4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi nuoren rikoksesta epäillyn
tilanteen selvittämisestä annetun lain 3 ja 4 §:n
muuttamisesta
Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
korjattaviksi vuoden 2011 alusta voimaan tulleen nuoren rikoksesta
epäillyn tilanteen selvittämisestä annetun
lain soveltamisessa todetut käytännön
ongelmat. Nämä liittyvät seuraamusselvityksen
pyytämiseen liian aikaisessa vaiheessa, salaisten pakkokeinojen
paljastumiseen esitutkinnan ollessa vielä kesken ja velvollisuuteen pyytää seuraamusselvitys
aina myös ulkomaalaisesta rikoksesta epäillystä.
Voimassa olevan lain 3 §:n mukaan esitutkintaviranomaisen
on 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun nuori on kirjattu
nuorena rikoksesta epäiltynä esitutkintaviranomaisen
tietojärjestelmään, ilmoitettava asiasta
syyttäjälle, sosiaaliviranomaiselle ja Rikosseuraamuslaitokselle.
3 §:n 2 kohdan mukaan ilmoitusta ei tarvitse tehdä,
jos rikos on tehty epäillyn ollessa 18—20-vuotias
ja asiassa käytetään rangaistusmääräys-
tai rikesakkomenettelyä. Säännöksestä ehdotetaan
poistettavaksi ikärajaus, jolloin ilmoittamatta jättäminen
koskisi myös 15—17-vuotiaita. Rangaistusvaatimukset
tulevat joka tapauksessa syyttäjälle vahvistettaviksi,
ja rikesakoista syyttäjä ei tarvitse tietoa. Lisäksi
lain 3 §:n 2 kohtaan ehdotetaan lisättäväksi
sotilaskurinpitomenettelyssä käsiteltävät
asiat. Tällainen menettely on jo nykyisinkin käytössä.
Myös sellaisessa tapauksessa, jossa nuori on mukana
laajassa rikoskokonaisuudessa, jossa on useita rikoksesta epäiltyjä,
noudatettaisiin edellä mainittua ilmoitusaikaa. Lakivaliokunta
katsoo, että esitutkintaviranomaisen ilmoitus nuoresta ennen
rikoskokonaisuuden esitutkinnan valmistumista saattaa johtaa siihen,
että salaisten pakkokeinojen käyttö tulee
julki. Tämä voi vaikeuttaa tai vaarantaa esitutkinnan
suorittamista. Valiokunta katsoo, että salaisten pakkokeinojen
salassa pysymistä on tarpeen suojata tehokkaammin, ja ehdottaa
tämän vuoksi 3 §:n muuttamista.
Pykälässä ehdotetaan säädettäväksi,
että esitutkintaviranomaisen 14 vuorokauden aika ilmoittaa
nuoren rikoksesta alkaa kulua esitutkinnan valmistumisesta. Lakivaliokunta
ehdottaa, että pykälään lisätään
uusi 2 momentti salaisten pakkokeinojen salassa pysymisen turvaamiseksi.
Sen mukaan tutkinnanjohtaja voi päättää,
että 1 momentissa tarkoitetun ilmoituksen määräaika alkaa
kulua vasta kyseisen rikoskokonaisuuden esitutkinnan valmistuttua.
Tällöin edellytyksenä on, että nuoren
epäillään olevan osallisena sellaiseen
rikoskokonaisuuteen, jossa johonkuhun rikoksesta epäiltyyn
kohdistetaan salaisia pakkokeinoja ja on erityisen painava syy epäillä esitutkinnan
vaarantuvan, jos nuori saisi seuraamusselvitystä laadittaessa
tietoonsa salaisien pakkokeinojen käyttöön
liittyviä tietoja. Lisäksi valiokunta ehdottaa,
että pykälän 1 momenttia täsmennetään
siten, että siitä käy ilmi, että on kyse
nimenomaan nuorta koskevan esitutkinnan valmistumisesta.
