6) Hallituksen esitys työntekijän eläkelaiksi ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on siis työntekijän
eläkelaki, hallituksen esitys n:o 45, ja tässä vaiheessa
on tarkoitus minun puuttua tämän työeläkelain
aiheuttamien tiettyjen seurauksien arviointiin. En puutu enää siihen
prosessiin, joka minua henkilökohtaisesti turhautti aika
lailla eduskunnassa tämän asian yhteydessä.
Pidän tätä puhetta myöskin
sen vuoksi, että yleensä eläkelainsäädännön
koen tässä salissa hyvin tärkeäksi,
poikkeuksellisen tärkeäksi sen takia, että se
säätelee yksityisen kansalaisen asioita ja elämää usein
vuosikymmeniksi eteenpäin, ja sehän tarkoittaa
sitä, että kaiken, mikä tässä salissa
säädetään, pitää olla
luotettavaa ja hyvin hoidettua ja sillä lailla adekvaattia.
Kun oikeusministeri istuu täällä paikalla,
niin sen verran sanoisin tästä prosessista, että minusta
oli erittäin ikävää, että sosiaali-
ja terveysministeriö ei huolinut oikeusministeriön
asiantuntijoita mukaan tämän lain valiokuntakäsittelyyn, niin
kuin asiallisesti olisi pitänyt tehdä. Mutta ne puheeni
löytyvät jo arkistoista, en niihin tässä yhteydessä palaa.
Minä puhun itse asiassa eläkeläisten
ostovoimaan liittyvästä aspektista pelkästään
ja siinä yhteydessä, arvoisa puhemies, teen lausumaehdotuksen,
joka on jaettu pöydille. Luen sen nyt vielä varmuuden
vuoksi: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää pikaisesti, miten eläkeläisten ostovoiman
kehitys ja toimeentulo voidaan jatkossa turvata, ja tuo tarvittavat
esitykset eduskunnan käsittelyyn viimeistään
syyskuussa 2006."
Perustelen tätä pontta tietyillä asioilla
ja itse asiassa referoin eläkeläisjärjestöjen
meille useille kansanedustajille tuottamaa aineistoa, jota yhteisissä vastaanottotilaisuuksissa
meille on annettu. Siellä muun muassa sanotaan näin — niin, ennen
kuin, anteeksi, puhemies, luen tätä, sanon vielä,
että tämä lainsäädäntöhän
koskee meidän väestöstämme lähes
1,3:a miljoonaa kansalaista kaikkinensa. Ei ole niin sanottu pieni
asia. Ja kun siinä joukossa mediaanieläke on 875
euroa kuussa, niin senhän pitäisi jo tietysti
mietityttää päättäjiä varsinkin,
kun tämä joukko käy meille toistuen antamassa
asiantuntijapohjaisia lausuntoja, ja siinä heidän
otsikkonsa viimeksi viime viikolla oli, että eläkeläisten
ostovoima on turvattava. Luulen, että yksityisissä keskusteluissa
kaikki kansanedustajat sekä hallituspuolueista että oppositiosta
ovat sitä mieltä, että näin
pitäisi tapahtua. Mutta miksi sitten näin ei tapahdu?
Viime viikolla minulle sanottiin, että eläkkeiden
reaalinen ostovoima ei juurikaan ylitä eläkeleikkauksia
edeltänyttä vuoden 1992 tasoa. Onpahan se aika
hurjaa, että 14 vuotta kaikki ostovoiman suhteen ovatkin
siis pysyneet samassa jamassa. Se ei taatusti ole, puhemies, eläkelainsäädännön tarkoitus.
Se voi olla jonkun ryhmän poliittinen tarkoitus tai joku
muu asia, mutta eläkelainsäädäntö ei
tämmöisestä perspektiivistä tai
aspektista missään tapauksessa lähde.
He luettelevat kolme asiaa, jotka vaikuttavat tähän.
Ne ovat tietenkin meille tavallaan kaikki tuttuja, mutta tämän
ponnen tueksi haluan näitä lukea uudestaan.
Ensinnäkin puhutaan työeläkkeiden
taitetusta indeksistä, että se olisi oikaistava.
Sitä on tässä salissa hyvin paljon käsitelty.
Tällä hetkellähän on käytäntö niin,
että meillä on voimassa taitettu indeksi kaikkien
maksussa olevien eläkkeiden kohdalta, ja näyttää tällä hetkellä,
että se on hamaan tulevaisuuteen, ad infinitum, niin kuin
jotkut sanoisivat. Ei ole minkäänlaista halua
tällä hetkellä poliittisella koneistolla
ottaa tätä asiaa tarkasteltavaksi, niin että tasapuolisuus
ja ostovoiman kehitys jotenkin voitaisiin turvata. Siinä esimerkiksi
tämä tasaindeksimahdollisuus on nyt äänestysten
jälkeen tällä vaalikaudella siirretty tilanteeseen,
jossa se ei näyttäisi mahdolliselta.
Mielenkiintoiseksi tämän asian tekee kaikkinensa
kuitenkin se, että jos esimerkiksi ajattelemme sitä laskutoimitusta,
joka minulle on kerrottu, jonka mukaan eläkemenot vuodessa
ovat 15 miljardia euroa, ja jos tämän taitetun
indeksin sijasta käytettäisiin tasaindeksiä 50—50,
se merkitsisi vuosittaisiin maksuun tuleviin eläkkeisiin eläkevarannosta
150 miljoonan euron lisälaskua. Se on, puhemies, ainoastaan
0,15 prosenttia kaikista niistä eläkevaroista,
jotka hajautettuna tällä hetkellä ovat
olemassa. Siis taloudellisesti tämä on täysin
mahdollista. Syyt ovat jossain muualla, tai sitten tämä laskentatapa
on väärä. Mutta minä ainakin
toistaiseksi uskon tähän, ellei sitä jotenkin
toisin minulle osoiteta.
Toinen tapa, jos halutaan tätä ostovoimaa
tarkastella ja tämä 50—50 sääntö ei
käy, on se, mitä olen tästä puhujapaikalta
useamman kerran aikaisemminkin sanonut. Sveitsissä on malli,
jossa valtioneuvosto ottaa kolmen vuoden välein tarkasteltavaksi
kaikki maksussa olevat eläkkeet ja miettii, mitenkä erilaiset
indeksit ovat nostamassa tai pitämässä paikoillaan
tätä maksuun tulevan eläkkeen määrää,
ja sillä lailla rehellisesti päätetään,
mistä tässä on kysymys. Meillä yhteiskunnassa
on hivenen liike ollut sen suuntaan, että mahdollisesti
jonkinlainen uusi indeksi esimerkiksi kulutustavaroiden suhteen
otettaisiin eläkkeet mielessä käyttöön,
mutta en tiedä tätä valmistelua sen pitemmälle.
Minun käsitykseni on, että valtiovarainministeri
Heinäluoma on kuitenkin vihjannut jollain lailla tähän
suuntaan. Sehän olisi tietysti toivottavaa.
Toinen indeksien ohi menevä asia on työeläkkeiden
syrjintäverotus, koska noin tulotasosta 900 euroa ylöspäin
eläketulon verotus on palkkatuloa ankarampaa, ja se johtuu
siitä, että kunnallisverotuksen ansiotulo- ja
tulonhankkimisvähennysten puuttuminen on mahdollista eläketulosta
tällä hetkellä, vaikka se on jatkopalkkana ansiotuloa
siinä missä palkkatulokin. Tämä on pelkästään
tulkintakysymys, miksi se on näin, miksi se ei ole toisinpäin,
jolloin se eläkkeitä hyödyttäisi
aivan eri lailla.
Kolmas asia on tietysti se, että peruseläkkeeseen
monille näistä eläkkeensaajista pitäisi
tulla kunnollinen tasokorotus. Tällä hallituskaudella yhteensähän
on pystytty korottamaan kansaneläkettä 5 euroa
plus 7 euroa; se on 12 euroa yhteensä. Sehän ei
ostovoimaa pidä edes tasapainossa.
Arvon puhemies! Nämä olivat ne ehkä tärkeimmät
asiat, mitkä halusin vielä tässä asiassa tuoda
esille. Kuten sanottu, tämä eduskunnan ponsi olisi
nyt erittäin tärkeä, koska tämä ponsihan
ei muotoile vielä mitään päätöstä siitä,
muutetaanko indeksiä tai tehdäänkö maksussa
oleville eläkkeille jotain, vaan tässä ainoastaan
tehdään selvitys siitä ja tarpeeksi luotettavaksi,
miten tässä asiassa pitäisi edetä.
Kun sitten ne jokaisen puolueen kansanedustajat huomenna tulevat tästä ponnestamme
äänestämään,
niin siinähän nähdään,
minkälaisista asenteista on kysymys. Se, joka vastustaa
tämmöisen selvityksen tekemistä ostovoiman
säilymisestä, on ehkä suomalaisessa eläkepolitiikassa
hyvin mielenkiintoinen persoona.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Akaan-Penttilän perusteelliseen
esitykseen ei ole paljon lisäämistä,
muuta kuin todettavissa se, että olennaista tässä ponnessa
on nimenomaan se, että tämä ei sellaisenaan,
tämä selvitys, vielä maksa mitään
ja sillä ei ole hintalappua. Tullaan tämän
selvityksen jälkeen mihin tahansa lopputulokseen, sitä sitten
eduskunta ja eduskunnan valiokunnat erikseen arvioivat ja miettivät,
minkälaiseen järjestelmään Suomella
on varaa.
Joka tapauksessa tällainen tilanne, jossa meihin poliitikkoihin
kohdistuu toistuvasti ja jatkuvasti painetta siitä, että nykyinen
järjestelmä on epäoikeudenmukainen eikä kohtele
kansalaisia tasavertaisesti, on se asia, minkä pitäisi
kiinnostaa kaikkia poliittisia ryhmiä ja kansanedustajia yli
puoluerajojen. Omalta osaltaan kokoomuksen eduskuntaryhmän
kesäkokous jo viime kesänä linjasi tämän
sisältöisen lausumaehdotuksen. Nyt toivomme tietenkin,
että eduskunta voisi suurella enemmistöllä tämän
selvityksen tehdä ja saisimme sen noin puolen vuoden päästä tiedoksemme.
Tältä osin, arvoisa herra puhemies, kannatan ed.
Akaan-Penttilän äsken ehdottamaa lausumaa ja pyydän
sille huomenna edustajien laajaa tukea.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tietysti ed. Akaan-Penttilän tekemä lausumaesitys
sinänsä on oikean suuntainen. Perjantaina, muutama
päivä sitten, tästä asiasta äänestettiin nimenomaan
taitetun indeksin poistamiseksi. 110 vastaan 39, kun 50 oli poissa,
oli lopputulos, ja se ei voi olla tyydyttävä eläkkeensaajien
näkökulmasta.
Hallitushan teki uudistuksen. Se pudotti myöskin alle
65-vuotiaiden indeksin tälle taitetulle tasolle, siis astui
todellakin taaksepäin tässä asiassa.
Kansaneläkeläisten indeksi on kaikkein huonoin,
se ei huomioi ollenkaan ansiotulokehitystä. Näin
ollen tasaindeksi olisi nyt vähintä, tämä 50—50
prosenttia, tämän huomion näkökulmasta.
Ja tässä on muistettava se, että niin kuin
täällä todettiin, keskieläke
on hyvin matala, meillä on paljon pienituloisia eläkeläisiä.
Samalla ne kustannukset, mitkä eläkeläiset
joutuvat suorittamaan, eli sairaanhoito, terveys, lääkekulut,
niiden hinta nousee koko ajan.
Näin ollen tämä eläkeläisten
asema on jatkuvasti huononemassa. Se ei ole heiltä mitään
asiatonta vaatimusta, vaan he ovat tämän maan
rakentaneet ja he huomaavat sen toki, että heidän eläketulonsa
jää jälkeen koko ajan palkkakehityksestä.
