1) Laki perusopetuslain 6 §:n muuttamisesta
Sinikka Hurskainen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Peruskoululain 38 §:n 2 momentissa
säädettiin aiemmin oppilaan oikeudesta päästä lähimpään
hänelle soveltuvaan kouluun oman piirinsä alueella.
Tämä oikeus oli muun muassa, jos oman koulupiirin
alueella ei ollut oppilaan terveydentilan kannalta soveliasta koulua.
Nyt voimassa olevassa perusopetuslaissa ei ole vastaavaa säännöstä.
Perusopetuslain 6 §:n 1 momentin mukaan opetus tulee
kunnassa järjestää siten, että oppilaiden
matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen
sijainti sekä kouluyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia
ja lyhyitä. Pykälän 1 momentissa ei edellytetä,
että oppilaan terveydentilalla olisi vaikutusta lähikoulun
määräytymisessä. Lain 18 §:n
mukaan opiskelu voidaan osittain järjestää laissa
säädetystä poikkeavasti. Perusteluissa
on mainittu myös vammainen oppilas, mutta osittain-sana
lain 18 §:ssä saattaa asettaa esteitä. Lain
32 §:n 3 momentin mukaan oppilas voi pyrkiä myös
muuhun kuin lähikouluun, mutta ottamisen edellytyksenä voi
olla, että huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta tai
saattamisesta aiheutuvista kuluista. Tämä aiheuttaa
käytännössä oppilaan vanhempien
ja kuntien välillä erimielisyyksiä koskien
vastuuta koulumatkakustannuksista tilanteissa, joissa vanhemmat
tai lasta hoitavat lääkärit ovat pitäneet
kunnan osoittamaa lähikoulua sopimattomana lapsen terveydentilan kannalta.
Sen vuoksi näen tarpeelliseksi, että lakiin
tulee säännös, jolla selvennetään
nykytilannetta, ja lakialoitteessani ehdotan, että perusopetuslain
6 §:ään lisättäisiin
momentti, jonka mukaan kunnan osoittaman "lähikoulun tai
muun opiskelupaikan tulee olla oppilaan terveydentilaan liittyvät
syyt huomioon ottaen hänelle sovelias".
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Sinänsä en vastusta ed.
Hurskaisen lakialoitteessa esitettyä lisäystä,
kirjausta, perusopetuslakiin, mutta ihmettelen, jos kunnissa ei
näitä asianomaisia seikkoja huomioida, kun määritellään oppilaan
lähikoulu.
Jos ja kun jatkossa kirjataan perusopetuslakiin nämä terveydelliset
näkökohdat, niin mielestäni myös
esimerkiksi sosiaaliset näkökohdat tulisi huomioida.
Otan esimerkkinä vaikkapa naapurit, joilla on huonot välit,
ja toisen oppilaan vanhemmat katsovat, että oppilas ei
voi mennä samaan kouluun. Tämä voi olla
todellinen syy tai sitten keppihevonen. Yleensä, kun lakipykälistä tehdään
entistä yksityiskohtaisempia, niin jotakin voi jäädä kirjaamatta,
ja siitä taas tulee omia ongelmia.
Edelleen perusopetuslain 29 §:n otsikko kuuluu "Oikeus
turvalliseen opiskeluympäristöön". Ainakin
itse käsittäisin myös, että tämänkin
pykälän kautta tätä asiaa voidaan
hoitaa. Joka tapauksessa lain perusteluihin varmasti, jos ja kun siellä puutteita
on, käsittääkseni myös sitten
voidaan näitä kirjauksia tehdä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sinikka Hurskainen on tehnyt lakialoitteen
tärkeästä asiasta, ja eduskunnan sivistysvaliokunta
tulee varmasti perusteellisesti sitä käsittelemään.
Kansanedustajan oikeus tehdä esityksiä lainsäädännön
muuttamiseksi eli lakialoitteita on hyvin tärkeä.
Keskiviikkona meillä oli täällä käsittelyssä kolme
lakialoitetta, eilen torstain täysistunnossa meillä oli
käsiteltävänä kaksi kansanedustajan
tekemää lakialoitetta ja, herra puhemies, tänään täysistunnossa
meillä on käsittelyssä yksi lakialoite.
Tässä ei ole mitään kummallista.
Kummallista on se, herra puhemies, että meillä ei
ole käsittelyssä ainuttakaan hallituksen esitystä,
ei keskiviikon istunnossa, ei torstain istunnossa eikä tämän
päivän istunnossa. Tämä on poliittinen
skandaali. Meillä on hallitus, joka ei saa aikaiseksi eduskunnalle
esityksiä. Meillä on maassa tilanne, jossa työllisten
määrä vain vähentyy, peruspalvelut
kärsivät, kunnat ovat talousvaikeuksissa. Meillä on
työmaata vaikka kuinka ja paljon, mutta tämä hallitus
ei saa eduskunnalle esityksiä. Valiokunnat käyvät
tyhjäkäyntiä. Herra puhemies! Tämä on
skandaali.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edes valiokunnissa ei ole hallituksen lakiesityksiä.
Sosiaali- ja terveysvaliokuntakin käy tyhjäkäynnillä,
kun hallitukselta ei tule mitään.
