2) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon
järjestämisen kehittämisestä vuosina
2011—2014
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä ei ole esittelypuheenvuoro,
valitettavasti puheenjohtajamme joutui lähtemään, mutta
kerron kuitenkin kokoomuksen kannan tästä hallituksen
esityksestä ja meidän mietinnöstämme.
Tämähän on siis kokoomuksen ministerin
Paula Risikon esitys.
Kun Paras-puitelaki astui voimaan viime eduskunnan aikana ihan
viimeisillä metreillä, niin odotimme siltä paljon
enemmän kuin mitä se nyt on meille antanut. Edelleenkin
meillä on 336 kuntaa, vaikka muutamia kymmeniä kuntaliitoksia
on saatu aikaan. Ja tämä sosiaali- ja terveydenhuollon
järjestäminen, jonka piti toimia tämän
Paras-puitelain mukaisesti, sekään ei ole sujunut
niin kuin me silloin viime kaudella odotimme, kun sen innokkaana
laadimme.
Esimerkiksi meillä on näitä 2 000—6 000 asukkaan
kuntia vielä 125 kappaletta. Lisäksi Paras-laissa
mainitaan, että perusterveydenhuollolla pitäisi
olla 20 000:n väestöpohja, mutta sitä ei ole
vielä kaikkialla saavutettu, ja tämäkin
asukasmäärähän on aivan liian
pieni, jos järjestetään myös
erikoissairaanhoitoa. Pahimpana esimerkkinä on Rääkkylä,
jossa vuodenvaihteessa oli 2 625 asukasta ja joka haluaa
säilyä itsenäisenä. He ovat
myyneet terveydenhuoltonsa kansainväliselle sijoittajalle,
ja siis tällä perusteella uskovat, että heidän
terveydenhuoltonsa toimii.
Nämä pienet Itä- ja Pohjois-Suomen
kunnat elävät valtionosuuksilla. Jos toimintamenoista puolet
on valtion rahaa, on selvää, että voidaan toimia
kuten Rääkkylässä. Valtionosuusuudistus tulisi
siis saada aikaan siten, että se kannustaisi hyviin käytäntöihin
ja hyviin organisaatioihin. Se on ollut meidän valiokuntamme
toivomus jo pitemmän aikaa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämis-
ja kehittämislaki, jota nyt käsittelemme, on määräaikainen
ajalle 2011—2014. Nyt tähän ensimmäiseen
aaltoon on ilmoittautunut Kouvolan seutu, 90 000 asukasta,
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote, 132 000
asukasta, Mikkelin seutu, Uusi Oulu ja Seinäjoki, Etelä-Pohjanmaa, millä alueella
on 60 000 asukasta. Seuraavassa aallossa sitten tulevat
Salo, Porvoo, sitten Hanko, Raasepori, Forssa jne.
Suomi on laaja maa, ja terveydenhuolto järjestetään
monella eri tavalla, mutta hoitoketjujen tulisi toimia kaikkialla
hyvin. Meillä pitäisi olla sosiaalitoimen, perusterveydenhuollon
ja erikoissairaanhoidon hyvä integraatio kullakin alueella. Sote-kokeilu
on enemmänkin signaali toisille kunnille, että näinkin
voidaan toimia ja saada hyviä tuloksia aikaan. Sote-alueella
kuuluu olla yksi johtaja, yksi budjetti, yksi hoitosuunnitelma,
yksi poliittinen johto. Sote-laki täydentää hyvin
terveydenhuoltolakia, joka siis astuu vappuna voimaan. Ja tiedoksi
monille, jotka pitävät terveydenhuoltolakia pelkästään
sisältölakina: se sisältää kyllä paljon
myöskin järjestämisvastuuta, kuten esimerkiksi
terveydenhuollon järjestämissuunnitelma ja erva-alueiden
vastuu.
Uskon, että sote-kokeilulla ja terveydenhuoltolakia
noudattamalla saamme paljon hyviä uusia rakenteita aikaan
terveydenhuollon ja sosiaalitoimen integraation alueella. Onnistumisen edellytyksenä
on
kuitenkin valtionosuusjärjestelmän muuttaminen
niin, että se kannustaa hyviin käytäntöihin.
Ihmettelen suuresti hallintovaliokunnan nuivaa suhtautumista sote-kokeiluun
ja Thl:n tyrmäystä. Näyttää siltä,
ett Thl:läiset ajattelevat, että kun heidän
malliaan ei otettu käyttöön, niin mitään
muutakaan mallia ei saa kokeilla.
Kaikista ihmeellisin kuitenkin on ed. Erkki Virtasen vastalause,
jossa hän ehdottaa lain hylkäämistä.
