4) Hallituksen esitys maantielaiksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana hallituksen esityksestä maantielaiksi
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Haluan todeta sen,
että nykyinen yleisistä teistä annettu
lakihan on vuodelta 1954, ja tämähän
on viimeisiä sota-ajan jälkeen säädettyjä niin
sanottuja uudisraivaajalakeja. Yleistielain kanssa samalla vuosikymmenellä vuonna
1958 säädetty rakennuslaki on jo korvattu 1.1.2000
voimaan tulleella maankäyttö- ja rakennuslailla.
Näin ollen tässä täytyy todeta
se, että tielainsäädännössä olemme
olleet kaavoituslainsäädäntöä hitaampia.
Jos nykyinen laki on ollut niin sanottu tiestön rakentamislaki,
niin nyt ehdotettu laki korostaa maanteitä osana liikennejärjestelmää.
Lähtökohtana on olevien teiden kunnostus ja myös
korjaus. Uusia yhteyksiä tehdään perusteltuihin
tarpeisiin sinne, missä liikennemäärät
lisääntyvät. Ehdotuksen mukaan valtion
ylläpitämän tieverkon laajuus säilyisi
ennallaan.
Uutena käsitteenä maantielaissa ehdotetaan valtakunnallisesti
merkittävää runkotieverkkoa, toisin sanoen
eräänlaista moottoritien säästöversiota.
Harvaanasutussa ja pitkässä maassamme ei ole realistista
tavoitella maan kaikki osat kattavaa moottoritieverkkoa. Siksi olemme
ottaneet osalla nykyistä päätieverkkoa
käyttöön käsitteen runkotieverkko.
Nämä runkotiet yhdistäisivät maakunnalliset
keskukset toisiinsa, rajanylityspaikoille ja Pääkaupunkiseutuun.
Nämä palvelisivat pitkämatkaista liikennettä ja
niiden liikenne olisi sujuvaa. Nykyiset moottoritiet kuuluisivat
luonnollisesti runkotieverkkoon. Erityisesti runkotiet otettaisiin
huomioon maankäytön suunnittelussa, koska runkotieverkolla
olisi liittymiä vain sen verran kuin sujuva liikkuminen mahdollistaa.
Tämä on tietysti erittäin tärkeä suunnitteluun
liittyvä kysymys.
Tästä taustasta tai valmistelusta sen verran, että tämä runkoteitä koskeva
esitys perustuu viime syksynä valmistuneeseen niin sanottuun ydinverkkotyöryhmän
esitykseen ja siitä saatuihin lausuntoihin. Lausunnoissa
puollettiin laajasti tällaisen uuden, erityisesti aluekeskusten
välisen tieluokituksen käyttöönottoa.
Myös infraministerityöryhmä puolsi tällaista
tieluokituksen jatkokehittämistä.
Saaduissa lausunnoissa kuitenkin kritisoitiin voimakkaastikin
työryhmän ehdotusta runkoverkon — tai
itse asiassa korkealaatutieverkon, niin kuin nimitys tämän
työryhmän ehdotuksessa kuului — sisällöksi.
Tähän liittyen olenkin asettanut uuden työryhmän
laatimaan ehdotuksen valtakunnallisesti merkittävien liikenneverkkojen
runkoverkoista. Tämän toimeksiannon mukaan runkoverkot
määriteltäisiin vain tie- ja rataverkolle.
Arvostelua herättäneistä lentoasemien ja
satamien runkoverkoista on jo tässä vaiheessa siis
luovuttu. Tämä työryhmä on laajapohjainen, ja
sen on tehtävänantonsa mukaisesti kuultava elinkeinoelämän
edustajia, maakuntien liittoja ja muitakin sidosryhmiä ennen
ehdotuksensa tekemistä. Työryhmän määräaika
päättyy kesäkuun puolessavälissä vielä tänä vuonna.
Arvoisa puhemies! Uskon, että eduskunnassa nyt käsiteltäväksi
tuleva maantielaki samoin kuin asetetussa työryhmässä tapahtuva
runkoverkkoehdotuksen valmistelu johtavat siihen, että voimme
toteuttaa tulevaisuuden tiehankkeet sujuvasti ja näinpä sitten
samalla edistämme liikenteen ja liikkumisen sujuvuutta
koko maassa.
