joka on Saksan hallituksen ulottuvilla, ja kysynkin hallitukselta,
aikooko se pyytää näitä tietoja,
jotta mahdolliset suomalaiset veronkiertoon syyllistyneet voisivat
tulla päivänvaloon. Jos tiedot ovat olemassa,
olisi kohtuullista, että niitä hankittaisiin myös
tänne Suomeen. On selvä, että pelkästään
tämmöinen riski joutua housut kintuissa kiinni
lisää tässä suhteessa lain kunnioitusta
omassa maassamme, mutta tämä vaatisi siis hallitukselta
selvän linjauksen, että se on valmis ottamaan
vastaan niitä tietoja, jotka tällä hetkellä ovat
verojärjestelmän käytöstä olemassa.
Sitten tähän rahoituspuoleen. Siitä ed.
Kimmo Kiljunen käytti ansiokkaan puheenvuoron. Todellakin
kaikki mahdolliset liikkeet, mitä maailmassa voi ajatella,
ovat yleensä verotuksen piirissä. Osti sitten
leipää kaupasta tai auton tai parturin, niin aina
verottaja on välissä, mutta on yksi mielenkiintoinen
asia — ja se koskee pääomaliikkeitä — jossa
näin ei ole. Tässä suhteessa tarvittaisiin
myös Suomen hallitukselta tämän johtopäätöksen
näkemistä finanssikriisin jälkeen, että myös
tällä alueella on syytä tehdä uusia
asentoja, nähdä tämän finanssikriisin
opetukset ja nähdä, että nyt on mahdollisuus
miettiä joitakin asioita uudelleen.
Sosialidemokraatit ovat puhuneet tässä salissa
jo useampaan kertaan sen puolesta, että miettisimme pääomaliikkeiden
verotusta. Tämä transaktiovero on siihen erittäin
hyvä mahdollisuus. Sitä on kysytty myös
täällä kyselytunnilla. Pääministeri
Vanhanen ilmoitti, että tämä on hallituksen
tutkinnassa osana Kööpenhaminan ilmastokokoukseen
liittyviä valmisteluja. Sen jälkeen on käynyt
ilmi, että ei ollutkaan transaktiovero eikä mikään
siihen rinnastettava asia tutkinnassa vaan paljon löysemmät
ja osin meille myös erittäin epäedulliset
rahoitusmallit, jotka liittyvät muun muassa lentoliikenteen
verottamiseen, joka on kaukana Euroopan rajoilla olevalle maalle
huomattavasti ongelmallisempi kuin sellainen vero, joka kohdistuisi
näihin nopeisiin pääomaliikkeisiin, joten
jään kysymään, onko hallituksella
tarkoitus tehdä tässä transaktioverossa
selvitystyötä ja onko se valmis liittymään
niiden maiden joukkoon, jotka tällä hetkellä aktiivisesti harkitsevat
transaktioveroa koskevia esityksiä.
Kotimaan osalta totean, että kolme vuotta on mennyt
ja olen iloinen, että tällainen harmaan talouden
torjuntaohjelma on hallituksesta syntynyt. Pidän sitä myönteisenä,
joskin ne epäkohdat, joihin täällä ed.
Zyskowicz viittasi, taitavat mennä runsaasti ohi tämän
ohjelman toimintakyvyn. Pulmia on monia. Me tiedämme Finanssivalvonnasta
jo aikaisemmin, että Finanssivalvonnan osalta tilanne on
se, että heidän poliisille toimittamiensa väärinkäytösepäilyjen
tutkinta on kestänyt niin pitkään, että juttuja
uhkaa kuivua käsiin sen takia, että niitä ei
ehditä tutkia eikä syyttäjä ehdi
nostaa syytettä ajoissa. Kysymys on siis poliisin ja syyttäjän
resursseista. Tämä on eri yhteyksissä tullut
myös pankkivaltuuston tietoon, joka on tämän
ongelman noteerannut jo edellisellä kaudella.