Tämä koskee tietysti kipeimmin pieni- ja keskituloisia
eläkeläisiä, mutta kaikki eläkeläisjärjestöt,
kaikki eläkeläiset, ovat tässä asiassa varmasti
yksimielisiä. Kyllä tämän talon
tehtävänä olisi kyllä aloittaa
tämän asian hoitaminen indeksikysymyksestä,
taitetun indeksin oikaisemisesta, ja kansaneläkkeen tasokorotus,
todella tasokorotus eikä 5 euroa ensi syyskuussa, olisi
se päämäärä numero
kaksi.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Taitettu eläkeindeksi on leikannut
työeläkkeiden kehitystä vuosittain jo,
ja ne, jotka ovat aikaisemmin sen alusta asti joutuneet kärsimään, ovat
menettäneet noin 10 prosenttia työeläkkeestään
verrattuna niihin, jotka ovat myöhemmin siirtyneet eläkkeelle
tai sitten ovat alle 65-vuotiaita. Tämä on aika
merkittävä menetys, ja kun Suomessa yleensäkin
eläketaso ei ole kovin korkea, tulkoon todetuksi, että mediaanieläke on
875 euroa kuukaudessa. Keskieläke on hiukan toista tuhatta
euroa, mutta mediaanieläke on vain 875 euroa kuukaudessa.
Puhumme varsin pienistä tuloista.
Työeläke on myöhennettyä palkanmaksua,
ja on täysin kohtuutonta, että jälkeenpäin
on muutettu tätä kerrointa. Se muutettiin niin,
että palkkojen osuus on vain 20 prosenttia, hintojen 80 prosenttia,
kun aikaisemmin se oli 50 prosenttia palkat ja 50 prosenttia hinnat.
Edes sillä tasolla se ei seuraa täysimääräisesti
palkkakehitystä, se jää jälkeen
palkkakehityksestä. Mutta kun taitettu eläkeindeksi
tuli, tämä ero entisestään kasvaa
hyvin jyrkästi. Se tulee johtamaan siihen, että kun on
ollut työttömyyttä, osa-aikatöitä,
pätkätöitä ihmisillä,
heidän eläkekertymänsä jäävät
entistä pienemmiksi ja syntyy uusi eläkeläisten
köyhälistö. Sitä on tässä maassa
jo.
Täytyy muistaa, että kansaneläke
pelkästään on vain hieman yli 500 euroa
kuukaudessa. Onkin tärkeää, että sekä kansaneläkeindeksi
että työeläkeindeksi muutettaisiin samaksi
eli 50 prosenttia hinnat, 50 palkat, jolloin ne edes kohtuullisesti
seuraisivat palkka- ja hintakehitystä. Näin ollen
voitaisiin tämä jälkeenjääneisyys
osittain kompensoida. Kunnollinen tasokorotus kansaneläkkeeseen
olisi välttämätöntä.
Sillä voitaisiin myöskin hieman parantaa sitä verotuksen
epäkohtaa, josta ed. Akaan-Penttilä täällä mainitsi, kun
eläkeläiset eivät saa ansiotulovähennystä, vaan
heillä on eläketulovähennys.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Viime eduskuntavaalien alla
ei eläkkeensaajilta puuttunut ystäviä tuolla vaalikentillä (Ed.
Kuoppa: Eikä tulevienkaan!). Eri puolueiden poliitikot
ja eri puolueet olivat tietysti liikkeellä omien eläkkeensaajiin
liittyvien vaalitavoitteidensa kanssa, ja tuo ei mikään ihme
olekaan, koska eläkkeensaajat ovat hyvin suuri äänestäjäryhmä.
Vaikka kaikki puolueet luonnollisesti asettivat vaalien alla
myös eläkkeensaajien aseman parantamiseen liittyviä tavoitteita,
niin kyllä kepu oli tässä suhteessa ylitse
kaikkien muiden. Kun tiedettiin, että eläkkeensaajia
askarrutti ja harmitti varsinkin kolme kysymystä, 1) kansaneläkkeen
pohjaosan poistaminen, 2) täyden kansaneläkkeen
alhainen taso ja 3) niin sanottu taitettu indeksi, niin kepu vaaleissa
lupasi näissä kaikissa kolmessa asiassa sellaisen
ratkaisun, jota eläkkeensaajat toivoivat.
Kepu lupasi palauttaa kansaneläkkeen pohjaosan. Nyt
kepu on ollut vallassa kolme vuotta, pohjaosaa ei kuulu ei näy.
Kepu lupasi hyvin tuntuvan korotuksen kansaneläkkeeseen.
Surullisen kuuluisaksi on tullut silloisen kansanedustajan, nykyisen
ministerin Liisa Hyssälän tässä moniväriesitteessään
eläkkeensaajille lupaama 300 euron tasokorotus. Kolme vuotta
on kepu ollut vallassa, ja tiedämme, että koko
vaalikauden saldo tältä osin tulee olemaan näillä näkymin
12 euroa, kokonaista 12 euroa 300 euron sijaan. Ja kolmanneksi kepu
lupasi, että taitettu indeksi poistetaan. Tässä kansanedustajaehdokas
Hyssälän esitteessä asia lausuttiin näin:
"Taitettu indeksi on ikäsyrjintää, se
on poistettava."
Missä tilanteessa nyt ollaan? Kun mennään kohti
seuraavia eduskuntavaaleja, on aivan selvää, että pohjaosan
palauttamista ei pidä mennä lupaamaan yhdenkään
puolueen eikä yhdenkään ehdokkaan. Pohjaosa
ei nimittäin palaa, koska se remontti, joka kansaneläkkeisiin
on tehty vuoden 96 alusta muistaakseni, on rakenteellinen remontti,
joka varmasti tulee säilymään. Joka vuosi,
vuosi vuoden jälkeen, jää uusi ikäluokka
eläkkeelle, joka ei koskaan ole tätä pohjaosaa
saanutkaan, jos on vähänkin työeläkettä.
Toinen asia, joka lienee selvää, on se, että satojen
eurojen tasokorotusta kansaneläkkeeseen ei tulla koskaan näkemään,
ei millään vaalikaudella. Sitä puoluetta
tai poliitikkoa, joka tämmöisiä kehtaa
vielä ensivaalien alla luvata, ei kannata vakavasti ottaa.
Mutta tämä kolmas kysymys, tämä taitettu
indeksi, on ajankohtainen ja tärkeä asia. Kun
kepu ja Liisa Hyssälä vaativat taitetun indeksin
poistamista, kun se on ikäsyrjintää,
he tuskin tarkoittivat tai, voi sanoa, varmasti eivät tarkoittaneet
sitä, että kaikille, myös alle 65-vuotiaille,
tulee se huonompi indeksi, se 20—80 indeksi, vaan tarkoittivat
sitä, että kaikille, myös yli 65-vuotiaille työeläkeläisille,
olisi tullut tämä puoliväli-indeksi,
tämä 50—50 indeksi (Ed. S. Lahtela: Sehän on
ankaraa sortoa!). Kuten sanoin, taitettu indeksi on ajankohtainen
ja tärkeä kysymys myös seuraavalla vaalikaudella
ja näin ollen seuraavien eduskuntavaalien alla.
Mikä tässä on mahdollista, mikä tässä on
aiheellista ja tarpeellista? On aivan selvää,
että nykyisellä indeksillä työeläkeläiset
jäävät vuosi vuodelta jälkeen
vastaavan tason palkoista. Heidän "palkankorotuksensa",
siis eläkkeensä tarkistaminen indeksillä,
jää pienemmäksi kuin vastaavat palkantarkistukset
(Ed. S. Lahtela: Varsinkin jos elävät pitkään!),
koska normaalioloissa on niin ja pitääkin olla
niin, että ansiotasoindeksi nousee nopeammin kuin elinkustannusindeksi. Ja
kun taitetussa indeksissä, kuten tiedämme, elinkustannusten
osuus on 80 prosenttia ja ansiotasokehityksen osuus vain 20 prosenttia,
niin vuosi vuodelta nämä työeläkkeensaajien
indeksikorotukset ovat pienempiä kuin palkankorotukset
ja tämä jälkeenjääneisyys
siis vuosi vuodelta kasvaa.
Olen vakuuttunut siitä, että ajan myötä yhä enemmän
poliittisia paineita kohdistuu tämän järjestelmän
korjaamiseen tavalla, joka turvaisi nykyistä paremmin eläkkeensaajien
ansiotason kehityksen ja tekisi eläkkeensaajille nykyistä paremmin
oikeutta. Kokoomuksen eduskuntaryhmä on omalta osaltaan
tämän ongelman halunnut nostaa esiin. Me olemme
eduskuntaryhmämme kesäkokouksen päätöksen
perusteella jo useamman kerran täällä esittäneet
kokouksemme näkemyksen mukaista lausumaa, jossa olisi edellytetty,
että maan hallitus käytännössä yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen
kanssa selvittäisi, miten tätä indeksijärjestelmää tulisi
sillä tavoin korjata, (Ed. S. Lahtela: Poistettava!) että järjestelmä nykyistä paremmin
turvaisi eläkkeensaajien ostovoiman kehityksen ja oikeudenmukaisen
kohtelun.
Tältä pohjalta ja luodaksemme tässä asiassa poliittisia
paineita hallituksen suuntaan, olemme esittäneet, että tämänkin
asian yhteydessä eduskunta hyväksyisi tätä tarkoittavan
lausuman sen mukaisesti kuin ed. Akaan-Penttilä täällä esitti
ja ed. Petri Salo kannatti. Me emme ole epätietoisia siitä,
että tämän asian selvittäminen
ja muutosten aikaansaaminen ei ole ongelmatonta. Tiedämme
siis, että asiaan liittyy ongelmia, jotka luonnollisesti
viime kädessä palautuvat kysymykseen työeläkemaksujen
tasosta ja työeläkkeiden rahoituksesta. Mutta
kuten täällä ed. Akaan-Penttilä ja
ed. Salo ovat todenneet, pidämme hyvin tarpeellisena sitä,
että tämä asia selvitetään,
katsotaan eri vaihtoehtoja, millä voitaisiin järjestelmää kehittää.
Tämän esittämämme lausuman
hyväksyminen merkitsisi sitä, että hallitus
joutuisi tarttumaan tähän toimeen ja joutuisi
käytännössä yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa hakemaan tähän tilanteeseen nykytilannetta
tyydyttävämpiä ratkaisuja. Kansanedustajilla,
eduskunnalla, on nyt mahdollisuus huomenna, ilmeisesti tästä huomenna äänestetään
(Ed. Tiusanen: Ja perjantaina myös!), tästä asiasta äänestettäessä osoittaa halunsa
järjestelmän korjaamiseen. Kansanedustajilla on
mahdollisuus tästä asiasta äänestettäessä päättää,
että hallituksen tulee ryhtyä asian selvittämiseen
ja sitä kautta toimiin tilanteen kohentamiseksi.
Näin ollen omalta osaltani myös vetoan kaikkiin
kansanedustajiin, ennen kaikkea tietysti kepulaisiin ja demareihin,
jotka eläkkeensaajille ovat kyllä hyvin paljon
lupailleet, mutta joiden näytöt tämän
hallituksen ajalta ovat lievästi sanottuna vaatimattomia,
että he tässä äänestyksessä ratkaisisivat
sen, että tämä ed. Akaan-Penttilän
lausuma tulisi eduskunnan päätökseksi
ja että eduskunta näin osoittaisi voimakkaan poliittisen tahtonsa
jonkinlaisen korjauksen aikaansaamiseksi tässä asiassa
ja eduskunta näin velvoittaisi hallituksen asiaa selvittämään
ja jonkinlaisen korjaavan esityksen valmistelemaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että eläkeasioista
käydään myös eduskunnan täysistuntosalissa
hyvää keskustelua. Mielestäni tänä iltana
on käyty, ja hyvin asiallista keskustelua. Eläkeläiset
ottavat yhteyttä, aivan oikein, sen takia, että he
kokevat vääryyttä siinä, että eläkkeitten
ostovoima ei seuraa palkkakehitystä. Tämä on
aivan oikea huoli, mitä eläkeläiset jokaisen
puolueen kansanedustajille eri eläkejärjestöjen
toimesta ja järjestöihin kuulumattomat esittävät.