Lain 4 §:n mukaan syyttäjän
on saatuaan tiedon nuoren rikoksesta 14 vuorokauden kuluessa pyydettävä Rikosseuraamuslaitosta
laatimaan seuraamusselvitys, jos rikoksesta on odotettavissa ankarampi
rangaistus kuin sakkoa. Esityksen mukaan pykälään
ehdotetaan lisättäväksi syyttäjän
pyyntöä koskevaan edellytykseen tilanne, jossa
nuoren rikoksesta epäillyn rikosasioita keskitetään
syyteharkintavaiheessa ja niistä kaikista yhdessä olisi
odotettavissa ankarampi rangaistus kuin sakkoa.
Seuraamusselvityksen tarkoituksena on kartoittaa nuoren rikoksesta
epäillyn sosiaalista tilannetta ja rikokseen syyllistymiseen
vaikuttaneita syitä sekä arvioida rikokseen syyllistymisen
riskiä ja edellytyksiä tukea nuorta elämään
rikoksetonta elämää. Käytännössä on
kuitenkin osoittautunut, ettei syyttäjällä ole
aina riittävästi tietoa asiasta ja nuoresta siinä vaiheessa,
kun hänen pitää pyytää Rikosseuraamuslaitokselta
seuraamusselvityksen laatimista. On ollut tilanteita, joissa seuraamusselvityksen
laadinta on käynnistynyt mutta sittemmin on selvinnyt,
ettei nuori ole syyllistynyt rikokseen tai teko on niin vähäinen,
että toimenpiteistä luovutaan. Tällöin
nuori on joutunut selvitysprosessiin turhaan. Rikosseuraamuslaitoksen
arviointikeskuksissa ja yhdyskuntaseuraamustoimistoissa tarpeettomien
selvitysten määrä on aiheuttanut turhaa
työtä.
Hallituksen esityksen perusteluiden mukaan ehdotetuilla muutoksilla
kyettäisiin vähentämään
tarpeettomien seuraamusselvitysten tekemistä ja suuntaamaan
resursseja niihin tapauksiin, joissa nuoren rikoksesta epäillyn
tilanteeseen paneutumisen ja puuttumisen tarve on suuri. Lailla
olisi myös rikoksesta epäillyn nuoren oikeusasemaa
parantava vaikutus, kun seuraamusselvitysmenettelyä ei
enää käynnistettäisi sellaisissa
tapauksissa, joissa esitutkinnassa tai syyteharkinnassa todetaan,
ettei nuori ole syyllistynyt rikokseen tai että asiassa
käytetään toimenpiteistä luopumista
taikka rangaistusmääräys- tai rikesakkomenettelyä.
Käytännössä tämä muutos merkitsisi
osassa tapauksia seuraamusselvityksen laadinnan käynnistämisen
pientä lykkääntymistä verrattuna
nykytilanteeseen. Nuorten vähäisissä rikoksissa
rangaistusmääräys- ja rikesakkomenettely
on tavanomainen. Käytännössä määräajan
alkamisajankohdan muutos ei tarkoittaisi merkittävää asian
käsittelyn pitkittymistä, sillä esitutkintaviranomaiset
käsittelevät nuorten rikosasiat joutuisasti. Nuorten
rikosasioissa tärkeäksi todettua nopean puuttumisen
periaatetta ja siitä koituvia hyötyjä muutos
ei vaarantaisi.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan luovuttavaksi velvollisuudesta
pyytää nuoresta rikoksentekijästä seuraamusselvitys
silloin, kun hän ei ole Suomen kansalainen eikä hänellä ole
vakinaista asuntoa Suomessa. Nuoren tavoittaminen seuraamusselvityksen
laadintaa varten on tällöin hankalaa. Lisäksi
esityksen perusteluissa todetaan, että ulkomaalaisten,
joilla ei ole asuinpaikkaa Suomessa, tässä tarkoitetut
rikokset eivät päädy suomalaisen tuomioistuimen
käsiteltäviksi, koska näitä henkilöitä ei
pääsääntöisesti tavoiteta
oikeuskäsittelyyn haastamiseksi.
