3) Valtiontalouden tarkastusviraston erilliskertomus eduskunnalle:
Valtiontalouden kehysmenettelyn vaikuttavuus finanssipolitiikan
hallintavälineenä
Matti Ahde /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston erilliskertomus
eduskunnalle valtiontalouden kehyksen vaikuttavuudesta finanssipolitiikan
hallintavälineenä:
Valtiontalouden tarkastusviraston erilliskertomus on Oecd:n
suositusten mukainen ja on ensimmäinen koko vaalikauden
kattava kehysmenettelyn ja finanssipolitiikan ulkoisen arvioinnin raportti.
Raportti on tärkeä, ja se on hyvin tehty. Tämäkin
on eräs osoitus siitä, kuinka tärkeää oli silloin,
kun vuoden 2000 perustuslakiuudistus tehtiin, että Valtiontalouden
tarkastusvirasto siirrettiin valtiovarainministeriön alaisuudesta
eduskunnan yhteyteen. Se on selvästi antanut tarkastusvirastolle
enemmän liikkumatilaa ja paremman paikan arvioida valtiontalouden
erilaisia asioita.
Tarkastus on myös osa Vtv:n laajempaa finanssipolitiikan
tietoperustan luotettavuutta ja finanssipolitiikan tavoitteiden
saavuttamista arvioivaa tarkastuksen teema-aluetta. Tarkastus kohdistui
vaalikauden 2007—2010 sovellettuun valtiontalouden kehysmenettelyn
vaikuttavuuden ja toimivuuden sekä avoimuuden ja läpinäkyvyyden
arviointiin. Arvioinnin kohteena oli myös se, miten kehysmenettelyllä on
pystytty vaikuttamaan julkisen talouden kestävyyteen. Tätä varten
Vtv toteutti Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen
Etlan kanssa tutkimushankkeen kestävyysvajeesta ja siihen
liittyvistä epävarmuuksista. Tarkastuksessa
ei pyrittykään muodostamaan yleistä käsitystä koko
finanssipolitiikan tuloksellisuudesta. Tarkastuksessa ei myöskään
arvioitu laajemmin aktiivisen suhdannepolitiikan tarkoituksenmukaisuutta
eikä Suomessa harjoitetun elvytyksen tuloksellisuutta.
Valiokunnan mielestä tarkastusvirastossa tehty työ antaa
kuitenkin eduskunnalle hyvän mahdollisuuden vaali- ja kehyskauden
taitteessa arvioida finanssipolitiikan sääntöjä ja
kehysmenettelyä sekä tuoda esille kehitystarpeita.
Suomessa on käytössä monien muiden
maiden tapaan erilaisia finanssipolitiikan sääntöjä. Näistä tärkein
on hallitusohjelmassa koko vaalikaudelle asetettava menosääntö ja
vuosittain tehtävä valtiontalouden kehyspäätös.
Eduskunnan budjettivalta ohittaa oikeudellisesti valtiontalouden
kehyksen ja menosäännön, mutta kehysmenettelyllä on
merkittävä tosiasiallinen vaikutus vuotuisen talousarvion
sisällön kannalta. Valtioneuvoston kehyspäätös
annetaan eduskunnalle vuosittain selontekona, joka mahdollistaa
eduskunnan kannanotot hallituksen suuntaan.
Koko budjettiprosessi ja myös kehyksen ja budjetin
käsittelyaikataulu ovat parhaillaan pohdittavana. Valiokunta
pitää hyvänä vaalikauden ensimmäisen
kehyksen ja syksyn budjettiesityksen käsittelyä jatkossa
samanaikaisesti. Nyt tietenkin tämän eduskunnassa
hyväksytyn vaaliaikataulun muutoksen johdosta tämä on
myös eräällä tavalla välttämättömyys,
jotta eduskunnalle jää riittävästi
aikaa käsitellä tätä tärkeää kehystä ja
toivottavasti uuden eduskunnan käsittelyssä vähän
uudistunutta ja parannettua kehystä.
Tarkastusvaliokunta on lausunnossaan 2009 valtiontalouden kehyksistä vuosille
2010—2013 kiinnittänyt huomiota kehysmenettelyn
tietoperustaan. Tietoperustan puutteet kaventavat tosiasiallisesti
eduskunnan finanssivaltaa ja vahvistavat kehysten valmistelijan,
valtiovarainministeriön, valtaa. Valiokunta edellyttääkin
omassa mietinnössään, jonka se eduskunnalle
esittää, että valtiontalouden kehysten
tietoperustaa, avoimuutta ja läpinäkyvyyttä selkeytetään
ja parannetaan. Kehysten tietoperustan on annettava eduskunnalle
nykyistä paremmat edellytykset kehyksiä koskevalle
päätöksenteolle ja kehysten noudattamista
ja tavoitteiden toteuttamista koskevalle seurannalle.
Valtiontalouden kehysmenettelyn tarkoitus ja tavoite on hillitä valtion
menojen kasvua. Tarkastusviraston kertomuksen perusteella näin
on myös tapahtunut. Valtion menojen kasvu on ollut hitaampaa
kuin esimerkiksi kuntien tai sosiaaliturvarahastojen menojen kasvu.
Kehysmenettelyn finanssipoliittiset vaikutukset ovat kehysten
kapeasta kattavuudesta johtuen kuitenkin rajallisia, sillä valtaosa
julkisen talouden menoista on kehyksen ulkopuolella. Kehyksiin kuuluu
75 prosenttia valtion talousarviomenoista mutta vain 37 prosenttia
koko julkisen talouden menoista.
Suhdanneluonteiset menot ovat Suomessa kehyksen ulkopuolella.
Kehysten ulkopuoliset talousarviomenot ovat kasvaneet lähinnä suhdanneautomatiikan
ja elvytyspolitiikan seurauksena. Talousarvion ulkopuolella olevat
rahastot muodostavat merkittävän poikkeuksen eduskunnan
budjettivallasta, eikä rahastojen taloudesta ole käytöstä selkeää kokonaiskuvaa,
ei eduskunnalla eikä yksittäisillä kansanedustajilla.
Kehyksen myötä on tullut kyseenalaiseksi, tarvitaanko kaikkia
nykyisiä rahastoja ja onko tehtävien hoitamiselle
rahastojen kautta olemassa perustuslain 87 §:n
mukaisia välttämättömiä syitä.
Valiokunta edellyttääkin, että kunkin
rahaston osalta arvioidaan erikseen rahaston tarpeellisuus ja asema
budjettitalouden ulkopuolella.
Arvoisa puhemies! Liikenneinvestointien suunnittelun ja toteutuksen
kannalta vaalikausi ja valtiontalouden kehyskausi ovat liian lyhyitä ajanjaksoja.
Investointiohjelmaa on tarkasteltava vähintään
10—15 vuoden aikajänteellä. Nyt vaali-
ja kehyskauden taittuessa on valiokunnan mielestä oikea
aika edetä ja tehdä muutoksia liikenneinvestointien
käsittelytapaan. Valiokunta edellyttää,
että kehysmenettelyn rakennetta muutetaan ja otetaan käyttöön
mekanismi, joka mahdollistaa kannattavien ja itsensä takaisin
maksavien liikenneinvestointien tekemisen ja välitarkastelun.
