2) Hallituksen esitys suostumuksen antamisesta Valtion kiinteistölaitokselle
eräiden kiinteistöjen luovuttamiseen
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan tässä ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Tykkyläinen, odotetaan ihan hetki. — Arvoisat edustajat,
jotka olette poistumassa salista, toivon, että teette sen
hiljaa, ja muita edustajia pyydän istuutumaan. Ed. Tykkyläinen
voisi tulla puhujakorokkeelle.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta on saanut valmiiksi
hallituksen esityksen, joka liittyy suostumuksen antamiseen lähinnä nyt
muuttuneelle Senaatti-kiinteistöille, jolle luovutetaan
Suomen valtion omistamat kiinteistöt. Tässä yhteydessä haluaisin
tuoda esille tähän kiinteistöjen luovuttamiseen
liittyvän tärkeimmän asian, joka merkitsee
sitä, että kun valtio luovuttaa Helsingin kaupungille
maa-alueita, Helsingin kaupunki luovuttaa edelleen maa-alueita Helsingin
yliopistolle ja näin ollen eläinlääketieteellinen
yksikkö tulee saamaan nyt sen tilan, mihin on mahdollista
tehdä rakennukset ja toteuttaa eläinlääketieteellisen
yksikön toiminta tulevaisuudessa. Tässä on
nyt yksi taistelu tavallaan päättynyt Kuopion
ja Helsingin välillä. Itse toteaisin, että esitys
oli yksimielinen ja toivon tässä yhteydessä menestystä eläinlääketieteelliselle
yksikölle ja sen saamalle maa-alueelle.
Lisäksi tässä jää paikalleen
Eläinlääkintä- ja elintarvikelaitos,
joka on rakennettu 1937. Nämä rakennukset ovat
suojelukohteita, ja tulee varmaan päätettäväksi,
jäävätkö ne ennalleen vai muuttuvatko
ne jotenkin muihin tehtäviin.
Totean vielä, että opiskelija-asuntoja tulee alueelle,
mikä on myöskin myönteinen asia. Erityisen
myönteinen asia on se, että tällä päätöksellä voidaan
rakentaa lisää asuntoja Helsingin kaupunkiin.
Ed. Aula merkitään läsnä olevaksi.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Kun eduskunta on käsitellyt Valtion
kiinteistölaitosta, olen johdonmukaisesti kiinnittänyt
huomion erääseen asiaan. Se ei liity tämän
esityksen perusteisiin tai niiden muuttamiseen, mutta sen sijaan
siihen, että Valtion kiinteistölaitos omassa taksapolitiikassaan
on nyt niillä rajoilla, että asiasta pitäisi
omistajan keskustella. Tarkoitan sitä, että yliopistojen
ja korkeakoulujen toimintoja kehitettäessä omistajakunnat
ja ehkä muutkin tahot ovat luovuttaneet merkittäviä maa-alueita
valtiolle. Sittemmin nämä maa-alueet ovat siirtyneet
Valtion kiinteistölaitokselle ja niistä on maksettava
melkoinen vuokra, kun rakennukset ovat tällä maaperällä.