Haluaako vasemmisto todella, että terveydenhuoltoa ei lähdetä organisoimaan
paremmin, vaan annetaan käydä kuten Rääkkylässä eli myydään
Suomen terveydenhuolto kansainvälisille yrityksille.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän lakiesityksen
nimenä on Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen
kehittämisestä, ja tämän taustallahan
on pitkäaikainen kädenvääntö hallituksen
sisällä siitä, millä tavoin
sosiaali- ja terveydenhuoltoa järjestetään,
millä tavalla se organisoidaan. Kun nyt sitten kävi
niin, että keskusta ja kokoomus eivät päässeet
yhteiseen sopimukseen siitä, miten tämä järjestäminen
hoidetaan, niin sen tuloksena ministeri Risikko toi tällaisen
lakiesityksen, joka tosiasiallisesti on laki alueellisesta kokeilusta
eikä suinkaan tästä järjestämisestä,
mitä järjestämislakia on odotettu pitkään
tänne eduskuntaan. Aivan niin kuin asiantuntijalausunnoistakin
kävi ilmi, tämä alueellinen kokeilu olisi
hyvin pitkälti voitu järjestää ilman
minkäänlaista erillistä lakia.
Sinänsä ajattelen, että kyllähän
nämä alueelliset kokeilut ovat aivan kannatettavia,
en suinkaan niitä vastusta, mutta ongelmallista mielestäni
on se, että lain sisältö ja lain nimi
eivät vastaa toisiaan. Tämä antaa jonkin
verran harhaanjohtavan kuvan siitä, mistä tässä laissa
on kysymys, ja ehkä se on enemmän tarkoitettu
jonkinlaiseksi poliittiseksi käsikassaraksi vaalikentillä,
että voi sanoa, että on nyt olemassa joku laki
sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen kehittämisestä.
Hallintovaliokuntahan kiinnitti tähän samaan ongelmaan
huomiota. Siellä todetaan näin: "Valiokunta kiinnittää sosiaali-
ja terveysvaliokunnan huomiota myös lakiehdotuksen nimikkeeseen,
laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen
kehittämisestä vuosina 2011—2014. Tosiasiallisesti
on kysymys alueellisesti rajatusta määräaikaisesta
kokeilusta ilman uusia toimivaltuuksia." Näin siis hallintovaliokunta.
Tästä me valiokunnassa äänestimme,
ja hävisimme nimenmuutosäänestyksen,
mutta vastalauseessa 1 edelleen sinnikkäästi esitän
sitä, että lain nimi muutettaisiin kuvaamaan todellisuutta
ja kuvaamaan lain sisältöä eli lain nimi
olisi "Laki sosiaali- ja terveydenhuollon alueellisesta kokeilusta
vuosina 2011—2014", ja tämä varsinainen
järjestämislaki edelleen odottaa valmisteluaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun aikanaan kirjoitan muistelmani ajasta
täällä eduskunnassa, niin ainakin kaksi
asiaa tulen sinne sisällyttämään.
Ensimmäinen on eräs helsinkiläinen kokoomuksen
kansanedustaja, joka puolusti ja puolustaa ymmärtääkseni
edelleenkin erinomaisen ansiokkaasti julkista terveydenhuoltoa jopa
siinä määrin, että hän
ei näytä aina huomaavan, että jotkut
muutkin haluavat sitä puolustaa, etenkin jos sitä puolustetaan
eri tahdissa hänen oman puolueensa kanssa. Olen, ed. Asko-Seljavaara,
vähän pettynyt teihin tässä viime
aikoina teidän luetun ymmärtämisenne
perusteella. Jos te tästä vastalauseesta, jonka
olen jättänyt lain hylkäämiseksi,
onnistutte päätymään siihen,
että kannatan suomalaisen terveydenhuollon siirtämistä kansainvälisten
pörssisijoittajien käsiin, niin kyllä minun
on pakko epäillä, että te ette nyt ole
ihan kaikkea ymmärtänyt. (Ed. Asko-Seljavaara:
Jos te viivyttelette, niin näin käy!) Mutta mennäänpä tähän
itse asiaan.
Se toinen asia, minkä tulen sinne kirjaamaan, on se,
että minäkin olen ollut kaikenlaisissa poliittisissa
sotatoimissa mukana, mutta kyllä tämä terveydenhuoltolain
säätäminen noin sivusta seuraten oli
ehkä yksi mielenkiintoisimmista sotatoimista kahden kyseisen
ministeriön ministerin välillä. Siinä taistossa
sekä ministerien että erityisesti ministerien
avustajien ja läheisten kansanedustajien ottaessa mittaa
toisistaan, siis hallituksen sisällä, opposition
edustajien oli parempi pysyä ihan säällisen
välimatkan päässä ihan oman
turvallisuuden vuoksi. Sen seurauksena nyt ollaan sitten tilanteessa,
jossa ei saatu terveydenhuollon rahoittamisen järjestämislakia,
joka, kuten sosiaali- ja terveysvaliokuntakin toteaa, olisi ehdottomasti
pitänyt saada aikaan.