Ed. Saarinen kävi kysymässä allekirjoittaneelta,
eikö tätä menettelyä voisi laajemminkin
käyttää hyväksi. Itse asiassa
valiokunta on näihin muihinkin mahdollisuuksiin kiinnittänyt
eräissä muissa mietinnöissä huomiota.
Kun valiokunta käsitteli muun muassa harmaan talouden tutkimusraporttia,
todettiin, että tästä valtion tuottavuusohjelmasta
pitäisi poistaa harmaan talouden seuranta- ja valvontaketjuun
liittyvät virat ja viranhaltijat, koska nämä ovat
juuri esimerkkitapaus siitä, että palkattu henkilö näissä tehtävissä maksaa
itsensä erittäin nopeasti takaisin ja vielä enemmän
kuin oman palkkansa. Tämä vain yhtenä esimerkkinä.
Merkittävä kehysten ulkopuolinen menoluonteinen
erä ovat myös verotuet, johon valiokunta aikaisemminkin
on kiinnittänyt huomiota, ja sen seurauksena valtiovarainministeri
asetti hankkeen toimesta verotukiselvityksen, jonka Vatt toteutti
ja sai valmiiksi vuoden 2010 lopussa. Raportti on verolainsäädännön
kattava selvitys verotuista. Lainsäädännöstä löytyi
yhteensä 201 erilaista verotukea, joiden euromääräinen
arvio oli vähintään 17,6 miljardia euroa.
Niin kuin totesin, eduskunta on jo aikaisemmassa kannanotossaan
edellyttänyt, että verotuet saatetaan hallituksen
toimesta samalla tavoin valvonnan ja seurannan piiriin kuin budjetin kautta
myönnetyt määrärahat. Valiokunta
edellyttääkin tässä mietintöehdotuksessaan,
että jatkovalmistelussa on myös tarpeen selvittää,
pitäisikö verotuet sisällyttää kehysmenettelyyn.
Esimerkiksi verotukien kokonaismäärästä päättäminen
on perusteltua osana finanssipolitiikan sääntöjä.
Verotuet muutoinkin ovat eduskunnalle ja näin ollen
myös kansanedustajille hivenen tuntematon maailma, koska
niistä tietojen saanti on erittäin vaikeaa. Muistaakseni
vielä 2008 valtion talousarvioehdotuksessa ja tilinpäätöskertomuksessa
oli vain vajaa liuska, jossa kerrottiin tästä 17,6
miljardista, mihin ne menevät, ketkä sitä saavat,
minkälaisia yhteiskunnallisia vaikutuksia näillä verotuilla
on, kun budjetin ja tilinpäätöskertomuksen
muusta osasta on (Puhemies: 10 minuuttia!) iso selvitysaineisto,
lähes 1 000 sivua.
Talouskriisistä johtuen hallitusohjelmassa työllisyydelle
ja julkiselle taloudelle asetetut tavoitteet jäivät
saavuttamatta. Hallitusohjelmaa valmisteltaessa ei talouskriisiä ollut
mahdollista ennustaa. Tarkastusviraston mielestä finanssipolitiikan
sääntökehikon joustavuutta tulisi lisätä jo ulkoisten
sokkien ja yllätysten varalta. Saman vaatimuksen ovat esittäneet
myös Oecd ja Maailmanpankki Suomen finanssipolitiikkaa
koskevissa arvioissaan.
Valtiontalouden kehykset laaditaan neljän vuoden pituiselle
vaalikaudelle. Tällä keskipitkän ajan
kehysmenettelyllä ei ole pystytty saavuttamaan hallitusohjelmassa
asetettuja tavoitteita julkisen vallan kestävyyden turvaamiseksi eikä sillä ole
kyetty luomaan puskuria väestön ikääntymisestä aiheutuvien
taloudellisten haasteiden kohtaamiseen. Finanssipolitiikan sääntöjen
ja tulevan vaalikauden tavoiteasettelussa julkisen talouden kestävyydelle
olisi asetettava nykyistä suurempi paino. Kestävyyslaskelmia
tekevät valtiovarainministeriön lisäksi
muun muassa tutkimuslaitokset ja Suomen Pankki.
Kestävyyslaskelmien ongelmana on niihin liittyvä suuri
epävarmuus. Pienikin muutos laskelmien lähtöoletuksissa
voi muuttaa merkittävästi lopputulosta. Eri tahojen
tekemien kestävyyslaskelmien tuloksissa onkin suuria eroja. Esimerkiksi
valtiovarainministeriön laskelmien mukaan kestävyysvaje
olisi 5,5 prosenttia ja Etla puolestaan päätyi
laskelmissaan 2,5 prosenttiin. Kysymys on merkittävästä erosta.
Olennaista tuloksissa on kuitenkin se, että maamme julkisen talouden
pitkän aikavälin kestävyydessä on
vajetta, joka edellyttää toimenpiteitä.
Hallituksen ja kuntien välisellä tehtävänjaolla ja
rahoitusjärjestelmillä kuntatalouteen kohdistuu
noin puolet julkisen talouden kestävyysvajeesta. Kun lisäksi
alueelliset erot ovat erittäin suuria, on tarvetta uusille
toimenpiteille ja lähestymistavoille valtion ja kuntien
taloussuhteiden järjestämisessä. Kehysjärjestelmä sisältää nykyisellään
riskin siitä, että julkisten tehtävien
laajennukset on helpompi säätää kuntien
kuin valtion tehtäväksi. Kunnat kokevat ongelmalliseksi
sen, että valtio lisää lainsäädännöllä kuntien
tehtäviä ja kustannuksia alimitoitetuilla budjeteilla,
jolloin kustannukset jäävät kuntien maksettavaksi.
Rouva puhemies! Kuntatalouden kestävyyden turvaamiseksi
valiokunta edellyttää, että valtiontalouden
kehyksiin sisällytetään pitävä rajoite
sille, kuinka paljon valtio voi kehyskauden aikana osoittaa lainsäädäntö-
ja muilla toimilla menoja kuntasektorille. Tämä on
todella tärkeä, iso asia.
Kehysjärjestelmän jäykkyys ja joustavuuden puute
on saanut osakseen myös kritiikkiä Oecd:n Suomea
koskevassa maa-arviossa. Arviointien mukaan poikkihallinnollista
yhteistyötä ei juuri ole eikä kehysmenettelyn
tavoiteltu joustavuus ole toteutunut. Nykyiset toimintakäytännöt
estävät ministeriöiden välistä yhteistyötä ja
hallituksen asettamien politiikkaohjelmien tavoitteiden toteuttamista.
Tämän takia valiokunta on jo aikaisemminkin todennut,
että nykymuotoisista politiikkaohjelmista tulisi luopua
mutta tarve politiikkaohjelmille on edelleen erittäin suuri,
ja tähän myös Valtiontalouden tarkastusvirasto
on kiinnittänyt huomiota. Valiokunta edellyttääkin, että kehysten
joustavuutta lisätään siten, että määrärahoja
voidaan kohdentaa nykyistä paremmin hallinnonalojen sisällä ja
niiden välillä.