Tällä hetkellä näyttää korkeakoulujen
rahoitusvaje olevan sitä luokkaa, että jossain
vaiheessa on harkittava sitä, olisiko valtion kiinteistömassasta
osa siirrettävä takaisin yliopistoille tai muulla
tavoin hyvitettävä yliopistoille toimintavaje,
joka koituu jopa kohtuuttomana monien korkeakoulujen kohdalla kiinteistöjen
vuokrauksesta.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Olin toikin esille jo
tämän aika kipeän ongelman yliopistojen
taholta. Vuokrat ovat nousseet osittain kohtuuttomiksi. Yliopistot
eivät ole kyenneet etsimään sellaisia
tiloja kuin alun perin ehkä tämän uudistuksen
tarkoituksenakin oli, eli että jos yliopistoilla on liian
väljiä tiloja, etsittäisiin säästävämpää kiinteistöpolitiikkaa
tältä osin. Nyt yliopistot ovat joutuneet talousahdingossaan
erittäin suuriin vaikeuksiin vuokrien kanssa. Kun yliopistojen
toimintamäärärahat eivät ole
toiminnan laatuun nähden nousseet samassa suhteessa, vuokrien
osuus on tullut todella hankalaksi. Esimerkiksi Turun yliopistossa
tämä on äärettömän
suuri ongelma. Uskon, että sivistys- ja tiedejaosto valtiovarainvaliokunnassa
tulee tähän jatkossa kiinnittämään
huomiota. Toivon, että eduskunta pystyy puuttumaan suurimpiin
epäkohtiin, jotka koskevat Valtion kiinteistölaitosta
tältäkin osin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kahdessa edellisessä puheenvuorossa
on kiinnitetty huomiota niihin epäkohtiin, joita Valtion
kiinteistölaitoksen myötä on tullut,
ja on pelättävissä, että niitä tulee
yhä lisää. Tämän vuoksi
yhtyisin hyvin mielelläni siihen ed. Kalevi Olinin esittämään
ajatukseen, olisiko syytä harkita, että yliopistot
eivät kaikilta osin luovuttaisikaan kiinteistöjä Valtion
kiinteistölaitokselle, koska ne ovat saaneet kunnilta ja
yksityisiltä huomattavia lahjoituksia aikanaan nimenomaan
sivistyksen ja yliopistotoiminnan edistämiseen. Kun nämä siirtyvät
Valtion kiinteistölaitokselle, jalo lahjoittajan tarkoitus
on täydellisesti sitten unohtunut itse yliopistotoiminnan
osalta.
Samoin olen hyvin kriittinen siihen, että Puolustusvoimien
kiinteistöjä myös siirrettäisiin Valtion
kiinteistölaitokselle. Näen, että siirrosta on
tulossa suuria ongelmia ja kuluja. Toivon, että asioita
voidaan tarkastella vielä jatkossa uudelleen.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kuten ed. Tykkyläinen totesi,
tämä hallituksen esitys nyt päättää sen
keskustelun, joka on käyty eläinlääketieteellisen
tiedekunnan tulevaisuudesta. Haluan todeta tyytyväisenä sen,
että tämä alue tulee käytettäväksi
erittäin tarpeelliseen asuntopulan helpottamiseen Helsingissä. Meillä on
huutava pula asunnoista. Vuokrat ja asuntojen hinnat ovat lähteneet
karkaamaan tavallisten ihmisten ulottumattomiin ja asunnottomuus
on dramaattisesti lisääntynyt.
Minä haluan myös omalta osaltani tukea niitä puheenvuoron
käyttäjiä, jotka jo lähetekeskustelun
aikana tämän lakiesityksen yhteydessä kiinnittivät
huomiota Valtion kiinteistölaitoksen toimintapolitiikkaan.
Haluaisin hallitukselta kysyä sen perään,
eikö Valtion kiinteistölaitoksella ole myös
yhteiskunnallinen tehtävä, jotta se toimisi siten
kuin kokonaisyhteiskunnallinen etu vaatii.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Laki, jota käsittelemme, on maanvaihtoon liittyvä lakiehdotus.
Se on siksi tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen. On ihan hyvä,
että on kuitenkin kiinnitetty huomiota vuokraongelmiin,
jotka tällä hetkellä vallitsevat eri
yliopistojen ja korkeakoulujen sisällä. Tämä on
semmoinen pitkä juoksu. Ensiksi oli Rakennushallitus, rakennuspiirit,
sitten kiinteistölaitokset ja nyt Senaatti-kiinteistöt.
On varmasti ongelmia, jos annetaan sitten yksityisille korjaus-
ja rakennuspalvelut. Pitää myöskin ottaa
huomioon kysymys, että Senaatti-kiinteistöt huolehtii
yliopistojen korjauksesta ja siihen liittyvistä rakennustyötehtävistä,
ottaa urakoitsijoita jne. Tulemme kiinnittämään
tähän huomiota valtiovarainvaliokunnan sivistys-
ja tiedejaostossa lähitulevaisuudessa ja varsinkin sitten,
kun käsitellään budjettiraameja.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama havainto käytyyn keskusteluun kiinteistölaitosproblematiikasta.