Kiistaton tosiasia on se, että suhteessa palkkatuloihin
eläketulot jäävät jälkeen. Sille
on tietysti monia selityksiä. Palkkatuloja saava saa ansiotulovähennyksiä.
Eläkeläinen ei voi saada näitä tulonhankkimiskuluvähennyksiä,
joita palkkatuloja saava voi saada. Mutta kyllä tämä taitettu
indeksi on sellainen järjestelmä, joka kyllä on
merkinnyt tuntuvaa jälkeenjäämistä eläketuloihin.
En oikein tarkkaan pysty sanomaan, miksi taitettu indeksi aikanaan
tuli. Mutta jos minä oikein otaksun, ei ole tarpeen nimetä,
minkä hallituksen aikana se on tullut. Kun se on tullut,
niin se on tullut, mutta ymmärrän, että se
on tullut sen takia, että silloin elettiin taloudellisen
laman aikoja. Tuolloin jouduttiin vähän kaikessa
supistamaan ja tinkimään. Mutta minä näkisin,
että tässä on kuitenkin semmoinen epäkohta,
johon tulisi vakavasti voida tarttua ja korjata se. Olen tästä asiasta
tehnyt viime syyskuussa myöskin kirjallisen kysymyksen,
johonka olen saanut myöskin vastauksen. Valitettavasti
näyttää siltä, että taitetun
indeksin korjaaminen on asia, johonka pitäisi eri puolueitten
yhdessä voida paneutua tulevan hallituksen hallitusohjelmaa
tehtäessä. Ei tällä vaalikaudella
eikä välttämättä heti
seuraavankaan aikana saada tuohon riittävää korjausta, mutta
mielestäni tämä tulisi saada seuraavan
hallituksen ohjelmaan, keskustella hallitusohjelmissa ja löytää aivan
uuden näkökohdan tähän asiaan
mahdollistava eläkepolitiikka.
Meillä nyt nähdään nykyisin
vain eläkemenot kuluina ja kustannuksina, mutta asiahan
on niin, että ei se raha mihinkään yhteiskunnasta
katoa silloin, kun se kiertää. Tietyllä tapaa
ennen talousoppineet neuvoivat ja opettivat, että kun raha kiertää yhteiskunnassa,
niin silloin se synnyttää palveluja, työpaikkoja,
yrittäjyyttä, hyvinvointia, verotuloja. Väitän
vahvasti, että eläkkeellä olevien kansalaisten
eläketulot ovat myöskin taloudellinen voimavara
ja voimalataus, jolla voidaan synnyttää uusia
työpaikkoja. Väitän voimakkaasti, että meidän
pitäisi ihan avoimesti nähdä eläkerahat
tästä näkökulmasta.
Monet sinänsä tärkeät EU-projektit
sitä vastoin eivät välttämättä synnytä pysyviä työpaikkoja,
joita loisivat eläkeläisten hoito- ja hoivapalvelut,
erilaiset kotipalvelut jne. Näissä olisi pysyvien
työpaikkojen yrittäjyydenkin sijaa, ja tämä olisi
myös tehokasta aluepolitiikkaa. Usein ne kunnat, jotka
ovat väkilukuaan menettäviä, joissa on
vaikeuksia kuntatalouden osalta, ovat myös erittäin
vahvasti eläkeläispainotteisia kuntia. Kyllä eläketulojen
asiallinen korottaminen, pienten kansaneläkkeitten tuntuva
korottaminen, taitetun indeksin korjaaminen, nämä olisivat
asioita, jotka toisivat myös oikeaa aluepolitiikkaa, oikeaa
sosiaalipolitiikkaa ja hyvinvointia. Näkisin, että tässä on
niin laajamittaisesta asiasta kysymys, että tähän
todella pitäisi tulevan hallituksen ohjelmaa tehtäessä paneutua
ja nähdä eläkepolitiikka mahdollistavana
politiikkana.
Edelleen pidän oikeutettuna sitä, että eläkeläiset
saisivat maksamiensa eläkemaksujen mukaan silloin, kun
on kysymys työeläkkeistä ja yrittäjäeläkkeistä.
Nyt on yhteensovittamisen ongelma. Tiedän esimerkiksi maatalousyrittäjäeläkemaksuja
maksaneita maanviljelijöitä, joille on sattunut
tulemaan jostakin muusta työstä sittenkin suurempi
eläketulo. Tehdään yhteensovittaminen,
ja maksetut maatalousyrittäjäeläkemaksut
tässä tapauksessa eivät ole tuoneet sentin senttiä eläketurvaan.
Minusta tämmöiseen asiaan pitäisi voida
kyllä kiinnittää huomiota. Seurauksena
on sitten, että ei ole edes tuo mediaanieläke
eläkkeensaajan eläke, vaan on siellä 500—600
euron bruttoeläkkeen kuukausieläkkeen tasolla.
Silloin kyllä puhutaan todella vähäisestä eläketurvasta.
Minusta ei voida sellaista eläkepolitiikkaa pitemmän
päälle hyväksyä, joka ylläpitää ja
synnyttää tähän maahan Oecd:n
köyhyysrajan alapuolelle tuloiltaan jäävien
kansalaisten ryhmiä.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tulevan hallituksen
ohjelmaneuvotteluissa voitaisiin löytää mahdollistavan
eläkepolitiikan näköala.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Jotenkin tuntuu, että nyt on tullut
uusi joulu eläkeläisille yhtäkkiä tähän
keskelle kevättä. Edellisen lähetekeskustelun
aikanahan keskusteltiin aika paljon tästä indeksistä,
ja kun siitä nyt äänestettiin perjantaina,
niin minusta jotenkin tuntuu, että tämä kokoomuksen
eläkepolitiikka menee jo vähän paremmaksi
kuin Hyssälän lupaukset siinä mielessä,
jos mietitään, että tämä indeksi
on kumminkin aika kiinteästi tupopaketteihin kytketty juttu.
Tietysti ajoitus sopii hyvin, että vuonna 2008:han tämä olisi
ensimmäisen kerran mahdollista sitten muuttaa ja 2007:hän
on tuponeuvottelut, että sikäli se on ihan looginen.
Mutta kuten täällä jo edellisessä keskustelussa
puhuttiin, niin aika tiukasti tuli kokoomukseltakin viestiä,
että eläkeläisten on turha odottaa mitään merkittäviä parannuksia
nykyisiin eläke-etuihin. Nyt jotenkin tuntuu, että taas
on vaalitaistelu alkanut.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä edellinen puhuja nyt puhui
ristiin itsensä kanssa, kun yhtäältä moitti kokoomusta
siitä, että se on lupaamassa eläkkeensaajille
joulun keskellä kevättä, ja toisaalta sanoi,
että kokoomus on sanonut, että mitään
tuntuvaa uutta ei ole odotettavissa. Totuus onkin, että teemme
realistista, rehellistä politiikkaa myös suhteessa
eläkkeensaajiin. Sanomme toisaalta, että mitään
tällaisia hyssälämäisiä huikeita
lupauksia on turha antaa. Kansaneläkkeen pohjaosa ei palaa.
Satojen eurojen korotuksia kansaneläkkeeseen ei tule. Samanaikaisesti
sanomme, että on realistista ja rehellistä vaatia
tähän työeläkkeiden indeksiin
rukkausta. Esitämme lausumaa, joka merkitsisi sitä,
että hallitus käytännössä työmarkkinaosapuolten
kanssa yhdessä, kuten puheenvuorossani jo totesin, selvittäisi
tätä asiaa ja katsoisi, mitä siinä olisi
tehtävä eläkkeensaajien ostovoiman ja
oikeudenmukaisen kohtelun turvaamiseksi.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kauppilalle sen verran, että täällä on
aika paljon siteerattu näitä vaaliohjelmia, jotka
olivat tietenkin puolueitten linjauksia vuoden 2003 eduskuntavaaleissa.
Tietenkin, jos siinä paperissa olisi meidän osaltamme
lukenut jonkinlaisia lupauksia näitten asioitten osalta, tarkkoja
lukemia, rahamääriä jne., niin voitaisiin puhua
tietenkin, että on kaksinaamaista ja epärehellistä touhua.
Siinä vaiheessa tietenkin yritimme laittaa sen minimipaperin
siihen vaaliohjelmaan, jonka katsoimme, että tämän
kaikissa olosuhteissa pystymme täyttämään,
muuttuu maan talous sitten mihin olosuhteisiin tahansa. Nyt on kiinnitetty
huomio niihin katteettomiin lupauksiin, koska jokainen tiesi, että kun
oli tupaillassa esimerkiksi jonkun kansanedustajan kanssa, joka nämä lupaukset
antoi, jäi auttamatta toiseksi jo lähtökohtaisesti.
Nyt me haluamme selvittää hyvissä ajoin
ennen seuraavia eduskuntavaaleja, mitkä ovat realistiset
mahdollisuudet eduskunnan tehdä näitä korjauksia,
jotta voimme ottaa sen 2007:kin vaaliohjelmaan, että hallitusohjelmassa
sitten korjataan myöskin tämä asia.
Matti Kauppila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän täytyy tietysti
liittää sitten veropolitiikka myöskin,
koska eläkeläisillehän on aina käynyt
niin, että jos indeksiä on rukattu myönteisesti
tai kielteisesti, niin sitten veroilla on korkkiruuvattu se melkein
samaan asentoon. Että ottakaa sitten huomioon tämä!
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilän esittämä lausuma
on aika lailla populistinen, vaikkakin sinänsä sisällöltään
varsin asiallinen. Jokainen tietää, miten eläkeläisten
ostovoiman kehitys voitaisiin jatkossa turvata: poistetaan taitettu
indeksi, pieniin eläkkeisiin tasokorotus ja myös
verotus olisi helposti oikaistavissa tasavertaiseksi palkansaajien
kanssa. Eläkekorotus voitaisiin rahoittaa tekemällä TEL-maksuihin
kohtuullinen korotus. Vähän huvittavalta tuntuu,
että kokoomus täällä nyt ed. Zyskowiczin
johdolla peittelee omia jälkiään. Kokoomus
kannatti ja toteutti taitetun indeksin. Kokoomus vei eläkeläisiltä pohjaosan.
Ei niitä lupailtu viedä, ne vaan vietiin. Nyt
Zyskowicz ilkkuu ja omalta osaltaan, voin kuvitella, tekee kyllä kaiken
eläkkeiden korjaamisen estämiseksi tällä nykyisellä hallituspohjalla.
Siis summa summarum: Korjauksia ei kyllä saada lausumilla,
vaan kun nyt suurimmat puolueet kirjaisivat esimerkiksi tämän
taitetun indeksin korjaamisen vaaliohjelmaansa ja edelleen sitten
hallitusohjelmiin, näin eläkeläisten
asia voisi korjautua. Ed. Zyskowicz on hyvin haistanut tässä tarkalla
poliittisella nenällään, että nyt
on esitettävä taitetun indeksin poistaminen. Sitä kauttahan
tässä valtaan pyritään.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kettuselle totean, että en
peittele mitään tekemisiämme. Omat tekemisemme
kyllä tiedän, ja menneet tekemiset ovat fakta,
ja niitä ei ole täällä kukaan
kiistänyt. En myöskään ilku
mitään, ja ehkä huikein oli ed. Kettusen
väite, että teen voitavani, jotta estäisin nykyhallituspohjaa
ja hallitusta korjaamasta eläkkeensaajia koskevia epäkohtia.
Ehkä joskus on jonkun verran poliittista vaikutusvaltaa
ollutkin, mutta ainakaan tällä hetkellä ei
ole sellaista poliittista vaikutusvaltaa, että täältä oppositiosta käsin
voisin estää hallitusta tekemästä hyviä päätöksiä eläkkeensaajien
hyväksi. Siitä ei ole kyse.