Valiokunnan mielestä hallitusohjelman finanssipoliittisten
linjausten ja menotason tarkastelu hallituskauden puolivälissä olisi
perusteltua selvittää. Samoin valiokunta pitää hyödyllisenä hallituksen
käyttämää menokartoitusta, jonka avulla
käydään läpi niin sanottuja
vanhoja menopohjia ja peruslaskelmaa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja ed. Ahde varsin hyvin esitteli
mietinnön, ja sen yhteydessä hän viittasi myöskin
harmaaseen talouteen. Vastauspuheenvuoron tyyppisesti toteaisin,
että kun on arvioitu, että harmaan talouden johdosta
valtio menettää noin 5 miljardia euroa joka vuosi
valtiolle kuuluvia verotuottoja, niin jos valvontaan satsattaisiin peräti
miljardi euroa, niin valtiolle jäisi vielä 4 miljardia
euroa voittoa, niin että näiden toimenpiteiden
pitäisi olla vähän jämerämpiä ja
järeämpiä. Nyt on toimittu valitettavasti
päinvastoin, juustohöylällä on
leikattu valvontaresursseja, ja tällekös sitten
harmaan talouden talousrikolliset nauravat.
Herra puhemies! Kehyksiä tarvitaan. Nyt meillä on
kokemuksia siitä, miten ne toimivat, valitettavia kokemuksia
siitäkin, miten ne toimivat talouslaman olosuhteissa. Aikaisemmin meillä oli
kokemuksia siitä, miten ne toimivat korkeasuhdanteen aikana.
Näiden kokemusten pohjalta on hyvä ottaa uutta
suuntaa ja yrittää kehittää,
aivan niin kuin valiokunta mietinnössään tuo
monia kehittämisehdotuksia esiin, tätä kehysmenettelyä.
Eli valiokunta on tehnyt erinomaisen hyvää työtä,
niin kuin aina ennenkin.
Mietinnössä on hyviä tilannekuvauksia
ja inventointeja. Pidän hyvänä myös
valiokunnan seitsemää lausumaesitystä,
tai nehän ovat lausumia, jotka eduskunta varmasti sitten
edellyttää-muodossa tulee hyväksymään.
Lukiessani mietintöä sieltä nousivat
mielestäni pintaan muun muassa seuraavanlaiset avainsanat:
eduskunnan budjettivalta, läpinäkyvyys, valtiontalouden
kokonaiskuva, esimerkkinä rahastot 25 miljardia, valtion
yhtiövarallisuus 27 miljardia, verotuet 17,6 miljardia.
Nämä ovat aika suuria miljardimääriä,
kun niitä peilaa vaikka valtion budjetin loppusummaa vasten,
joka on 50 miljardia. Nyt tuossa on yhtiövarallisuuden
ja rahastojen suunnalla jo suurempi potti kuin mitä valtio
pyörittää budjetin kautta vuodessa, verotuista
sitten puhumattakaan. Ja myöskin vaihtoehtojen tarpeellisuus:
aivan liian harvoin meille tarjotaan vaihtoehtoja. Pikemminkin hallitusten väreistä
riippumatta
on vähän tunne, että pannaan veitsi kurkulle,
että on vain yksi totuus, yksi ainoa vaihtoehto. Ymmärtääkseni
yhteiskunnallisissa asioissa niitä vaihtoehtoja kuitenkin
aina on. Joissakin yhteiskunnissa ajetaan jopa autolla vasenta puolta,
ja sekin vaihtoehto toimii silloin, kun kaikki tekevät
niin. Niitä asioita voi tehdä aika monella tavalla.
Kiinnitän huomiota myöskin mietinnön
kohtaan, jossa puhutaan julkisen talouden kestävyyslaskelmista.
Aivan niin kuin puheenjohtaja Ahdekin täällä totesi,
"suurin ongelma on niihin liittyvä epävarmuus".
Logiikka toimii ihan oikein, että mietinnössä vielä todetaan,
että mitä pitemmälle tulevaisuuteen yritetään
arvioida ja ennustaa, sitä epävarmemmaksi ennusteet
käyvät. Tästähän meillä on
esimerkkejä, miten vaikeata se ennustaminen onkaan. Niihin
täytyy suhtautua sillä tavalla kuin mietinnössä todetaan,
ja tämän vuoksi olisi nyt vaihtoehtoja aina myöskin
esiteltävä: mitkä ovat rohkeimmat, mitkä ovat
synkimmät arviot ja mitä siellä välimaastossa
liikkuu. Pitäisi olla vaihtoehtoja.
Sitten kehysbudjetoinnista:
Sitä voisi kutsua myös muuribudjetoinniksi. Ministeriöt
toimivat itsekkäästi muista välittämättä.
Kenelläkään ei ole käsissään
kokonaisvastuuta eikä kokonaiskuvaa. Tästä on
riskinä, että toimitaan epätaloudellisesti.
Esimerkkinä käytän liikenneinvestointeja.
Valtio toteuttaa näitä hankkeita kalleimmalla
mahdollisella tavalla, ja veronmaksajien edun mukaista olisi poistaa
epävarmuutta, tehdä niitä pitkäjänteisiä investointipäätöksiä,
joihin voivat markkinat, kunnat, toimijat luottaa. Tässä mielessä myöskin
korostan vielä valiokunnan lausuman 3 merkitystä,
missä edellytetään, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin kehysmenettelyn rakenteen muuttamiseksi siten, että otetaan
käyttöön mekanismi, joka mahdollistaa
kannattavien ja itsensä takaisin maksavien liikenneinvestointien
tekemisen ja välitarkastelun.
Aivan kuten täällä puheenjohtaja
Ahdekin totesi, tätä pitää lukea
siten, että kehykset mahdollistaisivat kaikkien itsensä kannattavien
hankkeiden toteuttamisen, ei pelkästään
liikenteeseen liittyvien, jotka ovat kyllä summiltaan äärettömän
suuria. Ei ole mitenkään perusteltua, että veronmaksajien
rahoja tällä tavalla käytetään
epätaloudellisesti, epätarkoituksenmukaisesti,
vaan ne pitäisi hoitaa tehokkaasti ja rationaalisesti,
jolloinka hinta—laatu-suhteet ja työn tulokset
olisivat parhaat mahdolliset.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustajat Ahde ja Saarinen ovat käyttäneet
hyvät puheenvuorot. Pyrin välttämään
niissä esitettyjä näkökohtia;
muutama omalla tavallani koottu ulvahdus tähän
keskusteluun.
On erinomaisen hyvä, että Valtiontalouden tarkastusvirasto
tuottaa edelleen laadukasta tavaraa sekä tarkastusvaliokunnan
työtä että ison salin työtä varten.