Irina Krohn /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen jättänyt yhdessä ed.
Hassin ja ed. Hautalan kanssa rinnakkaislakialoitteen tähän äsken
esiteltyyn lakiin. Se koskee mahdollisuutta periä niin
kutsuttuja aluetulleja tienkäytön yhteydessä.
Aluetullit voivat olla kahden tyyppisiä. On tietulli, joka
on staattinen, ja sitten on ruuhkamaksu, jonka suuruus vaihtelee sen
mukaan, mikä on liikennerasitus. Näitä tietulleja
voitaisiin kerätä valtioneuvoston asetuksella.
Aloitteessamme niiden tuottoja voitaisiin käyttää maanteiden
ylläpitoon, ympäristön laadun parantamiseksi
tai joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen suosimiseksi.
Ensimmäiseksi sanon, että olen hyvin pettynyt,
kun täällä ei ole ed. Tiuria enää eduskunnassa,
koska hänen kanssaan meillä oli hyvä yhteistyö viime
kaudella näistä pienhiukkasista ja päästövähennyksistä.
Olimme monesta asiasta eri mieltä, mutta emme tästä,
kuinka suuri ongelma pienhiukkaset ja liikenteen päästöt
ylipäätään maailmassa ovat ja
kuinka liikenteen sujuminen on yksi keino taata, että ei
näitä turhia päästöjä tule.
Tämä tietullijärjestelmä on
tällä hetkellä, voi sanoa, trendi suurissa
kaupungeissa ratkaista näitä liikenteen ongelmia.
Sellainen on käytössä esimerkiksi Singaporessa,
Norjassa Oslossa, Trondheimissa, Australiassa Melbournessa sekä Lontoossa.
Lontoosta on hyvin paljon tutkimuksia ja myönteisiä kokemuksia.
Jos katsoo Suomen tilannetta, niin meillä on ollut niin,
että liikenteen kasvu viimeisten 40 vuoden aikana on oikeastaan
lentoliikennettä lukuun ottamatta ollut vain henkilöautokasvua
ja muiden liikennevälineiden osuus liikenteestä on
vähentynyt prosentuaalisesti, koska yksityisautoilun määrä on
kasvanut.
Voin helsinkiläisestä kokemuksesta sanoa, kun
Helsingillä on tämmöinen geopoliittinen
sijainti Espoon vieressä ja niemellä, että meillä on ainakin
Helsingissä, voi sanoa, välillä niin
heikko ilmanlaatu, että tuntuu kohtuuttomalta, että Helsingillä ei
ole keinoja säädellä sisääntulevien autojen
määrää. Tässä mallissahan
tämä olisi tietysti valtioneuvoston asetus, tätä eivät
yksittäiset kunnat voisi säätää,
mutta olen itse ajatellut tällaista ruuhkamaksumallia,
joka perustuu nykyaikaiseen tietotekniikan ja tiedon hyväksikäyttöön,
niin että ruuhkamaksu tulisi käyttöön
silloin, kun esimerkiksi ilmanlaatu on kovasti heikentymässä.
Oma näkemykseni on se, että nykyaikana välttämättä tämmöistä staattista
tietullia sinänsä ehkä ei niin tarvita,
vaikka lakialoitteen juridinen puoli sen mahdollistaakin, mutta
kun meillä tiet rakennetaan verovaroilla eikä käyttäjämaksuilla,
niin ehkä tämä tietullimalli ei ole niin
tärkeä kuin tämä ruuhkamaksumalli.
Toivon, että liikennevaliokunta samalla, kun käsittelee
tätä hallituksen sinänsä hyvää lakiesitystä,
miettisi myös mahdollisuutta liittää tämä tietulli-
tai aluetullimahdollisuus tähän lakiesitykseen,
koska se on keskeinen keino saada vähennettyä yksityisautoilun
haittoja niille ihmisille, jotka sillä hetkellä sitä eivät
käytä, ja toisaalta suosia joukkoliikennettä.
