1) Hallituksen esitys laeiksi sukusolujen ja alkioiden käytöstä hedelmöityshoidossa
ja isyyslain muuttamisesta
jatkuu:
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! Valitettavasti työhuoneesta hieman
kiireessä tulin tänne ja valmistelemani puheenvuoro
on nyt siellä, mutta totean tässä, että kannatan
lämpimästi niitä edustajia, jotka ovat
eilen täällä kritisoineet voimakkaasti
lakivaliokunnan enemmistön kantaa, koska mielestäni
tämä enemmistön kanta antaa aika merkillisen
viestin esimerkiksi niille yksinäisille naisille, jotka
tällä hetkellä aivan yksin hienosti kasvattavat
lapsiaan tässä suomalaisessa yhteiskunnassa. Näin
ollen aivan lyhyesti totean, että mielestäni tätä enemmistön kantaa
ei tulisi päästää tästä salista
eteenpäin.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viitaten tästä asiasta eilen
illalla käytyyn asialliseen keskusteluun ja erityisesti
ministeri Koskisen rakentaviin ja asiallisiin puheenvuoroihin toivon,
että ministeri Koskinen ja muu hallitus tässä tilanteessa
tekisivät pikaiset johtopäätökset,
joiden pohjalta tämä esitys vedettäisiin
pois.
Puhemies:
(koputtaa)
Ed. Pekkarinen, tämä todellakaan ei ollut
vastauspuheenvuoro. Menemme listaa eteenpäin.
Sakari Smeds /kd:
Arvoisa puhemies! Eduskunta on juuri päättänyt,
että tämän asian asianmukainen käsittely
jatkuu. Minä toivon, että siinä päätöksessä pitäydytään
ja että myös tasavallan hallitus ja ministerit
tätä eduskunnan tekemää linjausta
kunnioittavat.
Päinvastoin kuin julkisuudesta on joskus saattanut
saada käsityksen, tällä eduskunnalla
on mielestäni vielä ratkottavanaan monia tärkeitä ja suuria
kysymyksiä, myös kysymyksiä, joissa kansanedustajien,
eduskuntaryhmien arvoista otetaan mittaa. Lakiesitys hedelmöityshoidoista on
yksi suurista kysymyksistä. Se koskettaa monien tahattomasta
lapsettomuudesta ... (Hälinää)
Puhemies:
Anteeksi, ed. Smeds. Ei ole mitään mahdollisuutta
puhua teillä, vaikka puheenvuoro on teillä, kun
siellä on niin monta pienoisparlamenttia alhaalla. — Olkaa
hyvät ja siirtykää käytävään
keskustelemaan, varmasti tärkeistä asioista. Nyt
on puheenvuoro ed. Smedsillä ja täällä on
runsaasti kuulijoita. Minä en hyväksy tällaista
käyttäytymistä eduskunnan istuntosalissa!
Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisesti pidän
nyt käsillä olevaa lainsäädäntöä tarpeellisena.
Meillä ei tällä hetkellä ole
säädöspohjaa, ja olisi varsin murheellinen
tilanne, jos säädöspohjan puuttuminen
olisi jatkossakin vallitsevaa todellisuutta. Lakivaliokunnan puheenjohtaja
esittelypuheenvuorossaan toi esille näkökulman, että säädöspohjan
laatiminen olisi yksi keino myös estää mahdollisia
tulevaisuuden väärinkäytöksiä.
Siksikin pidän tämän lainsäädännön
aikaansaamista tärkeänä ja perusteltuna.
On huomattava, että monet asiantuntijat ovat pitäneet tätä lainsäädäntöä kiireellisenä.
Poisveto olisi kovin ongelmallista, etenkin kun tämän
lainsäädännön kiistanalaiset
kohdat rajautuvat sittenkin varsin pienelle osalle hedelmöityshoitojen
kenttää. Itse koen, että eräs
lähtökohta, joka tämän lainsäädännön
osalta pitäisi pitää mielessä,
on se, että kaikkea, mitä tiede ja teknologia
mahdollistavat, ei ehkä sittenkään ole
viisasta toteuttaa.
Lakivaliokunnan mietintö on mielestäni kohtuullisen
hyvä, ei kuitenkaan suinkaan ongelmaton, mistä kertoo
vastalauseidenkin määrä, mutta valiokunnan
tekemät eräät tarkennukset vievät
hedelmöityshoitolakia mielestäni oikeaan suuntaan.
Lakivaliokunta on muun muassa rajannut hedelmöityshoidot
koskemaan tahattomasta lapsettomuudesta kärsiviä naisen
ja miehen parisuhteita, ja pidän tätä rajausta,
joka nyt taitaa olla liki ainoa kysymys, joka tätä salia
puhuttaa, perusteltuna. Perusteluni tiivistän kahteen näkökulmaan,
oikeastaan kahteen kysymykseen:
Pitääkö terveyden- ja sairaanhoidon
palveluiden kohdentamisessa lääketieteellisen
syyn olla keskeinen kriteeri? Mielestäni kyllä.
Mihin se johtaisi, jos laajemmaltikin terveyden- ja sairaanhoidon
palvelut irrotetaan lääketieteellisestä arvioinnista?
Yhden henkilön tai samaa sukupuolta olevien parien lapsettomuus
ei johdu lääketieteellisestä syystä.
Maailma on rakennettu ja rakentunut niin, että elämän
syntyyn tarvitaan sekä nainen että mies. Siksi
kenenkään oikeuksia ei mielestäni myöskään
loukata, jos hedelmöityshoidot kohdennetaan lääketieteellisten syiden
perusteella.
Toinen näkökulma: Pitääkö lainsäädännöllä lisätä isättömyyttä?
Mielestäni ei pidä. Hallituksen esityksen hyväksyminen
tosiasiallisesti merkitsisi tätä, vai ei kai kukaan
vakavissaan ajattele, että lapsen oikeus isään
turvataan sillä, että isyys ehkä vahvistetaan
joskus lapsen aikuisiässä tai 15-vuotiaana? Hallituksen
esitys hedelmöityshoidoista merkitsisi sitä, että eräissä tapauksissa
isä ei olisi läsnä olevaa todellisuutta
lapsen arjessa, jos hoidot siis mahdollistetaan yksinäiselle
naiselle tai lesboparille. Se olisi käsittääkseni
ensimmäinen kerta suomalaisen lainsäädännön
historiassa, kun lainsäädännöllä lisättäisiin isättömyyttä.
Eilisessä keskustelussa tuotiin esille ajatus ja näkökulma,
että kun isättömyyttä jo muutoinkin on
niin paljon, kuolemantapausten, avioerojen ja elämän
monien murheiden johdosta niin paljon, eihän tämä kokonaisuus
muuttuisi, jos hedelmöityshoidot sallittaisiin yksinäiselle
henkilölle. Minusta tuo tulokulma ja argumentointitapa
on vähän outo. Toisaalta myönnetään,
että isättömyys voi olla ongelma, mutta
kannatetaan linjaa, että sitä pitäisi
lainsäädännöllä lisätä.