Kyse on siitä, että, ed. Kettunen, te lupasitte esimerkiksi
taitetun indeksin poistaa. Sen sijaan nykyinen hallitus on vienyt
loppuun tätä koskevan uudistuksen, niin että se
nyt koskee aivan kaikkia työeläkkeensaajia. Te
lupasitte pohjaosan palauttaa, ette ole palauttaneet. Tulkaa mukaan
edes tekemään korjaus tähän
taitettuun indeksiin!
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Mieluummin puhun täältä edestä,
vaikka en pitkään. Koska kysymyksessä on
eläkejärjestelmä, en koe tätä huvittavana
asiana lainkaan, niin kuin eräät edustajat täällä heittelevät.
Alun perin kun pyysin puheenvuoroa, niin tarkoitukseni oli vaan
sanoa, että minun tietojeni mukaan palkkakehitys vuodesta
1996 vuoteen 2005 on ollut 41 prosenttia nousua, ja samana aikana
eläkkeet, kuinka paljon ne ovat nyt sitten nousseet, tekisi
mieli kysyä teiltä, jotka vastustatte tätä meidän
lausumaehdotustamme, joka ainoastaan selvittäisi nämä asiat. Älkää nyt
pistäkö korvianne kiinni, kun sanon teille, että eläkkeet
ovat nousseet samana ajanjaksona ainoastaan 18 prosenttia. Siinä on
aikamoinen ero, 41 prosenttia kontra 18 prosenttia.
Tämän jälkeen oikeastaan jatkaisin
kaikille teille, jotka kuulette tämän puheen ja
jotka ette tiedä, puhemiestä myöten,
omaa maksuun tulevaa eläkettänne, että sanoisinpa,
että ottakaa se Eläketurvakeskuksesta selville.
Pelkkä puhelinsoitto sinne, niin teille tulee kirjallinen
raportti, mikä on tällä hetkellä teille
kertynyt eläke, joka tulee maksuun, ja muistakaapa, että siitä summasta
menee vielä verot. Veikkaan, että se on lähes
teille kaikille yllätys ja varmasti suurempi yllätys
kuin luulette. Se kannattaisi teidän tehdä, kun
me mietimme näitä ostovoima-asioita. Koen, että tämä on
aika vakava tilanne, sillä poliittisesti ilmapiiri on nyt
muuttunut. Me emme pelkästään keskustele
siitä, millä järjestelmällä tätä korjataan,
vaan me keskustelemme siitä, pitäisikö tätä asiaa
edes selvittää, ja se on kova paikka niille edustajille,
jotka huomenna ilmoittavat, että tätä järjestelmää ei
pidä edes selvittää.
Oletteko te koskaan miettineet, mitä nämä eläkerahat
loppujen lopuksi ovat? Jos ottaa siihen vähän
tämmöisen ajatuksen vapauden ja liberaalimman
otteen, niin kaikki, mikä tulee eläkeläisille
maksuun millä tahansa tavalla heidän omista työeläkkeistään,
se kiertyy käytännössä johonkin
takaisin yhteiskuntaan. Yleensä se kiertyy kulutuksena.
Tiedätte, että kolmannessa iässä olevat
eläkeläiset, ikävälillä siitä kun
lähdetään eläkkeelle ja ollaan
noin 80-vuotiaita, ovat erittäin aktiiveja ihmisiä:
matkustetaan, istutaan busseissa, elätetään
jopa näitä bussiyhtiöitä, ostetaan
ehkä lapsille tai ehkä mieluummin vielä lapsenlapsille
tavaroita, tuliaisia, oma koti pidetään kunnossa.
Itse asiassa se on kansantalouden kannalta todennäköisesti
aikamoinen sysäys positiiviseen suuntaan, ja tämähän
tarkoittaa tietysti sitä, että mitä paremmista
eläkkeistä olisi kysymys, sitä enemmän
meillä kansantaloudessa kiertää se raha.
Tuskin se olisi pelkästään sukanvarressa.
En tiedä tätä mitenkään
lasketun, mutta olen sitä useammalta näiden asioiden
asiantuntijalta kysynyt, ja kaikki myöntävät
tämän perusajatuksen oikeuden, mutta sanovat,
että vaikea sitä on kyllä ruveta laskemaan.
Siis se ei ole negatiivinen menoerä, että raha
pistettäisiin vähän tiiviimmin pyörimään.
Eikö olekin mielenkiintoinen ajatus?
Toisaalta jokainen meistä pitää eläkejärjestelmää hyvin
tärkeänä asiana, aivan basaaliturvana, kun
aikanamme jäämme työelämästä pois.
Rohkenen kuitenkin väittää omana mielipiteenäni, että jos
kaikki säilyy nykyisellään, niin kuin
nyt osa tässä salissa taitaa haluta, eikä mikään
muutu, niin minä olen jo neljä vuotta sitten sanonut omassa
suvussani nuorille työikäisille, että säästäkää itse
omaa eläketurvaanne, koska jos tämä kehitys
jatkuu, mikä meillä Suomessa nyt on, on se sitten
taloudellista pakkoa tai mitä tahansa, se tuo niin pienen
eläketurvan näille nuorille 25—35-vuotiaille,
kun he aikanaan eläköityvät, että jos
ei heillä ole viisautta omia rahojaan pistää tavalla
tai toisella sivuun, joko vaan säästää omaa tiliä tai
ottaa joitain vapaaehtoisia eläketurvamaksuja, niin kurja
paikka se on, kun he eläkkeelle siirtyvät.
Palaan takaisin tähän alkuperäiseen
kehotukseen: ottakaapa selvää jokainen omasta
eläketurvastanne!
Sitten toteaisin ed. Kauppilalle, vaikka hän lähti
täältä pois. Hän puhui siitä,
kuinka tupon ylivoima on se, joka kaiken tämän
ratkaisee. Niinhän se tietysti on, jos ei siihen mitään
muutoksia haluta, jos ei haluta parannuksia, jos ei haluta mitään
selvityksiä asiasta, joka täällä kuitenkin
aika yleisesti hyväksytään. En minä ole
kuullut kenenkään sanovan, että eläkkeet
kehittyisivät erittäin hyvin ja ne olisivat erittäin
hyvin Suomessa. Kauppila ei kertonut omaa kantaansa, haluaako hän
tämän lausuman mukaisen ehdotuksen, haluaako hän,
että hallitus tekisi perusteellisen selvityksen, miten
ostovoimalle on käynyt ja pitäisikö sen
jälkeen tehdä asialle jotain.
Aivan samalla lailla myöskin ed. Kettunen piti koko
tätä keskustelua pelkästään
populistisena. Minusta se on hyvin pinnallista asioiden ymmärtämistä,
jos näkee siinä vaan sen vaihtoehdon. Itse asiassa
populistisuus tulee sanasta "populus", joka tarkoittaa kansaa, kansan
jokaista jäsentä. Ei se ole ollenkaan niin kevyt
termi enää silloin, kun mitä helposti
tässä asioita heitellään. Tämä asia
on kaikkea muuta kuin huvittava, erittäin tärkeä,
kuten puheeni aloitin. Ja ainakin kun ed. Kettunen on vielä salissa,
niin haluaisin teiltä kuulla, haluatteko te, että edes
selvitetään tätä ostovoima-asiaa.
Onko se teidän mielestänne nykyisellään
hyvällä ja riittävällä tasolla?
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On suuri ilo ja kunnia mutta tavallaan
tietenkin velvoittavakin tapahtuma päästä puhumaan
ed. Akaan-Penttilän puheenvuoron jälkeen. Jos
tässä maailmassa voisi sanoa, että kun joskus
puhutaan kalliita sanoja, niin minusta ed. Akaan-Penttilä niitä nimenomaan
tästä juuri äsken lausui. Tämä asia,
niin kuin ed. Akaan-Penttilä sanoi, ei ole mikään
kevytmielinen asia eikä kevyesti katsottavissa oleva asia.
Kyllä nämä eläkeläiset,
jotka tällä eläketulollansa elävät,
jos he kovasti jälkeen jäävät,
niin eivät tässä yhteiskunnassa oikein
eloansa kotoiseksi ja hyväksi tunne.
Mutta oikeastaan se, miksi läksin puheenvuoroa käyttämään,
oli se, kun työhuoneessa kuuntelin ed. Akaan-Penttilän
ensimmäisen puheenvuoron ja totesin, että hyvällä asialla
ollaan, kun pyritään selvittämään
se, miten eläkeläisten ostovoima ja toimeentulo
on kehittynyt ja mitkä sen linjaukset ja suunnat ovat olemassa.
Tämä ei sellaisenaan vielä niin kuin
suoraan sytyttänyt siihen, että olisin katsonut,
että tässä minunkin mielipidettäni
tarvitaan, koska arvelen, että hyvä asia, ja arvelin
myöskin, että hallituksen riveistä todetaan,
ettei tämä ole oikea asia, että väärin ymmärretty,
väärin kirjoitettu. Mutta joka sana, mitä siinä lausumassa
sanotaan, on oikein, oikein ymmärretty ja oikein kirjoitettu.
Mutta se, millä sitten innostuin itseni saamaan sellaiseen
vauhtiin, että läksin tulemaan tänne
saliin ja puheenvuoroa pyytämään, oli
se, kun kuulin ed. Zyskowiczin puheenvuoron, mikä oli vielä puhuttelevampi
nimenomaan niistä tavoitteista, mitä edustajat
aina ennen vaaleja puhuvat, lupaavat, lietsovat ja kansaa mukaansa
liehittelevät. Tässä jäi väkisin
semmoinen vaikutelma, että tosi on, näin on tehty.
Näin ainakin itse tein ja lupasin ja kerroin ja sanoin
olevani loppuun saakka myöskin aina samaa mieltä.
(Ed. Salo: Se oli rehellisen miehen tunnustus!) Näin katsoen
ja arvellen, niin myöskin voisi sanoa, että siinä oli kalliita
sanoja. Voisi sanoa aavistuksen verran sillä lailla, että oli
siinä semmoisen tuomiokirkon pasuunan ääni,
mikä niin kuin sanoi, että jos ei näin
tehdä ja näin toteuteta, niin kyllä siitä kansan
tuomio tulee ja se on kovan luokan tuomio.
Näin tätä asiaa arvellen täytyisi
varoa, ettei jouduttaisi semmoiseen paikkaan, missä eläkeläiset
tämän eduskunnan väen tuomitsisivat ja tuomitsevat.
Silloin täällä ei montaa niin sanotusti
hyvää edustajaa olisi paikalla, koska kansa vaihtaisi
koko edustajaväen ja olisi se riski olemassa, että tulisi
vielä olemattomampaa väkeä, mitä tänä päivänä näillä tyhjillä paikoilla
voisin olettaa olevan, koska he eivät nyt ole paikalla
tässä tärkeässä keskustelussa,
kun eläkeläisten asiasta on kysymys.
Näin maailmaa arvellen ja katsoen, niin kyllä eläkeläisistä on
kannettava huolta. Ja se mitä tulee taitettuun indeksiin,
niin se on se todellinen miina olemassa. Mutta kerronpa tässä vielä tähän
samaan pohjaan, miten tämä taitettu indeksi oikein
on itselleni auennut. Sehän oli silloin Lipposen pahojen
hallitusten aikana suuri rangaistus, että yli 65-vuotiaalle
eläke käsiteltiin tämän taitetun
indeksin kautta. Ja kun maalta olin tullut ja korvessa kasvanut,
en oikein ymmärtänyt, mitä se tarkoittaa,
onko se eläke sitten mutkalla vaiko suorana, vai miten
se tapahtuu, ja pyrin tähän syventymään
ja perehtymään. Silloisessa kokoomuksen eduskuntaryhmässä oli
edustajana Seppo Kanerva -niminen edustaja, joka minulle tämän
asian kertoi ja selvitti, kuinka katala ja karmea tämä asia
on olemassa. Niinpä oli tulossa vastaavan tyyppinen keskustelu,
olosuhteet olivat vähän toisen tyyppiset, ja kun
pääsin tästä perille ja mietin,
mitä tämä on, niin Seppo Kanerva sanoi,
että hän on tämän asian takana,
mutta saattaa olla niin, että hänet ajetaan ryhmästä pois taikka
vähintään ankarasti tuomitaan. Ei hän
sanonut pieksemisestä, mutta hänellä on
vähän semmoinen tunnelma, että tämmöinenkin
voi tulla.