Nykyaikaisella tietotekniikalla tämä asia voidaan
ratkaista niin, että se järjestelmä ei
ole turhan joustamaton.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Minulla on tämän maantielain
osalta hiukan nostalgiaakin takana. Niin kuin täällä ministeri
Luhtanen totesi, tämä on vuodelta 54 eli 50 vuoden
takaa, ja 60-luvulla korkeakoulussa tällainen laki eli
entinen tielaki piti osata ulkoa. Vastaavalta aikakaudelta ovat
meillä rakennuslaki, niin kuin ministeri Luhtanen kertoi,
ja sitten vielä kolmas suuri laki, vesilaki. Jos ajatellaan
tämän päivän eduskunnan lainsäädäntötyötä — vuoden
kokemuksella sen sanoisin — niin epäilen, että tämä laki
olisi voimassa 2054. Tämä osoittaa sen, kuinka
kauaskantoisia ovat olleet päätöksentekijät
ja virkamiehet 50 vuotta sitten monen eri lain osalta, tielain osalta,
vesilain osalta, rakennuslain osalta jnp.
Tämä entinen tielaki on sikälikin
erikoinen, että siinä on kuuluisa kompensaatiopykälä,
joka syntyi aikoinaan laissa, että jos tiestä on
hyötyä jollekin kiinteistölle arvioitaessa
kustannuksia, tämä hyöty pitää ottaa
huomioon. Sitten täällä eduskunnassa
tuli siihen lisäys, että se ei saa kuitenkaan
täyden korvauksen periaatetta muuttaa. Näin on
siis 50 vuotta sitten tehty hyviä lakeja, ja minusta tämäkin
on kaiken kaikkiaan suhteellisen hyvä laki. Tässä on
hyvin paljon sitä vanhaa tielakia, mutta kuitenkin tämä selventää monta asiaa,
esimerkiksi tämä 3 §, jossa puhutaan
siitä, miten maantieverkkoa on kehitettävä ja
kunnossa pidettävä, kun täällä sanotaan,
että "Maantieverkkoa kehitettäessä ja
pidettäessä kunnossa on kiinnitettävä huomiota
siihen, että tieliikennejärjestelmä osana
koko liikennejärjestelmää edistää valtakunnallisten
alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamista - -".
Tämä on erittäin hyvä noin perusperiaatteiltaan
olla täällä pykälässä.
Jos nyt sanon yhden esimerkin, Eurooppa 4 ja Lusi—Vaajakoski:
Tämä on ihan hyvä pykälä sitä kohtaa
ajatellen, eli se Lusi—Vaajakoski tarvitaan, kun tätä pykälää sen
osalta tulkitaan. Nyt on sanottava myönteisenä se,
että tämä hallitus on tehnyt jo ohjelmoinnin,
jossa Lusi—Vaajakoski on merkitty vuodelle 2007. Tämä on
periaatteessa minusta hyvä, selventävä pykälä noin
kaiken kaikkiaan.
No, sitten miksi se on myöskin hyvä, on se, että teitten
suunnittelu ja rakentaminen Suomessa on ollut liian kauan ja liian
keskeisesti valtapoliittista päätöksentekoa.
Tällä tarkoitan sitä, että jos
katsellaan menneitä vuosia ja vuosikymmeniä taaksepäin,
niin siellä, mistä ovat olleet ministerit, on
myöskin rakennettu teitä, peruskorjattu teitä ja
päällystetty valtion teitä. On parempi,
että se menee ihan puhtaasti tällaisen tarveharkinnan
perusteella, ja hyvin keskeinen silloin on tämä 3 §,
mutta luonnollisesti myöskin demokratiassa vaikuttavat
nämä asiat, mistäpäin valta
ja voima Suomessa hallituksessa on. Sekin on sinänsä kyllä ymmärrettävää.
Sitten tienpitäjän osalta täällä on
maininta, että "Tienpitäjänä on
valtio, joka vastaa tienpidosta ja sen kustannuksista sekä käyttää tienpitoa
varten saatuja oikeuksia". Tämä on tässä lakiehdotuksessa
aika hyvin määritelty, ehkä selkeämmin
jopa kuin vanhassa laissa sillä lailla, että on
ollut ristiriitoja siitä, mikä on valtion rooli
ja mikä on kuntien rooli. Monta kertaa tämä on mennyt
ihan pallotteluksi näiden elinten välillä, ja
hankkeet ovat jopa saattaneet sen vuoksi viivästyä eri
puolilla maata. Kun on selkeä vastuunjako kuntien ja valtion
kesken, niin silloin myöskin tulosta tulee paremmin.