Arvoisa puhemies! Yksi mahdollisuus tämän lainsäädäntöhankkeen
kohdalla harkita, mikä on oikein, mikä on väärin,
olisi katsoa pientä lasta silmiin ja kysyä, valitsisiko
hän äidin ja isän. Oma käsitykseni
on, että jos lapsi saisi valita, hän valitsisi äidin
ja isän, koska molemmat ovat tärkeitä.
Arvoisa puhemies! On eräitä pieniä yksityiskohtia,
joita oma ryhmäni on esittänyt muutettavaksi.
Nuo muutosesitykset näkyvät vastalauseessa. Siksi
kannatan ed. Räsäsen ehdotusta käsittelyn
pohjasta.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! On tärkeää,
että Suomi saa lain sukusolujen ja alkioiden käytöstä hedelmöityshoidossa.
Suomi on ainoa Pohjoismaa ja lienee lähes ainoa Euroopan
maa, jossa ei tätä asiakokonaisuutta ole lainsäädännöllä säädelty.
Siksi Suomesta on tullutkin jo jossain määrin
tällaisen "turismin" kohde. Kun muun muassa muissa Pohjoismaissa
on laki, joka on sisällöltään
sellainen kuin on lakivaliokunnan enemmistön hyväksymä mietintö,
niin muista Pohjoismaista käydään täällä hankkimassa
tällaisia hoitoja. Niitä voi antaa periaatteessa
kuka tahansa, eikä ole terveydellisiä eikä eettisiä normeja,
jotka lailla olisi säädetty tälle toiminnalle.
Yksistään tämä riittää perustelemaan
sen, että tämä lainsäädäntö on syytä saada
ja mahdollisimman pikaisesti.
Tämän johdosta pidän täysin
käsittämättömänä sitä,
että on esitetty ja harkittu, että koko esitys
pitäisi vetää pois. Se olisi vastuutonta
tämän äärettömän
tärkeän asian kannalta. Se olisi tietysti myös
syvä epäluottamuslause eduskunnalle, eduskunnan
valiokunnille, jotka ovat tehneet kiireessä monien asioiden
kanssa päällekkäin töitä ja
saaneet kuitenkin asiasta asianmukaiset lausunnot ja mietinnön,
ja tämä työ on tehty todella huolella.
Vaikka totesin, että on tehty nopeassa tahdissa, niin on
tehty kuitenkin äärimmäisellä huolella,
ja jokainen valiokunnan jäsen lakivaliokunnassa, jossa
itse olen ollut mukana, on paneutunut asiaan, harkinnut oman näkökulmansa puitteissa
asiaa ja päätynyt siihen ratkaisuun, joka asiakirjoista
näkyy. Tässä on toteutunut todellinen
demokratia valiokuntavaiheeseen asti.
Eilinen keskustelu ja oikeastaan tämänviikkoinen
julkinen ja täällä tapahtunut keskustelu
ei ole antanut ollenkaan rakentavaa ja sivistynyttä kuvaa
eduskunnasta, kun asialla on pelattu, niin kuin on tapahtunut. Nyt
kuitenkin jatkamme asiallista käsittelyä, ja on
syytä paneutua itse tämän lain sisältöön.
Tämän hallituksen esityksen pääasiallisen
sisällön esittelyssä jo todetaan: "Hedelmöityshoitoa
saataisiin antaa parille, joka kärsii tahattomasta lapsettomuudesta
tai jonka sukusoluista syntyvällä lapsella on
huomattava vaara saada vakava sairaus. Parilla tarkoitetaan avioliitossa tai
avioliitonomaisissa olosuhteissa keskenään elävää naista
ja miestä." Näin on sanottu tässä pääasiallisessa
sisällössä.
Sitten tähän on kuitenkin sisälle
kirjoitettu erilainen lähtökohta, kun on otettu
lakiin tuo 12 §, tämän suurimman kiistan
aihe, joka antaisi oikeuden näihin hoitoihin, kaikista
Pohjoismaista poiketen, muun muassa myös yksinäisille
ja samaa sukupuolta oleville naispareille. Tämä kohta
on poistettu valiokunnan enemmistön hyväksymästä mietinnöstä.
Perustelut ovat erittäin vankat.
Mainitsin jo, että kaikissa muissa Pohjoismaissa on
valittu tämä sama tie, sama malli. Nämä Pohjoismaiden
lait ovat varsin tuoreita. Tanskassa laki on tässä muodossa
tullut voimaan syksyllä 1997, Islannissa 1996, Norjassa
1994 ja Ruotsissa osin 1985, osin 1991. Ei siis ole mistään
vanhoista, vuosikymmententakaisista, konservatiivisista ajatuksista
kysymys, vaan todellakin 90-luvulla suoritetun harkinnan perusteella valitusta
linjasta. Samaan linjaan on erittäin perusteltua jo tämän
pohjoismaisuuden pohjalta päätyä myös
meillä Suomessa, niin kuin lakivaliokunnan enemmistö tässä asiassa
on päätynytkin.
Tätä samaa linjaa vahvistaa Euroopan neuvosto,
joka on näissä asioissa varsin korkeatasoinen ohjeiden
laatija. Euroopan neuvoston raportti vuodelta 1989 toteaa muun muassa:
"Hedelmöityshoitoa saataisiin antaa vain, jos aviopari
tai avioliitonomaisissa olosuhteissa elävä pari
kärsii tahattomasta lapsettomuudesta tai jos olisi vaara, että parin
oma biologinen lapsi saisi periytyvän sairauden." Eli linja
on myös eurooppalainen, Euroopan neuvoston hyväksymä linja,
joka on käsittelyn pohjana meillä nyt täällä.
Arvoisa puhemies! Kaikkein tärkein asia, joka omaan
näkemykseeni vahvasti vaikuttaa, on lapsen etu. Ymmärrän,
että lapsen etua voidaan tarkastella monesta eri näkökulmasta
ja tulla erilaisiin johtopäätöksiin.
Ed. Smeds jo tästä asiasta jonkin verran puhui,
ja yhdyn niihin ajatuksiin ja totean, että tässä olemme
säätämässä eduskuntana
lainsäädäntöä, sinänsä aivan
tavallista lainsäädäntöä.
Kun lainsäädäntöä säädetään,
meillä on vastuu ja oikeus harkita, minkälaiseksi
lainsäädännön sisällön
teemme, kunhan perustuslain määräykset
otetaan huomioon, ja se johtaa tiettyihin rajauksiin, mitkä on
otettu tässä laissa muun muassa huomioon, niin
kuin kaikessa.
Elämässä on toisenlaisiakin lakeja.
Sanoisin niitä luonnonlaeiksi. Eräät
luonnonlait ovat sellaisia, että ne johtavat siihen, että miehiä kuolee, äitejä kuolee
ja näin lapsia jää puoliorvoiksi tai orvoiksi.
Jos me voisimme muuttaa luonnonlakeja niin, etteivät yhdeltäkään
lapselta äiti tai isä tai molemmat saisi kuolla
ennen kuin lapsi on aikuiseksi varttunut, niin varmasti me säätäisimme sellaisen
lain. Mutta luonnonlakien säätämisoikeutta
ja -valtuutta ja -mahdollisuutta ei eduskunnalla ole. Yksinäisille
naisille luonnonmenetelmän mukaisesti syntyy myös
lapsia. Avioeroissa jää yksinhuoltajia ja he ansaitsevat
täydet ihmisoikeudet, täyden kunnioituksen, arvonannon,
ihmisyyden lähtökohdat.