Meillä on rampa ankka tämä terveydenhuoltolaki,
ja seuraavan eduskunnan yksi kiireisimpiä ja keskeisimpiä tehtäviä on
poistaa monikanavainen rahoitusjärjestelmä, sen
tuomat ongelmat, ja säätää laki,
jolla tämä homma hoidetaan, mielellään
tietenkin laajassa yhteisymmärryksessä, joka muuten
näyttää vallitsevan. Kun olen nyt istunut
näissä valtakunnallisissa paneeleissa useammassakin,
niin olemme syvästi yksimielisiä. Ainoastaan silloin,
kun päästään keskustelemaan
vallasta, josta tässäkin ministereitten välisessä kärhämässä lopulta
oli kysymys, näyttää tulevan erimielisyyksiä.
Mutta kun ministerit eivät päässeet
yksimielisyyteen, sitten järjestämisen rahoituslaki
jäi säätämättä.
Niinpä, kun ei saatu takkia eikä oikein tuluskukkaroakaan,
tehtiin tämmöinen kehittämislaki, lainausmerkeissä,
siis itse asettamissani lainausmerkeissä, jolla peitellään
sitä rujoa alastomuutta, joka terveydenhuoltolakiin tältä osin jäi.
Tämä on viikunanlehtilaki.
Tässä ei säädetä yhtään
mitään, kuten Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos,
joka on muuten STM:n alainen tutkimus- ja kehittämisvirasto, toteaa.
Ed. Asko-Seljavaara, todettakoon, että terveydenhuoltolaki
oli jo säädetty, ennen kuin Thl tämän
oman mallinsa julkisti, että ei siinä siitä ollut
kysymys, vaan siitä, että he näkivät,
aivan samoin kuin minäkin, että miksi nyt ylipäätään
säätää lakia, jossa ei säädetä yhtään
mitään. Edelleenkin tämän lain
ainoa eksakti pykälä, ehkä 8 §:n
tietotekniikka pois lukien, on voimaantulosäännös,
johon valiokunta sai sentään päivämäärän,
ministeriöhän sitä tietysti normaaliin
tapaan ei ollut sinne vielä asettanut. Tämän takia
hallintovaliokunnan kanta on täysin perusteltu, eikä siinä ole
mitään ihmettelemistä, koska se on tietenkin
ainoa oikea. Eihän tässä todellakaan
mistään kehittämisestä säädetä.
Kehittämistä olisi voitu tehdä aivan
samalla tavalla ennen kuin tämä laki tulee voimaan
kuin nyt sen jälkeen, kun tämä nyt ilmeisesti
tulee voimaan, jos eduskunta tässä nyt ei viisastu
lopullisesti ja hyväksy hylkäysesitystä.
Eikä tämä myöskään
millään tavalla olisi estänyt, kuten
Thl:kin toteaa, niitä kokeiluja, joita nyt on käynnissä.
Mutta näihin kokeiluihin liittyy tietenkin se ongelma,
että jos ja kun meidän pitää saada
aikaiseksi uusi järjestämislaki, (Puhemies: 5
minuuttia!) niin siitä syntyy se ongelma, että jos
nyt alkaa tulla sitten erilaisia kovin voimallisia kokeiluja, jotka
poikkeavat siitä, mitä sitten tullaan säätämään,
niin sitten ne ovat saattaneet jo sitoutua paikallisiin järjestelmiin
sillä tavalla, että niitten purkaminen voi aiheuttaa
ongelmia. Tässä on tämäkin ongelma.
Mutta sinänsä tämä laki ei paranna
eikä pahennakaan toki mitään, ja sen
takia en ymmärrä, miksi tätä nyt ylipäätään
on tarvis säätää. Koska tässä salissa on
tuottavuusohjelmasta puhuttu, niin minusta nyt vähintään
tuottavuusohjelman oikea henki edellyttäisi sitä,
että emme me nyt täällä joutavanpäiväisiä lakejakaan
säädä.
Vähintä, mitä olisi tietysti pitänyt
tehdä, olisi ollut muuttaa tämän lain
nimike lain sisällön mukaiseksi. Eihän
tässä mistään kehittämisestä mitään
säädetä. Tässä nyt
viitteellisesti säädetään alueellisesta
kokeilusta. Hallintovaliokunnan lausunnon innoittamana tein esityksen,
että nimike muutettaisiin, ed. Räsänen
sitä kannatti, ja kävi niin hauskasti, että kun
ainoastaan yhden hallituspuolueen kansanedustajat plus puheenjohtaja
velvollisuudentunnosta kannattivat hallituksen esitystä,
oppositio äänesti vastaan ja muut hallituspuolueitten
edustajat äänestivät tyhjää, niin
tulos oli 5—5 ja arvannosto sitten säilytti tämän
tällaisenaan.
Arvoisa puhemies! Meillä on lakiesitys, jolla on väärä nimi.
Siksi tulen kannattamaan ed. Räsäsen vastalauseessaan
esittämää nimenmuutosta. Sen jälkeen,
jos ensimmäisessä käsittelyssä tämä hyväksytään
tällaisenaan, kuten ilmeisesti tapahtuu, niin tulen, koska
meillä on täysin turha laki, joka ei säädä mitään,
esittämään sen hylkäämistä ja
siitä eteenpäinkin kamppailemaan kansainvälisten
pääomasijoittajien ylivallan kasvamista vastaan
suomalaisessa terveydenhuollossa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys laiksi sosiaali-
ja terveydenhuollon järjestämisen kehittämisestä vuosina 2011—2014
on aika erikoista lainsäädäntöä sillä tavalla,
että meillä nyt näitä kuntiin
ja terveydenhuoltoon, sairaanhoitoon liittyviä lakeja tehdään kahden
kolmen vuoden periodilla ja kuitenkin pitäisi pyrkiä jatkuvuuteen.