Mutta tähän itse lakialoitteeseen: Ed. Kähkösen
tapaan en sinänsä myöskään
vastusta tätä. Mutta kun katson näistä perusteluista
viittauksen muun muassa siihen, että lapsi tai hänen
vanhempansa voisivat valita koulun vapaasti sillä perusteella,
että lapsi on diabeetikko, ja kouluhenkilöstön
pitäisi pystyä ottamaan vastuuta hoidosta ja pitäisi
voida tällöin valita kahden koulun välillä,
niin minusta kyse on kyllä hieman liioittelusta. Diabeetikkolapsi
normaalisti pystyy kantamaan vastuun itsestään,
ja jos hän tarvitsee siinä määrin
erityistoimenpiteitä, tässä aloitteessa
viitattuja muun muassa verensokerin ottamista tai insuliinipistoksen
antamista, jotka sinänsä myöskin henkilökunta
voi hyvin nopeasti oppia, jos tarvis on, niin se varmasti voidaan
hoitaa erikseen ilman, että siitä pitää laissa
erikseen säätää. Aivan samalla
tavoin, jos koulu ei ole astmaatikoille terveellinen, niin todennäköisesti
se ei ole terveellinen myöskään kenellekään
muulle. Sen sijaan, että säätäisimme
oikeuden vaihtaa koulua tai valita sen vuoksi toinen koulu, olisi
kohtuullisesti tärkeämpää huolehtia
siitä, että koulut laitetaan sellaiseen kuntoon,
ettei niistä aiheudu terveydellistä vaaraa. Tässäkin
suhteessa hallitukselta saattaisi edellyttää vaikkapa
lakiesityksen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On syytä kiittää ed.
Hurskaista siitä, että hän on tehnyt
lakialoitteen. Todellakin tuntuu olevan tilanne se, että kansanedustajat
joutuvat aloitteilla työllistämään
eduskunnan, kun hallitus ei anna eduskunnalle töitä.
20 vuoden ajalta en koskaan muista sellaista tilannetta, että viikon
aikana hallituksen esityksiä ei ole ja ainoa asia, joka
täällä on, on hallituksen esityksen peruuttaminen.
Ei yhtään hallituksen esitystä käsittelyssä.
Mutta ehkä sitä asiaa selvittää se,
että meillä on hallitus, jolla on kaikkien aikojen
pisin hallitusohjelma, jossa on kaikkein eniten kauniita lupauksia, (Ed.
Zyskowicz: Selvityksiä!) mutta kuten muistamme, salaisessa
lisäpöytäkirjassa ei ole rahaa näihin
hankkeisiin. Tästä syystä hallituksella
todellakaan ei ilmeisesti ole mitään käytännön
tavoitteita, joita se pyrkisi toteuttamaan. Tilanteessa, jossa työllisyys
koko ajan heikkenee, maa on ajautumassa kriisiin, hallitus on toimettomana
ja pitää eduskuntaa alityöllistettynä.
(Ed. Zyskowicz: Näin on, selvityksiä riittää!)
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Yhdyn täysin ed. Sasin ja ed. Zyskowiczin
puheenvuoroihin. Olen jo tuolla käytävillä joka
päivä ihmetellyt tätä asiaa,
ja varsinkin viime viikko oli samanlainen kuin tämäkin
viikko. (Ed. Laitinen: Lakialoite on nyt käsittelyssä!)
Mutta sitten tässä on tämä lakialoite
käsittelyssä, ja olen samaa mieltä kuin
ed. Kähkönen, että nykyinen lainsäädäntö sisältää tai
ottaa huomioon jo tämänkin asian, mitä ed.
Hurskainen esittää. Tärkeää on,
että jokainen oppilas on juuri siinä paikassa,
joka on hänelle se kaikkein paras paikka opiskeluun. Kyllä se
on niin, että kuntatasolla voidaan tehdä sellaiset
päätökset oppilaan sijoittamiseksi oikeaan
kouluun, että turvataan oppilaan mahdollisimman turvallinen
ja hyvä oppimisympäristö. Sen takia en
kannata ed. Sinikka Hurskaisen tekemää lakialoitetta.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Aloite on erittäin hyvä keskustelun
avaus tärkeästä asiasta, mutta yhdyn
kyllä myös siihen kritiikkiin, että olemassa
olevaa lainsäädäntöäkin
tähän olisi voitu käyttää samoin
kuin tietysti harkintavaltaa kuntien taholla.
Olisin kuitenkin mielelläni kuullut aloitteen allekirjoittajilta,
ovatko he miettineet, mitä tämä tarkoittaa
koulujen kohdalla ja kuntien kohdalla. Tiedän, että kuntien
kohdalla investointirahat tulevat todennäköisesti
putoamaan noin 500 miljoonaa euroa ja juuri investointirahoissa
on koulujen kunnostamisrahoja mukana. Mikäli jokainen koulu
saatettaisiin siihen tilaan, että se todella vastaisi tervettä ja
terveellistä työympäristöä, se
vaatisi huomattavan paljon suurempaa panosta kunnilta investointeihin
kuin mihin tällä hetkellä kunnilla on
varaa. Koska tämä on hallituspuolueitten edustajien
tekemä aloite — allekirjoittajat ovat kaikki hallituspuolueiden
edustajia — olisin mielelläni kuullut, miten hallituksen osalta
ollaan mahdollisesti tämän tyyppisiä hankkeita
rahoittamassa, jos kunnilla ei tähän hankkeeseen
fyysistä rahaa ole.