Lakivaliokunnan saaman selvityksen mukaan ulkomaalaisten rikoksentekijöiden
asioita käsitellään suomalaisissa tuomioistuimissa
suhteellisen usein. Vuonna 2011 ulkomaalaisia nuoria, alle 21-vuotiaita
rikoksesta epäiltyjä on ollut syytettynä 2 196
ja tuomittu 2 113. Vuonna 2011 on vankilaan tuomiotaan
kärsimään saapunut 21 ulkomaalaista henkilöä,
jotka ovat tuomion saadessaan olleet alle 21-vuotiaita. Lakivaliokunta pitää tärkeänä,
että syyttäjät arvioivat näiden nuorten
osalta seuraamusselvityksen tarvetta ja tarkoituksenmukaisuutta
tapauskohtaisesti.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lakivaliokunnan puheenjohtaja Holmlund käytti
tässä ansiokkaan puheenvuoron tästä kokonaisuudesta,
joten paneudun nyt vain muutamaan yksityiskohtaan. Siis kaiken kaikkiaan
tämähän on loistava asia, ja kun nuoren
tilanne selvitetään, niin sillä toivottavasti
ehkäistään rikoksia ja rikollisen toiminnan
jatkamista.
Mutta haluan nostaa esiin 3 §:n, ja siellä lakivaliokunta
esittää uutta 2 momenttia, jonka tarkoituksena
on salaisten pakkokeinojen salassa pysyminen esitutkinnan aikana.
Tässä nyt voisi sanoa, että taustalla
on, en nyt sano huonoa lainvalmistelua, mutta sellaista lainvalmistelua,
että ei kuunneltu valmisteluvaiheessa, siis ministeriössä,
arjen ammattilaisia. Ei kuunneltu, mitä siellä kertoivat
ihmiset, jotka ovat näiden asioiden kanssa ihan oikeasti
tekemisissä. Nimittäin käytännössä on
ollut tapauksia, joissa on törkeä huumausainerikos,
iso vyyhti, siinä on nuoria myös mukana, mutta
päätekijät ovat jo kokeneita konnia,
ja heihin poliisi on oikeuden päätöksellä kohdistanut
salaisia pakkokeinoja eli lähinnä telekuuntelua.
Kuinka ollakaan sitten, kun siellä on näitä nuoria
rikoksentekijöitä mukana, joilla on hyvin vähäinen
osuus tähän rikokseen, ja heidän osaltaan
on valmistunut esitutkintapöytäkirja mutta se
pääjuttu on ollut vielä kesken, niin
on pitänyt, tai tämän esityksen mukaan
olisi edelleen pitänyt, ilmoittaa 14 vuorokauden kuluessa
siitä, mikä tässä tutkinnassa
on kyseessä ja mitä kaikkea on tullut ilmi. Ja
kuinka ollakaan, tämä nuori on pahimmillaan kiristettynä joutunut
antamaan tiedot näille rikoksentekijöille, näille
pääjehuille, ja tätä kautta rikoksen
selvittäminen on vaarantunut ja vaikeutunut hyvin paljon.
Elikkä nyt tällä lakivaliokunnan
ansiokkaasti tekemällä muutosesityksellä torpataan
se, että liian aikaisessa vaiheessa ei tietoja jouduta
antamaan kenellekään, vaan vasta siinä vaiheessa, kun
se juttukokonaisuus kaiken kaikkiaan valmistuu, annetaan tiedot
ja silloin lähtee tämä selvityksen teko.
Se on minun mielestäni tärkeätä,
koska kyse on silloin vakavista rikoksista, jos käytössä on salaiset
pakkokeinot, ei mistään pikkujutuista. Ja lakivaliokunta
ansiokkaasti kuunteli tässä arjen ammattilaisia,
ja sitä kautta saatiin sitten aivan hyvään
muotoon tämä pykälä, eli se
palvelee kaikkien etua.