Mutta nämä eivät ole lainkaan ristiriidassa
sen kanssa, että me säädämme
vapaan harkintamme mukaan tarkoituksenmukaisen, oikeudenmukaisen
ja ennen kaikkea lapsen edun mukaisen lainsäädännön,
kun on kysymys keinotekoisesta hedelmöityksestä,
niin kuin tässä asiassa nyt on kysymys. Pohjaa
tällöin antavat muun muassa Euroopan neuvoston
ja Pohjoismaiden linja ja sitten ne arvonäkökulmat,
mitä meillä on. Totean, että lapsen etu,
jonka siis meillä tulee olla kaikkein tärkein
vaikutin tässä asiassa, on se, että hän saa
syntyä kotiin, perheeseen, jossa on äiti ja isä. Euroopan
neuvoston ja Pohjoismaiden linja tukee sataprosenttisesti tällaista
mallia, että hedelmöityshoidoilla lapsia syntyy
niille perheille, jotka ovat tahattomasti lapsettomia avioliitossa.
Me olemme antaneet periksi tässä, että myös
avosuhteissa eläville näitä voidaan antaa,
vaikka emme missään tapauksessa ole erityisesti
tällaista löysää perhemuotoa
tukemassa. Se on kuitenkin, ikävä kyllä,
muuttunut vähän niin kuin luonnonlaiksi.
Mutta meillä on tämä perhekäsitys,
että ihmiset, jotka ovat eri sukupuolta, elävät
yhdessä kiinteässä perheessä,
hankkivat lapsia. Jos eivät luonnollisesti saa, niin silloin
he saavat hoitoa siten, kuin tämä laki säätelee.
Se hoidon antaminen on tarkoin säänneltyä,
niin kuin tällaisessa asiassa pitää ehdottomasti
olla. Siksi tätä lainsäädäntöä juuri
tarvitaan.
Me kannamme suurta huolta siitä, että meillä kouluissa
ei ole miesopettajia. Me kannamme muutoinkin miesten, isien, poissaolosta
perheittensä luota hyvin paljon huolta. Nytkö me
hyväksyisimme lain, joka jättää alusta
lähtien, syntymästä asti tai oikeastaan
jo raskaudenajasta lähtien, lapsen ilman isää?
Tällaista mallia en halua olla tukemassa, vaikka myönnämme
nuo luonnonlakien seuraukset, joista mainitsin.
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta teki huolellista työtä.
Meillä on erinomaisen käyttökelpoinen
mietintö käsittelyn pohjana. Nämä muut mallit,
joita tässä on pidetty esillä, ovat puutteellisempia.
Ministeri Koskisen eilen vaatima hallituksen esityksen mukainen
malli on perustuslainvastainen. Onneksi eduskunta ei sitä lähettänyt suureen
valiokuntaan, koska suuri valiokunta olisi joutunut pyytämään
perustuslakivaliokunnan lausunnon ja perustuslakivaliokunta olisi
joutunut toteamaan, että esitys on perustuslainvastainen,
ja sen jälkeen suuri valiokunta olisi joutunut kuuntelemaan
asiantuntijoita, jotta olisi saanut laista perustuslain mukaisen.
Silloin olisi kello käynyt ja vaalit olisivat tulleet ja
olisi jouduttu tämän koko asian kanssa aikataulullisestikin
vaikeuksiin ja olisi ollut suuri vaara, että olisi saatu huono
laki.
Arvoisa puhemies! Näillä ajatuksilla kannatan
lämpimästi lakivaliokunnan mietinnön
mukaisen lain hyväksymistä.
Ed. Sinnemäki merkitään
läsnä olevaksi.
Riitta Korhonen /kok:
Arvoisa puhemies! Runsas neljännesvuosisata sitten,
jolloin nämä asiat olivat akuutteja niin itselleni
kuin ikätovereilleni, ei ympäröivä yhteiskunta
ollut siinä arvo- ja arvostusasteikossa kuin se nyt on.
Lapsettomuus oli kunkin oma perheasia: murheellinen, surullinen,
yksin huolehdittava. Lääketieteen neuvot ja terveydenhoitojärjestelmän
mahdollisuudet olivat myös toiset, eikä tiedemaailma
vielä 70-luvulla julkisesti keskustellut geeniteknologiasta
ja sen aukaisemista visioista tai mahdollisuuksista. (Ed. Kokkonen:
Keskusteli!) Maailma on muuttunut kiivasta tahtia, ja joissain asioissa
voi todeta, että suomalainen lainsäädäntötodellisuus
on jäänyt aukolliseksi.
Tahaton lapsettomuus on yleistynyt niin meillä kuin
muuallakin huomattavassa määrin viimeisten vuosikymmenten
aikana. Tällä hetkellä arvioidaan sen
koskettavan Suomessa noin 15:tä prosenttia avio- tai avoliitossa
elävistä, hedelmällisessä iässä olevista
pareista ja osuuden arvioidaan yhä nousevan. Usein lapsettomuuteen
ei löydy yhtä ainoaa syytä, vaan syitä on
useita. Noin kolmasosa hedelmättömyyden syistä liittyy
naiseen, kolmasosa mieheen, ja kolmasosaan syitä löytyy
molemmista. Arviolta 10 prosentissa tapauksista syy jää tuntemattomaksi.
Eräänä huomattavana syynä tahattoman
lapsettomuuden yleistymiseen on pidetty yleisesti ensisynnyttäjien
keskimääräisen iän nousua. Myös
siemennesteen laadun on epäilty heikentyneen jopa siinä määrin,
että keskimääräinen siittiötiheys olisi
laskenut puoleen viimeisten 50 vuoden aikana. Ilmiö on
yleismaailmallinen ja ilmeisesti ympäristötekijöiden,
ympäristön pilaantumisen, aiheuttama.
Suomesta puuttuu edelleen hedelmöityshoitoja koskeva
erityislainsäädäntö. Silti meillä syntyy
vuosittain arvioiden mukaan yli 1 500 lasta, joiden alkuun
saattaminen on tapahtunut hedelmöityshoitojen keinoin.
Myös sijaissynnyttäjyys on osa suomalaista arkitodellisuutta.
Sijaissynnyttäjinä toimivat usein joko lähisukulaiset
tai hyvät ystävättäret. On oletettu,
että koska muiden Pohjoismaiden lainsäädäntö ei
salli sijaissynnyttäjyyttä, olisi Suomesta tulossa
tällaisten hoitotarpeiden toteuttamismaa.
Hedelmöityshoitoja koskevaa lainsäädäntöä on
yritetty viedä eteenpäin maassamme jo yli 15 vuoden
ajan. Henkilökohtaisesti pidän lapsen oikeuksien
ja oikeusturvan kannalta äärimmäisen tärkeänä,
että asia liikahtaisi vihdoinkin eteenpäin. Monet
eettiset kysymykset sekä jo nyt pinnalle nousseet erilaiset
hedelmöityshoitojen kaupallistumisen muodot kaipaavat pikaisesti
lain antamaa ratkaisua.