Toinen asia, josta mielelläni myös olisin
kuullut, on, tarkoittaako tämä myös sitä,
että paitsi että opettajat ovat tietoisia, miten
insuliinipistoksia annetaan, niin joka koululle taattaisiin puuttuva
kouluterveydenhoitaja, jota tällä hetkellä useimmissa
kouluissa ei ole.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustajille Zyskowicz ja Sasi on pakko todeta,
että nyt pikkuisen muistia pitäisi kaivella tarkemmin.
Oltiin edellisessä vaalikaudessa vuoden 2000 keväässä ja
silloin oltiin aivan samanlaisella tyhjäkäynnillä.
Eduskunnalle perusteltiin silloin sitä, että EU-puheenjohtajuuskauden jälkeen
virkamiesten piti pitää pitkiä lomia
eikä ollut mahdollisuus valmistella esityksiä,
eli ei tämä ole mitään tavatonta,
että täällä ei nyt ole hallituksen
esityksiä. Tänäänhän
on annettu hallituksen esityksiä viisi kappaletta, jotka
ovat ensi viikolla käsittelyssä. Eli ei kysymys
ole siitä, että meidän pitäisi
täällä olla mankumassa lisää ja
lisää esityksiä, koska Suomea jo ohjataan
ja säädellään lainsäädännöllä aivan
riittävästi, se ei ole minusta paha asia. Siinä olen
samaa mieltä, että totta kai me odotamme esityksiä,
joilla voitaisiin Suomen työllisyystilannetta parannella,
ja tiedän, että niitä esityksiä ollaan
valmistelemassa. Mutta ei tämä tilanne työtilanteen
suhteen ole mikään poikkeuksellinen, siitä on
teidän aivan turha nyt numeroa tehdä. Muistellaan
vain rehellisesti, mitä tapahtui esimerkiksi 2000 keväällä.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tilanne on poikkeuksellinen. En pysty
tältä istumalta mitään tieteellistä tilastoa
lyömään pöytään,
mutta tällainen esityslista, mikä meillä nyt
on, on täysin poikkeuksellinen. Koko päivän
istunnossa oli yksi hallituksen esitys — ja sekin peruutettiin — ja yksi
aloite, eilen ei yhtään hallituksen esitystä, kaksi
aloitetta, toissapäivänä ei yhtään
hallituksen esitystä, kolme aloitetta. Tilanne on, ed.
Anttila, täysin poikkeuksellinen. (Ed. S-L. Anttila: Ei
ole!) Enkä minä tietystikään
kaipaa tänne mitään hallituksen huonoja
esityksiä, joilla lisää ihmisiä holhotaan
tai muuten viedään asioita taaksepäin,
vaan kaipaan sellaisia esityksiä, joissa muun muassa teidän,
ed. Anttila, antamienne vaalilupausten mukaisesti puututaan polttaviin ongelmiin,
joita tällä hetkellä maassa on aivan riittävästi.
Eilen kiinnitin huomiota siihen, että 30 000 työpaikkaa
on menetetty vuoden kuluessa, kun tämä punamulta
on hallinnut. Me tiedämme kaikki ongelmat peruspalveluissa
ja monissa monissa muissa asioissa. Hallitus töihin!
Minna Lintonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan vain ed. Sirnölle sanoa, kun
hän ihmettelee, miksi tämmöinen aloite on
tehty, että se on tehty sen takia, että tässä lähdetään
lasten edun kannalta.
Haluaisin sanoa myös kokoomuksen pojille, että teidän
edustajanne sivistysvaliokunnassa eivät jaksa edes niitä kokouksia
istua, jotka on nyt pidetty. Kyllä meillä on asioita
ainakin sivistysvaliokunnassa ollut, mutta kun siellä eivät
pysy peput penkissä.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni en ihmetellyt, vaan päinvastoin
sanoin, että tämä on hyvä keskustelun
avaus. Ihmettelin vain sitä, ovatko allekirjoittajat miettineet,
mitä seurauksia tällä on esimerkiksi
kuntataloudelle, jos tätä ruvetaan kirjaimellisesti
toteuttamaan, koska kaikilla oppilaillahan pitäisi olla
oikeus terveelliseen kouluympäristöön.
Tällä hetkellä suurena ongelmana on,
että kunnilta puuttuu investointirahat. Ne investointirahat
kohdistuvat muun muassa juuri kouluyhteisöjen saattamiseen
terveelliseen kuntoon. Toivon, että ed. Lintonen kuuntelee
tällä kertaa minun puheenvuoroni kokonaan.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuohon edelliseen puheenvuoroon, ed. Sirnön
puheenvuoroon, totean, että mielestäni tällä aloitteella
ei ole kuntatalouteen mitään merkitystä.