Tämä on erinomainen asia, ja niin kuin ed. Ahde
tässä totesi, se hallinnollinen järjestely,
joka tehtiin, elikkä Vtv siirrettiin eduskunnan yhteyteen,
oli erinomaisen fiksu teko. Jos siitä joku tuntee ansioita
ansaitsevansa, niin ei mitään muuta kuin pistää vaan
plakkariinsa nämä pinnat. Ne ovat ansaittuja pinnoja.
Arvoisa puhemies! Mistä kehyksessä on kysymys?
Tässä on kysymys siitä, että menoja
pyritään hillitsemään elikkä katsomaan,
että menokuri ei lipeä liikaa yli kantokyvyn.
Tällä on nyt aivan erikoisesti, kun kulta-aika-sidonnaisuus tuolla
rahapolitiikan puolella siirtyi historiaan 1970-luvulla, sen jälkeisenä 35
vuoden, lähes 40 vuoden, aikana ollut aivan erityinen merkitys, kun
keskuspankkipolitiikkoihin on kuulunut, että rahaa synnytetään
tarpeen mukaan. Tämänhetkinen analyysitilanne
on raju: maailman velka on 1,8 kertaa globaali bruttokansantuote.
Finanssiomaisuus, siis tämä tehty finanssiomaisuus,
jolla ei välttämättä reaalitaustaa
ole ollenkaan, on neljä kertaa globaali bruttokansantuote.
Jos otetaan tähän rinnalle Kreikka, jonka kanssa
olemme nyt tämmöisessä personaaliunionissa
ainakin, kun me pyrimme hankkimaan rahaa, että Kreikka
pärjää, ja vielä näistä takaisinmaksuajoistakin
tingitään, ainakin pyrkimyksiä siihen
suuntaan on, niin Kreikan kohdalla tilanne tällä menokuripuolella
on sellainen, että tämän vuoden alussa
tuo Kreikan valtion velka oli 140 prosenttia sikäläisestä bruttokansantuotteesta,
ja tämän vuoden lopussa sen ennakoidaan olevan
150 prosenttia. Siis, arvoisa puhemies, pääministeri
Papandreoun reissu oli kyllä sinänsä perusteltu.
Oliko visiittipaikka ihan oikein, se oli sitten vähän
toinen juttu, elikkä onko todellakin Suomen velvollisuus
olla tässä savotassa niin intensiivisesti mukana
kuin nämä visiitit nyt antavat ymmärtää.
Tähän liittyy hyvin mielenkiintoinen yksityiskohta.
Se yksityiskohta on se, että meillähän
ei ollut tarkoitus, siis Suomena, liittyä 1.1.1995 liittovaltioon
nimeltä Euroopan yhteisö silloin, nykyisin Euroopan
unioni, mutta nyt näyttääkin käyneen
niin, että näiden finanssipoliittisten komponenttien
allokoinnissa on käynytkin niin, että tuo liittovaltiorakenne
on epähuomiossa muodostettu meidän ja EU:n ikään
kuin rajapintaan. Sillä on hieno nimitys, rahoitusvakausväline,
jonka potti on pohjaton, ja jos seuraavat hallitukset eivät
saa meidän omaa suhdettamme hyvin selvästi eduskunnan
enemmistöön tukeutuen fiksattua, niin meillä on
tosi vaikeat ajat edessämme.
Tämä tarkoittaa sitä, tämä kokonaisuus,
että kun finanssijärjestelmät olivat
tarkoitetut automaattisesti toimiviksi, kun niillä oli
olevinaan reaalinen tausta suhdannevaihteluineen jnp., niin nyt
sellaista automaatiota ei ole, kun rahapolitiikkaakaan itse asiassa
ei enää ole olemassakaan. Ei nykyisin ole sitä,
että korkotasoja nostetaan ja lasketaan sen mukaan, miten
suhdanteet toimivat. Näinhän meille opetettiin,
jo kansakoulussa taidettiin vihjaista, että näin
se asianlaita on, mutta eihän niin nykyisin ole ollenkaan.
Siis rahapolitiikkaa ei ole, kun keskuspankit ovat avioliitossa
kurjuuksien kanssa, ja se tarkoittaa sitä, että nollakorko
on ainut, mikä tulee kysymykseen, elikkä koko
järjestelmä perustuu setelirahoitukseen.
Arvoisa puhemies! Mikä sillä on merkitys tämän
asian kanssa? Sillä on se merkitys, että tämän
asian, josta nyt on kysymys, tämän kehyspolitiikan,
vaatimustaso on huikea, koska siinä pitää varautua
kaikkeen. Sillä tavalla kaikki se, mitä ed. Ahde
valiokuntamme suulla puhui, oli tietysti pelkkää asiaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Perustuslain mukaan eduskunta säätää lait
ja päättää valtiontaloudesta.
Kun olen kahdeksan vuotta ollut tässä prosessissa
aika tiiviisti mukana ja seurannut tätä läheltä,
niin kun tässä parhaillaan on käsitelty
ja käsitellään perustuslain muuttamista,
olen välillä vakavasti joutunut harkitsemaan,
pitäisikö se pykälä muuttaa
muotoon, että eduskunta säätää lait
ja päättää valtiontaloudesta,
ellei kehyksistä muuta johdu. Nimittäin toivorikkaille
uusille edustajille saattaa olla yllätys, kun suunnilleen
kaikkiin vakavahenkisiin yrityksiin, joihin ryhtyy budjetin muuttamiseksi — epäilen,
että tämä koskee niin hallituspuolueitten kuin
tietysti erityisesti opposition edustajia — saattaa olla
jonkunlainen järkytys, että vastaus kuuluu aina,
että ei näille mitään voida,
kun kehyksissä ei ole rahaa.
Silloin syntyy tietenkin se kysymys, mistä tämmöinen
kehys on syntynyt. Sitten seuraa toinen kysymys, voidaanko sellaista
kehystä muuttaa. Tähän saakka kehys on
ollut pyhä. Se on ollut jopa niin pyhä, että vaikka
sitä oikeasti ei välttämättä edes
olisi olemassa ... (Ed. Pulliainen: Muuan valtiovarainministeri
teki siitä pyhän!) — Niin, sitä on
käytetty tämmöisenä jonkinlaisena pyhäinjäännöksenä,
tai ei se nyt jäännös ole, kun se on
pysyvästi täällä, mutta siis
se säteilee niin, että kaikki muut pyrkimykset
jäävät sen jalkoihin.
Silloin tietysti joutuu kysymään, millä tavalla eduskunta
esimerkiksi nykyisen kehyskäytännön vallitessa
voi käyttää perustuslaissa sille säädettyä budjettivaltaa.
Kehyksen silloin, kun sen pitäisi toimia oikeasti, pitäisi
toimia tällaisena pitkäjänteisemmän
talouspolitiikan turvaajana. Nyt valitettavan usein, kuten tämäkin
erittäin ansiokas mietintö ja vielä ansiokkaampi,
uskallan sanoa, Valtiontalouden tarkastusviraston raportti osoittavat,
kovin valitettavan usein, kehyksistä on tullut metallituettu
korsetti, joka estää valtiontaloutta ja sitä apparaattia,
jota sillä pitäisi rahoittaa, hengittämästä,
niin että myöskin kansa voisi hyvin.