Niin näin tämä maailma on ollut olemassa,
ja tällaisissa olosuhteissa minäkin tähän
asiaan olen oppinut. Silloin ajattelin, että on tärkeästä asiasta kysymys,
ja sen puolesta olen nytkin tässä puhumassa, että kyllä eläkeläisiä pitää arvostaa
ja nähdä ja taitettu indeksi on siinä erittäin
paha ja tuomittava asia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kettunen tässä, voisi
sanoa, kritisoi tai hiukan mollasi ed. Zyskowiczia ikään
kuin taitetun indeksin populismista, että hän
sen puolesta kovasti esiintyisi. Mielestäni se on kohtuutonta, koska
ed. Zyskowicz 10. maaliskuuta äänesti taitetun
indeksin muuttamista vastaan, tämä sama asia,
joka tässä nyt on esillä.
Kaiken kaikkiaan on tietysti tärkeätä,
että ei synny niitä köyhiä eläkeläisiä lisää,
ettei eläkeläisistä tule uusi paarialuokka,
joka sitten maksaa kalliita maksuja ja joutuu hakemaan esimerkiksi
toimeentulotukea, niin kuin nyt monet jo tällä hetkellä joutuvat
tekemään. Silloin tämä eläkeindeksin
poistaminen olisi käytännön toimi nimenomaan
tähän suuntaan.
Täällä on nyt hyvin kerrottu faktoja;
esimerkiksi ed. Akaan-Penttilä on käynyt läpi
tätä tilanteen muuttumista 90-luvun lopulta alkaen.
Näin ollen me tiedämme, mikä on lähtötilanne.
Mutta haluaisin myös viitata siihen, että seuraavalla eduskunnalla,
kun se käsittelee esimerkiksi kansaneläkkeen tasokorotusta,
on täysi mahdollisuus toteuttaa selvästi parempi
kansaneläkkeen tasokorotus kuin tämä ed.
Zyskowiczin mainitsema 12 euroa tämän vaalikauden
aikana, joka nykyhallituksen saldo tullee olemaan. Näin
ollen on selvää, että tämän
usein siteeratun kansanedustajaehdokas Hyssälän
usean sadan euron tason ja tämän 12 euron tason
väliin mahtuu monta muuta tasoa, jotka ovat realistisia.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En tiedä, mihinkä siipiin
edustajat Kauppila ja Tiusanen kuuluvat vasemmistoliiton nykyisessä sisäisessä lumipallosodassa,
mutta pakko todeta, että tässä asiassa olen
kyllä samaa mieltä ed. Tiusasen kanssa. On aivan
totta, kuten sanoitte, että en äänestänyt 10.3.
tämän puoliväli-indeksin puolesta, kun
siitä täällä äänestettiin.
Syy oli se, minkä myös tuolla puhujakorokkeella
totesin, että tämä ei ole mikään
ongelmaton asia. Tämä liittyy laajasti työeläkkeiden
rahoitukseen, sitä kautta myös työeläkemaksun
tasoon. Sen vuoksi puollan juuri tällaista ed. Akaan-Penttilän
täällä ehdottamaa ja kokoomuksen ryhmän
aikaisemminkin esittämää lausumaa, jossa
asiassa edetään, mutta maltillisesti ja asiat
ensin perusteellisesti selvittäen.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! On hyvin positiivista, että myöskin
hallituspuolueen kansanedustajat ed. Oinonen ja ed. Seppo Lahtela
ovat jo tässä vaiheessa ilmoittaneet ihan julkisesti
eduskunnan pöytäkirjoihin, että he tukevat tätä lausumaa.
Nyt olisikin tarkoitus, että tästä syntyisi
vähän laajempikin kansanliike. Me tarvitsisimme
tähän lausuman tueksi laajasti myöskin
sosialidemokraattisia ja keskustan kansanedustajia, koska asiallisesti
näyttää kuitenkin, kun puhutaan kahden
kesken ja vakavasti, että te olette asiasta ihan samaa
mieltä. Vaikka ed. Kettunen käytti vähän
kitkerän puheenvuoron, minä uskon, että kun
hän vaikenee tuolla penkissään, niin
asiallisesti hän tästä ed. Akaan-Penttilän
esityksestä on aivan samaa mieltä kuin mekin. Tämä olisi
nyt tutkittava, katsottava, ja pystyttäisiin myöskin
tavallaan tuleviin hallitusohjelmaneuvotteluihin miettimään
myöskin sitten eri ratkaisumalleja, mitä halutaan
korjata ja kuinka paljon se maksaisi ja mikä olisi aikataulu,
ja hankkia sitoutumista niiltä puolueilta, jotka niissä hallitusohjelmissa
aikanaan ovat.
Itse äänestin tässä lakialoitekäsittelyssä,
joka tuli vasemmistoliiton puolelta taas toisin kuin ed. Zyskowicz,
mutta se johtui taas siitä, että olin aikaisemminkin äänestänyt
niin. Oikea tapa olisi ollut ehkä äänestää tätä lausumaa
ajatellen kokonaan tyhjää, mutta kun sekin on
kannanotto, joka ei välttämättä ole
viisas, niin tämä äänestystulos, mikä käytiin
lakialoitteen johdosta, ei ole sama kuin tämä lausuma.
Sillä olisi ollut hintalappu, se olisi maksanut heti jotakin.
Lausumaehdotus on pelkästään asian selvittämistä.
Totta kai nyt jatkomarkkinoinnissa tämä on yksi
tärkeimpiä äänestyksiä tässä eduskunnassa,
ja on tietenkin niin, että kyllähän tästä äänestyskartasta
nelisivuisen esitteen saa jaettavaksi Suomen kansalle, josta näkee,
että nämä edustajat olivat selvityksen
kannalla ja nämä edustajat olivat sitä mieltä,
että ei pidä edes selvittää.
Nämä ovat ne vaihtoehdot, joista äänestetään.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! En todellakaan halua täällä ketään
mollata, huvittaa tai ilkkua. Arvostan jokaista teistä ja
vilpittömästi voin sanoa, että on erinomaista
kuulla kokoomuksen suulla näin myönteisiä kannanottoja
eläkeläisten puolesta ainakin sen jälkeen, mitä hallitusvastuussa
ollessanne olette tehneet. Ed. Akaan-Penttilä totesi, että poliittinen
ilmapiiri on muuttunut. Täsmälleen näillä sanoilla: poliittinen
ilmapiiri on muuttunut. Lienee tarkoittanut, että eläkeläisten
vaatimukset ovat nyt niin kovia, että on pakko luvata jotain.
Nyt siis te olette valmiita selvittämään,
siis luvataan selvittää. Arvostelette selvityksiä selvityksen
vuoksi, kun nykyhallitus niitä tekee, ja te vaaditte nyt selvityksiä.
Minä voin sanoa, että minä kannatan taitetun
indeksin ja eläkeläisten verotuksen korjaamista,
samoin tasokorotusta pieniin eläkkeisiin. Nämä eivät
korjaudu suinkaan teidän esittämillänne
lausumilla eikä selvityksillä. Näistä on
olemassa ihan tarkat valmiit laskelmat, tilastotietoihin perustuvat
laskelmat eläkeläisten tulotason ja ostovoiman
kehityksestä, eli korjattavissa on. Ihan jos ollaan — sanotaan näinpäin,
että ei olla älyllisesti epärehellisiä,
niin voidaan sanoa, että kyllähän tässä ollaan
nyt tekemässä vaan julkista populistista politiikkaa tällä keskustelulla.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vähän toisin kuin
ed. Kettunen olisin pitkälti yhtymässä ed.
Salon äsken lausumaan siitä, kuinka tärkeästä ja
arvokkaasta asiasta tässä on kysymys. Ja kyllä se,
että jos tätä niin kuin ajatellaan rehellisesti
kansalaisen kannalta, niin jos ei tätä voi selvittää,
julkituoda, niin onhan tässä joku pelko ja arkuus
olemassa. Näin katsottuna on se maailman ihme, ettei tätä asiaa
voisi niin kun pöydälle nostaa ja toteuttaa se
niin, niin kuin pitäisi nähdä ja ymmärtää ja
todella kertoa, paljonko se on jäänyt jälkeen. Äsken
täällä ed. Akaan-Penttilän kertoman
mukaan se on, ja jos toinen luku on palkansaajan kehitys 41, eläkeläisen
18, niin jotain mätäähän tässä on
olemassa. Kyllä tämän osalta, niin kun
ed. Akaan-Penttilä kertasi, tämä tulee
ja syntyy takaisin kulutukseen eikä se jää mihinkään
roikkumaan. Ihmettelen kyllä, että jos siinä äänestyksessä,
mikä tästä syntyy, tätä vastustetaan.
Ainakin se vähin, mitä itselleni katson, on, että ei
tätä missään tapauksessa voi
vastustaa. Pitää vaikka vaieta, jos ei älyä puolesta
olla, mutta kyllä kansalaisia ja eläkeläisiä pitää niin
paljon kunnioittaa, ettei tätä nyt kukaan vastuuntuntoinen
kansanedustaja voi vastustaa ainakaan näin katsottuna,
kun maalaissilmin katsotaan, niin kun minä katson tätä.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eläkeläisten asemaa
hallitus on pyrkinyt parantamaan myös sekä tulonsiirroilla
että palveluilla. Hallitusneuvotteluissa sovittua kansaneläkkeen
korotusta on toteutettu ja ollaan toteuttamassa. Niin kutsutun köyhyyspaketin
yhteydessä katsottiin, että on huomioitava eri
kansalaisryhmät, myös eläkeläiset.
Köyhyyspakettia valmisteltaessa tutkittiin pitkään,
voitaisiinko kansaneläkkeen korotus kohdistaa vain pienimpiin
eläkkeisiin. Tämä ei ollut mahdollista,
koska nykyjärjestelmä olisi murtunut ja olisi
syntynyt väliinputoajia. Esillä oli myös
eläkkeensaajan hoitotuen korotus. Parhaaksi vaihtoehdoksi hallitus
katsoi korottaa kansaneläkettä kaikille sitä saaville.
Korotus kohdistuu suureen joukkoon, 660 000:een eläkettä saavaan.
Vanhasen hallitus korottaa kansaneläkkeitä yhteensä 12
eurolla eli noin 72 Suomen markalla kuukaudessa tällä vaalikaudella
indeksikorotusten lisäksi. Eihän tämä korotus
ole kuin murto-osa niistä odotuksista, joita ennen eduskuntavaaleja
oli ja mitä ehdotettiin. (Ed. Zyskowicz: Mistä ne
syntyivät ne odotukset!) Mutta sen voi todeta, että laiva
on menossa oikealle väylälle. Ja sen voin Vanhasen hallituksen
puolustukseksi näin hallituspuolueen kansanedustajana aina
todeta, että Lipposen kaksi edellistä hallitusta
eivät pystyneet edes tähän edellisten
kahdeksan vuoden aikana. (Ed. Zyskowicz: Sehän pystyi muuten!)
Tämän lisäksi kansaneläkkeen
korotus nostaa muun muassa ylimääräistä rintamalisää,
perhe-eläkkeitä ja sukupolvenvaihdoseläkkeitä.
Nyt kun eläketulovähennys samalla nousee,
korotus joidenkin eläkeläisten kohdalla on jonkin
verran ennakoitua suurempi. Kokonaisuudessaan kansaneläkkeen tasokorotukset
kohdistuvat eläketulovähennyksineen noin 90 prosenttiin
kaikista eläkkeensaajista.
Arvoisa herra puhemies! Pohjoismaisittain tarkasteltuna kansaneläke
Suomessa on jäänyt vaatimattomalle tasolle. Erityisesti
yksin asuvilla pientä eläkettä saavilla
naisilla on todettu toimeentulovaikeuksia. Naisten työura
on jäänyt usein lyhyemmäksi kuin miehillä.
