Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kyseessä on siis hallituksen esitys
numero 158 siirtyvän toimintapääoman
tasosta. Tämä on harvinaisen iso, vaikea ja monimutkainen
kokonaisuus, jonka takia haluaisin tässä vaiheessa, kun
se on valiokunnan läpikäynyt ja sieltä yksimielisenä tänne
saliin tuotu, tarkastella muutamaa asiantuntijalausuntoa ja lukea
niistä otteita, joiden pohjalta toivottavasti tulee vähän
käsitystä siitä, että ei aivan
helppoa ollut hypätä tähän kärryyn,
miten kaikki tässä vakuutusjärjestelmässä menee.
Suomessahan on hajautettu eläkevakuutusjärjestelmä,
joka tietenkin on hyvä asia, periaatteessa myöskin
turvallinen. Meillä on isoja vakuutusyhtiöitä tällä hetkellä Ilmarinen
ja Varma, jotka kumpikin ovat noin 30 prosentin omistusosuudella
koko Suomen vakuutuskannasta. Se tekee siis 60 prosenttia. Tapiola-yhtiöllä on
noin 15 prosenttia, Fennialla 10, Veritalla 5 prosenttia, ja loput
ovat sitten hyvin pieniä markkinaosuuksiltaan. Tässä kentässä puhutaan
nyt sitten siitä, miten toimintapääoma
tiettyjen periaatteiden mukaan saisi siirtyä, voisi siirtyä joko
näistä eläkekassoista tai eläkesäätiöistä näihin
edellä lueteltuihin eläkevakuutusyhtiöihin
tai päinvastoin, ja siellä tietyistä asioista.
Tämän hallituksen esityksen tavoitteina on
ainakin neljä keskeistä yleistavoitetta, joista
ensimmäinen on tavoite laitosten riittävästä määrästä eläkejärjestelmän
toimivuuden parantamiseksi. Toisin sanoen vähintään
nämä, mitkä edellä kerroin,
olisivat jatkossakin mukana tässä toiminnassa
eikä niin, että se olisi suurempaa kohdentumista.
Toinen tavoite on se, että lainsäädäntö ei
estäisi vakuutuksenottajan tarkoituksenmukaisia eläkelaitossiirtoja.
Se tietenkin vapauttaisi tätä toimintaa ja ehkä lisäisi
läpinäkyvyyttä ja mahdollisesti jonkinlaisia
kilpailullisia elementtejä. Kolmas on tavoite, että vakuutuskannan
siirtoja ei tehtäisi spekulatiivisissa tarkoituksissa.
Näin nimittäin on menneiden kahden vuoden aikana
tiettävästi muutamassa tilanteessa käynyt,
jossa tilanne on ollut vakuutuksenottajille niin edullinen, että he
ovat saaneet siitä omaan taseeseensa lisätukea.
Neljäntenä tavoitteena on periaatteellinen pyrkimys
oikeudenmukaisuuteen ja tasapuoliseen kohteluun eläkelaitosten
välillä. Lisäksi vielä odotetaan,
että laitosmuodolla ei saisi olla vaikutusta siirron edellytyksiin
ja sillä, minkä laitosmuodon eläkelaitos on
vastaanottajana tai luovuttajana, ei saisi olla merkitystä myöskään
siirron ehtoihin.
Näiltä pohjilta kun tätä sitten,
arvon puhemies, tarkastellaan, niin ensinnäkin luen OP-Eläkekassan
lausuntoa. Pekka Korhonen oli meillä asiantuntijana kuultavana.
Heitä ei lain valmisteluvaiheessa ole kuultu, mutta tämä teksti
on jaettu valiokunnalle, ja osittain sieltä kuuluu seuraavasti:
"Nyt muutettavaksi ehdotetun ja 1.7.2003 voimaan tulleen lainsäädännön
tarkoitus oli hajautetun työeläkejärjestelmän
tukeminen ja uusien eläkelaitosten perustamisen mahdollistaminen, mutta
lakiin kirjatut ja muun muassa siirtyvää toimintapääomaa
koskevat määräytymisperiaatteet osoittautuivat
epäonnistuneiksi, koska:
— lainsäädäntö ei
ole taloudellisessa mielessä mahdollistanut uuden eläkelaitoksen
perustamista
— lainsäädäntö on
sen sijaan mahdollistanut merkittävän taloudellisen
etuuden saamisen eläkelaitoksen purkamisesta
— säännöksiin sisältyy
rajoitteita toiminnallisesti järkevien vakuutuskantojen
muodostamiseksi, jolloin jo olemassa olevan laitoksen vakuutuskantaa
ei voida saada tarkoituksenmukaiseksi.
Jotta sekä luovuttava että vastaanottava eläkelaitos
olisivat tasavertaisessa kilpailuasemassa, niin uuden eläkelaitoksen
tulee saada vastaava määrä toimintapääomaa.