Muistutan, että kuntien talous on hyvin erilainen ja monissa
kunnissa on vaikeuksia, mutta kuitenkin, uskon, kunnissa yksi keskeinen
tavoite on nuorten ja lasten hyvinvointi. Väitän,
että tälläkin hetkellä huomioidaan
nuorten terveystilanne ja heidät ohjataan heidän
terveytensä kannalta oikeaan kouluun. Muistutan myös
sen, että kuntien päättäjät
ovat myös keskeisessä asemassa siinä,
minkä verran resursoidaan esimerkiksi koulutoimeen ja terveydenhoitoon.
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun täällä nyt
aletaan tätä eduskunnan työskentelyä näin
puhtaasti viljellä, niin täytyy tietysti sanoa,
että varsinaisia esityksiä meillä ei
ole ministeriöstä kuin yksi tällä hetkellä,
yliopistolaki. Tulee sitten ehkä yks kaks niin paljon esityksiä taas,
että on ihan ajasta pula. Kyllä toivoisin, että ne
esitykset nyt tulisivat myöskin tuonne valiokuntiin. Se,
istutaanko valiokunnissa, ei nyt yksistään kokoomuksen heikkoutta
ole, vaan myöskin muilla puolueilla se innostus tehdä työtä joskus
on vähäinen. Ihmettelen näitä uusiakin
kansanedustajia, että läsnäolo niissä kokouksissa
ei ole sitä, mitä olettaisi. Puheenjohtajana tietenkin
istun aina siellä paikalla.
Puhemies:
Pyydän edustajia keskittymään päiväjärjestyksessä olevaan
asiaan.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että eduskunnan työjärjestyksessä varataan
sijaa ja tilaa sekä aikaa myös edustajien aloitteiden
käsittelylle. Tässähän toteutuu
se hyvä periaate, että edustajien lainsäädäntöaloitteet
saavat huolellisen pohdinnan ja näinkin laajan joukon läsnä ollessa,
kun usein aiemmin, kun aloitteet ovat listan hännillä, täällä on
ollut vain kaksi kolme edustajaa pohtimassa hyvinkin tärkeätä asiaa.
Mutta kuitenkin ehkä sallitaan sen verran vastata muun
muassa ed. Zyskowiczin ja ed. Sasin kritiikkiin, että nythän
on sikäli poikkeuksellinen tilanne, että täällä valmistellut
mietinnöt ovat kulkeneet ripeästi salin läpi
eikä ole jäänyt tänne pitkiksi
ajoiksi useampaan kertaan käsiteltäväksi asioita.
Lähetekeskustelut ovat samoin menneet ripeästi.
Normaaliin tapaan oli joulutauon aikana tullut lukuisa joukko lakiesityksiä,
jotka nyt ovat lähetettyinä valiokuntiin, eikä varmaan
ole mitenkään tilastollisesti merkittävää poikkeamaa siinä,
kuinka paljon talossa sisällä on esityksiä verrattuna
tavallisiin vuosiin. Miten jaksotetaan esimerkiksi lähetekeskusteluja
täällä salissa, sehän on eduskunnan
käsissä, pitääkö niitä ehkä jakaakin
useammalle päivälle, jotta joka päivälle olisi
joku hallituksen esityskin, kun niitä erityisesti edustajat
Zyskowicz ja Sasi kaipasivat.
Se, että valiokuntien työtilanne on hyvä,
voi toisaalta merkitä myös sitä, että on
ollut vähän parempitasoisia esityksiä eikä ole
pitänyt juuttua niin pitkiksi ajoiksi, kuten esimerkiksi
lakivaliokunta viime kaudella käsitteli kolmekin vuotta joitakin
sinänsä hyvin valmisteltuja esityksiä. (Ed.
Tiura: Ne olivat oikeusministeriöstä!) — Kyllä,
kyllä, siinä ei ollut varmaan moitteen sijaa,
mutta jostakin syystä siellä kyllä kovin
pitkään selviäkin asioita käsiteltiin.
Sen sijaan esimerkiksi liikennevaliokuntahan on useaan otteeseen
kirjoittanut lähes jokaisen pykälän uusiksi joidenkin
esitysten osalta. Sellainen työtapa toki vie sitten aikaa
ja tupakkia valiokunnissa. (Ed. Zyskowicz: Ei vie tupakkia!)
Mutta tämä säädöspolitiikan
kehittäminen on tietysti jatkuva yhteistyökohde
hallituksen ja eduskunnan välillä, jotta saadaan
jäntevästi, määrätietoisesti
asiat etenemään siten, että isoille,
merkittäville linja-asioille raivataan tilaa niin hallituksen
työssä kuin täällä eduskunnan
työssä ja valiokuntien työssä.