Kysymys siis kuuluu, miten poliisin sisällä tehdään
resursointia. Kioskivarkaudet tulevat kyllä nopeasti selvittelyyn,
ne ovat konkreettisia tapauksia ja tärkeitä selvittää nekin,
mutta tuntuu, että lain koura on kyllä todella
lyhyt ulottuakseen niihin miljooniin ja kymmeniin miljooniin, jotka
ovat niin sanotusti täällä herrasmiesrikollisuuden
piirissä.
Sitten on esimerkkinä tämä ulkomainen
työvoima. Olemme saaneet kuulla kovia puheenvuoroja siitä,
miten maahanmuuttopolitiikka pitää laittaa järjestykseen,
muun muassa ed. Zyskowiczilta, mutta samaan aikaan hallitus tuo
tänne eduskuntaan esityksen, joka on parhaillaan käsittelyssä,
joka pitää sisällään
sen, että ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinnasta
luovutaan kokonaan ja tältä osin portit avataan
EU:n ulkopuolisille maille. Voi kysyä, onko tämä järkevää politiikkaa
olosuhteissa, joissa meillä on lähivuodet näköpiirissä työllisyyden
osalta työttömyysongelma, ei työvoimapula.
Tähän liittyen hallitus lakkautti ensi töikseen ulkomaisen
työvoiman työehtojen valvontaan erikoistuneen
poliisiyksikön, joka viime vaalikaudella perustettiin.
Tämä yksikkö perustettiin sen jälkeen,
kun nähtiin, etteivät työsuojeluviranomaisten
toimivaltuudet riitä sen varmistamiseen, että ulkomaista
työvoimaa kohdellaan oikein ja se saa Suomen lakien mukaiset
palkka- ja muut työehdot. Nyt me tiedämme rakennusalan yrittäjistä,
ravintola-alan yrittäjistä, että tämä ongelma
paisuu käsiin. Tällaiset filunkiyrittäjät
ottavat ulkomaista työvoimaa, maksavat sinne sopimuksia
heikompia palkkoja, käyttävät heidän tietämättömyyttään,
kielitaidon puutetta hyväksi ja syrjäyttävät
suomalaisia rehellisiä yrittäjiä ja heidän
palveluksessaan olevaa henkilöstöä. Hallitus
ei tee tälle yhtään mitään.
Työsuojelupiirien resursseja tämä hallitus
on lähtenyt leikkaamaan, vaikka niiden pitäisi
olla niille ihmisille, jotka menevät työpaikoille
osaltansa ja saavat tarvittaessa poliisiapua, jotta ongelmiin voitaisiin
puuttua.
Harmaan talouden tapaukset eivät ole vähenemässä,
vaan ne lisääntyvät tämän
hallituksen aikana, ja niihin kytkeytyy ulkomaisen työvoiman työehtojen
polkeminen, joten kysyn: jos ollaan johdonmukaisia ja harmaaseen
talouteen halutaan puuttua ja halutaan suosia rehellistä yrittämistä,
eikö silloin hallituksella pitäisi olla kykyä kääntää kelkkansa
ulkomaisen työvoiman maahantulon osalta ja sen työehtojen
asiallisen hoitamisen osalta eli huolehtia siitä, että on
riittävät resurssit, jotta jokainen täällä töissä oleva
saa saman kohtelun siitä riippumatta, mikä on
kansallisuus ja kielitaito?
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! On se kumma, eletähän vuotta
2010, tietoliikenneaikaa, digitaaliaikaa, aina vain puhutaan harmaasta
talouresta, rahanpesusta, sitten näistä veroparatiiseista.
Meill on ollu täällä vuosien mittahan monen
värisiä hallituksia. Eikö täälä olisi
saatu näitä asioota pistää,
rahanpesu esimerkiksi, vireelle jo huomattavasti aiemmin? Tämä se
on, joka ihmetyttää. Näistä aina
vain puhutahan ja puhutahan. Onhan aivan selevä asia, niin
kun saksaalaaset nyt on ostanu sieltä tietoja, saarahan
konnat kiinni. Kyllä meillä pitääs
olla samanmoiset otteet ku Saksalla.
Totuushan on näin, jotta tämähän
koskettaa meitä kaikkia suomalaasia, niin veronmaksajia ku
valtiontaloutta, rehellisiä yrittäjiä.
