Tuomo Puumala /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Keskustan näkemyksen mukaan
sivistys ei koskaan saa olla ihmisen asuinpaikasta tai vanhempien
varallisuudesta riippuvainen asia. Pienemmän pitää kaikissa
tilanteissa pärjätä, ja ajattelemme niin,
että se tarkoittaa myös pienempiä lukioita.
Hieman tämän vastaisesti opetus- ja kulttuuriministeriön
alainen Opetushallitus esittää tuoreessa lausunnossaan
lukiokoulutuksen kehittämisestä näin:
"Hyvin toimivan lukioverkoston aikaansaaminen edellyttää lukiokoulutuksen
järjestäjien vahvistamista ja järjestäjäverkon
kokoamista." Samaisesta lausunnosta puuttuu maininta pienten lukioiden
erityistuen jatkamisesta. Arvoisa puhemies! Kysynkin ministeri Virkkuselta:
Mitä tämä järjestäjäverkon
kokoaminen mahtaa tarkoittaa? Onko se myös ministerin kanta? Mitä ministeri
ajattelee ylipäätänsä pienten
lukioiden erityistuen jatkamisesta? Aiotteko esittää sitä ensi
vuoden budjettikehyksiin?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa on linjattu, että pienten
lukioiden korotettu valtionosuus säilytetään,
ja tämän mukaisesti on menetelty. Seuraavina vuosina
lukioverkko tulee Suomessa olemaan suurien haasteiden edessä siitä johtuen,
että ikäluokat, jotka siirtyvät lukioon,
pienenevät nyt merkittävästi. Tässä on
luonnollisesti alueellisia eroja, mutta meillä on jo tällä hetkellä hyvin
paljon maaseutumaisilla alueilla pieniä lukioita, ja niiden
oppilasmäärä ennusteen mukaan tulee pienenemään.
Siksi on tärkeää, että nuo lukiot
pyrkivät verkottumaan yhdessä, hyödyntämään
uudella tavalla muun muassa tieto- ja viestintätekniikkaa,
etäopetusta, yhdistämään opettajien
voimavaroja niin, että voidaan samaan aikaan turvata Suomessa
jatkossakin laadukas opetus ja lähellä oppilaita.
Tuomo Puumala /kesk:
Rouva puhemies! Lukiokoulutus on turvattava lähipalveluna
koko maassa, se on meidän vahva kantamme. Lukioiden toimintaedellytykset
ovat kuitenkin kovin erilaiset eri puolilla maata. Tämä täytyy
huomioida rahoituksessa, samoin kuin lukiokoulutuksen laatu, jolle
on luotava selkeä ja läpinäkyvä tuloksellisuutta
mittaava laatumittaristo. Tuloksellisuus ei kuitenkaan voi olla
rahoituksen perusta, näin ajattelen.
Kysynkin ministeriltä: Onko lukio-opetus ministerin
mielestä sellaista koulutusta, jonka rahoitus voi perustua
tuloksellisuuteen? Voiko se olla ainoa tai keskeinen kriteeri?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Lukio-opetuksen valtionosuus ei perustu tuloksellisuuteen,
vaan se on niin sanottua laskennallista valtionosuutta, jossa rahoitetaan
oppilaskohtaisesti lukion menoja. Lukiokoulutuksen osalta pidän
lukioiden uudistamista yhtenä seuraavan hallituskauden
tärkeimmistä painopistealueista muun muassa nimenomaan siitä johtuen,
että meidän on varmistettava, miten voimme jatkossakin
turvata hyvin laadukkaan lukiokoulutuksen joka puolella Suomea. Siihen
liittyen tuo työryhmä, joka työskenteli pari
vuotta, jätti juuri tuon oman esityksensä, ja siitä on
lausuntokierros pidetty.
Katsoisin, että seuraavan hallituksen ensimmäisiä toimia
on muun muassa lukion tuntikehyksen uudistaminen ja tuon työryhmän
käynnistäminen. On hyvin tärkeää,
että jatkossakin meidän 16-vuotiaat oppilaamme
voivat hakeutua jatko-opintoihin mahdollisimman lähellä kotia.
Samalla kun koulutuksen tasa-arvoisuus tarkoittaa alueellista tasa-arvoa,
on varmistettava myös laadullinen tasa-arvo eli se, että asuinpaikasta
riippumatta jokainen saisi mahdollisimman hyvän koulutuksen.