Kaikkina aikoina lailta on vaadittu loogisuutta. Linjakas lainsäädäntö olkoon
ihanteellinen tavoitteemme. On kuitenkin aina syytä muistaa, että lait
ovat — niin kuin mekin niiden laatijat olemme — aikamme
ja arvojemme vankeja. Niinpä nekin heijastuvat lakeihimme.
Ihmisen psykofyysisenä kokonaisuutena on vaikea kieltää sitä,
että tunteet lyövät läpi lainsäädännössäkin.
Lain kolme keskeisintä ydinongelma-aluetta ovat olleet
koko prosessin ajan, koko tämän 15 vuoden ajan,
lapsen tiedonsaantioikeus, hedelmöityshoitojen antamisen
edellytykset sekä sijaissynnyttäminen.
Omissa näkemyksissäni, jotka maailman muuttuessa,
radikaalisuuden haalistuessa ja viidestä lapsestani enemmistön
eläessä jo omaa aikuisuuttaan on tapahtunut taipumista
pitkälle mietinnön esittämään
suuntaan.
Hallituksen esitys puhuu "tahattomasta lapsettomuudesta", joka
terminä on ontuva ja osin sanan muusta käyttöympäristöstä ja
vasteparista tahaton—tahallinen johtuen sosiaalisesti syyllistävä.
Käsite tarkoittaa kuitenkin lääketieteellisistä syistä johtuvaa
lapsettomuutta, joka voi kohdata yhtä hyvin itsellistä kuin
parisuhteessa elävää naistakin, jolloin
lain mukaan molemmilla tulisi olla medikaalisilla perusteilla oikeus
lapsettomuuden hoitoon.
Erityisen ongelmallinen asia on hedelmöityshoidosta
keskusteltaessa käytettyjen sukusolujen luovuttajan henkilöllisyystietojen
luovuttaminen. Minun kantani osuu hyvin lähelle sitä, mitä mietintö on
kirjannut.
Sijaissynnyttäminen on tällä hetkellä todellisuutta
Suomessa. Viimeistelty lakiesitys otti siihen lopulta kielteisen
kannan. Oma kantani on ollut onnahteleva. Kuitenkin suhtaudun ehdottoman
kielteisesti maailmalla jo paljon keskustelua herättäneisiin
keinokohtu- sekä eläinkohturaskauksiin. Ihmisalkio
tarvitsee ihmisen kohdun kasvaakseen. Raskauden aikana tapahtuva fyysinen äiti—lapsi-suhde,
kehittyvien aistien ottamat virikkeet ja kasvavan sikiön
maailmaan orientoituminen ovat osa ihmisen kehittymisen prosessia,
ja sen täysimittaiseen kokemiseen tarvitaan aina ihmisen
kohtu.
Arvoisa puhemies! Lapsi ei ole esine, joka hankitaan sosiaalisten
pakotteiden vuoksi. Lapsella on täysi oikeus omaan ihmisyyteensä.
Vanhemmat, perheyhteisö, ovat kasvupiiri, jonka velvollisuus
on tarjota ehjän ihmisyyden kasvun edellytykset. Lapsen
oikeudesta on myös viime kädessä kyse
hedelmöityshoidoissakin. Oma näkemykseni lähtee
tästä näkökulmasta, ja totean, että se
on hyvin lähellä ed. Smedsin rajaamaa näkökulmaa.
Tuula Haatainen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä käsittely
on mennyt hyvin vaiherikkaaksi eduskunnassa. Hallituksen alkuperäinen esitys
on muuttunut varsin voimakkaasti käsittelyprosessin aikana.
Lakivaliokunnan enemmistön kanta on kyllä todella
yllättävä. Sitä ei kyllä millään
muotoa voi hyväksyä suomalaiseen oikeuskäytäntöön.
Tässäkin salissa ovat lennelleet kaikenlaiset
viestit niille naisille, jotka yksin elävät ja
kasvattavat lapsiaan tähän maahan kansalaisiksi.
Ne ihmiset, jotka tuntevat äitejä, jotka yksin
tai lesbosuhteessa kasvattavat lapsia, varmaan kaikki tietävät,
että myös nämä äidit
ovat yhtä hyviä vanhempia kuin muutkin vanhemmat lapsilleen,
rakastavia ja huolehtivia, ja näillä lapsilla
on hyvä kasvaa näissä perheissä.
Siitä syystä tämä keskustelu
ei kyllä aina täytä eduskunnan arvovallan
mittoja.
Lakivaliokunnan enemmistön kantahan kriminalisoisi
nyt hedelmöityshoidot yhdeltä ihmisryhmältä täysin.
Se, mistä syystä juuri yksin eläviltä naisilta
kiellettäisiin hedelmöityshoidot, on jäänyt
hyvin hämärän peittoon. Miten näin
voitaisiin tehdä? Ainakaan se ei kuulu tasa-arvoiseen yhteiskuntaan,
joka perustuu ihmiskäsitykseen, että kaikki ovat
saman arvoisia ja kaikkia ihmisiä pitää kohdella
samalla tavalla.
Minulle on tullut hyvin paljon viestejä ihmisiltä.
He sanovat suoraan, että he eivät haluaisi asua sellaisessa
maassa, jossa hedelmöityshoito yhdelle ihmisryhmälle
voisi olla rikos ja jossa tämän kautta asetettaisiin
kyseenalaisiksi kaikkien ihmisten tasavertaiset perusoikeudet. Siitä syystä minusta
nyt kyllä täytyy tarkoin eduskunnankin pysähtyä miettimään
tämän lain ympärille. Meidän
täytyy mennä eteenpäin maana, joka voi kansainvälisestikin
esiintyä maana, jossa puolustetaan kansalaisten perusoikeuksia
ja ihmisoikeuksia ja myös naisten oikeuksia. Siitä syystä minusta
eduskunnan ehkä nyt tämän kuumentuneen
tilanteen yhteydessä olisi järkevää ottaa
aikalisä käyttöön ja pysähtyä vielä viikonlopun
yli miettimään ja pohtimaan tätä asiaa,
minkälaiseen ratkaisuun todella olemme valmiit. Siitä syystä olemme
päätyneet useiden edustajien kanssa yhdessä täällä pohdittuamme
ehdottamaan, että tämän asian käsittely
jätettäisiin pöydälle tiistaina
11. päivänä helmikuuta pidettävään
istuntoon, jolloin voisimme palata jälleen käsittelemään
tätä tärkeää lakikokonaisuutta.
Mielelläni toivoisin, että tämä lakikokonaisuus
menisi eteenpäin, sillä tässä on
paljon hyviä asioita sisällä. Tämä laki
määrittelee oikeuksia ja velvollisuuksia, joita
liittyy hedelmöityshoitoihin ja niiden ympärillä tapahtuvaan
toimintaan. Tällä hetkellähän
meillä ei ole lainsäädäntöä olemassa.