Nyt valiokunnilla, kun täällä joissakin
valiokunnissa on vähän esityksiä sisällä,
olisi mahdollista esimerkiksi huolellisemmin perehtyä sen
sektorin Euroopan unionin asioihin, mitä siellä on
vireille tulossa. Usein ovat jääneet hyvin vähälle
pohdinnalle nämä valiokuntien lausunnot, joita
annetaan direktiivipuitepäätösluonnoksista,
ja usein sitten viime tipassa suuren valiokunnan kautta tulee eduskunnan
kanta tarkistettua. Tällaiset luppoajat lainausmerkeissä lainsäädäntötyössä avaavat
valiokunnille mahdollisuuden tehdä tällaisia pidemmän
jänteen töitä, vaatia tarvittaessa ministeriöltä joitakin
selvityksiä, tehdä esimerkiksi tulevien vuosien
lainsäädäntöohjelmaa koskevia
uteluita, miten sitä voidaan suunnata mahdollisimman järkevästi,
ja myöskin aikatauluja käsitellä, että voitaisiin
tätä eduskunnan ja valiokunnan työn rytmitystä suunnitella
hyvissä ajoin etukäteen.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Luulen, että minun puheenvuoroni koskee
enemmän ed. Hurskaisen tekemää aloitetta
kuin ministerin äsken pidettyä puheenvuoroa. Ministeri
ei kyllä puuttunut aloitteeseen, ei ollenkaan. On erittäin hyvä,
että lakialoitteita tehdään. On erittäin
hyvä, että varataan siihen aikaa. Amerikassa esimerkiksi
hallituksen esitykset kaatuvat, voi sanoa, säännöllisesti.
Pääsääntöisesti ne
kaatuvat ja ne lait, jotka tulevat hyväksytyiksi, tulevat
hyväksytyiksi lakialoitteiden ja edustajien tekemien aloitteiden
pohjalta.
Ed. Hurskaisen tekemä aloite voisi aivan hyvin olla
hallituksen esitys. Se on erittäin hyvä. Pitäisi
olla itsestäänselvä asia, että näin
menetellään. Näin ollen olisi kyllä hyvä,
jos ministerit olisivat salissa keskustelemassa näistä aloitteista.
Tällä viikolla, kun käsittelimme paluumuuttajien
verotuskysymyksiä, hallituspuolueitten edustajat antoivat
ymmärtää, että hallituksessa valmistellaan
sellaista, mitä oppositio peräänkuulutti.
No, sitten kun yksikään ministeri ei ollut paikalla
korjaamassa ja hyvin harva osallistui äänestykseen,
niin sitten kyselytunnilla tämä nousee uudelleen
esille ja käykin ilmi, että hallituksella on aivan
toisenlainen kanta kuin eduskunnan suurella enemmistöllä.
Nytkin hallituspuolueista Rkp on kokonaan poissa, keskustasta löytyy
yksi edustaja, sosialidemokraateista muutamia. Ei tämä vastaa
sitä tarkoitusta, jota varten eduskunta on kutsuttu koolle.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Sinikka Hurskaisen
tekemä lakiesitys on ihan hyvä. Siinä on
lähtökohtana, että lähikoulun
tulee olla tämän terveydentilan kannalta sovelias
koululaiselle. Suomessa ei taida olla yhtään kuntaa,
jossa ei homekouluja ole, ja me olemme kyllä vaarantaneet
tämän maan lapsien terveyden ja koulun opettajien
ja henkilökunnan terveys on altistettu tällä.
Rahaa olisi pitänyt enemmän näihin laittaa.
Ja lähtökohtana tulee olla sen, niin kuin täällä on
todettu, että koululaisten terveys on ensi sijalla ja sitten
tulee vasta raha. Ei niin, että ruvetaan täällä pohtimaan,
paljonko se kunnalle maksaa, jos on semmoinen homekoulu tai vastaava,
jossa ihmiset eivät voi käydä koulua — ja
nämä diabeetikot ja muut — täytyy
se hoito siellä lähikoulussakin saada. Näihin
voisi käyttää niitä suuria veroalennuksia, mitä on
annettu, tällaisiin. Tässä on panostusta tulevaisuuteen,
kun opiskelijoista puhutaan.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Olen allekirjoittanut tämän
ed. Hurskaisen lakialoitteen, vaikka silloin, kun perusopetuslakia käsiteltiin
sivistysvaliokunnassa, valiokunta teki noin viiteentoista pykälään
muutoksen tai parannuksen, kun pykäliä oli nelisenkymmentä.
Se käytiin erittäin perusteellisesti silloin läpi.
Ja tätä yksityiskohtaa, jonka nyt ed. Hurskainen
on ottanut esille, varmaan kannattaa miettiä, onko se sitten
sen suuruusluokan asia, että se pitää lain
tasolle ottaa. Mutta silloin, kun on terveydestä ja lasten
terveydestä kysymys ja heille sopivasta lähikoulusta,
niin se on tärkeä periaatteellinen kysymys.
Sitten, jos puhemies sallii, ed. Zyskowicz ja ed. Sasi, teidän
toiminnallanne on ennustettavuutta. Olisin voinut lyödä vetoa
siitä, että te toimitte juuri tuolla tavalla kuin
toimitte. Se on tätä nokkelaa, pikkunokkelaa oppositiopolitiikkaa, jossa
edustajat Zyskowicz ja Sasi ovat mestareita. Miten sitten ihmiset
ottavat sen vastaan, niin en nyt paljon yleensä viitsi
gallupeista puhua, mutta ei se nyt aina, ed. Zyskowicz, niin uskottavaa
ole. Tässä on kysymys enemmälti sattumasta.