Tästä syystä minusta pitäisi
vakavasti nyt, kun tätä budjettimenettelyä ollaan
uudistamassa, harkita sitä, mikä tämän
kehyksen asema oikein on. Miten sitä pitäisi käsitellä niin,
että siitä syntyisi aidon demokraattisen, muuallakin
kuin Säätytalolla käydyn prosessin seurauksena
apparaatti, jolla voitaisiin parhaalla mahdollisella tavalla ohjata
pitkäjänteisesti valtiontaloutta. Nythän
tilanne on se, että se valta on ollut valtiovarainministeriön
virkamiesten käsissä, ja, arvoisa puhemies, valta
on aina vaarassa siellä, jossa sitä on liikaa.
En tiedä, onko tämä nyt käsittelyssä oleva raportti
ja tämä mietintö joku ensimmäisistä halkeamista,
joita Senaatintorin mubarakit ovat havainneet, koska olen antanut
itseni havaita, että kohtuuton kritiikki Valtiontalouden
tarkastusvirastoa, osittain myöskin ehkä jopa
tarkastusvaliokuntaa, kohtaan on alkanut pursuta valtiovarainministeriön
virkamiesten taholta. Eduskunnan ja Suomen perustuslain näkökulmasta
sellainen menettely ei ole mistään kotoisin. Keskustelua
pitää voida käydä, mutta oman
vallan pönkittäminen käyttämällä keinoja,
jotka eivät ole missään millään
tavoin kestäviä, ei voi tulla kysymykseen.
Arvoisa puhemies! Haluan kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
vain yhteen näistä valiokunnan ansiokkaista lausumaehdotuksista,
ja se on tämä kuntakehystä koskeva. On
todella mielenkiintoista, että samaan aikaan kun julkisesti
esitetään vaatimuksia siitä, että kunnille
pitää saada oma kehys, niin nyt tässä esitetään
kunnille kehystä, mutta jos nyt oikein tulkitsen, niin
tämä ei ole se kehys, mitä valtiovarainministeriö ja
Eteläranta ja koko se sama revohka pitkine häntineen
on vaatinut, vaan tässä asetetaan kehys valtiolle
kuntien suuntaan, että tässä salissa
ei säädettäisi uusia tehtäviä kunnille
ilman, että niihin osoitetaan myöskin rahat. Tämä on
loistavaa, näin pitää tehdä.
Ei ole mitään muuta sanottavaa kuin kiitos tästä esityksestä,
kiitos tästä koko raportista ja kiitos tästä mietinnöstä sekä Valtiontalouden
tarkastusvirastolle että tarkastusvaliokunnalle.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tarkastusvaliokunta ehdottaa eduskunnan
hyväksyttäväksi kannanoton, jossa on
seitsemän kohtaa:
Ensiksi valtiontalouden kehysten tietoperustan avoimuuden ja
läpinäkyvyyden parantaminen.
Toiseksi arvioidaan jokaisen rahaston osalta, onko perusteita
toimintaan rahaston muodossa talousarvion ulkopuolella.
Kolmanneksi kehysmenettelyn mekanismi, joka mahdollistaa kannattavien
ja itsensä takaisin maksavien liikenneinvestointien tekemisen
ja välitarkastelun.
Neljänneksi verotukien sisällyttäminen
kehysmenettelyyn.
Seuraavaksi kuntatalouden saaminen valtiontalouden kehyksiin.
Kuudentena kehysmenettelyn joustavuuden lisääminen
sekä viimeisenä raportti edellä esitettyjen
toimenpiteiden toteutuksesta vuoden 2011 tilinpäätöskertomuksessa.
Vuotuisissa budjeteissa oleva tieto kehyksistä on pannut
varmaan monet kansanedustajat epäilemään,
onko kehykset vedetty enemmänkin hatusta kuin huolellisesti
tehdyn arvioinnin pohjalta. Onkin tärkeää,
että kehysten tietoperustaa vahvistetaan ja tämä tieto
saatetaan myös eduskunnan käyttöön.
Kansanedustajien on saatava tietää, mihin
kehysten sisältämät luvut perustuvat.
Yhtäläisesti on arkipäivän lainsäädännössä tärkeää se,
että kansanedustajat saavat nykyistä huomattavasti paremmat
arviot yksittäisen lain taloudellisista ympäristö-
ja yritysvaikutuksista. Vaikka asiasta on sekä kansainvälisesti
että kansallisesti keskusteltu jo vuosia, eduskuntaan tulee
edelleen lakeja, joiden vaikutuksia ei ole tarkkaan arvioitu.
Arvoisa puhemies! Lakiesitysten tulisi olla linjassa kehysten
kanssa. Siksi niiden taloudellisista vaikutuksista pitää olla
yksityiskohtainen arvio. Yhtä tärkeätä on
ympäristö- ja yritysvaikutusten arviointi.
Budjetin ulkopuoliset rahastot on saatava kehyksiin. Näin
tiedämme sen kokonaisresurssien määrän,
jolla hallinto ja palvelut toimivat. Rahastojen kannalta on tärkeätä tietää,
kuinka ne toimivat ja kuinka tuloksellista ja vaikuttavaa niiden
toiminta on. Myös rahastojen mahdollisista rahoitustarpeista
tai ylijäämistä pitää olla
tarkka tieto.
Liikenneinvestoinneista on keskusteltu paljon. Liikenneinvestoinneilla
ei ole paljon sijaa seuraavan kymmenen vuoden aikana, vaikka minkälainen
mekanismi rakennettaisiin. Valtiontalouden kestävyysvaje
on iso eikä siitä irtoa riittävästi
rahoitusta liikenneinvestoinneille. Liikenneinvestointien rinnalle
nostaisin tieto- ja viestintäverkon hankkeet, joita täytyy
jatkuvasti rahoittaa. Niiden merkitys kasvaa.
Tarkastusvaliokunta on huolestunut kuntatalouden tilanteesta.
Se onkin erittäin synkkä. Kuntien velka oli vuoden
2010 lopussa 13 miljardia euroa. Velkaa on kertynyt talouskasvun
aikana ja vielä lisää taantuman aikana.
Kuntien kestävyysvaje on siis iso ja sen umpeen parsiminen
vaatii vuosikymmenen mittaista tiukkaa menotaloutta, säästöjä sekä palvelutarjonnan
harventamista. Juuri tämän takia kunnat on saatava
valtiontalouden kehyksiin, koska juuri valtion, hallituksen ja eduskunnan
on pyrittävä harventamaan kuntia velvoittavaa
lainsäädäntöä. Vain
tällä tavoin kuntien kestävyysvaje on
purettavissa. Toista vaihtoehtoa ei ole, koska nykyinen menovauhti johtaa
helposti 26—27 prosentin kuntaveroon.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä tarkastusvaliokunnan
mietintö valtiontalouden kehysmenettelyn vaikuttavuudesta
finanssipolitiikan hallintaan ja toimivuuteen on erinomaisen ajankohtainen.