Kun kuntapalvelurakenneuudistus lähti liikkeelle, sen
tarkoituksena oli nimenomaan parantaa palveluita ja tehostaa kuntien
välistä yhteistyötä. Se kuitenkin
käännettiin kuntarakennelaiksi. On maksettu lähes
100 miljoonaa kaikenlaisia tukia kunnille liittymisestä ja
monesta muusta porkkanatoiminnasta, joka ei ole johtanut yhdenkään
kunnan kannalta vielä hyvään lopputulokseen.
Meillä on todella paljon käytetty rahaa ja
aikaa rakenteiden vääntämiseen kuitenkaan
löytämättä ihan oikeasti sitä kunnon
tahtotilaa. Vääjäämättä tulee
mieleen se, että meiltä puuttuu tietynlainen selkeä näkemys,
ja tietenkin sen näkemyksen toteutus edellyttäisi
myöskin sitten hyvää johtajuutta.
Tämä alueellinen kokeilu, jota nyt esitetään, on
omalta osaltaan pahimmillaan rikkomassa meidän sairaanhoitopiirejämme.
Ei tänä päivänä enää ole
varaa pirstaloittaa tätä meidän sairaanhoitopiirijärjestelmäämme,
ei erikoissairaanhoidon kuin minkään muunkaan
osalta.
Täällä ed. Virtanen totesi kansainvälisistä pääomasijoittajista.
Meidän on tällä julkisella puolella tehtävä kaikki
mahdollinen kotiläksy kunnolla, niin että me saamme
tämän tuotannon tehokkaaksi, ja rakennettava nämä järjestelmät
nimenomaan alhaalta ylöspäin. Sillä tavalla
me saamme käsipareja sinne tekevälle puolelle
ja tietenkin tietotaitoa riittävästi ja vähempi
hallinnointia. Nyt vain luodaan järjestelmiä,
joita pitää hallinnoida. Ei tämä vie
tätä asiaa eteenpäin. Se on ihan vääjäämätön
tosiasia.
Meillä on paljon pieniä kuntia, jotka ovat
tehokkaita ja kykenevät hoitamaan asiansa todella hyvin.
Meillä Somerollakin kävi ministeri täällä juuri
muutama viikko sitten ja totesi kyllä ystävällisesti,
että kyllä teillä asiat ovat täällä todella hyvin.
Mutta hän jatkoi sitä samaa, mitä on
jo monta vuotta jatkettu, että kun tulee aika, niin teiltä rahat
loppuvat ja te ette kykene hoitamaan asioita ettekä saa
työntekijöitä. Nyt teidän pitää tehdä ratkaisu,
joka tulee paljon kalliimmaksi, mutta se vaan on tehtävä,
kun toisetkin ovat tehneet. Minä ihmettelen tätä ajatuksenjuoksua
sillä tavalla, että jos me voimme pitää kuntatalouden hyvässä kunnossa
ja palvelut erinomaisella tasolla — juuri joku iltapäivälehti
teetti vanhushuollon osaltakin tutkimuksen, ja Somero oli 330 kunnan
joukosta sijalla 24 ja on ollut kaikissa viimeaikaisissa tutkimuksissa
kirkkaasti parhaassa kolmanneksessa — siitä huolimatta
meidän pitäisi näiden lainsäädäntöjen
mukaan romuttaa se järjestelmä ja siirtyä johonkin
uuteen, ihmeelliseen.
Arvoisa puhemies! Minä joudun ihmettelemään
ja käyttämään tällaisen
ihmettelevän puheenvuoron tässä asiassa,
kun todellakaan en näe sitä tietä oikeana,
jolle Rääkkylä on lähtenyt,
että on mennyt selkeästi markkinatalouden ehdoilla. Mutta
en näe myöskään sitä,
että tehdään väkivaltaa ja pakkoliitetään
tai pakkonaitetaan. Sekin on toinen asia.
Sitten puhutaan valtionosuuksista: pitää tehdä valtionosuusuudistus,
jotta voidaan kuntia kurittaa. Meillä on tänä päivänä ihan
oikeasti valtionosuusjärjestelmä, joka on rakennettu
nykyisen lain mukaan. Sieltä tulee kunnille se, mikä kunnille
kuuluu. Siinä on otettu kaikki mahdollinen huomioon. Näin
ollen toivon, että myöskin se asia pysyy järjestyksessä.
En voi hyväksyä tällaista lyhytnäköistä lainsäädäntöä.