Tällöin myöskään luovuttavan
eläkelaitoksen asema ei muutu.
Nykyinen tilanne ei siis hallituksen esityksen mukaisesti muutettunakaan
voi johtaa toimijoiden määrän lisääntymiseen
ja sitä kautta eläkejärjestelmän
toimivuuden paranemiseen."
Ja edelleen samasta lausunnosta: "Jos toiseen suuntaan tapahtuvasta
siirtoliikenteestä saa taloudellista etua, mutta toiseen
suuntaan tapahtuvasta siirtoliikenteestä vakuutuksenottajalle
aiheutuu taloudellisia menetyksiä, ei ole epäselvyyttä,
mihin kehitys pidemmällä aikavälillä johtaa.
Uusia eläkelaitoksia ei tällaisilla ehdoilla synny
ja vanhojen eläkelaitosten purkaminen jatkuu."
Arvoisa puhemies! Näin siis kertoo valiokunnalle yksi
asiantuntija. Tätä tietoa oli vähän
vaikea saada valiokunnan omaan mietintöön, ja
sen takia halusin lukea sen tässä, varsinkin kun
kuulemisen yhteydessä toiset asiantuntijat olivat tästä kohtaa
eri mieltä, ilmoittivat kysymykseeni, että ei
tiedetä, voiko uusia eläkelaitoksia nyt uuden
lainsäädännön jälkeen
syntyä vaiko ei. En halua tässä moittia
enkä kehua ketään, mutta haluan vaan
nostaa tätä keskustelua esille sen takia, että vähän
realisoituisi se, miten vaikea tämä asia kaikkinensa
näyttää olevan.
Palaan vielä tähän OP-Eläkekassan
lausuntoon siltä osin, että siellä sanotaan:
"Voimassa olevan lainsäädännön
suurin epäkohta on ollut siinä, että vakuutuskantojen
siirtäminen työeläkevakuutusyhtiöstä eläkesäätiöön
ja eläkesäätiöstä työeläkevakuutusyhtiöön
ei ole ollut vakuutuksenottajan näkökulmasta symmetristä eikä tasapuolisten
kilpailuedellytysten syntymistä edistävää tai
edes mahdollistavaa."
Ja ehkäpä vähän lyhennän
sitten tämän lausunnon siteeraamista, mutta haluan
vielä lukea muutaman otteen toisesta asiantuntijalausunnosta,
joka oli Eläkesäätiöyhdistyksen
lausunto, jota puolestaan lainvalmistelun yhteydessä oli
etukäteen kuultu. Siellä puhutaan itse asiassa
samoista asioista kuin edellisessäkin lausunnossa ja todetaan
muun muassa: "Eläkelaitoksen perustaminen / purkaminen
eivät ole taloudellisesti samanarvoisia vaihtoehtoja. Tällä hetkellä siirtyvä toimintapääoma
on rakennettu siten, että se käytännössä sisältää taloudellisen
kannustimen oman eläkelaitoksen purkamiseen ja sanktion
oman eläkelaitoksen perustamiseen. Hallituksen esityskään
ei muuta tätä asiaa."
Ja vielä lainaan sen verran samaa lausuntoa: "Jos siirretään
eläkevastuut, mutta vain osa siitä toimintapääomasta,
jonka perusteella eläkevastuiden tuottovaatimus määrätään,
on selvää, että laskuperustekoron mukaisen
tuoton saavuttaminen ei ole mahdollista. - - Säännöstö on
ristiriidassa sen periaatteen kanssa, että toimintapääoma
kuuluu vakuutuskantaan."
Eräällä lailla sitten vielä viimeisenä toteamuksena
samaisessa lausunnossa todetaan: "Eläkesäätiötä purettaessa
vastaanottavan eläkelaitoksen vakuutetut ja vakuutuksenottajat
menettävät osan heille kuuluvasta varallisuudesta."
Tämä toteamus tai väite oli siis kyseisessä lausunnossa, jonka
Eläkesäätiöyhdistys valiokunnalle
esitti. Tähän muutama muu asiantuntija kyllä ilmoitti, että näin
ei kävisi.
Arvoisa puhemies! Halusin muun muassa nämä asiat
tuoda esille ja myöskin eduskunnan pöytäkirjoihin
liitettäväksi, jotta realisoituisi se, missä maailmassa
menemme, miten tärkeää asiaa
tässä käsitellään,
ja ne teistä, jotka olette lukeneet valiokunnan mietinnön
läpi, voitte todeta, että tähän
asiaan varmasti tullaan palaamaan jatkolainsäädännön
yhteydessä. Tällä hetkellä valiokunnan
käsitys yksimielisesti oli se kaikesta huolimatta, että lainsäädännön
muutos on oikean suuntainen, mutta mahdollisesti ei täysin riittävä.
Yleiskeskustelu päättyy.