Siitä syystä tämä laki on tärkeä,
joskin vaikea eettisesti ja moraalisesti, varmasti monelle monimutkainen
kokonaisuus, mutta tästäkin kokonaisuudesta on
löydettävissä ratkaisu ja lakikokonaisuus,
joka palvelee ihmisiä ja luo oikeusperustaa näihin
tilanteisiin, jotka ovat elävää elämää ja
todellista totta tälläkin hetkellä. Siitä syystä pitäisin
huonona, jos nyt tähän kompastuttaisiin ja jätettäisiin
jälleen kerran pitkiksikin ajoiksi säätelemättömään
tilaan koko hedelmöityshoitojen kokonaisuus. Tätähän
ei edelliselläkään kaudella saatu näistä samoista
ongelmista, eettis-moraalisista syistä, säädetyksi,
mutta nyt olisi korkea aika meidänkin kypsyä ja
löytää ratkaisu, jonka kanssa voimme
selkeästi mennä eteenpäin ja luoda käytännöt
ja oikeusperusta kuntoon.
Arvoisa puhemies! Ehdotan, että tämä asia
jää pöydälle ja se otettaisiin
käsittelyyn seuraavan kerran tiistaina 11. päivänä helmikuuta.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Olen ollut mukana käsittelemässä tätä hedelmöityshoitolakiesitystä
lakivaliokunnassa kuukausien
ajan. Olemme kuulleet yli kahtakymmentä asiantuntijaa ja
tehneet kukin omat arvovalintamme meille kuuluvan toimenkuvan mukaisesti.
Kiistän ministeri Johannes Koskisen näkemyksen
siitä, että olisimme tehneet asioiden ruuhkautumisesta
johtuen kalkkiviivoilla hätiköidyn, väärän
päätöksen. Meillä on ollut hyvää aikaa
kaikessa rauhassa pohtia asiaa, ja valiokuntamme enemmistö on
tehnyt vain ministeri Koskisen kannasta poikkeavan mietinnön.
Siihen, että olen ollut mukana tekemässä päätöstä hallituksen
esityksen 12 §:n poistamisesta, on ollut syynä se,
että parisuhteessa olevilta edellytetään
hedelmöityshoidon saamiseksi lääketieteellistä perustetta,
mutta yksinäisiltä naisilta ja lesbopareilta ei.
Tämän voi hyvin tulkita siten, että hallituksen
esityksellä halutaan kannustaa eroon perinteisestä parisuhteesta
asettamalla yksinäiset naiset ja lesboparit parisuhteessa
eläviä parempaan asemaan.
Toinen syy on se, että haluan noudattaa pohjoismaista
lainsäädäntölinjaa. Yksinäisten
naisten hedelmöityshoito ei ole sallittua muuallakaan Pohjoismaissa.
Jos kaikissa muissa Pohjoismaissa halutaan korostaa isän
merkitystä lapsen kehitykselle, niin miksi Suomessa edettäisiin päinvastaiseen
suuntaan.
Esitykseen liittyy monia muitakin ongelmia, mutta se, mikä minua
tässä prosessissa on eniten jäänyt
kiusaamaan, on hallituksen käyttäytyminen. Hallituksen
ohjaama esitys tämän asian viemiseksi kesken kaiken
suureen valiokuntaan oli viedä pohjan pois koko asiantuntijavaliokunnalta.
Miksi me yleensäkään käsittelemme
asioita perusteellisesti ja pitkään, jos ainoa
oikea totuus löytyy ministeriltä? Ministeri Koskinen
totesi puheenvuorossaan, että hallituksen esitys noudattaa
sitä perusoikeuksien linjaa, joka on ollut hallitseva koko
tällä vaalikaudella, siitä esimerkkinä parisuhdelaki.
Pitääkö tämä perinteisten perhearvojen
alasajo toteuttaa kokonaisuudessaan tällä vaalikaudella?
Onko olemassa pelko, että seuraava eduskunta ei olisikaan
yhtä liberaali kuin tämä nykyinen? On
kummallista, jos hallitus vapaiden käsien asiassa päättää,
ettei se salli eduskunnan tahdon toteutumista, vaan uhkaa mieluummin
peruuttaa hallituksen esityksen, jos sen esittämää mallia
ei hyväksytä. Tarkoittaako vapaat kädet
sitä, että on vapaat kädet äänestää vain
hallituksen esityksen puolesta?
Arvoisa puhemies! Eduskunta päätti juuri,
että keskustelua jatketaan välittömästi.
Pöydällepano nyt olisi eduskunnan 30 minuuttia
vanhan demokraattisen päätöksen halventamista,
ja käsittelyä tulee jatkaa. Hyvään
ja toimivaan demokratiaan kuuluu, että välillä voitetaan
ja välillä hävitään,
mutta aina edetään kulloisenkin enemmistön
päätösten mukaisesti. Jos nyt hallitus
vetää vielä esityksensä pois,
on vaara, että demokratiasta tulee tämän
prosessin suurin häviäjä.
Seppo Lahtela /kesk:
(Ed. Gustafsson: Kannattakaa ed. Haataisen ehdotusta!) Arvoisa
rouva puhemies! Vastoin kuulemaani ed. Gustafssonin välihuutoa
teen vastaehdotuksen, että käsittelyä jatketaan
uudessa täysistunnossa, mikä tänään
pystyyn nostetaan, ja tämän asian käsittely viedään
loppuun. Viitaten ed. Timo Seppälän puheenvuoroon
totean, että on tämä erikoista demokratian
halventamista, että lähdetään
liikkeelle sellaisesta näköalasta, että aletaan
valiokunnan mietinnön jälkeen miettiä,
kuinka voitaisiin saada toisenlainen lopputulos, ikään
kuin parempi lopputulos.
Rouva puhemies! Monessa asiassa valiokunnissa on jopa arvottu
sisältö ja sillä perusteella on mietintö kirjoitettu
ja sitä on sitten hävinnyt osapuoli vastalauseineen
kunnioittanut, tyytynyt siihen eduskunnan tahtoon, niin kuin tulee
tässäkin olemaan. Tämä osoittaa
tämän onnettoman Lipposen hallituskauden päätösfarssia
ja sitä tulevaisuutta, mitä on ennustettavissa
Suomelle, jos eduskunnan arvovalta näin nujerretaan, käännetään
ja alaspainetaan, sanoisin, jopa häpäistään.
Tämän hedelmöityshoitolain osalta
on syntynyt erittäin paljon väärinkäsityksiä,
väärinymmärtämyksiä,
joko tahallaan tai tahatta. Kysymyksessähän on
kaksikymmentä vuotta valmisteltu, kiistelty lakiehdotus,
jossa eduskuntavaiheen aikana on muodostunut muutamia ongelmia,
kuinka tämä toteutetaan ja tehdään.
Ensin se, minkä takia tämä on tarpeellinen, vaikka
itsekin alkuvaiheessa valiokunnassa olin epävarma, onko
tämä yleensäkään tarpeellinen: On
erittäin tärkeätä se, että lääketieteen
kehittyessä ei suomalaiseen järjestelmään
muodostu ihmisen kloonausmahdollisuutta. Tämä laki
pitää selvästi sisällään
tämän kloonauskiellon. Samoin laki pitää sisällään
kaupantekokiellon ja tähän kaupantekokieltoon
liittyy tämä kohdunvuokraus, mistä itse
henkilökohtaisesti olin kovin eri mieltä ja olen
toista mieltä kuin valiokunnan enemmistö tässä asiassa.
Mutta tietystikin siinä ovat lähtökohdat
vähän erilaiset, mistä tätä katsotaan.