Kaipaan pidemmän aikavälin kehittämistä,
jossa oikeasti tähdätään paljon
parempaan lopputulokseen, ajatellaan sitä ihmistä,
joka on asiakkaana ja hoidettavana.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä nimestä vastaisin
ed. Räsäselle, että todellakin ministeriö oli
ensin miettinyt tätä teidän ehdottamaanne
nimeä mutta päätynyt sitten siihen nimeen,
joka tällä lailla nyt tällä hetkellä on.
Kyllä kai johonkin täytyy luottaa, jos pitkän harkinnan
tuloksena on päädytty toiseen nimeen, niin että en
minä nyt tiedä, olisiko teidän ehdotuksenne
jotenkin erityisesti parantanut tämän lain sisältöä.
(Ed. Erkki Virtanen: Se olisi oikea nimi!)
Sitten ed. Erkki Virtaselle vastaisin, että oman kokemukseni
mukaan, kun en ole juristi, olen sitä mieltä,
että aika paljon lainsäädäntö on
ohjeellista. Siinä annetaan siis ohjeita, miten tässä yhteiskunnassa
pitää käyttäytyä. Eihän
kymmentä käskyäkään
tarvitsisi antaa, jos emme koskaan varastaisi, emme koskaan tekisi
huorin. Ei tarvitse sanoa, jos osaisimme tehdä sen muutenkin.
Minä en ymmärrä, minkä takia
sanotaan, että ei voi antaa sellaista lainsäädäntöä,
joka antaa ohjeita kunnille, antaa ohjeita terveydenhuollon järjestämiseksi.
Sitten tästä kaksikanavaisesta rahoituksesta. Kyllä tiedän,
että vasemmisto haluaisi romuttaa kelakorvaukset ja romuttaa
koko työterveyshuollon, mutta mitäs sitten jäisi
jäljelle? Kuka hoitaisi työterveyshuollon, jos
te poistaisitte työterveyshuollon korvaukset, jotka kuitenkin
työnantaja maksaa kokonaisuutenaan? Minä en ymmärrä tätä teidän
vastalausettanne, että te ette halua, että kukaan
kokeilee mitään.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaara, voitaisiinko nyt sopia,
että ette ensiksi määrittelisi ihan omasta
päästänne, mitä me olemme kuulemma esittämässä,
ja sen jälkeen ryhdy sitten kumoamaan näitä itse
kehittämiänne meidän mielipiteitämme?
Kumotkaa mieluummin niitä mielipiteitä, joita
me olemme esittäneet.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnan käsittelyssä on
nyt hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon
järjestämisen kehittämisestä vuosina 2011—2014.
Ehdotetun alueellisen kokeilun tavoitteena on yhtenäinen
sosiaali- ja terveydenhuolto, perustason ja erityistason nykyistä laajempi
integraatio sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen ja muiden
peruspalvelujen yhteys.
Kuten hallintovaliokunta lausunnossaan toteaa, ovat kokeilun
tavoitteet yhdensuuntaisia terveydenhuoltolain ja kunta- ja palvelurakenneuudistusta
koskevan lain tavoitteiden kanssa. Sosiaali- ja terveydenhuollon
järjestämisen alueelliset kokeilut ovat sinänsä olleet
mahdollisia jo nytkin ja ovat edelleenkin, ja niitä on
toteutettu myös jo voimassa olevan lainsäädännön
nojalla. Voidaankin siis ihan perusteellisesti kysyä, onko tämä laki
tarpeen. Muutenkin asiantuntijalausunnoissa valiokunnassa tuli esille
se, onko tämän lain säätäminen
ollenkaan välttämätöntä,
koska se on omalla laillaan ongelmallinen. Ja aivan niin kuin täällä puheenvuoroissa
on jo tullut esille, tämä lain nimi ja sen sisältö ovat
kyllä keskenään ristiriidassa.
Arvoisa rouva puhemies! Muistan, kun jo täällä lähetekeskustelussa
ed. Lenita Toivakka, joka ei nyt ole kyllä täällä paikalla,
kiitteli peruspalveluministeri Risikkoa siitä, että hänen
oma alueensa on päässyt tähän
kokeiluun mukaan. Kuitenkin valiokuntakäsittelyn aikana
on tullut esille, että ainuttakaan paikkakuntaa ei vielä ole
valittu tähän kokeiluun — silläkin
lailla aika surkuhupaisaa on ollut tämä koko lain
käsittely. Esimerkiksi omalta alueeltani on ilmennyt se,
että esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri
ei halua lähteä mukaan tähän
kokeiluun, vaikka Seinäjoen kaupunki haluaisikin, siis
peruspalveluministeri Risikon oma kaupunki, ihan siitä syystä,
että sairaanhoitopiirissä on useita yhteistoiminta-alueita.
Yhden alueen kanssa tehtävän kehittämishankkeen
tulisi saada myös muiden yhteistoiminta-alueiden hyväksyminen,
koska erityisesti erikoissairaanhoidon osalta tehtävien ratkaisujen
osalta yhteistoiminta-alueet ovat vahvasti riippuvaisia toisistaan,
ja tietysti hyvä yhteistyö on alueilla ja sairaanhoitopiirin
sisällä erityisen tärkeä asia.