Sitten on maininta 13 §:ssä, että "Uusi
maantie tehdään, jos olemassa oleva maantieverkko
ei täytä enää yleisen liikenteen
vaatimuksia". Tämäkin on hyvä peruste
ihan ajatellen, missä järjestyksessä Suomen
maanteitä rakennetaan tai missä järjestyksessä niitä peruskorjataan
ja niistä tehdään parempia. Viittaan
tuohon äskeiseen Lusi—Vaajakoski-maantiehen: erittäin
hyvä esimerkki, ja kun 13 §:n perusteellakin se
olisi hyvin tarpeellinen.
Sitten tielain mukaisissa asioissa on ollut kautta aikojen ongelmia
maanomistajan ja valtion välillä. Tässähän
on sellainen ikuinen vastakkainasettelu ollut, että yhteiskunnalla
on tietyissä tilanteissa oltava oikeus, valta ja voima
ja yksityisen edun on väistyttävä tieltä,
mutta sitten on sellainen perusperiaate oltava, että omistusoikeudella
Suomessa on perustuslain mukainen suoja. Minä haluan tässäkin
yhteydessä sitä korostaa, että pitää muistaa,
että kun teitä suunnitellaan ja rakennetaan, niin
siellä ovat aina yksityisten maanomistajien oikeudet tapetilla
ja heidän omaisuudestaan ja oikeuksistaan pitää pitää huolta.
Täällä sanotaan tältä osalta
juuri tiesuunnitelman oikeusvaikutuksista, että "Hyväksytty
tiesuunnitelma oikeuttaa tiesuunnitelmassa osoitettujen alueiden
ja oikeuksien lunastamiseen". Nyt minä suosittelisin ihan
pitkällä kokemuksellakin sitä, että vaikka
tietyssä tilanteessa näin on hyvä tehdä,
niin aina järjestelmä toimii paremmin, kun se
toimii sillä tavalla, että valtio, tienpitäjä,
suunnitellessaan ja rakentaessaan uusia teitä toimii sillä tavalla,
että yksityisten maanomistajien, kiinteistönomistajien,
kanssa Suomessa tehdään vapaaehtoisia sopimuksia
ja vain tietyissä välttämättömissä tilanteissa mennään
pakkoratkaisuun. Koko prosessi hyvin usein lyhenee, kun lähdetään
heti alusta lähtien yhteistyötahdolla eteenpäin
maanomistajiin nähden. Valitukset vähenevät,
suunnitteluaika lyhenee, rakentamisaika lyhenee ja kaiken kaikkiaan
hankkeet toteutuvat aikaisempaa paremmin toimimalla tällä tavalla.
Sitten siellä on, niin kuin maankäyttö-
ja rakennuslaissa, maininta, että yksityisellä maanomistajalla
on "mahdollisuus osallistua suunnitelman valmisteluun, arvioida
suunnitelman vaikutuksia ja lausua kirjallisesti tai suullisesti
mielipiteensä asiassa". Tähän kannattaa
panna Suomessa huomattavasti enemmän aikaa kuin on tähän
mennessä pantu. Tämä on se vaihe, jolloin keskustelemalla
ihmisten kanssa, ottamalla maanomistajat tasavertaisesti samaan
pöytään ja keskustelemalla heidän
kanssaan, tulosta saadaan, ja jälleen kerran sanon: sopuisasti
ja sillä tavalla, että suunnitteluaika ja toteuttamisaika kaiken
kaikkiaan lyhenevät.
Tämä on kaiken kaikkiaan hyvin paljolti vanhan
tielain tyyppinen laki, nykyaikaistettu hiukan. Mutta haluan sanoa,
että kun tämä on aivan keskeinen laki
Suomessa kuitenkin edelleenkin, niin kyllä minä hämmästynyt
olen, että täällä on vain neljä kansanedustajaa
minun lisäkseni paikalla. Ilmeisesti vuoden 54 laista ei
olisi tullut niin hyvä kuin siitä tuli, jos asenne
olisi eduskunnassa 50 vuotta sitten ollut samanlainen kuin se on
tänä päivänä.