Sekä Valtiontilintarkastajat että valtiovarainvaliokunta
ja sen verojaosto ovat tehneet asiasta selvitystyötä ja
tutkineet kysymystä. Olemme selkeästikin nähneet
sen, että Kiinteistölaitos tai Senaatti-kiinteistöt
sinällänsä ei ole ongelma. Sitä kautta
voidaan löytää rationaalisesti hyötyjä ja
paljon myös positiivisia asioita. Mielestäni kyse
on lähinnä siitä, että erityyppisille
kohteille ja erityyppisille kiinteistöille tulisi voida
rakentaa erilaiset tuottovaatimustavoitteet. Sitä kautta voitaisiin
rakentaa tätä niin, että se tukisi omistajapolitiikkaa,
se tukisi myöskin eri kohteiden parempaa toiminnallista
mahdollisuutta, niin että tällä ei syötäisi
varsinaisesti niitä pääomia tai käyttövaroja,
mitä esimerkiksi korkeakouluilla tai Puolustuslaitoksella
on. Tähän me ihan vakavasti olemme hakemassa ratkaisua.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kantalainen taitavasti auttoi minua siinä olennaisessa
kysymyksessä, että kun on niin kovin erilaisia
kiinteistöjä, paljon sellaisia kiinteistöjä yliopistolaitoksella,
jotka ovat käyttökelpoisia niitten historiankin
vuoksi vain siihen yliopistotarkoitukseen, niin eihän sellaiselle
voi asettaa tuottotavoitetta, joka vastaa jotakin Rautaruukin pääkonttorin
verollista tuottotavoitetta. Tämä on mahdoton
yhtälö.
Tässä katsannossa asetan valtiovarainvaliokunnalle
sen toiveen, että nyt, kun ensi vuoden budjettimietintöä teette,
lausukaa tästä jotakin aivan erityisen terävää,
joka selvästi ohjeistaa tämän asian.
Tilanne on nimittäin muun muassa Keisarillisessa Aleksanterin-Yliopistossa
tässä pääkaupungissa todella
kurja tällä hetkellä.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevasta
esityksestä on varmasti syytä todeta, että tässähän
ei luovuteta kiinteistöjä Valtion kiinteistölaitokselle,
Senaatti-kiinteistöille, vaan päinvastoin Senaatti-kiinteistöt
luovuttaa kiinteistöjä Helsingin kaupungille ja
Helsingin yliopiston rahastoille. Tässä mennään
siihen suuntaan kuin ed. Oinonen aikaisemmin toivoi.
Mitä tulee Senaatti-kiinteistöjen toiminnan
aiheuttamiin ongelmiin yliopistoille, tässä on myöskin
se puoli, onko eri yliopistoille ja muillekin virastoille budjetoitu
vuokrarahat täysimääräisinä.
Kun tätä asiaa käsiteltiin sivistys-
ja tiedejaostossa, tuli esille sellaisiakin käsityksiä,
että opetusministeriö ei ole budjetoinut täysimääräisesti
niitä vuokrarahoja, jotka valtiovarainministeriöstä on
osoitettu tähän tarkoitukseen. Tässä on
monesta portaasta kysymys. On kyse Kiinteistölaitoksen
omasta vuokrien tuottotavoitteitten määrittelystä,
mutta myös siitä, miten budjetissa eri yksiköille
osoitetaan vuokramenoja ja vuokramäärärahoja
siinä suhteessa kuin Senaatti-kiinteistöjen toimintaperiaatteet
vaativat. Koko kokonaisuus on selvitettävä. Sen
takia valtiovarainvaliokunnassa on toivottukin, että Valtiontilintarkastajat
voisivat joko nyt tai tulevina vuosina ottaa Kiinteistölaitoksen
oman tarkastelunsa kohteeksi, koska tämä vaatii
paljon laajempaa pohdintaa kuin yhdessä valiokunnan mietinnössä voidaan
tehdä.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. R. Hiltuselle, kun hän
mainitsi, että Senaatti-kiinteistöjen tulisi huomioida
yhteiskunnallinen rooli. Jos Senaatti-kiinteistöt myy maata,
jota Senaatti-kiinteistöt omistaa tuhansia hehtaareita
Uudenmaan alueella, se on myytävä päivän
hintaan, oli ostajana sitten yksityinen tai kunta. Sillä tavalla
asunto-ongelma poistuu, mutta ei subventiota voi antaa kunnille valtiokaan.