Tämä vääristää kilipaalua,
jotenka nyt ku ollahan yksimielisiä tämän
asian suhteen, tät on haurottu jo kymmeniä vuosia,
teherähän tästä totta. Veroparatiisit,
niitä on olemas, siellä pestähän
myös suomalaasta rahaa. Otetahan härkää sarvista
kiinni ja tartutahan. Meill on maas pystyvä hallitus. Vaikk oonki
hallituksen erustaja, mä uskon, että tämä hallitus
teköö tämän asian etehen sen,
mitä pieni Suomi voi, mutta meirän pitää olla
rohkeita, jopa ereltä käyviä.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Vielä muutama ajatus tämän
tärkeän asian tiimoilta.
Mielestäni eduskunnan tahtoa ja hyvää henkeä ja
yksimielisyyttä kuvaa se, että valtiovarainvaliokunnan
verojaostossa sosialidemokraattien aloitteesta esitettiin tämä tekstiosa,
että tavoitteena tulee olla automaattinen tietojenvaihto,
joka edesauttaa veroparatiisien ja harmaan talouden vastaista taistelua,
ja tämä sopii myöskin hallituspuolueille,
joilla on tietysti enemmistö niin kuin tapaan kuuluu. Eli
siellä tämä teksti on syntynyt, läpäissyt
valtiovarainvaliokunnan yksimielisesti ja on täällä,
ja ymmärrän, että tämä sinänsä lyhyt
mutta kuitenkin tärkeän periaatteen sisällään
pitävä mietintö tulee yksimielisesti
hyväksytyksi.
Ensimmäisessä käsittelyssä muistaakseni
ed. Sasi, joka asiaan vihkiytyneenä on täällä nytkin paikalla,
nosti esiin automaattisen tietojenvaihdon yhteydessä yksityisyyden
suojan. Ymmärsin jotenkin, että se oli se syy,
että ei voi automaattista tietojenvaihtoa hänen
mielestään harjoittaa, että yksityisyyden
suojaa loukataan ja yksityisyyden suoja kärsii. Ed. Sasi,
käydään kävellen Erottajalla
ja takaisin: kuinka paljon meidän yksityisyyttämme
loukataan vaikkapa kameravalvonnalla? Mennään
huoltoasemalle, mihin tahansa kauppaan: me olemme kameroitten valokeilassa,
ja meidän yksityisyyttämme voidaan väittää loukattavan.
Meistä otetaan kuvaa, haluamme tai emme. Tämä yhtenä esimerkkinä,
miten sivistysvaltiossa nyt kansalaisten liikehdintää valvotaan.
Mielestäni on hyvä, että Helsingin keskustassa
on kameravalvontaa. Siellä on useita vakavia rikoksia pystytty
selvittämään niitten kameroitten avulla,
eikä niistä syytön kärsi koskaan,
jos sitten on jossakin kuvanauhalla, mutta konnilla voi tulla vähän
kiire silloin, kun kamerat toimivat. Mutta tämä tästä yksityisyyden
suojasta. (Ed. Mustajärvi: Ed. Saarinen, täälläkin
on kameravalvonta!)
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Olen sitä mieltä, että tämä tietojen
automaattinen luovuttaminen on hyvä asia, mutta haluaisin
vain todeta sen, että sitten, kun näitä säännöksiä säädetään,
asiantuntijat tulevat kiinnittämään huomiota
yksityisyyden suojaan. Otetaan nyt ihan esimerkiksi se, voisimmeko
pyytää, että esimerkiksi kaikki ihmisten
sosiaaliturvatiedot muista maista toimitetaan tänne, jotta
voidaan selvittää, että esimerkiksi Ruotsissa
ja Suomessa ei makseta samoille henkilöille sosiaaliturvaa.
Kyllä siinäkin tulee kysymys siitä, pitääkö olla
joku tietty epäilys, ennen kuin voidaan pyytää,
vai voidaanko pyytää kaikki sosiaaliturvatiedot
tänne Suomeen muista maista. Tavoite, jonka olemme verojaostossa
hyväksyneet, on ihan oikea, mutta sanon vain, että siinä voi
syntyä jonkinlaisia pieniä ongelmia sitten, kun
konkreettisesti asiaa käsitellään.