Arvoisa puhemies! Tämä koko käsittely
on ollut aika erikoinen, ja ainakin omalta osaltani olisin toivonut,
että näitä resursseja, mitkä tämänkin
lain valmisteluun on laitettu, olisi varmaan voitu käyttää vähän
paremmin ja ehkä suunnata vaikka tuohon alkoholin mielikuvamainonnan kieltämiseen.
Se olisi varmaan ollut parempi osoite tämänkin
valmistelun suhteen.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä sosiaali- ja
terveyspalveluiden kehittämislaki jollakin tavalla ohuesti
asiaa seuranneella synnyttää kyllä monia
hämmentäviä kysymyksiä. (Ed.
Erkki Virtanen: Edustaja ei ole ainoa!) Päällimmäisenä on
juuri se, että kyllä minä ensimmäisen
kerran oman poliittisen työurani aikana ja oman kehittämistyöurani
aikana törmään siihen, että lailla
säädetään kehittämisestä.
Tässä mielessä minä olen erittäin
hämmentynyt siitä, että tavallaan tässä konkretisoituu
se poliittinen jännite, joka on tämän
Paras-hankkeen toteuttamisen osalta. Tässä oikeastaan
ehkä tulen siihen oman puheenvuoroni ytimeen, miksikä ajattelin, että käytän
puheenvuoron, vaikka en tule enää seuraavassa
eduskunnassa olemaan läsnä, koska tässä on
erittäin hyvä esimerkki aihepiiristä,
jossa pitäisi pystyä luomaan jonkin näköinen
yhteinen kehittämisnäkemys, tahtotila useamman eduskuntakauden
ajalle.
Nyt Paras-hankkeen osalta tällaista aitoa sitoutumista
ei ole saatu aikaan, koska sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannukset
ovat kuitenkin se kaikkein merkittävimmin hallitsematon
kustannustekijä myös jokaisen yksittäisen
kunnan taloudessa. Nyt kaikesta huolimatta Paras-hanketta ja sosiaali-
ja terveyspalvelujen kehittämistyötä viedään
vähän niin kuin eri laduilla, ja koko kuntien
tulevaisuuden kannalta ydin on se, millä tavalla otetaan
nykyistä paremmin haltuun erityisesti sosiaalipalveluiden
kustannukset. Siihen totta kai liittyvät keskeisesti myös
erikoissairaanhoidon kustannukset. Tässä suhteessa
minusta tämän kehittämislain aivan olennainen
näkökulma on se, mihinkä esimerkiksi
ed. Sihto edellä viittasi, että tähän
on rakennettu sisään tietyllä tavalla
tämmöinen suuralueajattelu, joka yritetään viedä nyt
tämmöisen kokeilulain kautta käytäntöön
sen sijaan, että me avoimesti hakisimme parhaita mahdollisia
käytäntöjä palvelujen järjestämiseksi,
mikä on täysin mahdollista nykyisen lainsäädännön
puitteissa.
Arvoisa puhemies! Tässä mielessä on
jotenkin toivottavaa, että tämä säteilisi
edes vahvempaa näkemystä siitä, mitä meidän
todella pitää tehdä sosiaali- ja terveyspalveluiden
alueella. Valitettavasti tähän asti ne toteutetut
kehittämistoimenpiteet ovat tuottaneet valitettavan vähän villoja
ja nimenomaan siitä syystä, että itseisarvoinen
kuntien yhdistäminen on ollut se hallitseva lähestymistapa.
Toivon, että vaikka tämä mietintö sinällään kertoo
tämän asian henkisen luonteen — jos ajatellaan,
kuinka merkittävästä asiasta on kysymys,
ja yhdelle sivulle on pelkistynyt mietintö, joka ei oikeastaan
sano yhtään mitään — tämä kuitenkin
jollakin tavalla vauhdittaa sen kantavan, kestävän,
yhteisen näkemyksen rakentamista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on mielenkiintoinen
keskustelu käyty, ja aivan oikein tässä on
varmasti kahden vahvan ministerin välinen vastakkainasettelu
ollut taustalla, ministeri Hyssälän ja toisaalta
sitten ministeri Risikon.
Täällä ed. Asko-Seljavaara viittasi
muutamiin paikkakuntiin Etelä-Karjalaan, jossa tällainen sotevi,
sosiaali- ja terveyspiiri, on perustettu, mikä on kylläkin
aika ongelmallista. Lemiltä loppuivat lääkärit
saman tien, eikä sinne oikein niitä ole saatu
vieläkään. Eli tällä hallinnolla,
kun sitä vain tehdään ikään
kuin hallinnon vuoksi, saatetaan aiheuttaa todella käytännön
terveyden- ja sairaanhoidon toteuttamiseen ihan yllättävänkin syviä ongelmia.
Sen lisäksi tietysti edustuksellisen demokratian näkökulma
heikkenee, ja se on ongelma.