Valiokunnan enemmistö katsoo sitä asiaa sillä näköalalla,
että voisi syntyä epäonnistunut lapsi.
Lapsen synnyttäminen on aina epäonnistunut tapahtuma,
sanoisin, että miehen kannalta katsottuna lapsen siittäminen
harvemmin epäonnistuu, korkeintaan voi tulla hutilyöntejä. Sen
pohjalta tämä kohdunvuokrausnäköala
olisi ollut kysymys tähän lapsettomuuteen ja lapsettomuusongelmaan,
mutta kun valiokunnan enemmistö ei tätä nähnyt
aiheellisena, niin tähän on suostuttava.
Mitkä ne ongelmat sitten ovat tässä laissa
ja mietinnössä? Koko tämän viimeisen
viikon aikana, mitä tätä on puitu, sisällön
ongelmaksi on muodostunut se, ettei ole haluttu ymmärtää ja
tietää sitä, että lapsella on
aina oikeus tietää biologinen alkuperänsä.
Toinen ongelma, mistä tämä varsinainen
näköala on noussut pinnalle, on se, kenellä on
oikeus saada hedelmöityshoitoa.
Näistä tähän lapsen biologisen
isän tietämisongelmaan on selkeästi perustuslakivaliokunta, jota
tässä eduskunnassa on pidetty aina korkeassa arvossa,
lausunut, että on selvitettävä tämä asia,
nähtävä sellainen näköala,
ettei isättömiä lapsia tietoisesti näin
ole tähän rakennettava, ja niin perustuslakivaliokunnan
suora lainaus tästä on olemassa: "- - tietojen
antamisesta parille ja parin suostumusasiakirjasta. Esityksen perustelussa
asia esitetään niin, että sukusoluja
luovuttanut mies ikään kuin tulee näitä säännöksiä tällöin
sovellettaessa parin miespuolisen osapuolen tilalle. Tästä syystä katsotaan,
että hoitoa saava nainen ja siittiöiden luovuttaja
tulevat samalla tavalla tietämään toistensa
henkilöllisyyden."
Kun mennään sisälle tähän
asiaan, kenellä on oikeus saada hedelmöityshoitoa,
lakivaliokunnan mallissa hedelmöityshoitoa saadaan antaa vain
aviopareille tai avopareille elikkä mies- ja nainen -suhteessa
eläville. Hallituksen esityksen mallissa lisäksi
esitetään antaa hoitoa rajatusti yksinäisille
naisille ja lesbopareille. Tähän asiaan nähden
lakivaliokunta mietinnössään on lähtenyt
siitä liikkeelle, että lapsen tulee Suomessa syntyä perheeseen,
missä on äiti ja isä. Valitettavasti
tämä ei toteudu muutenkaan aina, mutta tämä on
eettinen lähtökohta, mistä perusteista lähdetään
liikkeelle. Tämä on Pohjoismaiden malli, ja kun
tämä toimii muualla Pohjoismaissa, missä monessa
asiassa ollaan monella tavalla muuten edistysmielisempiä,
liberaalimpeja ja avarampia näissä asioissa, on
aika erikoista, jos suomalaisten on tarve lähteä ensimmäisenä tässä liikkeelle.
Siihen näköalaan, miksi ja kuinka jokaisella lapsella
on syytä tietää isänsä,
lupasin valiokunnassa, kun oli isyydestä kysymys, että kerron
esimerkin, mitä isyys merkitsee, merkitsee kansalaiselle
sen jälkeen, kun hän varttuu 18 vuoden, 15 vuoden
taikka johonkin ikään. Ollessani 90-luvun puolivälissä Itä-Karjalassa
Aunuksessa Kuittisen kylässä, jututtaessani mummoja
siellä tiellä, sieltä erään
talon portaalta tuli eräs mies, karjalaismies, joka puhui.
Puheesta ei oikein selvää saanut, mutta ilmeni
sitten kuitenkin, että hän kyselee isäänsä,
ja kun päästiin vähän kielessä yksimielisyyteen,
lupasin selvittää. Olin aivan varma, että hänen
isänsä löytyy Rautjärven sankarihautausmaalta,
mutta ei löytynyt sieltä, vaan pitkällisten
etsiskelyjen jälkeen isä löytyi Suomesta,
Lahdesta. Tältä osin, kun kävin — tieto välitettiin
hänelle sinne — kolmen vuoden kuluttua uudestaan
siellä, tämä yli 50-vuotias mies näytti,
että katso, tässä on hänen isänsä.
Täytyy sanoa, että pitkä oli ollut miehellä aika
etsiä ja miettiä isäänsä,
onko isä olemassa vai ei. Siihen nähden tällaisia
tapahtumia ei pidä tieten tahtoen ryhtyä rakentamaan,
missä tällainen epätietoisuus on laajaa
ja ilmeistä olemassa. Muistan tämän miehen
nimen. Hän oli Eino Einovitsh, ja hänen elämänsä oli
tietysti sortunut vähän laitapuolelle, enempi
alkoholivoittoiseksi, mutta en tiedä, oliko syynä isän
puute vai ei, mutta hän oli kuitenkin sitä kantanut
kovasti.
Rouva puhemies! Sitten tähän asetelmaan muuten,
mitä syntyy ja tulee tähän asiaan. Tässä on
syntynyt erittäin kova näköala siitä,
onko lakivaliokunta ollut väärässä mietintöä rakentaessaan
ja tehdessään. Mielestäni siinä asetelmassa, joka
syntyi eräässä toisessa laissa, mitä eduskunta
täällä päätti vastoin
sitä näköalaa, mitä itse edustan,
tyydyttiin siihen päätökseen, siihen
sisältöön, ja sen osalta pitäisi
menetellä myöskin samaa näköalaa
tässä.
Rouva puhemies! Siinä vaiheessa silloin, kun niin sanottua
parisuhdelakia täällä käsiteltiin,
itse olin lakivaliokunnan varajäsenenä. Minut
pantiin pöydän äärestä silloin,
kun äänestettiin, ulos ja tuotiin parempi varajäsen
siihen paikalle. Se ratkaisi enemmistörintaman. Nyt enemmistörintama
ratkesi vähän toisella lailla, mutta itse olen sillä nykyisellä voittavalla
puolella.
Toivon, että tästä ei synny eikä rakennu
sellaista juopaa naisten ja miesten välille. Tämä ei ole
yhteiskunnalle kynnyskysymys missään muodossa.
Tämä ei ole myöskään
niin sanotusti mikään suuri kysymys, mutta tämä on
lainsäädännöllinen arvovaltakysymys.
Tässä päätetään erityisesti
tunteella, ja kun lain peruslähtökohta ja sisältö lähtee
lapsettomuuden hoidosta, niin se enemmistö, kenelle hedelmöityshoitoa
annetaan, on sellaiset naiset, sellaiset avioparit ja pariskunnat,
jotka kärsivät tahattomasta lapsettomuudesta.
Olisi aika erikoista, jos vastoin tätä mietinnön
suurta, laajaa sisältöä lähdettäisiin suosimaan
ikään kuin keinotekoista mallia siinä, että tätä hedelmöitystä tehtäisiin
silloinkin, kun ei ole kysymys lapsettomuudesta olemassa.