Toki jotkut olivat huolissaan, poljetaanko tässä nuorten
oikeuksia, mutta sellaista ei tullut missään vaiheessa
ilmi. Syyttäjät, poliisit, muutkin sanoivat, että eihän
se nyt muutamasta viikosta ole kiinni, koska tämä selvitys
tehdään, vaan tärkeintä on,
että tämä juttu selvitetään
kokonaisuudessaan. Ja eräs syyttäjäkin
totesi, että ei hän lähde asialle tekemään
mitään, ennen kuin koko juttukokonaisuus tulee
hänen pöydälleen, sen yksittäisen
nuoren asiassa.
Eli tämä osoittaa, että valiokunnassa,
kun on hereillä, pystyy tekemään hyviä muutoksia
lakeihin, sinänsä ansiokkaisiin hallituksen esityksiin. Ja
tässä kun äsken käytiin esitutkinta-,
pakkokeinolain muutoksesta keskustelua, niin uskon, että lakivaliokunta
pystyy ainakin osittain täyttämään
tämän salin toiveita tulevissa käsittelyissä.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitos lakivaliokunnalle tehdystä työstä. Muutamalla
sanalla ajattelin itsekin sanoa tästä asiasta.
Tämä lakiesitys on malliesimerkki siitä, miten
lainsäädäntöä tulisi
yleisemminkin päivittää. Eli ensin säädetään
laki, jonka tarkoituksena oli korjata jotakin oikeustilaa, mutta
hyvin pian sen jälkeen, kun laki oli tullut voimaan, huomattiin,
että eräät lain yksityiskohdat aiheuttavat
vahinkoa määrättyjen asioiden hoidolle.
Tällöin valtiovalta huomioi epäkohdat,
kuuli ja uskoi todellisia asiantuntijoita ja teki esityksen, jossa
lakia korjattiin. Asiasta ei ole tehty arvovaltakysymystä kenenkään
suhteen.
Erityisen tärkeä tämä lakimuutos
on sen vuoksi, että siinä on kyse rikoksen ehkäisystä ja
rikostutkinnan edellytysten parantamisesta. Voimassa olevan lain
mukaan syyttäjän on 14 vuorokauden kuluessa saatuaan
tiedon nuoren rikoksesta pyydettävä Rikosseuraamuslaitosta
laatimaan seuraamusselvitys, mikäli rikoksesta on odotettavissa
ankarampi rangaistus kuin sakkoa. Rikosseuraamuslaitoksen on sitten
30 vuorokauden kuluessa arvioitava, miten seuraamusvalinnalla ja
seuraamuksen täytäntöönpanolla
voidaan edistää nuoren rikoksesta epäillyn
sosiaalista selviytymistä ja estää hänen
syyllistymistään rikoksiin.
Kun hankitaan tieto epäillyn sosiaalisesta tilanteesta,
joudutaan tekemään yhteistyötä usein monien
viranomaisten ja yksityisten tahojen kanssa. Tämä tavoite
on tietysti hyvä, ja yksikin rikoksen tieltä pois
saatu nuori on valtava voitto niin nuorelle, hänen läheisilleen
kuin koko yhteiskunnalle. Mutta se, että nyt tällainen
selvityspyyntö on ollut aina pakko tehdä jo 14
vuorokauden kuluessa tiedon saatuaan, on johtanut kestämättömään
tilanteeseen. Tuomioistuimessa työskennelleenä tiedän,
millaisessa paineessa ja jutturuuhkassa nykyiset syyttäjämme
ovat. Oikeuslaitostamme rasittaa lisäksi jatkuva pelko,
että tuomioistuin voidaan lopettaa ja lakkauttaa, koska
niitä ollaan nyt jo lakkauttamassa todella paljon, elikkä tuloksellisuutta
pitää myöskin saada aikaiseksi.
Syyttäjän on siis tehtävä seuraamuspyyntö viimeistään
kahden viikon kuluttua saatuaan tiedon rikoksesta. Usein tässä vaiheessa
tutkinta on vielä kesken. Varsinkin vähänkin
monimutkaisemmissa jutuissa, jotka edellyttävät
paljon todistajien kuulemisia, tutkinnan aikana voi selvitä,
kun uusia tietoja ilmenee, että nuori epäilty
ei olekaan syyllistynyt rikokseen tai että hänen
rikkomuksensa on niin vähäinen, ettei siinä annettaisi kuitenkaan
mitään rangaistusta, ja tuomioistuinkäsittely
jää sikseen. Kuitenkin seuraamusselvittely on
jo aloitettu. Se tietysti keskeytetään, mutta
hukkaan menneitä seuraamusselvityksen tekoon käytettyjä työtunteja
ei saa takaisin. Lain voimaantulovuonna 2011 seuraamusselvityksiä tuli
edellisvuoteen verrattuna kolminkertainen määrä.