Juoksin hakemassa tuolta puhemiesneuvoston kokoushuoneesta ensi
viikon tiistain päiväjärjestyksen, jossa
on viisi hallituksen lakiehdotusta, (Kokoomuksen eduskuntaryhmästä:
Ohoh, ohoh!) — oho, sitten vielä, kun kuulette,
mitä ne ovat, niin hiljenee, mutta en nyt tässä ajassa
ryhdy esittelemään — muun muassa esitys
alkoholirikoksia koskevien säännösten
uudistamisesta, hallituksen esitys maantielaiksi ja laiksi ulkomaalaisrekisteristä
ja
muita. Ne ovat tärkeitä esityksiä, niin
että voisi nyt oppositiokin pikkasen nostaa tätä omaa
rimaansa ja tavallaan ottaa kantaa politiikan sisältökysymyksiin
eikä nyt tämmöisiin sattumamuotoihin.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten totesin, niin ed. Hurskainen on
tehnyt tärkeän aloitteen, ja on sinänsä hienoa,
että se tulee saamaan sivistysvaliokunnassa ansaitsemansa
huomion, koska siellä on todella aika ja mahdollisuus perusteellisesti
käsitellä tätä ed. Hurskaisen
aloitetta.
Mutta siitä pääsen tähän
työtilanteeseen. Jos puhemies sallii, niin totean sen,
että nykyistä hallitusta on mainostettu, että se
on uusi punamulta, siellä on tekemisen meininki, mutta
tosiasia on se, että vuosien myönteisen kehityksen
jälkeen työllisyys on Suomessa lähtenyt
heikentymään. Lipposen kahden hallituksen aikana
luotiin yli 300 000 uutta työpaikkaa. Nyt punamulta on vuoden
hallinnut — vajaan — 30 000 työpaikkaa
on menetetty. Samanaikaisesti hallitus kurittaa kuntia taloudellisesti
ja se näkyy kuntien peruspalveluissa, terveydenhuollossa,
vanhustenhuollossa, perusopetuksessa ja monella muulla sektorilla.
Opiskelijat ja eläkeläiset odottavat heille annettujen
vaalilupausten toteuttamista jne., jne. En epäile ministereitten
isänmaallisuutta ja heidän haluaan kansakunnan
asioiden hyvään hoitoon. Kyse on siitä,
että nykyinen hallitus ei pysty poliittisesti sopimaan
tarvittavista uudistuksista. Sillä ei ole käytössä ajatuksia,
näkemyksiä siitä, mitä pitäisi
tehdä. Sen takia täällä on tyhjäkäyntiä,
sen takia täällä ei ole hallituksen esityksiä.
Okei, voidaan toimia, niin kuin oikeusministeri äsken kehotti.
Valiokunnat voivat keksiä kaikennäköistä sijaispuuhastelua.
Kyllä sitä riittää. Voidaan
käydä tutustumassa eri puolilla maata sinänsä tärkeisiin
kohteisiin, voidaan kysellä asioita ja ottaa pöytään
selvityksiä. Mutta eduskunnan tärkeä tehtävä tällaisessakin
tilanteessa, ja nimenomaan tällaisessa tilanteessa, on tehdä sellaisia
lainsäädännöllisiä uudistuksia
verotukseen, yritystoimintaan ja moneen muuhun liittyen, joilla
kansakunnan vaikeisiin haasteisiin, jotka liittyvät talouskasvuun,
työllisyyteen, peruspalveluihin, voitaisiin vastata. Tähän
liittyviä hallituksen esityksiä tänne
odotetaan ja vaaditaan.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hurskaisen esille nostama asia on
tärkeä, niin kuin täällä on
moneen kertaan todettu. Ja vaikka tällä aloitteella
ei suoranaisesti osuttaisikaan ihan sataprosenttisesti maaliin,
niin tällä on omat heijastusvaikutuksensa. Tästä lähtee vahva
signaali, ja tässä ollaan ajan hermolla. Ja muistutan
mieliin myös sen, että eduskunta on jo näissä asioissa
useina vuosina lisännyt valtionosuuksia koulujen kunnostamiseen,
nimenomaan niitten peruskorjaustarpeella, homekouluvaaroilla jnp.
Ja sitten veljille tuonne salin oikeaan laitaan: Kyllä puhetta
tuntuu riittävän, vaikkei pöydällä ole
ainuttakaan hallituksen esitystä. Se vielä puuttuisi,
että hallituksen esitykset veisivät tätä arvokasta
keskusteluaikaa.
Herra puhemies! Aivan lopuksi palautan mieleen erään
aforismin, minkä mukaan joku on vaiti ja hänet
havaitaan viisaaksi, mutta moni on vihattu paljon puheensa tähden.
Siksi lopetan.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Saarisen puheen
jälkeen voisi todeta, että viisaan kieli on lääke,
ja kiitoksia näistä ravitsevista sanoista ed.
Saariselle, ja ennen kaikkea ed. Hurskaisen esitys on hyvä,
mutta oman käsitykseni mukaan jo monessa Suomen kunnassa
tällä hetkellä toteutetaan sitä,
että nämä terveelliset asiat otetaan
huomioon ja näin ollen lapsia pyritään
ohjaamaan niihin lähikouluihin, missä on tarvittavaa
asiantuntemusta, jos heillä joku erityinen sairaus on.
