Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Nostan
esiin Euroopan neuvoston toimintaan liittyen kaksi kysymystä.
Täällä kertomuksen sivulta 17 eteenpäin käsitellään
oikeusvaltioperiaatteen vaalimista ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
toimintaa.
Meillä on tällä hetkellä Suomessa
mielenkiintoinen tapaus liittyen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen.
Nimittäin, kuten hyvin tiedämme, eduskunnan oikeusasiamies
katsoi, että Suomessa ei voida vangeilla käyttää näitä niin
sanottuja tarkkailuhaalareita kehonsisäisesti vankiloihin salakuljetettujen
huumeiden paljastamiseen, koska hän katsoi, että asiasta
pitää säätää lailla,
ja vankeuslaissa, kuten tiedämme, ei ole erityistä säädöstä näistä tarkkailuhaalareista.
Nyt 105 kansanedustajaa eli eduskunnan enemmistö on
tehnyt lakialoitteen, jotta vankeuslakiin lisättäisiin
tällaiset säädökset näiden
tarkkailuhaalareiden käytöstä. Käytännön
asiantuntijat, vanginvartijat ja muut, ovat sitä mieltä,
että tämä on hyvin tehokas tapa estää huumeiden
kulkeutumista vankiloihin. Selvyyden vuoksi todettakoon, että haalari
siis toimii niin, että kun vangilla on aihetta päästä vessaan,
hän joutuu kääntymään
vartijan puoleen, ja sitä kautta huumeet pystytään
paljastamaan, ja näitä haalareitahan käytetään
vain sellaisiin vankeihin, joiden kohdalla on perusteltu syy epäillä huumeiden
salakuljetusta.
Me luulemme, että asia on selvä, jos ja kun hallituksen
esityksestä vankeuslain uudistamisen yhteydessä ensi
syksynä säädetään näiden tarkkailuhaalareiden
mahdollisuudesta, mutta ei asia olekaan tällä selvä.
Nimittäin vangit ovat myös kannelleet tästä tarkkailuhaalarien
käytöstä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen,
ja nyt sitä päätöstä odotellessa
Suomen johtavat ihmisoikeus- ja perusoikeusasiantuntijat ovat esimerkiksi
eilisissä Helsingin Sanomissa ottaneet tähän
asiaan kantaa kahden palstan jutussa, joka on otsikoitu Oikeustieteilijät
karsastavat tarkkailuhaalareita. Tässä artikkelissa
kaikki kolme haastateltua valtiosääntöasiantuntijaa
pitävät lain säätämistä aiheesta
välttämättömänä.
No, sen ymmärrän vielä, mutta he myös,
varsinkin kaksi heistä eli Veli-Pekka Viljanen ja Tuomas
Ojanen, epäilevät, ovatko tällaiset haalarit
laisinkaan sopusoinnussa meidän perustuslakimme ja kansainvälisten
ihmisoikeussopimusten kanssa.
Eli nyt olemme, herra puhemies, jälleen tilanteessa — josta
aikaisemmin käytin vähän perusteellisemman
puheenvuoron — jossa näyttää siltä,
että Suomen eduskunta haluaisi, pystyäkseen tehokkaasti
estämään huumeiden kulkeutumista vankiloihin,
säätää tällaiset tarkkailuhaalarit mahdollisiksi.
Samanaikaisesti meillä on nyt sitten noin alle yhden käden
sormilla laskettava valtiosääntöasiantuntijoiden
joukko, joka kyseenalaistaa, onko Suomen eduskunnalla oikeutta näin
säätää.
Voidaan ajatella, että kun tämmöinen
esitys tulisi tänne eduskuntaan, siitä pyydettäisiin
perustuslakivaliokunnan lausunto ja nämä kaksi kolme
asiantuntijaa saisivat perustuslakivaliokunnan sille kannalle, että tämä säätäminen
olisi vastoin joko meidän perustuslakiamme tai kansainvälisiä ihmisoikeusvelvoitteitamme,
ja silloin näin ei voitaisi säätää.
Tässä ollaan mielestäni perimmäisten
kysymysten äärellä. Onko valta Suomessa,
esimerkiksi vankeinhoidossa, eduskunnalla vai onko se ihmisoikeusasiantuntijoilla
tai
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimella? Kyllä itse kannatan
parlamentaarista kansanvaltaa ja sitä, että tällaisista
normaaleista asioista päättää eduskunta.
Yksi huvittava osoitus tästä valtiosääntöasiantuntijoiden
korottamisesta ylivertaisiksi asiantuntijoiksi ja auktoriteeteiksi
myös vankeinhoidossa sen lisäksi, että he
tietysti ovat sitä jo rikostorjunnassa, niin kuin tänään
aikaisemmin kävi ilmi, on seuraava sitaatti valtiosääntöoikeuden professori
Tuomas Ojasen haastattelulausunnosta: "Kyse on suuresta henkilökohtaisen
koskemattomuuden ja vapauden rajoittamisesta. Jos haalarit olisivat
niin tehokkaita kuin väitetään, herää kysymys,
miksi niitä ei ole käytetty kaikissa vankiloissa."
Eli maan ylimpiä asiantuntijoita vankeinhoidossa on siis
valtiosääntöoikeuden professori Tuomas
Ojanen, joka siis tietää, että nämä haalarit,
toisin kuin käytännön ihmiset vankiloissa
luulevat, eivät olekaan tehokas keino huumeiden kulkeutumisen
estämiseksi. Näinkö todella on, että eduskunta
ei näistä asioista päätäkään,
vaan niistä päättää muutama
ihmisoikeusasiantuntija?