Tässä tilanteessa turhien ja työläiden
selvitysten tekemiseen ei meillä ole todellakaan varaa.
Vielä selkeämpi epäkohta laissa on
ollut se, että myös ulkomaalaisten rikoksentekijöiden osalta
nykyisen lain mukaan joudutaan tekemään tällainen
seuraamusselvitys. Ajatelkaapa, millaisen työmäärän
tämä aiheuttaa. Pitää selvittää vieraasta
maasta tiedot rikollisen sosiaalisista oloista, hänen perheestään,
lapsuudestaan, työhistoriastaan jne. Yleensä sellainen
ei ole mahdollista, ja sitä paitsi se on hyödytöntäkin
silloin, kun rikollinen on jo poistunut maasta ja tuskin tulee takaisin,
elikkä me emme saa häntä kuitenkaan ikinä tuomittua
meillä emmekä ulkomailla. Muutenkin ihmisiä suututtaa,
että ulkomaalaisia rikollisia istuu meidän verorahoillamme
ylläpidettävässä vankilalaitoksessa.
Tällaisten selvitysten tekeminen suomalaisen järjestelmän
kustannuksella on osoittautunut paitsi tarpeettomaksi myös äärimmäisen
epäkäytännölliseksi.
Arvoisa puhemies! Tehdyllä lakimuutoksella pyrittiin
rikollisuuden estämiseen, mutta se on käytännössä voinut
jopa johtaa rikollisuuden edistämiseen. Nimittäin
rikoksen selvittelyä se on eräissä tilanteissa
jopa vaikeuttanut. Mutta nyt odotan ja toivon, että tämä kyseinen
muutos auttaa tilannetta parempaan tilanteeseen.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on tässä salissa
monesti puhuttu siitä, miten tärkeää on,
että oikeusprosesseja pystytään jouduttamaan
ja tehostamaan sitä työtä, joka näiden
rikosten selvittämisen eri vaiheissa on, ja tässä meillä on
nyt hyvä hallituksen esitys, joka tuo parannusta tähänkin
asiaan.
Tässä ehdotetaan muutettavaksi nuorten rikoksesta
epäiltyjen tilanteen selvittämistä elikkä seuraamusselvittämistä ja
sitä ilmoitusvelvollisuutta niin, että tuo 14
vuorokauden määräaika, joka tällä hetkellä lasketaan
siitä, kun nuoren rikos on kirjattu rikosilmoituksena esitutkintaviranomaisten
tietorekisteriin, nyt aletaan laskemaan siitä, kun esitutkinta
kyseisessä rikoksessa on valmistunut. Tämä on
erittäin hyvä muutos siinä mielessä,
että vältetään turhaa työtä niissä tapauksissa,
joissa esitutkinta todetaan tarpeettomaksi, se keskeytetään
tai päädytään rikesakko- tai
sakkorangaistusmääräysmenettelyyn. Noissa tapauksissahan
tuo seuraamusselvittely ei tule kysymykseen.
Erittäin hyvä esitys, ja voidaan sanoa, että ei myöskään
missään tapauksessa pitkitä näitä rikosprosesseja,
sillä jo pitkään esitutkintaviranomaiset
ovat jo hoitaneet varsin joutuisasti näitä nuorten
rikoksia. Nuorten rikosten selvittäminen ja se esitutkinta
pitää priorisoida niin, että ne joutuisasti
hoidetaan.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä lakivaliokunta
on tehnyt hyvää työtä mietinnön
kanssa, ja voimme varmasti kaikki olla hyvillä mielin hyväksymässä tätä lakimuutosta.