Kun mies kuolee, toimeentulo vaikeutuu. Meillä on köyhyysrajan
alapuolelle jääviä eläkeläisiä,
joita tulisi voida auttaa. Tulevaisuudessa korotukset onkin saatava
pienimpiin eläkkeisiin. Yhteensovitussääntöjen
takia pelkästään minimieläkettä ei
voida korottaa, vaan korotus tulee myös pientä työeläkettä saaville.
Sen heillekin mielellään suo. Kun rahasta on pulaa,
jää kysymään, pitäisikö ottaa käyttöön
takuueläke, joka varmistaa sen, että kaikki saavat
kohtuullisen minimieläkkeen aikaisemmasta työhistoriasta
riippumatta.
Eläkkeiden aiemmin mainittujen korotusten lisäksi
on tehty myös verovähennyksiä, joista
osa eläkeläisistä hyötyy. Tällä vaalikaudella
ovat tulleet tai tulevat voimaan muun muassa niin sanottu hoitotakuu,
hoivatakuu, omaishoidon uudistukset ja tukien korotukset, palvelusetelijärjestelmä
sekä kotitalousvähennyksen
laajennus hoitoon ja hoivaan. Melko mittava uudistuspaketti, ja
kaikki mainitut uudistukset ovat saaneet merkittävän
rahoituksen valtion budjetista.
Tarvetta sosiaaliturvajärjestelmän selkeyttämiseen
ja yksinkertaistamiseen on, tai ainakin tiedotusta monilta osin
on lisättävä. Nythän esimerkiksi
eläkkeensaajan hoitotukea eivät hae monetkaan
sellaiset, jotka olisivat siihen oikeutettuja. Kun pohditaan eläkejärjestelmän
oikeudenmukaista kehittämistä, on esille otettava myös
palvelujen ja maksujen sekä tukien välinen suhde
ja myös kansaneläkeindeksin yhtenäistäminen
työeläkeindeksin kanssa. Ikääntyneiden palvelu-
ja tukijärjestelmät vaativat selkeyttämistä niin,
ettei väliinputoamisia tapahdu. Vaihtoehtojen tarjoaminen
on johonkin rajaan asti järkevää, olosuhteethan
vaihtelevat. On tarkasteltava esimerkiksi Kelan maksamaa hoitotukea, omaishoidontukea
ja verovähennyksiä ikääntyvän
väestön palvelujärjestelmän
osana ja sitä, miten ne voisivat olla vaihtoehto kunnallisille kotipalveluille
ja täydentää niitä. Asiakkaan
näkökulmastakin järjestelmä kaipaa
selkeyttämistä, ja onhan byrokratian pyörittämisellä aina omat
kustannuksensa.
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnassa oppositio on hyökännyt
hallitusta vastaan erityisesti eläkekysymyksissä.
Ymmärrän tämän. Hyökkäyshän
on paras puolustus. Murheellinen siivu eläkepolitiikkaa,
muun muassa kansaneläkkeen pohjaosan poisto ja eläkeindeksin
heikennykset, toteutettiin nykyopposition pääosan
ollessa hallituksessa eli Lipposen hallitusten aikana. Toivon, että eduskunta
voisi keskustella näin tärkeästä asiasta
analyyttisesti, asiallisesti ja rakentavasti ratkaisumalleja hakien
eikä pelkästään politikoiden.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vielä muutama kommentti meneillään
olevaan keskusteluun.
Ensinnäkin, ed. Kettunen, te puheenvuorossanne moititte
kokoomusta niistä eläkkeensaajia koskevista ratkaisuista,
joita ollessamme hallituksessa olemme olleet tekemässä.
Kyllä, olemme olleet tekemässä emmekä sitä ole
kiistämässä. Uskon, että niistä tehdyistä ratkaisuista
olemme myös poliittista vastuuta muun muassa viime eduskuntavaaleissa
olleet kantamassa. Eri aikoina on tehty erilaisia eläkkeensaajiin
liittyviä ratkaisuja ja vaikeina talousaikoina on tehty
paljon myös eläkkeensaajien näkökulmasta
kielteisiä ratkaisuja. Niinpä silloin, kun te
ja me, kepu ja kokoomus, olimme yhdessä hallituksessa,
muun muassa Ahon hallituksessa säädettiin eläkkeensaajille
oikein sellainen ylimääräinen raippavero,
ja sen poistaminen onnistui vasta sitten, kun te olitte jo oppositiossa.
Mutta jos me kokoomuslaiset olemme tehneet syntiä hallituksessa
teidän näkökulmastanne, niin te kuitenkin
viime vaalien alla ja viime vaalikaudella ollessanne oppositiossa
lupasitte, kuten täällä olen jo muutamaan
kertaan tämän vaalikauden aikana todennut, eläkkeensaajille
korjata kaikki nämä ongelmat. Te lupasitte eläkkeensaajille
satojen eurojen korotuksen kansaneläkkeeseen, eipä ole
näkynyt eikä kuulunut. Te lupasitte palauttaa
kansaneläkkeen pohjaosan, ei näy, ei kuulu. Te
lupasitte poistaa tämän taitetun indeksin, mutta
sen sijaan te olette nykyisen hallituksen aikana loppuunsaattaneet
tämän järjestelmäuudistuksen
niin, että taitettu indeksi koskee tällä hetkellä kaikkia
työeläkkeensaajia, myös alle 65-vuotiaita
ja myös julkisen sektorin eläkkeensaajia.
Me olemme rehellisesti ja reilusti todenneet, että realistinen
ajankohtainen korjaustarve kohdistuu tällä hetkellä,
katsottaessa ensi vaalikauden mahdollisuuksiin, nimenomaan työeläkkeensaajien
kohdalla tähän taitettuun indeksiin ja tietysti
kansaneläkkeensaajien kohdalla eläkekorotukseen.
Tämän taitetun indeksin osalta olemme todenneet,
että asiaan ei voida kertaheitolla mielestämme
tehdä korjausta, vaan se vaatii hallitukselta selvitystä,
se vaatii myös yhteistyötä työmarkkinaosapuolten
kanssa, koska tämä työeläkehän
pitkälle rahoitetaan työnantajilta ja palkansaajilta
kerättävillä työeläkemaksuilla.
Niinpä olemme täällä esittäneet
aikaisemmin ja esitämme nytkin maltillista ja järkevää,
realistista lausumaa, jolla luotaisiin hallitukselle velvoite tätä asiaa
lähteä selvittämään.
Nyt, ed. Kettunen, kun te ja teidän puoluetoverinne
olette pettäneet kaikki eläkkeensaajille antamanne
lupaukset, teillä on mahdollisuus huomisessa äänestyksessä edes
luoda hallitukseen päin paineita siihen taitettuun indeksiin
liittyvien ongelmien selvittämiseksi ja tässä suhteessa tehtäviksi
uudistuksiksi.
Ed. Ahonen, te käytitte hienon puheenvuoron Matti Vanhasen
hallituksen saavutuksista eläkkeensaajien kohdalla. Tämä oli
ilmeisesti sama puhe, jonka viime sunnuntaina piditte Vimpelissä.
Varmasti tuolla kentällä nämä puheet
menevät aivan täydestä, ja siellä saattavat
jotkut uskoakin, että Vanhasen hallitus on eläkkeensaajien kohdalla
ollut erityisen suopea ja siunauksellinen hallitus. Toisaalta, kun
katsomme viimeisiä tämän aamun gallupeja
Helsingin Sanomista, näyttää siltä,
että saatte pitää vielä aika
monta puhetta Vimpelissä ja muuallakin, että nämä jutut siellä kentällä läpi
menisivät.
Kun itse sanoitte tästä korokkeelta äsken,
että nämä kansaneläkkeen korotukset
ovat pieniä siihen nähden, mitä oli odotuksia,
niin nyt pitää kysyä, kuka niitä odotuksia
loi, mistä ne odotukset syntyivät. Eivätkö ne
syntyneet juuri siitä, että te — henkilökohtaisesti
ehkä, ehkä ette, mutta joka tapauksessa teidän
edustajaehdokaskolleganne ympäri maan, huippuna tietysti
Liisa Hyssälä — lupasitte tuntuvia korotuksia
esimerkiksi kansaneläkkeeseen ja lupasitte näitä muita
korjauksia, jotka täällä on todettu ja
joista ei sitten mitään tullut. Kun sanotte, että kansaneläkkeiden
kohdalla on kuitenkin menty oikeaan suuntaan, kun 12 euroa on 300
euron sijaan lyöty siihen lisää, niin
sehän nyt vielä puuttuisi, että olisitte
lähteneet kansaneläkkeitä pienentämään.
Ei kai se edes teille, kepulle, ollut mahdollista?
Väititte myös, että Lipposen hallitus
ei pystynyt samaan. Kyllä pystyi, itse asiassa viime vaalikaudella
juuri suunnilleen samalla summalla kansaneläkkeitä korotettiin
kuin tällä hallituskaudella. Ero on vain siinä,
että kun viime kaudella niitä korotettiin noin
70 markalla, muistaakseni suunnilleen 70—80 markalla, niin silloinen
kepu huusi kuin hinaaja, että se on aivan liian vähän
ja se on eläkkeensaajien pilkkaamista. Nyt te olette sitten
saanut omakohtaista kokemusta siitä, miltä tuntuu
eläkkeensaajia pilkata.
Aivan lopuksi sanon, että paljon voi luvata — tyhjääkin
voi paljon luvata — mutta realistista on katsoa aika tarkkaan,
mitä voidaan tehdä, missä asioissa voidaan
edetä. Olen jo aikaisemmin sanonut: satojen eurojen korotuksia
kansaneläkkeisiin ei tule millään vaalikaudella.
Olen jo aikaisemmin sanonut, että kansaneläkkeen
pohjaosa ei palaa, mutta tämän taitetun indeksin
osalta on tehtävissä korjauksia. Ne vaativat tarkkaa
harkintaa ja asian selvittämistä. Sitä kokoomuksen eduskuntaryhmä on
esittänyt, ja siihen me toivomme teiltä tukea.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitos ed. Zyskowiczille selkeästä ja
rehellisestä puheesta! Tulihan se totuuskin siinä välillä,
montakin totuutta tuli, mutta tämän aamun gallupien tulos
näemmä ohjaa ed. Zyskowiczin tämän
illan puheita, ja totta kai pitää nyt vahvasti
tuoda esille eläkeläisten asiat. Monta kertaa
toistitte äsken: te, te, te, te lupasitte eläkkeensaajille
korjaukset. Minun täytyy kyllä sanoa näin
ensimmäisen kauden kansanedustajana, että en kyllä tiedä, kuka
on luvannut, kun en ole itse niitä luvannut. Odotan erittäin
mielenkiinnolla eläkeläisten tilaisuutta Kuopiossa
24. päivänä huhtikuuta, kansanedustajille
järjestettävää tilaisuutta,
jonne on nyt lupautunut tulemaan kokoomuksen puheenjohtaja paikalle.
Tähän saakka kokoomus on arvioinut, ettei Suomella
ole varaa korjata eläkeläisten asioita eli tehdä tasokorotuksia
pieniin eläkkeisiin tai poistaa taitettua indeksiä.
Nyt on muuttunut kyllä ääni kellossa,
ja tämä kuulostaa ihan hyvältä,
koska minä myös kannatan tätä ja ainut
keino on saada muutoksia, jos kokoomuskin ottaa tämän
asian tosissaan eikä vaadi pelkästään
selvityksiä selvitysten vuoksi.
Jyri Häkämies /kok:
Herra puhemies! Ed. Kettunen kyselee, kuka ja missä on
keskustan puolesta luvannut, että näihin indekseihin
palataan. Keskustan vaaliohjelmassa, siinä, jonka te julkistitte
ennen eduskuntavaaleja 2003, te sanotte, että indeksit
yhtenäistetään. Sillä te tarkoititte sitä,
että palataan 50—50:een koko eläkkeensaajaväestön
osalta. (Ed. Kettunen: Olisiko se mukana, että minäkin
saisin sen?) — Minä osaan sen ulkoa ja toivoisin,
että tekin, koska se on se ohjelma, jonka te asetitte äänestäjien
tarkasteltavaksi ja sitten vielä puheet päälle.