Nyt yhteenvetona haluan sanoa, että kun tämä menee
valiokuntakeskusteluun, niin tässä muistetaan
nyt yksityisen maanomistajan etuudet ja oikeudet ja niistä keskustellaan
huolellisesti, miten siihen voitaisiin paneutua. Aivan samalla tavalla
muutaman vuoden takaisessa maankäyttö- ja rakennuslaissa
on paneuduttu kyllä hyvin kovasti siihen, että asioista
voi tehdä muistutuksia ja valittaa melkein kuka tahansa,
mutta viranhaltijat tänä päivänä eivät
keskustele tarpeeksi paljon maanomistajien kanssa asioista, ja monta kertaa
tästä on seurauksena sitten yhteentörmäys ja
jopa hankkeitten siirtyminen ja estyminen.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aioin vähän lyhyemmällä kaavalla
tähän syventyä, mutta kun ed. Vielma
vanhana metsämiehenä, pohjoisen kasvattina sai
minut innostumaan siihen vastuunkantoon, että eduskunnassa otetaan
tähän vähän jämerämmin
kantaa, niin katsoisin, että vähän laajemminkin
tätä voisi pohdiskella.
Hallituksen esitys maantielaiksi on kyllä lakina hyvä,
mutta siihen sisältöön, että tämä laki
toimisi ja saattaisi sellaiseen asemaan nämä ihmiset ja
kansalaiset, jotka liikkuvat näitä maanteitä pitkin,
ei tässä ole nähtävissä mitään
uutta eikä muutenkaan ole saatavissa uutta, koska raha
näitten toimenpiteitten toteuttamiseen, mitkä tämä laki
mahdollistaa tämän jälkeen, niin ennen
kuin jälkeenkin, vaan puuttuu, ja se onkin sitten toinen
asia, mikä on käytävä uudella
pohdinnalla, että näihin löytyy myöskin
rahaa.
Lain yleisperusteluissa pääasiallisessa sisällössä kerrotaan:
"Maantien rakentamisessa olisi otettava erityisesti huomioon liikenneturvallisuus,
tieliikenteellinen ja tekninen toimivuus sekä ympäristönäkökohdat."
Tässä asiassa näitä asioita
vaan ei oteta huomioon, ei pohdita eikä ymmärretä,
ja vedotaan vaan siihen, että kun rahaa ei ole. Sen ymmärrän.
Tähän tulee vanha lausuma, miten sanoisinkaan,
sananlaskun lailla ennen kertasivat, että ei se auta, vaikka
olisi kuinka ison talon poika, jos ei ole rahaa, niin ei ole. Näin se
on tässä valtiohallinnossakin: kun ei rahaa ole, niin
vaikka tarpeet ovat selvät, mikään ei
etene eikä toteudu.
Yleisperusteluissa todetaan, paljonko teitä on olemassa,
78 197 kilometriä. Kyllähän
tässä tietysti viimeisten aikojen näkemys
on selvästi antanut ymmärtää,
että isojen teittenkään rakentaminen
ei toimi eikä pelaa. Mutta erityisesti, kun täällä todetaan,
että paikallisteitä vanhan luokituksen mukaan
on 36 466 kilometriä ja muita maanteitä 28 473
kilometriä, niin tämä muodostaa pääosan
siitä tieverkosta, mihin tämäkin laki pohjineen
ja perusteluineen pohjaa, ja nämä asiat vaan eivät
tule kuntoon, kun ei ole rahaa.
Herra puhemies! Sitten täällä on
mielenkiintoinen tieto olemassa, että jokaista suomalaista kohden
on keskimäärin 15 metriä yleistä tietä ja sen
tieomaisuuden arvo on 15 miljardia euroa. Tässä kun
menemme tätä vanhaa aikaa taaksepäin,
valitettavasti itse en ollut mukana, ennen oli jaettu maantiet ja
sanoivatkin, että kaikessa muussa ei lisä pahaa
tee kuin selkään saamisessa ja maantien jaossa.
Jos suomalaiset jokainen hoitaisi sen oman 15 metriä sitä tietänsä,
niin sitten raha riittäisi ja olisi vain ahkeruudesta kysymys.