Voi sanoa ja lausua ihan aluksi kiitoksen Valtiontalouden tarkastusvirastolle
ja myös tarkastusvaliokunnalle tästä mietinnöstä.
Kiinnitän muutamaan asiakohtaan huomiota. Vastaisin
vähän samansisältöisesti kuin
tässä tarkastusvaliokunnan mietinnössä on,
että voidaan sanoa, että menokurin osalta tämä kehysmenettely
toimii sillä reunahavainnolla, että meillä säilyy
ennustettava talouden toimintaympäristö. Mutta
nyt tavallaan ollaan juuri siinä tilanteessa, että me
olemme joutuneet tämän kehyskauden aikana kohtaamaan
se tilanne, että ennustettavuus talouden toimintaympäristössä on
murtunut ihan uudella tavalla, ja se, että meidän
bruttokansantuotteemme putosi noin 8 prosenttia, on niin dramaattinen
muutos, että voidaan todella sanoa ja aika kriittisestikin
kysyä, toimiiko siis todella tämä kehysmenettely
tämän tyyppisissä olosuhteissa.
On tosiasia, että me olemme osana euroaluetta, jonka
piti olla tavallaan ratkaisu siihen, että meidän
taloutemme vakaus, ja kytkisin tähän ennustettavuuden,
varmistetaan ja turvataan. Mutta nyt ei näin ole käynyt,
ja joudutaan toteamaan se hyvin harmillinen tosiasia, että euroalueen
jäsenvaltiot toimivat eri pelisäännöillä mutta
vastuu jäsenvaltioiden virheistä ja laiminlyönneistä kannetaan
yhdessä. Tämä luo tavallaan sen yllätyksellisyyden,
johonka minusta tässä lausunnossa mietinnössä tartutaan
hyvin minusta merkityksellisellä tavalla, ja tämän
oman puheenvuoron päähuomion kiinnitän
nimenomaan siihen, että kun tehdään kestävyysvajelaskelmia,
millä tavalla me löydämme — minusta
tämän tarkastuskertomuksen pitäisi käynnistää nimenomaan
sitä prosessia — uusia toimintakäytäntöjä,
uusia laskentakäytäntöjä, uusia
laskentamalleja, joilla pystytään paremmin ennakoimaan
tätä käsillä olevaa epävarmuutta.
Se, löytyykö näitä käytäntöjä vai
joudummeko me tyytymään tähän
vallitsevaan epävarmuuteen, on mielestäni se aika
iso peruskysymys.
Jos katsotaan tämänhetkistä tilannetta,
erityisen suurta huolta aiheuttaa nimenomaan se yleinen "löperyys",
joka vallitsee nyt suhtautumisessa tähän Euroopan
taloustilanteeseen. Elikkä meiltä ei löydy
peräseinää mistään.
Me olemme useissa yhteyksissä käyneet keskustelua
tässä eduskunnan isossakin salissa nimenomaan
siitä, mitä merkitsi, että talousvakaussopimukseen
eivät jäsenmaat sitoutuneet. Nyt me olemme tehneet
isoja ratkaisuja muun muassa Kreikan ja Irlannin osalta. Muutama
viikko on kulunut, niin ollaan esittämässä,
eikö pitäisi tehdä uudelleenarviointia.
Tässä mielessä tavallaan ollaan tekemisissä hyvin
ison periaatteellisen kysymyksen kanssa pienen jäsenvaltion
näkökulmasta, ja sieltä löytyy
yhteys myös tähän kehysmenettelyn toimivuuteen
lähivuosina ja, sanon jo, seuraavalla hallituskaudella.
Jos ei jostakin löydetä sellaista johtajuutta
ja otetta, jolla luodaan yhteiset pelisäännöt,
joissa pitäydytään, on täysin
mahdotonta, että me saamme pitävää pohjaa
nimenomaan tässä kehysmenettelyssä vaadittavan
tulopohjan varmistamiselle. Elikkä totta kai sillä on
yhteys myös menoihin. Tulee yllättäviä menoja,
menojen lisäyksiä, ja tässä suhteessa
odotan sitä, että nyt Euroopan maiden huippukokouksessa
löydetään joku kokonaisratkaisu, jonka
pohjalta voidaan edetä.
Minä vielä lyhyesti tämän
yllätyksellisyyden ilmentymistä kuvaan sillä,
että nyt maaliskuun 11. päivänä,
kun Euroopan johtajat kokoontuvat, on aika mielenkiintoinen asiapari.
Käsitellään Libyan tilannetta ja samanaikaisesti
Euroopan taloutta. Mikä yhteys tällä on
talouteen? Jos muutama kuukausi sitten olisi kysytty, nouseeko Lähi-idän
tilanne tietyllä tavalla määrittämään myös
Euroopan talouden kehitystä näin voimakkaasti,
aika harva meistä olisi pystynyt ennakoimaan sitä.
Mutta tänä päivänä jo
taas uusi yllätyksellinen tekijä on vaikuttamassa
ja mahdollisesti vaikuttamassa hyvinkin merkittävästi
myös euroalueen, koko Euroopan unionin ja tätä kautta
myös Suomen talouden kehitykseen.
Arvoisa puhemies! Totean vain yleisesti, että nämä havainnot,
jotka liittyvät kuntien menojen rajaamiseen, liikenneinvestointeihin,
ovat sinällään hyvin perusteltuja ja
johdonmukaisia.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tarkastusvaliokunnan mietintö 10/2010,
"Valtiontalouden tarkastusviraston erilliskertomus eduskunnalle:
Valtiontalouden kehysmenettelyn vaikuttavuus finanssipolitiikan
hallintavälineenä", on erinomaisen hyvä mietintö.
Tässä tarkastusvaliokunta on tehnyt todella hyvää työtä,
ja myöskin tässä mietinnössä niihin
asioihin, mitä nyt pitää ottaa huomioon,
itse asiassa kaikkiin, jotka valiokunta tähän
on kirjannut huomioon otettavaksi, on syytä vakavasti suhtautua.
Eduskunnan budjettivalta on säilytettävä eduskunnalla,
ja myöskin tämä ulkopuolelle siirretty
rahastoasia on syytä arvioida. Yleensäkin eduskunnan
päätäntävallan ulkopuolelle
siirretyt valtion asiat on syytä miettiä uudelleen,
onko tarkoituksenmukaista, että ne on kaikki ulkoistettu.
Menokehykset ovat tälläkin vaalikaudella kohtuuhyvin
pitäneet. Se, että tulopuoli on jäänyt
vajavaiseksi, johtuu pitkälti siitä maailmantaloudessa
tapahtuneesta syvästä muutoksesta ja varsinkin
vuodesta 2009, jolloin bruttokansantuote Suomessakin sukelsi varsin
voimakkaasti. Ei ollut ennustettavissa hallitusohjelmaa tehtäessä,
mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Perustuslain 3 §:n ja 81—83 §:n
nojalla eduskunnalle kuuluu Suomessa finanssivalta eli valta päättää valtion
tuloista ja menoista. Tätä valtaa on käytetty,
ja sitä tulee myöskin huolellisesti käyttää.