Te kritisoitte kokoomuksen lausumaehdotusta ja toteatte, että kaikki
tilastot ja tiedot on käytettävissä siitä,
miten eläkeläisten ostovoima on kehittynyt, ja
nyt ei tarvita kuin päätöksiä tämän asian
osalta ja että te olette itse sen kannalla. Te olette hallituspuolueen
kansanedustaja. Tämän hallituksen ohjelmassa ei
ole riviäkään tästä asiasta,
eikä se aio tähän asiaan millään
tavalla tällä vaalikaudella nähtävästi
kajota. Ihmettelen tätä näkemystä.
Lopuksi vielä. Ei meillä, ed. Kettunen, kokoomuksessa
ole käytettävissä semmoisia tietoja, että me
voisimme päätyä samaan johtopäätökseen.
Totta kai on paljon tietoja siitä, että eläkeläisten
ostovoima jää jälkeen palkansaajien ostovoiman
kehityksestä, mutta se, millä tavalla esimerkiksi
eläkeiän myöhentäminen, mikä oli
tämän uudistuksen yksi tavoite — suomalaisethan jäävät
jo tällä hetkellä keskimäärin
myöhemmin eläkkeelle, mikä oli uudistuksen
yksi tavoite — vaikuttaa näihin laskelmiin ja
näiden eläkkeiden rahoituspohjaan, me haluaisimme
selvittää, jotta vähintäänkin
ensi vaalikaudella ja hallitusneuvottelujen pohjaksi olisi käytettävissä tuoretta
tietoa.
Ed. Kettunen ja muutkin, ne, jotka oikeasti haluavat, että tämä asia
perusteellisesti selvitetään ensi vaaleja ja ensi
vaalikautta ajatellen, äänestävät
huomisessa ponsiäänestyksessä tämän lausuman
puolesta.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edelleen muutamia kommentteja tähän eläkekeskusteluun.
Se ilmapiiri, miten tässä nyt keskustapuolueen
taholta suhtaudutaan tähän meidän ponteemme,
minua on jotenkin jäänyt vähän
vaan kiinnostamaan. Se on negatiivishakuinen, ja niiden puheiden
yhteydessä ei mitenkään erityisesti oteta
kantaa siihen, kannattaako tätä asiaa selvittää. Pikemminkin
kaivellaan vanhoja eri hallitusten tekemiä päätöksiä,
eri puolueiden suhtautumista tähän. Meillä on
selvä lausumaehdotus, josta huomenna äänestetään.
Jos tässä haluttaisiin olla analyyttisiä ja
tätä asiaa kunnolla ajatella, niin luulisi, että selkeämmin
sanottaisiin tälle selvitykselle "kyllä" tai sitten
sille sanottaisiin selvästi "ei". Mutta kun ei tahdo tulla
oikein hohtimillakaan suusta vedettyä tätä tietoa,
niin sitä asennetta vierastan tässä seikassa,
joka on aika perimmäisiä kysymyksiä kaikkinensa.
Minun on helppo puhua tämän taitetun indeksin
poistamisesta ja tasaindeksiin siirtymisestä. Olen kahdeksatta
vuotta eduskunnassa ja olen koko ajan puhunut samalla lailla, sen
voitte jokainen teistä lukea minun aikaisemmista puheistani.
On turha, ed. Kettunen, siinä mielessä kyllä minun
päälleni mitenkään tässä hyökätä.
Tässä on ihan selvä prosessi menossa.
Siitä voidaan käyttää erilaisia
termejä, mutta on se tietysti mielenkiintoista, kun tämä kaikki
lisätieto, mitä tänäänkin
täällä on tullut, ei oikein tahdo näköjään
korviin tarttua. Kun oikeastaan ed. Ahonen taas lopetti puheensa
varsin hyvin sanomalla, että tässä tarvitaan
analyyttistä keskustelua, se on juuri se, mitä tässä tarvitaan
ja sen pohjaksi erilaisia tietoja. Jos tässä on
asetelma oppositio vastaan hallitus, niin silloin me kuulemme tätä saman
tyylistä jargonia jatkossakin, ja sehän ei tuo
tähän tulosta.
Voi olla niin, että tämä täytyy
nostaa seuraavissa hallitusneuvotteluissa myöskin esille.
Toivottavasti nämä selvitykset tuovat sen laatuista taloudellista
tietoa, että sillä pohjalla on sitten mahdollisuus
edetä tässä asiassa ja ratkaista se positiiviseen
suuntaan.
Kukaan ei ole sanonut sitäkään ääneen,
että kun TEL-järjestelmä alun perin tähän
maahan tuli, niin silloin indeksi oli 100-prosenttisesti palkkakehityksen
mukainen. En tiedä, mitä kukin teistä ajattelee
nyt sen suhteen tulevaisuudessa. Luulen, että järjestelmä ei
siihen suuntaan anna mahdollisuuksia, mutta sekin varmaan täytyy tarkastella.
Se oli joka tapauksessa TELin lähtökohta.
Kerrattakoon nyt vielä uudestaan se, että jos tarkastellaan
ajanjaksoa yhdeksän vuoden ajalta 1996—2005, palkat
nousivat sinä aikana 41 prosenttia, eläkkeet ainoastaan
18 prosenttia. Kyllä, ed. Kettunen, toivoisin, että nämä luvut veisitte
omalle ryhmällenne tiedoksi ja ottaisitte niitä selvittelyjen
pohjaksi, samaten sen, että kun vuoden aikana eläkemaksuun
meni 15 miljardia euroa koko Suomessa, niin jos eläkeläisten
osalta tämä maksussa oleva taitettu indeksi muutettaisiin
tasaindeksiksi, se merkitsisi nykyisin tähän 15
miljardiin ainoastaan 150 miljoonan euron lisälaskua, joka
on varsinaisista eläkevaroista, jotka ovat 103 miljardia,
0,15 prosenttia. Toivoisin, että ed. Kettunen veisi tämänkin
asian omaan ryhmäänsä ja lähtisitte
sille linjalle, että tälle selvitykselle antaisitte
periksi. Muuten te varmasti sen edestänne löydätte myöhemmin,
ja se tulos taatusti on teille silloin kiusallinen. Luulen, että tämä keskustelu
esimerkiksi Kuopion kokouksessa jatkuu ja siellä ilmeisesti
täytyy sanoa teidän puolestanne ainakin, ed. Kettunen,
että te vastustitte tämän asian selvittämistä ja
ostovoimaan liittyviä kehittelytarkasteluja. Minusta on
aika mielenkiintoista, kun ei teistä puristamallakaan saa
sitä kantaa, joka olisi ainoa fiksu tässä,
eli kannattaa tätä pontta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aiemmassa puheenvuorossa ed. Akaan-Penttilä toi
hyvän kysymyksen esille, että kun kansalaiset,
myös kansanedustajat, kävisivät ottamaan selvää eläketurvasta,
niin sieltä varmasti tulisi yllätys ja yllätys
olisi se, että eläketurva on huonompi kuin mitä saattaisi
päällisin puolin olettaa.
Mutta otan vielä esille asian, joka oli viime viikolla
esillä, kun ed. Ahonen käytti puheenvuoron. Hän
viittasi kirjalliseen kysymykseen, jossa olen myös yksi
allekirjoittaja ollut, eläkeasiainvaltuutetusta. En tiedä,
olisiko tämä hyvä keino, mutta ainakin
itse näen, että se olisi yksi mahdollisuus, ja
hyvä mahdollisuus, tarkkailla ja selvittää jatkossakin
eläkekehitystä, koska eläkeläisille
tämä on toimeentulon kysymys ja eläkkeitten tulee
seurata palkkakehitystä ja kustannuskehitystä.
Silloin eläkeasiainvaltuutettu työnsä puolesta
joutuisi seuraamaan ja tekemään selvityksiä tässä asiassa.
Painotan vielä aiemmin sanomaani, että tämän
pitää olla tulevan hallitusohjelman keskeisiä kysymyksiä,
että eläkeläiset saavat oikeutta asiaansa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Täällä on useaan
kertaan todettu, että eläkeläisten ostovoima
verrattuna palkansaajien ostovoimaan on heikentynyt. Tämä on
tosiasia, turha sitä on kiistää lainkaan.
Tämä ponsi, mikä täällä esitetään
selvityksen tekemiseksi, on varmasti paikallaan. Mutta ilmoitan
nyt jo tässä, kun ed. Akaan-Penttilä sitä kysyi
suoraan, että en tule äänestämään
tämän ponnen puolesta, vaikka tämä asia
sinänsä on ihan hyvä — se tiedetään,
se pitää selvittää — koska
olen hallituspuolueen edustaja. Näinhän asia tässä parlamentissa
tulee pelaamaan.
Mutta olen täysin vakuuttunut siitä, että seuraavissa
hallitusneuvotteluissa tämä asia otetaan esille,
ja kun todennäköisesti kokoomuskin on ainakin
pyrkimässä ja saattaa hyvinkin olla seuraavissa
hallitusneuvotteluissa, pitäkää tekin
sitten osaltanne siitä huoli. Tässä on
vuosi aikaa nyt eduskuntavaaleihin, kun sitä asiaa ollaan
ratkaisemassa. Minusta on täyttä totta, mitä täällä on puhuttu,
mutta todella ilmoitan sen, että en tule äänestämään
tämän ponnen puolesta.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan kiittää ed.
Zyskowiczia siitä, että hän puheessaan
paneutui aika tarkasti tähän hänen edellään
pitämääni puheenvuoroon. Silloin puhuja
kokee onnistuneensa, kun seuraava puhuja ottaa sieltä lainauksia
esiin. Sen verran voin kyllä todeta ed. Zyskowiczille,
että se puhe ei ollut pidetty kyllä Vimpelissä viime
viikonloppuna. Eilen olin kyllä Alajärvellä puhumassa
näistä asioista, mutta ei sitä puhetta
pidetty edes siellä.
Arvoisa puhemies! Täällä on todettu
monta kertaa tästä eläkeläisten
asiasta, että tämä on aina vuorokeskustelua,
debattia käydään opposition ja hallituksen
välillä ja riippumatta siitä, mitkä puolueet
ovat kulloinkin oppositiossa, käytetään suurin
piirtein samoja äänenpainoja ja äänensävyjä.
Täällä on myös viitattu tulevien
eduskuntavaalien jälkeiseen hallitusohjelmaan, ja esitän sen
tässä salissa nyt kirjattavaksi myös
pöytäkirjaan, että otetaan tämä asia
vakavasti, oli sitten, keitä oli, hallituksessa tulevalla
vaalikaudella, mutta otetaan tämä eläkeläisten
asia vakavasti. Turha tästä on jaaritella täällä joka
vuosi. Tuntuu siltä, että meillä on kaksi
suurta puoluetta tässä eduskunnassa, joissa ollaan
hyvin pitkälle samaa mieltä: toinen on tiepuolue
ja toinen on eläkepuolue.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Zyskowicz tuli jo kiitetyksi, niin
minä nyt kiitän puolestani ed. Akaan-Penttilää,
joka kärsivällisesti puhuu kokoomuksen lausumaehdotuksen
puolesta ja vielä melko analyyttisesti. Huomaa kyllä,
ettei kokoomus ole ollut hallitusvastuussa, kun kokoomuksella ei
ole käytössä edes julkista tietoa eläkeläisten
tulokehityksestä, kun pitää niitä vielä selvittää.