Mitä tulee talousrikollisuuden torjuntaan, tästä on
Suomessa varsin hyvä, laaja yhteisymmärrys. Kaikki
haluamme, että konnat saadaan kuriin, ja sekä edellinen
hallitus että nykyinen hallitus on mielestäni
ollut varsin aktiivinen tässä suhteessa. Täytyy
sanoa, että kyllähän Suomessa tilanne
on parempi kuin useimmissa muissa Euroopan maissa verorikollisuuden
torjunnan suhteen. Mennään Kreikkaan tai Italiaan,
niin tilanne siellä on hieman erilainen kuin meillä.
Se hyvä henki, joka meillä on, on positiivinen.
Esimerkiksi verojaostossa olemme erityisesti käyneet
rakennusalaa lävitse, ja hallituksen toimenpiteet siltä osin
ovat varsin hyviä. Esimerkiksi Baltian maiden kanssa tehtyjä verosopimuksia
on muutettu sillä tavalla, että sieltä tulevien
työntekijöiden on entistä vaikeampi välttää verotusta,
niin että missään maassa ei maksettaisi
veroja. Edellisen hallituksen aikana tuli juuri se, että pitää rekisteröityä,
pitää tietää, keitä työntekijöitä on
työmaalla.
Nyt tässä hallituksen periaatepäätöksessä talousrikollisuuden
vähentämiseksi on hyviä toimenpiteitä,
kuten tämä käännetty arvonlisävero,
jota nyt selvitetään, ja kun Ruotsin kokemukset
ovat käytössä, sen pohjalta voidaan tältä osin
tehdä hyvä laki, voidaan ottaa käyttöön.
Siellä on muun muassa varojen perintää ulosotossa
koskevia säännöksiä. Uskon,
että kun näitten hallituksen viitoittamien linjausten
mukaisesti mennään, niin päästään
selkeä askel eteenpäin.
Tärkeätä on se, että tosiaan
tietoja saadaan nyt kattavasti, kun verosopimuksia tehdään,
myöskin verokeidasmaista. Mielestäni hallituksen
toimintapolitiikka tässä suhteessa on tehokasta
ja oikean suuntaista.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Katajan huomio siitä, että vasemmistoliiton
eduskuntaryhmä on ollut erityisen aktiivinen sen suhteen,
että saataisiin käyttöön käännetty
arvonlisäverojärjestelmä, oli aivan oikea.
Esimerkiksi ed. Uotila on ollut erittäin aktiivinen tässä asiassa
johtuen varmasti omasta työtaustastaan ja siitä,
kun on telakoilla nähnyt sen hullun menon, mitä siellä pahimmillaan
on.
Kyllähän tämä nykyinen arvonlisäverojärjestelmä,
hyvin pitkälle monitasoisesti ketjutetut urakat ja niihin
mahdollisesti liittyvä kuittikauppa takaavat sen, että harmaan
talouden avulla — ei voi sanoa, että ansaitut,
vaan — hankitut rahat voidaan siirtää valvonnan
ulkopuolelle ja siirtää edelleen rahat mitkä minnekin.
Ed. Heinäluoma omassa puheenvuorossaan nosti esille
kaksi äärimmäisen tärkeää asiaa,
joissa on menty taaksepäin. Päinvastoin kuin hallituspuolueitten
riveistä sanotaan, että yleisesti on parannettu
valvontaedellytyksiä, niin ainakin työsuojelutoiminnan
resurssien riittämättömyys ja poliisin
ulkomaalaisen työvoiman valvontayksikön lakkauttaminen
ovat vieneet aivan väärään suuntaan.
Kyllähän meillä aikajänne rikosepäilystä tutkintaan,
syytteisiin ja tuomioon on aivan liian pitkä. Pelkästään
rakennustoiminnassa on arvioitu, että harmaan talouden
osuus on 500 miljoonaa euroa vuodessa, ja se on valtava summa.