Nyt menojen osalta tietenkin joudutaan myöskin arvioimaan
ja yleensä koko budjetin osalta arvioimaan sitä,
mikä on valtion kyky pitkässä juoksussa,
voidaanko jatkaa nykyistä velkaantumista, jota nyt on muutaman
vuoden aikana vauhdikkaasti tehty. Suomen valtion varallisuus on
kuitenkin kohtuukorkealla tasolla: jos meillä velka lähentelee
100:aa miljardia euroa, niin sitten kuitenkin tästä varallisuuspuolestakin helposti
päästään jo kirjanpitoarvoin
50 miljardiin. Elikkä se on kuitenkin sellainen aika turvallinen
tilanne vielä.
Näiden toimenpiteiden osalta, mitä täällä vuosien
saatossa on tehty, mielestäni arvioida pitäisi kuitenkin
erityisesti asioita, jotka viime aikoina ovat nousseet erityisesti
esiin. Valtio myy voimakkaasti kiinteistöjä ja
vuokraa ne takaisin, ja siinä on perusteluna, että se
kiinteistöjen omistaminen ei ole ydinliiketoimintaa. Mielestäni
valtio ei voi toimia niin, että on ydinliiketoimintaa, koska
se on kuitenkin välttämättömyys.
Jossain niiden toimistojen ja virastojen on oltava, ja siksi on
parempi pitää ne omassa omistuksessa ja tietenkin
minimoida niitten tilojen tarpeet. Elikkä ei tyhjiä kiinteistöjä voi
pitää muutamaa virkamiestä varten, mutta
se onkin sitten eri asia, kuinka sitä hoidetaan.
Liikenneverkkoinvestoinneista on täällä puhuttu,
ja myöskin valiokunta mietinnössään
käsittelee Seinäjoki—Oulu-rataosuutta,
ja siitä varmasti saadaan hyvä huono esimerkki,
kuinka pilkkomalla näitä hankkeita saadaan aikaan
tavattoman suuret kustannusnousut elikkä täyttä tehottomuutta.
Silloin pitää miettiä kokonaisuutena
juuri pitkällä aikavälillä se
panos—tuotos-suhde, mitä tehdään.
Tuottavuusohjelman osalta voi todeta, että on helppo
yhtyä kantoihin tämän harmaan talouden torjunnan
osalta. Siellä tuottavuusohjelmaa ei pidä viedä kategorisesti
vaan tulee edelleen katsella sitä panos—tuotos-suhteessa.
Sitten sellainen yhteiskuntaan kuuluva ydinalue, poliisi ja
oikeuslaitos. Poliisin osalta kansalaisten turvallisuutta ei saa
heikentää, eikä myöskään
poliisin voimavarojen vähentäminen saa olla se
toinen tie, että siirrytään vartiointiliikkeiden
käyttämiseen entistä enempi. Ja toinen
asia: viime aikoina oikeusministeriön virkamiehet ovat
lakeja esitellessään yhä useammin painottaneet
sitä, että tässä on taloudellisuusnäkökulma. Ei
oikeuslaitosta voi talouden näkökulmasta viedä,
sitä pitää viedä oikeuden näkökulmasta.
Matti Ahde /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan yksi kommentti tähän
ed. Mauri Salon puheenvuoroon ja yksi kommentti ed. Laxellin puheenvuoron
johdosta.
Tähän budjetin ulkopuoliseen talouteen: Se
on eduskunnan budjettivallan ja finanssivallan kannalta ihan oleellinen
kysymys. Koko ajan nyt on sellainen kehitys vallalla, että siirtyy
uutta taloudellista varallisuutta budjettitalouden ulkopuolelle,
ja tähän valiokunta on kiinnittänyt huomiota
sekä tässä mietinnössä että myös
aikaisemmin muissa yhteyksissä.
Ed. Laxellille näiden liikenneinvestointien määrästä:
Kuitenkin valiokunnan lähtökohtana on muun muassa
se, että Suomi käyttää liikenneinfraan
ja ennen kaikkea peruskunnostukseen, siis olemassa olevan verkon
kunnossapitoon, selvästi vähemmän varoja
vuosittain kuin mikään Suomeen vertailtavissa
oleva maa, puhumattakaan Ruotsista, Norjasta, mutta myös
Euroopan valtioista. Jotta tämä kestävyysvaje
voidaan joskus kuroa umpeen, niin nimenomaan täällä liikenneinvestointien
puolella on sellaisia mahdollisuuksia runsaasti, joissa investoimalla
sinä tuotat yhteiskunnalle enemmän taloudellista
arvoa ja hyötyä kuin sillä, että sinä jätät
tuon investoinnin tekemättä. Tämän
takia tämä kehysbudjetti tulee pikkuisen ongelmalliseksi,
koska liikenneinvestoinnit tehdään 10—15
vuodeksi vähintään ja kehysbudjetti tehdään
vain neljäksi vuodeksi. Siksi tämän suhteen
uudelleenarviointi on välttämätöntä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan yhtyä siihen, mitä juuri
ed. Matti Ahde toi esille liikenneinfran investointien osalta. Nämä todellakin
tulisi saada erilleen kehysbudjetoinnista juuri sen syyn takia,
että nämä ovat pitkäjänteisiä investointeja
ja todellakin nämä tulisi katsoa sijoituksiksi
suomalaisiin rakenteisiin, ei vain menona vaan nimenomaan omaisuuden
arvonlisäyksenä.
Erityisesti haluan tässä yhteydessä kiinnittää huomiota
siihen, että meillä on paljon rataverkkoa, jota
olisi ihan kuljetusreittien mielekkyyden ja lyhimpien etäisyyksien
vuoksi mielekästä käyttää nykyistä enemmän,
mutta meillä on päästetty näitä heikkoon
tai tyydyttävään kuntoon ja niitä ei
sitten hyödynnetä. Esimerkiksi Suomen rautatieverkosto
on syntynyt hyvin toiminnan mukaisesti ja tarkoituksenmukaiseksi
vuosikymmenten ja pitemmänkin ajan kuluessa, ja nyt meillä vain
itse asiassa hyödynnetään päärataa elikkä Pohjanmaan
rataa, Salpausselällä kulkevaa poikkirataa, Turun
rataa, ja muu rataverkosto on Savon rataa lukuun ottamatta jäänyt
melkeinpä mieron tielle. Elikkä minä näkisin,
että meillä rautatieinfrastruktuuri, koko verkosto
pitäisi saattaa tehokkaaseen käyttöön
palvelemaan elinkeinoelämää, asukkaita,
luomaan yhteiskunnallista ja elinkeinopoliittista vaurautta tähän maahan,
ja siksi katson, että nämä liikenneinvestoinnit
pitäisi voida jatkossa irrottaa kehysbudjeteista ja nähdä osana
laajempaa kokonaisuutta.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Me olemme useamman vuoden ajan syöneet infrapääomaa,
ja sen kiinni kurominen vaatisi itse asiassa parin kolmen vuoden
ajan ainakin tuplamäärän rahoitusta nykyiseen
verrattuna. Varsinais-Suomen osalta Helsingin Sanomat teki — teki
koko maan osalta — tutkimuksen siitä, mitä tällä vaalikaudella
maakunnat ovat saaneet. Siinä kävi ilmi, että esimerkiksi
Varsinais-Suomi ei saanut tällä vaalikaudella
yhtään hanketta. Jos me emme vuonna 2000, silloin
kun valtiovarainministeri Niinistö oli ruorissa, olisi
saaneet sitä E18-rahoitusta, niin mikä se tilanne
olisi? Meillä on nyt kuitenkin se E18 kunnossa, mutta meiltä puuttuu
Kantatie 52:n rahoitus Salon osalta ja tietenkin sitten valtakunnallisena
hankkeena Valtatie 8:n rahoitus, joten kyllä näitä hankkeita
ja toiveita tässä tiukassakin tilanteessa on. Sellainen
oikeudenmukaisuus, tasapuolisuus, myöskin tässä yhteiskunnassa
ja kaiken kaikkiaan se vaikuttavuuden arviointi, sitä pitäisi
entistä enempi tehdä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Mauri Salo, meillä siellä Valtatie
7:n, E18:n itäpäässä tie ei
ole valmis, etenkin todella se Loviisa—Kotka-väli
on ongelma.