Kyllä hyvin ymmärrän sen, että oppositioasemasta
te ette voi muuta kuin tehdä aloitteita ja vaatimuksia
ja selvityspyyntöjä, mutta minun on vuorostani
nyt pakko kysyä, aikooko kokoomus laittaa vaaliohjelmaansa
tavoitteen taitetun indeksin poistamisesta vai pitääkö sekin
asia vielä selvittää. Minusta on turha
selvittää tässä vaiheessa tai
tehdä selvityksiä selvistä asioista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Ahoselle kommentti tuohon, mitä sanoitte, että ikään
kuin aina hatut vaan vaihtuvat päissä, sen mukaan
sitten puheet, ollaanko ministerisilinteri päässä vaiko
oppositiomyssy päässä. Väitän
kuitenkin niin ja viittaan siihen, mitä ed. Akaan-Penttilä sanoi,
että jotkut kansanedustajat ovat puhuneet ja toimineet
ja myös äänestäneet samalla
tavalla riippumatta siitä, ovatko he olleet hallituspuolueen
vai opposition kansanedustajina, nimenomaan eläkekysymyksissä.
Tämä nyt täsmennykseksi.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! On aivan luonnollista, että demokratiassa
on tilanne väistämättä se, että oppositiopuolueen
kansanedustajalla ei ole käytössä sitä tietopankkia
ja sitä ministeriön osaamista ja tietojärjestelmää,
mitä on esimerkiksi hallituksella. Näin on ollut
kautta aikain, ja näin varmasti tulee olemaan. Luonnollisesti
ne yleiset tiedot ja yleiset sivut, jotka ovat kaikkien käytettävissä,
ovat tilastoja, mutta siitähän nyt ei ole kysymys,
pelkästä prosentista.
Nyt on ensinnäkin kysymys siitä, mitenkä tämä uusi
eläkejärjestelmä, jonka me loimme — joka
tietää sitä, että ihmisiä lähtee
eläkkeelle eri-ikäisinä ja toiset tulevat
eri-ikäisinä työelämään — vaikuttaa
esimerkiksi tämän indeksijärjestelmän
muuttamiseen. Palataanko siihen alkuperäiseen
vaihtoehtoon vai mennäänkö taitettuun
indeksiin? Se on asia yksi, jota ei saa mistään
yleisistä tiedoista eikä myöskään
hallituspuolueen kansanedustaja tällä hetkellä ministeriöstä.
Toisekseen se, miten verotusta, esimerkiksi eläketulovähennystä,
ja muita elementtejä mukautetaan tähän
indeksijärjestelmään siten, että siitä saataisiin
kokonaisuus, että kaikkien eläkeläisten
tulot kehittyvät oikeudenmukaisella tavalla, on yksi asia,
joka tulee selvittää.
Kolmanneksi, yhä enemmän eläkeläiset
esimerkiksi tänä päivänä haluavat
tehdä työtä, siis eläkkeellä ollessaankin
tehdä osa-aikatyötä tai jonkinlaista
työtä. Tämä työ, palkka,
tällä hetkellä syö eläketulovähennystä kokonaan
pois eli se ei palkitse minkäänlaisen työn
tekemiseen vaan päinvastoin vähentää.
Jos haluaa pienen eläkkeen lisäksi tienata lisää tuloja,
eläketulovähennys pienenee, kun palkkatuloja tulee
eläketulojen lisäksi. Se on kolmas ongelma.
Kaikkia näitä asioita voidaan selvittää ja
tutkia. Minä pelkään, että tässä asiassa
vaan nyt käy niin, että vaikka kokoomus ottaa
sen puolueena vaaliohjelmaansa ja vaikka olisimme seuraavassa hallituksessa,
kuten uskon, niin se on hallitusohjelmassa kirjattuna ehkä vasta
huhti—toukokuussa vuonna 2007 ja sen jälkeen sitä vuosi, kaksi
selvitetään. Se takia tämäkin
aika pitäisi käyttää hyväksi
ja lähteä siihen selvitykseen nyt, ja vastaukset
olisivat syyskuussa meidän käytettävissämme.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Muutama vastaus ed. Kettuselle, ed. Salo jo
osittain kyllä vastasikin. Kyllä minusta näin isossa
asiassa selkeä selvitys vaaditaan, jossa on useita analyyttisia
taustatietoja, ja niiden pohjalta tulee erilaisia uusia ratkaisuvaihtoehtoja.
Ainoa keino ei ole se, että otetaan tasaindeksi käyttöön,
vaan pitää myös tarkastella sitä,
miten nämä indeksit muodostuvat. Viittaan esimerkiksi
siihen puheenvuoroon, minkä valtiovarainministeri Heinäluoma
tästä asiasta on käyttänyt ja ehdottanut
uudenlaista tarkastelua eläkeläisten osalta. Samaten
nämä Sveitsin-mallin systeemit, joita olen täällä moneen
kertaan kertonut, täytyisi osata ottaa tässä käyttöön
ja verotukselliset aspektit. Sieltä tulee, ed. Kettunen,
niitä uusia ehdotuksia, jotka sitten, jos hallitusohjelmassa tämä iso
epiteetti mainitaan, sen jälkeen selvitetään.
Me otamme kokoomuksessa tämän asian kyllä vakavasti,
se on meidän tarkoituksemme, eikä niin, että olemme
hakasissa vaan vanhoihin asioihin ja jauhamme niitä ehdotuksina
yhä uudestaan ja uudestaan.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! On hyvä, kuten ed. Akaan-Penttilä sanoi,
että kokoomus ottaa tämän asian vakavasti
ja toivottavasti myöskin muut puolueet. Minusta kyllä tietoa
on riittävästi olemassa. Jos on poliittista tahtoa
hoitaa tätä eläkeläisten kysymystä,
niin siihen löytyy kyllä kanavat ja mahdollisuudet
ilman mitään suurempia selvityksiä. Näitä on
aivan varmasti riittävästi hyvin nopeasti saatavissa,
niitäkin, joihin ed. Petri Salo täällä viittasi,
varmasti löytyy tänä päivänä,
kun vaan löytyy sitä poliittista tahtoa. Tämän
asian hoitaminen on sitten tietenkin tulevien hallituspuolueiden
asia.
Onhan syytä nyt myöskin todeta se, niin kuin täällä on
tuotu ilmi, että kokoomuskin oli 16 vuotta hallituksessa
sekä yhdessä keskustan kanssa että sitten
kahdeksan vuotta sosialidemokraattien kanssa. Ei silloinkaan kaikkia
eläkeläisten kysymyksiä saatu hoidettua.
Monta asiaa jäi hoitamatta, ed. Zyskowicz.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olin jo omalta osaltani keskustelun
päättänyt, mutta ed. Vihriälän
puheenvuoro sai minut vielä tarttumaan sanaan. Kun ed.
Vihriälä niin voimakkaasti korosti sitä,
että asia ei vaadi mitään lisäselvityksiä eikä laskelmia
ilmeisesti eikä työmarkkinaosapuolten kanssa neuvottelemista, se
vaatii vain poliittista tahtoa, niin pakko on kysyä, mistä se
poliittinen tahto puuttuu.
Kun lainsäädäntövalta tosiasiassa
tässä maassa, niin kuin muissakin parlamentaarisissa
maissa, on enemmistöhallituksella ja siihen osallistuvilla
puolueilla, ja siellä ovat nyt Rkp, demarit ja keskusta,
(Ed. P. Salo: Rkp vastustaa!) niin ed. Vihriälä,
mistä puuttuu se poliittinen tahto, puuttuuko se hallitukselta?
Ei kai se mistään muualta voi puuttua, ei voida
ajatella, että oppositio tai oppositiopuolueet voisivat
asian hoitaa, vaikka niillä olisi kuinka paljon poliittista
tahtoa ja käsitystä siitä, että asia
ei vaadi mitään selvittämistä. Tätähän
vasemmistoliitto itse asiassa yritti, kun äänestettiin
lain pykälistä, ja silloin nähtiin, että ei
se poliittinen tahto riitä, jos se on vain opposition piirissä.
Eli jos kyse on vain siitä, että hallitukselta puuttuu
poliittinen tahto, niin ed. Vihriälä, eikö teidän
ja teidän ryhmätovereidenne pitäisi aika vahvasti
nyt katsoa peiliin ja kysyä, miksi se poliittinen tahto
hallitukselta puuttuu? Te olette vaaleissa tämän
asian luvanneet hoitaa monien muiden asioiden ohella. Mihin se poliittinen
tahto on nyt jäänyt?
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Kyllä varmasti näin on, että ei
ole löytynyt hallituksen sisältä tällä hetkellä sitä poliittista
tahtoa eikä myöskään rahaa.
Rahakysymyshän nyt joka tapauksessa nämä asiat...
(Ed. Zyskowicz: Vai on tässä vielä raha!) — Kyllä,
ja kyllä ed. Zyskowicz hyvin tarkkaan sen tietää,
että ei sitä vaan pelkällä tahdolla
hoideta vaan siinä tarvitaan myöskin rahaa, ja
sitä pitää löytyä silloin
hallituksen piiristä niihin asioihin, mitä painotetaan, ja
sitä ei valitettavasti ole ainakaan tällä hetkellä löytynyt.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Rahastahan aina on kysymys, ja kun rahasta
on kysymys, niin siitä hyvin usein on pulaakin. Esittäisinkin
uudelleen kysymyksen, pitäisikö meidän
ottaa käyttöön takuueläke, joka
varmistaa sen, että kaikki saavat kohtuullisen minimieläkkeen
aikaisemmasta työhistoriasta riippumatta.
Arvoisa puhemies! Palaan myös tuohon ed. Oinosen puheenvuoroon
ja siihen, mitä hän viittasi tästä eläkeasiainvaltuutetun
viran perustamisesta. Tämä virka muun muassa olisi
yksi sellainen virka, johon kokoomuksen lausumaponsi viittaa tässä mietinnössä,
eli se olisi sellaista selvittävää työtä,
seuraavaa työtä. Olen esittänyt sitä,
että se perustettaisiin sosiaali- ja terveysministeriön
alaisuuteen, ja jos ei tällä kaudella, niin ainakin
ensi kaudella sitten.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kaikkien läsnäolevien keskeinen
viesti on ollut se, että taitettu indeksi pitää poistaa,
päästä tuohon tasaindeksiin. Jos tällainen
mielipide on eduskunnassa vallitseva, niin tietysti poliittisen uskottavuuden
näkökulmasta on tärkeätä,
että tämä myös toteutuu. Ja
välissä vaikka olisi vaalit ja vaalikamppailu,
niin on todella mahdoton tilanne, jos seuraavakin eduskunta vielä jättää tämän
asian hoitamatta.
Mitä tulee rahan puutteeseen, niin viittaan vaan siihen,
että eduskunta on toisaalta tehnyt mittavia verotuksen
helpotuksia, jotka eivät ole niinkään
pienituloisille ihmisille tuoneet verohelpotuksia. Meillä on
noin miljoona tulonsaajaa, joidenka asemaa valtionveron
helpotukset eivät ole lainkaan auttaneet, ja edelleenkin eläketulovähennys,
niin kuin aikaisemmin on todettu, on ollut ja on edelleen
varsin vaatimaton. Viimeinen helpotus oli varallisuusvero, ja se merkitsi
jälleen omalta osaltaan huomattavaa
summaa saamatta jääviä verotuloja, joilla olisi
voitu kustantaa tämän indeksimuutoksen hintaa.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz kyseli asiallisesti poliittisen
tahdon perään. Kuten ed. Vihriälä totesi,
niin ilmeisesti sitä poliittista tahtoa ei todellakaan
ole ollut riittävästi. Voin vakuuttaa, että itse
koen eläkeläisten asian niin tärkeäksi,
että varmasti omalta osaltani olisi tahtoa riittävästi.
Tämä ei varmaan pidemmillä puheilla tänään
enää parane, mutta pakko nyt on loppuun sanoa,
että vähän tuntuu, että jos
kokoomus olisi hallitusvastuussa, niin niin paljon tässä nyt
on tullut esille selvityksen tarpeessa vielä olevia asioita
erityisesti ed. Salolta, että taitaisi mennä näiden
monien selvitysten tekemiseen se koko hallituskausi.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minä vaan sanoisin puolestani, että minulla
kyllä on poliittista tahtoa tässä asiassa.
Keskustelu päättyy.