Kouvolan mainitsitte myös. Kouvolassa todella Kouvolan
kaupunki hoitaa nyt omiin nimiinsä entistä Kuusankosken
aluesairaalaa ja miettii uuden sairaalan perustamista. Samaan aikaan
sitten sairaanhoitopiirin toisessa osassa eli Etelä-Kymenlaaksossa — Kotka,
Hamina, Pyhtää, Virolahti — jälleen
myöskin mietitään omaa sotevi-piiriä,
ja tulee aikamoinen tilanne, joka saattaa pahimmillaan johtaa siihen,
että se erikoissairaanhoito, vaativa sellainen niin kuin
keskussairaalassa, putoaa niiden kahden toimijan väliin.
Kaiken kaikkiaan meidän terveydenhoitoamme nyt aika
tavalla hallitsevat jatkuva muutos, hallinnon mullistukset. On lainsäädäntö,
terveydenhoitolaki, joka mahdollistaa potilaille oman tahdon hoidon
kohdistamisen suhteen, siis sen suhteen, mistä he hankkivat
hoitonsa. Tämä koskee terveyskeskuksia mutta yhä suuremmassa määrin
myös erikoissairaanhoitoa. Eli tämä varsinainen
työ sitten on ikään kuin näiden
hallintopyörteiden keskellä, ja sitä sitten
ei mikään tällainen epävarma
tilanne kyllä helpota.
Tätä hallituksen esitystä 328 on
täällä luonnehdittu ikään
kuin tällaiseksi lumelainsäädännöksi.
Eli tässä ei varsinaisesti säädetä mistään konkreettisesta,
vaan ikään kuin kehittämisen järjestämisestä.
Mutta sen haluaisin kyllä todeta, että kun resursseja
puuttuu ja kun niitä ei ole, niin sitten kaikenlaiset vippaskonstit
myös sairaaloissa, sairaaloiden sisäisessä toiminnassa,
sairaaloiden välisissä ja sitten kuntien toiminnassa
löytävät yhä enemmän
sovellutuksia.
Mainitsitte, ed. Asko-Seljavaara, myös Thl:n ja sen,
että Thl, niin kuin ed. Erkki Virtasen vastalauseessa todetaan,
on "murskannut" tämän lakiesityksen valiokunnalle
antamassaan lausunnossa. Samaan aikaan kun tuossa puhuitte siitä, niin
Thl ilmoitti, että ihmiset eivät tule perustulollaan
toimeen, että se ei riitä toimeen tulemiseen,
elämiseen. Kyllä Thl:n eli Terveyden ja hyvinvoinnin
laitoksen asiantuntevuutta myös näissä asioissa
on syytä kunnioittaa eikä ehkä sitten suhtautua
siihen halveksien. Mutta uskomme, ed. Asko-Seljavaara, että olemme
samalla puolella tämän terveydenhoidon puolustamisen
kanssa.
Sitten näihin kelakorvauksiin. Se ei ole todellakaan
mikään yksinkertainen, ongelmaton asia. Jos ne
lopetettaisiin, se koskettaisi hyvin kyseenalaisella tavalla nimenomaan
potilaita ja hoidon tarvitsijoita. Eli mikään
mustavalkoinen tilanne ei todellakaan ole.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on aika mainio näyte
siitä, mihinkä lahjakkaat ihmiset parhaimmillaan
pystyvät. Ei ole yhtään mitään,
mutta siitä saadaan aikaiseksi oikein kunnon hallituksen
esitys. Sitten siitä tehdään mietintö,
sitten siinä on jo useampia vastalauseita ja sitten siinä on
vielä huipentumana hallintovaliokunnan arvokas lausunto,
joka kuitenkin sentään on yksimielinen, mikä on
erittäin hyvä.
Arvoisa puhemies! Ensin puutun näiden vastalauseiden
ideaan. Minä ihailen edustajatovereita siitä,
että siis itse hallituksen esityksessä, puhumattakaan
mietinnöstä, ei ole oikeastaan yhtään
mitään, mutta sitten jo nimikkeistäkin
pystytään käymään kisaa.
Eikö ole ihan yhdentekevää, mitä on
nimikkeinä, jos itse asiassa ei ole yhtään
mitään todellista sisältöä?
Mutta siitä huolimatta täällä käydään
tunnin arvokas keskustelu tästä aiheesta.
Sitten, arvoisa puhemies, toinen asia. Minä tieteenhistoriallisesti
rohkenen olla ystäväni ed. Karjulan kanssa eri
mieltä, kun hän kiinnitti huomiota siihen, voidaanko
lainsäädännöllä säätää kehittämisestä.
Nyt jo ilmeistänne, ed. Karjula, näen, että muistatte
aivan hyvin sen, että tässä itärajamme
takana oli muuan valtio. Siellä säädettiin
viisivuotiskehittämisohjelmista ripusta räppyyn.
Tässä, arvoisa puhemies, on kehitystä tapahtunut.
Nyt säädetään nelivuotiskausista, elikkä toisin
sanoen meillä on rytmi ihan kokonaan toisella tasolla.