Täällä ilmeisesti siitä,
mihin tämä vanha maantiejako perustui, yleisperusteluissa
todetaan, että 1883 asetuksella päätettiin
teitten ja siltojen tekemisestä ja kunnossa pitämisestä maalla ja
tiet jaettiin yleisiin sekä yksityisiin teihin, yksityisteihin
omaa tarvetta varten. Täältä varmaan se
jako syntyi ja pohjasi. Luulen, että tässä asiassa
olisi vähän historiallistakin pohjaa enempi tutkia,
missä se kunkin kansalaisen tai kunkin talon oma maantienpätkä on
ollut olemassa. Itse en sitä ainakaan omalta kohdaltani
vielä tiedä, mutta pyrin selvittämään
sen oman tienpätkäni, missä se oli 1920-luvulla
ja 1930-luvulla, ennen kuin tähän nykyiseen järjestelmään
siirryttiin ja alettiin niitä yhteiskunnan toimesta oikein
täydellisesti hoitamaan ja tekemään.
Niin kuin sanoin, asia on hyvä, perustelut ovat hyvät.
Luulen, että liikennevaliokunta nokkelana valiokuntana
tähän kirjoittaa jotakin uutta, tutkii ja löytää lisää.
Mutta oleellisin kysymys, mitä tästä puuttuu:
rahaa ja toimintaa siihen, että lähtisi tämä lain
perustelujen yleishenki toteutumaan, että tarve ja turvallisuus
tulisivat huomioon otetuiksi silloin, kun mahdollisuus on toteuttaa,
ja se mahdollisuus on, kunhan valtion talousarviosta löytyy
vaan siihen riittävästi euroja.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Meillä on lähetekeskustelussa
todella tärkeä lakiesitys uudeksi maantielaiksi
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Ed. Vielma jo totesi,
että on 50 vuotta siitä, kun edellinen laki on
säädetty ja nyt meitä on täällä 5
kappaletta 200:sta puhemiehen lisäksi paikalla lähettämässä tärkeää lakiesitystä valiokuntaan.
Rohkenen näin todeta, että tämä lakiesitys
on, kun ajatellaan myöskin yksittäisten kansanedustajien
työtä, yksi merkittävimpiä, mitä nyt
ollaan täällä valiokuntaan lähettämässä. Siinä mielessä on
aika yllättävää, että näin
vähän edustajia on, vaikka olemme työviikon
alussa, täällä paikalla.
Tämä lakihan todella korvaa vuodelta 54 olevan
yleisistä teistä annetun lain, kaiken mitä siihen
liittyy. Se pyritään nyt tässä äkkilukeman
perusteella uudistamaan, nykyaikaistamaan, ja korjataan myöskin
niitä puutteita, mitä nykyisessä lainsäädännössä on,
onhan tämä nykyinen yleisistä teistä annettu
laki ehdottomasti jo ollut vanhentunut ja tarvetta muutokseen on
olemassa.
Ed. Vielma eräitä kohtia pohtikin hyvin perusteellisesti.
Haluaisin nimenomaan puuttua tähän, miten menetellään
tiepohjan ottamisessa yleiseen käyttöön.
Täällä nyt säädetään,
tuliko se 10 §:ään, että tienpitäjänä on
yksinomaan valtio, kun tähän saakka on ollut myöskin
kunta. Tämä on muuttumassa. Mutta silloin, kun
on kysymys tiepohjasta, niin kyllä tämä vapaaehtoisuus
ja suunnitelmallinen järjen käyttö pitäisi
saada myöskin ajettua nyt tämän lainsäädännön
yhteydessä toimivaksi, kun ajatellaan käytäntöä ja
lakia ruvetaan toteuttamaan.
Nythän täytyy todeta se, että liikennepolitiikka — puhun
tässä tapauksessa nimenomaan tieliikenteestä — viime
vuosinakin on ollut aika poukkoilevaa siinä mielessä,
että ei ole ollut pitkäjännitteisyyttä.
Pitää paikkansa, että määrärahoja
on riittämättömästi, kuten ed.