Herra puhemies! Toinen asia, mihin haluan Euroopan neuvoston
kertomuksen yhteydessä kiinnittää huomiota,
on sivulta 13 oleva osio, joka koskee talouskriisin poliittisia
ja sosiaalisia seurauksia. Tämä asiahan, Euroopan
talouskriisin poliittiset ja sosiaaliset seuraukset, on hyvin ajankohtainen,
tällä hetkellä Kyproksen osalta. Mehän
vastikään kuulimme, että Kyproksen parlamentti
ilmeisesti ei tänäänkään äänestä tämän euroryhmän
ja IMF:n tukipaketin hyväksymisestä ja sen ehtojen
hyväksymisestä vaan on lykännyt tiettävästi äänestystä huomiseksi.
Ymmärrän hyvin sen tuskan, mikä Kyproksella
on, ja itsekin olen sitä mieltä, että pienten
talletusten osalta ja ehkäpä alle 100 000
euron talletusten osalta ei tätä veroa tulisi
kantaa, vaan pelkästään yli 100 000
euron talletuksista. Tämä johtuu siitä, että meillä on
eurooppalainen talletussuoja yhteisin sopimuksin ja tahdonilmaisuin
säädetty juuri tuohon 100 000 euroon.
Mutta, herra puhemies, sitä minä en kyllä alkuunkaan
ymmärrä, että Kyproksella osoitetaan tänä päivänä,
ehkä tälläkin hetkellä, mieltä Euroopan
unionia ja euroryhmää ja erityisesti Saksaa vastaan
ja näytetään mielenosoituskylttejä, joissa
suomennettuna sanotaan, että näpit irti Kyproksesta.
Herra puhemies, minulle ainakin Suomen kansan edustajana, ja
luulen, että koko Suomelle, sopisi erinomaisen hyvin se,
että pidämme näpit irti Kyproksen talouskriisistä ja
annamme kyproslaisten kiehua omassa liemessään.
Ei meillä täällä Suomessa, enkä usko,
että Saksassa tai Hollannissa, ole mitään
halua sinänsä olla kyproslaisia pelastamassa siitä,
että ovat päästäneet pankkisektorinsa
kasvamaan yli äyräiden, ja siitä, että venäläinen
raha on suurin määrin hakeutunut Kyprokseen syistä,
jotka saattavat hyvinkin liittyä rahanpesuun tai muihin
rikollisiin tarkoitusperiin.
Olen siis sitä mieltä, että jos kyproslaiset
haluavat syyttää euromaita, mukaan lukien Suomea, siitä,
että nyt heille pannaan liian kovat ehdot, niin minulle
ainakin sopii erinomaisen hyvin se, että ei tehdä sinne
mitään tukipakettia. Jätetään se
10 miljardia antamatta, jätetään se parisataa miljoonaa
suomalaisten veronmaksajien piikkiin ottamatta, ja annetaan kyproslaisten
selviytyä ihan itse. En itse jaksa uskoa, että Kyproksen
vararikosta ja myös sen pankkien vararikosta, mistä koituisi
tallettajille tietysti vielä paljon hurjemmat seuraukset
kuin tästä tukipaketista, kuitenkaan seuraisi
sellaista koko Euroopan kattavaa dominovaikutusta, joka hyvin dramaattisella tavalla
iskisi myös Suomen talouteen.
Saattaa olla, että tällainen tartuntavaikutus
on olemassa, mutta rupean olemaan pikkuhiljaa sitä mieltä,
että jossakin kohtaa se riski kannattaa kyllä ottaa,
koska onhan tämä suorastaan julkeata, että muut
euromaat, Saksa, Suomi, Hollanti jne., tukevat Kyprosta, jotta kyproslaiset
selviäisivät ongelmista, joita heidän
oma politiikkansa on aiheuttanut, ja he näyttävät
meille henkisesti keskisormea ja antavat ymmärtää,
että me olemme heitä kurjistamassa ja jollain
tavoin ahdistelemassa. Sama toteutui aikaisemmin Kreikassa, ja kyllä tässä sellainen
moraalikadon tilanne on nyt koko Euroopassa, että ne maat,
jotka ovat hoitaneet asiansa paremmin, joutuvat auttamaan, ja ne maat,
jotka ovat hoitaneet asiansa surkeasti, ne vihoittelevat niille
maille, jotka heitä auttavat, koska kokevat, että sieltä tulevat
nämä ehdot tiukasta talouskurista ja muista keinoista.
En tiedä, kenen kuuluisi näiden maiden ihmisten
mielestä heidän velkansa maksaa. Suomalaistenko?
Suomalaistenko pitää maksaa kyproslaisten ja kreikkalaisten
ja muiden velat? Toivoisin, että tässä Euroopan
laajuisessa keskustelussa jotenkin nämä asiansa
sotkeneet maat ymmärtäisivät, että heitä ollaan
tässä taloudellisesti tukemassa ja ottamassa suomalaistenkin
veronmaksajien piikkiin sellaisia riskejä, jotka eivät
meille kuulu. Eli odottaisi heiltä vähän
toisenlaista suhtautumista.
Keskustelu päättyi.