Kyllä minä odottaisin hallituspuolueilta samanlaista
ripeyttä kuin oli Lex Nokian käsittelyn yhteydessä.
Siellähän annettiin isot valtuudet valvoa työntekijää silloin,
kun epäiltiin rikollista toimintaa, mutta vastaavaa ripeyttä ei
ole niissä toimenpiteissä ja lakiesityksissä,
kun pitäisi valvoa joko kotimaista tai ulkomaista rikollista
yrittäjää.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Vielä tähän yksityisyyden
suojaan mennäkseni monella hallinnonalalla siinä on
varmaan ylilyöntejä, ollaan ylivarovaisia. Kyllä niitä asioita
on voitava miettiä uudelleen, ja siltä osin, jos
tarvitaan lainsäädännöllisiä toimia,
sitten hallituksen, olkoon minkä värinen tahansa,
niitä esityksiä on tuotava tähän
taloon. Niin kuin aikaisemmin totesin, nyt on liian usein tilanteita,
missä nämä tiukat yksityisyyden suojaan
liittyvät normit antavat ilmiselvästi tuulensuojaa
rikolliselle toiminnalle, ja niinhän ei ole tarkoitettu.
Herra puhemies! Erityisesti juuri tässä suhdannetilanteessa
pitäisi kaikin tavoin maksimoida tulojen saaminen. Ja kun
on tämä vapaa pudotus, kun nyt velkaannutaan valtiontaloudessa 10—15
miljardin vuosivauhdilla, kenelle lasku siitä lankeaa?
Juuri tällaisessa suhdannetilanteessa pitäisi
saada talousrikollisuus minimiin, koska se osaltaan paikkaisi rahoitusaukkoa,
joka nyt on julkiseen talouteen syntynyt ja on edelleen kasvamaan
päin. Jos ei näissä toimissa onnistuta, sitten
lasku on maksimaalisen suuri niille, jotka punnertavat verokirjalla
ahkerasti ja rehellisesti töitä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Ed. Heinäluoma vaati
aikaisemmassa puheenvuorossaan sitä, että tämä Saksan hallituksella
hallussa oleva nimiluettelo tulisi neuvottelujen kohteeksi niin,
että siinä mahdollisesti olevat suomalaiset nimet
otettaisiin myöskin suomalaisten viranomaisten tietoisuuteen.
Arvoisa puhemies! Täällä Suomessa
jo tällä hetkellä tiettävästi
on se Liechtenstein-lista Verohallituksen pääjohtajan
kassakaapissa, niin että kaikki arvovaltaiset tahot vaikuttamaan
Verohallituksen pääjohtajaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni on hyvä,
että tästä yksityisyyden suojasta ja
sen ulottuvuuksista suhteessa rikosten selvittämiseen on
tässä käyty keskustelua talousrikollisuuden
torjunnan yhteydessä, ja toivon todella, että kun
hallituksessa nyt valmistellaan tätä esitutkinta-
ja pakkokeinolainsäädännön uudistamista,
niin pidettäisiin mielessä se, että yksityisyyden
suoja on tärkeä asia mutta myös rikosten
selvittämisen intressi on tärkeä asia
ja yksityisyydensuoja ei saisi olla sellainen seikka, jonka taakse
sitten erilaiset konnat käytännössä pääsevät
ja pystyvät sen turvin helpommin rikoksiaan tekemään
ja rikoksilla saamaansa hyötyä piilottamaan.
Todellakin kiinnitin täällä jo muutama
viikko sitten huomiota siviilipuolen vaitiolovelvollisten terveysviranomaisten
mahdollisuuteen antaa armeijan vaitiolovelvollisille terveysviranomaisille
salassa pidettäviä tietoja. Perustuslakivaliokunnan
linjauksen mukaan kynnys antaa näitä tietoja,
joissa oli kyse näiden varusmiesten turvallisuudesta ja
ulkopuolisten ihmisten turvallisuudesta, asetettiin hyvin korkealle.
Todellakin tämä vaatii keskustelua.