Mutta niin kuin täällä valiokunnan
puheenjohtaja Ahde totesi, niin Suomi on esimerkiksi Ruotsista
kovasti jäljessä tässä infrassa
ja rautateiden rakentamisessa. Nimenomaan ruotsalaisethan ovat tehneet
koko Pohjanlahden myötäisen, siis oman rannikkonsa
myötäisen rautatien, nopean, nykyaikaisen yhteyden,
ja Ruotsissa ovat nimenomaan sähköistetyt rautatiet
olleet se keskeinen kohde, mihin on investoitu. Suomessa näin
ei ole, ja meiltä puuttuu esimerkiksi Pääkaupunkiseudulta
Porvooseen ja siitä edelleen itään suuntautuva
ratalinjaus. Se kuuluisi ehdottomasti näihin tulevaisuuden
investointeihin, jotka maksavat kyllä itse itsensä takaisin.
On todella hyvä, että valiokunta on tehnyt nämä päätösehdotukset,
ja täällähän on tämä,
mihinkä ed. Lauri Oinonenkin täällä viittasi,
nimenomaan tämä kehyksistä vapaa raideyhteyksien
ja muiden rakentaminen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta jotenkin tuntuu ikään
kuin olisin nämä kolme edellistä puheenvuoroa
puheenjohtaja Ahteesta eteenpäin kuullut tässä salissa
joskus ennenkin. Siis meillähän vallitsee laaja
yksimielisyys siitä, että infrarahoille pitää tehdä jotakin, ettei
verkostomme tuhoudu kokonaan. Siitä huolimatta mitään
ei vaan tapahdu. Silloin minusta koko tämä infrarahoitus
on hyvä esimerkki niistä ongelmista, joita kehysbudjetointi
synnyttää. Annetaan kehys, josta itse asiassa
kukaan ei oikeasti tiedä, missä se on syntynyt.
Okei, mehän olemme sen täällä hyväksyneet,
ja toki sitä on valtiovaroissa pyöritelty vuodet
pääksytysten, mutta näyttäisi
ikään kuin siltä, että tämä kehitys jatkuu.
Minusta se keskeinen kysymys on se, millä tavalla,
kun budjetointi on asioitten tärkeysjärjestykseen
laittamista, eduskunta oikeasti voi laittaa esimerkiksi tiemäärärahat
tai ratamäärärahat sellaiselle tasolle,
ettei meidän jatkossa tarvitse enää käydä näitä keskusteluja.
Siinä minusta on tämän kehysmenettelyn
kehittämisen keskeinen paikka. Nyt, kun tässä pidetään
vaalit ja sen jälkeen annetaan ensimmäinen kehys,
toivottavasti nyt sitten yhtä aikaa tulevan budjetin kanssa,
minusta siinä yhteydessä ja ehkä jo sitä ennen — en tiedä,
onko uudella eduskunnalla edellytyksiä siihen — ehkä pitäisi
käydä keskustelu siitä, miten tämä koko
järjestelmä toimii niin, että me pystymme
laittamaan asiat ihan oikeasti siihen tärkeysjärjestykseen,
jota me haluamme. Valitettavasti on sanottava, että näiden
kahdeksan vuoden aikana, jotka näillä main olen
istunut ja nappia joulukuussa painanut, on tuntunut, että ei
sitä tärkeysjärjestystä kyllä eduskunta
tee, vaan se tehdään jossain muualla, tästä kaksi
kilometriä tuonne päin. Siihen pitäisi
jo kansanvallan kannaltakin saada muutos.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellisessä puheenvuorossa kiinnitettiin
aivan oikeaan asiaan huomiota. Katson kuitenkin, että puhuminen
parlamentissa ja vaikuttaminen muissakin instansseissa, joihin kansanedustajina voimme
vaikuttaa, on paikallaan ja tuottaa tulosta. Voin tässä yhteydessä sanoa,
että ed. Matti Ahde myöskin VR:n hallintoneuvoston
jäsenenä on paljon puhunut Pohjanmaan pääradan
kunnostuksesta ja työ on tuottanut tulosta, niin että siellä työ on
niissä vaiheissa kuin se on. Elikkä ellei asian
puolesta olisi puhuttu, elleivät muutkin olisi puhuneet,
kannattaneet, ja ellei olisi yhdessä tehty ratkaisuja,
niin asiat eivät olisi edenneet tähänkään
vaiheeseen, mikä on hyvin realistinen tulos.
Mutta tässä yhteydessä haluan tuoda
esille, että myöskin tieverkoston osalta ja nimenomaan sorateitten
osalta, ihmistä, maaseudun kyliä, kirkonkyliä lähellä olevien
teiden osalta meillä on paljon sellaista tieinvestointia,
jonka arvo alenee, kun siitä ei ole voitu pitää huolta.
Juuri tästä rataverkoston kokonaisuudesta haluaisin
sanoa sen, että meillä ahtautuvat tietyt radat,
jos meillä ei nähdä vaihtoehtoisia ratoja
ja niitten tarjoamia kokonaisvaikutuksia. Tämän
vuoksi pitäisin hyvin välttämättömänä,
että meillä koko rataverkosto olisi kunnossa.
Ruotsi, jossa rataverkosto pääsi rappiolle, on
ryhtynyt kunnostamaan ratojaan, ja meidän tulisi ottaa
sieltä aivan oikeata mallia. Rautatiet sopivat hyvin pitkänomaiseen Suomeen.
Ne ovat nopea, ympäristöystävällinen,
tehokas kuljetusmuoto, matkustamisen muoto, mutta samalla toivon,
että kuljetustoiminnan osalta myöskin byrokratiaa
purettaisiin ja saataisiin mahdollisimman joustavat ja mielekkäät
kuljetusjärjestelyt.
Keskustelu päättyi.