Mitä tulee itse asiaan, joka on esityslistalla, minusta
se on hyvin laadittu, ja tällä tavalla luovutuksien
täytyykin tapahtua.
Pentti Tiusanen /vas:
Rouva puhemies! Aivan oikein, hallituksen esitys on ihan hyvä.
Se, mihin ed. Kantalainen viittasi, on mielestäni tärkeätä,
siis se, ettei niiden toimijoiden toimintamäärärahoja,
jotka ovat Senaatti-kiinteistöjen tiloissa, mene seinien
vuokrien maksamiseen. Näin valitettavasti tällä hetkellä tapahtuu
esimerkiksi Kotkassa, jossa on Helsingin yliopiston toimipiste,
ja tästä pitäisi todella päästä pois.
Pirjo-Riitta Antvuori /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan ed. Pulliaisen puheenvuoron vuoksi pyysin
puheenvuoron, en varsinaisesti tähän asiaan, joka
on listalla. On ihan totta, että on aika ongelmainen joiltakin
osin Senaatti-kiinteistöjen toimintakulttuuri, ja valtiovarainvaliokunnassa on
tähän kiinnitetty jo moneen otteeseen huomiota
ja asian perään on kyselty. Mutta ainakin omasta
puolestani voin sanoa, että en ole kylläkään
riittävää vastausta saanut. Kyllä on
aika lailla typerää touhua, että taskusta
toiseen siirrellään rahoja. Esimerkiksi kun ajatellaan
yliopistojen kiinteistöjä, niin Senaatti-kiinteistöt
on saanut ilmaiseksi hallintaan nämä kiinteistöt,
ja sitten peritään tällaista markkinahintaista
vuokraa. Ei tässä touhussa oikein mitään
järkeä ole. Minun ymmärtääkseni
näitä vuokrarahoja ei ole kompensoitu yliopistoille,
eli nämä asiat on todellakin selvitettävä.
Ed. Lindén merkitään
läsnä olevaksi.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä sen verran, kun ed. Aula kysyi
tilintarkastajien toimia asian osalta, todettakoon, että tilintarkastajien
työohjelmassa on toukokuussa Senaatti-kiinteistöjen
tarkastus, jossa yhteydessä tämä ongelmatiikka,
joka on nostettu esiin, on aivan varmastikin työohjelmassamme
hyvinkin keskeisellä paikalla.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt hiukan jankutan, mutta ed. Kuosmaselle
haluan todeta sen, että tässä asiassa
ei todella Valtion kiinteistölaitos harjoita yleishyödyllistä hintapolitiikkaa.
Helsingin kaupunki maksaa käyvän hinnan tästä tontista.
Mutta sen sijaan silloin, kun toivomme, että päinvastaisissa
tilanteissa saisimme normaalihinnan, kun asuntotuotantoa varten tontteja
valtiolta saadaan, niin kyllä ne on huippuhintoja. Uhkana
on tietenkin se, että valtion maille ei rakenneta sosiaalista
asuntotuotantoa.
Mutta vielä yliopistojen ja korkeakoulujen budjetoinnista
ja vuokrakysymyksestä. Senaatti-nimi jo velvoittaa kokonaisvaltaiseen
vastuullisuuteen, ja sitä pitää peräänkuuluttaa,
että yliopistojen toimintamäärärahoja
ei viedä vuokriin.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Politiikan retoriikassa keskeistä on
kieli. Kun puhutaan, niin tiedetään, mistä puhutaan.