On
erittäin tärkeää, että nuorten
rikoskierre saadaan mahdollisimman tehokkaasti katkaistua ennen
nuoren luisumista rikolliseen elämäntapaan.
Edellisen keskustelun yhteydessä, jossa käytiin
lähetekeskustelua esitutkintalain ja pakkokeinolain muuttamisesta,
nousi keskustelun lopussa esiin tämä lakialoite,
joka nopeasti sai eduskunnan enemmistön tuen, eli lakialoite
näitten niin sanottujen tarkkailuhaalarien käytön mahdollistamisesta
vankiloissa huumeiden salakuljettamisen estämiseksi. Koska
itse olin tuon aloitteen ensimmäinen allekirjoittaja ja
myös sitten julkisuudessa sitä myötä nimeni
on ollut esillä, niin olen saanut lukuisia yhteydenottoja
Rikosseuraamuslaitoksen työntekijöiltä koskien heidän
huoltaan siitä, kuinka järjestäytynyt
rikollisuus on heidän havaintojensa perusteella Suomessa
kasvussa ja kuinka nuoria ja yhä nuorempia suomalaisia
ajautuu rikollisen elämäntavan piiriin. Järjestäytynyt
rikollisuushan luonnollisesti saa käyttövoimansa
siitä, että on olemassa henkilöitä,
jotka ovat valmiita ryhtymään ammatikseen rikollisiksi,
joten on erittäin tärkeää, että tämän
lainsäädännön kautta puututaan
siihen, että nuorten rikoskierre saadaan katkaistua mahdollisimman
tehokkaasti ja mahdollisimman pian.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Pidän tärkeänä tätä esitystä,
että näitten tarpeettomien seuraamusselvitysten
laadinta vähenee ja tätä myötä byrokratia
ja turha työ vähenee.
Mutta sitten haluaisin tuohon edustaja Maijalan puheenvuoroon
tästä asiasta sen verran sanoa. Hän antoi
kuvan, että nyt ollaan pudottamassa paljon pois oikeuslaitoksia.
Haluan kuitenkin sen verran korjata tuota, että on tehty
päätös Kouvolan ja Itä-Suomen
hovioikeuksien yhdistämisestä, jolloin hovioikeuksien
määrä tippuu kuudesta viiteen, ja kahden
hallinto-oikeuden vähentämisestä. Valitettavaa
tietenkin on, että toinen oli Rovaniemeltä, joka
yhdistettiin jatkossa sitten Oulun hallinto-oikeuteen, mutta jätän
sen sitten muitten arvioitavaksi, onko kyse paljosta tässä tapauksessa.
Eeva-Maria Maijala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän edustaja Ojala-Niemelän
puheeseen haluan vain sanoa sen, että koska tässä viikko
toista takaperin tuli esille, että tämä työryhmä valmisteleepi
oikeuslaitosjärjestelmän kokonaan organisointia
niin, että käräjäoikeudet tulisivat
mahdollisesti vähentymään puoleen, mahdollisesti
meidän hallinto- ja hovioikeuksien määrä tulisi
vähenemään entisestään,
ja kun kerran suunta ja keskustelut ovat nämä,
niin kyllä se aiheuttaa meidän oikeuslaitokselle
kaikkialla sen, että pelko on siitä, miten tulee
käymään.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä vastauspuheenvuoro, edustaja Ojala-Niemelä,
mutta huomautan, että nyt on kuitenkin nuoren rikoksesta
epäillyn tilanteen selvittämisestä kysymys.
Johanna Ojala-Niemelä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeää, että oikeutta
jaetaan koko maassa näitten nuorten rikostentekijöitten
osalta myös, ja oikeusturvaohjelmassa todella esitettiin,
että yksi hovioikeus edelleen pudotettaisiin viidestä neljään, mutta
tämä on vasta 2020-luvulla, eli siihen on vielä pitkä aika.
Varmasti tässä salissa on useampia lappilaisia
voimia, joten pidetään huolta siitä,
että tämä hovioikeus ei ole Rovaniemen
hovioikeus.
Yleiskeskustelu päättyi.