Nimimerkillä Kokemusta on muun muassa Posion kunnasta,
jossa itse toimin aikanaan opettajana ala-asteella, meillä oli
jo silloin vanhaan hyvään aikaan (Ed. Zyskowicz: Sinipunan!) — no
se oli kyllä sinipunan aikaan, ed. Zyskowiczille (Naurua) — jo
tämä tällainen käytäntö voimassa.
Mutta on ilman muuta hyvä, että tämä asia
nostetaan esille ja sitä kautta rohkaistaan niitäkin
kuntia toimimaan tällä tavalla, jotka eivät
vielä toimi, elikkä lapsen etu on ilman muuta
se päällimmäinen asia.
Arvoisa puhemies! Lyhyesti on pakko — näin keskustan
en ainoana, täällä on kaksi Hannua paikalla,
elikkä Hannut ovat keskimäärin hyvin nyt
keskustasta edustettuna — todeta se ed. Zyskowiczille,
että kyllä tässä maassa ei määrällisesti
tarvita lakiesityksiä yhtään lisää,
vaan laadullisesti. Tämä on se asia, mihin tämä hallitus
satsaa. (Naurua) Edellinen toi vain määrällisesti
ja määrällisesti ja määrällisesti,
nyt tehdään laatua. Näin ollen tiedän,
että tässä suhteessa jaksakaa odottaa,
jaksakaa odottaa. Tulette saamaan hyviä ehdotuksia, mutta
laadussa on se huono puoli, että kun ne ovat niin laadukkaita,
teidän on vaikea löytää sieltä sellaisia
oksankohtia, mihin tarttua kiinni. Mutta nyt kun on ollut laskiaisviikot,
niin se on näkynyt gallupeissa ja muualla, mutta toivon
mukaan hallitukselta myös tulee muutama rosoinen esitys
tässä, jotta oikealla tavalla pääsette
muovaamaan myöskin ja näyttämään
sitä, että oppositiossa oleva kokoomus ei ole
täysin hampaaton eikä kyvytön, vaan vanhan kykypuolueen
maineesta on jotakin sentään jäänyt
jäljelle. (Ed. Zyskowicz: Kiitos kannustavista sanoista!)
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Ed. Hurskaisen aloitteen tavoite on erittäin
hyvä, vaikkakin ymmärtääkseni
näiden tavoitteiden pitäisi olla jo nykyisten
lakien pohjalta itsestäänselvyyksiä.
Laissahan nytkin määritellään
oikeus turvalliseen oppimisympäristöön.
Asioiden käsittelyn ja varsinkin lopputuloksen kannalta mielestäni
olisi kyllä parempi, että hallituksen esitykset
tulisivat tasaisemmalla tahdilla kuin nyt tapahtuu. Nyt eduskunta
käy tyhjäkäyntiä ja on vaarassa,
että suuret ja tärkeät asiat tulevat
sitten ruuhkassa. Näitä lyhyitä päiväjärjestyksiä suurempi
ongelma minun mielestäni on se, että todellakin
sitten niitä tärkeitä, isoja asioita
tulee yhtä aikaa ja päällekkäin,
jolloin ei välttämättä jää riittävästi
aikaa paneutua asioihin. Viime päivinä on kieltämättä tullut
mieleen se, onko tarpeen tällaisena aikana, kun hallitukselta
ei tule esityksiä, ylipäänsä pitää yllä samaa
viikkorytmiä kuin normaaliaikaan vai voitaisiinko näitä istuntoja
tiivistää niin, että esimerkiksi jätettäisiin
joltakin päivältä istunto kokonaan väliin,
kun asioita kerran ei ole, ja käsiteltäisiin ne
kansanedustajien lakialoitteet sitten toisena päivänä yhtenä ryppäänä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Takkula totesi omassa puheenvuorossaan,
että monessa kunnassa jo toimitaan hänen käsityksensä mukaan
tämän lakiesityksen mukaisesti. Minä kyllä uskon,
että lähes poikkeuksetta toimitaan. Eli jos näin
ei toimita eli lasta kouluun sijoitettaessa raha on tärkeämpi
kuin lapsen terveys eli tietoisesti menetellään
väärin, niin kyllä siinä virkamies
silloin joutuu vastuuseen, ja toivottavasti tällaisia tapauksia
ei ole. Niin kuin totesin, niin lakiesitys sinänsä on
hyvää tarkoittava, mutta me emme millään
saa vedenpitävää pykälää tästä.
Totta kai erilaisia keppihevosia löytyy sitten, kun kunnissa
näitä sijoituspäätöksiä tehdään.
Mutta niin virkamiesten kuin kuntien luottamushenkilöitten
asioitten priorisoinnista siinä on paljon kyse, ennen kaikkea
luottamushenkilöiden, toistan vielä sen, mitenkä he
kunnissa priorisoivat sitten näitä asioita ja
jakavat resursseja. Totta kai vaikeuksia löytyy kunnissa
ja hyvin paljon on sellaisia kuntia, joissa on taloudellisia vaikeuksia,
mutta en millään tavalla — eikä kukaan
teistä sitä hyväksy — usko,
että todella niin meneteltäisiin, että raha
on tärkein ja antaa sen lapsen olla missä koulussa
tahansa esimerkiksi juuri riskeeraamalla nämä terveysnäkökohdat.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kähkösen jälkeen
on hyvä jatkaa. Väittäisin niin, että monissa
Suomen kunnissa kuitenkin katsotaan asioita varsin suhteellisesti.