Toinen elämänalue, johon nyt ei ole mahdollisuutta
mennä, on ihan ihmisten itsensä auttaminen. Näissä kouluampumistapauksissa
ja muissa on käynyt ilmi, että tieto ei vaan ole
kulkenut viranomaisten kesken. Minä luulen, että niissäkin tapauksissa
nämä yksityisyyden suojan säädökset
ja tulkinnat ovat olleet omiaan estämään
sellaisten tietojen liikkumista vaitiolovelvollisten viranomaisten
kesken, joilla olisi ollut merkitystä asianomaisten itsensä auttamisessa
ja myös ulkopuolisten turvallisuuden vahvistamisessa. Otetaan
vähän uusi asento koko tässä eduskunnassa ja
valmistelevassa virkamieskunnassa näissä asioissa.
Sitä toivon.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kun en huomaa, että täällä on
varsinaisesti hallituksen virallisia edustajia paikan päällä,
niin rohkenen kysyä ed. Zyskowicziltä, joka usein
tuntee hallituksen ajatuksenjuoksun aika ajoin jopa paremmin kuin
ministerit itse, mitä mieltä hän on siitä,
onko tämä ollut oikeaa politiikkaa, että tämä ulkomaisen
työvoiman valvontaa suorittanut poliisiyksikkö lakkautettiin,
ja onko hänen mielestään oikein ...
Puhemies:
Nyt ollaan kyllä etäällä verotuksesta.
— tulen verotukseen seuraavaksi — että paitsi
että tämä poliisiyksikkö on
lakkautettu, on vähennetty työsuojelupiirin tarkastajia,
jotka voisivat varmistaa sen, että verot on maksettu, arvoisa
puhemies, näissä rakennusalan yrityksissä,
jotka tällä hetkellä ovat harmaan talouden hyötyjiä ja
syrjäyttävät rehellisiä suomalaisia yrittäjiä,
ja tähän liittyen myös, arveletteko,
että verotuloille tekee hyvää se, että hallitus
esittää, että työvoiman saatavuusharkinta
lopetetaan ulkomaisen työvoiman osalta, kun tiedetään,
että vain muutamia kymmeniä näistä ulkolaisista työntekijöistä on
ilmoittautunut rekisteriin, joka varmistaisi tätä verotulojen
tuloa Suomeen. Eli onko oikein, että saatavuusharkinta
loppuu, avataan portit kokonaan ja sitten lisäksi saa viiden vuoden
oleskeluluvan kertaheitolla? Onko tämä teistä vastuullista
maahanmuutto- ja ulkomaalaispolitiikkaa myös verotulojen
kannalta asiaa ajatellen?
Ben Zyskowicz /kok:
Herra puhemies! Sanoin jo aikaisemmin ja sanon uudelleen omana kantanani
sen, että siinä, missä en hyväksy
kuittikauppaa ja pimeiden palkkojen maksamista suomalaisille työntekijöille
ja sitä kautta kilpailun vääristämistä ja
veron saajan oikeutettujen ja laillisten saamisten pienentämistä,
niin en tietysti hyväksy myöskään
sitä, että ulkomaalaisten työntekijöiden
osalta toimittaisiin siten, että käytännössä nämä työntekijät
eivät maksa ja heidän puolestaan ei makseta veroja
yhtään mihinkään.
Mitä hallitukseen tulee, niin tässä valtioneuvoston
periaatepäätöksessä talousrikollisuuden ja
harmaan talouden vähentämiseksi vuosina 2010 ja
2011 — luulen, että tämä on
tässä vaiheessa ilmeisesti vielä luonnos — on
kohta, kun luetellaan toimia, joihin hallitus on päättänyt
ja on päättämässä ryhtyä,
jossa todetaan, että valtiovarainministeriö ja
työ- ja elinkeinoministeriö selvittävät
kesäkuun 2010 loppuun mennessä eli pikaisella
aikataululla mahdollisuudet ulkomaalaisten lähetettyjen
työntekijöiden verovastuun tehostamiseksi. Tämä lienee
osaltaan vastaus kysymykseen siitä, mitä hallitus
näistä asioista ajattelee.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Keskustelu päättyi.