Rouva puhemies! Toivon, että tämä käsittely jatkuu
tässä eduskunnan käsittelyssä tänä päivänä loppuun
saakka.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! En käy toistamaan niitä argumentteja,
jotka olen käyttänyt tämän asian
lähetekeskustelussa aikanaan. Mutta sen johdosta, että joku
oli käynyt Internetissä katsomassa, mitä olin
sanonut lähetekeskustelussa, hän lähestyi
minua toissapäivänä ja halusi, että voisin
tuoda esiin tässä keskustelussa myöskin
hieman toisen tyyppisen näkökulman kuin valtaosa
niistä näkökulmista on ollut, joita täällä on
tänään esitetty. Aika monet ovat puhuneet
hyvin tunteenomaisesti sen puolesta, miten tärkeätä on
saada lapsi ja miten naisen on välttämättä saatava
synnyttää. Jos hän ei tätä tehtävää voi
toteuttaa, niin se on koettu katastrofina ja jopa ihmisoikeuksien
loukkauksena.
Haluan siteerata kirjettä, jonka olen saanut henkilöltä,
joka on toinen osapuoli, hän kirjoittaa, kahdesta onnellisesta.
34- ja 36-vuotiaat ovat nämä puolisot:
"Toukokuinen äitienpäivä ja marraskuinen isänpäivä ovat
ihmisten kasvuun liittyvän pohjimmaisen sisältönsä vuoksi
tärkeitä merkkipäiviä kaupallisesta
kuorrutuksesta huolimatta. Erilaiset gallupit ja haastattelut siitä,
mikä on parasta äitiydessä, isyydessä,
saavat itsestäänselvästi mediatilaa näiden
päivien aikaan. Vastaavaa kysymystä lapsettomille
pariskunnille esitettynä, mikä lapsettomuudessa
on parasta, pidetään yleisesti jo sisältönsä vuoksi
perusteettomana. Ainakin tahattomaan lapsettomuuteen on vaikea liittää mitään
positiivista.
Tahatonkaan lapsettomuus ei ole kuitenkaan vain ihmisen loppuelämälle
surullisen leiman antava onnettomuus. Eihän vanhemmuuskaan kaikkine
elementteineen ole koko elämänkaaren kestävä onnellisuuden
lähde. Lapsettomuus saa toki myös mediatilaa lähinnä erilaisten
keinoalkuisten lisääntymismenetelmien ja hedelmällisyyshoitojen
kuvaamisen kautta. Yksityiskohtaisesti kerrotuissa, osittain tieteisfantasioita
muistuttavissa tarinoissa lääketiede ja huipputeknologia
yhdistyvät. Niistä tulee sankareita usein jopa vuosia
kestävissä taisteluissa, jotka lähes
aina päättyvät onnelliseen loppuun: saadaan
aikaan toivottu lapsi.
On myös toisenlaisia tarinoita, mutta ne valikoituvat
harvemmin kerrottaviksi. Hedelmällisyyshoidot eivät
läheskään aina tuota tulosta, ja kaikki
tahattomasta lapsettomuudesta kärsivät parit eivät
eri syistä koskaan halua niihin edes hakeutua. Lapsettomuus
koskettaa myös yksin eläviä. Kaikenlaiset
tarinat ansaitsevat tulla kerrotuiksi. Olemme kahden aikuisen onnellinen
perhe. Tämä on se asiantila, johon olemme varautuneet
seurustelumme alkuajoista lähtien. Tiedämme, että meitä ei
yleensä pidetä edes perheenä, saatikka
sitten kuviteltaisiin, että voisimme olla onnellisia. Emme
ole koskaan halunneet aliarvioida omaa parisuhdettamme ajattelemalla,
että vasta yhteinen lapsi tekisi meistä perheen.
Koemme, että lapsettomuus on meille annettu rikas ja onnellisuuttakin
tuova elämän tehtävä, vanhemmuus
toisille.
Lapsettomuus on aiheuttanut meille myös surua, olemmehan
sen myötä kokeneet suuren ja monitasoisen menetyksen.
Mutta aivan kuten vanhemmuuskin on sekä saamista että luopumista,
lapsettomuuskin on molempia. Lapsettomuus on sekä pakottanut
meidät että antanut meille mahdollisuuden pohtia
elämän mahdollisuuksia ja rajallisuutta sellaisistakin
näkökulmista, jotka elämän soljuessa
niin sanotusti normaalikaavan mukaan eivät ehkä lainkaan
tule esille. Vanhemmuutta kuvattaessa korostetaan usein sen antamaa
mahdollisuutta kasvaa ihmisenä. Se on ihmisenä kasvamiseen
kuitenkin vain eräs mahdollisuus. Yksin eläminen,
yksinäisyyskin ovat sitä, samoin kuin lapsettomuus.
Ihmisenä kasvaminen on aina ainutlaatuista, tapahtuupa
se sitten missä puitteissa tahansa. Se on myös
aina yhtä arvokasta. Onnellisuus taas on hyvin subjektiivinen
tunne, sitä joko kokee tai sitten ei eri elämäntilanteista
riippuen. Valinta on kuitenkin aina kokijalla itsellään,
sitä eivät määrittele ulkoiset
olosuhteet tai muut ihmiset.
Kun olemme miettineet omia motiivejamme hakeutua hedelmällisyyshoitoihin
tai olla niihin hakeutumatta, olemme ensisijaisesti pohtineet kysymystä,
miksi haluamme lapsen. Hämmästykseksemme olemme
huomanneet, että edes tätä kysymystä monet
lapsia hoivaavat pariskunnat eivät ole kovinkaan paljon
miettineet. Hedelmällisyyshoitoihin ja omaan mahdolliseen
lapsettomuuteen, vanhemmuuteen, liittyvät pohdinnat ovat
tehneet meistä muiden lapsettomien pariskuntien ja ihmisten
tavoin ehkä keskimääräistä tietoisempia
siitä, mitä elämältämme
haluamme ja mitkä ovat onnellisuutemme edellytykset ja mitkä sen
esteet.
Olemme tietoisia myös siitä, että joudumme elämämme
aikana kohtaamaan itsemme, omat puutteemme, parisuhteemme ongelmat
ja saavuttamattomat tavoitteemme itse ilman lasten antamaa näkösuojaa.
Lapset eivät tuota meille pelkällä olemassaolollaan
mielenrauhaa siitä, että elämässä on
sittenkin kaikesta huolimatta tullut tehdyksi jotain arvokasta ja
tärkeää. Emme voi vedota lastenhoitoon
käytettyyn aikaan silloin, kun elämässä on
jäänyt jotain itselle mieluisaa saavuttamatta.
Emme myöskään voi iloita lastemme saavutuksista
siten, että he korvaisivat joitain omia puutteitamme. Olemme
hyvin tietoisella tavalla vastuussa elämästämme,
ja tämä tekee siitä erilaisella tavalla
haastavan.
Lapsiin sitoutunutta vanhemmuutta pidetään epäitsekkäänä elämäntapana,
lapsettomuutta itsekkäänä valintana.
Vanhemmuus voi kuitenkin olla seurausta monista alitajuisista, mutta
pohjimmaltaan kuitenkin hyvin itsekkäistä valinnoista.