Tämä on asia, johon olen kiinnittänyt
myös muiden asioiden yhteydessä huomiota. Olen
hämmästellyt sitä, että Valtion
kiinteistölaitos kutsuu itseään Senaatti-kiinteistöiksi.
Eikö olisi ollut selkeämpää suomen
kielen käsitettä, koska Senaatti-kiinteistöjen
alle voi sitten kytkeä monenlaista toimintaa?
Nämä kiinteistöt on luovutettu ilmaiseksi.
Se pitää paikkaansa, kuten täällä todetaan,
mutta muistan, että ne on tietyssä määrin
osin kompensoitu yliopistoille, ei kuitenkaan riittävästi.
Ongelma vain on se, että muistan Lappeenrannan korkeakoulun
osalta, että eräänä vuonna kiinteistöjen
vuokrakulut olisivat olleet lähes 40 prosenttia yliopiston
budjetista. Tämä on taskusta toiseen siirtämistä.
Siksi nämä painotukset, joita eduskunnassa nyt
on esitetty muun muassa ed. Rakel Hiltusen toimesta, ovat asiaa
valaisevia, ja muidenkin edustajien painotukset. Niihin pitää myöhemmin
palata.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Muistutan edustajia siitä,
että Senaatti-kiinteistöt on valtakunnallinen
Valtion kiinteistölaitos. Jokainen meistä ymmärtää hyvin,
kun Oyj on perässä, että tulosvastuullisesti
tämä yksikkö toimii. Jotta se pystyy
toimimaan tulosvastuullisesti, sen on hoidettava kaikki hoitovastikkeet
ja remonttikulut jnp. Ei se voi alikatteella toimia. Ei se voi valtion
varoista saada lisäavustusta. Kaikkein tärkein
asia on, että yliopistorahoitusta me nostamme huomattavasti,
ettei tämmöistä ongelmakenttää tule.
Sillä se korjaantuu ainoastaan.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä uudelleen joudun toistamaan,
että laki, jota käsittelemme, on todella sellainen,
että valtio luovuttaa Helsingin kaupungille ja kaupunki
luovuttaa Helsingin yliopistolle tiloja. Eli pitää ottaa
huomioon tämä.
Mitä tulee Senaatti-kiinteistöjen toimintaan, se
on juuri sitä, että Senaatti-kiinteistöt
osallistuu sekä rakennuttajana vielä edelleenkin
että myöskin korjaustyöskentelyssä yliopistojen
ja korkeakoulujen osalta. Pitää tosiaankin käsittää, mitä lainsäädäntöä ollaan
tekemässä.
Mitä tulee ed. Olinin puheenvuoroon, niin ehkä tuo
nimi olisi voinut olla toisenlainen. Mutta ehkä on hyvä,
että edes näissä asioissa voidaan pärjätä jollakin
tavalla. Olen useamman kerran todennut tämän ongelman,
että siihen pitää löytyä jokin
ratkaisu. Mielestäni ed. Kantalainen toi esille jo muun
muassa erään ratkaisun, että tilintarkastajat
käyvät läpi tarkkaan tämän
ongelman. Uskon, että me pääsemme tässä eteenpäin, kun
vain maamme hallitus ymmärtää tämän
asian tärkeyden ja korjaamistarpeen.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Esitys on, kuten ed. Tykkyläinen
totesi, aivan okei. Mutta kun kuuntelemme esimerkiksi ed. Kuosmasen
kommenttia, niin siinä retoriikassa hän vetäytyy
kamreerin kaapuun. Nyt ei ole kysymys vain menoista ja tuloista,
vaan kysymys on omistajapolitiikan harjoittamisesta. Se omistajapolitiikka
lähtee eduskunnasta. Välillä on elimiä,
ovatpa ne hallintoneuvostoja, maan hallitusta, ministeriöitä,
mutta omistajuus on peruuttamattomasti eduskunnassa.
Keskustelu päättyy.