Siis toisin sanoen — ja minusta on erittäin hyvä — tätä hallituksen
esitystä ei ole jätetty lepäämään
tai raukeamaan vaaleihin, vaan valiokunta on ponnistellut ja saanut
aikaiseksi mietinnön.
Sitten, arvoisa puhemies, minä kiinnitin huomiota siihen,
olenkohan minä vanhoilla päivilläni ruvennut
nopeammin lukemaan näitä mietintöjä,
kun aikaisemmin niissä viivähti melkoinen tovi.
Sitten vasta huomasin, että se olikin vaan muutama rivi
koko mietintö.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Karjulalle: Tämä esitys
ei ole hämmentävä. Ja ed. Pulliaiselle:
Tämä esitys ei ole turha, koska me todella tarvitsemme
suurempia alueita, jossa terveydenhuolto järjestetään.
Tätä myöskin Thl ehdottaa, 12:ta tai
15:tä aluetta tässä maassa, ja kuten
ed. Karjula sanoi, Paras-hanke ei ole tähän pystynyt.
Se ei ole edes pystynyt näihin 20 000 asukkaan
perusterveydenhuollon alueisiin. Eli nyt on aika kokeilla tai edes
jossakin kohtaa Suomessa yrittää sitä,
että saamme yhtenäisiä alueita, missä siis
sote-alueella on yksi johtaja, yksi budjetti, yksi hoitosuunnitelma
ja yksi poliittinen johto.
Te syytätte koko ajan, että keskusta ja kokoomus
olisivat jotenkin tässä nyt riidoissa keskenään.
Ei se ole se, vaan tämä asia on niin monimutkainen
ja tämä on niin vaikea, koska terveydenhuoltolaki
on saatu aikaan mutta sosiaalipuolella on 20 lakia, jotka me joudumme
vielä ensi kaudella käsittelemään,
jos täällä olemme. Ei se ole mikään
ihme, että tämä ei edisty tämän
nopeammin, mutta minusta tämä sote-aluekokeilu
on aivan erinomainen ja siitä nähdään,
miten tämän kokoinen alue, niin kuin Kouvola tai
Eksote tai niin edespäin, tulee toimimaan, ja muut voivat ottaa
siitä esimerkkiä. Mutta me olemme moneen kertaan
sanoneet, että Suomi on iso maa ja voi olla erilaisia järjestelmiä.
Ei kaikkien tarvitse olla samanlaisia.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen puheenvuorossaan sivusi asiaa,
joka minuakin askarruttaa, elikkä tulee näitä alueita
ja alueita ja sen myötä tämä pirstaloituu
ja erikoissairaanhoito kokonaisuutena tulee vaarantumaan. Ed. Sihto
odotti alkoholin mainonnan lainsäädäntöä ja
ihan turhaan, ja minä olen odottanut jo pidemmän
aikaa ministeriltä aloitetta siitä, että yksityisellä puolella
ongelmallisiin tilanteisiin joutunut asiakas kun siirretään
julkisen terveydenhuollon puolelle, niin julkinen puoli sen maksaa.
Yksityinen puoli tekee urakkakauppoja asiakkaiden kanssa, ja minä ainakin
yrittäjänä ymmärrän
sen, että kun teen urakan, otan riskin ja haluan hoitaa
sen myöskin loppuun asti. Tässä tapauksessa
ambulanssi tilataan yksityiseen sairaalaan ja asiakas siirretään
julkiselle puolelle hoitoon ja vastuun kantaa julkinen puoli. Tämä on
asia, joka pitää välttämättä ja
nopeasti korjata.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Karjula käytti täällä erinomaisen,
pohdiskelevan ja tulevaisuuteen suuntautuvan puheenvuoron, jossa
hän sanoi, että yhdelle sivulle on kilpistynyt
tämä mietintö. Minustakin tässä kohtaa
voi sanoa, että tästä asiasta on ollut
paljon puhetta, mutta villoja on tullut kyllä vähänlaatuisesti.
Jos palaan vielä lähetekeskusteluun, niin
siinähän tuotiin myös esille se, että tällä hallituksen esityksellä ei
lähdetä ratkaisemaan mitään
ristiriitoja näille alueille. Toivonkin, että se
on yhtenä lähtökohtana, kun näitä alueita
valitaan, samoin kuin myös se, että jotain uutta
pitäisi synnytyttää. Kilpavarustelu joka
tapauksessa lisääntyy, ja uusia sairaaloita tullaan
rakentamaan tämän hallituksen esityksen seurauksena,
eli kustannuksia tulee lisää, ja sehän
tuli jo asiantuntijakuulemisissa selvästi esille. Se, mitä tässä voisi
toivoa, on se, että sitten kun tämä järjestämislaki
aikoinaan tulee, niin lähdetään kuitenkin
siitä, että jatkossa ei voi synnyttää tähän
Suomeen vain yhtä tai kahta mallia, vaan varmasti on useampia
eri malleja, kuinka meidän terveydenhuoltokysymyksiämme tulevaisuudessa
ratkotaan.
Yleiskeskustelu päättyi.