Vanhemmuuteen voi liittyä paljon sellaista, jossa lapsen
tehtävänä onkin täyttää vanhempien
tarpeita ja toiveita, vaikka vanhemmuuteen sen perusolemuksen mukaan
kuuluisi täysin päinvastainen asetelma. Lapsi
saattaa olla keino torjua omaa hylätyksi tulemisen pelkoa
ja sitouttaa kumppani vahvemmin parisuhteeseen. Jotkut vanhemmat
pyrkivät lasta hoitaessaan lähes pakonomaisesti
toistamaan omaa lapsuuttaan, jotta voisivat itse käsitellä siihen
liittyviä menetyksiään ja korvata niitä omalle
lapselleen. Joillekin vanhemmuus voi olla keino saavuttaa sosiaalisesti
hyväksytty asema aikuisena. Mikään edellä kuvatuista
ei toki yleensä aiheuta lapselle vahinkoa, mutta kyseenalaistaa
vanhemmuuteen itsestään selvästi liitetyn
epäitsekkyyden glorian hyvin perustellusti. Silloinkin
kun lapsettomuuteen liittyy mahdollisesti jonkin asteista omaehtoista valintaa,
kyse saattaa itse asiassa olla hyvinkin epäitsekkäästä elämäntavasta.
Yksi vanhemmuuden tärkeimmistä edellytyksistä on
kyky huomioida toisten tarpeet ja vastata niihin tarvittaessa omien
tarpeidensakin kustannuksella. Täten ajateltuna vanhemmuus
on ymmärrettävä laajemmin yhteiskuntaa
rakentavaksi energiaksi. Tätä energiaa hyvin monet
lapsettomatkin ihmiset käyttävät epäitsekkäällä mutta
usein vähemmän näkyvällä tavalla
monien niiden ihmisten hyväksi, jotka syystä tai
toisesta tarvitsevat elämäntilanteessaan seuraa,
toisten tukea ja huolenpitoa. Vanhemmuus voi toteutua hyvin monin
eri tavoin myös suhteessa toisiin aikuisiin tai vaikkapa
yhteiskunnallisesti sitoutuneen toiminnan kautta, mutta silloin,
kun edellä kuvattu toiminta ei ole tarkoitettu tyydyttämään
omia kunnianhimoja tai julkisuustarpeita, se on hyvin vaativa elämäntapa.
Lapsen tyytyväinen hymy saamastaan hoidosta palkitsee vanhempien
vaivannäön. Kaikki toisten hyväksi tehty
vaivannäkö on yhtä arvokasta, vaikka
siitä ei aina yhtä selvästi tunnistettavaa
kiitosta saisikaan.
Syntyvä lapsi silloinkin, kun se syntyy ei-toivottuna,
on pohjimmiltaan aina vahva positiivinen viesti uudesta elämästä ja
elämän jatkuvuudesta. Lapsiaan hoitava pariskunta
onkin ehkä sen vuoksi helpommin kohdattava sosiaalinen yksikkö kuin
lapseton pariskunta, joka jo pelkällä olemassaolollaan
tuo toisenlaisen viestin elämän todellisuudesta.
Siinä, missä lapsiperheen useimmiten ajatellaan
ylläpitävän toivoa tulevaisuudesta, aikuisperhe
tai yksin elävät aikuiset saatetaan kokea muistutuksena
elämän rajallisuudesta. Vaatiikin aivan omanlaistaan
vahvuutta myöntää se tosiasia, että elämäni
ei jatku fyysisesti toisissa ihmisissä vaan päättyy
siihen, kun itse kuolen, mutta juuri tämä avaakin
uusia näkökulmia vanhemmuuteen ja ihmissuhteisiin
yleensä.
Menetämme paljon elämän monimuotoisuudesta,
jos emme sekä yksilöllisellä että yhteisöllisellä tasolla
kykene tunnistamaan kaikkia niitä asioita, jotka voivat
tehdä elämämme rikkaaksi ja onnelliseksi.
Lapsettomilla aikuisilla olisi tästä paljon arvokasta
elämänkokemusta kerrottavanaan."
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen lakiesitys, jossa ajatuksena on
se, että naiselle ei saa antaa hedelmöityshoitoa,
paitsi jos hänellä on suhde miehen kanssa, on
hyvin problemaattinen ollut koko ajan lähtien ministeri Koskisen
esityksestä, jossa biologisen alkuperän tietäminen
samaistettiin pakkoisyyteen. Mutta traagisinta on se, että lakivaliokunnan
käsittelyssä tämä pakkoisyys
on muuttunut pakkoyhdynnäksi, ja se on mielestäni
asia, joka pitäisi tarkastella uudelleen perustuslakivaliokunnan
kautta, koska perustuslakivaliokunnan alkuperäinen lausunto
ei näin laajaa poikkeamaa tehnyt.
Väitän näin, että tässä olisi
kysymys pakkoyhdynnästä tai sitten todella siitä,
että määrätietoisesti ollaan
sitä mieltä, että yhden aikuisen muodostama
perhe tai kahden samaa sukupuolta olevan perhe on huonompi ja vähemmän
arvokas ja moraalisesti tuomittavampi. Tämänhän
täällä olevat lakivaliokunnan enemmistön
jäsenet jyrkästi kiistävät,
mutta todella, jos tämän argumentin kiistää,
niin kuinka voi sitten olla sitä mieltä, että jos
lapsi tehdään lääketieteellisten,
kliinisten menetelmien avulla, siitä syntyy tragedia, mutta jos
hänet tehdään sitten perjantai-iltana
kapakassa luonnonmenetelmällä, niin tästä sitten
tulee aivan yhtä arvokas perhe kuin tämä perinteinen ydinperhe?
Tässä on syviä loogisia ristiriitoja, jotka
pitäisi pystyä lausumaan ääneen.
Ymmärrän, että tämä asia
on hirveän vaikea, jos ajattelemme, että meidän
kulttuurimme peruskuva on äiti ja lapsi ja isä,
joka on poissa mutta kaikkivaltias. Tämä on erittäin
syvälle meidän kulttuuriimme liittyvä kuva.
Todella uskon, että tässä tarvitaan
harkintaa, koska siinä lakivaliokunnan enemmistössä,
joka teki tämän muutoksen hallituksen esitykseen,
on jäseniä, jotka sitten aikaisemmin ovat ajaneet avoimesti
esimerkiksi ilotalojen perustamista. En ihan ymmärrä tätä suurta
vastaiskua isyyden puolesta. Itse olen kaikin tavoin tukenut isyyttä, jos
puhutaan elatusrästien perinnästä tai
tapaamisoikeudesta. Näitä henkilöitä ei
tässä rintamassa ole koskaan näkynyt.
Luulen, että tämä pakkoisyys ja pakkoyhdyntä muutamalle
yksinäiselle naiselle tai lesbopariskunnalle ei ole tapa,
millä te vakuutatte suomalaiset lapset ja naiset siitä,
että kannatte vastuuta uudenlaisesta hyvästä isyydestä.
Siitä syystä kannatan lämpimästi
ed. Tuula Haataisen tekemää pöydällepanoehdotusta.