11) Hallituksen esitys laiksi lentoasemaverkosta ja -maksuista
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä vielä tuon
esille sen, että meillä on Suomessa suhteellisen
kattava lentoasemaverkosto. Uusille lentokentille, uusille lentoasemille,
ei liene taloudellista realismia, mutta pidän tärkeänä,
että meillä ovat nämä maakunnalliset
kentät. Saattaa olla, että meillä ainoastaan
kannattavia ovat Helsinki-Vantaa, mahdollisesti Oulu, mutta nämä kaikki
muodostavat yhdessä verkoston, toimivan kokonaisuuden.
Jatkolentojen liitännäisyhteyksinä mielekkäitä ovat muun
muassa Tampere ja Jyväskylä, joista jo junayhteydellä pääsee
yhtä nopeasti pääkaupunkiin liitäntämatkoineen
verrattuna lentoliikenteen liitäntämatkoihin.
Pidän tarpeellisena, että meillä säilyy
myös lentoasemaverkosto tässä maassa
ja että se pystyy tarjoamaan myöskin ne lentoasemapalvelut,
mitä tarvitaan, ja samoin että yhteistyö lentoasemapalveluissa
jatkuu entiseen tapaan myös Ilmavoimien kanssa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä kohdin haluan vielä muistuttaa
mieleen sen, että meillä on myös tulossa
ikään kuin uudenlaisia lentoasemia, nimittäin
näitä halpalentoasemia. Halpalentoyhtiö on
perustamassa, haluaa perustaa, oman lentoasemansa Lappeenrantaan
vanhaan lentokonehalliin. Se on samalla ikään
kuin halvempi ratkaisu, ja Finavian näkökulmastahan
se ei ole kestävää tietenkään
eikä mielestäni myöskään
laadukkaiden palvelujen näkökulmasta, mutta tällaista
trendiä tuodaan tämän irlantilaisen lentoyhtiön
toimesta Suomeen. Itse toivon, että tämä hanke
ei toteudu. On aivan viisasta, että myös lentoasemat,
niin kuin lentoliikenne kaiken kaikkiaan, ovat laadullisesti myös
hyvätasoisia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Lauri Oinoselle, että tietysti voisi
olla sillä tavalla, että vaikuttavuuden puolesta
valikoisitte, oletteko te rautateitten kehittämisen kannalla
vai Keski-Suomessa olevien lentokenttien kehittämisen kannalla.
Ne ovat toki toisensa pois sulkevia vaihtoehtoja, elikkä pitää pystyä myöskin
valikoimaan jotakin joskus.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On aivan totta, mitä ed. Pulliainen
sanoi, että Jyväskylän lentoliikenteen
osalta on valintatilanne. Keskisuomalaisten kannattaisi harkita,
tehdäkö rata, jota voimakkaasti siellä ajetaan,
Jyväskylä—Jämsä jo
on, Jämsästä Lahteen, ja silloin tultaisiinkin
Helsinkiin. Jos tämä rata toteutuu, jota tällä hetkellä voi
pitää kustannuksiltaan utopistisenakin jopa, silloin
Jyväskylän lentoliikenteen taloudelliset edellytykset
ovat vähintäänkin uhanalaiset. Siinä yhteydessä,
jos sitten on toimiva lentokenttärata myöskin,
niin kuin on suunnitelmissa, niin silloin matkustuspalvelu toteutuu Jyväskylän
etäisyydeltä hyvin kilpailukykyisesti raideliikenteen
puitteissa. Tietysti näitä valintoja joudutaan
tekemään, mutta tällä hetkellä,
kun tuota Jyväskylän—Helsingin oikorataa
ei vielä ole ja ilmeisesti monet monet vaalikaudet vielä menisi,
ennen kuin se mahdollisesti joskus saattaisi tulla, niin siihen
asti on paikallaan, että on myöskin maakuntalentokenttiä juuri
näitten jatkoyhteyksien vuoksi.
Ed. Pulliainen kiinnitti kyllä hyvin huomionarvoiseen
näkökohtaan huomion, koska eri liikennemuodot
myös kilpailevat keskenään. Kun 2 tuntia
58 minuuttia on nopein junayhteys Helsingin ja Jyväskylän
välillä, niin se on aikamoinen haastaja lentoliikenteelle,
tervettä kilpailua, ja raideliikenteellä on myös
omat vahvuudet. Tällä hetkellä Jyväskylä—Helsinki-väli
tarjoaa myöskin erinomaisen ja paljon käytetyn
raideliikenteen Jyväskylä—Tampere-välillä.
Itse asiassa yli puolet Jyväskylästä tulijoista
jää aamusella Tampereelle, ja Tampereelta juna
saa 70 prosenttia uusia matkustajia, kun se tulee kohti Helsinkiä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Pahoittelen itsehillinnän puutetta,
mutta on pakko kannattaa ed. Lauri Oinosen esitystä Jämsä—Lahti-rautatien
rakentamisesta. Se olisi varmasti kustannus—hyöty-suhteeltaankin
erittäin edullinen, koska siinä on pohja valmiina.
TVL tässä menneinä vuosina ansiokkaasti
siirsi Nelostien Päijänteen toiselle puolelle
ja lakkasi käytännössä miltei
ylläpitämästä sitä nykyistä tieyhteyttä Jämsän
ja Lahden välillä. Sinne voisi oikein hyvin rakentaa
uuden radan. Tulisi laajoja yhteiskunnallisia säästöjä varmaankin.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Tiusasen kanssa halpalentoyhtiöistä paljon samaa
mieltä. Ne tulevat ainakin hetkeksi valtaamaan ja ensinnä ovat
toivottuja ja todennäköisesti sen jälkeen
tulevat häipymään, mutta tulevat markkinoita
sekoittamaan kuitenkin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun toin lentoliikenteen ja raideliikenteen
välisen kilpailun tai yhteistyön esille, niin
samalla, kun tuli tämä Jyväskylä—Lahti—Helsinki-rata esille,
edustajakollega Virtaselle haluaisin todeta sen, että tässä on
kyllä monia teknisiä ongelmia, jos tuolle Nelostien
paikalle rataa ajateltaisiin. Kyllä sen paikalliset tarvitsevat
Valtatie 24:nä edelleen maantiekäytössä.
Kyseinen osuus Jämsästä Kuhmoisten kautta
Padasjoelle sisältää hyvin vaikeita kalliomaisemia,
joissa erittäin paljon jouduttaisiin maansiirtoihin, kallioleikkauksiin
ja tunneliratkaisuihin, ja Lahteen tullessa pitäisi päästä Päijänteen
vesistön itäpuolelle, jotta olisi läpiajettava
raideliikenne, ettei junaa tarvitsisi Lahdessa kääntää.
Silloin tulisi vaikea Vääksyn ylitys kansallismaisemassa
ja Heinola—Lahti-radan kunnostus. Nämä ovat
ne ongelmat, jotka vielä pitkään pitävät
sen, että Jyväskylässä tarvitaan
kilpailukykyistä lentoliikennettä.
Keskustelu päättyi.