Meillä on todella paljon kouluja, päiväkoteja,
sairaaloitakin, joissa on homekasvua ja nimenomaan todettuja itiöitä,
ja siitä huolimatta ne jatkavat toimintaansa, koska on
täysin mahdotonta näissä olosuhteissa,
mitä on, siis taloudellisesti ja vähän muutenkin,
estää tai lopettaa niiden toiminta. Kotkassa esimerkiksi
Hakalan koulu oli hyvä esimerkki. Varsin monen vuoden ajan
oltiin sisäilman laadusta huolestuneita, tehtiin mittauksia
ja sitten lopulta koulu tältä osin suljettiin,
oppilaat siirrettiin muualla väliaikaisesti ja laitettiin
remontti päälle. Kuitenkin monen vuoden ajan altistus
tapahtui, ja altistus tapahtuu edelleenkin; meillä on jopa
keskussairaaloita, aluesairaaloita, joidenka osastoilla on homeongelma. Siitä huolimatta
ne toimivat. Siis tämä on lähtökohta,
ja silloin katsotaan päättäjien kannalta
ja myös virkamiesten kannalta ikään kuin
käytännön näkökohtia
ensisijaisesti ja sitä, mikä on mahdollista.
Myöskin talous: lopuksi puhemies, haluaisin todeta,
että tänä vuonna 2004 noin 140 miljoonaa euroa
kuntatalous kääntyi negatiiviseksi nimenomaan
sosiaali- ja terveyspuolen pääluokan puolelta
ja kyllä joustamassa yleensä ovat olleet vanhukset,
sairaat ja nimenomaan myös lapset. He ovat se joustomekanismi
tässä systeemissä.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllähän todella näissä asioissa
kunnissa on oivallettu se, että terve työskentely-ympäristö on
erittäin tärkeä ja siinä mielessä tietenkin
niin oppilaiden kuin opettajien kannalta on erittäin tärkeätä,
että näihin asioihin kiinnitetään
huomiota. Mutta todella tämä on kuntapäätöksen alaista
toimintaa mitä suurimmassa määrin. Sitten
kun rakennetaan myös näitä uusia tiloja
tai saneerataan, niin rakennusvalvonnan pitäisi ottaa oma
osuutensa siinä, että nämä tilat
ovat terveellisiä, missä nämä lapset
ja nuoret työskentelevät.
Myöskin semmoinen asia kuin arviointi on tullut tuonne
koulupuolelle. Minun mielestäni tämän
arvioinnin, vaikka se sisältää sen opetuksen arvioinnin,
pitäisi myöskin ottaa huomioon ympäristön
arviointi entistä voimakkaammin niin, että pystyttäisiin
puuttumaan näihin tilanteisiin, jos kouluolosuhteet eivät
ole sitä mitä niiden tulisi olla. Siitähän
kärsii kyllä koko opetus, niin että siinä mielessä tämä asia
on aivan tärkeä. Me olemme jo edelliskaudella
valiokunnassa näihin asioihin puuttuneet, joten siinä mielessä tämä ei mikään
uusi asia ole.
Lähikouluperiaatteesta: tietenkin jokainen toivoo,
että oppilas olisi mahdollisimman lähellä olevassa
koulussa, mutta jos on kuntia, joissa ei taloudellisesta tilanteesta
johtuen myöskään voi järjestää sellaista
tilannetta, niin silloin varmaan kuljetustukien kautta voidaan nämä asiat
saattaa kuntoon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä haluaisin täsmentää juuri
sen, että on arvioitu, että homekoulut ja muut
homeongelmalliset julkisen palvelun laitokset nimenomaan kuntasektorilla
merkitsevät kokonaisuudessaan noin 40 miljardin markan,
lähes 7 miljardin euron, menoa. Siihen ei kunnilla ole
ollut kylliksi varoja, ja näin ollen joustetaan tässä asiassa.
Tiukempi pitäisi olla, koska se maksaa sitten paljon, jos homeongelma
laukaisee esimerkiksi kroonisen keuhkoastman, ja sen hoito on tietysti
sitten todella kallista.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Kommentoisin muutamaa puheenvuoroa.
Ensinnäkin ed. Kähkönen puuttui siihen,
että tämä ehkä ei olisi ongelma.
Pienissä kunnissa on varmaan huomioitu paremmin oppilaan
tarpeet kuin suuremmissa kunnissa, eli tarve on tullut viestinä suurista
kunnista ja niissä se on noussut myös käytännön
ongelmaksi.
Sitten ed. Takkulalle, kun hän sanoi, että vanhaan
hyvään aikaan asia oli kunnossa. Jos hän luki
tämän minun lakialoitteeni, hän varmaan huomasi,
että vanhaan hyvään aikaan peruskoululain
38 §:n 2 momentin mukaan tämä asia oli kunnossa,
mutta kun perusopetuslaki tuli voimaan, niin uudistuksessa ei enää vastaavaa
säännöstä ollut. Näin
ollen juuri se aiheutti ongelmia ja erilaisia tulkintoja. Tämän
takia olisi erittäin tärkeää,
että tämä lakialoite hyväksyttäisiin.
Keskustelu päättyy.