Seppo Lahtela totesi. Mutta menneen kuun aikana saatiin talouspoliittisessa
ministerivaliokunnassa päätös niin sanotun
liikenneväylätyöryhmän ehdotuksesta,
joka ulottuu vuoteen 2013. Siellähän ei suinkaan
rahoja ole. Siellä on paljon hankkeita lueteltu eri puolilla
maata, myöskin tiehankkeita, sekä kehittämishankkeita,
turvallisuuteen liittyviä hankkeita ja kasvavien paikkakuntien
liikenteeseen liittyviä hankkeita jne. Mutta ennen kaikkea
sieltähän puuttuu rahaa. Siitähän
on kysymys.
Herra puhemies! Puhemies salli keskustelun myöskin
tästä ed. Krohnin ja muiden tekemästä lakialoitteesta,
joka koskee tietulleja.
Olen itse jo vuosia tässä talossa valiokunnassa
ja muualla ottanut esille, miksi Suomessa ei voida kokeilla tietullijärjestelmää,
selvittää sitä perusteellisesti ja kokeilla
jossakin päin maata, kun kaikkialla Euroopassa näitä tietulleja
on olemassa ja ne toimivat mielestäni. Kun itsekin olen Keski-Euroopan
maissa, puhumattakaan muista maanosista, kulkenut, niin siellä tietullijärjestelmä
pelaa,
mutta Suomessa tähän ei rohjeta mennä.
Minusta tämä ed. Krohnin lakialoite olisi
syytä käsitellä myöskin tässä yhteydessä ja
avoimesti pohtia avoimella mielellä, eikö Suomessa
löytyisi sitä, että voitaisiin tietulleja
kokeilla, ja tietenkin sillä periaatteella, että jos
tiemaksuja peritään, ne käytetään
myöskin sitten liikenteen turvallisuuden parantamiseen
ja ennen kaikkea tiestön kunnossapitoon kautta koko maan.
Ennen kaikkea ajattelen laajaa maaseutua, haja-asutusalueita, joilla
auton käyttö on aivan välttämätöntä,
jos aikoo sieltä päästä suuriin
keskuksiin ja yleensä liikkua. Siellä tarvitaan
autoa, mutta siellä tarvitaan ennen kaikkea hyvät
tiet, että sieltä päästään
liikkumaan.
Toivoisin, että tähän tietullikysymykseen
voitaisiin nyt ainakin paneutua valiokunnassa samalla, kun kuunnellaan
tästä tärkeästä lakiesityksestä asiantuntijoita.
Toivon mukaan sitten, kun tämä lakiesitys palaa
tänne saliin, on enempi kansanedustajia lausumassa mielipiteensä,
mutta nythän juuri tämän lähetekeskustelun
tarkoituksena on evästää molempia valiokuntia — tämähän
meni myös perustuslakivaliokuntaan, joka antaa lausunnon,
ja näin pitää ollakin — näistä tärkeistä kysymyksistä.
Tony Halme /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minulla on hieman erilainen näkökanta
ed. Krohnin tietulliehdotuksesta. Suomessa on jo tällä hetkellä maailman
kallein autovero eikä autoilu suinkaan ole ongelmana missään
Suomen kaupungeissa, joten vastustan jyrkästi tätä tietullimaksua
Suomessa.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Oli ilo kuunnella ed. Vihriälän
kommentteja tästä asiasta. Mielestäni
hän toi tärkeän näkökohdan
esille juuri, että meidän taakanjakomme kaupunkiväestön
ja maaseutuväestön kesken autoilun kustannuksista
tai autoilun haitoista on tällä hetkellä epäoikeudenmukainen
siinä mielessä, jos vain bensaveroa käytetään
keinona hillitä autoilua, koska tiedämme, että Suomen
maaseudulla on usein pakko käyttää autoa
ja matkat tulevat pitkiksi johtuen siitä, että meillä on
iso, rakas isänmaa — olkaamme iloisia siitä,
että on myös pitkiä matkoja, se tarkoittaa
sitä, että meillä on iso maa. Mutta ahtailla
kaupunkiseuduilla, joilla matkat ovat aika lyhkäisiä ja
bensan hinta ei sillä tavalla rajoita tarpeetonta autoilua
tai muiden terveydelle haitallista autoilua, ja mielestäni
tässä tämmöinen alueellinen
tasa-arvonäkökulmakin puoltaisi tämän
asian esille ottamista valiokuntakäsittelyssä.
Keskustelu päättyy.